صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تاريخ
ااا ااا ا PTE vp Db Pees] Bs Rane
bab only cll ار Ra rope
زودتراز مصر شروع شده باشد,ولی ازنظر زمانی و تاریخی تفاوت زیادی بين اين دو ناحیه
ب سس
حاصلخیز بوده و بنابراین امکاناتی مشابه در اختیار ساکنان آنها بوده است.مع هذا رشد و توسعه مجتمع
.های زیستی در مصر در جهت کاملا متفاوتی با بین النهرین به وقوع پیوسته است
7 ۳
صفحه 4:
صفحه 5:
1 BOC SoU nce NEC SRC aS eee)
۱ eRe ety cee eke) See Se Rec Ieee eae eRe er bcd
حيات به شمار مى رفت.و در باور هايشان نيز محترم شمردن نظام اسرارآميز خورشيد.ماه و ستاركان كاملا
۱ ا
00 ال See oor
صفحه 6:
زا
PUP eres One eae cosa pe Decline igrer sy caper cis ier
Eo ONC Seer nee eT Me Slee US ROL eee Melons Seite Te ee
رلستاخيززوح انسان مرده مجذدا وارد كالبدش خواهد شد بنايراين.جسد وى بايستى دست تخورده و سالم
ee
صفحه 7:
اب 7 ۳
۱
با شن های صحرا رطوبت بدن انسان جذب می شد و به این ترتیب بدن محفوظ می ماند. اي
اعتقاد براى مدت "٠٠١ سال باقى ماند و بعد از آن بود كه موميايى كردنءنوعى تخصص با ارزش
در میان تمدن های اولیه به شمار می رفت. بر اساس تمدن خاص مصری, لاشه ی مومیایی شده
باید در مقبره ای نفوذناپذیر محافظت گردد و اين کار بسیار مشكل بود
(عربعلمشروه, تاريخ هنر ابرانو جهان75)
أثر مجاورت
صفحه 8:
: زمین های مصر در سه دوره مختلف با مشخصات متمایز به وجود آمد
7 7
ديده ميشود
در عهد دوم سنك هاى كره كه داراى آثارى از صدف هاى دريايى و
نباتات میباشند
در عهد سوم طبقات آهكى كه بقاياى حيوانات مخصوص اين عهد در آنها “
تا
2
صفحه 9:
1 oS ere eee CPE O
.دوره بادشاهى نوين
دوره پادشاهی قدیم یا کهن: اين دوره مربوط به سال های ۰۰۱۳ تا ۱۶۰۲ قبل از میلاد است و ۱۱
ا ereap 0(
A. متسد می شوند
FUN Oy A or Cee SOE eS MPN LOZ SCR Aan een Ee Oe es ee
ی ۱۱ تا ۱۷ بوده است. در آغاز این دوره مصر پس از یک قرن آشوب و ناآرامی دوباره متحد گشت
Beemer eka SOOT
feces ال pepe reomn i> eG CRC) 2e | SRST heel Stee ae Lhe) STS)
۱۷۵ از میلاد چندین حمله توسط هیکسوس های غرب اسیا موجب سرنگونی پادشای ميانه و حدود
| bees ner or eee oe Ne tele
.شدئد
عربعلمشروه.تاريخ هنر ايران.
(و جهاريص75
صفحه 10:
:دوره ى يادشاهى كهن
1 ا ال eer ye
00 ERECT nT ven Pee Fe EE Ws goP Ua Pe Fp yng pom darren nOevy
—— ier OS Be UeN ee Ty ae Stem Rm aorr 9
صفحه 11:
مصر علیا که شامل سرزمین های دره ی نیل می شد مصر سفلی که در ناحیه دلتای نیل قرار داشت و
يايتخت ان "بيوتو“ كه در غرب ذلتا بود كه از دلتا تا نخستين ابشار نيل تزديك به ”آسوان"در جنوب مصر
«گسترده ود .پایتخت مصر علیا, "تخب "بود که در محل الکب امروزی قرار داشت
(عربعلیشروه:تاريخ هنر لیرانو جهانص75)
صفحه 12:
كه هر منطقه داراى فرهتك و آداب و رسوم متفاوت بوده است. در مصر سفلى. شغل بيشتر مردم دامدارى بوده و
۱
عشر خليا الشاورز بودند و سحل زتدكى ثابت داشتند وعرده ها رادر محل سكوتت خودشان دقن مى كردئد به اين
mane ry ee epee Su Temrcreeey” SRComnNINT TE Teer fe Net me 00
د المضريها بيشتر از هر قومى به حد أفراط مذهبى اند.” مصريان *رع” يا “خدلى آفتاب" زا مى برستيدتد و
الیل بشرات کشاررزی دزاس سرزمس ا
صفحه 13:
FarsiCad.Com
وب ساپت تخصصی معماری و عمران
صفحه 14:
صفحه 15:
۳
1/1111 اللي
صفحه 16:
:دوره يادشاهى جديد
یورش و استیلای هیکسوس ها در مصر که در نزد مردم آن دیار یک فاجعه تلقی می شد,بعدها به
عنوان نخستین پذرهای نفوذی ارزیابی شد که مصر را در شاهراه فرهنگ عصر مفرغ در مدیترانه
شرقى نكه داشت.در هر صورت يورشهايى كه با حملات هيكسوس ها اغاز كرديد.مخصوصاً از لحاظ
سلاح ها و اسلوبهاى جنك .به سرتكونى خود ايشان توسط يادشاهان يومى مصر كه به سلسله
هفدهم تعلق داشتند.منجر كرديد.احمس ١.شكست دهنده نهايى هيكسوسها ونخستين يادشاه
سلسله هجدهم,دوران پادشاهی جدید را که در ere ERC اال 6
eee ne iy) ۱
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
مقدمه
|
ا ا ا ا ا ا را كت
بت
Bio oe ey rears 1 nM COI SPE MPE i Orin car EU es
1 ns eels es Ton ee Eve FP
| ا dc)
۱ re rs oO ppeam rvogi er (Per Paes Ol crpowen ny
سال ق.م. تا قرن اول پیش از میلاد به طور ثابت باقی ماندند. اما باز انشعابات و تحولاتی فرعی در ۸۰۰
| Rene a Mont Re cat eee ecole
جامعه مصر بوجود آورد ( حدود ۱۳۷۵ ق.م) و پایتخت مصر از طیبه(طیوه) به تل العمارنه منتقل ساخت
|
et ا eee Relea hat}
صفحه 20:
صفحه 21:
3
5
2
3
5
0:
9 3
5
٠ (برويز مرزبان. خلاصه
صفحه 22:
صفحه 23:
هنرهای موجود در مصر باستان
[1 Cel a Soccer Ce eee CC re Oe PE CST SE ORT SSE
ساختن مهره و کاسه و گلدان و تَمَک و بخصوص کاشی برای تزیین بناها یا سفال لعابدار متداول شد.
1 eee Stee a SS ee One Se aCe ewe
Fe RC eRe Se Read ORC Cee on) RCL Ee erent og one Serre
کوچک به کار رفت
زركرى:جواهرسازى مرصع كارى:از همان دوران بيش از سلسله ها وجود داشت كه مزارهاى بزركان
کشور و بازارهای جهان مجاور را به زیورهای خود می آراست. (برویز مرزان. خلاصه تاریخ هنرص1۵)
صفحه 24:
هنر پادشاهی کهن
۳
تندیس, نقش بسیار مهمی از شخص مرده را ایفا می
20١
Bese Sa Ce mPa oor Ui
كيرد. به همین دلیل است که در نخستین دوره ی
1
جهره ى مردكان بيدا شد و باز هم به اين علت است
ا 5200
داشت كه براى تنديس اشراف و خانواده ى سلطنتى
ا ۱
سنگ و.. استفاده می کردند اما در تندیس افراد
عادی از سنگ و چوب و رس استفاده می کردند.
0/2110
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
هنر پادشاهی میانه
الف: بيكرتراشى
eS St SMe ل ا ا Sees ا ed
Be tes Rear oes von toe ger resco ons eee es A Pent coo er eer]
۱۳ On NS PE Pape ااا
1
در يبكره هاى شبيه سازى شده متعلق به دوره بادشاهى ميانه ادراك نسبتاً زرفترى از شخصيت
حالت روانى انسان به جشم مى خورد كه در بيكره سر امنمحت || يا سنوسرت ||| كواه اين مدعاست.
مان کاردت هتم دز کم 000
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
هنر پادشاهی جدید
الف: بيكرتراشى
گرایش به نتوکلاسی سیم در پادشاهی جدید. شدید بود . همچنین موفقیت های سیاسی در
پادشاهی جدید منجر به خلق مجسمه هایی با ابعاد بزرگ شد. مجسمه های بزرگ ممتن در
eee ee RCE enc ae Necred |
oer MES URE ES RCS bers ee CL ety ei ieee earn
ا ee
این ساده نمایی بنیادی شکل که موجب حفظ ماهیت مکعب وار تخت سنگ در پیکره های کا
و ۱
0000007
صفحه 33:
صفحه 34:
ب: نقاشی
در اين دوره, ناتوراليسم (طبيعت سازى) بادشاهى ميانه مورد ۱
در گذر زماندص۱
صفحه 35:
۳ ۱
همانطور که قبلا اشاره شد آخناتون دین یکتاپرستی
خداى خورشيد را دين رسمى اين كشور قرار داد كه
۱
مسئله ی مرگ و دنیای پس از مرگ شد و موجب
افزايش علاقه شان به زندكى در روى زمين شد. يس
هنرمندان هم در نقاشى و هم در بيكرتراشى كوشيدند
مفهوم تازه ای از زندگی و حرکت را پا به نمایش
در آوردن شكلهاى داراى سطوح برآمده و خطوط
خميده بيان كنتد. “(هلن كاردنر. هنر در كذر
زمان.ص 47)
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
جمع بندی
1 Carel ele reneece eC STNG | Sar erent, NW Le hne Tene Ne aCy Ne seen yen)
Fe eeoe Cr oles er Sr rel cl ee oo eae tye ors a Seep | cn Wr CUSED RE Sea a
از عظمت اغراق آمیز مصالح کارشان بلکه با استفاده از عظمت منطقی تصوراتشان. بدین ترتیب بود که
معماران. ستون کاریهای غول آسای الاقصر و کارناک را و پیکرتراشان, تندیس های کوه پیکر دشت طیوه و
ابوسمبل را ساختند و به یادگار نهادند.آنان پس از رسیدن به این نقطه. چون نمی توانستند از آن فراتر روند. تا
در مصر,صفحه ۲۰۸) عظمت این تلاش, el مدتی طولانی خودشان را در آن سطح نگه
Coy arene Renn Ne TeOP UU SEES NAC C ORC yy pee ac) eatsty yet ecu
1 eey ae Net Dapeng eee Wangs nt ger Mu cape pea | Sree b)Pe)
صفحه 41:
ظ
ظ
صفحه 42:
Bega ee ey isp ee nr se Ne ere ores En ome epee Ce
el USCS ne Meee Set Sn cons ceri ا ل Rese aCz cor)
مصریان باستان برای زندگی دنيايي می ساختند. و حتی کاخ های شاهی آنه. بناهایی کم استحکام و موقتی
پودند. زیرا ضرورتی در مداومت آنها نمی دیدند.این خانه ها را با خشت می ساختند.در نتیجه در طول زمان
7 م
| 7
1 oe Meme eae yee eras ey
Reon epre fea ereesved eset reryae ener ie | entra ey Nerney
| Sener IVET PE Cove rape ome Ee)
Sereno ne reer Boel Ten seca
BWI Jo54 ne rarer Pete ae eae POON RAO fae Ng SNE SOSN Cee Se a
Pet در بیش از یک بعد در نظر گرفته می شد یعنی حفظ امتبت جسد بهمراه امتیت دارانی ها همسران:
00 ببس ey Re ees
.زندگی مجدد پس از روز رستاخیز بوده اند
"معمارى مصر به سه دوره تقسيم مى شود:١- معمارى يادشاهى كهن -١ معمارى يادشاهى مياته 7
Breen Arey
صفحه 43:
:معمارى يادشاهى كهن
این دوره مربوط به سالهای ۳۲۰۰ تا ۲۰۴۰ ق.م است ۱۱ سلسله نخستین مصر را شامل می شود. در این
زمان. مصر علیا و مصر سفلی توسط پادشاهی بنام "نامر " متحد شدند
:از مهمترين بناهاى اين دوره عبارتند از
مقابر مصطبه لی-1
مقابری به شکل سکوبلند و مستطیل شکل دارای دیوارهای جانبی شیب دار و تمای
سنگ یا آجر بر روی محوطه ی تدفین بوده است و علت شیب دار بودن آنها استحکام
eho و
aN 7) ا 010000
يايتخت يادشاهى قديم "نوم" قرار داشت. اين كورهاى مصطبه اى شكل كوجى با يله
ec ler arty اا ۱
Pe nor eae Tae ee eee yw ery eee)
es ا Peron oes yes re eee yee cae
پایداری طراحی شده بودند و از لحاظ زیباشناسی نیز اين پایداری را به شکلی موثر القا
ا 0
اک
Be gn POO rd cares aoa ees yn pee re Fey
صفحه 44:
صفحه 45:
آنها مقبره ی یکی از
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
:معماری پادشاهی میائه
Pom SSN Ara Ne nN Leno Seer Sen cca os an Caer
ا( ال دورف مصر بس از يك قرن آشوب و تاآرافى دوباره متحد كشت و ار
.احیا گشتند
:مقبره هاى صخره اى(تخت سنكى)
م |
2 0
۱
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
1 ا peer
05 0006 و است. در اين دوره اميراتورى ros
SS ee eed م ال م 1
5
:از مهمترين بناهاى اين دوره عبارتند از
00000
اين بنا واقع در ديرالبحرى و به لحاظ تركيب با طبيعت بسيار حائز اهميت است و تركيبى از عظمت
اهرام و تالارهای رستوران دار است,نکته ی مهم درباره ی دیرالبحاری اینست که تکمیل آن از چشم
انداز آرمانی پیروی می کند.در دیرالبحاری افزودن نماهایی عظیم برای پیوند میان مقبره و معبد. عملی
۹
:هی شدند
Pepe eer ae SEES SANE SeONT EEC ETD Jer) 1
مانند رآهرّویی سرپوشیده است.در پی آن دوباره اتاق هایی وجود دارد که بیشتر کاهنان در آنجا زندگی
می کردند و به برئامه,ریزی جشن ها می پرداختند. جفت ستون ها از ویژگی های برجسته معابد
.مصرهستند و در كارناك ارتقاعآنها به ٠ ؟١ فوت-0. ١ ]متر- مى رسد
1111
صفحه 54:
or eee
Crete.
صفحه 55:
صفحه 56:
9007 roe sree e
Penn D Reale Ree SE MRC REST COREL net Renee Rel OR Cod eer orcas |
ل ae ce) Ce Resa ete oe
۲۴ ملکه می باشد. . (فائه ابایی. تاریخ معماریص
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
520 77 و
Oe LS ee
۷5 eer CS pear Sd”,
۰۳" از اب
۳9 EARNED apriey rl ne aCe ea
الو ساحن ِمُعَابزَ وامقابر م باشد ec
يلا
صفحه 65:
fete)
De Ay
LOWER
EGYPT,
‘Coat a
Location of یسح in Egypt
صفحه 66:
ا art errs Ae Cnty mr ee Ere cant ence نم
oe ed ey or ea ne ce Od ear |
Fe ی ver] TS Ue TEC) heed ONE RENT. Can f Dep nr gran ey On
باشدمقر حکومتیمعمولا در نزدیکترینشسهر ولقع بسود. پسساز م رگفر عونلینمکان تسنها بسه
| cae ee re oe CO
ا میگرفهقبرد ی خود را در همانمکانبه پا
سازد.بنابرلین_رلیجلوگیریاز لتلفوقندر ساختنمعابر ف رلعنه شهرهایمصرودر یکمرحله و سریعا
اساخته موشدند لميرإمر در شهر باستانىة (إهملينه كه تنها بخشواز آنحفايئشده لسستبه
6 ا ل ا ا ree I mene eae)
0 ern ey
صفحه 67:
[۱ CEs le ent cea Seo ed ABER RC Bs oo
/امايل و عرض ه! الى مايل. بوجود آورده) واقع شده است. از آنجا كه فرعون آخناتون. انجام
اصلاحات مذهبی در پایتخت قبلی را مشکل یافت. به بنای شهر جدید در قسمت پایین تر رودخانه و
ee ey ere ee
Fer ee oe Rooted one Ree OC b ee et nora Si ener Oe eed
006 ذكرديد. (جيمز موريس. تاريخ شكل شهرص
صفحه 68:
صفحه 69:
DC Aa teed eed ROU ELS. a ea ares CAS ee ce
۱ Ree Is eae ET eT et ا dca)
.مایلی نیل واقع است
۹
صفحه 70:
تقریبا هیچ اثری مبنی بر شهرسازی آگاهانه و کنترل شده در شهر به چشم نمی خورد.
و ۱[
Pores eaters ae Rea eee cnet eae CA ee ce)
REE Ne eee ee NCe S Reacas |
ه." مايلى آن و در جنوب آن قرار كرفته است. به كفته ى يروفسور فيرمن. در مناطق مسكونى
هيج بلوى يا تفكيك اراضى مشخص وجود ندارد.جنين بنظر مى رسد كه ثروتمند ترين مردم,
os oe ا ا ا اا ا 00
برگزیده و به ساختن مشغول می شدند. سپس افراد متوسط جامعه در جاهای خالی و پشت خانه
ی ثروتمندان به بنای مسکن خود پرداخته و بالاخره فرودستان به بنای مسکن فشرده ی خود
بدون حفظ نظمی خاص در هر فضابى يافت مى شد مى يرداختند. همه نوع خانه در يى
محله یافت می شد و در عین اينكه مناطق حاشیه ای نیزوجود دارد ولی مشخص است كه هيج
eye ara ric rennet sry | ۱
کارگران که برخلاف بر اساس طرحی از پیش تعیین شده است. قرار دارد
cere ans ا(جيمز موييستاييخ
صفحه 71:
7 ل وتسور بعال is
عانهها جز در محلهمباشران که در نزدیکی
همگی کاملاً مشابه هم بوده و در همه آنها
صفحه 72:
م م ا ere Re ECE eee 0
Pes Wore] EW ca oa ee Sem err OS POs I ea ee pence
Fes ie Per eoees ae area Cares Jeg artes pence a carci one me cee nemy
eee retard اا ا ا Cerone
eater see eer rte I ery earch eyrear cons Irom yee col /e ۱
وسیله ای برای سرعت إن به امر اسكان كاركران ماهر بوده است. در حاليكه توده ى عظيم
ی
برای یک بخش کوچک و نسبتا کم اهمیت تل العمارنهنمونه ای واضح از مصالح سیاسی قرن
ا ا ا ا ا ۱
بى نظمى روشن مراكز اصلى شهرى وامكان رشد اركانيك آن بر مبنايى آزاد را توجيه نمود. كو اينكه
|
Re Re Meee ae RC eae Ln ee ee Cd ۱
.ساکنین رآ تشمین هی کند ۳
ere eed ae ee rd eC ee eg meee) 0000
محصور در دیواری بوده که به 0
a} 7
ار
«جیمر موریسنایخ شکل شهرَّه()رحتی تا دو هزار سال بعد بر امپراتوری روم تاثیر گذاشت
صفحه 73:
صفحه 74:
منابع و ماخذ
جیمز موریس, تاریخ شکل شهر.م رکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران, ۱۳۸۴
82 ب
NN a eae omy اا
احمد بهمنش, تاریخ مصر قدیم(جلد اول) انتشارات دانشگاه تهران۱۳۴۳
he ged eae ir oe nee SMe CT eee CS Cee ae ened ee]
Se ا
۱ Se Tye
1۱ ee oe ese ars