تمدن ماد
اسلاید 1: به نام خداتمدن مادمحقق:محمد شریفی
اسلاید 2:
اسلاید 3: ماد ها چه کسانی بودند؟مادها مردمانی بودند از نژاد آریایی که در حدود سالهای 3000 تا 2500 قبل از میلاد رازمان تقریبی مهاجرت انها میدانند.
اسلاید 4: محققان نام این حکومت را برای نخستین بار روی لوحه های گلی آشوری ها پیدا کرده انددر سالنامه های شلما نصر سوم پادشاه آشوری برای اولین بار از ایرانیان نام برده شده است.مادهادر جنوب شرقی نزدیک همدان امروزی مستقر بودند
اسلاید 5: نخستین اشاره به قوم ماد در کتیبهای است که گزارش حمله شلما نصر سوم به سرزمین موسوم به پارسوا، در کوههای کردستان، (سال ۸۳۷ ق م) بر آن ثبت شده. مادها از نژاد هند و اروپایی به شمار میروند و محتمل است که در تاریخ هزار سال قبل از میلاد از کنارههای دریای خزر به آسیای باختری آمده باشند. اکنون با کاوش در مناطق غرب ایران از مادها آثاری در تپه هگمتانه در دست است. تپه هگمتانه تپه ای تاریخی با پیشینهای متعلق به دوران ماد است
اسلاید 6: در کتیبههای تیگلت پلسرسوم که در قرن هشتم پیش از میلاد نوشته شدهاست، و سناخریب و اسر حدون و شلما نصر سوم نیز به مادها اشاره کردهاند..
اسلاید 7: سرزمین ماد ۶۷۵ پ. م
اسلاید 8: این سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان فعلی در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و ناحیه امروزی کردستان، تهران (ری)، حوزه شمال غربی کویر مرکزی و همدان را با نام مادبزرگ میشناختند. پایتخت ماد در گذشته هگمتانه نام داشت که بعدها به اکباتان تغییر نام داد.
اسلاید 9: این قوم، در کوههایی که به عنوان جایگاه خود در ایران انتخاب کرده بودند، مس، آهن، سرب، سیم و زر، سنگ مرمر، و سنگهای گرانبها بدست آوردند و چون زندگی ساده داشتند، به کشاورزی بر دشتها و دامنه تپههای منزلگاه خود پرداختند.
اسلاید 10: طوایف ماد هرودوت تاریخ نویس یونانی درباره ماد ها می گوید :آنها به شش قبیله تقسیم می شدند: بوس ها، پارتاکن ها، ستروخان ها،آریزانت ها،بودی ها و مغ هاهرودوت اشاره می کند که ماد ها علی رغم اینکه بصورت طایفه های جدا ازیکدیگر زندگی می کردند ولی در مواقع بروز خطر و پیروزی بر دشمنان با هم متحد می شدند
اسلاید 11: یکی از کتیبههای آشوری از شخصی به نام دیااکو، بیست سال قبل از تاریخ انتخابش به عنوان شاه مادها، نام میبرد. این شخص آغاز کننده چند شورش برعلیه دولت آشور است که برای خواباندن آنها، حضور شخص امپراتور آشور سارگن دوم لازم است. دیاکو و تمام اعضای خانواده اش به تبعید محکوم میشوند و نام او در کتیبهها دیگر نمیآید. بیست سال بعد، دیاکو به عنوان شاه ماد انتخاب میشود و با پایه گذاری دولت ماد، به عنوان یک دشمن متمرکز آشور، دوباره به صحنه تاریخ بازمی گردد.
اسلاید 12: دیااکو در (۷۲۸ پ. م.) به شاهی رسید و شهر همدان (هگمتانه آنروزگار) را پایتخت خویش قرار داد. وی دستور ساخت هفت دیوار تودرتو و استوار را در همدان داد که درون این دیوارها باغ و بیشه و بوستان فراوانی پدید آوردند. این سازه شگفتانگیز پایتخت ایران آن روزگار بود. دیااکو ۵۳ سال پادشاهی کرد. مدت زمانی پس از شکست دیاکو از سارگن دوم شاه آشور، فرزند و جانشین او، فرورتیش، قدرت رهبری رابه دست گرفت و در برابر آشوریها به پا خاست.
اسلاید 13: پس از دیاکو، فرورتیش ۲۲ سال (دوره حکومت: ۶۷۵-۶۵۳ پ. م.) حکومت کرد و قبائل ایرانی را به اطاعت کشید. انگاه وارد جنگ (۶۷۲ یا ۶۷۳ ق. م.) با دولت آشورشد ولی در برابر آشوریها شکست یافت و کشته گردید. فرورتیش بر سرزمین ماد از حدود ری تا اصفهان و آذربایجان و کرمانشاه و کردستان و همدان سلطنت میکردهاست.
اسلاید 14: پس از فرورتیش رهبری مادها را خشتریته(دوره حکومت: ۶۵۳-۶۲۵ پ. م.) در دست گرفت. خشتریته اولین پادشاهی است که پادشاهی ماد را در غرب فلات ایران تشکیل داد. به دنبال حمله مجدد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملاً با آشور وارد جنگ شد. داستان سلطنت سکاها در ماد خطا است دولت ماد در این فاصله قدرت خود را مستحکم کرد. خشتریته در سال ۶۲۵ پ. م. در گذشت
اسلاید 15: پس از خشتریته، پسرش هوخشتره(کی آخسارو) (کیخسرو را صورت افسانهای هووخشتره فرمانروای بی نظیر وبی مرگ اوستا و شاهنامه میدانند.) (دوره حکومت: ۶۲۵ تا ۵۸۵ پ. م.) به شاهی رسید. هووخشتره اولین پادشاهی است که یک سلطنت سراسری را در ایران تشکیل داد و ایران را به عنوان یک قدرت مهم جهان آن زمان مطرح کرد
اسلاید 16: ایشتوویگو(دوره حکومت: ۵۸۵ تا ۵۵۰ پ. م) واپسین پادشاه ماد و جانشین هووخشتره بود. در مورد حکومت او اطلاعات زیادی در دست نیست و بیشتر روایات یونانی و پارسی، به اواخر سلطنت او و نابودی حکومت ماد به دست کورش بزرگ اشاره میکنند.
اسلاید 17: فرهنگ معین در مورد دین مادها چنین میگوید:از مذهب ماد نیز اطلاع درستی در دست نیست ولی از تصویر برجستهای که در «قیزقایان» از دوره ماد پیدا شده و آن پادشاه و روحانی را در دو طرف مشعل آتش نشان میدهد، برمیآید که مادها هم میتراپرست بودهاند و اگر گفته تاریخ نویسان راست باشد که زردشت از کنار دریاچه «چیچست» برخاسته باید گفت مادها نیز به دو نیروی آهورامزدا و اهریمن عقیده داشتند، بنابر عقیده همین محققان مغها که طایفه روحانی مادها بودند، مذهب را با سحر و جادو آلوده ساختند و زردشت چون خواست دین را پاک گرداند مغها بر او شوریدند و وی به ناچار به باختر رفت و در آنجا دین خود را گسترد
اسلاید 18: برخی از زبانشناسان معتقدند که زبان کردی به طور قطع از بازماندگان زبان مادی است. اما با این حال برخی دیگر زبان های ایران مرکزی را نیز بازمانده زبان مادها میدانند.
اسلاید 19: تپه حسنلوتپهٔ حسنلو که در ۷ کیلومتری شهر نقده قرار دارد، یکی از تپههای باستانی ایران است که قدمت آن به بیش از ۶ هزار سال قبل از میلاد میرسد. معروفترین اثر باستانی یافت شده در این محل جام طلای حسنلواست که به عصر آهن تعلق داشته و دردر موزه ایران باستان نگهداری می شود.تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه، و ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکدههای امین لوو حسنلوواقع شدهاست. این تپه به مناسبت نام دهکده مجاورش حسنلو نام گرفتهاست.
اسلاید 20:
اسلاید 21: دورانهای سکونت در حسنلو عقیده دکتر دایسون رئیس هیئت مشترک ایران و آمریکا ده دوره متمایز سکونت در تپه حسنلو موجود است و از قدیم به جدید یعنی از دوره دهم شروع و به دوره یکم که آخرین دورهاست ختم میشود. دایسون تاریخ تقریبی سکونت در دوره دهم را به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح نسبت میدهد و دوره نهم و هشتم تا هفتم را بین ۶ هزار و سه هزار پیش از میلاد میداند. از سه دوره دهم و نهم و هشتم اطلاعات زیادی نداریم و مدارک کافی نیز در دست نمیباشد و امید میرود با ادامه حفاری در تپه حسنلو نکات تاریک این سه دوره کاملاً روشن گردد.
اسلاید 22: از دوره هفتم تا دوره اول اطلاعات بیشتری موجود است و شواهد باستانشناسی و حفریات در حسنلو وجود این دورهها را کاملاً تأئید میکند. در دوره چهارم 1300 تا 800 ق. م – همان دوره آتش سوزی بزرگ – است. در این دوره تمدن بسیار درخشانی در حسنلو وجود داشت و ساختمان های آن از سنگ ساخته شده بود. دوره سوم سکونت در تپه حسنلو به دوره ی مادهاوهخامنشی وکمی قبل از ان است ودورهی دوم دورهی کامل پارت ها وساسانیان است ودورهی اول که بسیار ضعیف است به اواخر ساسانیان واوایل اسلام مربوط است.
اسلاید 23:
اسلاید 24: آثار مکشوفه از حفاری های باستان شناسی تپه حسنلواشیای قابل توجه و ارزشمندی که تاکنون در کاوش های نقاط مختلف تپه حسنلو- به ویژه از گورهای قدیمی پیرامون آن- به دست آمده است، نمونه کاملی از صنایع ساکنان قدیمی این ناحیه را نشان می دهد. این اشیاء شامل اشیاءاستخوانی وسنگی اشیاء نقره ای اشیاء طلایی ومفرغی است.
اسلاید 25: معروف ترین این اشیاء، جام حسنلو است
اسلاید 26: این جام در تابستان 1985 م به وسیله رابرت دایسون از تپه حسنلو کشف شد. این جام یک پارچه طلایی بیست سانتی متر بلندی و بیست سانتی متر قطر دارد. این کشف در تاریخ باستان شناسی ایران و جهان یکی از مهم ترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می رود
اسلاید 27: قلعه زیویه که در گذر زمان در زیر خاک مدفون شده بود، در سال 1325 و با بارش های شدید برف و باران کم کم از زیر تپه بیرون آمد و با تحقیقات باستان شناسی بیشتر که رابرت رایسون، باستان شناس آمریکایی انجام داد، به طور کامل از زیر خاک بیرون آمد.
اسلاید 28: اما در فاصله سال های 1323 تا 1325 شخصی به نام ایوب رب نوع (یا ایوب ربنو) شروع به کاوش در این منطقه کرد که در این مدت نه تنها صدمات جبران ناپذیری را به این اثر وارد کرد، بلکه آثار و اشیای به دست آمده از آن را هم از کشور خارج کرد و در اختیار موزه های بزرگی مثل لوور، بریتانیا، رمیتاژ و... گذاشت
اسلاید 29: در سال 1354 نصرالله معتمدی دست به کار کاوش در این منطقه شد و بررسی هایش را در دو فصل مختلف، تا 1373 ادامه داد. او در این مدت توانست آثار ارزشمندی .را از پیشینه این تپه باستانی کشف کندبا این حال، این نقطه پایان فعالیت های باستان شناسی در تپه زیویه نبود. این فعالیت ها از سال 1378 و توسط سیمین لک پور باز هم ادامه پیدا کرد و او بعد از 11 فصل در این منطقه، تحقیقات پیشینیان را کامل کرددر این مدت راه پله های سنگی، فضاهای جانبی و تالار ستون دار که از شاخص ترین بخش های قلعه است کشف .شد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.