علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

تعریف تفاوت های فردی از نظر هوش، جسمی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی

صفحه 1:
vc اا

صفحه 2:
* تعریف تفاوت های فردی از نظر هوش » جسمی » عاطفی » اجتماعی » فرهنگی استاد : آقای نادر محمودی ارائه دهنددگان :علی فاضلی » حامد زرین دیزج و محمد هدایتی رشته تحصیلی : علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی دانشگاه پردیس شهید بهشتی زنجان (برادران) نیسال اول ‎٩۳-۹۴‏

صفحه 3:
اجداد او را به خاطر می آورد . بی همتا و منحصر به فردى بيدا

صفحه 4:
مقدمه : آمروزه توجه به آموزش و پرورش از شاخص‌های عمده وتوسعه جوامع انسانی محسوب می‌شود . یمبی کشیرهاننه بز اساس زشنهو توسیعه آقتمادی بلکه بز اسان میزان توجه یه آموزش چیزورشن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند . برای ارزیابی میزان توسعه آموزش و پرورش به میزان توجه آموزش و پرورش به اسر تفاوتهای فردی دانش اموزان اهمیت داده می شود. همان گونه که می‌دانیم هیچ أنسانى كاملاً شبيه به ذيكرى نيست . لين تفاوتها در همه جا وبين همه انسانها تى در بين دوقلوها وحتی دوقلوهای هم شکم یکسان ملاحضه می‌شود . اين تفاوتها به گون‌ای است که به جرات می‌توان ادعا کرد.به تعداد انسانها روی زمین یعنی شش میلیارد انسان استثنایی وجود دارند که در کنار هم زندگی می‌کندد . عوامل بسیاری در ایجاد تفاوتهای فردی دخللت دارند که از آن جمله می توان به ورائت و محیط اشاره کرد

صفحه 5:
تعریف تفاوت های فردی از نظر هوش تفاوت فردی در هوش افراد مختلف در سطوح مختلف هوشی متفاوت از یکدیگر هستند. بررسی تفاوت افراد از لحاظ هوشی منجر به تهیه ابزارهای مناسب برای سنجش هوش گردید. افراد را از لحاظ درجه هوشی می‌توان از عقب مانده شدید تا هوش بسیار بالا و نبوغ طبقه بندی کود. ن افراد می‌توانند از لحاظ جنبه‌های مختلف هوش متفاوت باشند. برخی دارای هوش عملی بالایی هستند و برخی از لحاظ هوش کلامی بالاتر هستند. تعریف های هوش: تفاوت اصلی در تعریف های هوش در محدوده ی مورد نظر لین تعرییف هاست. نظریه های اولیه هوش. عمدتاً از داده هلیی درباره ی توانلیی های تحصیلی افراد که پرسش های.به سوالات کلامی و ریاضی به اضلفه ی چند آزمون استدلال محدود حی شد. به دست آمده اند. نظریه های بعدی هوش, تعریف هوش را گسترش دادند و توانایی های مهم از نظر فرهنگی و دامنه ای از فرآیندهای شناختی را در آن گنجاندند. با لین که همه‌با چنین تعریف هلیی مولفق نبودند. لین تعریف ها حوزه ی تحقیق درباره ی هوش را به طور قابل ملاحظه ای گسترش داده است.

صفحه 6:
تعریف هوش هوش رابه صورت ساده توانلیی ذهنی تعریف کردند؛ هلی اخیراً بیشتر نویسندگان روی استعداد و قدرت استدلال انتزاعییا توانلیی انطباق و سازگاری‌با موقعیت های جدید وبا حل مسأله متمرکز شده اند. ظرفیت دستیابی.به دلنش و اطلاعات جدیدیا کسب مهارت های تازه نیز. مورد تأکید قرار گرفته است. تعریف استرنبرگ از هوش (فعالیت ذهنی در جهت انطباق - مانند تعریف شخصیت - کار دشواری است. محققان مانند بینه, تعریفی محدود به طرف رویکردهای نظری پدید می آید. یفی گسترده‌تر از هوش. تابع تغیبرلتی است که در

صفحه 7:
تفاو تهای فردی هوش . ناشی از دو علمل اساسی ورائت و محیط حی باشد. برخی از پژوهشگران آمریکلیی در توجیه تفاوت هوشی کودکان سفیدپوست و سیاهپوست.به عامل ورلئت متوسل می شوند . یعنی عامل اصلی پایین بودن هوش کودکان سیاهپوست. ورائت است و آن ها به طور ايثى كم هوش .تر و بایین-تر پست تر از سفیدپوستان هستند. عده ای دیگر از روانشناسا لین نظر را قبول نداشته و بیان می دایند که وجود تفاوت بین سفیدپوستان و سیاهپوستا بیش از تفاوت ‎ch‏ هوشی. به تفاوت نمرات آنها مربوط اسست به عبارت دیگر . زملنی که آزمونگرهای سیاهپوست . کودکان سیاهپوست را مورد آزمون قرار می دهند . مشاهده می شود که نمرات آنها افزلیش می یلبد . علاوه بر لین . هنگلمی که امکانات کلفی در اختیار کودکان سیاهپوست قرار داده می شود . آنها نیزىبه میزان کودکان سفیدپوست ‎١‏ 222111 ۵ از آنجا که توزیع هوش در جامعه تلبع منحنی نرمال است . لين ‎pal‏ در مورد سياهيوستان صادق می باشد و پایین بودن نمره هوشی سیاهپوستان . ناشی از محرومیت های فرهنگی و امکانات مختلف آنهاست . نه علل توارثى .

صفحه 8:
تفاوتهای موجود در هوش و موفقیت نقاط شهری و روستایی به طور معمول . تفاوتهایی از نظر توزیع امکانات بین شهر و روستا وجود دارد . شهرها نسبت به روستاها از امکانات بیشتری برخوردارند . توزیع ناعادلانه امکانات بین شهر و روستا را می توان به فرد بیماری تشبیه نمود که دارای سربزرگی است . اما بقیه اندامپهای وی کوچک و نحیف می باشند . یعنی در کشورهای جهان سوم . تمامی امکانات در یکجا تجمع یافته ( شهرها ) و اکثر روستاها از امکانات کافی برخوردار نیستند . پژوهش انجام شده در ایران نشان می دهد که با وجود شروع تحصیلات رسمی در سن هفت سالگی . کودکان روستایی از لحاظ هوشی در سطح تری قرار دارند .

صفحه 9:
بر اساس تحقیقات انجام شده . می توان گفت که هر چه سطح طبقات اقتصادی - اجتماعی بالاتر رود. سطح هوشی نیز بالاتر است و بالعکس . با پایین آمدن سطح اقتصادی - اجتماعی. سطح هوشی نیز پایین می آید . زیرا در مناطق بالای اقتصادی . افراد از امکانات زیادی برخوردار می باشند و محرکهای بسیاریبه آنها ارلئه می شود. لین لمر موجب تفاوت هوشی بین طبقات مختلف شهریا روستا حی گردد . زیرا ارلیه امکانات. حتی در روستاها نیز به طور یکسان صورت نگرفته و همه‌به یک اندازه از امکانات و شرلیط لازم برخوردار نیستند. علت اصلی تفاوت هوشی بین نقاط دور افتاده. کوهستانی, عشایر و ... نیز همین امر می باشد .

صفحه 10:
تعریف تفاوت های فردی از نظر جسمی داشتن یک ارتباط صحیح با دانش آموزان در کلاس تنتلزم آشنا شدن با ویژگی های عمده رفتاری آنهاست. در واقع داشتن تعاملی مناسب با دانش آموزان در گروه شناختی صحیح و البته نه همه جانیه از افراد است. چرا که هیچگاه نمی توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت وقتی شناخت کلی از شاگردان پیدا کردیم قادر خواهیم بود سازگاری مناسبی با آنها پیدا کنیم. تفاوت های روانی و جسمانی دانش آموزان در یک کلاس که دانش آموزان دارای مشترکاتی از قبیل سن . جنس ۰ زبان . جامعه و ... تفاوت های زیادی هم با یکدیگر دارند. اين تفاوت ها در سه نوع از شاگردان جلب توجه می کند. و البته منظور از تفاوت ها همان تفاوت های روانی و جسمانی است. گروه اول در بین شاگردان یک کلاس عده ای هستند که باصطلاح افراد بدون دردسر نامیده می شوند. که درس خوان و وقت شناس و بی آزار هستند. دوستان معدود و مانند خودشان دارند. سر بزیرند و حتی چندان سوال نمی پرسند اما تکالیف شان را انجام می دهند. برای امتحان دلشوره زیادی دارند و هیچ رقلبت قلبل ملاحظه ای بین آنها دیده نمی شود. در هیچ گروهی عشو نمی شوندء جون فكر مى کنند چیزی برای عرضه ندارند. آنها اوقات فرافت را درس می خوانند تا عقب ماندگی که رغم خود دارند. جبران کنند.

صفحه 11:
عده دوم افرادی هستند بسیار پر جنب و جوش و کمی هم خودخواه و خود مرکزبین » هنگام ورود به کلاس سر و صدا راه می اندازند. تا معلم آماده درس گفتن بشود و یک دور کتایشان را دید می زنند و در طول درس معلم را یاری می دهند تا نشان دهند که پیش از او مطالعه کرده اند. نمرات متوسط است. اما هوشیار و زیرک هستند. غیر از کتاب های مدرسه به خواندن جملات و داستان ها علاقه ان می دهند. آنها به تمرات شاگردان آرام و درس خواندن حسادت می کنند و البته به نوعی معتقدند که آنها درس نمی خوانند بلکه همه چیز را حفظ می کنند. به نظر افراد لین گروه سواد داشتن فقط حفظ کردن مطللب کتاب های درسی نیست. این افراد اهل ریسک کردن هستند. دوستان بسیار زیادی دارند چرا که جسور و سر زبان دار هستند و بچه ها چنین افرادی را دوست دارند. آنها حتی ممکن است برای بیشتر سر جلسه امتحان افراد ضعیف را بوسیله تقلب یاری دهند. نها دوست دارند نمینده كلاس بشوند. به هر بهلنه اى وارد دفتر مدرسه مى شوند , تخته را قبل از معلم پاک کرده و در ردیف های اول می نشیند. گاهگاهی به تقلید از بزرگترها اخبار هم گوش می کنند.آنها همیشه از لحاظ سر و وضع آراسته . تمیز و مرتب هستند. در گروه های نمایشی و سرود شرکت می کنند و دوست دارند قبل از همه انشائشان را بخوانند. حتی موقع معمولی صحبت کردن هم صدایشان بلند است. تعداد اين افراد در كلاس زياد نيست.

صفحه 12:
ترجیحا آنها را افراد پر دردسر می نامیم. ردیف هاى آخر كلاس با چنین افرادی آشناست. آنها دوستان بخصوصی دارند. دوستانی که برخلاف مقررات مدرسه لباس می پوشند و وضع و ظاهر خود را درست می کنند. ظاهرا کلاس درس معلم و نمره یرای لین افراد اهمیتی ندارد. آنها موضع قدرت خود را جای دیگری یافته اند. درس خواندن آنها اجباری است که از سوی والدین و شاید هم اجتماع بر آنها تحمیل شده | مردود شدن و تجدید شدن نه تنها برای آنها سهمناک نیست. بلکه خیلی عادی می نماید. آنها یه عنان افرادی ناهنجار شناخته می شوند و این . رفته رفته برای خود آنان نيز قلبل قبول مى شود. بنابرلين به پرخاشگری و آزار و اذیت همکلاسی ها و هم مدرسه ای های خود می پردازند و به لین ترتیب همیشه عده ای از آنها حساب ترک تحصیل ‏ فرار از مدرسه ۰ گرایش به گروه های نامناسب ۰بی بند و باری و.. در

صفحه 13:
تفاوت های فردی در قالب تفاوت های جسمانی دانش آموزان قدرت تکلم: قدرت تکلم در همه افراد یکسان نیست. بعضی از افراد از لکنت زبان ۰ بعضی از صدای گرفته و تودماغی . بعضی از تندگویی و بعضی از کند تلفظ کردن رنج می برند. عده ای هم هستند که صدای رسا و گیرایی دارند. تلفظ کلمات را بطور صحیحی انجام می دهند. اما در هر صورت . همه به نحو یکسانی در کلاس سهیم هستند. یک فرد که صدای خوبی ندارد. یا موقع خواندن دچار مشکل می شود, نبلید محکوم به سکوت شود. و معلم نبلید در این مورد تبعیض قاتل شود. اگر صدای یک فرد دلنشین و زیباست. نحوه تلفظ کسی که کلمات را می جود و نندتند بیان می کند. نیاز به اصلاح دارد. معلم علاوه بر تشویق شاگردان در مورد نلفظ صحیح و فن بیان . بلید از مسخره شدن شاگردان مشکل دار توسط سایرین جلوگیری کند.

صفحه 14:
ن افراد شایع است و گاه به علت بی تفاوتی والدین . بسیاری اوقات ناراحتی هایی مانند تتبلی چشم ‎٠‏ ضعف دوریینی ۰ نزدیک بینی . آستیگماتیسم » انحراف چشم و ... را باعث می شود. اما یک معلم یاید با تیزبینی افراد مشکل دار را تشخیص داده و موارد لازم را به خانواده ها هشدار دهد. مشکل شنوایی: اين نوع ضعف معمولا دیرتر از ضعف چشم احساس می شود. غالبا فردی که مشکل شنوایی دارد. تصور می کند اطرافیان آرام صحبت می کنند. لین عامل به خاطر خجالتی که شاگرد از معلم دارده به راحتی بیان نمی شود. و به آسانى قابل تشخيص نيست. ولى مى توان با دقت در اما نویسی و محاوره با او به اين مشكل بى برد و مراتب درمان را پی گیری کرد.

صفحه 15:
تفاوث در قوای جسمانی: در یک کلاس هموارهافراد بلند قد و قوی بنیه احساس قدرت می کنند. آنها همکلاسی های کوتاه قد و ضعیف خود را تحقیر می کنند وبه زور در هر کجا که دوست دارند می نشینند. به لین ترتیب دللش آموزلنی که جثه ضعیفی دارند و نمی تونند با نها مقابلهکنند. به آخر کلاس رانده مي شوند. معلم در لین مورد بلیدبرخورد منطقی و صحیحی داشته باشد. اول بليدبه همه اطمينان بدهد که ردیف اول و آخر کلاس در صورتی که آنها لنش آموزان ساعی و خوبی باشند. تفاوتى با هم ندارند. و بعد بايد آنها را با ردیف كردن و تفاوت های قدشان برای جایگزین شدن در جای خود اعد كند. البته در صورتى كه يك فرد بلند و يك فرد كوتاه قد دوست باشند . جدا كردن آنها تاثير عاطفى بدى + روى ls آنها می گذارد.

صفحه 16:
چپ دست بودن: موضوعی که متاسفانه چندان اهمیت به آن داده نشده است. چپ دست بودن عده ای از افراد است. تمام امکانات موجود در کشورها برای افراد راست دست تدارک دیده شده است. در یک کلاس درس ۰ معلم باید تعداد جب دست ها را شناسایی کرده و صندلی مناسب برای این افراد سفارش دهد تا آنها نیز با مشکل مواجه ند.

صفحه 17:
تعریف تفاوت های فردی از نظر عاطفی مهمترین عاملی که باعث تفاوت در افراد می شود هوش است .هوش درمفز انسان جایگاه مشخصی دارد و حاصل واکتش عمومی سلولهاومراکز مغز است.در نیمکره چب مغز فرایندهای تفکرات منطقی را می توان یافت و جایگاه عشق واحساس عاطفی درسمت راست مفز است.یک فرد می تولند هم کودن و هم زيرك باشد تنها به این دلیل که یک سمت مغز وی از سمت دیگر رشد بیشتری کرده است. مدیرنی واقعأيرجسته اندكه مى توانتدفرایندهای لثر بخش نیمکره راست را با فرایندهای لثر پخش نیمکره چپ در هم آمیزندیافته های جدید نشان می دهد که نقش عواطف واحساسات مثبت در کنار عوامل منطقی مثل هوشمند بودن و تفکر در کامیبی انسانها ان طور که باید شناخته نشده است . اگر چه يافته های جدید بهره احساسات وهیجانات انسان است که معیار واقعی تری برای سنجش میزان

صفحه 18:
دانيل كلمن معتقد است تفاوت را بايد در تواناييهاتى 1 آن را هوش عاطفى ناميده ايم .هوش عاطفى تونایی مهار کردن تمایلات عاطفی و هیجانی خود است وباعث درى خصوصى ترين احساسات ديكران و ارائه یک رفتار آرام وسنجیده در رولبط انسانی با دیگران است . لین توانلیی باعث حفظ رولبط ارزشمند انسانی می شود .امروزه به هشیاری عاطفی به عنوان عامل مهمی برای موفقیت شغلی بر شمرده می شود.

صفحه 19:
هوش عاطفى ععمع ع تنلاع اصآ ۱۳۱۱۱۱۱ ۱ weed 0 ‏انكيزه ها و تاخير در رضايتمندىء تنظيم‎ ا 0 نسبت به از بین رفتن توقابی قکری و ۱-0

صفحه 20:
هوش عاطفی چیست؟ * این قابلیت که بتوانیم عواطف خود و دیگران را تمیز دهیم و از آن در ‎acl stl eee‏ برای خودمان , دیگران استاده کم الاك مدیریت مناسب عواطفمان را در دروئمان و در ارتباط با دیگران داش باشیم * به طور خلاصه: خود رابشناسيم و - دیگران را بشناسیم 7 دیگران را کنترل کنیم

صفحه 21:
تاثیر هوش عاطفی بر کودکان * کودکانی که هوش عاطفی ندارند 7 عصبانی ترند 7 ثبات کمتری دارند 7 نیاز به یادگیری سواد عاطفی دارند 7 قابلیتهای مقابله با احساسات مخرب. در بچگی رشد می یابد - والدین معلمین اصلی عواطف هستند دست به خشونت می زنند

صفحه 22:
مراحل هوش عاطفی خود اگاهی 7 به بصیرت خود توجه كنيد ‎Sel‏ وااسات به هم مرتطد ۱ Ce We yy Nyt: oc sls ‏وا توانانی رابه دس‎ * کنترل عواطف تین قیرزت تن رز رل اعد 7 صبر و خونسردی صفتی پسندیده است - استرس باعث پاسخهای عجیب و نا خواسته می شود

صفحه 23:
* ایجاد انگیزه ster - داشتن دورنمائی در زندگی - فراگرفتن رفتارهای پسندیده ‎gee”‏ - درک احساسات دیگران - خواندن سرنخهای غیر کلامی 7 اساس توجه به دیگران است 7 در کودکی خود را نشان می دهد

صفحه 24:
* مهارتهای اجتماعی و ایجاد ارتباط 7 تمام عکس العملهای ما به هم وابسته است - جز لاینفکی از جعبه ابزار عواطف ماست 7 عواطف ما با سیستم ایمنی بدن مرتبط است 7 تمرین در پرورش آن نقش مهمی دارد - اگر نمی توانی شرایط را عوض کنی, طرز پاسخ خودت را تغيير بده.

صفحه 25:
خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در جوامع ان ز نظر تکوین شخصیت و پرورش آن همین سازگاری سدی قرد با اجامعه رای آتاز وسیعی می‌باشد. پدر و مادر دو رکن اساسی خانواده هستند که با به وجود آوردن محیطی امن و سالم» رشد روانی فرزندان خود را میسر می‌سازند .لذا عدم حضور هر یک از والدین در محیط خانواده تعادل آن هم زده و آثاری سوئی می‌گذارد. شناخت نحوة 7 ‎AM‏ بررسى نقش هر يك از آنا ادر ره#ة ركيد رواذ اجتماعی و شخصیتی کودکان و توجوانارن همواره مورد توجه روان‌شناسان و جامعه شناسارم36 است

صفحه 26:
‎dine}‏ در طی دهه‌های گذشته. بیشتلاترتّش مادر, ‏در پرورش فرزندان تأکید شده» در ‎Sl NALS‏ ‏اهمیت نقش پدر نیز شناخته شده و در پژوهش‌هیای متعدد بر اهمیت حضور پدر در خانواده و نقش وی در سلافت رواق کزدگان تاکیذ ده استا دير قف ‏مهمی در خانواده داشته و حضور وی در رشد عاطفی ‏اجتماعی کودکان بسیار موثر است. پدراتی که ارتباط ‏مثبت و موّثری با کودکانشان داشته, زمان بیشتری را با آنها می‌گذرانند و ارتباط گرم و نزدیکی با آنها دارند. دارای فرزندانی با ۳/۳۳ ‎es‏ رفتار اجتماعی قابل قبول‌تر و احساس 3 پیشرفت تحصیلی بالاتری هستند

صفحه 27:
۳ ١ ۳ Mi ۳ ere pene scene بسح ‎DR ol ele Soho‏ «۲ EE ar ۱ 000 Co ede acl Se aCe Pa epee ‏وایستگی اجتماعی‎ ‏و سوجب رفتار مناسب بزرگسالی است‎ a

صفحه 28:
Hi) ۳۳ /

صفحه 29:
را RN و در واكنش بيه محركهاى درد آور ‎٠‏ باسخهاى نامناسبى

صفحه 30:
" ۳ ۳ قا سن شش سالكى زبان را ياد تكيرد ‎reer son cy‏ 00 سر ‎Peper 9 ۰۰‏ شد , سه زبان یاد گرفت و ... بنبرلین . تأثیر ‎ree re cees ier)‏ ۱[

صفحه 31:
تعریف تفاوت های فردی از نظر فرهنگی در هر جامعه ای سنت هاباور ها نگرشهاو بطور کلی فرهنگ خاصی حاکم است. در آن فرهنگ برای ‏ فرد به عنوان عضو جامعه پذیرفته شود ,خانوده وسایر اعضای جامعه تلاش می کنند در پرورش وی ارزشها و باورهای جامعه را لحاظ کنند و پر اساس فرهنگ حاکم بر جامعه ی خود به تربیت فرزندان بپردزن. بطور مثال در بعضی از جوامع توجه به فردیت باعث تربیت افراد مستقل می شود و یا در بعضی دیگر اژ فرهنگ ها روح همکاری و جمع گرلیی به عنوان یک اصل پذیرفته شده و رفتارهای متناسب با آن مورد توجه و تشویق قرار می گیرد. به نظر بسیاری از روان شناسان , فرهنگ و جامعه باعث نوعی نگرش در آموزش و پرورش شده .ولین خود نیز می تولند در ایجاد تفاوتهای اساسی در ایعاد مختلف نظیر بعد شناختی ۰ عاطفی . و اجتماعی کودکان و نوجوانان شود . به عنوان نمونه انتظار پیشرفت در ریاضیات و مهندسی برای پسران و شقل های متناسب با آن و انتخاب اسباب بازیهای متناسب با جنسیت باعث نوعی نگرش سوگرانه شده و بالطبع در رشد توانمندیهای آنها تاثیر مستقیم می گذارد

صفحه 32:
محرومیست های فرهنگسی و تأئیسر آسن در ایجاد تفاوتهای فردی کمبود و عدم دسترسی به لمکاناتی که موجب گسترش و رشد فرهنگی می شود." محرومیت فرهنگی " نام دارد که شامل عدم توزیع امکانات صحیح بین شهر و روستاست. محیط های غنی ۰ سیب افزایش و رشد بهره هوشی شده و محیطهای فقیر . سبب عدم رشد ذهنی می گردند. محرومیت های فرهنگی اصطلاحی است که تقریباً از دهه ۶۰ میلادی به بعد وارد متون بیدی است . منظور از محرومیت های فرهنگی, وضعیت محیط های خاصی است که از لحاظ امکانات مشخص دارای مشکلاتی می باشند. به همین دلیل. محیط های مختلف از نظر توزیع امکانات و یا برخوردلری از امکانات رشد و توسعه با هم متفاوت هستند ؛ بنایرلین. محرومیت های فرهنگی مربوط به فقدان امکانات لازم جهت رشد انسانها در ایعاد مختلف باشد . می با روانشناسی شده و مبخث

صفحه 33:
محرومیت های فرهنگی زیر سبب ایجاد تفاوتهای اساسی بین افراد می شود: های نژادی - قومی (مثل سیاهان امریکا که بهره هوشی کمتری دارند) ۲ - تفاوت در مناطق شهری و روستایی (مثل بهره هوشی روستاییان که نسبت به مراکز ‏ متفاوت است) ۳ - زندگی چادر نشینی و عشایری ۴ - زندگی در مناطق کوهستانی و دورافتاده (بخاطر عدم امکانات و رسانه و ) - زندككى بر قايقها و سطح درياها

صفحه 34:
از جمله عواملی است که در تشکیل شخصیت موثر می باشند و عبارتند از: فرهنگی که شخص در ‎ol‏ بزرگ می شود- هنجارهای موجود میان اعضای خانواده-دوستان -گروههای اجتماعی و سایر عوامل با نفوذ که فرد نها را تجربه میکند

صفحه 35:
با تشكر از حسن توجه شما gly اگر می خواهید خودتان را بشناسید به رفتار بقیه نگاه کنید اگر می خواهید بقیه را درک کنید به قلب خودتان نگاه کنید.

* تعریف تفاوت های فردی از نظر هوش ،جسمی ،عاطفی ،اجتماعی ،فرهنگی استاد :آقای نادر محمودی ارائه دهندگان :علی فاضلی ،حامد زرین دیزج و محمد هدایتی رشته تحصیلی :علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی دانشگاه پردیس شهید بهشتی زنجان (برادران) نیمسال اول 93-94 وقتی کودکی پا به عرصه وجود می گذارد افراد منتظر ،دو نوع واکنش کامال متفاوت را در برابر او نشان می دهند بعضی تالش می کنند ویژگی هایی در وجود او بیابند که اجداد او را به خاطر می آورد . در حالی که بعضی دیگر می کوشند ویژگی های بی همتا و منحصر به فردی پیدا کنند. مقدمه : امروزه توج ه ب ه آموزش و پرورش از شاخص‌های عمده وتوس عه جوام ع انس انی محس وب می‌شود . یعنی کشور‌ها نه بر اساس رشد و توسعه اقتصادی بلکه بر اساس میزان توجه به آموزش وپرورش مورد ارزیاب ی قرار می‌گیرن د .برای ارزیاب ی میزان توس عه آموزش و پرورش ب ه میزان توج ه آموزش و پرورش ب ه ام ر تفاوتهای فردی دان ش اموزان اهمی ت داده م ی شود .همان گون ه ک ه می‌دانی م هی چ انسانی ً کامال شبیه به دیگری نیست .این تفاوتها در همه جا وبین همه انسانها تی در بین دوقلوها وحتی دوقلوهای هم شکم یکسان مالحضه می‌شود .این تفاوتها به گونه‌ای است که به جرات می‌توان ادعا کرد به تعداد انسانها روی زمین یعنی شش میلیارد انسان استثنایی وجود دارند که در کنار هم زندگی می‌کنند .عوامل بسياري در ايجاد تفاوتهاي فردي دخالت دارند که از آن جمله می توان به وراثت و محيط اشاره کرد تعریف تفاوت های فردی از نظر هوش تفاوت فردی در هوش افراد مختلف در سطوح مختلف هوشی متفاوت از یکدیگر هستند .بررسی تفاوت افراد از لحاظ هوشی منجر به تهیه ابزارهای مناسب برای سنجش هوش گردید .افراد را از لحاظ درجه هوشی می‌توان از عقب مانده شدید تا هوش بسیار باال و نبوغ طبقه بندی کرد .همچنین افراد می‌توانند از لحاظ جنبه‌های مختلف هوش متفاوت باشند .برخی دارای هوش عملی باالیی هستند و برخی از لحاظ هوش کالمی باالتر هستند. تعریف های هوش: تفاوت اصلی در تعریف های هوش در محدوده ی مورد نظر این تعریف هاست .نظریه های اولیه هوش، عمدت ًا از داده هایی درباره ی توانایی های تحصیلی افراد که پرسش های به سؤاالت کالمی و ریاضی به اضافه ی چند آزمون استدالل محدود می شد ،به دست آمده اند .نظریه های بعدی هوش ،تعریف هوش را گسترش دادند و توانایی های مهم از نظر فرهنگی و دامنه ای از فرآیندهای شناختی را در آن گنجاندند .با این که همه با چنین تعریف هایی موافق نبودند ،این تعریف ها حوزه ی تحقیق درباره ی هوش را به طور قابل مالحظه ای گسترش داده است. تعریف هوش نیز -مانند تعریف شخصیت -کار دشواری است .محققان پیشین مانند بینه، هوش را ب ه ص ورت س اده توانای ی ذهن ی تعری ف کردن د؛ ول ی اخیرا ً بیشت ر نویسندگان روی استعداد و قدرت استدالل انتزاعی یا توانایی انطباق و سازگاری با موقعیت های جدید و یا حل مسأله متمرکز شده اند .ظرفیت دستیابی به دانش و اطالعات جدید یا کسب مهارت های تازه نیز ،مورد تأکید قرار گرفته است .تعریف استرنبرگ از هوش (فعالیت ذهنی در جهت انطباق هدفمند ،و انتخاب و شکل دهی محیط های جهان واقعی مرتبط با زندگی فرد) عالوه بر این که بیانگر تفکر رایج است ،این نکته را نیز برجسته می سازد که هوش از فرهنگ ،تفکیک ناپذیر است .انتقال از تعریفی محدود به طرف تعریفی گسترده تر از هوش ،تابع تغییراتی است که در رویکردهای نظری پدید می آید. تفاوتهاي فردي هوش ،ناشي از دو عامل اساسي وراثت و محيط مي باشد .برخي از پژوهشگران آمريکايي در توجيه تفاوت هوشي کودکان سفيدپوست و سياهپوست ،به عامل وراثت متوسل مي شوند ،يعني عامل اصلي پايين بودن هوش کودکان سياهپوست ،وراثت است و آن ها به طور ارثي کم هوش تر و پايين تر پست تر از سفيدپوستان هستند .عده اي ديگر از روانشناسان نيز اين نظر را قبول نداشته و بيان مي دارند که وجود تفاوت بين سفيدپوستان و سياهپوستان ، بيش از تفاوت هاي هوش ي ،ب ه تفاوت نمرات آنه ا مربوط اس ت . به عبارت ديگر ،زماني که آزمونگرهاي سياهپوست ،کودکان سياهپوست را مورد آزمون قرار مي دهند ،مشاهده مي شود که نمرات آنها افزايش مي يابد .عالوه بر اين ،هنگامي که امکانات کافي در اختيار کودکان سياهپوست قرار داده مي شود ،آنها نيز به ميزان کودکان سفيدپوست . د کنن ي م د رش از آنجا که توزيع هوش در جامعه تابع منحني نرمال است ،اين امر در مورد سياهپوستان نيز صادق مي باشد و پايين بودن نمره هوشي سياهپوستان ،ناشي از محروميت هاي فرهنگي و امکانات مختلف آنهاست ،نه علل توارثي . تفاوتهاي موجود در هوش و موفقيت نقاط شهري و روستايي به طور معمول ،تفاوتهايي از نظر توزيع امکانات بين شهر و روستا وجود دارد ،شهرها نسبت به روستاها از امکانات بيشتري برخوردارند .توزيع ناعادالنه امکانات بين شهر و روستا را مي توان به فرد بيماري تشبيه نمود که داراي سربزرگي است ،اما بقيه اندامهاي وي کوچک و نحيف مي باشند ،يعني در کشورهاي جهان سوم ،تمامي امکانات در يکجا تجمع يافته ( شهرها ) و اکثر روستاها از امکانات کافي برخوردار نيستند .پژوهش انجام شده در ايران نشان مي دهد که با وجود شروع تحصيالت رسمي در سن هفت سالگي ،کودکان روستايي از لحاظ هوشي در سطح پايين تري قرار دارند . بر اساس تحقيقات انجام شده ،مي توان گفت که هر چه سطح طبقات اقتصادي – اجتماعي باالتر رود ،سطح هوشي نيز باالتر است و بالعکس ،با پايين آمدن سطح اقتصادي – اجتماعي، سطح هوشي نيز پايين مي آيد ،زيرا در مناطق باالي اقتصادي ،افراد از امکانات زيادي برخوردار مي باشند و محرکهاي بسياري به آنها ارائه مي شود ،اين امر موجب تفاوت هوشي بين طبقات مختلف شهر يا روستا مي گردد ،زيرا ارايه امکانات ،حتي در روستاها نيز به طور يکسان صورت نگرفته و همه به يک اندازه از امکانات و شرايط الزم برخوردار نيستند .علت اصلي تفاوت هوشي بين نقاط دور افتاده ،کوهستاني ،عشاير و ...نيز همين امر مي باشد . تعریف تفاوت های فردی از نظر جسمی داشتن یک ارتباط صحیح با دانش آموزان در کالس مستلزم آشنا شدن با ویژگی های عمده رفتاری آنهاست .در واقع داشتن تعاملی مناسب با دانش آموزان در گروه شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است ،چرا که هیچگاه نمی توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت وقتی شناخت کلی از شاگردان پیدا کردیم قادر خواهیم بود سازگاری مناسبی با آنها پیدا کنیم. تفاوت های روانی و جسمانی دانش آموزان در یک کالس که دانش آموزان دارای مشترکاتی از قبیل سن ،جنس ،زبان ،جامعه و ...تفاوت های زیادی هم با یکدیگر دارند .این تفاوت ها در سه نوع از شاگردان جلب توجه می کند .و البته منظور از تفاوت ها همان تفاوت های روانی و جسمانی است. گروه اول در بین شاگردان یک کالس عده ای هستند که باصطالح افراد بدون دردسر نامیده می شوند .که درس خوان و وقت شناس و بی آزار هستند ،دوستان معدود و مانند خودشان دارند ،سر بزیرند و حتی چندان سوال نمی پرسند اما تکالیف شان را انجام می دهند .برای امتحان دلشوره زیادی دارند و هیچ رقابت قابل مالحظه ای بین آنها دیده نمی شود .در هیچ گروهی عضو نمی شوند ،چون فکر می کنند چیزی برای عرضه ندارند .آنها اوقات فراغت را درس می خوانند تا عقب ماندگی که رغم خود دارند ،جبران کنند. گروه دوم عده دوم افرادی هستند بسیار پر جنب و جوش و کمی هم خودخواه و خود مرکزبین ،هنگام ورود به کالس سر و صدا راه می اندازند .تا معلم آماده درس گفتن بشود و یک دور کتابشان را دید می زنند و در طول درس معلم را یاری می دهند تا نشان دهند که پیش از او مطالعه کرده اند .نمرات متوسط است ،اما هوشیار و زیرک هستند .غیر از کتاب های مدرسه به خواندن جمالت و داستان ها عالقه نشان می دهند. آنها به نمرات شاگردان آرام و درس خواندن حسادت می کنند و البته به نوعی معتقدند که آنها درس نمی خوانند بلکه همه چیز را حفظ می کنند .به نظر افراد این گروه سواد داشتن فقط حفظ کردن مطالب کتاب های درسی نیست .این افراد اهل ریسک کردن هستند .دوستان بسیار زیادی دارند چرا که جسور و سر زبان دار هستند و بچه ها چنین افرادی را دوست دارند .آنها حتی ممکن است برای جذب دوستان بیشتر سر جلسه امتحان افراد ضعیف را بوسیله تقلب یاری دهند. آنها دوست دارند نماینده کالس بشوند ،به هر بهانه ای وارد دفتر مدرسه می شوند ،تخته را قبل از معلم پاک کرده و در ردیف های اول می نشیند .گاهگاهی به تقلید از بزرگترها اخبار هم گوش می کنند .آنها همیشه از لحاظ سر و وضع آراسته ، تمیز و مرتب هستند .در گروه های نمایشی و سرود شرکت می کنند و دوست دارند قبل از همه انشائشان را بخوانند .حتی موقع معمولی صحبت کردن هم صدایشان بلند است .تعداد این افراد در کالس زیاد نیست. گروه سوم عده سوم درست برخالف عده اول می باشند .بنابراین ترجیحا آنها را افراد پر دردسر می نامیم .ردیف های آخر کالس با چنین افرادی آشناست .آنها دوستان بخصوصی دارند ،دوستانی که برخالف مقررات مدرسه لباس می پوشند و وضع و ظاهر خود را درست می کنند .ظاهرا کالس درس ،معلم و نمره برای این افراد اهمیتی ندارد .آنها موضع قدرت خود را جای دیگری یافته اند .درس خواندن آنها اجباری است که از سوی والدین و شاید هم اجتماع بر آنها تحمیل شده است. مردود شدن و تجدید شدن نه تنها برای آنها سهمناک نیست ،بلکه خیلی عادی می نماید. آنها به عنوان افرادی ناهنجار شناخته می شوند و این ،رفته رفته برای خود آنان نیز قابل قبول می شود .بنابراین به پرخاشگری و آزار و اذیت همکالسی ها و هم مدرسه ای های خود می پردازند و به این ترتیب همیشه عده ای از آنها شاکی می باشند .با این حساب ترک تحصیل ،فرار از مدرسه ،گرایش به گروه های نامناسب ،بی بند و باری و ...در بین این افراد به وفور یافت می شود. تفاوت های فردی در قالب تفاوت های جسمانی دانش آموزان قدرت تکلم: قدرت تکلم در همه افراد یکسان نیست .بعضی از افراد از لکنت زبان ،بعضی از صدای گرفته و تودماغی ،بعضی از تندگویی و بعضی از کند تلفظ کردن رنج می برند .عده ای هم هستند که صدای رسا و گیرایی دارند ،تلفظ کلمات را بطور صحیحی انجام می دهند .اما در هر صورت ،همه به نحو یکسانی در کالس سهیم هستند. یک فرد که صدای خوبی ندارد ،یا موقع خواندن دچار مشکل می شود ،نباید محکوم به سکوت شود ،و معلم نباید در این مورد تبعیض قاتل شود .اگر صدای یک فرد دلنشین و زیباست ،نحوه تلفظ کسی که کلمات را می جود و تندتند بیان می کند ،نیاز به اصالح دارد .معلم عالوه بر تشویق شاگردان در مورد تلفظ صحیح و فن بیان ،باید از مسخره شدن شاگردان مشکل دار توسط سایرین جلوگیری کند. ضعف بینایی: این ضعف عموما بین افراد شایع است و گاه به علت بی تفاوتی والدین ،بسیاری اوقات ناراحتی هایی مانند تنبلی چشم ،ضعف دوربینی ،نزدیک بینی ،آستیگماتیسم ،انحراف چشم و ...را باعث می شود .اما یک معلم باید با تیزبینی افراد مشکل دار را تشخیص داده و موارد الزم را به خانواده ها هشدار دهد. مشکل شنوایی: این نوع ضعف معموال دیرتر از ضعف چشم احساس می شود .غالبا فردی که مشکل شنوایی دارد ،تصور می کند اطرافیان آرام صحبت می کنند .این عامل به خاطر خجالتی که شاگرد از معلم دارد ،به راحتی بیان نمی شود .و به آسانی قابل تشخیص نیست .ولی می توان با دقت در امال نویسی و محاوره با او به این مشکل پی برد و مراتب درمان را پی گیری کرد. تفاوت در قوای جسمانی: در یک کالس همواره افراد بلند قد و قوی بنیه احساس قدرت می کنند .آنها همکالسی های کوتاه قد و ضعیف خود را تحقیر می کنند و به زور در هر کجا که دوست دارند می نشینند .به این ترتیب دانش آموزانی که جثه ضعیفی دارند و نمی توانند با آنها مقابله کنند ،به آخر کالس رانده می شوند .معلم در این مورد باید برخورد منطقی و صحیحی داشته باشد .اول باید به همه اطمینان بدهد که ردیف اول و آخر کالس در صورتی که آنها دانش آموزان ساعی و خوبی باشند، تفاوتی با هم ندارند .و بعد باید آنها را با ردیف کردن و نشان دادن تفاوت های قدشان برای جایگزین شدن در جای خود متقاعد کند .البته در صورتی که یک فرد بلند و یک فرد کوتاه قد دوست باشند ،جدا کردن آنها تاثیر عاطفی بدی ،روی آنها می گذارد. چپ دست بودن: موضوعی که متاسفانه چندان اهمیت به آن داده نشده است ،چپ دست بودن عده ای از افراد است .تمام امکانات موجود در کشورها برای افراد راست دست تدارک دیده شده است .در یک کالس درس ،معلم باید تعداد چپ دست ها را شناسایی کرده و صندلی مناسب برای این افراد سفارش دهد تا آنها نیز با مشکل مواجه نشوند. تعریف تفاوت های فردی از نظر عاطفی ‏ مهمترين عاملي كه باعث تفاوت در افراد مي شود هوش است .هوش درمغز انسان جايگاه مشخصي دارد و حاصل واكنش عمومي سلولها ومراكز مغز است.در نيمكره چب مغز فرايندهاي تفكرات منطقي را مي توان يافت و جايگاه عشق واحساس عاطفي درسمت راست مغز است.يك فرد مي تواند هم كودن و هم زيرك باش د تنه ا ب ه اين دليل كه يك س مت مغ ز وي از س مت ديگ ر رش د بيشتري كرده اس ت .مديراني واقعاًبرجسته اندكه مي توانند فرايندهاي اثر بخش نيمكره راست را با فرايندهاي اثر بخش نيمكره چپ در هم آميزند.يافته هاي جديد نشان مي دهد كه نقش عواطف واحساسات مثبت در كنار عوامل منطقي مثل هوشمند بودن و تفكر در كاميابي انسانها ان طور كه بايد شناخته نشده است .اگر چه يافته هاي جديد نشان مي دهد كه اين بهره احساسات وهيجانات انسان است كه معيار واقعي تري براي سنجش ميزان هوش انسان است نه بهره هوشي.  دانيل گلمن معتقد است تفاوت را بايد در تواناييهايي جست كه آن را هوش عاطفي ناميده ايم .هوش عاطفي توانايي مهار كردن تمايالت عاطفي و هيجاني خود است وباعث درك خصوصي ترين احساسات ديگران و ارائه يك رفتار آرام وسنجيده در روابط انساني با ديگران است .اين توانايي باعث حفظ روابط ارزشمند انساني مي شود .امروزه به هشياري عاطفي به عنوان عامل مهمي براي موفقيت شغلي بر شمرده مي شود. هوش عاطفی ‏EI هوش عاطفی چيست؟ • ‏ اين قابليت که بتوانيم عواطف خود و ديگران را تميز دهيم و از آن در جه ت ايجاد انگيزه برای خودمان و ديگران اس تفاده کنيم و توانائی مديريت مناسب عواطفمان را در درونمان و در ارتباط با ديگران داشته باشيم • به طور خالصه: – – – – خود را بشناسيم خود را کنترل کنيم ديگران را بشناسيم ديگران را کنترل کنيم تاثير هوش عاطفی بر کودکان ‏ • کودکانی که هوش عاطفی ندارند – عصبانی ترند – ثبات کمتری دارند – نياز به يادگيری سواد عاطفی دارند – قابليتهای مقابله با احساسات مخرب ،در بچگی رشد می يابد – والدين معلمين اصلی عواطف هستند – دست به خشونت می زنند مراحل هوش عاطفی • خود آگاهی ‏ – به بصيرت خود توجه کنيد – افکار و احساسات به هم مرتبطند – اين توانائی را به دست بياوريد که کارزارتان را خود انتخاب کنيد • کنترل عواطف – کوچکترين تغييرات عواطفتان را کنترل کنيد – صبر و خونسردی صفتی پسنديده است – استرس باعث پاسخهای عجيب و نا خواسته می شود • ايجاد انگيزه ‏ – خوش بينی – داشتن دورنمائی در زندگی – فراگرفتن رفتارهای پسنديده • همدلی – درک احساسات ديگران – خواندن سرنخهای غير کالمی – اساس توجه به ديگران است – در کودکی خود را نشان می دهد  • مهارتهای اجتماعی و ايجاد ارتباط – تمام عکس العملهای ما به هم وابسته است – جز الينفکی از جعبه ابزار عواطف ماست – عواطف ما با سيستم ايمنی بدن مرتبط است – تمرين در پرورش آن نقش مهمی دارد – اگر نمی توانی شرايط را عوض کنی ،طرز پاسخ خودت را تغيير بده. تعریف تفاوت های فردی از نظر اجتماعی روانشناسان در مطالعه تأثير محيط اجتماعی در ايجاد تفاوتهاي فردي ،از روشهاي مشابهي همچون پژوهشها و آزمونهاي مختلف استفاده مي کنند . عده اي عامل محيط را در ايجاد تفاوتهاي فردي موثر مي دانند .برای مثال مورچه ها بر اساس بوي بدن خود ،افراد گروه را شناسايي کرده و رفتار مناسبي به آنها نشان مي دهند . از آنجا که به دليل مسائل اخالقي نمی توان انسان را دچار محروميتهاي خاصي کرده ،اکثر مطالعات بر روي حيوانات انجام مي گيرد و بعدا ً به انسان تعميم مي يابد . البته در مورد انسان نيز گاهي اوقات از کودکاني که بنا به داليل متفاوت از زندگي خانوادگي محروم شده اند ، استفاده مي کنند و بدين ترتيب ،عامل محيط و نقش آن در شکل گيري صفات مختلف را مورد بررسي قرار مي دهند . اهميت محيط اجتماعی و تجارب اوليه دوران کودکي به اندازه اي است که حتي يکي از روانشناسان ،به مسأله نقش پذيري در مورد برخي از حيوانات اشاره مي کند . منظور از نقش پذيري ،وابستگي اجتماعي دائمي حيوان به والدين خود يا اشياء محيطي است که معموالً يادگيريهاي اوليه را به وجود مي آورد و موجب رفتار مناسب بزرگسالي است نقش پذيري داراي يک دوره حساس است که معموالً بين 12تا 24ساعت اوليه زندگي مي باشد و چنانچه در اين مدت به طور صحيح انجام گيرد ،تداوم مي يابد و در غير اين صورت ،ممکن است به جاي والدين ،افراد ديگري جايگزين آنها شوند .براي مثال ،اردکها در 24ساعت اول زندگي که سر از تخم بيرون مي آورند ،هر شيء متحرکي را به عنوان والدين خود مي دانند و دنبال مي کنند و به او وابسته مي شوند . ” لورنس ” ،اولين کسي بود که پديده نقش پذيري را در مورد اردکها مطالعه کرد .وي در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد که يادگيريهاي اوليه زندگي ،تأثير بسياري در شکل گيري صفات مختلف فرد دارد . به منظور مطالعه اثر يادگيري در شکل گيري صفات شخصيتي ،آزمايشهاي مختلفي صورت گرفته است .برای مثال ، ميمونهايي که در تاريک بزرگ شده اند ،سگهايي که در انزوا بزرگ شده اند يا کودکاني که در جنگل رها شده اند،. جزء اين دسته می باشند . پس از بررسي ها مشخص شد که رشد حرکتي ميمونهايي که در تاريکي بزرگ شده بودند نسبت به ميمونهاي طبيعي دچار تأخير است ،يعني از لحاظ راه رفتن ،دير راه مي روند و در واکنش به محرکهاي درد آور ،پاسخهاي نامناسبي نشان مي دهند . اين پژوهشها در مورد انسانها نيز نشان داده است چنانچه انساني حداکثر تا سن شش سالگي زبان را ياد نگيرد ، احتمال زبان آموزي براي وي پس از اين سنين بسيار محدود مي باشد .برای مثال ،کودک دو ساله اي که او را در جنگلهاي ” آويرون ” پيدا کردند ،رفتارهايي مشابه گرگها داشت ،با دست غذا مي خورد ،روي دست و پا راه مي رفت ،زوزه مي کشيد و علي رغم آموزشهای مستمر به اين کودک ،موفقيت چنداني به دست نيامد .در واقع اين امر بيانگر آن است که محيط اوليه ،تأثير بسيار زيادي بر رفتارها و توانمنديهاي فرد دارد . در همين راستا ،دختر بچه اي که از قبايل ” گاياگيل ” پرو به اروپا آورده شد و در آن محيط به دليل سن پائين خود ،فرهنگ اروپايي را ياد گرفت ،موفق به ادامه تحصيالت شد ،سه زبان ياد گرفت و … بنابراين ،تأثير محيط اجتماعی بر فرد بسيار مهم بوده و مي تواند اثرات مثبت و منفي بسياري به جاي بگذارد و يکي از عوامل مهم در شکل گيري تفاوتهاي فردي است . تعریف تفاوت های فردی از نظر فرهنگی در هر جامعه اي سنت ها،باور ها نگرشهاو بطور كلي فرهنگ خاصي حاكم است .در آن فرهنگ براي اينكه فرد به عنوان عضو جامعه پذيرفته شود ،خانواده وساير اعضاي جامعه تالش مي كنند در پرورش وي ارزشها و باورهاي جامعه را لحاظ كنند و بر اساس فرهنگ حاكم بر جامعه ي خود به تربيت فرزندان بپردازند .بطور مثال در بعضي از جوامع توجه به فرديت باعث تربيت افراد مستقل مي شود و يا در بعضي ديگر از فرهنگ ها روح همكاري و جمع گرايي به عنوان يك اصل پذيرفته شده و رفتارهاي متناسب با آن مورد توجه و تشويق قرار مي گيرد .به نظر بسياري از روان شناسان ،فرهنگ و جامعه باعث نوعي نگرش در آموزش و پرورش شده ،واين خود نيز مي تواند در ايجاد تفاوتهاي اساسي در ابعاد مختلف نظير بعد شناختي ،عاطفي ،و اجتماعي كودكان و نوجوانان شود .به عنوان نمونه انتظار پيشرفت در رياضيات و مهندسي براي پسران و شغل هاي متناسب با آن و انتخاب اسباب بازيهاي متناسب با جنسيت باعث نوعي نگرش سوگرانه شده و بالطبع در رشد توانمنديهاي آنها تاثير مستقيم مي گذارد محروميت هاي فرهنگ ي و تأثير آ ن در ايجاد تفاوتهاي فردي کمبود و عدم دسترسي به امکاناتي که موجب گسترش و رشد فرهنگي مي شود "،محروميت فرهنگي " نام دارد که شامل عدم توزيع امکانات صحيح بين شهر و روستاست .محيط هاي غني ، سبب افزايش و رشد بهره هوشي شده و محيطهاي فقير ،سبب عدم رشد ذهني مي گردند. محروميت هاي فرهنگ ي اص طالحي اس ت ک ه تقريباً از ده ه ۶ ۰ميالدي ب ه بعد وارد متون روانشناسي شده و مبحث جديدي است .منظور از محروميت هاي فرهنگي ،وضعيت محيط هاي خاصي است که از لحاظ امکانات مشخص داراي مشکالتي مي باشند ،به همين دليل ،محيط هاي مختلف از نظر توزيع امکانات و يا برخورداري از امکانات رشد و توسعه با هم متفاوت هستند ؛ بنابراين ،محروميت هاي فرهنگي مربوط به فقدان امکانات الزم جهت رشد انسانها در ابعاد مختلف مي باشد . پس به این نتیجه می رسیم که محرومیت های فرهنگی زیر سبب ایجاد تفاوتهای اساسی بین افراد می شود: – 1اقلیت های نژادی – قومی (مثل سیاهان امریکا که بهره هوشی کمتری دارند) – 2تفاوت در مناطق شهری و روستایی (مثل بهره هوشی روستاییان که نسبت به مراکز استان خودشان متفاوت است) – 3زندگی چادر نشینی و عشایری – 4زندگی در مناطق کوهستانی و دورافتاده (بخاطر عدم امکانات و رسانه و )... – 5زندگی بر قایقها و سطح دریاها از جمله عواملي است كه در تشكيل شخصيت موثر مي باشند و عبارتند از :فرهنگي كه شخص در آن بزرگ مي شود -هنجارهاي موجود ميان اعضاي خانواده-دوستان-گروههاي اجتماعي و ساير عوامل با نفوذ كه فرد آنها را تجربه ميكند با تشكر از حسن توجه شما *پایان اگر مي خواهيد خودتان را بشناسيد به رفتار بقيه نگاه کنيد اگر مي خواهيد بقيه را درک کنيد به قلب خودتان نگاه کنيد.

51,000 تومان