صفحه 1:
تصمیم گیری و روش حل مشنئله | استاد مربوطه :آقای دکتل#قره تهیه و تنظیغمعصومه کلاته سیفری ‎cn‏

صفحه 2:
مساله و مدیریت | * تصمیم گیری مترادف اداره کردن است. * تصمیم گیرنده کیست؟فردی است که آماده است در تقاطع در یکی از مسیرها پا بگذارد. * رخداد مسئله در ضمن کار امری طبیعی است. به دو صورت بروز می کند :الف)آنی ب)طويل مدت * تنها راه حل رفع مشکل است. زیرا فرار از مشکلات موجب بروز مشکلات فراوانتر وباپیچیدگی بیشتر خواهد شد. * روش حل مسئله : * ).شناخت و تعریف مسئله 0.بررسی مسئله 9.مطالعه و بررسی راه حل های ممکن 6.گزینش و انتخاب راه حل مناسب 9,اجرای راه حل انتخاب شده 0.ارزشیابی از کار انجام شده *.تهیه گزارش نهایی

صفحه 3:
صاحبنظران علم مدیریت می گویند:مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست. سیمون عقیده دارد تصمیم گیری جوهر و اساس مدیریت تلقی می شود. مدیر در انجام وظایف خود برنامه ریزی سازماندهی کنترل و کارگزینی اجرا و نظارت نیاز به تصمیم گیری دارد. تصمیم گیری به سه دسته تقسیم می شود: تصمیم گیری سازمان يافته تصمیم گیری هدفمند تصمیم گیری کارآمد سیمون چهار گام برای تصمیم گیری برشمرده است: هوشمندی طراحی گزینش اجرا

صفحه 4:
مراحل تصمیم ‎GOS‏ * هوشمندی: * _ با توجه به علایم و ظواهر به قلب مشکل دست یاید. * طراحی: * . کشیدن نقشه ها و دست یافتن به راه حل های مطلوبتر است. * _ نقش نظامهای محدود پشتیبانی در این زمینه بسیار سودمند است. * _ نظامهای پشتیبانی با الگرهای ساده وسرعت و داده های کمتر به کمک مدیران می آیند. * _ راه حل مطلوب راه حلی است که مستلزم صرف وقت وهزینه و نیروی کمتری باشد. * 0 در طراحى به دو عامل بسیار مهم نیازمندیم: خلاقیت و استفاده موثر از گروه های پشتیبانی * گزینش مناسبترین راه حل: * _ با بهره گیری از ابزار اطلاع رسانی که عملیات هزینه ها و امتیازات هر راه حل را نشان میدهد می توانند بهترین راه حل را انتخاب کنند

صفحه 5:
اجرا اجرا گام آخر تصمیم گیری است. نیاز به یک ناظر داریم که پیشرفت برنامه را به اطلا مدیرسازمان برساند و موانع را برطرف کند. . آنچه در تصمیم گیری اهمیت دارد نوع موضوع و ماهیت آن است.

صفحه 6:
تصمیم گیری موثر وانواع تصمیم گیری 4 * تصمیم گیری موثر * هر تصميم بيامد هايى را به دنبال دارد. پس ابتدا برای هر تصمیم عواقب آن را در نظر بگیرید وسپس بهترین راه حل را انتخاب کنیم.(توضیح دوم) ۳ انواع تصمیم گیری * _ تصمیم گیری از لحاظ تصمیم گیرنده ها درسازمانها به دو دسته تقسیم می شوند: * 0.تصميم كيرى فردى 0.تصمیم گیری گروهی

صفحه 7:
تصمیم گیری فردی و تصمیم گیری گروهی تصمیم گیری فردی * بعضى از مديران فرد مدارند. اهل مشورت كردن با ديكران نيستند. اين ريشه در خصوصيات رفتاری فرد دارد و به سادگی تغییر پذیر نیست. احتمال خطا در برنامه های چنین افرادی زیاد میباشد. * _ تصمیم گیری گروهی * _ در بسیاری از سازمانهامبناتصمیم گیری گروهی است.مدیران باید تشکیل جلسات و حضور افراد مدبر و مجرب را در جلسات مدنظر داشته باشند. * مدير هدايت و رهبرى كروه هاى تصميم كيرنده را به عهده دارد.(توضیح سرم) در جلسات تصميم كيرى نظرات جمع را بيشتر طلب كنيد تا همه در تصميم كيرى شركت داشته atl جوی آرام و آزاد را به وجود آورید تا در محیطی بدون ترس بتوان به انتقاد پرداخت. _ باتوجه به اهمیت موضوعات تصمیم گیری در موضوعات را اولویت بندی کنید. _شرکت کنندگان را از نیازهای سازمان باخبر کنی.(توضیح چهارم)

صفحه 8:
روشهای تصمیم گیری و تصحیح تصمیم اشتباه روشهای تصمیم گیری ‎ete‏ اساس نظر اکثریت: که مبنای آن رای گیری و جمع بندی توسط رئیس جلسه صورت خواهد رفت همراه سازى اعضا : در اين روش مدير اعتقاد دارد نظرش درست است و مى خواهد اعضا را با خود همراه سازد. اخذ نظرات کتبی : از اعضای جلسه می خواهد نظراتشان را روی برگه بنویسند و بعد از تفیق نظرات مدير رای نهایی را می گیرد. اتخاذ تصمیم در فرصت مناسب: از اعضای جلسه می خواهد راجع به موضوع چند روز فکر کنندو بعد تصمیمشان را عنوان کنند. تصحیح تصمیم اشتباه الف) اگر تمام اعضا در گرفتن تصمیم دخالت داشته اند اعضای جلسه دو مرتبه باید جلسه تشکیل داده و موضوع را مجددا بررسی کنند. ب) در صورتی که اخذ تصمیم از طرف خود رئیس بوده است باید با اعضا تشکیل جلسه داده ورفع اشتباه شود.

صفحه 9:
نکات مهم در تصمیم گیری موثر مدير بايد واقع بين و آينده نگر باشد و تا حد معقولی ‏ ۱ بش سدع حصا دس يسراف نكات مهمى كه در تصميم كيرى هاى صحيح تاثير كذارند: الف) اطمینان در تصميم كيرى ب) روش تصميم كيرى : با دقت تامل و باسرعت ج)سرعت در تصميم كيرى ه)خطايذيرى : داشتن روحيه انتقاد پذیر ى)آكاهى :هر كس متناسب با اطلاعاتى كه دارد بايد مديريت يك سازمان را به دست بكيرد. ‎ae.‏ ار ای وت

صفحه 10:
تعریف :از دیدگاه فنی می توان گفت یک نظام اطلاعات را پاره ای اجزا ی هم پیوند تعریف نمود که به گرد آوری فراورش نگهداری و پخش اطلاعات به منظور یاری رساندن به تصمیم گیریها و کنترل در سازمان می پردازد, در اين نظام سه مرحله به طور متناوب تکرار می شود: درونداد:گرد آوری داده های خام از درون سازمان و محیط اطراف فرایند:که این داده های خام به ترتیبی معنادار و قابل استفاده درمی آیند. برونداد:اطلاعات خام به شکل اطلاعات پرورده و آماده بهره برداری به افراد یا بخشهایی که باید آنها را به کار گیرند می رساند. وروت مهن برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات بادیگر سازمانها در سطح بين

صفحه 11:
نظام پشتیبانی تصمیم گیری *_به صورت گروهی از تواناییها و امکانات که می توان در تصمیم گیری از آنها کمک گرفت عرضه میشوند. * _ ویژگیهای نظام پشتیبانی چهار دسته هستند: * _ نمایش :شناساندن اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری همچون گرافها ونمودارها * _ عملیات : به کار گیری منطقی و ریاضی داده ها همچون گردآوری اطلاعات تهیه فهرستها آماده کردن گزارشها تعیین درجه ارزشها وخطرها تهیه آمارها و نمونه سازی جانشین * _ کمک به حافظه : پایگاه های داده ها چگونگی داده ها حوزه کار (کتابخانه و) * _ کمکهای کنترلی: تواناییهایی که در کنترل و مهار نظام به کار بران باری می رسانند شامل یک نرم افزار زبانی است که به کاربر اجازه می دهد تا بخشهای معرفی عملیات و حاقظه را به کک کلیدها ی گوناگون در اختیار داشته باشد.

تصمیم گیری و روش حل مسئله استاد مربوطه :آقای دکتر قره تهیه و تنظیم:معصومه کالته سیفری اردیبهشت 1384 مساله و مدیریت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تصمیم گیری مترادف اداره کردن است. تصمیم گیرنده کیست؟فردی است که آماده است در تقاطع در یکی از مسیرها پا بگذارد. رخداد مسئله در ضمن کار امری طبیعی است .به دو صورت بروز می کند :الف)آنی ب)طویل مدت تنها راه حل رفع مشکل است .زیرا فرار از مشکالت موجب بروز مشکالت فراوانتر وباپیچیدگی بیشتر خواهد شد. روش حل مسئله : .1شناخت و تعریف مسئله .2بررسی مسئله .3مطالعه و بررسی راه حل های ممکن .4گزینش و انتخاب راه حل مناسب .5اجرای راه حل انتخاب شده .6ارزشیابی از کار انجام شده .7تهیه گزارش نهایی • تصمیم گیری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ صاحبنظران علم مدیریت می گویند:مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست. سیمون عقیده دارد تصمیم گیری جوهر و اساس مدیریت تلقی می شود. مدیر در انجام وظایف خود برنامه ریزی سازماندهی کنترل و کارگزینی اجرا و نظارت نیاز به تصمیم گیری دارد. تصمیم گیری به سه دسته تقسیم می شود :تصمیم گیری سازمان یافته تصمیم گیری هدفمند تصمیم گیری کارآمد سیمون چهار گام برای تصمیم گیری برشمرده است :هوشمندی طراحی گزینش اجرا مراحل تصCمیم گیری ‏ هوشمندی: ‏ با توجه به عالیم و ظواهر به قلب مشکل دست یابد. ‏ طراحی: ‏ کشیدن نقشه ها و دست یافتن به راه حل های مطلوبتر است. نقش نظامهای محدود پشتیبانی در این زمینه بسیار سودمند است. نظامهای پشتیبانی با الگوهای ساده وسرعت و داده های کمتر به کمک مدیران می آیند. راه حل مطلوب راه حلی است که مستلزم صرف وقت وهزینه و نیروی کمتری باشد. در طراحی به دو عامل بسیار مهم نیازمندیم :خالقیت و استفاده موثر از گروه های پشتیبانی ‏ گزینش مناسبترین راه حل: ‏ ‏ ‏ ‏ با بهره گیری از ابزار اطالع رسانی که عملیات هزینه ها و امتیازات هر راه حل را نشان میدهد می توانند بهترین راه حل را انتخاب کنند  اجرا ‏ اجرا گام آخر تصمیم گیری است .نیاز به یک ناظر داریم که پیشرفت برنامه را به اطالع مدیرسازمان برساند و موانع را برطرف کند. ‏ آنچه در تصمیم گیری اهمیت دارد نوع موضوع و ماهیت آن است. تصمیم گیری موثر وانواع تصCمیم گیری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تصمیم گیری موثر هر تصمیم پیامد هایی را به دنبال دارد .پس ابتدا برای هر تصمیم عواقب آن را در نظر بگیرید وسپس بهترین راه حل را انتخاب کنیم(.توضیح دوم) انواع تصمیم گیرCی تصمیم گیری از لحاظ تصمیم گیرنده ها درسازمانها به دو دسته تقسیم می شوند: .1تصمیم گیری فردی .2تصمیم گیری گروهی تصمیم گیری فردی و تصمیم گیری گروهی تصمیم گیری فردی بعضی از مدیران فرد مدارند .اهل مشورت کردن با دیگران نیستند .این ریشه در خصوصیات رفتاری فرد دارد و به سادگی تغییر پذیر نیست .احتمال خطا در برنامه های چنین افرادی زیاد میباشد. تصمیم گیری گروهی در بسیاری از سازمانها مبنا تصمیم گیری گروهی است.مدیران باید تشکیل جلسات و حضور افراد مدبر و مجرب را در جلسات مدنظر داشته باشند. مدیر هدایت و رهبری گروه های تصمیم گیرنده را به عهده دارد(.توضیح سوم) _ در جلسات تصمیم گیری نظرات جمع را بیشتر طلب کنید تا همه در تصمیم گیری شرکت داشته باشند. _ جوی آرام و آزاد را به وجود آورید تا در محیطی بدون ترس بتوان به انتقاد پرداخت. _ باتوجه به اهمیت موضوعات تصمیم گیری در موضوعات را اولویت بندی کنید. _شرکت کنندگان را از نیازهای سازمان باخبر کنید(.توضیح چهارم) روشهای تصمیم گیری و تصحیح تصمیم اشتباه ‏ روشهای تصمیم گیری ‏ تصمیم گیری بر اساس نظر اکثریت :که مبنای آن رای گیری و جمع بندی توسط رئیس جلسه صورت خواهد گرفت. همراه سازی اعضا :در این روش مدیر اعتقاد دارد نظرش درست است و می خواهد اعضا را با خود همراه سازد. اخذ نظرات کتبی :از اعضای جلسه می خواهد نظراتشان را روی برگه بنویسند و بعد از تلفیق نظرات مدیر رای نهایی را می گیرد. اتخاذ تصمیم در فرصت مناسب :از اعضای جلسه می خواهد راجع به موضوع چند روز فکر کنندو بعد تصمیمشان را عنوان کنند. ‏ تصحیح تصمیم اشتباه ‏ الف) اگر تمام اعضا در گرفتن تصمیم دخالت داشته اند اعضای جلسه دو مرتبه باید جلسه تشکیل داده و موضوع را مجددا بررسی کنند. ب) در صورتی که اخذ تصمیم از طرف خود رئیس بوده است باید با اعضا تشکیل جلسه داده ورفع اشتباه شود. ‏ ‏ ‏ ‏ نکات مهم در Cتصمیم گیری موثر ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مدیر باید واقع بین و آینده نگر باشد و تا حد معقولی از ریسک را در تصمیم گیری هایش بپذیرد.زیرا عدم ریسک موجب کندی امور می شود. نکات مهمی که در تصمیم گیری های صحیح تاثیر گذارند: الف) اطمینان در تصمیم گیری ب) روش تصمیم گیری :با دقت تامل و باسرعت ج)سرعت در تصمیم گیری ه)خطاپذیری :داشتن روحیه انتقاد پذیر ی)آگاهی :هر کس متناسب با اطالعاتی که دارد باید مدیریت یک سازمان را به دست بگیرد. هر سازمان باید بتواند توسط نظام اطالعاتی خود از رایانه در جهت سرعت بخشیدن به انجام امور و گرفتن نظرات مفید و جدید استفاده کند. نظام اطالعاتی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تعریف :از دیدگاه فنی می توان گفت یک نظام اطالعات را پاره ای اجزا ی هم پیوند تعریف نمود که به گرد آوری فراورش نگهداری و پخش اطالعات به منظور یاری رساندن به تصمیم گیریها و کنترل در سازمان می پردازد. در این نظام سه مرحله به طور متناوب تکرار می شود: درونداد:گرد آوری داده های خام از درون سازمان و محیط اطراف فرایند:که این داده های خام به ترتیبی معنادار و قابل استفاده درمی آیند. برونداد:اطالعات خام به شکل اطالعات پرورده و آماده بهره برداری به افراد یا بخشهایی که باید آنها را به کار گیرند می رساند. مزیت دیگر نظام اطالعاتی برقراری ارتباط و مبادله اطالعات بادیگر سازمانها در سطح بین المللی است. نظام پشتیبانی تصCمیم گیری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ به صورت گروهی از تواناییها و امکانات که می توان در تصمیم گیری از آنها کمک گرفت عرضه میشوند. ویژگیهای نظام پشتیبانی چهار دسته هستند: نمایش :شناساندن اطالعات مورد نیاز تصمیم گیری همچون گرافها ونمودارها عملیات :به کار گیری منطقی و ریاضی داده ها همچون گردآوری اطالعات تهیه فهرستها آماده کردن گزارشها تعیین درجه ارزشها وخطرها تهیه آمارها و نمونه سازی جانشین کمک به حافظه :پایگاه های داده ها چگونگی داده ها حوزه کار (کتابخانه و)... کمکهای کنترلی :تواناییهایی که در کنترل و مهار نظام به کار بران یاری می رسانند شامل یک نرم افزار زبانی است که به کاربر اجازه می دهد تا بخشهای معرفی عملیات و حافظه را به کمک کلیدها ی گوناگون در اختیار داشته باشد.

62,000 تومان