20 صفحه
797 بازدید
01 مهر 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
1 ع د د 1

صفحه 2:

صفحه 3:
مقدمه 5 تعریف قمر كز حواس: به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی و حفظ و نكهدارى توجه. * منشأ عوامل حواس برتى: - درونى و ذهنى (مثل خاطرات و تخيلات) - بيرونى و محيطى (مثل سروصدا و شلوغى) " مطالعات زيادي نشان داده است كه يك انسان مى تواند در محل بر سروصدا با تم ركز و توجه کافی مطالعه کند*

صفحه 4:
8 | انواع تم رکز * تمركز غیر ارادی: - تم رکزدرونی بدون آ گاهی و براساس تمایل و اشتیاق درونی - تمرکز هنگام هیجانات * تمرکز ارادی: تمرکز ارادی فکر و کنار زدن افکار مزاحم برای تمر کز بر موضوع مورد نظر

صفحه 5:
روش های تقویت تم رکز حواس se *- آمادگی برای مطالعه: برای شروع مطالعه باید خود را از جهات مختلف آماده کرد. *- آمادگی بدنی: به رشد و تکامل طبیعی بدن» تندرستی و نداشتن نقص های بدنی مربوط می شود. ‎۶٩‏ آماد کی ذهنی: خصوصیاتی نظیر رشد گویایی سالم» ‏قدرت تعبیر و تفسیر اشکال درک همانندی و ناهمانندی ها میان ‏کلمات و ...

صفحه 6:
‎-2e‏ - آماد کی روانی: | خستگی» بی قراری» بی تابی؛ وا کنش 0 نبودن آمادگی روانی ‏ل مطالعه: داشتن علاقه نسبت به موضوع مورد مطالعه و كاربرد ماهرانه فنون مطالعه باعث به خاطر سيردن و يادآورى راحت مطالب مى شود. ‏©" تعيين هدف: بدون داشتن هدف ياد كيرى كارى بس دشوار و غير ممكن است و مطالعه بدون هدف يكى از عادات غلط مطالعه است.

صفحه 7:

صفحه 8:
*۶- تعیین ‎Glo}‏ و مکان مطالعه: تین زمان و مکان و مقدار مطالعه باعث برقراری تمرکز حواس سرد ركمىء انرژی و فهم بهتر مطالب می شود. ۴- ت رکند افکار منفی و داشتن افکار مثبت: خود پنداره مثبت و اعتماد به خود مهم ترين کمک برای تمرکز و یاد گیری است لذا " نمی دانم» نمی توانم» این کار محال امست"* را از دفتر زندگی تان پاک کنید. 9 طرح سئوال: طرح سئوال پیش از مطالعه و هنگام مطالعه. خواننده را فعال و بطور عمقی درگیر مطالعه می کند و طرح سئوال پس از مطالعه باعث ارزشیابی فرد از میزان یاد گیری خود می شود.

صفحه 9:
62/- - استفاده از راهنما: استفاده از یک راهنما مثل نگشت سبابه مداد و ... به هنگام مطالعه باعث تمرکز ‎ales‏ بهترن افر این سرحت مطالعه وم شود ۴- خط کشیدن زیر مطللب مهم: این کار باعث برقراری تم رکز حواس و جل وگیری از حواس پرتی می شود. ۶- یادداشت برداری هنگام مطالعه: اين کار به فهم یاد گیری» یادآوری مطالب» درک بهتر نقاط قوت و ضعف مباحث. تمرکز روی مطالب. و افزایش سرعت یاد گیری کمک می کند.

صفحه 10:
انجام چند تمرین برای تمر کز بهتر ۴- پرورش ذهن آشفته: اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهن تان شده و شما را به هم بریزد. برای این کار از تکنیک های زیر استفاده کنید: - حواست را جمع کن (الان اینجا باش): در مواقع حواس پرتی با تکرار این جمله به خودتان هشدار دهید.

صفحه 11:
- روش عنکبوتی: اگر با تحریک تار عنکبوت باعث تکان خوردن إن سويد عنکبوت واکنش نشان می دهد ولی اگر این کار را تکرار کنید عنکبوت دیگر واکنش نشان نمی دهد چون می فهمد که حشره ای در دام نیفتاده است. این دوش دا یاد بکیرید و در برابر جواین ‎cas‏ نايم نو ون - فرصتی برای افکار مزاحم: زمان ویژه ای را در روز برای پرداختن به افکار مزاحم اختصاص دهید (استفاده از این روش کاهش ۳۵ افکار مزاحم را در طول ۴ هفته نشان داده است).

صفحه 12:

صفحه 13:
۳ ۲- اندازه گیری میزان حواس پرتی: کارت های کوچکی تهیه و آنها را به سه قسمت (برای صبح, بعد از ظهر» و شب) تقسیم کنید و در ازای هر حواس پرتی خطی روی قسمت مربوطه بکشید. این کار باعث می شود روز به روز حواس پرتی کاهش پیدا کند. * ۳- زمان استراحت: استراحت کوناهی برای خود در نظر بگیرید و برای تأمین اکسیژن مورد نیاز مغز بلند شوید و چند دقيقه قدم بزنید. * 4- عوض كردن موضوع: كاهى عوض كردن موضوع و عنوان مورد ‎BS, oh SS eal pes Peas ls‏ ؟ ۵- جایزه و پاداش: هنگامی که کاری را بطور کامل انجام دادید متناسب با بزرگی آن کار به خودتان جایزه دهید.

صفحه 14:
حافظه تعریف حافظه حافظه عبارت است از به خاطر سپاری رویدادها و اطلاعات و همچنین یاد آوری آنها " حافظه قابلیت رشده تقويت و پرورش را داشته و نیاز به تمرین دارد* " حافظه و یادگیری ارتباط نزدیکی با هم دارند*

صفحه 15:
انواع حافظه ‎١ ©‏ حافظه حسی: وقتی محرک های محیطی (نون صدا و. ..) از طریق گيرنده های حسی وارد حافظه می شوند. این مرحله» نخستین مرحله یاد گیری و به خاطر سپاری بوده و مدت زمان ذخیره سازس اطلاعات بسیار کوتاه و از یک انیه تجاوز نمی کند. ۶ ۲- حافظه کوتاه مدت: اطلاعات وارد شده به حافظه حسی بعد از مورد دقت و توجه قرار گرفتن و تبدیل به الگوهای صوتی یا تصویری وارد حافظه کوتاه مدت می شوند و بصورت رمز در می آیند و پس از ۳ ثانیهفراموش می شوند (مگر آن که تکرار شوند). © - حافظه بلند مدت: اطلاعات تكرار شده در حافظه كوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت مى شوند كه اين كار نياز به زمان وتلاش زيادى دارد و حفظ اطلاعات از اين طريق تا آخر عمر شخص ‎Vy‏ ‏شال مين نوم ‎

صفحه 16:
حافظه و مرور * مرورهایی که بدون فاصله زمانی انجام گیرد مطالب را به حافظه کوتاه دی ‎By aS Sea oe shar eae yeh‏ مدت جای می. گیزد و مابقی مطالب پش از مدت کوتاهی و احیاناً پس از گذراندن امتحان فراموش می شوند. * بارها از اول تا آخر خوندن مطالب و حفظ کردن مکرر و کلمه کلمه مطالب روشی اشتباه بوده و یادگیری را کاری سخت می سازد و باعث انتلاف وقت می شود. * مرورهای تنظیم شده کوتاه مدت با فاصله های زمانی؛ باعث صرفه جویی در وقت و انتقال یاد گیری جدید به حافظه دراز مدت می شود.

صفحه 17:
‎a‏ در اولین مرور؛ به خصوص اگر یادداشت برداری شده تاش بای نت مرو تکاملی داز بادداشت ‎Ty pala‏ بكيرد و«يادداشت شت هاى قبلى يررسىء اصلاح و مورد تجديد نظر قرار كيرد. #در مرورهای بعدی بدون مراجعه به یادداشت هاء هرجه را که به خاطر می آورید یادداشت کرده و با آخرین یادداشت های تجدید نظرشده خود مقایسه و اصلاحات لازم را انجام دهید. ‏* در زمينه یادگیری و حفظ و نگهداری مطالب. " دقت» تکوار و تداعیی معافی" قوانین سه گانه حافظه هستند.

صفحه 18:
عوامل موّثر بر حافظه برای سلامتی و جلوگیری از فرسودگی زودرس حافظه موارد بهداشتی زیر را باید رعایت کرد: * ۱- تأثیر تغذیه مناسب بر حافظه ( عم از اکسیژن و غد): استفاده از مناد و منيزيم و فسفر ( جوانه گندی لبنيات» جر باام و كردى فندق» و تخم مر )و ويتامين هاى عروه 8)؛ اكسيدن كافى ( تفن عميق؛ ورزش صحيح ) در الرايش حافظه مؤثر است. * ؟- تأثير استرس بر حافظه: استرس باعث اخلال در ثبت اطلاعات و يادآ ورى حافظه مى شود. خيره شدن به پایین در موقع امتحان كارايى حافظه را در یادآوری اطلاعات پایین می آورد و نگریستن به شه بالا و چیه يا بالاثر و راست. باعث همکاری نیمکره های مغز و یادآوری بهتر می شود.

صفحه 19:
666 66 ©" تأثير استراحت بر حافظه: هنكام مطالعه نبايد خسته باشید چون کارآیی ذهن خسته پایین است. *- تأثیر آراهش بر حافظه: داشتن آرامش در همگام مطالعه؛ باعث انتشار امواج آلفا در مغز و تسهیل در به خاطر سپاری می شود و حفظ آرامش کار کرد طبیعی مغز و اعصاب را تسهیل می کند.

صفحه 20:
شم فقیت برای با آرزوی موفقیت بر پایان

39,000 تومان