کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

تهيه و تنظيم بودجه در دستگاه های اجرائی

صفحه 1:
تهیه و تنظیم بودجه در دستگاه های اجرانی : تهیه کنندگان يريا دبیس‌ی و سهیلا باغبان زیر نظم استاد ‎fee‏ جناب آقای منشی زاده پاییز ۱۳۸۸

صفحه 2:
تهبه و تنظیم بودجه در دستگاه های اجر انی *_ دستگاه های اجرلییبا دربلفت بخشنامه بودجه موظفند در مهلت ت شده پیدا و دستورالعمل نسبت‌به تهیه بودجه و ارسالبه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اقدام نما یند. * دستگاه اجرائی را می توان.به سه دسته کلی دستگاههای استانی و شرکت های دولتی و بانک ها تقسیم نمود. ] * بودجه ریزی ستادی در چارچوب پیش بینی و تنظیم و پیشنهاد ۱- اعتبارات هزپنه ای ۲- تملک دارائی های مالی ۳-منابع ۴- تملک دارلیی های سرمایه ای وزار تخلنه ها و سازمان های دولتی انجام مى پذیرد.

صفحه 3:
ماعتبا لته زینه ی - 1 دستگاه های اجرائی مالی با هماهنگی واحد بودجه وزارتخانه يا موسسه ذیربط بودجه خود را می نماید. * فرم شماره (۱) برآورد اعتبارات هزینه ای در سال ۱۳۸۸ بر حسب برنامه

صفحه 4:
فرم شماره (1) برآورد اعتبارات هزینه اي در سال 1388 بر حسب برنامه lap che! عدف كلى

صفحه 5:
< فرم شماره ( ۱) بر آورد اعتبارات هزینه ای در سال ۱۳۸۸ بر حسب برنامه لین فرم بر اساس برنامه های اجرلیی دستگاه و برآورد اعتبار مورد نیاز آن تکمیل می گردد و در واقع روکش فرم های شماره (۲) بوده و برنامه های مندرج در فرم شماره (۲) در اين فرم می آید. شماره طبقه بندی برنامه: منظور شماره طبقه بندی برنامه در مصوبه شماره ۵۰ | ت ۵۴۰۲۹۷ مورخ ۳۱/۴/۷۸ هیئت وزیران می باشد. عنوان برنامه: منظور عنوان برنامه در مصوبه شماره ۶۵۵۵۰ ات ۵۴۰۲۹۷ مورخ ۷ هیئت وزیران می باشد.

صفحه 6:
هدف کلی: مقدار نشان دهنده: کل کار قلبل انجام در سال ۱۳۸۸ عی باشد که در آمد اجرای برنامه حاصل خواهد شد. واحد: کمیت تعیین کننده هدف است که می تواند با توجه به عنوان برنامه انتخاب شود. هزینه واحد: قیمت انجام یک واحد از مقدار هدف است. اعتبارات هزینه ای: حاصل ضرب واحد در مقدار هدف حاصل جمع اعتبارات مورد نیاز خواهد بود. اعتبار هزینه ای پرسنلی : میزان هزینه هلیی است که در دستگاه اجرلیی بر اساس قوانین و مقررات می تواند صرف پرسنل نماید. حقوق و مزایای مستمر: میزان هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیری است که تأمین آن گریز ناپذیر و ضروری می باشد. سایر هزینه های پرسنلی : مابه التفاوت کل هزینه های پرسنلی و اعتبار حقوق و مزایای مستمر می باشد. سایر هزینه ها: باقیمانده اعتبار هزینه ای نیز در ستون سایر هزینه ها درج خواهد شد و شامل هزینه های اجتناب ناپذیر غیر پرسنلی است.

صفحه 7:
فرم شمایه۲) بسرآورد اعتبرلتهزینه لودر سل (۸۸ بسرحسبسرنامه اف عللیته ‎oe‏ عزينه كل ‎led ap ote‏ ی ی مضه مش ‎Baas one nah‏ عخوفة ‎cu‏ ‏فرم شماره (۲) بر آورد اعتبارات هزینه ای در سال ۱۳۸۸ بر حسب برنامه | فعالیت * لین فرم بر مبنای فعالیت های فیل هر برنامه تکمیل می گردد. هر برنامه می تولند ازییک یا چند فعالیت اصا ‏کمیت پذیر تشکیل گردد. منظوراز فعاليت .وك سلسلهعمیات و خدمات مشخی است که اي > ‏بخشیدن به هدف های سالانه برنامه طی یک سال به اجرا در آمده و در عين حال كميت ينيك ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
فرم شماره (3) اطلاعات مربوط به پرداخت هاي اجتناب ناپذیر دستگاه هاي اجرائي وان دستگاهاجرایی شماره طيقه بندى دستكاه اجرائى Pee seas es ane Das ep SE Saar ساي هيه حاى ‎EE‏ Pine

صفحه 9:
‎ <‏ فرم شماره (۳) اطلاعات مربوط به پرداختهای اجتناب ناپذیر دستگاه های اجرایی در این فرم اطلاعات مربوط به حقوق و مزابای کارکنان دستگاه اجرایی درج می گردد. ‏- حقوق و مستزد و فوق العاده ها بر اساس احکام: اطلاعات مربوط به پرسنل شامل دستگاه اجرایی بر اساس احکام صادره در این قسمت درج می گردد. ‎ ‏- عیدی پابان سال: عیدی پایان سال برای شاغلین و بازنشستگان بر اساس ضوابط مالی این بخشنامه در این قسمت درج می شود. حق عائله مندی و اولاد ‎ ‏نشستگان : اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق عائله مندی و اولاد بازنشتگان که از بودجه دستگاه پرداخت می گردد. ‎ ‏- کسورات سهم بيمه كارفرما: كن بخش از اعتبار که توسط کارفرمالبه عنوان حق بیمه پرسنل تحت پوشش به سازمان بازنشستگی و با تأمین اجتماعی پرداخت می گردد. - پاداش پایان خدمت: ‎v‏ کمک های غیر نقدی بازنشستگان ¥ ساير هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر پرسنلی

صفحه 10:
> فرم شماره (۴) اعتبارات هزینه ای دستگاه بر حسب فصول هزينه در لین فرم هزینه دستگاه های اجرلیی بر حسب ۷ فصل هزینه و اقلام عمده هر فصل با توجه‌به دستورالعمل طبقه بندی اقتصادی هزینه های دولت . در پیوست و بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور تکمیل می گردد.. ملاحظات اساسی مربوط به تکمیل این فرم به شرح زیر می باشد: - مبللغ پرداخت به پیمانکاران . خهیش فرمایان و سایر کار کنانی که کارمند دهلت محسوب نمی شوند. باید در فصل دوم هزینه ثبت گردد. - میدان خدمات کارکنان . مخارج مربوطبه تأمین وسایل و ابزار و لباس های مخصوص کار واقلام مشابه را شامل نمی شود. - استفاده از کالا و خدمات و کالاهای خریداری شده برای فروش مجدد نیز می گردد. کالاها و خدمات قلبل مصرف برای نگه داری و تغییر دارلبی های ثلبت هم استفاده از کالاها و خدمات محسوب می شود. - کالا و خدمات خریداری شده توسط واحدهای دولتی و استفاده شده توسط کارکنان. مي تواند در فصل چندان خدمات کارکنان و با استفاده از کالا و خدمات ثبت ش

صفحه 11:
-نگه داری و تعمیر دو ویژگی اساسی ‎a)‏ — فعالیتی است که مالکین برای استفاده از دارایی های ذیربط مجبورند به طور مستمر انجام دهند. ماهیت دارایی ذیربط را تغییر نمی دهد و فقط شرایط عادی آن را حفظ می کند. فصل سوم هزينه ( هزینه اموال و دارلیی) . شامل هزینه های.به عمل آمده در مورد دارایی (پول و سپرده . اوراق بهادار و اجاره‌می گردد. سود ممکن است مبلفی ثلبت از قبل تعيين شده ويا درصدى از اصل بدهی باشد. - یارلنه : پرداخت های انتقللی یک اي است که دیلت بر اساس سعلح فعالیتهایاارزش کالاها و خدمات تولید شده و وارد شده توسط شرکت های دولتی در آختیار آن ها قرار می دهد. - كمك هاى بلا عوض: برداخت هاى انتقالى غير اختيارى بين دو واحد توليدى وبايين يك واحد توليدى و بك سازمان بين المللى و يا بين يك واحد دولتى و غير دولتى است. - هزینه های رفاه اجتماعی زملنی توسط دولت پرداخت می گردد که اتفاقات خاص‌به وقوع مى بيوندد ويا شرایط خاص بر کشور حکم فرما می شود که تأثیر نامطلوب بر رفاه بخش از خانوارها دارد" - سایر هزینه ها شامل بعضي از پرداخت های انتقالی خاص و دادوستدهای هزینه ای که در ۶ فصل قبلی طبقه بندی شده اند می کردد. - پرداختهایی مانند بازپرداخت وام های داخلی به سیستم بانکي و بازپرداخت وام های خارچی . اعطا وام‌به بخش های عمومی و خصوص‌به صورت وجوه اداره شده و صورت دیگر, دادو سد ای محسوب نمی شود.

صفحه 12:
فرم شماره )4( اعتبارات هزینه اي دستگاه بر حسب فصول هزينه ‎Pee‏ شاه دی دسته جرا ores ry Tae

صفحه 13:
< فرم شماره (۵) اطلاعات پرسنلی دستگاه های اجرایی * لین فرم در بر گیرنده اطلاعات مربوط جه ترکیب پرسنلی دستگاه ها بر حسب درچه تحصیلات ی باشد که‌با توجه‌به توضیحات زیر تکمیل می شود: وضعیت پرسنل موجود در ابتدای سال ۱۳۸۷به تفکیک رسمی . پیمانی و سایر که شامل خرید . خدمات روزمره و غیره می باشد و در ستونهای مربوط قید می گردد . - پیش بینی تعداد پرسنل در پایان سال ۱۳۸۸.به تفکیک یاد شده در ستونهای مربوط قید می گردد .

صفحه 14:
فرم شماره (۵) اطلاعات پرسنلی دستگاه های اجرایی عنوان دستگاهاجرایی: شماره طبقه بندی دستگاهاجرایی: درجه تحصیلات وضعیت موجود در ول سال ۸۷ پیش بینی وضعیت نهایی در پایان سال ۸۷ ‎sy‏ بيماتى ‎ae‏ تن رسمی_ ييماثى ‎ah‏ جمع ‎4 ۸ ۷ ۶ 0 ۴ ۲ ۲ 1 ‏دکتری و فوق لیسانسٍ اليسانس ‏وق دییلم کمتر از دیبلم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏* توضیج: مار کل پرستل در آغرسال ۱۳۸۸نسبت به ای سال ۱۳۸۷ و درصد کمر بش (هاستنه مور خا ‎Gyre lS‏ - با توجه یه احکام برنامه چهارم توسعه تعداد کل پرسنل در پایان سال ۱۳۸۸ می بایست نسبت‌به تعداد کل در ابتدای سال ۲۰۱۳۸۷/ (هر سال ۱ درصداکاهش داشته باشد موارد خاص که دارای مجوز استخدامی هستند مستثنی می باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
۲- تملک دارایی های مالی "تملک دارایی های مالی" بخشی‌لز مصارف در بودجه کل کشور است که به صورت بازپرداخت بدهی دولت به شکل وام و تسهیلات داخلی و خارجی .یا باز پرداخت اوراق مشارکت یا انجام تعهدات اعزام زایران حج تمتع با خرید و سرمایه گذاری سهام شرکت های دولتی يا افزایش سرمایه آنها و تعهدات پرداخت نشده سالهای قبل انجام می شود . فرم شماره (۱۶ شنهاد اعتبار تملک دارایی های ما در این فرم نیازهای اعتباری دستگاه های اجرایی برای اقلام زیر درج می گردد : با پرداخت اصل تسهیلات سیستم بانکی باز پرداخت اصل تسهیلات خارجی باز پرداخت اصل تسهیلات اوراق مشارکت خرید سهام شرکت های دولتی خرید اوراق مشارکت

صفحه 16:
فرم شماره (۶) پيشنهاد اعتبار تملک دارایی های مالی عنوان فعاليت | طرح: شماره طبقه بندى طرح: عنوان دستكاه اجرابى: شماره طبقه بندى دستككاه اجرابى: مبالغ به ميليون ريال: پیش بینی سال ۱۳۸۸ شماره طبقه عملكرد سال | بيش بينى عملكرد سال ۱ بندی ° ‎Var‏ يليل از بل در | ازمعل gos plo | ‏آمد عمومی‎

صفحه 17:
۳- منایع * منابع دریافت های دولت محسوب شده و به سه طبقه در آمدهاءواگذاری دارائیهای سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تقسیم می شوند. < فرم شماره (۷) برآورد منابع بودجه سال ۱۳۸۸ * این فرم به سه قسمت مجزا تقسیم شده که در آسن منابع عمومی و اختصاصی که توسط دستگاه‌یا ّن ویا توسط واحدهای تابعه وصول می شود بر اساس عناوین مربوطه درج می گردد . منلبع عمومی و اختصاصی موجود. در آمدها و واگذاری داراییهای سرمایه ای و مللی می باشند که در پیوست شماره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۷ آمده است . در غیر لین صورت . منابع جدید محسوب می شود .

صفحه 18:
فرم شماره (۷)برآورد منابع بودجه سال ۱۳۸۸ *عنوان دستگاه اجرایی: شماره طبقه بندی دستگاه اجرایی Ween ا عرد #ملدلول .| .يي بيني #عادفوم يي عش | ست | م | سنس | ‎wef fe |e‏ 3 1 :

صفحه 19:
۲ بر اساس نظام جدید بودجه ریزی " درآمد "به آن دسته از داد و ستداهای دولت اطلاق می گردد که با عث افزلیش ارزش خللص (تفاوت بين دارائيها و بدهی ها ) این بخش گردد بدین ترتیب مواردی چون فروش و واگذاری زمین و ساختمان و ماشین آلات و تج و همچنین منلبع حاصل از صادرات نفت خام به عنوان در آمد تلقی نشده و تحت عنوان واگذاری دارائیهای سرمایه ای طبقه بندی می شودبه همین ترتیب منابعی چون فروش اوراق مشارکت . واگذاری سهام شرکت ها . در یافت اصل وام ها (داخلی و خارجی). استفاده از تسهیلات خارجی . استفاده از تسهیلات سیستم بانکی و نظاير آن در سرفصل واگذاری های دارایی های مالی منظور می گردد. * شماره طبقه بندی و عناوین منلبع بودجه ای‌می بایست شماره طبقه بندی و عناوین موجود درپیوست شماره دو قانون بودجه سال ۱۳۸۷ باشد.

صفحه 20:
* مبلنی قانینی وصول هریک از منلبع می تولند شامل قوانین مصوب مجلس (قانون برنامه چهارم توسعه .قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۰ قانون وصول برخی از در امد های دولت و سایر قوانین خاص).قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویبنامه های هیات وزیران باشد. * مفاد ماده ۸۲ قانون برنامه چهارم (تفکیک منلبع به ملی و استانی )همانند قانون بودجه سال ۱۳۸۷ لحاظ شود همچنین در صورت عدم وصول هر یک از منابع (که بر اساس قانون بر عهده آن دستگاه است )علت آن ذکر شود . Te

صفحه 21:
۴- تملک دارایی های سر مایه ای * ایجاد و توسعه ظرفیت ها یا تثبیت و عمر ظرفیت ها در یک بر امه زمانبندی شده به صورت سرمایه گذاری در داراییهای سرمایه ای تولید شده و یا مولد و گاهی به صورت داراییهای تولید نشده مشهودیانا مشهود موجبات ((تملک داراییهای سرمایه اى))دولت را فراهم می آورد. * فرم شماره (۸)اولوبت بندی طرح های تملک دارابی های سرمابه ای در دست احرا فرم شماره (۸)اولویت بندی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در دست اجوا عنون دستگاهاجرابی: شماره دستگه اجرابی مالغ يه ميليون ريال اعبار مصوب | بر أورد اعتبار | جمع اعتبار | تميدات ماذة انلعم | سهد

صفحه 22:
* فرم شماره (۸) نشان دهنده اولویت بندی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای می باشد این اولویت ها باید بر اساس اهمیت و آشر بخشی و همچنین تاریخ اتمام طرح ها تنظیم گردد وبه گونه ای که نا پابان سال ۸ حداقل ۲۰/ از طرح که به استثناء ماده ۶۲ قانون محاسبات عمومی کشور ایجاد شده است برای سال ۱۳۸۸ در ج می گردد. ‎)٩( ۰‏ های تملک دارایی ها إمابه ‎١‏ ‏* لین فرم برای آن گروه از طرح های تملک داراییهای سرمایه ای تکمیل می گردد که فاقد زمانبندی مشخص بوده و نیاز ویابه صورت مستمر بایستی اجرا گردند مانند تامیسن تجهیزات و ماشین آلات,تعمیرات اساسی و ...اطلاعات مربوط به هدف کمی . واحد و مقدار هدف به شرح فيل تكميل مى كردد.

صفحه 23:
فرم شماره (٩)طرح‏ های تملک دارایی های سرعایه ای مستمر ول مگ جرا شاه هي جنگ رن مبالغ به ميليون ريال: شماره عملکرد سا مصوب آورد اعتبار 1 عنوان طرج ‎does‏ ]| | | میقعی | وخدهف ا ‎jain‏ ‎ch‏ عه | بويد | ‎age‏ مر طرحهابی است که ‎gg el tb AML ype‏ ناسین تجهیات - اهداف کمی :اصلی ترین اهداف کمی طرح که در تدهین برنامه ۵ ساله چهارم توسعه مورد توهه. - افزايش تولید فولاد . میان تولید گندم و ..

صفحه 24:
شماره (۱۰) جديد تملك دارا. مايه ‎١‏ * لین فرم مختص پیشنهاد طرح های تملک دارلیی های سرمایه ای جدیدی است که دارای مطالعات مصوب می باشد.دستگاه ها مکلفند به همراه این فرم یک نسخه مطالعات مذکور را به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال نمایند . دستورالعمل تكميل اين فرم به شرح زير ميباشد با لین توضیح که اطلاعات مربوط به تاریخ شروع و خاتمه مطالعات نیز باید در بالای این فرم درج گردد . - عنوان طرح: عنوان طرح می بایستی عینا مطلبق با عنوان مدرج در پیوست یک قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور - شماره طبقه بندی طرح : مطلیق شماره طبقه بندی مندرج در پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور عنوان دستگاه اجرایی: عنوان کامل دستگاه اجرلیی مندرج در پیوست شماره یک قانون بودجه ۱۳۸۷ در این قسمت درج می گردد و اضافه نمودن هیچ گونه کلمه یا عبارتی به عنوان قانونی ابلاغ شده , مجاز نمی باشد - شماره دستگاه اجرلیی: شماره دستگاه اجرلیی در قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور در پیوست شماره یک مشخص شده است که عینا در این قسمت درج می گردد.

صفحه 25:
فرم شماره(-۱)پیشنهاد طرحهای جدید تملک دارایبهای سرمایه ای که دارای مطالعات توجیهی مصوب می باشند. ‎ch oe‏ شماره دستاه رای عنوان دستاه اجرب شماره دستقاه ‎Siren‏ ‏عنوان دستگاه بهه برد تمداد تل پوزهای طرح ‎vO yl obey‏ تاريخ شروع مطالعات توجيهى تاريخ تصويب مطالمات توجيهى تاريخ شروع مطالعات مقدماتى تاريخ تصويب مطالعات مقدماتي تاريخ تويب مطالمات تكميلى تاريخ شروع اولين بروزه: ریخ خانمه ‎ign cape‏ رعايت مود نامه چام [س] ند ۱۱ ماه ۱۳۱ ‎oboe‏ ]ناد دهد مبالغ به ميليون ريال: ‎rer Pm | sce ct aia‏ بن | سدع | بوعل یه بيني ‎Gn tn‏ شرفت فک رم ‎am‏ ‎oe‏ 8 أده | عمس | هم | عنس | سن | ‎vem‏ | عب المي | ‎Foe‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اتوجه : اين فرم با رعايت ماده 75 قانون برنامه جهارم توسعه و أبين نامه اجرابى أن تكميل شود. اعتبار و اهداف سالهاى قبل از 154 صرف هر صورت وجوه براى ساير منايع و با رديق هاى بيشرفت تكميل مى شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
- عنوان و شماره دستگاه بهره بردار: دستگاه بهره بردار طرح که مسئولیت استفاده و بهره برداری و نگهداری از ساختمان و تاسیسات طرح را بر عهده دارد می تولند دستگاه ها اجرلیی وبا دستگاه مستقل دیگری باشد در هر دو صورت عنوان کامل و کد طبقه بندی بايد در اين قسمت درج گردد. - نوع طرح: طرح تملک دارلیی های سرمایه ای ضمن بر خورداری از تعریف فوق الذکر ۰ از مجموعه عملیات و خدمات مشخصی تشکیل هی گردد که بر اساس مطالعات توجیه فنی و اقتصادی و اجتماعی که توسط دستگاه اجرلیی انجام می شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه ۵ ساله سوم توسعه به صورت سرمایه گذاری ثلبت‌با مطالعه ‎ly‏ لين دارليى سرمايه ای اجرا می گردد . طرح تملک دارایی های سرمایه ای می تواند به دو صورت انتفاعی و غیر انتفاعی باشد. ۱- طرح انتفاعی: طرحی است که در مدت معقول پس از شروع به بهره برداری . علاوه بر تامین هزینه های مربوطبه سرمایه سود متناسبی نیزبه تبعیت از سیلست های دولت عاید می نماید . ۲- طرح غیر انتفاعی: طرحی است که برای انجام برنامه های رفاه اجتماعی و عملیات زیر بنلیی ویا احداث ساختمان و تاسیسات برای تسهیل وظلیف دولت اجرا می گردد و هدف اصلی آن حصول در آمد نمی باشد .

صفحه 27:
تعداد کل پروز: در لین قسمت تعداد کل پروزه طرح اعم از خاتمه یافته در دست اجرا و شروع نشده درج می گردد تاریخ شروع پرویّه و پیش بینی تاییخ خاتمه آخرین پروژه: دو تاریخ مورد نظر بیانگر شروع و خاتمه طرح می باشد که بر حسب ماه و سال در محلهای تعیین شده درج می گردد . ضروری است که تاریخ خاتمه آخرین پرویه زمان تحویل موقت آخرین پروژه اعلام گردد و تعهدات مالی که احتمالا به سال بعد منتقل می گردد در زمان بندی پروزه منظور نشود . اهداف کمی: اصلی ترین اهداف کمی طرح که در تدهین برنلمه ۵ ساله چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفته است در لین بخش درج می گردد مانند فضای آموزشی . ذخیره سازی آب . افزایش تولید فولاد .میزان تولید گندم و ... واحد هدف نبا توجمبه نوع هدف اصلی . واحد زییبط در لين قسمت منظور حى كردد كه در مثال فوق به ترتیب نفر یا کلاس متر مکعب . تن و ... می باشد. مقدار هدف : در لین ستون مقدار کسی هدف در مجموع طرح اعم از انجام يافته در دست اقدام و شروع نشده درج می گردد . بر آورد هزینه واحد: از تقسیم میزان اعتبار طرح (شامل پرداخت های انجام شده و پیش بینی ن نا پایان عملیات) بر میزان کمی هدف اصلی حاصل می گردد. برای مثال چنانچه هدف اصلی تولید مقدار مشخص فولاد بر حسب‌تن باشد هزینه هرتن فولاد در لين ستون درج می گردد.

صفحه 28:
میانگین ونی و پیشرفت فیزیکی طرح: از طریق محاسبه مجموع نسبت پروژه های طرح به کل طرح با توجه به اهمیت نسبی هر پروزه (سهم پروزه در کل طرح ) برآورد و در ستون مربوطه در دوران برنامه و سالهای بعد باید برابر ۱۰۰ درصد باشد. عملکرد سالهای قبل : در لین قسمت عملکرد قطعی اعتبلرات طرح‌به نفکیک سالهای قبل و برنامه سوم منظور می گردد پیش بینی برنلمه چهارم و سالهای بعد : در لین قسمت پیش بینی اعتبارات طرح در دوران برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۴-۸۸) در چهارچوب اهداف کمی طرح برنلمه مزبور و همچنین سالهای بعد از برنامه ارائه می شود. فرم شماره (۱۱)اعتبار طرح تملک دارایی هایی سرمایه ای بر حسب فصول سرمایه گذاری همانند فرم شماره ۴ وبه منظور تداوم فرایند شفاف سازی بودجه دولت و امکان حفظ ارتباط بودجه های سنواتی . اعتبارات تملک درلیی های سرمایه ای در لین فرم تفکیک می شود. برای لین منظور می توان از دستورالعمل طبقه بندی اقتصادی هزینه های دولت ( موضوع پیوست ((و) بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور) استفاده کرد.

صفحه 29:
ee فرم شماره (11)اعتبار طرح تعلک دارایی هایی سرمایه ای بر حسب قصول سومایه گذاری chee مر بر vee le سل شنم اقل مقت اعنوان دستاكاه اجراتى: مبالغ به ميليون ريال: عاتن آلات و تجهيزات هی یت ساب لها تيد شد شماره طرح شماره دستگاه اجرایی: a a

تهيه و تنظيم بودجه در دستگاه هاي اجرائي :تهیه کنندگان پریا دبیری و سهیال باغبان زیر نظر استاد محترم جناب آقای منشی زاده پاییز 1388 تهيه و تنظيم بودجه در دستگاه هاي اجرائي دستگاه هاي اجرايي با دريافت بخشنامه بودجه موظفند در مهلت تعيين شده پيدا و دستورالعمل نسبت به تهيه بودجه و ارسال به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اقدام نمايند. دستگاه اجرائي را مي توان به سه دسته كلي دستگاههاي استاني و شركت هاي دولتي و بانك ها تقسيم نمود. تهيه و تنظيم بودجه دستگاههاي مالي: بودجه ريزي ستادي در چارچوب پيش بيني و تنظيم و پيشنهاد 1ـ اعتبارات هزينه اي 2ـ تملك دارائي هاي مالي 3ـ منابع 4ـ تملك دارايي هاي سرمايه اي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي انجام مي پذيرد. اع تباراتهزینه ای1- ‏ دستگاه هاي اجرائي مالي با هماهنگي واحد بودجه وزارتخانه يا موسسه ذيربط بودجه خود را تنظيم مي نمايد. ‏ فرم شماره ( )1برآورد اعتبارات هزينه اي در سال 1388بر حسب برنامه فرم شماره ( )1برآورد اعتبارات هزينه اي در سال 1388بر حسب برنامه شماره دستگاه اجرايي: عنوان دستگاه اجرائي: اعتبارات هزينه اي منبع تأمين اعتبار اختصاصي عمومي هدف كلي ساير هزينه ها ساير اجتناب ناپذير پرسنلي سايز حقوق ومزاياي مستمر جمع كل هزينه هزينه واحد عنوان برنامه شماره طبقه بندي برنامه مقدار واحد . ‏ فرم شماره ( )1برآورد اعتبارات هزينه اي در سال 1388بر حسب برنامه اين فرم بر اساس برنامه هاي اجرايي دس تگاه و برآورد اعتبار مورد نياز آن تكميل مي گردد و در واقع روكش فرم هاي شماره ( )2بوده و برنامه هاي مندرج در فرم شماره ( )2در اين فرم مي آيد. شماره طبقه بندي برنامه :منظور شماره طبقه بندي برنامه در مصوبه شماره / 65550ت 540297مورخ 31/4/78هيئت وزيران مي باشد. عنوان برنامه :منظور عنوان برنامه در مصوبه شماره / 65550ت 540297مورخ 31/4/87هيئت وزيران مي باشد. . هدف كلي: مقدار نشان دهنده :كل كار قابل انجام در سال 1388مي باشد كه درآمد اجراي برنامه حاصل خواهد شد. واحد :كميت تعيين كننده هدف است كه مي تواند با توجه به عنوان برنامه انتخاب شود. هزينه واحد :قيمت انجام يك واحد از مقدار هدف است. اعتبارات هزينه اي :حاصل ضرب واحد در مقدار هدف حاصل جمع اعتبارات مورد نياز خواهد بود. اعتبار هزينه اي پرسنلي :ميزان هزينه هايي است كه در دستگاه اجرايي بر اساس قوانين و مقررات مي تواند صرف پرسنل نمايد. حقوق و مزاياي مستمر :ميزان هزينه هاي پرسنلي اجتناب ناپذيري است كه تأمين آن گريز ناپذير و ضروري مي باشد. ساير هزينه هاي پرسنلي :مابه التفاوت كل هزينه هاي پرسنلي و اعتبار حقوق و مزاياي مستمر مي باشد. ساير هزينه ها :باقيمانده اعتبار هزينه اي نيز در ستون ساير هزينه ها درج خواهد شد و شامل هزينه هاي اجتناب ناپذير غير پرسنلي است. رحسب رنامه /ف عا ليت. ب ف رم ش ماره ( )2ب رآورد اعتباراتهزينه ايدر س ا ل 88ب شماره دستگاه اجرايي :عنوان دستگاه اجرائي: هدف كلي عنوان برنامه فعاليت هزينه كل تعداد پرسنل موجود ( رسمي ـ پيماني پرسنلي حقوق و مزاياي مستمر ساير هزينه ها اجتناب ناپذير ساير جمع تأمين اعتبار عمومي اختصاص ‏ فرم شماره ( )2برآورد اعتبارات هزينه اي در سال 1388بر حسب برنامه /فعاليت ‏ اين فرم بر مبناي فعاليت هاي ذيل هر برنامه تكميل مي گردد .هر برنامه مي تواند از يك يا چند فعاليت اصلي كميت پذير تشكيل گردد .منظور از فعاليت يك سلسله عمليات و خدمات مشخص است كه براي تحقق مي بخشيدن به هدف هاي ساالنه برنامه طي يك سال به اجرا درآمده و در عين حال كميت پذير باشند. فرم شماره ( ) 3اطالعات مربوط به پرداخت هاي اجتناب ناپذير دستگاه هاي اجرائي شماره طبقه بندي دستگاه اجرائي عنوان دستگاه اجرايي اعتبار پيشنهادي در سال 1388 اعتبار موافقتنامه سال 87 تعداد پرسنلي (رسمي ـ پيماني عنوان هر نفر نفر رديف كل اعتبار اعتبار متوسط براي كل اعتبار اعتبار متوسط براي هر 1388 1387 حقوق و دستمزد و فوق العاده ها 1 عيدي پايان سال شاغلين 2 عيدي پايان سال بازنشتگان 3 حق عائله مندي و اوالد بازنشستگان 4 كسورات بازنشتگر سرمايه بيمه عدالت 5 پاداش پايان خدمات 6 كمك هاي غيرنقدي بازنشستگان 7 ساير هزينه هاي پرسنلي اجتناب ناپذير 8 ساير هزينه هاي اجتناب ناپذير غير پرسنلي 9 جمع . ‏ فرم شماره ( ) 3اطالعات مربوط به پرداختهاي اجتناب ناپذير دستگاه هاي اجرايي در اين فرم اطالعات مربوط به حقوق و مزاياي كاركنان دستگاه اجرايي درج مي گردد. حقوق و مستزد و فوق العاده ها بر اساس احكام :اطالعات مربوط به پرسنل شاملدستگاه اجرايي بر اساس احكام صادره در اين قسمت درج مي گردد. عيدي پايان سال :عيدي پايان سال براي شاغلين و بازنشستگان بر اساس ضوابطمالي اين بخشنامه در اين قسمت درج مي شود .حق عائله مندي و اوالد بازنشستگان :اعتبار مورد نياز براي پرداخت حق عائله مندي و اوالد بازنشتگان كه ازبودجه دستگاه پرداخت مي گردد. كسورات سهم بيمه كارفرما :آن بخش از اعتبار كه توسط كارفرما به عنوان حق بيمهپرسنل تحت پوشش به سازمان بازنشستگي و يا تأمين اجتماعي پرداخت مي گردد. پاداش پايان خدمت:كمك هاي غير نقدي بازنشستگان ‏ ساير هزينه هاي پرسنلي اجتناب ناپذير پرسنلي ‏ . ‏ فرم شماره ( )4اعتبارات هزينه اي دستگاه بر حسب فصول هزينه ‏ در اين فرم هزينه دستگاه هاي اجرايي بر حسب 7فصل هزينه و اقالم عمده هر فصل با توجه به دستورالعمل طبقه بندي اقتصادي هزينه هاي دولت ،در پيوست و بخشنامه بودجه سال 1382كل كشور تكميل مي گردد. مالحظات اساسي مربوط به تكميل اين فرم به شرح زير مي باشد: ‏ ـ مبالغ پرداخت به پيمانكاران ،خويش فرمايان و ساير كاركناني كه كارمند دولت محسوب نمي شوند ،بايد در فصل دوم هزينه ثبت گردد. ـ ميدان خدمات كاركنان ،مخارج مربوط به تأمين وسايل و ابزار و لباس هاي مخصوص كار واقالم مشابه را شامل نمي شود. ـ استفاده از كاال و خدمات و كاالهاي خريداري شده براي فروش مجدد نيز مي گردد .كاالها و خدمات قابل مصرف براي نگه داري و تغيير دارايي هاي ثابت هم استفاده از كاالها و خدمات محسوب مي شود. ـ كاال و خدمات خريداري شده توسط واحدهاي دولتي و استفاده شده توسط كاركنان ،مي تواند در فصل چندان خدمات كاركنان و يا استفاده از كاال و خدمات ثبت شود . ()1 ()2 ـ نگه داري و تعمير دو ويژگي اساسي فعاليتي است كه مالكين براي استفاده از دارايي هاي ذيربط مجبورند به طور مستمر انجام دهند. ماهيت دارايي ذيربط را تغيير نمي دهد و فقط شرايط عادي آن را حفظ مي كند. ـ فصل سوم هزينه ( هزينه اموال و دارايي) ،شامل هزينه هاي به عمل آمده در مورد دارايي (پول و سپرده ،اوراق بهادار و اجاره مي گردد .سود ممكن است مبلغي ثابت از قبل تعيين شده و يا درصدي از اصل بدهي باشد. ـ يارانه :پرداخت هاي انتقالي يك جانبه اي است كه دولت بر اساس سطح فعاليتها يا ارزش كاالها و خدمات توليد شده و وارد شده توسط شركت هاي دولتي در اختيار آن ها قرار مي دهد. ـ كمك هاي بال عوض :پرداخت هاي انتقالي غير اختياري بين دو واحد توليدي وپايين يك واحد توليدي و يك سازمان بين المللي و يا بين يك واحد دولتي و غير دولتي است. ـ هزينه هاي رفاه اجتماعي زماني توسط دولت پرداخت مي گردد كه اتفاقات خاص به وقوع مي پيوندد ويا شرايط خاص بر كشور حكم فرما مي شود كه تأثير نامطلوب بر رفاه بخش از خانوارها دارد. ـ ساير هزينه ها شامل بعضي از پرداخت هاي انتقالي خاص و دادوستدهاي هزينه اي كه در 6فصل قبلي طبقه بندي شده اند مي گردد. ـ پرداختهايي مانند بازپرداخت وام هاي داخلي به سيستم بانكي و بازپرداخت وام هاي خارجي ،اعطايي وام به بخش هاي عمومي و خصوص به صورت وجوه اداره شده و صورت ديگر ،دادو ستدهاي هزينه اي محسوب نمي شود. فرم شماره ( )4اعتبارات هزينه اي دستگاه بر حسب فصول هزينه شماره طبقه بندي دستگاه اجرايي عنوان دستگاه اجرايي پيش بيني سال 1388 جمع عمومي اختصاصي 5 پيش بيني عملكرد سال عملكرد 1387 1386 4 3 شماره طبقه بندي شرح هزينه 1 2 جمع كل جبران خدمت كاركنان 10000 حقوق و مزاياي مستمر فوق العاده اضافه كار كارانه حق التحقيق عيدي پايان سال كمك هاي نقدي ساير استفاده از كاالها و خدمات 20000 مأموريت داخلي مأموريت خارجي سوخت ،آب ،برق و تلفن خدمات قراردادي خريد مواد و لوازم مصرف شدني هزينه ها ساير هزينه هاي اموال و دارايي 30000 اجاره و كرايه سود و كارمزد وام ها يارانه 40000 كمك زمان شركت دولتي مابه التفاوت قيمت كاال ساير كمك هاي بالعوض 50000 رفاه اجتماعي 60000 بازنشستگي سهم بيمه دولت كمك هزينه غذاي كاركنان كمك به مهد كودك . ‏ فرم شماره ( )5اطالعات پرسنلی دستگاه های اجرایی ‏ این فرم در بر گیرنده اطالعات مربوط ب ه ترکیب پرس نلی دس تگاه ها بر حسب درجه تحصیالت می باشد که با توجه به توضیحات زیر تکمیل می شود: ‏ وضعیت پرسنل موجود در ابتدای سال 1387به تفکیک رسمی ،پیمانی و سایر که شامل خرید ،خدمات روزمره و غیره می باشد و در ستونهای مربوط قید می گردد . پیش بینی تعداد پرسنل در پایان سال ، 1388به تفکیک یاد شده درستونهای مربوط قید می گردد . . ‏ توضیح :مقدار کل پرسنل در آخر سال 1388نسبت به ابتدای سال 1387دو درصد کمتر باشد( .به استثناء موارد خاص دارای مجوز) با توجه به احکام برنامه چهارم توسعه تعداد کل پرسنل در پایان سال 1388می بایستنسبت به تعداد کل در ابتدای سال ( %2، 1387هر سال 1درصد)کاهش داشته باشد موارد خاص که دارای مجوز استخدامی هستند مستثنی می باشد. -2تملک دارایی های مالی . ‏ "تملک دارایی های مالی" بخشی از مصارف در بودجه کل کشور است که به صورت بازپرداخت بدهی دولت به شکل وام و تسهیالت داخلی و خارجی ،یا باز پرداخت اوراق مشارکت یا انجام تعهدات اعزام زایران حج تمتع یا خرید و سرمایه گذاری سهام شرکت های دولتی یا افزایش سرمایه آنها و تعهدات پرداخت نشده سالهای قبل انجام می شود . ‏ فرم شماره ( :)6پیشنهاد اعتبار تملک دارایی های مالی ‏ در این فرم نیازهای اعتباری دستگاه های اجرایی برای اقالم زیر درج می گردد : - بازپرداخت اصل تسهیالت سیستم بانکی باز پرداخت اصل تسهیالت خارجی باز پرداخت اصل تسهیالت اوراق مشارکت خرید سهام شرکت های دولتی خرید اوراق مشارکت . -3منابع ‏ مناب ع دریاف ت های دول ت محس وب شده و ب ه س ه طبق ه درآمده ا،واگذاری دارائیهای سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تقسیم می شوند. ‏ فرم شماره ( )7برآورد منابع بودجه سال 1388 ‏ این فرم ب ه س ه قس مت مجزا تقس یم شده که در آ ن مناب ع عموم ی و اختصاصی که توسط دستگاه یا آن و یا توسط واحدهای تابعه وصول می شود بر اس اس عناوین مربوط ه درج م ی گردد .مناب ع عموم ی و اختص اصی موجود ،درآمده ا و واگذاری داراییهای س رمایه ای و مال ی م ی باشن د که در پیوس ت شماره 2قانون بودج ه س ال 1387آمده اس ت .در غیر این صورت ، منابع جدید محسوب می شود . فرم شماره ()7برآورد منابع بودجه سال 1388 شماره طبقه بندی دستگاه اجرایی :عنوان دستگاه اجرایی: عملکرد و پیش بینی سال 87 نوع شماره طبقه بندی عنوان( درآمد ،واگذاری،دارا یی سرمایه ای و مالی) مبنای قانونی و اصول مصوب سال 87 عملکرد سال 86 ملی استانی عملکرد 6ماه اول ملی استانی برآورد سال 88 پیش بینی 6ماه دوم ملی استانی جمع ملی نظر دستگاه استانی ملی استانی منا بع عمومی بودجه منا بع اختصاصی بودجه منا بع جدید . ‏ بر اساس نظام جدید بودجه ریزی " درآمد" به آن دسته از داد و ستداهای دولت اطالق می گردد که با عث افزایش ارزش خالص (تفاوت بین دارائیها و بدهی ها ) این بخش گردد بدین ترتیب مواردی چون فروش و واگذاری زمین و س اختمان و ماشین آالت و تجهیزات و همچنین مناب ع حاص ل از ص ادرات نف ت خام ب ه عنوان در آم د تلق ی نشده و تح ت عنوان واگذاری دارائیهای س رمایه ای طبق ه بندی م ی شود ب ه همین ترتیب منابع ی چون فروش اوراق مشارکت ،واگذاری س هام شرکت ه ا ،در یاف ت اص ل وام ه ا (داخل ی و خارجی) ،استفاده از تسهیالت خارجی ،استفاده از تسهیالت سیستم بانکی و نظایر آن در سرفصل واگذاری های دارایی های مالی منظور می گردد. ‏ شماره طبقه بندی و عناوین منابع بودجه ای،می بایست شماره طبقه بندی و عناوین موجود درپیوست شماره دو قانون بودجه سال 1387باشد. . ‏ مبانی قانونی وصول هر یک از منابع می تواند شامل قوانین مصوب مجلس (قانون برنام ه چهارم توس عه ،قانون تنظیم بخش ی از مقررات مال ی دول ت ، قانون وصول برخی از درآمد های دولت و سایر قوانین خاص)،قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویبنامه های هیات وزیران باشد. ‏ مفاد ماده 82قانون برنام ه چهارم (تفکیک مناب ع ب ه مل ی و اس تانی )همانن د قانون بودجه سال 1387لحاظ شود همچنین در صورت عدم وصول هر یک از منابع (که بر اساس قانون بر عهده آن دستگاه است )علت آن ذکر شود . -4تملک دارایی های سرمایه ای ‏ ایجاد و توس عه ظرفیت ه ا یا تثبیت و عم ر ظرفیت ه ا در یک بر نام ه زمانبندی شده ب ه ص ورت س رمایه گذاری در داراییهای س رمایه ای تولید شده و یا مول د و گاه ی ب ه ص ورت داراییهای تولید نشده مشهود یا نا مشهود موجبات ((تملک داراییهای سرمایه ای))دولت را فراهم می آورد. ‏ فرم شماره ()8اولویت بندی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در دست اجرا . ‏ فرم شماره ( )8نشان دهنده اولویت بندی طرح های تمل ک دارایی های س رمایه ای م ی باش د این اولویت ه ا باید بر اس اس اهمیت و اث ر بخش ی و همچنین تاریخ اتمام طرح ه ا تنظیم گردد و ب ه گون ه ای که ت ا پایان س ال 1388حداق ل %20از طرح که ب ه اس تثناء ماده 62قانون محاس بات عموم ی کشور ایجاد شده است برای سال 1388در ج می گردد. ‏ فرم شماره ()9طرح های تملک دارایی های سرمایه ای مستمر ‏ این فرم برای آ ن گروه از طرح های تمل ک داراییهای س رمایه ای تکمیل م ی گردد که فاق د زمانبندی مشخ ص بوده و نیاز و یا ب ه ص ورت مس تمر بایس تی اجرا گردن د مانن د تامین تجهیزات و ماشین آالت،تعمیرات اس اسی و ...اطالعات مربوط ب ه هدف کم ی ،واح د و مقدار هدف ب ه شرح ذیل تکمیل می گردد.  منظور طرح هایی است که به صورت ساالنه تامین اعتبار می شوند مثل طر5ح تامین تجهیزات - اهداف کمی :اصلی ترین اهداف کمی طرح که در تدوین برنامه 5ساله چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفت ه اس ت در این بخ ش درج م ی گردد مانن د ایجاد فضای آموزش ی ،ذخیره س ازی اب ، افزایش تولید فوالد ،میزان تولید گندم و ... . ‏ فرم شماره ()10پیشنهاد طرحهای جدید تملک داراییهای سرمایه ای ‏ این فرم مخت ص پیشنهاد طرح های تمل ک دارایی های س رمایه ای جدیدی اس ت که دارای مطالعات مصوب می باشد.دستگاه ها مکلفند به همراه این فرم یک نسخه مطالعات مذکور را ب ه معاون ت برنام ه ریزی و نظارت راه بردی ریاس ت جمهوری ارس ال نماین د .دس تورالعمل تکمیل این فرم ب ه شرح زیر میباش د ب ا این توضیح که اطالعات مربوط ب ه تاریخ شروع و خاتمه مطالعات نیز باید در باالی این فرم درج گردد . عنوان طرح :عنوان طرح م ی بایس تی عین ا مطاب ق ب ا عنوان مدرج در پیوس ت یک قانون بودجه سال 1387کل کشور شماره طبق ه بندی طرح :مطاب ق شماره طبق ه بندی مندرج در پیوس ت شماره یک قانون بودجه سال 1387کل کشور عنوان دس تگاه اجرایی :عنوان کام ل دس تگاه اجرایی مندرج در پیوس ت شماره یک قانون بودج ه 1387در این قس مت درج م ی گردد و اضاف ه نمودن هیچ گون ه کلم ه یا عبارت ی ب ه عنوان قانونی ابالغ شده ،مجاز نمی باشد شماره دس تگاه اجرایی :شماره دس تگاه اجرایی در قانون بودج ه س ال 1387کل کشور در پیوست شماره یک مشخص شده است که عینا در این قسمت درج می گردد. - -  توجه :این فرم با رعایت ماده 34قانون برنامه چهارم توسعه و آیین نامه اجرایی آن تکمیل شود. ‏ اعتبار و اهداف سالهای قبل از 1388صرفا در صورت وجوه برای سایر منابع و با ردیف های پیشرفت تکمیل می شود. . عنوان و شماره دستگاه بهره بردار :دستگاه بهره بردار طرح که مسئولیت استفاده و بهرهبرداری و نگهداری از ساختمان و تاسیسات طرح را بر عهده دارد می تواند دستگاه ها اجرایی و یا دستگاه مستقل دیگری باشد در هر دو صورت عنوان کامل و کد طبقه بندی آن باید در این قسمت درج گردد. نوع طرح :طرح تملک دارایی های سرمایه ای ضمن بر خورداری از تعریف فوق الذکر ،ازمجموعه عملیات و خدمات مشخصی تشکیل می گردد که بر اساس مطالعات توجیه فنی و اقتصادی و اجتماعی که توسط دستگاه اجرایی انجام می شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحق ق بخشیدن ب ه هدفهای برنام ه 5س اله س وم توس عه ب ه صورت سرمایه گذاری ثابت با مطالعه برای این دارایی سرمایه ای اجرا می گردد .طرح تملک دارایی های سرمایه ای می تواند به دو صورت انتفاعی و غیر انتفاعی باشد. -1طرح انتفاعی :طرحی است که در مدت معقول پس از شروع به بهره برداری ،عالوه بر تامین هزینه های مربوط به سرمایه سود متناسبی نیز به تبعیت از سیلست های دولت عاید می نماید . -2طرح غیر انتفاعی :طرحی است که برای انجام برنامه های رفاه اجتماعی و عملیات زیر بنایی و یا احداث ساختمان و تاسیسات برای تسهیل وظایف دولت اجرا می گردد و هدف اصلی آن حصول درآمد نمی باشد . . - - - تعداد کل پروز :در این قسمت تعداد کل پروزه طرح اعم از خاتمه یافته در دست اجرا و شروع نشده درج می گردد تاریخ شروع پروژه و پیش بینی تاریخ خاتمه آخرین پروژه :دو تاریخ مورد نظر بیانگر شروع و خاتمه طرح می باشد که بر حسب ماه و سال در محلهای تعیین شده درج می گردد . ضروری است که تاریخ خاتمه آخرین پروژه زمان تحویل موقت آخرین پروژه اعالم گردد و تعهدات مالی که احتماال به سال بعد منتقل می گردد در زمان بندی پروزه منظور نشود . اهداف کمی :اصلی ترین اهداف کمی طرح که در تدوین برنامه 5ساله چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفته است در این بخش درج می گردد مانند فضای آموزشی ،ذخیره سازی آب ،افزایش تولید فوالد ،میزان تولید گندم و ... واحد هدف :با توجه به نوع هدف اصلی ،واحد زیربط در این قسمت منظور می گردد که در مثال فوق به ترتیب نفر یا کالس متر مکعب ،تن و ...می باشد. مقدار هدف :در این ستون مقدار کمی هدف در مجموع طرح اعم از انجام یافته در دست اقدام و شروع نشده درج می گردد . برآورد هزینه واحد :از تقسیم میزان اعتبار طرح (شامل پرداخت های انجام شده و پیش بینی آن تا پایان عملیات) بر میزان کمی هدف اصلی حاصل می گردد .برای مثال چنانچه هدف اصلی تولید مقدار مشخص فوالد بر حسب تن باشد هزینه هر تن فوالد در این ستون درج می گردد. . میانگین وزنی و پیشرفت فیزیکی طرح :از طریق محاسبه مجموع نسبت پروژه های طرحبه کل طرح با توجه به اهمیت نسبی هر پروزه (سهم پروزه در کل طرح ) برآورد و در ستون مربوطه در دوران برنامه و سالهای بعد باید برابر 100درصد باشد. عملکرد سالهای قبل :در این قسمت عملکرد قطعی اعتبلرات طرح به تفکیک سالهایقبل و برنامه سوم منظور می گردد پیش بینی برنامه چهارم و سالهای بعد :در این قسمت پیش بینی اعتبارات طرح در دورانبرنامه چهارم توسعه ( )1384-88در چهارچوب اهداف کمی طرح برنامه مزبور و همچنین سالهای بعد از برنامه ارائه می شود. ‏ فرم شماره ()11اعتبار طرح تملک دارایی هایی سرمایه ای بر حسب فصول سرمایه گذاری ‏ همانند فرم شماره 4و به منظور تداوم فرایند شفاف سازی بودجه دولت و امکان حفظ ارتباط بودجه های سنواتی ،اعتبارات تملک درایی های سرمایه ای در این فرم تفکیک می شود .برای این منظور م ی توان از دس تورالعمل طبق ه بندی اقتص ادی هزین ه های دولت ( موضوع پیوست ((و)) بخشنامه بودجه سال 1382کل کشور) استفاده کرد. .

51,000 تومان