تعالی مدیریت سازمانی
اسلاید 1: آموزش تعالی سازمانی ویژه کارکنان کاری از زهرا سلطانی راد مدیر دبیرستان تربیت شهرستان بروجرد استان لرستان بهار 96
اسلاید 2:
اسلاید 3: مدیریت و کاربست فرآیندمدار در مدرسه
اسلاید 4:
اسلاید 5: European Foundation for Quality Management EFQMسازمانی اروپایی برای مدیریتِ کیفیت = EFQM بنیاد EFQM درسال 1989توسط کمسیون اروپا تاسیس گردید.EFQM = یک نوع الگوی مدیریتیهشت مفهوم و اساس
اسلاید 6: انعطاف پذیرهدف این طرح چه کسانی هستند؟
اسلاید 7: سرآمدی چیست؟ عملکرد برجسته در مدیریت سازمان و دستیابی به نتایج براساس مفاهیم بنیادین انسان سرآمد: را کسی می دانیم که می داند کیست.ارتباط چیست؟ مولفه اصلی انسان سرآمد وایجاد انسجام و یکپارچگی در سازمانابزار سرآمدی چیست؟الف: ابزار 1 ـ چک لیست برنامه ریزی دوره بلند مدت ب: ابزار 2 . ماموریت کشف واقعیت: به چه حقایق و هدفی می خواهید برسید..ج: ابزار 3 . تحلیل swot : ترسیم جدول،محاسبه و یادداشت ،نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها بطور نامحسوس همکاران وارد برنامه تعالی می شوند وزمینه اقدام پژوهی و درس پژوهی ، طرح مدام ، فعالیت های پرورشی ،جشنواره ها و...فراهم شده است و ارائه و ثبت پیشنهادات برای ارزشیابی همکارانارائه به همکارن آموزشی و اجرایی در جلسه اول ودوم شورای دبیران – تشکیل گروه های آموزشیتنظیم و ارائه برنامه سالانه مدیرانتنظیم و امضا تفاهم نامه آموزشیتنظیم و ارائه و اجرای برنامه تعالیتحقق اهداف آموزش و پروزش =اجرای مفاد و دستورالعمل های سند تحول بنیادین = بهبود فرایندهای آموزش و پرورش
اسلاید 8: مشارکت کارکنان در تغییر وبهبود فرایند، برای رسیدن به استراتژی (محور1بند6- محور2بند2و3- و...)تشکیل گروه بهبود (کیفیت):مشکلات کوچک (محور2بند1و....)تشکیل گروه بهبود رهگشا (پروژه ) : مشکلات بزرگتر و پروژه ها (محور2بند1و....)گام های فرایند حل مسأله فرایند حل مسأله (بهبود مستمر) 7 گام دارد :گام اول : انتخاب موضوعگام دوم :جمع آوری داده ها و بررسی آنگام سوم : تجزیه و تحلیل علتگام چهارم : برنامه ریزی و اجرای راه حلگام پنجم:ارزیابی نتایجگام ششم :تثبیت و استاندارد نتایجگام هفتم :مرور فرایند حل مسألهکارکنان: کلیه سازمانهایی که عملکرد خوب دارند ، نقش مهم کارکنان در موفق خود درک می کنند و برای آن ارزش و اهمیت قایلنند آنها چشم و گوش شما هستند بنابراین ، از آنها خوب استفاده کنید- چگونگی مدیریت کارکنان و دادن خط مشی به آنها- برقراری عدالت و شفافیت در برخورد -تشکیل جلسات کارکنان- ارزیابی کارکنان- نظر سنجی از کارکنان- خود ارزیابی
اسلاید 9: دلایل نیاز به کار گروهی در مدرسهتوانایی ذهنی محدود انسانتفاوت در توانایی ها ومهارت هامحدودیت های زمانیتضمین کیفیتجمع بندیاهداف و مأموریت های آموزش و پرورش = عملیاتی کردن و اجرایی شدن اسناد تحول بنیادین است . علت وریشه اصلی مسایل و مشکلات آموزش و پرورش در منابع فیزیکی و مالی نبوده بلکه درفرایند های آموزشی و تربیتی است» اگر چه افزایش منابع و امکانات در ورودی های سیستم آموزش و پرورش مهم هستند ، لکن با بهسازی فرایندها می توانیم نتایج بهینه ای از ورودی ها داشته باشیم
اسلاید 10: رهبران چه کسانی هستند؟حس شوروشوق ،موجودیت ، اصالت و تازگی وایجاد حس مشارکتبهسازی و اصلاح فرایند های مختلف طراحی ، برنامه ریزی ، تولید ، آموزش و ارزیابیتعریف فرایند: فرایند ، مسیر و جریانی است که طی می شود تا ورودی ها به خروجی ها تبدیل شوند .مدیریت فرایند مدار تلاش می کند تا برنامه ریزی استراتژیک را وارد رفتار روزانه مدارس کند .
اسلاید 11: خودارزیابی :شناخت نقاط قوت سازمان و زمینه های نیازمند بهبود آن
اسلاید 12: پرسشنامه: کمترین هزینه ، حداقل زمان مشروط بر پرسشنامه ای روش کارگاهی : گرد آوری اطلاعات و شواهد و ارائه در کارگاه به همتایان مجموعه پروفرما: یک صفحه برای یک معیارکه شرح معیار بالای صفحه باشد و بقیه صفحه بخش هایی برای نقاط قوت و ضعفشبیه سازی جایزه :گروهی از ارزیاب های اموزش دیده خروج از سازمان . (اگر خودارزیابی در سطح مدرسه باشد گروه خود ارزیاب مدرسه)خود ارزیابی را می توان به چهار روش زیر انجام داد : گروه مجریان طرح گروه ارزیابان داخلی گروه پژوهشیگروه بهبود (کیفیت)گروه پروژه (بهبود کیفیت )
اسلاید 13: ترازیابی:ترازیابی در ساده ترین سطح آن ، مقایسه فرآیندها و عملکرد شما در برابر سازمانهای دیگر به منظور بهبود آنها .چه چیزهایی مورد ترازیابی قرار می گیرد؟ - استراتژی و برنامه ریزی = ( برنامه سالانه آموزشگاه ) - فعالیت ها = (برنامه ها و فرایند های اهداف )- توسعه محصول = (برنامه ریزی های مختلف جهت اهداف مختلف آموزشی ،پرورشی ، بهداشتی و ورزشی ..)- خدمات مشتری = ( رضایت مندی دانش آموزان و اولیا )- فرایند های تولید = (راهکارهای رسیدن به اهداف و بهبود )دلایل انجام ترازیابی چیست ؟ مالکان فرایندها را قادر می سازد تا عملکرد فرایند خود را در مقایسه با دیگران بسنجندارزیابی عینی نقاط قوت و ضعف فرایند - جستجو روش ها و ایده هایی برای برانگیختن تفکر گروههای داخل سازمان - غلبه بر مقاومت های داخلی در برابر تغییرات مناسب
اسلاید 14: پاسخ به نیازها و انتظارات دانش آموزان یکی از مفاهیم جدی است که باید در مدیریت مدرسه به آن توجه شود ؛چرا که یکی از بهترین راه ها برای کسب توفیق پایدار در زمینه ی تعلیم و تربیت ، پاسخ به انتظارات و نیازهای دانش آموزان است . در این مفهوم تمرکز بر رضایت دانش آموز ما حصل کار است مدیران «فرایند مدار» معتقدند ، تا وقتی رضایت دانش آموزان و معلمان حاصل نشده باشد . در مدرسه کاری انجام نگرفته است .درمفهوم مدیریت فرایند مداری ، دانش آموز ارباب و سرور است .دگرگونی در مفهوم مدیریت مدرسه در مدارس فرایند مدار( تمرکز بر دانش آموز )
اسلاید 15: تهیه کاربرگطبقه بندی (پارامترها بیشتر دبیران و عوامل اجرایی هستند)نمودار پارتو (پارامترها بیشتر دانش آموزان هستند)نمودار استخوان ماهی نمودار حیطه نیرو نمودار تجزیه تحلیل یا swotروش های حل مسئله
اسلاید 16:
اسلاید 17: پروژه1بررسی روش های توسعه مشارکت دانش آموزان مدرسهبررسی وضعیت موجودهدف پروژهترسیم وضعیت مورد انتظار:1-دانش آموزان در فرآیند مشارکت یعنی از زمان تولید فکر تا تحقیق واجرای آن حضور فعال دارند.2-قبل از تدوین واجرای برنامه ها از دانش اموزان نظر خواهی می شود.3- دانش اموزان چگونه بودن وچگونه شدن در فرایند مشارکت مدرسه را درک می کنند.5- مدیر،معلمان ومربیان نسبت به مشارکت اعتقاد وباور کامل دارند.6-والدین دانش اموزان حامی ومشوق اولیای مدرسه درامر مشارکت فرزندان خود می باشند.7-محیط مدرسه به واسطه مشارکت پذیربودن، با نشاط وشاداب وجذاب است.ابزار مورد استفاده : استخوان ماهی وعلت یابی (تجزیه و تحلیل )
اسلاید 18:
اسلاید 19:
اسلاید 20: یافته:مانند :ـ استراتژی آموزش دانش آموزان برای پژوهش عملی در مدرسه ـ استراتژی تبیین میزان و چگونگی ارائه تکالیف درسی دانش آموزان ـ استراتژی راه اندازی گروههای پژوهشی دانش آموزان ـ استراتژی افزایش صلاحیت های حرفه ای معلمان در امور پژوهشی ـ استراتژی آموزش والدین ـ استراتژی تبلیغات لازم در اهمیت پژوهش مدرسه ای
اسلاید 21: تدوین مأموریت ها و چشم انداز مدرسه محور 1-3مشارکت دانش آموزان در تدوین میثاق نامه 1-6آگاهی کارکنان، دانش آموزان و اولیا از بندهای میثاق نامه 1-6تشکیل کمیته پژوهشی مدرسه 2-1مشارکت داوطلبانه مدیر و سایر کارکنان در انجام مطالعات پژوهشی(اقدام پژوهی، درس پژوهی،پژوهش روایتی و مطالعات موردی) 2-1کاربست نتایج (ارائه نتایج مطالعات ) 2-1مستندسازی مطالعات فوق و انتشار نتایج مطالعات برای استفاده سایرین 2-1کیفیت بخشی به شورای مدرسه 2-2کیفیت بخشی به شورای دبیران 2-3هدایت و راهبری دبیران در جهت بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی 3-1حضور موفق در عرصه های رقابت 2-6توسعه فعالیت های علمی- پژوهشی 3-7فراهم آوردن زمینه ی مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه 4-1فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز جهت شکل گیری و استفاده بهینه از تشکل ها و شورای دانش آموزی 4-1ایجاد سازو کارهای تشویقی برای دانش آموزان موفق در عرصه رقابت 4-5فراهم آوردن زمینه های مناسب مشارکت اولیا 5-1ارتقای سطح ارتباط صمیمانه و احترام آمیز میان دانش آموزان ، کارکنان و اولیا 6-4زمینه سازی جهت اجرای کیفی فعالیت های پرورشی و فرهنگی 7-1
اسلاید 22: ـ بررسی راههای بهبود روش تدریس معلمان مناطق دیر ، کنگان و جم تشریح وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مورد انتظار :1 ـ آشنا نبودن معلمان با روش های جدید تدریس 2 ـ نداشتن طرح درس مستمر 3 ـ متکلم وحده بودن معلم در کلاس درس 4 ـ فعال نبودن دانش آموزان در کلاس 5ـ عدم استفاده مفید از وسایل آموزشی ؛ به دلیل عدم آشنایی و یا فقدان وسایل مورد نیاز . پروژه 2
اسلاید 23: « با توجه به وضعیت موجود میخواهیم تغییراتی در روش تدریس معلمان ایجاد کنیم که افت تحصیلی به حداقل برسد .» حال چنانچه این راه حل ها به کار گرفته شود حتماً نتیجه خواهد داشت . ولی چنانچه مطالبی بدون تجزیه و تحلیل بیان و به کار گرفته شود ، باز هم مشکل بر جای خودش خواهد ماند و راه حل ها هم هیچ کمکی نخواهد کرد. اینها هم نیازمند تغییر است . یعنی اگر می خواهیم به وضعیتی برسیم که مورد انتظار است بدون ایجاد تغییرات امکان پذیر نمی باشد هر تغییری موجب بهبود نمی شود ،اما هر بهبودی نیاز به تغییر دارد . ترسیم وضعیت مورد انتظار
اسلاید 24:
اسلاید 25: نمودار حیطه نیرو یا تجزیه و تحلیلعوامل مثبت وجلوبرنده داخل مدرسه = قوت مدرسه - عوامل منفی داخل مدرسه = ضعف مدرسهعوامل مثبت و جلوبرنده خارج از مدرسه = فرصت ها - عوامل منفی خارج از مدرسه = تهدیدها
اسلاید 26:
اسلاید 27: جدول گروه اسمی جهت بهبود روش تدریس معلمان ابتدا درباره موضوعاتی که دربهبود روش تدریس معلمان اختلاف نظر وجود دارد به شرح زیر فهرست می شوند : الف ) نظارت مدیر بر روش های تدریس معلمان ب ) شرکت معلمان در دوره های آشنایی با روش جدید پ ) فعال کردن دانش اموزان در کلاس های درس ت ) برگزاری مستمر جلسات اولیا و مربیان ث ) فراهم کردن امکانات مناسب ج ) تشکیل کلاسهای آموزش خانواده د) فراهم کردن زمینه های مشارکت بیشتر کارکنان در مدرسه هـ ) ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان
اسلاید 28:
اسلاید 29: ایجاد انگیزه وعلاقه کار درمعلمان به شیوه های مختلف از قبیل تشویق منظم، بالا بردن میزان حقوق، و اختصاص کارانه، اختصاص امتیازات ویژه اموزشی،درمانی وتفریحیتشکیل کارگاه های آموزشی برای معلمان در ارتباط با روش تدریس،تغییرات ونو آوری هافراهم کردن امکانات جهت دسترسی واطلاع معلمان از روش های جدید ونوین تدریسبرقراری ارتباط معلمان با والدین دانش آموزانفراهم کردن امکانات لازم،در حد نیاز مدارس برای تدریسارتباط با معلمان در محدوده مدرسه- شهرستان- استان- کشور وحتی جهان، جهت آشنایی با روش تدریس گونگون همدیگر.(باتوجه به تسهیل ارتباطات از طریق شبکه جهانی اینترنت)توجیه اولیا در ارتباط با مسائل آموزشی در کلاس های آموزش خانواده جهت ایجاد هماهنگی بیشتر مدرسه وخانهنظارت مدیران بر امر روش تدریس وکمک معلمان در ارتباط با انتخاب شیوه مناسب در تدریسعدم تغییر پی درپی کتب درسیفعال شدن دانش آموزان در کلاس های درسیخلق جو تفاهم و مشارکت میان معلم ودانش آموزآموزش روش های تدریس جدید در ارائه مطالب درسیتجدید نظر در روش های سنتی تدریسبرگزاری جشنواره ای روش تدریس در دروس مختلف در سطوح مختلف شهرستانی ،استانی وکشوریتقدر از روش های برتر ومعرفی آنها به دیگر معلمان
اسلاید 30:
اسلاید 31:
اسلاید 32:
اسلاید 33:
اسلاید 34:
اسلاید 35: با تشکر از حسن توجه شماسلطانی راد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.