پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

توانمندسازی مراجعان برای خودمراقبتی

tavanmandsazi_morajean_baraye_khod_moraghebati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “توانمندسازی مراجعان برای خودمراقبتی”

توانمندسازی مراجعان برای خودمراقبتی

اسلاید 1: توانمندسازي مراجعان براي خودمراقبتيدفتر آموزش و ارتقاي سلامت

اسلاید 2: ارزيابي نيازهاي خودمراقبتي مراجعبررسي انگيزه يادگيري مراجعطراحي برنامه توانمندسازي مراجع براي خودمراقبتياجراي برنامه توانمندسازي مراجع براي خودمراقبتيارزيابي نتايجاصلاح برنامه خودمراقبتيچرخه ارائه خدمت توانمندسازي مردم و مراجعان فردي و گروهي براي خودمراقبتي

اسلاید 3: مراحل مدل توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي1.ارزیابی نیاز‌های خودمراقبتي مُراجع 2. بررسي انگیزه یادگیری مُراجع3. طراحي برنامه توانمندسازي مُراجع براي خودمراقبتي4. اجرای برنامه توانمندسازي مُراجع براي خودمراقبتي5. ارزيابي نتایج 6. اصلاح برنامه خودمراقبتي

اسلاید 4: 1. ارزیابی نیاز‌های خودمراقبتي مُراجع الف) تشخیص رفتاریب) تعيين موضوع خودمراقبتيج) جمع‌آوری و تحليل اطلاعات خودمراقبتي مُراجع  

اسلاید 5: 2. بررسي انگیزه یادگیری مُراجعالف) تشخیص نیاز به کسب دانش در مُراجع ب) تعيين ميزان آمادگی مُراجع برای یادگیری

اسلاید 6: 3. طراحي برنامه توانمندسازي مُراجع براي خودمراقبتيالف) تعيين اهداف آموزش خودمراقبتي1) چه مواردی برای یادگیری مُراجع ضروری است؟ 2) اولویت‌های یادگیری چیست؟ 3) موفقیت مُراجع چگونه ارزيابي می‌شود؟ ب) ارزیابی مُراجع 1) توان یادیگری مُراجع چگونه است؟ (یعنی: دانش، مهارت‌ها، رفتارها و توانایی‌ها) 2) چه عواملی موجب تسریع یا توقف مُراجع در اجرای توصيه‌هاي خودمراقبتي می‌شود؟ 3) اولویت‌های خودمراقبتي مُراجع چیست؟

اسلاید 7: 4. اجرای برنامه توانمندسازي مُراجع براي خودمراقبتيالف) بهترین راهکار را انتخاب کنید تا با اهداف خودمراقبتي مُراجع تطابق داشته باشد. ب) زمان را از دیدگاه مُراجع و از جنبه درمانی مورد توجه قرار دهید. ج) به مُراجع فرصت دهید تا مسوولیت خود را بپذيرد. د) منابع مُراجع را تجهیز کنید. ه) فعالیت‌ها را بر اساس اولویت‌شان به مراحل قابل مدیریت تفکیک کنید.

اسلاید 8: 5. ارزيابي نتایج الف) مُراجع تا چه میزان به اهداف تعیین شده رسيده است؟ ب) اگر مُراجع به اهداف مورد نظر نرسیده، دلایل عدم موفقیت او را شناسایی کنید. چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟

اسلاید 9: 6. اصلاح برنامه خودمراقبتي الف) تعيين اهداف ابتدايي توانمندسازي مُراجع در مورد رفتاري مشخص‌ ب) تعيين عوامل فردي (دانش، مهارت، رفتار و تجارب گذشته)، اجتماعي (سيستم حمايت اجتماعي؛ رفتار و عقايد خانواده، دوستان و كارفرما؛ ارزش‌هاي فرهنگي؛ تأثیرات اجتماعي)، محيطي (موقعيت جغرافيايي، مناسبات زندگي،‌ موقعيت مالي، برنامه روزانه، شغل و درآمد)، درماني (پيچيدگي برنامه، عوامل جانبي، هزينه/ منفعت، مدت زمان) تأثیرگذار بر رفتار مُراجع ج) تعيين عوامل تسريع‌كننده و بازدارنده تحقق اهداف برنامه د) تعيين عواملي كه با توانمندسازي مُراجع یا استفاده از گزینه‌های مناسب دستخوش تغییر مي‌گردد.ه) تعيين و اولويت‌بندي اهداف جديد برنامه 

اسلاید 10: تشخيص رفتاري در ارزیابی نیاز‌های خودمراقبتي مُراجع تشخیص رفتاری باعث شناسایی عواملی می‌شود که بر رفتارهای بهداشتی فرد تأثیر دارند و در نتيجه به شما کمک می‌‌کنند تا بهترین راهکار توانمندسازي مُراجع براي خودمراقبتي را انتخاب و به او در بهبود سلامتش کمک کنید. علاوه بر دانش و آگاهی،‌ عوامل ديگري که توانایی مُراجعان برای مطابقت با توصیه‌های خودمراقبتي را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به‌این صورت طبقه‌بندی می‌شوند: 1) عوامل فردي 2) عوامل اجتماعی3) عوامل محیطی4) برنامه‌هاي بهداشتي درماني

اسلاید 11: مراحل تشخیص رفتاری1) بین دلایل رفتاری و غیررفتاری مشکلات به‌وجود آمده تفاوت قایل شوید(آیا رفتار مُراجع مستقيماً مربوط به مشکل او است و یا در نتیجه عوامل وراثتی یا دیگر عوامل فراتر از کنترل مُراجع است؟). 2) لیستی از رفتارهایی تهیه کنید که مُراجع باید برای پیگیری توصیه‌ها آنها را انجام دهد(آیا مُراجع باید رژیم درمانی خود را اصلاح کند؟ آیا برای مراجعات پزشکی نیاز به رفت و آمد دارد؟ آیا داروها باید به‌صورت روزانه مصرف شود؟)3) رفتارها را بر اساس اهمیت‌شان طبقه‌بندی کنید(آیا استفاده روزانه داروها مهم‌تر از تغییر رژیم غذایی برای مُراجع است؟ آیا در این زمان انجام آزمایشات تشخیصی مهم‌تر از پیگیری دیگر جنبه‌های رژیم درمانی است؟)4) هر رفتار را بر اساس تغییرپذیری‌اش طبقه‌بندی کنید(آیا تمایل مُراجع در استفاده روزانه از داروها بیشتر از پیگیری دیگر توصيه‌هاي خودمراقبتي است؟ به عنوان مثال، آیا مُراجع تمایل دارد سیگار کشیدن خود را کاهش داده ولی هرگز آن را متوقف نسازد؟)5) رفتارها را بر مبنای اهمیت و تغییرپذیری آنها اولویت‌بندی كنيد و رفتارهاي در اولويت را جزء اهداف اصلی در برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي قرار دهید. یعنی سعی کنید اهداف مشخصي را توسعه بخشید(کدام دسته از رفتارها بیشترین اهمیت و کدام یک بیشترین تغییر را دارند؟ چه انتظارات مشخصی برای ایجاد تغییر وجود دارد؟) 

اسلاید 12: تعيين موضوع خودمراقبتي در ارزیابی نیاز‌های خودمراقبتي مُراجع اين مرحله شامل مراحل زير است: تعيين نوع اطلاعات خودمراقبتي مورد نیاز مُراجعان تعيين مقدار و توالی ارایه اطلاعات مُراجعان تعيين اقدامات آموزش خودمراقبتي مناسب برای مُراجعان توانایی خودمراقبتي مُراجعان و از سوي دیگر مشکلات خودمراقبتي آنها می‌تواند بر عوامل زیر تأثیر بگذارد: شیوه کلام و گفتار شما سطح اطلاعات خودمراقبتي ارایه شدهتوالی اطلاعات خودمراقبتي بر مبنای اولویت‌های مُراجعاننوع فعالیت آموزشی استفاده شده توسط شما (و ساير اعضاي تيم سلامت). اگر ارتباط مداومی با مُراجع داشته باشید آن‌گاه می‌توانید از فعالیت‌های متعدد وی در طول زمان اطلاعات خودمراقبتي فراوانی به‌دست آورید.

اسلاید 13: جمع‌آوری و تحليل اطلاعات خودمراقبتي مُراجع ارزیابی نیاز‌های خودمراقبتي مُراجع انواع اطلاعات مورد نياز:اطلاعات آماری در مورد مُراجع شامل سن، وضعیت تأهل، شغل، سطح تحصیلات، پیشینه قومی یا فرهنگی و ....آمادگی جسمی و روانی مُراجع برای یادگیری اطلاعات خودمراقبتي مورد نیاز و اولویت‌های مُراجع سطح فعلی دانش یا مهارت مُراجع رفتارها، واکنش و احساسات مُراجع نسبت به وضعیت سلامت خود، شرایط موجود و روش‌های درمانی و به‌طور کلی نسبت به بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی سیستم حمایت اجتماعی مُراجع و دیگر عوامل محیطی و اجتماعی که ممکن است بر روی آموختن و توانایی وي در اجرای توصیه‌هاي خودمراقبتي تأثیر بگذارد. اطلاعات خودمراقبتي مُراجعان ممکن است از طریق منابع البته مختلف و از روش‌های متعدد به‌دست آید. مشاهده ساده یکی از بزرگترین راه‌های کسب اطلاعات خودمراقبتي است در صورتی‌که نسبت به فرصت‌های آن آگاهی داشته و اقدامات آگاهانه‌ای را برای مشاهده علایم رفتاری مُراجعان انجام دهید. شاید ارزشمند‌ترین منابع اطلاعات خودمراقبتي مُراجعان، خود آنها باشند. اطلاعات خودمراقبتي را می‌توان هم به‌صورت رسمی (از طریق مصاحبه) و هم از طریق غیررسمی (در مراجعه‌هاي روتين) از مُراجعان به‌دست آورد.

اسلاید 14: محصول جمع‌آوری و تحليل اطلاعات خودمراقبتي مُراجعاز طریق جمع‌آوری و تحليل اوليه اطلاعات خودمراقبتي مشکل ابتدایی به ‌این صورت تعیین می‌شود: نیازهای یادگیری مانند اطلاعات خودمراقبتي مربوط به رژیم‌های غذایی و روش‌های کاهش اضطراب موانع بالقوه نظیر برنامه کاری، توانایی در آماده‌سازی غذا بر مبنای رژیم غذاییامکانات مُراجعان نظیر حمایت اجتماعی فرزند، انگیزه فرداگر مُراجعان به‌صورت منظم به شما مراجعه کنند، زمان بیشتری را صرف توسعه اطلاعات خودمراقبتي خود در مورد مُراجع و خانواده‌اش می‌کنید تا به‌این ترتیب بتوانید یک برنامه مؤثر آموزش خودمراقبتي را طراحی کنید. هنگامی‌که برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي حول محور نيازهاي فردي مُراجعان طراحي ‌شود، میزان همراهي مُراجعان با توصیه‌هاي خودمراقبتي افزایش می‌یابد.

اسلاید 15: بررسي انگیزه یادگیری مُراجعمُراجعان باید تحریک شوند تا اطلاعات خودمراقبتي مورد نظر شما را یاد بگیرند. قبل از تحریک آنها برای یادگیری، مُراجعان باید متوجه باشند که به اطلاعات خودمراقبتي ارایه شده نیاز داشته و باید از لحاظ جسمی و عقلی آمادگی دریافت اطلاعات خودمراقبتي را داشته باشند. بررسی انگیزه مُراجعان برای یادگیری گامی دیگر در برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي به حساب می‌آید كه خود شامل دو مرحله است:الف) تشخیص نیاز به کسب دانش در مُراجع ب) تعيين ميزان آمادگی مُراجع برای یادگیری

اسلاید 16: تشخیص نیاز به کسب دانش در مُراجع در بررسي انگیزه یادگیری مُراجع هم مُراجعان و هم شما ممکن است نیاز به آموزش خودمراقبتي را تشخیص دهيد. پرسیدن سؤال‌هایی از طرف مُراجعان همچون: «رژیم غذایی من شامل چه چیزی است؟» و یا «چه تغییری در طرز لباس پوشیدن در فصل تابستان باید انجام دهم؟»، نشان‌دهنده‌ی این است که مُراجع نیاز به آموختن خودمراقبتی را تشخیص داده است. در مواردي كه مُراجعان، نبود دانش و مهارت مورد نیاز براي خودمراقبتي را تشخیص می‌دهند،‌ نسبت به فرآیند توانمند شدن برای خودمراقبتي درک مشخصی پیدا کرده و بیشتر تحریک می‌شوند تا اطلاعات خودمراقبتي ارایه شده را فراگیرند. هر چه مُراجع نیاز به آموختن در باره خودمراقبتي را بیشتر درک کند، آن‌گاه بیشتر به اهمیت اطلاعات خودمراقبتي ارایه شده پی برده و درنتیجه بیشتر تحریک می‌شود تا مطالب خودمراقبتي مربوطه را فرا بگیرد. در بعضی موارد، این شما هستنيدکه نیاز به کسب دانش برای مُراجعان را تشخیص می‌دهيد. مامايي که مشاهده می‌کند مادری به طرز نامناسبی کودک نوزاد خود را لباس می‌پوشاند، ممکن است توضیحاتی در مورد اصول نگهداری از نوزاد در اختیار او قرار دهد. پزشک خانواده‌ای که یک مُراجع مبتلا به مشکلات مجاری ادرار را درمان می‌کند ممکن است پس از پی بردن به روش اشتباه وي برای شستشوی خود، احساس کند که نیاز به آموزش خودمراقبتي برای مُراجع وجود دارد. در اختیار قرار دادن اطلاعات خودمراقبتي به‌صورت اجباری برای مُراجعانی که تمایل و علاقه چندانی به آموختن آنها ندارند ممکن است باعث شود تا فهم و یادآوری مطالب ارایه شده کاهش یابد و چنين مُراجعاني، مقدار بسیار کمی از اطلاعات خودمراقبتي دريافتي را در رفتارهاي خود وارد می‌کنند.

اسلاید 17: تعيين ميزان آمادگی مُراجع برای یادگیری در بررسي انگیزه یادگیری مُراجع هر عاملی که روی آسایش جسمی و روانی مُراجعان تأثیر می‌گذارد، می‌تواند توانایی و انگیزه آنها برای یادگیری را نیز تحت تأثیر قرار دهد. عواملي نظير:درد و ناتواني جسمي گاه مُراجعان اولویت‌های دیگری دارند که جایگزین دریافت اطلاعات خودمراقبتي می‌شود و بنابراین آمادگی آنها برای یادگیری خودمراقبتي را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. فردی كه در وقت ناهار محل کار خود را ترک کرده و برای درمان مشکلش به یک پزشك خانواده مراجعه می‌کند، هرگز آماده دریافت اطلاعات خودمراقبتي از شما نيست.واکنش مُراجعان نسبت به بيماري یا مشکلی كه دارند. تغییرات احساسی سطح اضطراب مُراجعان نيز می‌تواند آمادگی آنها برای آموختن را تعیین و به‌دنبال آن تمایل و توانایی آنها برای اجرای اصول پيشگيري يا رژیم‌های درمانی را نیز مشخص کند. بیان صریح اطلاعات خودمراقبتي باعث می‌شود تا مُراجعان نسبت به عواقب ناشی از رفتارهای نامناسب خود مطلع شوند. به عنوان مثال سخت است باور کنیم فردی که سابقه خانوادگی امراض قلبی دارد و روزانه 3 پاکت سیگار مصرف می‌کند بعد از آگاهی از این مطلب که خطر ابتلا به این امراض برای مُراجعانی همچون او زیاد است، همچنان به کشیدن سیگار ادامه بدهد.

اسلاید 18: مُراجع را نترسانيداضطراب شدید همچنین ممکن است سرپیچی مُراجعان را به همراه داشته باشد. اگر تشخیص شما برانگیزنده اضطراب فراوان برای مُراجعان در پذیرش بيماري یا مشکل سلامت باشد،‌ ممکن است واکنش آنها به‌طور کلی باعث توقف دريافت و به كارگيري اطلاعات خودمراقبتي شود. افرادی که فرایند توانمندسازی مُراجع برای خودمراقبتی را تحت چنين شرایطي بدون برنامه انجام می‌دهند، نه تنها اقدام بیهوده‌اي انجام داده‌اند بلکه باعث از دست دادن اطمینان و اعتمادی می‌شوند که می‌تواند اقدامات آتي آنها را تسریع بخشد. بهترین راهکار در چنين مواردي، تأیید نگرانی‌ها و احساسات مُراجع و توضیح برای پذیرش آنها است. مُراجعان ممکن است نسبت به اضطراب خود، آگاهی نداشته باشند.کارشناسانی که اصرار به ارایه اطلاعات خودمراقبتي به مُراجعانی دارند که آمادگی چندانی برای شنیدن حرف‌های آنها ندارند در واقع تنها باعث دورتر شدن مُراجعان از برنامه خودمراقبتي می‌شوند. شما می‌توانید با شناخت شرايط و احساسات مُراجع و سعی در ایجاد رابطه‌ای که به وی کمک کند تا ترس و اضطرابش را بشناسد، محیطی را ایجاد می‌‌‌کنید تا در مورد نگرانی‌های موجود مُراجع بحث کنید و به‌تدریج آمادگی لازم برای یادگیری را در وي فراهم سازید. تنها در این مرحله است که مُراجعان می‌توانند و تمایل دارند تا اطلاعات خودمراقبتي خود را با شما به اشتراک بگذارند.

اسلاید 19: تعيين اهداف آموزش خودمراقبتي در طراحي برنامه توانمندسازي مراجعان براي خودمراقبتيهدف اصلي برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي ايجاد ارتباطی از سر اعتماد با مُراجع و حس اعتماد در او، كمك به او براي بيان احساساتش در رابطه با شرايط بيماري یا مشکل سلامتش و پذيرش روش‌هاي خودمراقبتی است.برنامه‌اي كه بر اساس اطلاعات خودمراقبتي مُراجع جمع‌آوري شده است بايد شامل موارد زير باشد: چه نوع اطلاعات خودمراقبتي بايد در اختيار مُراجع قرار گيرد (ادراكي، رواني ـ حركتي، عاطفی يا تركيبي از اين 3 الگو) توانمندسازی باید در چه زماني انجام شود؟ (در قرار‌هاي ملاقات‌ مشخص، طي مراجعه عادي مُراجعان و غيره) توانمندسازی بايد در كجا انجام شود؟ (در يك محيط تسهیل‌گر يا در ديگر موقعيت‌ها) توانمندسازی باید چگونه انجام شود؟ (از طريق جلسات آموزش فردي، جلسات گروهي، فعاليت‌هاي تكميلي همچون نمايش فيلم، ارایه جزوه و ديگر راه‌هاي مشابه یا از طريق تركيبي از فعاليت‌هاي متفاوت) چه كسي باید در توانمندسازی مُراجعان با شما همکاری کند؟ (پزشك خانواده يا گروهي از اعضاي تيم سلامت)

اسلاید 20: طبقه‌بندی 3 گانه اهداف آموزشي(بلوم، 1956) 1) ادراکی: حوزه ادراکی مربوط به دانش و آگاهی مُراجعان در مورد یک موضوع خاص است. به عنوان مثال کارشناسی که قصد دارد تا شستشوی کولوستومی را به مُراجع بیاموزد، هنگام ارایه اطلاعات خودمراقبتي در مورد آناتومی، فیزیولوژی و هدف شستشو، از جنبه یا روش ادراکی استفاده می‌کند. 2) روانی ـ حرکتی: مراجع نیاز دارد تا مهارت‌های فیزیکی مورد نیاز در این فرآیند را نیز یاد بگیرد. براي مثال گوش دادن و خواندن مطالبی در مورد شستشوی کولوستومی هیچ‌گاه شبیه به انجام عملی این شستشو نیست. اگر در این مثال آموزش مهارت‌های فیزیکی بدون دانش و آگاهی باشد آن‌گاه رسیدن به هدف مورد نظر مشکل خواهد بود. از سوی دیگر آموزش شستشوی کولوستومی به مُراجع بدون مطلع ساختن وی در مورد اهداف و لزوم این برنامه، ممکن است نتایج مطلوبی به‌همراه نداشته باشد. در اینجا آموزش ادراکی و روانی ـ حرکتی در کنار یکدیگر قرار مي‌گيرند. 3) عاطفی: جنبه عاطفی مربوط به رفتار مُراجع است. مُراجع ممکن است دانش و مهارت‌های لازم برای انجام یک فرآیند را داشته باشد ولی در واکنش به شرایط فردي و روش‌های درمانی، تمایل و انگیزه چندانی برای انجام آن نداشته باشد. اگر مُراجع دانش و مهارت لازم برای شستشوی کولوستومی را کسب کرده باشد ولی این فرآیند را چندان خوشایند و مطلوب نداند آن‌گاه به‌نظر می‌رسد اجرای مستقل این فرآیند در خانه به نتایج مطلوبی نرسد.

اسلاید 21: ارزیابی مُراجع در طراحي برنامه توانمندسازي مراجعان براي خودمراقبتياگر مُراجعان توانایی درک معنای حقایق را نداشته باشند، چگونگی استفاده از آن را ندانند و متوجه مهم بودن آن نشوند آن‌گاه به نظر می‌رسد یادآوری و بازشناسی این حقایق نفع چندانی برای آنها نداشته باشد. قبل از آن‌که مُراجع بتواند این کار را انجام دهد در ابتدا باید اطلاعات خودمراقبتي لازم را دریافت کرده و تمایلی برای شنیدن مطالب ارایه شده داشته باشد. زمانی می‌توانید آموزش حقیقی خودمراقبتي را انجام دهید که مُراجعان توانایی دریافت اطلاعات خودمراقبتي را داشته باشند. مرحله فراتر از فهم و درک، توانایی مُراجع برای به‌کار بردن دانش و مهارتی است که یاد گرفته است. مُراجعان باید با درک مناسب قادر به تحلیل شرایط مختلف بوده و بتوانند از دانش خود به طرز مناسبی استفاده کنند. آنها باید بتوانند دانش خود را در محیط‌های جدید وارد کرده و آگاهی و رفتار خود را با یکدیگر سازگار نمایند. آنها همچنین باید بتوانند آموخته‌های خود را به‌صورت عملی انجام دهند.اگرچه يك جنبه مهم برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي، ارایه اطلاعات خودمراقبتي به آنها است ولي جنبه ديگري كه قابل توجه است، ارايه راهكارهايي براي سازگاري با توصيه‌هاي ارایه شده به مُراجعان است.

اسلاید 22: مستند سازي اجراي برنامه توانمندسازي مراجعان براي خودمراقبتي مستندسازی برنامه توانمندسازي هر يك از مُراجعان به اعضاي تيم سلامت کمک مي‌كند تا اطلاعات خودمراقبتي ارایه شده را تقویت کرده و در کنار آن فرصتی را ایجاد کنند تا اطلاعات خودمراقبتي بیشتری به‌دست آورده و موانع آتي پیش‌رو را شناسایی کنند. برای مثال، پزشك خانواده با مستندسازي گفته‌هاي مُراجع در مورد برنامه درماني‌اش، اين فرصت را در اختيار ديگر اعضاي تيم سلامت قرار می‌دهد تا برنامه توانمندسازي مُراجع را تقويت كرده و ميزان همراهي او با توصيه‌هاي خودمراقبتي را ارزيابي كنند. در آموزش‌هایی که از طریق مراجعات متعدد انجام می‌گیرد، مستندسازی به شما کمک می‌کند تا مطالب خودمراقبتي جلسات گذشته را به یاد آورده و متوجه نیازهای آینده مُراجع شوید. با مستندسازی اطلاعات خودمراقبتي ارایه شده در هر مراجعه، شما قادر خواهید بود تا برنامه خودمراقبتي را بر مبنای نیازها و اولویت‌های مُراجعان تنظیم کنید و اطلاعات خودمراقبتي مورد نیازی را در اختیار مُراجعان قرار دهید که ممکن است قبلاً ارایه نشده باشد. مستندسازی مؤثر نیازی به جزییات دقیق و صرف زمان بیش از اندازه ندارد. در بعضی از مثال‌ها که اطلاعات خودمراقبتي پیچیده است و یا در اختیار مُراجعان فروانی با شرایط یکسان قرار می‌گیرد، مستندسازی ممکن است شامل برگه کوچکی بر روی پروندۀ مُراجعان باشد که فضای مشخصی برای نوشتن اطلاعات خودمراقبتي فردي مُراجع در آن وجود دارد. در برخی دیگر از مثال‌ها، مستندسازی ممکن است شامل نوشتن نکته کوچکی بر روی پروندۀ اطلاعات خودمراقبتي مُراجع باشد.  

اسلاید 23: ارزيابي آثار كوتاه و بلندمدت ارزيابي برنامه در کوتاه مدت تنها به بررسی تأثیر سریع اقدامات لازم برای تحقق اهداف مورد نظر می‌پردازد. به عنوان مثال در برنامه توانمندسازي فردی که به تازگی بيماري دیابت‌اش مشخص شده، یکی از جلسات مختص به آموزش چگونگی تزریق صحیح انسولین است. اگر مربی در پایان جلسه از مُراجع بخواهد تا توضیح دقیقی از جلسه ارایه دهد و وی قادر به انجام صحیح این کار باشد آن‌گاه می‌توان نتیجه گرفت که جلسه خودمراقبتی مؤثر بوده است. ارزیابی بلندمدت برنامه توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي به میزان همراهي آنها با توصيه‌هاي خودمراقبتي بستگی دارد. برای تحقق اهداف بلند مدت برنامه، ابتدا باید اهداف کوتاه مدت برنامه را تعیین کرد و مورد ارزيابي قرار داد. شما با ارزیابی سطح آگاهی مُراجعان در پایان جلسه آموزش خودمراقبتي، درخواهید یافت که آیا نیازی به جلسات بیشتر برای تحقق اهداف بلند مدت وجود دارد. ارزيابي اقدامات توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي به طرق مختلفی انجام می‌شود. اگر از مُراجع خواسته شود تا رفتاری را انجام دهد، آن‌گاه ارایه توضیح مُراجع درمورد چگونگی انجام آن رفتار عقلانی‌ترین راه برای ارزیابی سطح آگاهی وی است. اگر هدف برنامه‌اي، آموزش استفاده صحیح داروها و یا برنامه خودمراقبتي باشد، آن‌گاه می‌توان سطح آگاهی مُراجعان را با سؤال کردن از آنها در مورد برنامه مورد ارزیابی قرار داد. در بعضی از مثال‌ها اگر هدف آموزش، ارتقای سطح آگاهی مُراجع نسبت به شرایط‌اش باشد آن‌گاه ارزیابی مُراجع می‌تواند از طریق پرسش‌نامه و آزمونی انجام گیرد که شامل نکات کلیدی اطلاعات خودمراقبتي است. هدف ارزيابي در هر یک از این موارد این است که بتوانید سوءتفاهمات و عدم آگاهی را قبل از تحقق اهداف بلندمدت شناسایی کنید.

اسلاید 24: 4. اجرای برنامه توانمندسازي مراجع براي خودمراقبتيالف) بهترین راهکار را انتخاب کنید تا با اهداف خودمراقبتي مُراجع تطابق داشته باشد. ب) زمان را از دیدگاه مُراجع و از جنبه درمانی مورد توجه قرار دهید. ج) به مُراجع فرصت دهید تا مسوولیت خود را بپذيرد. د) منابع مُراجع را تجهیز کنید. ه) فعالیت‌ها را بر اساس اولویت‌شان به مراحل قابل مدیریت تفکیک کنید. 5. ارزيابي نتایج الف) مُراجع تا چه میزان به اهداف تعیین شده رسيده است؟ ب) اگر مُراجع به اهداف مورد نظر نرسیده، دلایل عدم موفقیت او را شناسایی کنید. چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟ 6. اصلاح برنامه خودمراقبتي الف) تعيين اهداف ابتدايي توانمندسازي مُراجع در مورد رفتاري مشخص‌ ب) تعيين عوامل فردي(دانش، مهارت، رفتار و تجارب گذشته)، اجتماعي (سيستم حمايت اجتماعي؛ رفتار و عقايد خانواده، دوستان و كارفرما؛ ارزش‌هاي فرهنگي؛ تأثیرات اجتماعي)، محيطي (موقعيت جغرافيايي، مناسبات زندگي،‌ موقعيت مالي، برنامه روزانه، شغل و درآمد)، درماني (پيچيدگي برنامه، عوامل جانبي، هزينه/ منفعت، مدت زمان) تأثیرگذار بر رفتار مُراجع ج) تعيين عوامل تسريع‌كننده و بازدارنده تحقق اهداف برنامه د) تعيين عواملي كه با توانمندسازي مُراجع یا استفاده از گزینه‌های مناسب دستخوش تغییر مي‌گردد.ه) تعيين و اولويت‌بندي اهداف جديد برنامه مراحل 4 تا 6 مدل توانمندسازي مُراجعان براي خودمراقبتي

اسلاید 25: ارزيابي نيازهاي خودمراقبتي مراجعبررسي انگيزه يادگيري مراجعطراحي برنامه توانمندسازي مراجع براي خودمراقبتياجراي برنامه توانمندسازي مراجع براي خودمراقبتيارزيابي نتايجاصلاح برنامه خودمراقبتيچرخه ارائه خدمت توانمندسازي مردم و مراجعان فردي و گروهي براي خودمراقبتي

اسلاید 26: به اميد ديدارپايان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید