تعریف چشم انداز (Vision)
اسلاید 1: تعريف چشمانداز (Vision)چشمانداز تصويري ذهني و محرک از آينده مطلوب سازمان است. چشمانداز مهيج و انرژيزاست و بالاترين استانداردي است که يک سازمان ميتواند خود را در قبال ميزان نيل به آن سنجش کند.آرزو و رؤياي آينده سازمان را به تصوير ميکشد. چشمانداز نشانگر تصورات ايدهالي است که سازمان ميخواهد نسبت به مشتريان، کارکنان و جامعه داشته باشد. دليل اصلي تعريف و مستند کردن چشمانداز، ذهني و رواني است.مثال : چشمانداز 20 سال قبل مايکروسافت: ”ما ميخواهيم در بيست سال آينده هر شخص در هر کجاي دنيا، يک کامپيوتر شخصي در منزل خود داشته باشد“
اسلاید 2: چند رکن چشماندازVISIONنقطه تمايز محصولات / خدمات ما چه خواهد بود ؟نقش و جايگاه IT در کسب و کار ما در آينده چگونه خواهد بود ؟ما در آينده چگونه براي مشتريان خود ايجاد ارزش خواهيم کرد؟ما چگونه سازمان خود را تبديل به يک محيط دلچسب و مناسب براي کار خواهيم کرد ؟ما در آينده چگونه هزينههاي خود را کاهش خواهيم داد؟چگونه ميکوشيم تا به توسعه مشتريان و رقباي خود پاسخ گوييم؟
اسلاید 3: ويژگيهاي چشمانداز خلاصه و بهصورت يک پاراگراف يا جمله کوتاه است، قابل به ذهنسپاري است،الهامبخش است، چالشآميز و پرخطر ولي واقعبينانه است،مبتني بر ارزشها و ايدهآلهاي واقعي و صادقانه است.
اسلاید 4: چشمانداز شرکت HeinzOur VISION, quite simply, is to be “THE WORLDS PREMIER FOOD COMPANY, OFFERING NUTRITIOUS, SUPERIOR TASTING FOODS TO PEOPLE EVERYWHERE.“ Being the premier food company does not mean being the biggest but it does mean being the best in terms of consumer value, customer service, employee talent, and consistent and predictable growth. We are well on our way to realizing this Vision but there is more we must do to fully achieve it.
اسلاید 5: چشمانداز شرکت روزنبرگ
اسلاید 6: بيانيه مأموريت Mission Statementجمله يا عبارتي که بدان وسيله، قصد يک سازمان از مقصود سازمانهاي مشابه متمايز ميشود. مأموريت، بيان کننده علت وجودي سازمان است. مأموريت شبيه چشمانداز نيست که بر آينده نسبتاً دور تمرکز کند. بلکه به آينده نزديک توجه دارد و محصولات، خدمات، مشتريان و فرايندهاي کاري کليدي را توصيف ميکند. بيانيه مأموريت، نبايد بسيار وسيع يا کم عمق باشد.
اسلاید 7: اشکال نامناسب مأموريتwideNarrowمثال بيانيه مأموريت شرکت زنيت (Zenith) در دهه 1960: ما سازنده بهترين دستگاههاي تلويزيون هستيم.بيانيه مأموريت موتورولا (Motorola) در دهه 1960: استفاده از تکنولوژي براي خدمترساني به جامعه. اين تعريف باعث شد که با گذشت زمان به سمت ساخت تلفن، پيجر و دستگاه موبايل روي آورند. پس بيانيه مأموريت نبايد ديد سازمان را برروي فرصتهاي جديد ببندد.
اسلاید 8: چهار گام عمده در تعريف مأموريتگام اول : چه کسي هستيد و قصد داريد وارد چه کسب و کاري شويد يعني نام سازمان و کسب و کار خود را مشخص کنيد.گام دوم : قصد داريد به کدام سمت حرکت کنيد، بازار هدف خود و مشتريان، افراد و سازمانهايي که قصد خدمت رساني به آنها را داريد يا نيازي را كه ميخواهيد از آنها برآورده سازيد، مشخص کنيد.گام سوم : تصميم بگيريد که چگونه ميخواهيد به آن سمت حرکت کنيد. محصولات و خدماتي که ارايه خواهيد کرد، مشخص کرده و آن دسته از مهارتها و تواناييهايي که شما را از رقبا متمايز ميسازد، عنوان کنيد.گام چهارم : دليل واقعي ورود به اين کسب و کار و ارايه اين خدمات و محصولات به اين طيف از مشتريان را بيان کنيد.
اسلاید 9: مثالي از بيانيه مأموريت مثال : بيانيه مأموريت Passion Pasta Shop ما در فروشگاه Passion Pasta Shop بهترين و با کيفيتترين محصولات ماکاروني طبيعي که هيچ افزودني يا نگهدارنده به آن اضافه نشده، توليد کرده، به افراد، رستورانها، و سازمانهايي که ميخواهند از ماکاروني تازه و خوشمزه و با ارزش غذايي بالا بهرهمند شوند، ارايه ميكنيم. نام فروشگاه در آن مشخص شده، بازار هدف تعيين گرديده، محصولات اين شرکت معرفي و علت توليد آن نيز بيان گرديده است.
اسلاید 10: چک ليست ارزيابي بيانيه مأموريت در مدل مبنابيانيه مأموريت تدوين شده ميبايستي ...... به وضوح سازمان شما را از ساير سازمانها يا رقبا متمايز سازد.بسيار وسيع نبوده و محدودکننده نباشد.بر تواناييها و قابليتهاي سازمان بنا شده و معقول و منطقي باشد.به سازمان اين امکان را بدهد که در ارتباط با فرصتهاي آينده، تصميمات مطلوبي اتخاذ کند.کوتاه و براي همه قابل فهم باشد. بدون ذکر جزييات، محصولات، خدمات کليدي و عمده را بيان کند.بر زمان خيلي دور متمرکز نبوده و 5 تا 10 سال آتي قابل دستيابي باشد.بتوان در مواقع لزوم آن را بازنگري کرد.
اسلاید 11: بيانيه مأموريت منطبق با چک ليست ما يک شرکت توليدي و خدماتي با محوريت سودآوري در بلندمدت هستيم. محوريت توليدات ما نرمافزارها و بستههاي پيشرفته کامپيوتري در حوزه هاي مهندسي، محوريت خدمات ما توزيع و آموزش در حوزههاي مرتبط توليدي است. در عينحال که تأکيد اصلي را بر مشتري محوري قرار ميدهيم، تمرکز بر فعاليت در سودآورترين حوزههاي مرتبط با محورهاي توليدي و خدماتي در بلندمدت داريم. ما در پي جلب رضايت گروههاي ذينفع با اولويت سهامداران هستيم. مشتريان ما تمامي افراد حقيقي و حقوقي، نهادها و گروههايي هستند که به نوعي در داخل و خارج کشور در منطقه آسياي ميانه، کاربران بالقوه نرمافزارها و بستههاي آموزشي و مشتريان بالقوه خدمات آموزشي ما هستند. “
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.