پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

تغذیه نوزادان از نگاه قرآن و معصومین (ع)

taghzie_nozadan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تغذیه نوزادان از نگاه قرآن و معصومین (ع)”

تغذیه نوزادان از نگاه قرآن و معصومین (ع)

اسلاید 1: تغذیه نوزادانوَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْن...؛و مادران بايستى كه دو سال كامل فرزندان خود را شير دهند... .

اسلاید 2: البقره/233«و مادران بايستى دو سال كامل فرزندان خود را شير دهند، اين براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند و به‏عهده صاحب فرزند (يعنى پدر) است كه خوراك و لباس مادر را به ‏حد متعارف بدهد. هيچ‏كس را تكليف جز به‏اندازه طاقت نكنند، نبايد مادر در نگهبانى فرزند به‏زيان و زحمت افتد و...

اسلاید 3: نکات علمی الف. مدّت شيردادن نوزاد براى كسى كه بخواهد دوران شيرخوارگى را به­طور كامل انجام دهد، دو سال كامل است و اين خود يك قانون پذيرفته شده از سوى مجامع بهداشتى، خصوصاً متخصّصين امر سلامت مادران و كودكان مى‏باشد.   ب. حق شيردادن در دو سال شيرخوارگى مخصوص مادر است و اوست كه مى‏تواند در اين مدّت، فرزند خود را شير دهد و از او نگهدارى كند؛ ... ج. هزينه زندگى مادر از نظر غذا و لباس حتّى در صورتى­كه طلاق بگيرد، در دوران شيردادن به عهده پدر نوزاد است تا مادر با خاطرى آسوده بتواند فرزند خود را شير دهد.

اسلاید 4: لقمان/ 142 . «و ما به هر انسانى سفارش كرديم كه در حق پدر و مادر نيكى كن خصوص مادر كه چون بار حمل فرزند برداشته تا مدت دو سال كه طفل را از شير باز گرفته هر روز بر رنج و ناتوانيش بيفزوده بسيار نيكى و سپاس­گزارى كن و نخست شكر من كه خالق و منعمم و آنگاه شكر پدر و مادر بجاى آور كه بازگشت خلق بسوى من خواهد بود.»

اسلاید 5: الأحقاف/ 153. «و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر سفارش كرديم يادكند كه( مادر) نه ماه چگونه بارنج و زحمت بار حمل كشيد و باز با درد و مشقت وضع حمل نمود و سى ماه تمام مدت حمل و شيرخوارگى بود تا وقتى كه طفل به حد رشد رسيد آدمى چهل ساله گشت (و عقل و كمال يافت)...»

اسلاید 6: وراثت رضاعی النِّسَأ/ 234. «حرام شد براى شما ازدواج با مادر و دختر و خواهر و عمّه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعى و خواهران رضاعى و...»پيامبر اسلام @ مى‏فرمايند:«الرِّضَاعُ يُغَيِّرُ الطّبَاع؛ رضاع، طبايع آدمى را دگرگون مى‏سازد.» 

اسلاید 7: تغذيه حضرت موسى(ع) با شير مادر خودالقَصص /12القَصص / 7«ما شير هر دايه را بر او حرام كرديم و آل فرعون با محبّت قلبى كه به او داشتند درپى دايه‏اى كه پستانش را طفل بگيرد برآمدند. خواهر موسى گفت: آيا مايليد كه من شما را بر خانواده كه دايه و پرستار اين طفل شوند و در كمال محبّت و مهربانى تربيت كنند راهنمايى كنم؟»«و به مادر موسى وحى كرديم كه طفلت را شير ده و چون از آسيب فرعونيان بر او ترسان شوى به دريا افكن و ديگر بر او هرگز مترس و محزون مباش كه ما او را به تو باز آورديم و هم از پيغمبران مرسلش گردانيم.»

اسلاید 8: بیان معصومین(ع)حضرت رسول اكرم(ص ) مى‏فرمايند: «براى كودك هيچ شيرى بهتر از شير مادر نيست»در آغاز دعاى پرمحتوا و شريف «عرفه حضرت أبا عبدالّله الحسين(ع)» چنين مى‏خوانيم:وَ حَفِظْتَنى فى الْمَهْدِ طِفْلاً صَبيّاً وَ رَزَقْتَنى مِنَ الْغِذأِ لَبَناً مَرِيًّا وَ عَطَفْتَ عَلىَّ قُلُوبَ الْحَواضِنِ وَ كَفَّلْتَنِى الْاُمَّهاتِ الرَّواحِمَ؛و در آن هنگام كه كودكى خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ كردى و مرا از شير شيرين و گوارا تغذيه نمودى و دل­هاى پرستاران را به جانب من معطوف داشتى و با محبّت مادران به من گرمى و فروغ بخشيدى. حضرت امام جعفر صادق(ع):«زن در دوران باردارى و زايمان و شيردادن اجر مجاهد در راه خدا را دارد و اگر در اين ميان بميرد براى او اجر شهيد است» و باز در جاى ديگر از همان حضرت نقل شده كه: «وقتى زنى باردار شد در ثواب مانند سرباز روزه‏دارى است كه جان و مال بركف در راه خدا جانبازى مى‏كند. وقتى زايمان كرد اجر او آن­چنان زياد است كه به حساب نمى‏آيد و هنگامى كه كودك را شير مى‏دهد هر مرتبه مكيده شدن پستان او معادل با آزاد كردن بنده‏اى از نسل حضرت اسماعيل(ع) پاداش دارد.»

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید