تهاجم فرهنگی
اسلاید 1: تهاجم فرهنگیطراح و گرداورنده :نرگس عسکری
اسلاید 2: فهرستمقدمهتهاجم فرهنگیمفهوم تهاجم فرهنگیتفاوت تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگیتهاجم فرهنگی در ایرانابزار های تهاجم فرهنگیشیوه های تهاجم فرهنگیشیوه های تهاجم فرهنگی غرب در کشور های اسلامیراه های مقابله با تهاجم فرهنگیمنابع3
اسلاید 3: مقدمهحتماً اصطلاح تهاجم فرهنگی به گوش شما هم خورده است. آیا میدانید که تهاجم فرهنگی چیست؟ چرا کشورهای بیگانه فرهنگ را موردحمله قرار میدهند؟ چطور میشود با تهاجم فرهنگی مبارزه کرد؟ و خیلی سؤالهای دیگر از این قبیل. قصد دارد به این سؤالات شما پاسخ بدهد.شاید هر فرد در ذهن خود بگوید که جنگ فقط این است که دشمن خود را به ما نشان دهد و در میدان جنگ با اسلحه و لباس جنگی حاضر شود و ما متقابلاً در میدان جنگ برای دفاع از خود حاضر شویم؛ ولی این فقط یک نوع تهاجم است که باعث میشود اگر دفاع ما خوب نباشد و مقابله نکنیم خاک کشورمان کم میشود.ما یک نوع جنگ دیگر داریم که به جنگ نرم معروف است. جنگ نرم همان تهاجم فرهنگی است که دشمن اعتقادات و فرهنگ و دین ما را نشانه گرفته است.دشمن در این نوع تهاجم خود را به ما نشان نمیدهد و مثل جنگ سخت اسلحه به دست نمیگیرد و همینطور خون و خونریزی هم اتفاق نمیافتد.4
اسلاید 4: بحث تهاجم فرهنگی، از مباحثی است که در جامعه کنونی ما دارای اهمیت بسیار زیادی برای بررسی و توجه است. تهاجم فرهنگی علیرغم بحثها، میزگردها، کنفرانسها و ... زیادی که در چند سال اخیر صورت گرفته، هنوز بهطور کامل شناسایی نشده و دیده میشود که هر گوینده و نویسنده و سازمان مسئولی، بهاندازۀ توان خود به بررسی آن پرداخته و جنبههایی از این موضوع را روشن ساخته است. در بررسی تاریخی مشاهده میشود که «تهاجم فرهنگی» پدیدهای تازه تولد و مفهومی نوساخته نیست و عمری به نسبت عمر بشری دارد؛ چرا که فرهنگ زاییدۀ افعال و افکار انسانی است که در قوالب مختلف متجلّی میشود و طبع سرکش و خودخواه نوع انسان، او را در این زمینه نیز برمیانگیزد تا افکار و ارزشهای مورداحترام و پسند خود را به دیگران تحمیل نماید و این نقطۀ آغازین پدیدۀ «تهاجم فرهنگی» است. 5
اسلاید 5: تهاجم فرهنگیبخش ارتباطات- تهاجم فرهنگی یا بهعبارتدیگر، نبرد فرهنگی كه میتوان آن را نوعی از سلطه دانست، پدیدهای نو و تازه تولد یافته نیست؛ كه در قرن بیستم به منصه ظهور رسیده باشد؛ بلكه سابقهای به بلندای تاریخ دارد. این پدیده از ابتدای تاریخ زندگی اجتماعی انسان مطرح و موجود بوده است؛ چراكه از همان هنگام تقسیم شدن انسانها بهحق و باطل و مسئله استكبار و سلطهطلبی در بین آنها رواج داشته است.اما اگر بخواهیم تاریخ این نوع از هجوم را در كارنامهی اخیر مغرب زمین بهعنوان چهره شناختهشده استعمارگری و سلطهجویی بررسی كنیم؛ باید دانست كه از زمان تجدید حیات فرهنگی در غرب و ظهور اندیشه و فرهنگ جدید، ملاكها و ارزشهایی توسط مغرب زمین عرضه شد، كه بافرهنگ و ارزش جوامع دیگر، تفاوت اساسی داشت. این فرهنگ جدید، زمینه را برای ظهور قدرتهای سرمایهداری و نظام كاپیتالیستی فراهم آورد. قدرتهای جدید غربی كه برای استحكام و گسترش نظام سرمایهداری خود به منابع دستنخورده نیاز داشتند، به استعمار سرزمینهای جهان دست زدند و كشورهای مختلف آفریقایی و آسیایی را زیر سلطه خود گرفتند؛ این استعمارگران برای تثبیت سلطه خود بر سرزمینهای جدید، به زدودن موانع فرهنگی در كشورهای زیر سلطه خود پرداختند. 6
اسلاید 6: ساختن مدارس به سبك غربی، واردکردن كالاهای غربی و راه انداختن جریانهای سیاسی و مذهبی بر اساس مبانی خودشان، ازجمله اقدامات آنها برای مقابله بافرهنگ بومی هر کشور بود.نظام سلطهجوی غرب بعد از استقلال یابی كشورهای تحت سلطه خود، بهویژه در كشورهای اسلامی كه بعد از تجزیه امپراتوری عثمانی اتفاق افتاد ؛ بهطور غیرمستقیم به گسترش فرهنگ خود و جایگزین كردن آن در كشورها پرداخت و تهاجم فرهنگی را بهطور غیرمستقیم به گسترش فرهنگ خود و جایگزین كردن آن در كشورها پرداخت و تهاجم فرهنگی را بهطور غیرمستقیم دنبال كرد. زمانی كه جامعهای تلاش میكند فرهنگ خود را بر جامعه دیگری كه طبعاً دارای فرهنگی خاص هست، تحمیل كند و یا لااقل نوعی دگرگونی در فرهنگ آن جامعه به وجود آورد هجوم فرهنگی اتفاق میافتد7
اسلاید 7: مفهوم تهاجم فرهنگیدر ابتدا باید بیان کنیم که لفظ و واژۀ «تهاجم فرهنگی» یک واژۀ جامعالاطراف برای زیرپوشش قرار دادن مشکلات و ضایعات فرهنگی موجود در اجتماع ما نیست؛ چرا که در جامعه ما عدهای عناصر غیرفرهنگی هستند که از فرهنگهای بیگانه واردشده و میشوند و در ظاهر، پشت آن هیچ عامل خارجی «متهاجم» دیده نمیشود ولی تحت تأثیر فرهنگ بیگانه بر فرهنگ خودی هستند. لفظ و واژۀ رایج تهاجم فرهنگی، ظاهراً صلاحیت همان را دارد که در معنای هجوم فرهنگ منفی بیگانه به کار رود. یعنی وقتی ما میگوییم «تهاجم فرهنگی»، منظور کلیه اعمال و افعال فرهنگی است که بیگانگان برای تأثیرگذاری و انحراف فرهنگ ملّی و اسلامی ما با توسل به ابزارهای گوناگون صورت میدهند هدف آن حذف یا تضعیف و یا سوق دادن فرهنگ محلی بهسوی فرهنگ متهاجم است؛ و در حال حاضر، تهاجم بهوسیله ماهوارهها، محصولات فرهنگی، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و ... صورت میگیرد. با توجه به تمام این مسائل، ما در جامعه خودمان، یک تهاجم فرهنگی عامدانه از سوی بیگانه را عنصر و عامل تام مسئله نمیدانیم. در کشور ما موارد دیگری را هم مشاهده میکنیم که هیچ عامل خارجی ظاهراً در آن دخیل نیست بلکه ناشی از کمبودهایی است که در جامعه مشاهده میشود. حال این کمبودها یا واقعی است و ناشی از عدم توجه ارگانهای فرهنگی مسئول است و یا کمبود ظاهری است؛ یعنی ما به علّت بیاطلاعی از فرهنگ اصیل ملّی و اسلامی خودمان، این تصور را داریم که فرهنگ ما خلاء دارد و باید عنصر فرهنگی خارجی در آن زمینه جایگزین و پذیرفته شود. 8
اسلاید 8: نکتۀ دیگری که در مفهوم تهاجم فرهنگی باید موردنظر قرار گیرد، شناخت دقیق واژۀ «فرهنگی» است. باید متوجه باشیم و اشتباه نکنیم که تهاجم فرهنگی فقط یک تهاجم صِرف، که بر «فرهنگ اجتماعی» صورت میگیرد نیست. معنای فرهنگ محدودهای بسی وسیعتر از برداشتهای عادی و رایج دارد. فرهنگ فقط نسبت به یک مسئله اجتماعی محدود اطلاق نمیگردد. بلکه در تمام اموری که مربوط به یک تمدن و سرزمین هست، فرهنگ خاصی است که از جمع این فرهنگها «فرهنگ ملّی» به وجود میآید. بهعنوانمثال، وقتی میگوییم: فرهنگ اقتصادی یا سیاسی یا نظامی و ... ، بیان ما، بیان فرهنگ خاص مدنی و اجتماعی نیست. لذا اگر در فرهنگ اقتصادی اسلام مثلاً کسی رباخواری کند و یا اسراف نماید و یا کمفروشی و احتکار کند، اینها یک فرهنگ غلط «اقتصادی» است.پس باید توجه داشت: وقتیکه مسئله تهاجم فرهنگی مطرح میشود نباید تفسیر محدود و مضیق نمود و فقط ارگانهای فرهنگی را مسئول اقدام دانست بلکه باید در تمام موارد دست به اقدام زد. از بخش نظامی و سیاسی و اقتصادی گرفته تا بخش صنعتی و فرهنگی و ... همه و همه مسئول و دخیل در کارند. 9
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.