صفحه 1:
J ما
8 ترا سا +
صفحه 2:
عنوان:
مقایسه استاندارهای بين الملی بخش عمومی
واستانداردهای بخش بین الملی گزارشگری
نام استاد: جناب آقای دکتر جباری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
ارائه کننده: پوربا بزدانی
صفحه 3:
رئوس مطالب
چکیده
#مقدمة
#تفاوت کلیدی در دو نوع چارچوب گزارشگری
#شباهت کلیدی در دو نوع چارچوب گزارشگری
#نتیجه گیری
(۱
صفحه 4:
چکیده
این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت های دو چارچوب كزارشكرى
استانداردهای بین الملی گزارشگری مللی (1۴۳5 ) و استانداردهای بین الملی
حسابداری بخش عمومی (10535) با توجه به تحلیل و بررسی مقایسه ای
استانداردهای بین الملی حسابداری بخش عمومی که توسط موسسه
حسابرسی ارنست و یانگ در سال ۲۰۱۳ صورت پذیرفته است
ظهور نظام حسابداری تعهدی .ضرورت دسترسی به اطلاعات مالی ءشفاف و
ارتقا کیفیت ومحتوای گزارش های مالی
ع 9 arr
موجب همكرليى انجمن ها و نهادهاى حسابدارى مللى بين اللملى در راستايى
حركت به سمت بياده سازى نظام حسابدارى تعهدى_در بخشس دولتى كرديده
است
pyazdani9@yahoo.com
صفحه 5:
مقدمه
ارنست یانگ در سال ۲۰۱۰ اشاره می کند :
جهت ایجاد ثبات در نظام اقتصادی_جهلنی وافزلیش پاسخگویی_و کارائی
دولت وجود یک چارچوب حسابدا i و یکپارچه متشکل از
استانداردهای حسابداری عمومی در بخش عمومی_ایجاب می کنند
کریستین وهمکاران (۲۰۱۰) نیز بیان مى کنند:
با وجود تفاوت در سیستم های اطلاعات حسابداری دولتی الزام هماهنگ
سازی و سازگاری بین الملی استانداردهای حسابداری دولتی در کشورهای مختلف
جهان را آشکار نموده است
و
صفحه 6:
کریستین و همکاران همچنین اشاره می کنند:
این ضرورت در هماهنگ سازی باعث ایجاد مجموعه ای از استانداردهای مدون توسط
کمیته بین الملی حسابداران(3]]) گردیده ----که منتج به صدور استانداردهای بین
الملی بخش دولتی (0505/) گردیده است
در حال حاضر به صورت داوطلبانه توسط کشورهای مختلفه بکار گرفته شده است
لین استاندارد شامل چهار ترکیپ از سیستم های حسابداری برای استفاده در بخش دولتی
شامل :
مبنای حسابداری نقدی
نقدی تعدیل شده
تعهدی تعدیل شده
تعهدی کامل
pyazdani9@yahoo.com
رز _؟
صفحه 7:
استانداردهای بین المللی حسابداری بخش عمومی بصورت مجموعه ای از استانداردهای بین
الملی حسابداری با رویکرد تعهدی برای بخش عمومی تدوین گردید
هیات تدوین استانداردها ی بین الملی حسابداری بخش عمومی (IPSASD) نام دارد
لين هيات حوزه هاى مهمى كه بليد جهت اجرای حسابداری تعهدی برآن متمرکز نمود
را در چهار بخش اصلی طبقه بندی نمود:
الف- استاندارها و سیاست گذاری ها
ب-قوانین ومقررات
ج-فرآیندها و فن آوری ها
د- نیروی انسانی
pyazdani9@yahoo.com
و
صفحه 8:
بدیهی است بکار گیری حسابداری تعهدی در
بخش دولتی شامل تغیرات در فناوری اطلاعات
یا معرفی فناوری جدید.تغیرات ثرهنگی.سرمایه
گذاری فراوان در سیستم اطلاعاتی و توسعه
مهارت های مناسب برای فراهم کنندگان و
استفاده کنند گان اطلاعات حسابداری
است(لاندورو ۲۰۱۱)
صفحه 9:
ie 5 »)
*** جار جوب های مفهومی
مشهورترین انتقاد از حسابداری تعهدی در بخش عمومی توسط گاثری(۱۹۹۸)
مطرح گیدیده است که اين نوع نظام به دلیل تفاوت های موجود در اهداف
بخش های دولتی و خصوصی .تناسب اندکی برای بخش دولتی دارد
مشکلات تغیر از مبنای نقدی به تعهدی:
هربست در سال ۲۰۱۰ مطالعه ای در این خصوص درسطح بین اللملی
انجام داد و بیان کرد که
۱- مشکلات در حوزه نظری و نیز در حوزه عملی
۲-عدم وجود یک سیستم مدون ومشخص جهت بستر سازی
ويياده سازی حسابداری تعهدی
بند ۲ براساس دیدگاه هیبست مهترین مشکل
صفحه 10:
نکته مهم در تحقیق هربست:
در مطالعه مذکور مشخص گردید که اطلاعات ایجاد شده توسط حسابداری
تعهدی معمولا در تصمیم گیری توسط مدیران دولتی بطور اشتباه بکار گرفته
شده و یا اصلا مد نظر قرار
نگرفته است
pyazdani9@yahoo.com
صفحه 11:
چارچوب های مفهومی
با توجه به اینکه استانداردهای بین الملی بخش عمومی به صورت گسترده ای بر مبنای
اصول استاندارهاى بين الملى كزارشكرى مالى است
ارتباط بسيار نزديكى بين اين دو نوع استاندارد وجود دارد
دلیل استفاده از استانذاردهای بين الملى كزارشكرى مالى تلاش براى قابليت مقايسه بيشتر
كزارشكرى مالى بخش خصوصى و عمومى براى حسابدارى انواع معاملات مشابه است
اگرچه استانداردهای بین الملی گزارشگری مالی در ابتدا برای واحد
های تجاری انتفاعی واستانداردهای بین الملی حسابداری بخش عمومی برای واحدهای غیر انتفاعی
واستانداردهای بین الملی حسابداری بخش عمومی برای واحدهای غیر انتفاعی بخش عمومی که به اراثه
خدمات و کالاها جهت بهبود رفاه عمومی مشغول هستند تدوین گردیده است
pyazdani9@yahoo.com
صفحه 12:
تفاوت های اصلی این دو نوع چارچوب گزارشگری مالی
قفاوت _های-که هیات_تدوین استانداردهای حسابداری بخش بخش عمومی
جهت انعکاس تفاوتها موجود در بخش عمومی وخصوصی برای حالت های
که اين استانداردها معادل استانداردهای بین الملی گزارشگری مالی است
#تفاوت موجود در حیطه برخی موضوعات تحت پوشش در هردو نوع
استاندارد
#باشد این نوع تفاوت ها ممکن است به دلیل رواج معاملات خاص نظیر
مبادلات غیرمبادله ای باشد
تفاوت ها در زمانی که به دلیل الزامات جدید یا اصطلاحاتی در هریک از این دو
نوع استاندارد اتفاق می افتد
و
صفحه 13:
فر آیند تدوین استاندارد در بخش عموه
sts استاندارد. تدوین شده
جرم و سو عرز د ند
9 Se eos le
AP AS BS phone قبت تهون
رت میت ی استانداردهای بخش
تموكز بر تحقيفات اتجام شده.
عمومى
صفحه 14:
تفاوت های کلیدی در دو نوع چارچوب گزارشگری
* لبناسيل ارانه خدمات.
۲- معاملات مبادله ای یا غیر مبادله ای
© ۳-شناخت در آمد حاصل از امتیازات دولتی
© ع-ماليات بر درآمد
* ه- يكيارجه سازى و منافع حاصل از معاملات وابسته و مشاركت هاى انتفاعى
© #-ارزيابم و طبقه بندى ابزارهاى مالى
© /ا-كزارشكرى اقلام بودجه اى و واقعى
© 8-كاهش ارزش دارائيهاى مولد غير نقدى
-حذف مفاهیم مرتبط با بخش. خصوصى
-توسعه چارچوب مفاهیم در استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی
* واستانداردهای بین المللی حسابداری
و
صفحه 15:
بسیاری از دارائی ها و بدهی های واحد گزارشگر در بخش عمومی در نتیجه
ber SIE Ryde تفیل من شود
مثال عینی از لین منظور می توان به پارک ها و میراث فرهنگی و
آثارتاریخی برای دسترسی عموم اشاره کرد
استاندارد بین الملی حسابداری بخش عمومی مفهوم پتانسیل ارائه
خدمات را در تعریف دارلئی ها بدهی ها درآمد ها و هزینه ها
معرفی می نماید
صفحه 16:
پتانسیل ارائه خدمات -تعریف دارائی
#دارائی:
#منبع تحت کنتولی است_که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالثه و یا منافع اقتصادی آتی
باشد
#بدهی:
نهعد فعلی واحد گزارشگر است که ایقای آن مستلزم خروح متابع از واحد گزارشگز انت
* تعهد به معناى الزام به انجام وظيفه_يا ايفاى مسئوليت به شیوه ای مشخص است
© نكته قاب تحمل
پتانسیل ارلثه خدمات بعنوان بیک معبار شناخت مضاعف برای به حساب گرفتن مواردی است که
در نتيجه
#ورود يا خروج منافع اقتصادى بوحود نيامد: وفقط با تقویت یا تضعيف توان واحد گزارشگر برای
ارائه خدمات مربوط مى باشد
صفحه 17:
۲ معاملات مبادله ای با غیر مبادله ای
* معاملات غیر مباحله اءر معاملاتیر است که واحد گزارشکر در قبال در
گزارشکر. دیکر کالا یا خدماتمعادل را پرداخت نمی کند
ue
افت منافع از واحد
*منافع را به واحد گزارشگر حیکر منتقل نموده وارزشی معادل تن را به صورت کال یا خدمات.
دریافت نم نماید
0 تقاوت دو استاندارد.
استاندارد بین المل, حسایداریر بخش عمویر اصول: براعر ارنیابر وشناخت معاعلات غیر
میادله jel فراهم نموده واين د رحالى است که استاندارحهایر بینن العل كزارشكرىر هالمر در اين
خصوص سکوت نعود_
* مبادله:عملیاتی است که بموجب آن دارانی یا خدمت به ارنش منصفانه 313 و ستد مى شود
غیر مبادله اعا:
* رویدادی که با تعریف مبادله منطبقر نباشد
و
صفحه 18:
۳ مالیات بر در آمد
#استانداردهای بین اللملی بخش عمومی ثرش می نملید که
واحد گزارشگری که در بخش عمومی فعالیت حی کنند عموما
از مالیات بر در آمد معاف است و درنتیجه حسابداری مالیات بر
درآمد را اجرا نمی کند
صفحه 19:
۳- شناخت در آمد حاصل از امتبازات دولتی
2 استانداردهای پین المللی حسابداری بخش عمومی به وضوح به شناخت درآمد علاوه بر
آنچه که
در استانداردهای بین اللملی گزارشگری مالی مبنی بر شناسیایی در آمد( ناشی از ارائه خدمات و
فروش کالا) پرداخته است و آن د رآمدهای ناشی از استفاده دیگران از دارائیهای واحد گزارشگر
که مولد در آمد حق امتیاز هست پرداخته ا
#بدین صورت که :
ایط زیر شناسایی می گردد:
الف- جریان منافع اقتصادی عملیات مذکور به درون واحد گزارشگر محتمل باشد
ب مبلغ درآمد مربوطه را بتوان به گونه ای اتکا پذیر اندازه گیری کرد
* که درآمد عق امتیاز معمولا طبق محتوای و شرلیط قرارداد تعلقمی گیرد مگرآنکه با توجه به
محتوی قرارداد شناسی درامد بر مبنای روشهای سیستماتیک. ومنطتی دیگری مناسب تر باشد
و
درآمد حق امتیاز به شرط تحقق شر
صفحه 20:
۴- یکپارچه سازی و منافع حاصل از معاملات وابسته و
مشار کت های انتفاعی
صفحه 21:
۶-ارزیابی و طبقه بندی ابزارهای مالی:
LO انتشار استاندارهای بین اللمی گزارشگری مالی شماره ٩ با عنوان
ابزارهای مالی. ارزیابی و طبقه بندی ابزارهای مالی تحت
استانداردهاى بين الملى كزارشكرى مالى در مقايسه با استاندارد بين
الملی گزارشگزی مالی شماره ٩۳دست خوشن تغيي كرد يذه بيش از
تدوين وانتشار استاندارد بين الملى كزارشكرئ مالى.شماره 9 ارزيابى و
طبقه بندى ابزارهاى مالى تحت استانداردهاى بين الملى
كزارشكرى مالى واستانداردهاى بين الملى حسابدارى بخش
عمومى يكسان بود.
للا تازمانيكه هيات تدوين استانداردهاى بين الملى حسابدارى بخش عمومى
اين موضوع را در استانداردهاى خود اعمال ننمايد اين موضوع مى توانند
از مهمترين موارد اختلاف بين اين دو نوع جارجوب باشد
صفحه 22:
استاندارهای بین اللمی گزارشگری مالی شماره ٩
#انتشار استاندارد گزارشگری مالی بینالمللی شماره ٩
تحت عنوان ابزار مالی, بخشی از برنامه به منظور
جایگزینی برای استاندارد حسابداری بینالمللی شماره
٩ تحت عنوان, ابزار مالی - شناسایی و ارزیابی-
* اين استاندارد نحوه طبقه بندی واندازه گیری دارایی
های و بدهی های مالی را تعیین می کنند اين کار در
سه مرحله اصلی انجام می شود
1°- طبقه بندی واندازه گیری
©2-روش شناسى كاهش. ارزش
©3- حسابدارى مصون سازى
pardisqom.blogfa.com
ار سس سس
صفحه 23:
۶-ارزیابی و طبقه بندی ابزارهای مالی
* استاندارد بین الملی گزارشگری مالی شماره 9
۴#دارائی های مالی در زمان شناخت اولیه به ارزش
متضقانته. بعلاوه مخارج مغامله اندازم گیزی:می شونه
# بعد از شناخت اولیه, یک دارائی مالی در صورت احراز هر
دو شرط زیر به بهای تمام شده مستهلک شده اندازه گیری
می شود:
*الف- دارائی در طرح تجاری قرار داشته باشدکه هدف
طرح ؛نگهداری دارایی جهت جریانهای نقدی
قراردادی است
ab Wilo(contractual ۱6۲۳5( ب-شرایط قراردادی ٩
شامل تاريخ های مشخصی باشد که جریانهای نقدی
خروجی مربوط به اصل و سود نضمین شده را مشخص کند
pardisqom.blogfa.com
صفحه 24:
۶-ارزیابی و طبقه بندی ابزارهای مالی
#بدهی های تجاری (همچون بدهی های مشتقه)به ارزش
منصفانه اندازه گیری می کنند
۴بیشتر بدهی های مزکور به دوبخش تقسیم می شوند:
#بخش اول جزء مشتقه که به ارزش منصفانه شناسای
می گردد(سود زیان دوره)
#بخش دوم که به بهای تمام شده مستهلک شده
گزارش می شود
#تغییر در ارزش منصفانه بدهی مالی ناشی psi jl
در مخاطرات اعتباری ناشر در قسمت سود زیان
جامع و نه بعنوان درامد دوره
pardisqom.blogfa.com
ee ااا
صفحه 25:
١ ۷-گزارشگری ارقام بودجه ای و واقعی:
| سبد تمركز بر موضوع تصدى كرى و نظارت بر
ارائه فرمات و مریریت بوریه_در بش حموس دزی
sub ale le ale ope py glide LN
گزارهگر و بونج _تویب هه آنر shal on ك ch # خن
ah موجود مر J
SP _ seal أست 1 در ok رام نموده و ۳ در
ی کارفگزی دی خن امس مج در
__«د«دًٌُ2ًًُ"«"#ُ#"«#ُسُس«سد«ودددسجچٍ سح
صفحه 26:
۸-کاهش ارزش cle Alo مولد غیر نقدی
استانراررهای پین الملی صبابراری پفش عمومی در ارتباط با دارائى ها ىكل هكاملا براساس)
ظرمات بالقوه (با فرض مافع اقتصاری)مورر شاسایی قرار م یکیرتر,ملامظات فاصی را
برای اهش ارزش دارانی های »ولر غیر نقری فراهع نموره است,استانراررهای بین
الملی بفش عمومی شماره ۲۱ بعوا نکاهش ارزش داراثی های غير مولر غير تقرى
رهتمورى ويزه اى براى هلوتلى _تعبيرم_ارزش استعمال ينين رارائي هاى اراثه_راره
است
#استائراررهاى يبن الملى مسابرارى بفش) عمومى پنین فرض می نمایر
vias قابل توجهى از رارائى هاى وامرها ىكزارشَلر در بفش عمومى اهتهالا راراثى
و 2 +
های موار غیر نقری است ,ر صورت یکه استانراررهای بین المل یگزارشگری مالی همه
دارائی ها را مولر نقری به مساب می آورر
pardisqom.blogfa.com
صفحه 27:
-٩ حذف مفاهیم مرتبط با بخش خصوصی
استانراررهای بین المل یگزارشگری مالی اصولی را در رابطه با رویرارهای اقتفاری
مشنص ماننر پررافت های مربوط به هرسهم .وبا افشا سور هر سه مكه غير مرتبط با
culled های بفش عمومی می باشنر ارائه نمور
در یله استانراررهای پین الملی عسابرارى بفش عمومى نين رهنموری را مستثقی و
استفاره از آن را برای واعر ها ی گزارشگر بفش عمومی ور صورت پیز طبق
رهنمورهای منررج در امتانراررهای بین المل یگزارٌلری مالی مباژ می راثر
صفحه 28:
شباهت های کلیدی دو نوع چارچوب گزارشگری مالی:
1- در نحوه ارائه صورتهای مالی
۲-تاثیرات تغیرات در نوخ ارز
ae yo
۴-اجاره ها
۵-موجودی ها
۶-اموال ماشین آلات و تجهیزات
۷-دارانی نامشهود
۸-بخش کشاورزی
-٩ کاهش ارزش دارائی مولد نقدی
۰-بدهی احتمالی
۱۱-مزایای کارکنان
۲-عملیات تحت کنترل مشترک
۴-بزار مالی در نحوه ارائه و شناخت واندازه گیری وافشا
۱
صفحه 29:
تفاوت اساسی در رابطه با الزامات افشا ارزیابی و شناسایی :
۱- در آمد های حاصل از معاملات غیر مبادله ای(مالیات
وامتیازات وانتقالات دولتی)
۲- هزینه استقراض
۳-گزارشگری بخشی
۴- افشا اطلاعات بخش عمومی دولت
۵-اندازه گیری براساس ارزش منصفانه
صفحه 30:
با تشکر از توجه سبز شما
pyazdani9@yahoo.c
om