صفحه 1:

صفحه 2:
ا 5

صفحه 3:
1 00 79

صفحه 4:
are) Adis

صفحه 5:
موم 7 ورن ل توحید" ال ا ار بر را را ار زا قرار دارد که قرآن مجید از آن به عنوان ظلم عظیم و گناه نابخشودنی تعبیر ‎reer SC:‏ ار ار

صفحه 6:
‎Fi Cleve preset sR pe Rede een Fe cece Breed (a neter es) |‏ ‎cul aly 12> slizo 229058 came cul arly righa> rile 53 ro oS yl size (¢)‏ ‎Briere bea Dire OCR rer ROCs Cae PCIe re ere ert): ae)‏ لعا اي ا مقصود يكى از اعداد باشد. جون هر جيزى كه دومى نداشته باشد داخل در عدد نيست آيا تمى بينى أكر كسى بكويد ثالث ثلاثه (خداوند يكى از سه تاست) كفر است؟ همجنين اكر کر را رن سين 500

صفحه 7:
. جنان! كه كذّلة مي شود فلاني يكى از مردم است جون ذر اين صورت خداوند رااتشبية توه است. ار ۱ موجودات براى خدا شبيهى نيست. و ديكر اين كه مراد از واخد اين باشذ كه خداوند متعال در ‎r ere ry‏ ا ااا ا ‎TCE E Wr et) |‏ ال ا ا 6 ل 550 ‎Pyare’‏ ۱ همتایی اوست ‎5021 I anesEy ‎ee]

صفحه 8:
۳ توحید دانی به معنأی نفی شریک, شبیه و جزء از دات خداوند است, بعنی بی ‎eer en Te es‏ پروردگار یگانه است,مثل و مانند ندارد. ماسوا همه مخلوق اوست. آیه کریمه “ليس كمئله شىء” و ما آيه ”و لم يكن له كفوا اعد مین توحید دانی است

صفحه 9:
2 | 7 > ذات بروردكار نيستند. همه صفات خداوند به يك جيز برمى كردد و آن ذات خداوند است و تمام اين صفات عين ذات خذاونذ هستند ‎U Ry‏ ا ل ا ا ا ل ا ا ‎paises eee ean pee eS mre eens fo) Peller ge Ber kor ee wel Peer growed pres Carer) pe ee Meer grorn) On hear) ees ‏«است‎ ‏م م30 شريك نيست

صفحه 10:
۳۳ توحيد افعالى يعنى همه افعال (از جمله افعال انسان) به مشيت و اراده خداوند است. به تعبير ديكر همانگونه 3 موجودات م ‎dol‏ وجود خود وابسته به ذات او هستند در «تأثير و فعل خود نيز جنين هستند

صفحه 11:
: آيات ىله یه تومیر در عبارت اشاره چارثر ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بيرستيد و از طاغوت اجتناب 1 ‏ا ل ا‎ CSS TTR) ‏جز من نیست فقط مرا عبادت کنید.‎

صفحه 12:
۱ ante ‏هست . با این تفاوت که توحید مورد نظر معتزله که مشخصه مکتب آنها به‎ ‏ار را‎ lay is ori ise evergreen Peeper Reopen. Gn cll) Ly ‏مورد انکار معتزله است. قبلا گفتیم که توحید ذاتی و توحید در عبادت چون‎ ‏ایا ی‎ CIE lem 2 eS eed ator crea aC ae Wu UB SLY tea e BYE Pie PL OvOe re] Ce ve Peay 0] vie eon) tape Teer were] BEST Te] ‏افعالى مى شود. يعنى شيعه در بحث صفات طرفدار توحيد صفاتى است و‎ ‏رت ار ا ل‎ "9 0 ‏متقاوت انسسب: تود افقالى اد ندرا توحيد اتفال‎ alerts ‏مغايرت دارد. توحيد صفاتى معتزله به معنى خالى بودن ذات از هر صفتى و‎ ibis Nery ‏لا ا 1 5 ال‎ ‏شیعه به معنی عینیت صفات با ذات است‎

صفحه 13:

توحید ‏تهییه کننده:رضـا پـورحسنـی توحید به معنای یکتاپرستی مهم‌ترین اصل از اصول دین اسالم اقسام توحـید توحید ذاتی توحید صفاتی توحید افعالی توحید عبادی لق ی توحید خا ت ص مف ی چ س ه ی ت س ح وم ا ل و ید رد د ن ا الم ت؟ توحید” مهم ترین اصل از اصول دین اسالم ،بلکه از ادیان ابراهیمی به شمار می آید .توحید در لغت به معنای یکی دانستن و در اصطالح اهل کالم ،یگانه دانستن و یکتا شمردن حق تعالی است و در نقطۀ مقابل آن ،شرک به خدا قرار دارد که قرآن مجید از آن به عنوان ظلم عظیم و گناه نابخشودنی تعبیر کرده است {توحید در لغت به معانی گوناگونی اطالق شده است} . امیر المومنین (ع) در روز جنگ جمل در جواب شخص عربى که از حضرت پرسید یا علی (ع) معنای این که می فرمائید خداوند واحد است چیست؟ فرمود :معنای خدا واحد است بر چهار قسم تصور می شود که دو قسم آن جایز نیست و دو نوع دیگر آن را براى خداوند باید ثابت نمود ،اما آن دو قسم که جایز نیست یکى آن که گفته شود خدا واحد است و مقصود یکى از اعداد باشد ،چون هر چیزى که دومى نداشته باشد داخل در عدد نیست آیا نمى بینى اگر کسى بگوید ثالث ثالثه (خداوند یکى از سه تاست) کفر است؟ همچنین اگر گفته شود خدا واحد است و نوعى از جنس اراده شود این هم کفر است مانند کسی که بگوید خداوند یکى از موجودات است ،چنان که گفته می شود فالنی یکی از مردم است چون در این صورت خداوند را تشبیه نموده است. و اما آن دو قسم از معنای واحد را که براى خداوند ثابت است :یکی واحد به معنای این که در موجودات براى خدا شبیهى نیست .و دیگر این که مراد از واحد این باشد که خداوند متعال در وجود و عقل و وهم منقسم نمی شود و این چنین است پروردگار ما. (شیخ صدوق ،التوحید ،ص ،۸۳نوبت چاپ دوم ،انتشارات جامعه مدرسین ،قم ۱۳۹۸ق) پس طبق روایت ،مراد از واحد بودن خدا یا بساطت و عدم ترکیب خداست و یا یگانگی و بی همتایی اوست مشهورترین معنای توحید همان یگانگى ذات خداوند و عدم وجود هرگونه همتا و شبیه براى اوست توحید ذاتی توحید ذاتی به معنای نفی شریک ،شبیه و جزء از ذات خداوند است ،یعنی بی نظیر از هر جهت و مطلق از جمیع جهات است.بنابر توحید ذاتی ،ذات پروردگار یگانه است،مثل و مانند ندارد ،ماسوا همه مخلوق اوست .آیه كریمه “لیس كمثله شىء” و یا آیه ”و لم یكن له كفوا احد” مبین توحید ذاتى است توحید صفاتی توحید صفاتى یعنى صفات خداوند از قبیل علم ،قدرت ،حیات ،اراده ،ادراك و… حقایقى غیر از ذات پروردگار نیستند .همه صفات خداوند به یك چیز برمی گردد و آن ذات خداوند است و .تمام این صفات عین ذات خداوند هستند ‏uعیف و كuuلمuاuuلكغیره مuملوكو كuuلعاuuلم غuیره مuتعلم و« كuuلعزیز غuیره ذuلuیلو كuuلقuuوىغuیره ض، u كuuلقuuادر غuیره یuuقدر و یuuعجز; هر غuیر او ذuلuیلاuسuتو هر نuuیروuمuندىجuز او نuuاتواuناuسuتو هر مuاuuلكى جuز او مuملوكاuسuتو هر عاuuلمىجuز او نuuوآuموز اuسuتو هر تuuuواuنایuىجuز او گuuاه تuuuواuنا و گuuاه نuuاتواuن »اuسuت در این روایت تاکید شده است که اوصاف خداى تعالى شخصا ویژه اویند و كسى در آنها با او .شریك نیست فـع ل توحید ا ا ی توحید افعالى یعنى همه افعال (از جمله افعال انسان) به مشیت و اراده خداوند است .به تعبیر دیگر همانگونه كه موجودات در اصل وجود خود وابسته به ذات او هستند در .تأثیر و فعل خود نیز چنین هستند :آیاتی که به توحید در عبادت اشاره دارند «و لقد بعثنا فی كل امه رسوال ً ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» ما در هر امتی رسولی فرستادیم كه خدای یكتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب كنید. «و ما ارسلنا من قبلك رسوال ً اال نوحی الیه انه ال اله اال انا فاعبدون» ما پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم مگر اینكه به او وحی كردیم كه معبودی جز من نیست فقط مرا عبادت كنید. توحید جزء اصول پنجگانه معتزله نیز بود همچنانكه جزء اصول اشاعره نیز هست ،با این تفاوت كه توحید مورد نظر معتزله كه مشخصه مكتب آنها به شمار میرود توحید صفاتی است كه مورد انكار اشاعره است و توحید مورد نظر اشاعره كه مشخص مكتب آنها به شمار میرود توحید افعالی است كه مورد انكار معتزله است .قبال گفتیم كه توحید ذاتی و توحید در عبادت چون مورد اتفاق همه است از محل بحث و نظر خارج است .اكنون ببینیم كه توحید مورد نظر شیعه چه توحیدی است؟ توحید مورد نظر شیعه عالوه بر توحید ذاتی و توحید در عبادت هم شامل توحید صفاتی و هم شامل توحید افعالی می شود .یعنی شیعه در بحث صفات طرفدار توحید صفاتی است و در بحث افعال طرفدار توحید افعالی ،اما توحید صفاتی شیعه با توحید صفاتی معتزله متفاوت است ،توحید افعالی او نیز با توحید افعالی اشاعره مغایرت دارد .توحید صفاتی معتزله به معنی خالی بودن ذات از هر صفتی و به عبارت دیگر به معنی فاقد الصفات بودن ذات است ،ولی توحید صفاتی شیعه به معنی عینیت صفات با ذات است اپیان

62,000 تومان