کسب و کار مدیریت و رهبری

تفکر سیستمی ۲

tafakore_sistemi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفکر سیستمی ۲”

تفکر سیستمی ۲

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: استاد محترم : آقای دکتر نوربخشارائه دهنده : سید مرتضی امامیآذر ماه 89 تفکر سيستمی

اسلاید 3:

اسلاید 4: امروزه بسیاری از مسایل و مشکلات جوامع بشری و سیستم های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جزء نگری می باشد.بر طبق تعریف،سیستم عبارتست از مجموعه ای از عناصر(elements) که با یکدیگر تعامل دارند.مشکل از جایی شروع می شود که ما سیستم را به عوامل اولیه تجزیه می کنیم و با تمرکز بر جزئیات در پی حل مشکل سیستم بر می آییم غافل از این نکته که سیستم تجزیه شده فقط مججوعه ای از عناصر تفکیک شده است و خاصیت سیستم اولیه را که همان تعامل اجزا می باشد،دارا نیست. اینجاست که لزوم نگاه کل گرایانه به سیستم مشخص می شود.تفکر سیستمی مجموعه مطالبی در مورد روش تفکر بر مبنای درک روابط علت و معلولی بین پدیده های اطراف ما می باشد.مقدمه

اسلاید 5: تفکر یکی از راههای شناخت و کسب علم و معرفت است.تفکر یعنی سازماندهی حرکت فکر برای کشف حقایق.تفکر مقدمه کسب اعتقادات و ایمان است.سئوال:آیا سایر مخلوقات هم تفکر می کنند یا اینکه تفکر یکی از وجوه تمایز انسان با سایر مخلوقات است؟آیا تفکر کافی است؟تفکر چیست؟

اسلاید 6: افکار بر اعمال و رفتار انسان اثر می گذارد.تغییر اعمال و رفتار شرایط را تغییر می دهد.شرایط جدید افکار را تغییرمی دهد. شرایط جدید ممکن است افکار را تقویت کند.شرایط جدید ممکن است افکار را تضعیف کند.فکر و عمل در چرخه پیچیده ای با هم رابطه دارند.رابطه فکر و عمل

اسلاید 7: تفکر سیستمی چارچوب و روش و قانون و منطقی برای شناخت یک مسئله است که جنبه های تجزیه ای و تحلیلی و جنبه های ترکیبی آن مسئله را در برمی گیرد. جنبه های تجزیه ای و تحلیلی ( اجزاء مسئله)جنبه های ترکیبی (کلیت مسئله)یک سئوال کلیدی: آیا کلیت مسئله چیزی بیش از اجزای مسئله دارد؟ اگر پاسخ مثبت است آن چیز چیست؟تفکر سیستمی

اسلاید 8: طبق تفكر سيستمي ، ويژگيهاي مهم يك سيستم از تعامل بين اجزاء آن بوجود مي آيد نه از فعاليت جداگانه آنها . بنابراين وقتي سيستم را تجزيه مي كنيم ، ويژگيهاي مهم خود را از دست مي دهد . بنابراين سيستم، يك كل است كه با تحليل قابل درك نيست . با توجه به نكته فوق، روشي غير از تحليل براي درك رفتار و ويژگيهاي سيستم ضروري است . تركيب (Synthesis ) نقص فوق را جبران نموده و براي تفكر سيستمي ، يك موضوع كليدي است . در واقع ، تحليل و تركيب ، مكمل هم هستندتفكر تركيبي :

اسلاید 9: وقتي مي خواهيد موضوعي را بررسي كنيد ، ابتدا سيستم كلي كه دربرگيرنده موضوع فوق است ، را مشخص نماييد .رفتار و ويژگي هاي سيستم كلي را بررسي نماييد . رفتار يا ويژگي هاي موضوع مورد مطالعه را با توجه به نقشها (roles ) يا كاركردهاي (functions ) آن در سيستم كلي توضيح دهيد3 گام تفكر تركيبي :

اسلاید 10: در تفكر سيستمي توصيه مي شود كه تركيب قبل ازتحليل انجام گيردولي در تركيب ، چيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم، بعنوان يك جزء از كلي كه آنرا دربرگرفته ، بررسي مي گرددتركيب بركاركرد متمركز مي شودتركيب درك(understanding)را افزايش مي دهدتركيب از بيرون به آنها نگاه مي كنددر تفكر تحليلي، چيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم ، بعنوان يك كل تجزيه مي شودتحليل روي ساختار موضوع متمركز مي شود و تعيين مي كند سيستمها چگونه كار مي كنند.تحليل، دانش(knowledge ) ايجاد مي كندتحليل به درون چيزها مي نگرد

اسلاید 11: برای شناخت سیستم ابتدا باید آن را تعریف کنیم. پس از تعیین حد و رسم سیستم می توان آن را طبقه بندی کرد و از زاویه های مختلف آن را شناخت.تعریف سیستم باید فراگیر و مشخص باشد. یعنی همه تفکرهای سیستمی در علوم مختلف بتوانند با رعایت مرزهای خود از آن استفاده کنند. سیستم یک مفهوم کلی است که باید آن را درک کرد و فهمید.کلمه سیستم ریشه در زبان یونانی دارد و به معنای علت قرارگرفتن اجزاء در کنار یکدیگر است.تا کنون تعاریف متعددی از سیستم ارائه شده است.سیستم چیست؟

اسلاید 12: برتالنفی : سیستم موجودیتی است که حیات آن از طریق روابط متقابل میان اجزاء امکان پذیر است. کنت وانت:سیستم مجموعه ای از فرآیندهای گوناگون است که در این مجموعه روابط علت و معلولی وجود دارد.چک لند: سیستم مجموعه ای از عوامل مرتبط با یکدیگر است که بیشتر حاکی از ویژگیهای کل است تا ویژگیهای اجزای متشکلهتعریف سیستم

اسلاید 13: سیستم یک کل است متشکل از دو جزء یا بیشتر با پنج شرط : هرسیستم یک کل است که نمیتوان آن را به اجزای مستقل تقسیم نمودهر جزء سیستم ویژگی هایی دارد که اگر از سیستم جدا شود آنها را از دست می دهدهر سیستم ویژگی هایی دارد که در هیچ یک ار اجزا به طور مستقل وجود نداردوقتی سیستم به اجزاء مستقلی تقسیم شود برخی از ویژگی های ضروری خود را از دست می دهداگر اجزاء یک موجودیت با هم تعامل نداشته باشند تشکیل یک مجموعه می دهند نه یک سیستم. به عبارت دیگر مشخصه مهم یک سیستم ،تعامل و ارتباط است و ویژگی های اصلی سیستم از تعامل اجزاء به دست می آید نه از رفتار مستقل اجزاء.تعریف سیستم از نظر راسل ایکاف

اسلاید 14: سیستم هرچیزی است که کلیت و شکل خود را در تعامل روبه گسترش اجزای خود به دست می آورد. یک سیستم بر اساس این واقعیت تعریف می شود که عناصر آن هدف مشترکی دارند و به روش مشترکی عمل می کنند چرا که جهت نیل به هدف مورد نظر درارتباط با یکدیگر قرار گرفته اند.تعریف سیستم از نظر پیترسنگه

اسلاید 15: تاریخچه تفکر سیستمی را از دو دیدگاه می توان برسی نمود:الف) تحولات دانشگاه : MIT برای بررسی روند توسعه نظریه سیستم ها ترجیح می دهد به بررسی روند تحولات و رویدادهایی بپردازد که در دانشگاه های آمریکا(بخصوص دانشگاهMIT ) در سال های 1940 تا 1970 رخ داد.ب) تحولات متدولوژی علم : به بررسی روند تحول در شیوه های نگرش به جهان و متدولوژی علم در بطح جهان می پردازد.تاریخچه

اسلاید 16: پس از جنگ جهانی دوم ، سه جهش در دانشگاهMIT به وجود آمد که هر یک 10 سال به طول انجامید. در این جهش ها اندیشه و علم پیشرفت های بزرگی کردند :در سال های 1940 تا 1950 رابطه میان ماشین و ارگانیسم مورد مطالعه قرار می گیرد . در این دوران مفاهیمی همچون بازخور(feedback) که تا آن زمان در مورد ماشین ها به کار می رفت ، در مورد ارگانیسم نیز به کار رفتند و راه پیدا شدن دو دانش جدید یعنی اتوماسیون و انفورماتیک هموار گردید. در سال 1948 کتاب سايبرنتيک (علم مربوط به چگونگي ارتباطات در انسان و ماشين) توسط وينر (Norbert Wiener) و کتاب نظريه رياضي ارتباطات نيز توسط شانون (Shannon) منتشر شد و دو کتاب فوق مبناي سايبرنتيک و نظريه اطلاعات قرار گرفتند . تحولات دانشگاه MIT

اسلاید 17: در دهه 1950 دوباره توجه از ارگانيسم به سوي ماشين منعطف مي شود و مفاهيمي همچون حافظه و فراگيري در مورد ماشين هم بکار مي رود و به اين ترتيب مقدمات پديد آمدن دانش هاي نويني همچون بيونيک (علمي که مي کوشد ماشين هاي الکترونيکي را به تقليد از بعضي از دستگاههاي موجودات زنده بوجود آورد . ) و هوش مصنوعي بوجود مي آيد .تحولات دانشگاه MIT

اسلاید 18: در دهه 1960 در زمينه سايبرنتيک و ديناميک سيستم پيشرفت هاي مهمي بوجود آمد. جي فارستر (Jay Forrester)مبحث ديناميک صنعتي (Industrial Dynamics) را بوجود آورد . هدف او از طرح اين موضوع آن بود که سازمانها و موسسات صنعتي را همانند سيستمهاي سايبرنتيک بنگرد و از راه شبيه سازي (Simulation) ، نحوه کارشان را دريابد . او در سال 1964 ديناميک صنعتي را به سيستم هاي شهري نيز تعميم داد و ديناميک شهري (Urban Dynamics) را مطرح نمود و بدنبال آن در سال 1971 با انتشار کتاب ديناميک جهان(World Dynamics ) ، رشته ديناميک سيستمها (System Dynamics) را بنيان نهاد .تحولات دانشگاه MIT

اسلاید 19: طبق ديدگاه دوم ، شيوه هاي تفکر را به سه گروه تقسيم مي کنند :الف) کل گرايي اوليه :اين شيوه تا رنسانس ، روش غالب تفکر بود . اين دوره را دوران حاکميت فلسفه ها و وجود علامه ها ( که از هر موضوعي ، مقداري مي دانستند ) مي شناسند . در اين دوران به زنجيرة علت ها اعتقاد داشتند اما خيلي سريع به خدا مي رسيدند ( علتهاي وسطي بسياري را حذف مي کردند ) . انسانها خيلي چيزها را مي ديدند اما توجيهي براي آن نداشتند و آنرا به علت نهايي ( خدا ) متصل مي کردند . در قرن شانزدهم همه رویدادهایی را که از شناخت آن عاجز بودند به خدا نسبت می دادند. چرا محصول از بین رفت؟ خدا خواست. چرا زمین می لرزد؟ مشیت پروردگار است . چه چیز عامل نگهداری ستارگان است؟ خدا. يک اشکال عمده کل گرايي اين بود که رشد نداشت تحولات متدولوژي علم

اسلاید 20: ب) تفکر جزءگرا :از زمان تمدنهاي باستاني وجود داشته است و آنرا برخاسته از انديشه فلاسفه يونان باستان مي دانند . تفکر جزءگرا هر پديده اي را ابتدا به اجزاء کوچکتر تقسيم مي نمايد و مي خواهد با مطالعه رفتار هر يک از اجزاء ، به رفتار پديده اصلي دست يابد . به عبارتي رفتار پديده اصلي را حاصل جمع رفتار اجزاء آن مي داند . پس از رنسانس، روش فوق، روش غالب و فراگير علمي شد و به آن تحليل گويند . طبق روش تحليل، براي درک يک چيز ، بايد آن را بصورت فيزيکي يا مفهومي تجزيه کنيم . سؤال اين است که اجزاء را چگونه بفهميم ؟ جواب : اجزاء را نيز تجزيه کنيد .سؤال بعدي که مطرح مي شود : آيا اين فرآيند انتهايي دارد ؟براي کسي که معتقد باشد درک کامل جهان امکان پذير است ، جواب سؤال فوق مثبت خواهد بود. اجزاء نهايي را عنصر (Element ) مي نامند . اگر چنين اجزائي وجود داشته باشند و ما بتوانيم آنها و رفتارشان را درک کنيم ، درک کامل جهان ، ممکن خواهد شد .تحولات متدولوژي علم :

اسلاید 21: ج) نظريه سيستمها : نظريه سيستمها در سال 1940 بوسيله برتالنفي (Ludwig Von Bertalanffy) مطرح شد. برتالنفي مخالف تقليل گرايي بود و نظريه خود را تحت عنوان نظريه سيستم هاي عام (General Systems theory ) منتشر کرد . نظريه سيستمها بر اين اصل استوار است که در عمق تمام مسائل ، يک سري اصل و ضابطه موجود است که بطور افقي تمام نظام هاي علمي را قطع مي کند و رفتار عمومي سيستمها را کنترل مي نمايد . کوشش براي ديدن کل ، اصل ادعايي است که روش سيستمها در برخورد با مسائل براي خود قائل است .بيش از 100 نظام مختلف علمي (Discipline) وجود دارد که هر کدام دنيا را از ديد خود مي بينند ولي آنچه در واقعيت رخ داد ، کم شدن تدريجي ارتباط بين علوم مختلف در طول زمان بود . بنابراين ضرورت ايجاد رشته هايي که ماهيت ميان رشته اي داشته باشند ، حس شد . رشته هايي همچون مهندسي پزشکي( بيو الکتريک و بيومکانيک ) ، فيزيک پزشکي ، بيوشيمي و ... در اثر همين احساس ضرورت بوجود آمدند . در اين رشته ها ، جمع شدن ديدگاههاي مختلف ، باعث هم افزايي ( Synergy ) مي گردد . تحولات متدولوژي علم :

اسلاید 22: با توجه به تنوع دیدگاهها طبقه بندی های مختلفی از سیستم ارائه شده است.سیستم های باز و بسته : با توجه به محیطسیستم های زنده و غیر زنده : با توجه به حالت سیستمسیستم های ساده و پیچیده: با توجه به مسئله پیچیدگیسیستم های انطباق پذیر و انطباق ناپذیر: با توجه به توانایی تغییر حالتسیستم های گسسته و پیوسته: با توجه به کیفیت تغییرحالاتسیستم های قطعی و احتمالی: با توجه به میزان پیش بینی رفتارسیستم های مانا و پویا: با توجه به تغییرحالت در طول زمانسیستم های انتزاعی یا مفهومی و متجسم یا عینی: با توجه به ماهیت اجزاءطبقه بندی سیستم ها

اسلاید 23: طبقه بندی معروف سیستم ها از بولدینگساختارهای ایستا : اتم ها-مولکولها- کریستال ها ....ساعت گونه ها: ساعت ها- منظومه شمسی ...مکانیسم های کنترل: ترموستات ...تک یاخته یا سلول: شعله- سلول هاگیاهان: ارگانیسم های گیاه گونهحیوانات: سیستم عصبی ...انسان: خودآگاهی ...سیستم های اجتماعی فرهنگی: اجتماع- سازمان ...سیستم های ناشناخته: زبان- منطق- ریاضیات ....

اسلاید 24: سیستم های طبیعی : گیاهان و سیستم های زیستیسیستم های فیزیکی طراحی شده: سیستم های تولید مکانیزهسیستم های انتزاعی طراحی شده: فلسفه و دانشسیستم های فعالیت انسانی: سیستم اجتماعی و سازمان هاطبقه بندی چک لند: بر اساس طبیعت سیستم ها

اسلاید 25: در اين طبقه بندي از دو معيار هدف و روش رسيدن به هدف ، استفاده مي گردد . بر اين اساس چهار نوع مشهور از سيستمها تعريف مي گردد :الف) سيستم حافظ حالت (State-Maintaining System) : سيستمي است که نه هدف و نه روش رسيدن به هدف را خودش انتخاب نمي کند بلکه از قبل در ساختار آن گنجانيده شده است . اين سيستم فقط در برابر تغييرات عکس العمل نشان مي دهد ب) سيستم هدفجو (Goal-Seeking System) : سيستمي است که هدف را خودش انتخاب نمي کند اما روش رسيدن به هدف را خود انتخاب مي نمايد . هدف اين سيستم رسيدن به حالت مشخصي است و قادر به انتخاب رفتار است طبقه بندی ایکاف: بر اساس رفتار سیستم ها

اسلاید 26: ج) سيستم هدفمند (Purposeful System) : هم هدف و هم روش رسيدن به هدف را خودش انتخاب مي نمايد . انسانها مشهورترين مثال اين نوع سيستم هستند. رفتار يک موجود هدفمند , هرگز تماما از بيرون تعيين نمي شود و حداقل بخشي از آن ناشي از انتخاب و تصميم خود موجود است .سيستم هدفمند حتي تحت شرايط ثابت محيطي نيز مي تواند هدفش را تغيير دهد .د) سيستم آرمانمند (Ideal-Seeking System ) : سيستمي است که به جاي هدف ، يک آرمان را دنبال مي کند . طبقه بندی ایکاف: بر اساس رفتار سیستم ها

اسلاید 27: براي روشنتر شدن طبقه بندي رفتاري سيستمها لازم است چند اصطلاح زير را تعريف نماييم :   هدف (  Goal  )    منظور ( Objective )    آرمان ( Ideal )    رويداد ( event )   عکس العمل ( reaction )   پاسخ ( response )   عمل ( act ) سيستم reactive) )

اسلاید 28:     هدف (  Goal  ) : مي توان در يک دوره زماني مشخص به آن رسيد  منظور ( Objective ) : در يک دوره مشخص نمي توان به آن رسيد اما در دوره طولاني تر امکان تحقق دارد . تعقيب يک منظور ، مستلزم توانايي تغيير هدف است . يعني وقتي يک هدف بدست آمد ، هدف بعدي تعقيب شود .   آرمان ( Ideal ) : در هيچ دوره زماني بدست نمي آيد اما بدون محدوديت مي توان به آن نزديک شد . مفهوم آرمان همانند مفهوم حد(Limit) در رياضيات است که تابع به آن نزديک مي شود ولي هرگز به آن نمي رسد.

اسلاید 29:   رويداد ( event ) : وقوع تغيير در يک يا چند مورد از ويژگيهاي سيستم يا محيط آن است . به عنوان مثال , در سيستم روشنايي يک ساختمان , پريدن فيوز (رويداد داخلي) و فرارسيدن شب (رويداد محيطي) دو رويداد هستند .عکس العمل ( reaction ) : يک رويداد از سيستم است که , يک رويداد ديگر درهمان سيستم يا محيط آن وجود دارد که براي رويداد فوق کافي (sufficient) است . بنابراين عکس العمل يک رويداد در سيستم است که به صورت قطعي و معين , معلول رويداد ديگري در سيستم يا محيط آن است . به عنوان مثال بدن انسان در مقابل داروي خواب آور , عکس العمل نشان داده و به خواب مي رود . پاسخ ( response ) : رويدادي از سيستم است که رويداد ديگري (از سيستم يا محيط آن) براي وقوع آن لازم است اما کافي نيست . به عنوان مثال روشن شدن لامپ به دليل برقراري جريان برق , يک عکس العمل توسط لامپ است اما اگر شخصي به خاطر تاريک شدن هوا , کليد را فشار دهد , در مقابل تاريک شدن هوا پاسخ داده است .عمل ( act ) : رويدادي از سيستم است که براي وقوع آن , هيچ رويداد ديگري نه لازم است نه کافي . سيستم reactive : سيستمي است که همه تغييرات آن , عکس العمل است . سيستم responsive سيستمي است که امکان پاسخگويي دارد .

اسلاید 30: اصل تضاديك اصل سيستمي است كه اگر هر جزء سيستم را بطور جداگانه به گونه اي بسازيم كه به كاراترين حد ممكن (Efficient ) عمل كند ، سيستم بعنوان يك كل ، به مؤثرترين حد ممكن (Effective ) عمل نخواهد كرد . به عبارت ديگر ، اجزاء سيستم را بايد بگونه اي طراحي كرد كه با يكديگر Fit شوند و هماهنگ با هم بطور موثر و كارا عمل كنند .

اسلاید 31: اگر از بين خودروهاي سواري موجود ( انواع مدلها و مارك ها ) براي هر يك از اجزاء مورد نياز ماشين، بهترين آن جزء در بين كل ماشين ها را انتخاب و سپس اين بهترين ها را مونتاژ كنيم ، آيا ماشيني كه بدست مي آيد ، بهترين ماشين ممكن است ؟ البته خير ! حتي به يك اتومبيل كه بتواند حركت كند ، هم نمي رسيم . زيرا اجزاء انتخابي با هم Fit نمي شوند و حتي اگر فيت شوند ، با هم خوب كار نمي كنند . عملكرد يك سيستم بيشتر بستگي به چگونگي تعامل بين اجزاء آن دارد تا به چگونگي عملكرد مستقل آنها ( از يكديگر )مثال 1 :

اسلاید 32: در فوتبال ، رسم بر اين است كه از بين تيم هاي موجود ، براي هر پست بازي ، ستاره ها را انتخاب و يك تيم فوتبال كه همه اعضاي آن ستاره هستند ، تشكيل و به آن تيم منتخب مي گويند . اينگونه تيم ها به ندرت ، بهترين تيم موجود مي شوند (زيرا اعضاي تيم با يكديگر هماهنگ نيستند . به عبارت ديگر ، تعامل بين اجزاء سيستم بدرستي انجام نمي گيرد) . البته ممكن است كسي بگويد اگر اعضاي اين تيمها مدتي ( مثلا يك سال) با هم تمرين و بازي كنند ، بهترين تيم موجود خواهند شد . اين درست است ! اما اگر آنها بهترين تيم شوند ، خيلي غير محتمل است كه همه اعضاي آن جزو تيم جديد ستاره ها باشندمثال 2 :

اسلاید 33: مديران اكثراً طبق تفكر تحليلي عمل مي كنند. يك مسئله را به چند بخش قابل حل و قابل مديريت تجزيه نموده سپس براي هريك بهترين حل را پيدا نموده و نتايج را با هم مونتاژ مي كنند. اما مي دانيم كه مجموع بهترين جواب براي اجزاء ، بهترين جواب براي سيستم نخواهد بودبه عنوان مثال ، معمولاً فرض مي شود بهترين عملكرد سيستم قابل تقليل به بهترين عملكرد اجزاء آن بصورت منفرد و جداگانه است . بنابراين معيارهاي اندازه گيري عملكرد اجزاء بگونه اي تعيين مي شود كه باعث تضاد اجزاء سيستم مي گردد .تقسيم بندي هر سيستم به اجزاء كوچكتر كه بدون توجه به اصل تداخل و وابستگي متقابل آنها صورت مي گيرد ، يك تضاد فطري بين اجزاء آن سيستم بوجود مي آورد ، بهترين جواب براي هر يك از اين اجزاء ، لزوماً با بهترين جواب براي جزء ديگر هماهنگي و برابري نمي كند و در نتيجه تضادي با بهترين جواب براي كل سيستم پيدا مي كند

اسلاید 34: در اثر تقسيم تشكيلات سازماني به چند فعاليت اصلي ، يك فعاليت جديد بوجود مي آيد كه وظيفه آن حل تضادهاي بين اين فعاليتها و محافظت منافع كل سيستم در مقابل منافع سيستمهاي فرعي است . اين وظيفه همان مسئوليت مديريت عمومي (General management ) است. روش متداول و كلاسيك در تقسيم بندي تشكيلات سازماني ، معمولاً چهار فعاليت اصلي بوجود مي آورد : توليد ، فروش ( و بازاريابي) ، مالي ، پرسنل . كه هر كدام از اين فعاليتها خود يك سيستم فرعي است و هر كدام با ضوابط اجرايي ( توقعات و محدوديتها ) متفاوتي كنترل مي شود كه لزومآً با هم هماهنگي ندارد .به عنوان مثال فعاليت كنترل موجودي محصول نهايي در يك سازمان را در نظر مي گيريم . واحد توليد علاقمند به توليد بزرگ ( براي كاهش زمان Setup و قيمت تمام شده ) است . واحد فروش تمايل به كوچك بودن توليد دارد (بدليل افزايش تنوع محصول و پاسخگويي به نياز مشتري ) . امور مالي مي خواهد سرمايه مورد نياز براي اداره سيستم حداقل شود و لذا علاقه مند به كاهش موجودي انبار است .تئوري كلاسيك تشكيلات ، اين تضادها را به منظور كنترل مفيد مي داند و تصور مي نمايد كه مي توان از آنها براي سالم كردن تشكيلات استفاده كرد . ولي متأسفانه هرگز اين تضادها به عنوان عامل كنترل مؤثر نبوده و فقط به صورت عامل ترمز كننده بكار رفته است

اسلاید 35: در عمل معمولاً يكي از مديران که از ديگران قويتر است يا به عللي به مديرعامل نزديك ، راه حل سيستم فرعي خود را به بقيه تحميل مي كند . در اين صورت ، سودي كه از اين طريق بدست مي آيد ، بيش از اندازه با ضرري كه قسمتهاي ديگر بايد تحمل كنند ، از بين مي رود . در اكثر مواقع مدير عامل از بين يكي از سه مدير توليد ، فروش و مالي انتخاب مي گردد و فاقد تجربه و اطلاعات لازم درباره كل سيستم است و مديريت عمومي را از نظر گاه رشته خاص خود مي نگرد و ناخودآگاه به صورت مدير يك سيستم فرعي عمل مي كند .

اسلاید 36: تفكر سيستمي ، بسيار كاربردي بوده و نگرش انسان را نسبت به موضوعات تغيير مي دهد . اين تغيير نگرش و زاويه ديد باعث مي شود كه نتايج متفاوت تري را به دست آوريم .نتیجه گیری :

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید