تعرفه های پزشکی
اسلاید 1: 1© 2002 ATGCI
اسلاید 2: 2تــعــرفـــــهدكتر محمد رضا ظفر قندي11/11/1380© 2002 ATGCI
اسلاید 3: 3مباني قانوني تعرفه هاي درمانيتعريف بر طبق بند هشتم ماده 1قانون بيمه همگاني تعرفه عبارت است از: نرخ هزينه تمام شده + سود سرمايه + استهلاك ( در بخش دولـتي سود سرمـايه و استهلاك محـاسبه نميشود)
اسلاید 4: 4محاسبه هزينه: هزينههاي جاري مهمترين بخش هزينه را تشكيل ميدهد كه عبارتند از: 1- هزينههاي پرسنلي ( حقوق، پاداش، ماليات ...) 2- هزينههاي آب، برق، گاز، تلفن، ماليات، اجارهبها (در صورت استيجاريبودن) و......... 3- هزينههاي لوازم مصرفي
اسلاید 5: 5استهلاك: معيار استهلاك در كشور ما براي تجهيزات پزشكي حدود 8 سال و براي بنا حدود 10 سال ميباشد.
اسلاید 6: 6هزينههاي سرمايه گذاري: هزينههايي كه براي خريد فضاي فيزيكي و تجهيزات پزشكي پرداخت شده است.
اسلاید 7: 7بر طبق قانون: شوراي عالي بيمه( با همكاري وزارت بهداشت و سازمانهاي بيمهگر) و بر اساس 3 معيار فوق، نرخ تمام شده براي هر خدمت محاسبه كرده و پس از تصويب، با امضاي مشترك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامهريزي به هيئت دولت ارائه تا پس از تصويب اعلام گردد.
اسلاید 8: 8روش تعيين تعرفه براي خدمات بستريالف: هتلينگ 1) آناليز استاندارد و هزينهها منطبق بر هتلينگ و تعريف صحيح هتلينگ 2) تبيين استانداردهاي قيمتگذاري سرمايهاي 3) تبيين استانداردهاي عملي مناسب براي ضريب نيروي انساني و تجهيزات و....... 4) تبيين و به توافق رسيدن براي نحوه محاسبه استهلاك تجهيزات و ساختمان 5) تبيين و توافق بر محاسبه روش سود سرمايه 6) قيمتگذاري هتلينگ بر اساس نرخ قيمت تمام شده و لحاظ نمودن سود سرمايه و استهلاك در بخش خصوصي
اسلاید 9: 9ب: ضريب K 1) محاسبه و تبيين استانداردهاي ويزيت بيمار، اعمال جراحي و ... براي گروههاي مختلف پزشكي در خدمات بستري و رسيدن به ميانگين K مورد عمل براي يك پزشك در تخصصهاي مختلف در ماه 2) تبيين پايه درآمد خالص مورد نياز براي گروههاي مختلف پزشكي 3) محاسبه رقم K بر اساس دو عدد فوق
اسلاید 10: 10روش تعيين تعرفه براي خدمات سرپاييالف: تدوين استانداردهاي زماني مناسب براي ويزيت بيماران توسط گروههاي مختلف پزشكي( پيراپزشك، پزشك و دندان پزشك عمومي، متخصص، فوق تخصص) و تعداد بيماراني كه بر اساس اين استانداردها پزشك ميبايست ويزيت كندب: تبيين پايه درآمد خالص مورد نياز براي گروههاي مختلف پزشكيج: تعيين فرمول محاسبه سرباري مطب پزشكاناعلام ويزيت سرپايي در هر منطقه براي گروههاي مختلف
اسلاید 11: 11ميزان درآمد و هزينههاي مطب پزشك عموميهزينه ها:منشي يكنفر- خدمتگزار يكنفر(نيمه وقت)- هزينههاي آب، برق، تلفن، اجاره بها، ماليات و عوارض شهرداري، خريد تجهيزات و مواد مصرفي و هزينه هاي تعمير و نگهداري و ساير هزينهها. منشي= 000/1000 ريال ماهيانه( با عنايت به اينكه در 12 ماه بر اساس قانون معادل 15 ماه حقوق، پاداش و سنوات پرداخت ميشود لذا با احتساب مورد فوق حقوق ماهيانه هر منشي حدود 80000 تومان محاسبه گشته است ) خدمتگزار= 000/400 ريال هزينه هاي آب، برق و تلفن:000/200ريال اجاره بها 000/100/1ريال(براساس استعلام نظام پزشكي از شهرستانهاي مختلف) ماليات، عوارض شهرداري 000/140 ريالخريد تجهيزات و مواد مصرفي و هزينههاي تعمير و نگهداري و ساير هزينهها 000/150 ريالجمع: 000/990/2 ريال
اسلاید 12: 12متوسط پرداختي سازمانهاي بيمهگر و بيمار با احتساب سهم بيمه 60% و سهم بيمار 40% به يك پزشك عموميدر سال 1379 2150575در سال 1380 2360000تعداد مراجعين به يك پزشك عمومي در سال 79 در ماه:283= 7575 ¸ 2150575تومان هزينه سرباري هر مراجعه 1000=300 ¸ 000/300 معادل 300 نفر /
اسلاید 13: 13درآمد و هزينههاي مطب يك پزشك متخصص A= 37399982 × 7927 × بار مراجعه B= 35946945= 8000 ¸ AC = 2995578= 12¸ B ريال 5991158= 2× C رقم پرداختي توسط سازمانهاي بيمهگر به پزشكان متخصصميانگين هزينه يكبار مراجعه به پزشك متخصصكه توسط سازمان بيمهگر پرداخت ميشودمتوسط پرداختي سازمانهاي بيمهگر به پزشك متخصص در سالمتوسط پرداختي سازمانهاي بيمهگربه پزشك متخصص در يك ماهمتوسط دريافتي ماهانه يك متخصص در سال 79 ريال6590278= 10% × 5991158متوسط دريافتي ماهانه يك متخصص در سال 80تورم
اسلاید 14: 14درآمد و هزينههاي مطب يك پزشك متخصص مراجعه در ماه 377=12 ¸ 8000 ¸ جمعيت × بار مراجعه تومان 1000=377 ¸ 377000 سرباري مطب پزشك متخصص بابت هر بيمار هزينه سرباري در مقايسه با پزشك عمومي كه معادل 300000 تومان محاسبه شده بود براي مطب متخصص 377000 تومان منظور ميگردد.
اسلاید 15: 15حدود نرخ ويزيت پزشكان در چند كشور (بابت يكبار ويزيت)بدونProcedure
اسلاید 16: 16نرخ ويزيت در ايران:5/1 الي 5 دلار
اسلاید 17: 17در ايران درآمد ناخالص ملي كمتر از كشورهاي ديگر است با اين حال سهم اختصاصي به بخش بهداشت و درمان نيز ناچيز است ( حدود 5 درصد )سرانه درمان ساليانه در آلمان يا ژاپن: حدود 3000 دلاراستسرانه درمان ساليانه در ايران در سال 80 حدود 15000 تومان يعني معادل 19 دلار است
اسلاید 18: 18ميزان تعرفه واقعي در ايران چقدر است؟اگر بخواهيم بر اساس يك شيفت كاري 8 ساعته در روز و 25 روز در ماه و براي هرشيفت كاري ويزيت 8 الي 10 بيمار در نظر بگيريم و درآمد 400 هزار تومان براي يك پزشك عمومي داشته باشيم با محاسبه هزينه سرباري: نرخ ويزيت يك پزشك عمومي حدود 2700 تومان بدست ميآيد
اسلاید 19: 19ميزان تعرفه واقعي در ايران چقدر است؟و اگر براي يك پزشك متخصص درآمدي حدود 600 هزار تومان در نظر بگيريم نرخ ويزيت حدود 4300 تومان ميشود
اسلاید 20: 20
اسلاید 21: 21ويزيت فوق تخصصدرصد رشدويزيت تخصص درصد رشدويزيت هموميدرصد رشدحق سرانه درماندرصد رشدK جراحيدرصد رشدK بيهوشيدرصد رشدK داخليدرصد رشدسال50000350002000048607/1575000400040007565003045005/2830005056002/1597503052003052030767000755002/2235001663501311000126000156001577100004380004/4550008/42792024120009/070006/168003378120002010000256000201080036145002085004/2110002579135008/20110002070006/161242015170005/2797507/1412002080160005/18130001885004/21156006/252000018112008/1414508/2081
اسلاید 22: 22مشكلات تعرفه در ايرانبر اساس جدول بالا مشاهده ميكنيم كه مبلغ تعرفه در كشورمان هيچگاه واقعي نبوده است. البته در 2-3 سال اخير قدمهاي خوبي توسط شورايعالي بيمه برداشته شده است و تا حدودي تعرفهها را اصلاح كردهاند كه اگر همينطور ادامه مييافت تا پايان برنامه پنج ساله سوم توسعه كشور تقريبا به تعرفه واقعي دست مييافتيم. متاسفانه در سال 80 به علت قانون توسعه پنج ساله سوم كشور كه افزايش نرخ خدمات بيش از 10% را ممنوع اعلام كرد در نتيجه رشد تعرفه سال 80 حدود 12% بود.وجود يك سيكل معيوب: محدود بودن توان دولت در پرداخت هزينهها( از طريق بيمهها و حق سرانه) و سرانه تابهي از امكانات دولت و موثر بر تعرفه است پايين بودن تعرفه
اسلاید 23: 23وضعيت تعرفه خدمات بستري در ايران(ضريب K – هتلينگ )معيار تعرفه درايران براساس كتاب كاليفرنيا مي باشد. در اين كتاب اختلاف تعرفه در جراحيهاي مختلف زياد نيست، در حاليكه در ايران تعرفههاي غير رسمي بسيار با هم تفاوت دارند و بعضا ناعادلانه هستند زيرا متاسفانه الگويي مدون در اين زمينه نداريم.ميتوان يكي از دلايل عدم وجود اختلاف زياد تعرفه بين جراحيهاي با ريـسك بالا و پايين را اين دانست تا تمايل به انجام جراحيهاي باريسك بالا كمتر شود.
اسلاید 24: 24در ايران ميانگين مدت اقامت در بخش داخلي بيش از 5 روز است.در بخش خصوصي ميزان هزينهها بايد در هتلينگ به صورت واقعي ديده شود ولي متاسفانه در كشور ما اينطور نيست لذا در عمل ميبينيم كه به نحو ديگري جبران ميشود.ويزيت متخصص داخلي به ازائ هر روز 26 الي 28 واحد است كه بطــور متوسط براي هر بيمــار 100 واحد بــدست ميآيد (چون متخـصص داخـلي، مشـــاوره و خدمــات ديگري هم انجــام مي دهد) كه آن هم معادل 10 واحد جراحي است كه رقم اين دو خيلي با هم تفاوتي ندارد. ولي چون در بخش خصوصي تعرفه هاي جراخي 8 تا 10 برابر تعرفههاي داخلي است اين تفاوت خود را نشان ميدهد.
اسلاید 25: 25مشكلات و عوارض تعرفههاي غير واقعيبا توجه به اختلاف زياد درآمد متخصصين در بخش خصوصي و دولتي، پزشكان شاغل در بخش دولتي (عليالخصوص استادان و اعضا هيئت علمي ) با مشاهده اين وضعيت در عملكرد آنان اثر سوء داشته و نتيجتا باعث كاهش كيفيت كار خواهد شد و در نتيجه مديران در بخش دولتي با مشكلاتي براي نظارت صحيح مواجه مي شوندبه علت صحيح نبودن الگوي بيمار دهي در ايران تعداد مراجعه به بيمارستانها و داروخانهها و تعداد اعمال جراحي در كشور ما با استانداردهاي جهاني خيلي فاصله دارد. بنابر قانون :عدم افزايش نرخ خدمات بيش از 10% سالينهدر بخش دولتي طرح خودكرداني بيمارستانها: دولت فقط جزئي از هزينهها ( حقوق پرسنل و ...) را پرداخت ميكند و تورم بيش از 10% است كاهش كيفيتخدمات درماني
اسلاید 26: 26تعرفه پايينعدم شفاف بودن درآمد بعضي از پزشكانعدم پرداخت ماليت واقعيتمايل پزشك به ويزيت تعداد بيشتري مريضعدم امكان نظارت صحيحسوء درمان و كاهش كيفيتسلب اعتماد مردم از جامعه پزشكيكاهش فرصتهايمطالعاتيتجويز داروهاي غير ضروري و اضافيضرر به دولت
اسلاید 27: 27اگر تعرفه واقعي و شفاف شود ديگر ادعا نميشود پزشكان زياد پول ميگيرند يا از كيفيت خدمتش كم ميكند( ويزيت تعداد بيشتزي مريض)در صورتيكه پزشك تعرفه واقعي را دريافت نكند يا به كارهاي ديگر روي ميآوردكه در نتيجه هم مردم( بعنوان مراجعه كننده به پزشك) و هم دولت ( بعنوان پرداخت كننده قسمتي از هزينهها) ضرر ميكنند.
اسلاید 28: 28راه حلها و پيشنهاداتنقش بيمههاي مكمل: وقتي تعرفه واقعي محاسبه و مابهالتفاوت آن با پرداختي توسط دولت بدست آيد در آن صورت اين مابهالتفـــاوت توسط فرد يا بيمه مكمـــل پــرداخت ميشود. در اين صورت كسي نميتواند خارج از تعرفه واقعي هزينهاي از مزدم بگيرد و كنترل و نظارت دقيق بسيار سادهتر خواهد بود.و باعث ارتقاي كيفيت و ايجاد رقابت جهت جلب رضايتمندي بيمار خواهد شد. البته در حال حاضر بعضي از سازمانهاي دولتي بطور پنهان اين سوبسيد را بعنوان قراردادهـــاي مكمــل يا قراردادهــاي جنبي به سازمانهــاي بيمه گر خصوصي پرداخت مينمايند كه به عنوان هزينهاي جداگانه توسط دولت به بخش درمان پرداخت ميگردد. اگر اين هزينهها در كانال صحيح قرار گيرد شايد هزينهاي بيشتر از اين به دولت تحميل نشود و در نتيجه در كنار آن تعرفهها واقعي محاسبه ميشوند و عدالت حكمفرما ميشود.
اسلاید 29: 29اصلاح باورهاي جامعه و دولت مبني بر اينكه هر چقدر براي سلامتي هزينه شود اين مبلغ دور ريخته نميشود. زيرا محصول آن انسان سالم( بعنوان محور توسعه) ميباشد از طريق اطلاع رساني جامع توسط مراجع ذيربطانسان سالم جامعه سالم اقتصاد پويا و توسعه پايدار1. دولت ( سازمان مديريت)2. وزارت بهداشت3. مجلس4. نظام پزشكي
اسلاید 30: 30رفع موانع و محدوديت هاي قانوني مخصوصا در مورد عدم افزايش نرخ خدمات بيش از 10% در قانون برنامه توسعه سوم ـ از طريق مجلس ـ با كمك دولت و ساير اركانهاي ديربط از قبيل نظام پزشكي ....
اسلاید 31: 31در نهايت افزايش سرانه درماني و ايجاد تعرفههاي واقعي ( با كمك دولت، مجلس، مردم ......)
اسلاید 32: 32والسلام
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.