Jamee_Shenasi_Khanevade

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جامعه شناسی خانواده”

جامعه شناسی خانواده

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: نام درس : جامعه شناسي خانوادهعنوان منبع : جامعه شناسي خانوادهنويسنده : نعمت الله تقويانتشارات : دانشگاه پيام نور – چاپ آزمايشيتعداد واحد درسي : 2 واحد

اسلاید 3: جايگاه درس :جامعه شناسي خانواده از دروس الزامي و مشترك بين گرايش هاي مختلف رشته علوم اجتماعي است . اين درس نظري و به ارزش دو واحد درسي ارائه مي گردد.

اسلاید 4: هدف اصلي اين درس : آشنايي دانشجويان با مباحث كليدي مربوط به خانواده ، خويشاوندي، ازدواج و طلاق است .

اسلاید 5: اهداف جزئي درس : آشنايي با مفاهيم اساسي مربوط به درس شناخت نظريه هاي مربوط به تحول خانواده بيان معيارهاي طبقه بندي خانواده معرفي انواع روابط درون خانواده بحث دررابطه با كاركردهاي خانواده شناخت تنظيم خانواده و تحديد مواليد معرفي روند تحول و آينده خانواده

اسلاید 6: ادامه اهداف درس : شناخت خويشاوندي و ساختار اجتماعي معرفي نظامهاي خويشاوندي آشنايي با شبكه هاي خويشاوندي بيان تعريف و هدف ازدواج معرفي نظامهاي زناشويي و همسان گزيني بيان ويژگيهاي جمعيتي و اجتماعي ازدواج معرفي طلاق و انواع آن

اسلاید 7: مباحث كتاب در سه بخش تنظيم شده است :خانواده خويشاوندي ازدواج و طلاق

اسلاید 8: در بخش مربوط به خانواده با مباحث زير سر و كار داريم : مفاهيم اساسي نظريه هاي تكوين و تحول خانواده معيارهاي طبقه بندي خانواده روابط درون خانواده كاركردهاي خانواده تنظيم خانواده و تحديد مواليد تحول و آينده خانواده

اسلاید 9: در بخش مربوط به خويشاوندي به اين مباحث پرداخته مي شود : خويشاوندي و ساختار اجتماعي نظام هاي خويشاوندي شبكه هاي خويشاوندي

اسلاید 10: در بخش ازدواج و طلاق نيز به مباحث زير پرداخته مي شود : نظامهاي زناشويي طلاق و عوامل آن تعريف و هدف از ازدواج همسر گزيني و همسان گزيني ويژگي هاي جمعيتي و اجتماعي ازدواج

اسلاید 11: موضوع جامعه شناسي : بررسي جامعه انساني است .تعاريف ديگري از جامعه شناسي ارائه شده مانند : علم جامعه علم نهادها علم عوارض اجتماعي

اسلاید 12: ادامه تعاريف جامعه شناسي : علم كنش هاي متقابل اجتماعي علم تحولات اجتماعي علم روابط اجتماعي

اسلاید 13: وظايف جامعه شناسي : مجهز كردن انسانها به شناخت قوانين حاكم بر روندهاي اجتماعي ، تحول ، كاركرد آنها و روابط اجتماعي _ اقتصادي انسانها دادن رهنمودهايي براي فعاليتهاي مطلوب نظامهاي اجتماعي در حوزه هاي گوناگون زندگي انسان مانند : كار ، زندگي و ...

اسلاید 14: دانش جامعه شناسي به دو بخش جداگانه تقسيم مي شود : جامعه شناسي عمومي جامعه شناسي تخصصييكي از رشته هاي تخصصي جامعه شناسي ”جامعه شناسي خانواده“ است.

اسلاید 15: مو ضوع بحث در جامعه شناسي خانواده :بررسي روابط خانوادگي در مفهوم اعم ( يعني خانواده ، خويشاوندي ، ازدواج و طلاق ) است.

اسلاید 16: بين رشته اي بودن خانواده :خانواده از نهادهايي است كه در قلمرو چند دانش اجتماعي به ويژه جامعه شناسي و انسان شناسي بررسي مي شود .بين جامعه شناسي و انسان شناسي در بررسي خانواده تفاوت هايي وجود دارد .

اسلاید 17: تفاوت جامعه شناسي و انسان شناسي در مطالعه خانواده :الف : انسان شناسي بيشتر به منشأ ، اشكال و كاركرد هاي ابتدايي خانواده مي پردازد .جامعه شناسي تحول ، اشكال و كاركرد هاي نوين آن و نقش خانواده و ازدواج در جوامع معاصر را بررسي مي كند .

اسلاید 18: ادامه تفاوت در مطالعه خانواده :ب : انسان شناسي بيشتر به خويشاوندي مي پردازد .جامعه شناسي به مطالعه خانواده توجه بيشتري دارد .

اسلاید 19: موضوعات مورد بحث در جامعه شناسي خانواده عبارت است از : مطالعه نهادهاي خانواده و خويشاوندي و ازدواج بررسي تاريخ تكوين و تحول آنها كشف قانونمنديها و اصول حاكم بر حركت خانواده در روند تاريخ

اسلاید 20: بخش اول : مفهوم خانوادهفصل اول : مفاهيم اساسي هدف كلي :آشنايي اجمالي با مفاهيم اساسي خانواده مانند خانواده ، خانوار و كلان

اسلاید 21: تعريف خانواده :خانواده مجموعه پيچيده اي از انواع روابط ، روند ها و پديده هاي مختلف است .

اسلاید 22: تعريف خانواده : خانواده نظامي از حيات اجتماع است كه در آن مناسبات جسمي و رواني ، اقتصادي و اخلاقي – فرهنگي با هم گره خورده و مجموعه يكپارچه اي را تشكيل ميدهد .

اسلاید 23: مراحل مطالعات خانواده:1- مرحله نظريه هاي فلسفي و اخلاقي 2-مرحله تحقيقات مربوط به نظريه هاي بزرگ 3- مرحله تحقيقات تجربي4- مرحله نظريه هاي متوسط

اسلاید 24: مهمترين ملاكها در تعريف خانواده : نهادي – ساختي ساختي – كاركردي روان شناختي كنشي – كاركردي كنش و نقش رابطه و كاركرد رابطه

اسلاید 25: خانواده در مفهوم وسيع :به گروه ها و اجتماعات و تجمع هايي گسترده گفته مي شود كه لزوماً بين آنها روابط خويشاوندي برقرار نيست .

اسلاید 26: خانواده در مفهوم محدود :گروهي از افراد است كه در كنار هم و با هم زندگي مي كنند و ميان آنها روابط خويشاوندي يا وابستگي هاي معين ديگري حكمفرما است .

اسلاید 27: تعريف نهايي خانواده : نخستين واحد زندگي اجتماعي و اساسي ترين نهاد است مركب از يك يا چند زن كه با يك يا چند مرد زندگي ميكنند و ممكن است كودكاني هم داشته باشند

اسلاید 28: ادامه تعريف نهايي خانواده : روابط جنسي معيني كه مورد قبول جامعه است و حقوق و تكاليف افراد نسبت به يكديگر از ويژگي هاي خانواده شمرده ميشود.

اسلاید 29: علتهاي تشكيل خانواده: نيازهاي اقتصادي مراعات دستورات ديني طولاني بودن دوران كودكي نيازهاي عاطفي و رواني فطري كشش فطري انسان به جنس مخالف ناتواني نوزاد انسان براي ادامه زندگي مستقل

اسلاید 30: خانوار : واحد آماري است با ويژگي هاي اجتماعي و اقتصادي معين مانند : وحدت زندگي وحدت محل سكونت وحدت اقتصاد همسفرگي

اسلاید 31: انواع خانوار :1- خانوار معمولي2- خانواردسته جمعي

اسلاید 32: كلان : گروهي از انسانهاست كه از طريق قرابت نسبي فرضي يا حقيقي به هم وابسته اند و سلول اساسي نظام ابتدايي را تشكيل ميدهند .

اسلاید 33: مهمترين ويژگي هاي كلان عبارتند از :خود مصرف بودنبرون همسريخويشاوندي يكسويهخويشاوندي توتمي توتميسم

اسلاید 34: فصل دوم : نظريه هاي تكوين و تحول خانوادههدف كلي :آشنايي با مهمترين نظريه هاي مربوط به تكوين و تحول تاريخي خانواده .

اسلاید 35: مكاتب تحول خانواده

اسلاید 36: مكتب تكامل گرايي :انديشه تكامل در پايان قرن 18 و آغاز قرن 19 در اروپا شكل گرفت .هدف اصلي نخستين تكامل گرايان ، كشف اصول و قوانين حاكم بر تاريخ تكامل بشر بوده است .

اسلاید 37: تكامل گرايان اعتقاد دارند كه : دگرگوني فرهنگ در كليه جوامع از قوانين معيني پيروي مي كند و به طور يكسان در خطي مستقيم از حالتي ساده به حالتي پيچيده تحول مي يابد .

اسلاید 38: مراحل تكامل آراء تكامل گرايان :1- تكامل گرايي كلاسيك كه همان نظريه تحول ” تك خطي ” را بيان مي كند .2- تكامل گرايي نو كه سعي مي كند ” چند خطي و چند بعدي ” باشد .

اسلاید 39: تكامل گرايان در پژوهش ها و تحليل خود از دو روش استفاده مي كنند :1- روش تطبيقي 2- روش بقايا

اسلاید 40: مكتب پراك گرايي :نظريه و مكتبي انسان شناختي است كه رشد فرهنگ مارا از طريق انتشار ويژگي هاي يك فرهنگ در قلمروفرهنگ ديگر تبيين مي كند .

اسلاید 41: شاخه هاي مكتب پراك گرايي :1- پراك گرايي افراطي ، انگليسي است و فرهنگ مصر را فرهنگ مادر مي داند .2- پراك گرايي اعتدالي ، آلماني – اتريشي است و انتشار فرهنگي را به حوزه هاي بزرگ ابتدايي جهان باستان منسوب مي داند .

اسلاید 42: مكتب كاركرد گرايي :ويژگيهاي آن عبارتند از : پديده هاي اجتماعي را با توجه به كاركرد و عمل آنها مطالعه مي كند . به سودمندي پديده ها توجه دارد .

اسلاید 43: ادامه مكتب كاركردگرايي : جامعه را با موجودات زنده مقايسه مي كند . به مطالعه ساخت اجتماعي توجه دارد . نقشي كه جزء نسبت به كل ايفا مي كند ، كاركرد نهاد است.

اسلاید 44: مكتب كاركرد گرايي :جامعه را واحدي كلي تلقي مي كند و وظيفه و نقش هر يك از اجزاء تشكيل دهنده كل را در ادامه حيات و انطباق آن با كل مطالعه مي كند .

اسلاید 45: مكتب ساخت گرايي :در تبيين رويدادها و مسائل اجتماعي (و نهاد خانواده ) بهتحليل ساخت و شبكه روابط ميان رويدادها مي پردازد و تأكيدمي كند كه براي شناخت اجزاء و روابط آنها بايد ساخت و كلرا شناخت.

اسلاید 46: ساخت اجتماعي : مجموعه اي از روابط اجتماعي كه داراي نظامي نسبتاً ثابت و قابل طبقه بندي است . هر دسته از امور در داخل يك نظام ، تابع الگوهاي مربوط به خود است و تغيير در هر يك از اين الگوها ، تغييراتي را در كل مجموعه پديد مي آورد.

اسلاید 47: مكتب فرهنگ گرايي: نظريه اي است كه تاثير گروه و فرهنگ آن را در افراد مطالعه مي كند. جنبه روان شناسي اجتماعي دارد و به بحث رابطه فرهنگ و شخصيت مي پردازد. در اين نظريه ، حيات فرهنگي جوامع كه در سنتها و آداب و رسوم متجلي مي شود ، مورد توجه قرار مي گيرد.

اسلاید 48: فصل سوم: معيارهاي طبقه بندي خانوادههدف كلي: معرفي طبقه بندي نظامهاي خانوادگي و مهمترين انواع اين نظامها در ايران و جهان

اسلاید 49: با توجه به ملاكهاي طبقه بندي خانواده ، دو نوع مطالعه خانواده وجود دارد: مطالعه در زمان و پويا مطالعه همزمان و ايستا

اسلاید 50: بعد خانواده:منظور از بعد ، تعداد افراد خانواده است كه به طور رسمي يا عرفي يا شرعي جزو يك خانواده محسوب مي شوند.ساخت كلي جامعه و نظام اجتماعي و اقتصادي آن بر بعد خانواده تاثير مي گذارد.

اسلاید 51: مهمترين عوامل مؤثر در كاهش بعد خانواده: رشد اقتصاد جديدمنع كار كودكان استقلال زنان عمومي و الزامي شدن تحصيل كودكان خودداري از فرزند آورينابودي تدريجي جوامع سنتي

اسلاید 52: نام خانوادگي:از نظر انتقال نام خانوادگي والدين به فرزندان در جوامع مختلف ، دو نوع نظام ديده مي شود: نظام پدر نامي نظام مادر نامي

اسلاید 53: محل سكونت خانواده جديد:

اسلاید 54: شيوه معيشت:خانواده در محيطها و شرايط متفاوت ، اشكال مختلفي به خود مي گيرد.از اين ديدگاه سه نوع خانواده ديده مي شود: خانواده شهري خانواده روستايي خانواده عشايري

اسلاید 55: ويژگيهاي مهم خانواده هاي شهري: محدود بودن بعد خانوادههسته اي بودن خانواده واگذاري كاركردها به مؤسسات اجتماعي رسمي و غير صميمي بودن روابط تغيير ارزشهاي اجتماعي استقلال اقتصادي سرعت و عموميت كمتر ازدواج غلبه روح ابتكار و نوجويي

اسلاید 56: ويژگيهاي مهم خانواده هاي روستايي: واحد توليد و مصرف بودن واحد بسته و خود بسنده تقسيم كار سني و جنسي رواج نسبي خانواده هاي گسترده زياد بودن بعد خانواده انجام كاركردهاي مختلف توسط خانواده

اسلاید 57: ادامه ويژگيهاي خانواده روستايي : غلبه پدر سالاري ارزش پيري و سن كار زنان و كودكان غلبه روابط صميمي و چهره به چهره غلبه روحيه سنت گرايي و محدوديت ابتكار و نو آوري وابستگي اقتصادي خانواده به بستگان و خويشاوندان بالا بودن سرعت و عموميت ازدواج

اسلاید 58: ويژگيهاي مهم خانواده هاي عشايري: تبعيت ساخت و نوع خانواده از ساخت اجتماعي و شيوه زندگي عشيرتي بالا بودن بعد خانوار نسبت به شهر و روستا اقتصاد خودبسنده و واحد توليد و مصرف بودن روابط نزديك و صميمي و مهمان نوازيشركت زنان و كودكان در كار توليد ايلي

اسلاید 59: ادامه ويژگيهاي خانواده عشايري : عدم استقلال خانواده ، حتي خانواده هسته اي آن عدم وجود تقسيم كار اجتماعي ( فقط تا حدودي تقسيم سني و جنسي ) بالا بودن ارزش مرد مهم بودن نقش زن و كودك در امور خانواده حفظ وظايف سنتي خانواده

اسلاید 60: انواع نظامها بر اساس اقتدار درون خانواده:

اسلاید 61: دلايل انتقال قدرت به مردان : نخستين تقسيم اجتماعي كار ( جدايي دامپروري ) دومين تقسيم اجتماعي كار ( جدايي كشاورزي ) اشتغال زنان در مراقبت از خانه و كودك انحصار كشاورزي و تجارت توسط مرداناين تحولات را انقلاب در مهد خانواده ناميده اند.

اسلاید 62: ساخت خانواده :در طبقه بندي خانواده با توجه به ملاك ساخت شاخص هاي زير مورد توجه است :روابط افراد در درون خانواده وابستگي يا اشتقال خانواده

اسلاید 63: ادامه بحث : توزيع قدرت ميان افراد بعد خانواده كاركرد اساسي خانواده تعداد نسل هاي حاضر در خانواده

اسلاید 64: انواع خانواده با توجه به ملاك ساخت

اسلاید 65: فصل چهارم : روابط درون خانواده هدف كلي :آشنايي با ويژگي هاي روابط خانوادگي در جامعه هاي سنتي و غير سنتيشناخت انواع جامعه با توجه به ارتباط بين شكل و محتواي خانواده

اسلاید 66: ويژگيها و تفاوتهاي انواع جامعه

اسلاید 67: ادامه جدول

اسلاید 68: ويژگيهاي روابط خانوادگي در حوزه هاي مختلف

اسلاید 69: فصل پنجم : كاركردهاي خانوادههدف كلي :آشنايي با مفهوم كاركرد خانواده و انواع كاركردهاي خانواده در جوامع سنتي و معاصر جهان

اسلاید 70: تغيير در وظايف خانواده :وظايف و كاركردهاي خانواده در طول تاريخ تحول و دگرگوني خانواده ، تغير كرده وشكل و ماهيت آنها عوض مي شود .دو نوع خانواده سنتي و معاصر ( غير سنتي ) با كاركردهاي متفاوت مي توان تشخيص داد .

اسلاید 71: ادامه تغيير در وظايف خانواده :از آنجا كه شيوه توسعه جوامع ، خط تحول آنها ، آهنگ رشد و حركت جوامع متفاوت است ، در مقطع زماني معين ، جوامع مختلف در مراحل يكسان قرار نمي گيرد و ويژگي هاي متفاوت دارند .

اسلاید 72: كاركردهاي خانواده در جوامع سنتي از نظر مرداك

اسلاید 73: كاركردهاي خانواده سنتي :كاركرد آموزشيحرفه آموزيكاركرد اخلاقي و مذهبيكاركرد جنسيكاركرد عاطفيتوليد مثلاجتماعي كردن كودكاندادن هويت اجتماعيكاركرد اقتصاديحمايت از اعضا ي خانوادهوظيفه تفريحي

اسلاید 74: كاركردهاي خانواده معاصر :به نظر جامعه شناسان ، كاركردهاي خانواده با موقعيت آن درنظام و سازمان اجتماعي و اقتصادي جامعه رابطه مستقيمدارد .

اسلاید 75: تحولات كشورهاي صنعتي از نظر كاركرد خانواده : تبديل خانواده به واحد مصرف واگذاري آموزشي به مدارس و دانشگاه ها انتقال وظايف تفريحي خانواده به سازمان هاي ورزشي و تفريحي نگه داري كودكان بوسيله شيرخوارگاه ها و مهد كودك ها

اسلاید 76: ادامه تحولات كشورهاي صنعتي : انتقال وظيفه نگهداري از پيران به خانه ي سالمندان تسهيلات به مادران شاغل ( كوتاه كردن ساعت كار ، كار نوبتي و ...) انتقال كاركرد حرفه آموزي به دليل رشد علم و تكنولوژي انتقال كاركرد ديني و اخلاقي در اثر توسعه ارتباطات و فرهنگ

اسلاید 77: كاركردهاي خانواده جديد از نظر روز هام لي كانون مهر و الفت زناشوييپرورش شخصيت كودكانانتقال مواريث فرهنگي جامعه به نسل هاي آيندهاجتماعي كردن كودكان

اسلاید 78: وظايف خانواده معاصر عبارتند از : توليد نسل كانون مهر و الفت تعيين هويت اجتماعي اجتماعي كردن كودكان استحكام بخشيدن به شخصيت بزرگسالان

اسلاید 79: فصل ششم : تنظيم خانواده و تحديد مواليد هدف كلي :آشنايي با تعريف و وجه تمايز مفاهيم ” تحديد مواليد ” و ” تنظيم خانواده ”در سطح خانواده و جامعه

اسلاید 80: تنظيم خانواده :به مجموعه تدابيري اطلاق مي شود كه ، با استفاده از روش ها وشيوه هاي گوناگون ‌، به خانواده ها اجازه و امكان مي دهد كه تعدادبچه هايشان را به خواست خود تعيين كنند . تنظيم خانواده عملي ، ارادي و آگاهانه است .

اسلاید 81: اهداف كلي تنظيم خانواده :در سطح خانواده : ايجاد توازن ميان امكانات اقتصادي و تعداد فرزند در سطح جامعه : ايجاد تعادل ميان جمعيت و توليد

اسلاید 82: سياست تنظيم خانواده :لزوماً به معناي كاهش اولاد نيست. در بعضي جوامع عكس آن صادق است.بيشتر متوجه رفاه ، بهزيستي ، تسهيلات و آينده افراد خانواده ، به ويژه كودكان است.

اسلاید 83: هدفها و دلايل برنامه هاي تنظيم خانواده درسطح خانواده عبارتند از : برقراري تناسب لازم ميان بودجه خانواده و تعداد اولاد به منظور تامين سطح زيست معقول تامين سلامت جسمي و رواني مادر و كودك با ايجاد فاصله ميان مواليد تامين رفاه نسبي اعضاي خانواده با ايجاد بار اقتصادي متناسب در آن

اسلاید 84: ادامهتعيين زمان تولد كودك به منظور ايجاد آمادگي رواني و اقتصادي والدينجلوگيري از انتقال بيماريهاي ارثي و انتخاب نسل سالمايجاد امكانات لازم براي تربيت صحيح كودكان

اسلاید 85: ادامهتامين ثبات خانواده بر اثر كاهش مشكلات و اختلافات خانوادگيتامين آزادي و اختيار خانواده در پذيرش و ايفا نقش پدري و مادريايجاد امكانات لازم براي شركت مادران در فعاليتهاي اجتماعي

اسلاید 86: اهداف و دلايل تنظيم خانواده در سطح جامعه : ايجاد تعادل لازم ميان جمعيت جامعه و توليد اجتماعي و ملي تنظيم نيروي انساني و نيروي فعال لازم براي گردانيدن امور اقتصادي و اجتماعي جامعه

اسلاید 87: تحديد مواليد:مترادف با تحديد جمعيت و يك سياست كلان ( براي يك كشور يا جامعه ) است.

اسلاید 88: تعريف تحديد مواليد: نوعي از سياست جمعيتي است كه با درنظر گرفتن امكانات اقتصادي و طبيعي كشور و جامعه ، در پي يافتن جمعيتي متناسب براي آن است.

اسلاید 89: تفاوت كاربرد تحديد جمعيت و تنظيم جمعيت :برنامه هاي تحديد جمعيت بيشتر در كشورهايي مطرح مي شود كه با مشكل ” انفجار جمعيت ” و ” بيش جمعيتي ” مواجه هستند . در واقع يك مسئله جمعيتي است . - ولي تنظيم جمعيت درهم جامعه و هر كشوري مي تواند عنوان شود و مسئله اي اجتماعي و اقتصادي است .

اسلاید 90: دلايل هواداران تحديد جمعيت : تفاوت تراكم نسبي جمعيت جهان در مناطق مختلف افزايش سريعتر جمعيت جهان نسبت به توليد مواد غذايي

اسلاید 91: ادامه دلايل هواداران تحديد جمعيت : فقر طبيعي و كشاورزي برخي مناطق و كشورها رابطه معكوس ميان جمعيت و توسعه اقتصادي محدوديت توسعه اقتصادي و اجتماعي به علت محدوديت منابع جهان

اسلاید 92: برخي علت هاي اصلي عقب افتادگي كشورهاي جهان سوم : استعمار كهنه و نو صنعتي يا غير صنعتي بودن كشورها در نتيجه اعمال سياست هاي امپريالسيتيتقسيم غير عادلانه مواد و كالاهاي اقتصادي و فرهنگي ميان كشورهاي جهان

اسلاید 93: ادامه علتهاي عقب افتادگي جهان سوم : بافت اقتصادي و اجتماعي كشورهاي عقب مانده در نتيجه دخالت كشورهاي سلطه جو اقتصاد و خور و مصرف زياد كشورهاي امپريالسيتي به ضرر مردم كشورهاي عقب افتاده

اسلاید 94: مالتوزيانيسم :مالتوس نخستين كسي است كه مسئله افزايش جمعيت و رابطهآن با توليد مواد غذايي را در سطح جهان به صورت منظممطرح كرد . و سعي در جلوگيري در تولد فرزندان ناخواستهبه روش هاي مختلف داشت .

اسلاید 95: اصول اساسي فرضيه مالتوس : غذا براي بشر لازم است توليد مثل براي بشر ضروري استافزايش جمعيت سريعتر از توليد مواد غذايي است افزايش جمعيت به شكل تساعد هندسي ولي مواد غذايي به شكل تصاعد عددي يا حسابي است .

اسلاید 96: ادامه اصول اساسي فرضيه مالتوس : 5) باز دارنده هايي براي كنترل جمعيت وجود دارد مانند : بازدارنده منفي ( جنگ ، قحطي ، فقر ، امراض همه گير ، نگه داري نا مطلوب كودكان ) بازدارنده مثبت ( به تعويق انداختن ازدواج يا نفي كلي آن )

اسلاید 97: هواداران مالتوزيانيسم نو با طرح كردن : آلودگي هوا محدوديت رشد پايان يافتن منابع انرژي نابودي مناظر طبيعياتمام منابع طبيعي عامل اصلي اين مسئله را افزايش جمعيت مي دانند .

اسلاید 98: دليل مطرح شدن مالتوزيانيسم نو در قرن بيست : شرايط سياسي اجتماعي كشورهاي جهان سوم افزايش جنبشهاي رهايي بخش ملي پيدايي كشورهاي نوخاسته انحراف اذهان از علت اصلي فقر جهان سوم توسط كشورهاي غربي

اسلاید 99: انتقادات وارد بر نظريه مالتوس: سرعت افزايش جمعيت و غذا بر اساس پيش بيني مالتوس صورت نگرفت. سرعت پيشرفت علم و دانش بسياري از مشكلات را حل مي كند.مالتوس به توسعه سريع ارتباطات ، حمل ونقل و تجارت توجه نكرده بود.

اسلاید 100: ادامه انتقادات بر مالتوس: رشد جمعيت لزوماً و هميشه به توسعه اقتصادي لطمه نمي زند. براي جلوگيري از كمبود مواد غذايي ، راههاي ديگري مانند افزايش سطح زير كشت ، مكانيزه كردن و ... وجود دارد.

اسلاید 101: عوامل مؤثر بر ناكامي برنامه هاي تنظيم خانواده: فقر و فشار اقتصادي و اشتغال ناكافي براي افراد فعال جامعه ناآگاهي اجتماعي و فرهنگي نبود تامين توليد اجتماعي و نياز به نيروي انساني فعال

اسلاید 102: ادامه عوامل ناكامي: عدم تامين در دوره پيري عوامل فرهنگي مانند : بيسوادي به ويژه بيسوادي زنان عوامل اجتماعي مانند : عدم توسعه بهداشت و بالا بودن مرگ و مير كودكان

اسلاید 103: فصل هفتم : تحول و آينده خانواده هدف كلي: آشنايي با تحولات خانواده از لحاظ بعد ، نوع و كاركرد آن در دوران جديد و دورنماي آينده خانواده

اسلاید 104: اظهارنظرهاي مختلف در رابطه با تحول خانواده: حفظ نقش و موقعيت خانواده از بين رفتن كارايي خانواده با تحول جامعه و ساخت اجتماعي تغيير در خانواده همراه با دگرگوني مداوم جوامع انساني

اسلاید 105: نظريه هاي تحول خانواده

اسلاید 106: عوامل مؤثر در تحول خانواده و خويشاوندي و ازدواج از نظر جامعه شناسان: مهاجرت روستاييان به شهرها و توسعه شهرنشيني و شهرگرايي دگرگوني شيوه سنتي توليد و صنعتي شدن جامعه تحصيلات و آموزش و تاثير آن در انديشه جوانان و خانواده ها

اسلاید 107: ادامه عوامل مؤثر رشد و توسعه تكنولوژي توسعه مشاغل و تخصصي شدن و نياز به آموزش افزايش درآمد اعضاي جامعه و خانواده و تاثير آن در ساخت و الگوي خانوادگي توسعه شبكه رسانه هاي گروهي و گسترش ارتباط ميان افراد و خانواده ها

اسلاید 108: ادامه عوامل مؤثر بيداري زنان در نتيجه شركت آنان در امور اجتماعي و سياسي و صنفي وقوع انقلابهاي سياسي و جنبشهاي رهايي بخش ملي و دگرگوني ايدئولوژي مردم وقوع انقلابهاي اجتماعي و دگرگوني شيوه زندگي و توليد و محو ستم

اسلاید 109: ابعاد خانواده: بعد خانواده با صنعتي شدن و، توسعه شهرنشيني ، تحصيلات و ... بتدريج كاهش يافته است. اين روند در مناطق شهري و توسعه يافته سريعتر از مناطق روستايي و كم توسعه اتفاق افتاده است.

اسلاید 110: تحول نوع خانواده: روند تحول از سوي خانواده هاي گسترده پرجمعيت به طرف خانواده هاي هسته اي يا زن و شوهري كم جمعيت است.

اسلاید 111: كاركرد خانواده: كاركردهاي خانواده در جوامع معاصر كاهش يافته است. علت آن : توسعه سازمانهاي آموزشي ، ديني ، تفريحي و اقتصادي و تقبل بخشي از وظايف خانواده

اسلاید 112: آينده خانواده: با وجود شرايطي چون: افزايش طلاق در جوامع شهري و صنعتي تحول خانواده از گسترده به هسته اي افزايش استقلال اعضا خانواده از بين نمي رود ، بلكه تغيير شكل مي دهد.

اسلاید 113: پيش بيني آينده خانواده: كاهش كاركردهاي خانواده افزايش استقلال اعضا افزايش عشق و تفاهم متقابل در خانوادهازدواج عقلايي تر نقش فعالتر زنان در خانواده

اسلاید 114: بخش دوم : خويشاوندي فصل هشتم: خويشاوندي و ساختار اجتماعيهدف كلي: آشنايي با مفهوم و تعريف خويشاوندي و نقش و اهميت آن در جوامع بشري

اسلاید 115: تعريف خويشاوندي: مجموعه اي از پيوندها و روابط خوني ، اجتماعي ، مذهبي ، حقوقي و قانوني واقعي يا فرضي مشهود يا خيالي كه گروهي از افراد را به يكديگر مربوط مي كند.

اسلاید 116: اجتماعي يا زيستي بودن مفهوم خويشاوندي :خويشاوندي بيشتر مفهومي اجتماعي است تا برداشتي زيست شناختيبه نظر رابرت لوي : مناسبات زيستي صرفاً نقطه آغازي براي توسعه مفاهيم خويشاوندي است.

اسلاید 117: اهميت و نقش خويشاوندي در جامعه: شبكه روابط حاصل از خويشاوندي ممكن است در جوامع ساده تمام ساخت اجتماعي را دربرگيرد و يا در جامعه هاي صنعتي معاصر بخش كوچكي از ساخت وسيع و پيچيده اي را شامل مي شود.

اسلاید 118: رابطه خويشاوندي و نوع جامعه :خويشاوندي چارچوب جوامع ابتدايي و سنتي را تشكيل مي دهد.خانواده اساس و واحد بنيادي جوامع نو را مي سازد.

اسلاید 119: جايگاه نظام خويشاوندي در جامعه عشايري: ارتباط مستقيم ميان سازمان خويشاوندي و سازمان توليد تعاون و همياري در عرصه جغرافيايي در چارچوب شبكه خويشاوندي شبكه روابط خويشاوندي در بين عشاير

اسلاید 120: فصل نهم : نظامهاي خويشاونديهدف كلي:آشنايي با نظامهاي مهم خويشاوندي بر اساس واژه هاي خويشاوندي ، تبار خانوادگي و روابط اجتماعي - زيستي

اسلاید 121: اهميت بررسي واژه هاي خويشاوندي:مطالعه واژه ها به روشن شدن نكات مبهم گذشته هاي تاريخي جوامع بشري و ابهام زدايي از نقاط تاريك سازمانها و نهادهاي اجتماعي كمك مي كند.

اسلاید 122: مطالعه واژه ها و اصطلاحات فرهنگي به موارد زير كمك مي كند : درك تاريخ گذشته جوامع بشري يا روش تاريخي درك كاركردها و رفتارهاي كنوني انسانها يا روش ساختي – كاركردي بررسي معاني عميق و اجتماعي واژه هاي خويشاوندي يا روش صوري

اسلاید 123:

اسلاید 124: خطاب: مطالعه واژه ها و عناويني كه هنگام صحبت با يكي از خويشاوندان به او خطاب مي شود. مانند مادر زن يا مادر شوهر را ” مادر ” مي نامند.

اسلاید 125: ارجاع: مطالعه واژه ها و عناويني كه هنگام صحبت درباره يكي از خويشاوندان با شخص ديگري عنوان مي كنيم . مثلاً براي مادر زن اصطلاح ” مادر زن ” را به كار مي بريم.

اسلاید 126: طبقه بندي واژه هاي خويشاوندي:با درنظر گرفتن اينكه يك اصطلاح خويشاوندي ، چند طبقه از خويشاوندان را دربرمي گيرد: 1- توصيفي2 -عام يا رده بندي شده

اسلاید 127: نظام خويشاوندي عام :در اين نظام براي هر فرد اصطلاح و عنوان مناسب و يگانه اي ازلحاظ نسبت با ديگران وجود ندارد .چند رابطه خويشاوندي با يك اصطلاح بيان مي شود .

اسلاید 128: ادامه نظام خويشاوندي عام :افرادي كه تحت يك عنوان قرار مي گيرند ، ممكن است وضع واحدي نداشته باشند مثلا ” پدر و عمو هر دو براي فرد عنوان پدر دارند .“ مورتان نخستين كسي بود كه به نظام خويشاوندي عام در ميان اقوام ابتدايي پي برد .

اسلاید 129: نظام خويشاوندي توصيفي :نظامي است كه در آن براي هر مقوله خويشاوندي اصطلاح واحد ومشخصي وجود دارد . مثلا : هر فردي پدري دارد و كلمه پدر تنهابراي تعيين و تعأميدن پدر خودش به كار مي رود .

اسلاید 130: تعريف تبار : قاعده حاكم بر مناسبات گروه هاي خويشاوندي و انتقالعضويت در گروه خويشاوندي از نياكان به فرزندان و فرزندزادگان است.

اسلاید 131: فرق تبار با كلان :در كلان منابات خويشاوندي فرضي و خيالي است .در گروه تباري اين امر معين و مشخص و شناخته شده است

اسلاید 132: تفاوت گروه تباري با نسبت وظايفه :تبار به رابطه اي كه ميان عده اي از اشخاص ويتا كان آنها وجود دارد اطلاق مي شود.نسبت وظايف تعدادي از افراد را شامل مي شود كه از يك فرد معينمنشعب مي شوند .

اسلاید 133: انواع تبار :

اسلاید 134: تبار يكسويه :انتقال خويشاوندي است كه در آن نسب افراد و اعضاي گروه خويشاوندي از يك سو ، يعني از جانب خط پدري يا خط مادري محاسبه مي شود .انواع آن :مادر تباري پدر تباري

اسلاید 135: مادر تباري :- انتقال تبار اعضاي گروه از سوي خط مادر يگانه بودن خويشاوندان خط پدري انتقال ارث پدر به خواهر زادگان ترك خانواده توسط پسران پس از ازدواج

اسلاید 136: انواع مادر تباري :حقيقي : كودكان خانواده نام وارث خود را از مادر ميگيرند. مجازي : قدرت وارث در دست دايي يا برادر مادر است .

اسلاید 137: پدر تباري :انتقال تبار اعضاي گروه از سوي خط پدر بيگانه بودن خويشاوندان خط مادريانتقال توارث و جانشيني از خط پدري ترك خانواده توسط دختران پس از ازدواج

اسلاید 138: در اين نظام ، با شرايط مقتفيات ويژه هر جامعه ، يك خط از سويمادر و يك خط از سوي پدر مي آيد و خطوط ديگر در حكم افرادبيگانه براي آنها محسوب مي شود.دو تباري :

اسلاید 139: تبار دو سويه :انتقال نسب هم از سوي خط پدري و هم خط مادري محاسبه مي شود و برابر بودن سهم هر دو خط نسبي ديده مي شود .

اسلاید 140: انواع تبار دو سويه :تبار دو سويه اختياري تبار دو سويه برابر

اسلاید 141: انواع خويشاوندي با توجه به روابط اجتماعي زيستي خويشاوندي خوني خويشاوندي نسبي خويشاوندي سببي خويشاوندي رضايي يا شيري

اسلاید 142: ادامه انواع خويشاوندي : خويشاوندي مبتني بر فرزند خواندگي خويشاوندي مذهبي خويشاوندي اجتماعي خويشاوندي توتمي

اسلاید 143: انواع خويشاوندي اجتماعي :

اسلاید 144: فصل دوم :شبكه هاي خويشاونديهدف كلي :آشنايي با شبكه هاي خويشاوندي در جوامع ابتدايي ، عشايري ، روستايي و شهري ايران

اسلاید 145: شبكه خويشاوندي : مجموعه و گروهي از افرادي كه با روابط خويشاوندي مختلفي مانند خويشاوندي خوني و نسبي با يكديگر مرتبط هستند و روي هم كل اجتماعي واحدي را تشكيل مي دهند.

اسلاید 146: ويژگيهاي شبكه خويشاوندي: وجود رابطه خويشاوندي نسبي و سببي ميان اعضاي آن نوعي وحدت محل سكونت براي اعضا وجود روابط اقتصادي ، اجتماعي و عاطفي ميان اعضاي گروه

اسلاید 147: قبيله و عشايره در جوامع ابتدايي: گروه خويشاوندي وسيعي مركب از چندين كلان است و علاوه بر وجود روابط خويشاوندي ميان اعضاي آن ،زبان ، ويژگيهاي فرهنگي و سرزمين مشتركي دارند.

اسلاید 148: طايفه يا سلسله نسب در جوامع ابتدايي : از تقسيمات فرعي كلان است كه از نياي واحد و شناخته شده اي ناشي مي شوند و از نظر خويشاوندي در خط تباري مستقيم و يكسويه قرار دارد.

اسلاید 149: ايل و قبيله عشايري :آن بخش از جمعيت است كه با پيوند سازمان يافته عشيرتي ( هم تباري ) معيشت اجتماعا شباني يا شبانكاره دارد و به اقتضاي نوعمعيشت خود كوچ نشين و چادر نشين است .

اسلاید 150: ويژگي هاي ايل : وجود منطقه و سرزمين خاص زبان و لحجه مشترك فرهنگ هم گن و مشخص سازمان سياسي واحد و يكپارچه همبستگي در مقابل بيگانگان

اسلاید 151: ويژگي هاي شبكه هاي خويشاوندي در ميان عشاير : ارتباط بين وسعت شبكه خويشاوندي و كيفيت و كميت توليد عشايريتاثير وسعت شبكه خويشاوندي در نظام تقسيم كار ميان اعضاي شبكه

اسلاید 152: ادامه ويژگيها :3) حل مشكلات خانواده هاي ساكن در ييلاق و قشلاق بوسيله شبكه خويشاوندي 4) امكان برداشت محصولات مناطق ييلاقي و قشلاقي بوسيله شبكه خويشاوندي

اسلاید 153: ادامه ويژگيها :5) حفظ روابط و مناسبات خانواده هاي ساكن مناطق سردسيري و گرمسيري بوسيله شبكه خويشاوندي6) تعصب و غيرت قبيله اي و حمايت از اعضا در مقابل تهديدهاي خارجي و قصاص خوني

اسلاید 154: طايفه در روستاها : مجموعه اي از خانواده هاي داراي جد شناخته شده است. ممكن است چندين شاخه داشته باشد. اشتراك در اعتقادات مذهبي و منشأ جغرافيايي و نژادي دارند.

اسلاید 155: ويژگيهاي طايفه در ايران : تعداد خانواده ها محدود تا بسيار زياد است. تعداد طايفه ها در ده از يك تا هفت و بيشتر تغيير مي كند. طايفه ممكن است شاخه هاي فرعي داشته باشد.

اسلاید 156: ادامه ويژگيهاي طايفه : هر طايفه در ده مكاني جداگانه دارد. رييس طايفه در موجوديت طايفه مهم است. افراد طايفه مالكان زمين يا صاحبان نسق هستند. بين واحد بهره برداري با خويشاوندي و طايفه رابطه وجود دارد.

اسلاید 157: ادامه ويژگيهاي طايفه : كدخدايي در طايفه ارثي است. طايفه در چند مجاور و حتي غيرمجاور پراكنده است. افراد طايفه فعاليتهاي اقتصادي يكساني دارند. بر اثر ازدواجهاي ميان طايفه اي ، روابط خاص بين طايفه ها ديده مي شود.

اسلاید 158: ادامه ويژگيهاي طايفه : افراد طايفه همه پيرو يك مذهب هستند. طايفه پدرتبار و ازدواج درون گروهي است.روابط طايفه ها براساس دوستي و گاهي رقابت و دشمني است. همبستگي طايفه اي مهمترين عامل بقاي طايفه ها است.

اسلاید 159: منشأ طايفه در روستاهاي ايران : منشأ ايلي منشأ روستايي و شهري منشأ مذهبي منشأ قومي طايفه هاي بدون منشأ خاص

اسلاید 160: خاندان در شهرهاي ايران:مجموعه خانواده هايي كه به علتوجود رابطه خويشاونديتعلق به منشأ واحد روستايي، ايلي ، نژادي ، مذهبيوحدتي بين آنها برقرار و نسبت به آن آگاهي دارندكه سبب همكاري متقابل مي شود.

اسلاید 161: مفهوم خاندان و دودمان :اين دو را معمولاً به جاي هم به كار مي برند . ولي خاندان مفهومي محدودتر از دودمان است.

اسلاید 162: بخش سوم : ازدواج و طلاقفصل يازدهم : تعريف و هدف ازدواجهدف كلي : تعريف ازدواج از ديدگاههاي مختلف و هدف از ازدواج در جوامع گوناگون

اسلاید 163: تعاريف ازدواج :تعاريف متفاوتي از ازدواج به عمل آمده است . يكي از شكل هاي ساخت اجتماعي كه با تحول اجتماعات در تغيير بوده است .

اسلاید 164: ادامه تعاريف ازدواج : عده اي آنرا يك نهاد اجتماعي مستقل و متغييري مي دانند . عده اي آن را قرارداد اجتماعي براي تنظيم امور جنسي و خانوادگي انسان مي شمارند . بعضي آنرا رسم اجتماعي به حساب مي آورند .

اسلاید 165: علل اختلاف نظر در تعريف ازدواج :الف : متفاوت بودن جامع بشري از نظر سطح تكامل فرهنگي و اجتماعي ب : برداشت و ارزيابي متفاوت جامعه شناسي و مردم شناسي از آن

اسلاید 166: ادامه علل اختلاف نظر در تعريف ازدواج : عده اي از بعد كاركردي عده اي از نظر روابط اعضاء خانواده با همديگر وگروهي از نظر نقش ازدواج در نظام اجتماعي آن را بررسي كردند .ج :سوگيري هاي جامعه شناسان و مردم شناسان درباره كل و به ويژه تعريف ازدواج

اسلاید 167: معيارهاي بكاررفته در تعريف ازدواج :

اسلاید 168: معيار كاركرد :ازدواج نهادي است براي انجام وظايفي مانند : توليد نسل پرورش كودكان انتقال فرهنگ وسيله ايجاد نظم در روابط تامين والدين شرعي براي كودكان

اسلاید 169: معيار رابطه :در اين معيار ازدواج پيوندي پايدار بين زن و مرد و همزيستي و گرد آمدن آنان و فرزندان و اقوام آنها مي دانند.

اسلاید 170: معيار نقش اجتماعي :ازدواج : عبارت است از رابطه و مناسبات ميان دو فرد ازدو جنس مخالف كه در داخل الگوي وسيع و بزرگي ازمناسبات اجتماعي قرار مي گيرند. ازدواج در نظام اجتماعي عمل مي كند .

اسلاید 171: تعريف نهايي ازدواج :پايه گذار خانواده زن و شوهري است و به رابطه اي قانوني ،عرض يا ديني گفته مي شود كه مرد و زن را براي شركتدائم يا موقت در زندگي به هم پيوند مي دهد .

اسلاید 172: هدف ازدواج : در جوامع ابتدايي و سنتي : راهي براي تامين زندگي و رفع نيازهاي اقتصادي و اجتماعي افراد جامعه در جوامع جديد : بر اساس عشق و علاقه شكل مي گيرد .

اسلاید 173: ازدواج در اديان مختلف :در آيين زردتشت : بر ازدواج تاكيد مي شود . در مسيحيت : نه تنها تشويق نمي شود ، بلكه مكروه است و نهي مي شود . در اسلام : براي فرد و جامعه مهم و سودمند و از فرض هاي اساسي است .

اسلاید 174: اهداف اساسي ازدواج در اسلام :ايجاد كانون آرامش براي زن و شوهر بوجود آوردن نسل جديد و تربيت فرزنداني تندرست و با ايمان و نيكوكار

اسلاید 175: اهداف كلي و عمومي ازدواج :

اسلاید 176: فصل دوازدهم : نظام هاي زناشويي هدف كلي :آشنايي با نظام هاي زناشويي از نظر تعداد همسر ، دايرههمسر گزيني و روابط زناشويي

اسلاید 177: نظريات مربوط به دگرگوني اشكال ازدواج : توسعه يك خطي توسعه چند خطي علي رغم وجود اشكال ازدواج ، با توجه به شيوه معيشت و نظام موجود يك شيوه رايج تر است .

اسلاید 178: انواع ازدواج با توجه به تعداد همسر :

اسلاید 179:

اسلاید 180: علل چند زني در در طول تاريخ جوامع بشري : سترون بودن زن يا زنان اول كاهش تعداد مردان به دليل جنگ و ...

اسلاید 181: دنباله علل چند زني : مصلحت اجتماعي مانند افزايش قدرت و رفع اختلاف افزايش نيروي كار از طريق باروري زنان متعدد شرايط جسمي و زيستي زنان در مقايسه با مردان

اسلاید 182: دنباله علل چند زني : اقتضاي شغلي بعضي از مردان مانند بازرگانان اقتضاي نظام پدر سالاري مخصوصا طبقاط اشراف وجود سنتهاي خاص اجتماعي در ازدواج مبادله اي مانند لويرا و سورورا

اسلاید 183: شيوه هاي مختلف تك همسري :

اسلاید 184: دايره همسر گزيني :

اسلاید 185: منشا برون همسري :كوچك بودن جامعه هاي ابتدايي توسعه تدريجي آنها امكان برقراري مبادله اجتماعي – اقتصادي ميان كلانها وقبايل برون همسري با قاعده ” منع زنا يا محارم ” و در نتيجه ” مبادله اجتماعي ” رابطه مستقيم دارد .

اسلاید 186: گونه هاي شناخته شده ازدواج مبادله اي در جوامع گذشته :سورورا : ازدواج مرد با خواهر زن - لويرا : ازدواج مرد با بيوه برادر بزرگتر

اسلاید 187: درون همسري و محارم :الزام فرد به ازدواج با فرد گروه اجتماعي و طبقه خود محافظت از ورود بيگانگان به گروه اجتماعي ( و خروج افراد از آن ) درون همسري نقطه مقابل و مخالف برون همسري نيست .

اسلاید 188: انواع ازدواج با توجه به روابط زناشويي و طول آن :

اسلاید 189: شرايط عقد دائم در اسلام : رضاي طرفين كسب اجازه از پدر براي دختر با كره محرم نبودن دختر و پسر نسبت به هم

اسلاید 190: ادامه شرايط عقد دائم در اسلام : جاري شدن صيغه عقد مسلمان بودن زن و مرد بي عيب و سالم بودن زن و شوهر تعيين مهريه

اسلاید 191: ازدواج موقت:يا متعه ، عقدي است كه در آن مدت زناشويي معين مي شود .

اسلاید 192: هدف هاي ازدواج موقت : فرزند آوري براي مردان بدون فرزند مراعات مصالح اجتماعي مانند برقراري ارتباط بين طوايف تشكيل خانواده براي افراد دائم السفر

اسلاید 193: موارد اشتراك و تفاوت انواع ازدواج :ازدواج موقت :مدت معيني دارد بدون مهر صحيح است ازدواج دائم : مدت ندارد بدون مهر باطل است با طلاق منحل مي شود

اسلاید 194: ادامه موارد اشتراك و تفاوت انواع ازدواج : با بذل يا اتمام مدت منحل مي شود زن فقط در صورت شرط كردن نفقه دارد عده بذل يا اتمام دو طهر است از هم ارث نمي برند زن داراي نفقه است عده طلاق سه طهر است زن و شوهر از هم ارث مي برند

اسلاید 195: فصل سيزدهم :همسر گزيني و همسان گزيني هدف كلي :شناخت شيوه ها و انگيزه هاي همسر گزيني در جهان ، دايرههمسر گزيني ، همسان خواهي و همسان گزيني در ازدواج .

اسلاید 196:

اسلاید 197: انگيزه هاي همسر گزيني :

اسلاید 198: دايره همسر گزيني :به حوزه اي از امكانات و احتمالات گزينش همسر گفته مي شود . كه براي فرد امكان ازدواج با افرادي وجود دارد .اين دايره با وضع اجتماعي – جغرافيايي و معيشت طبقاتي – حرفه اي – شغلي و ... رابطه دارد .

اسلاید 199: عوامل مؤثر در تنگ شدن دايره همسرگزيني

اسلاید 200: عوامل مؤثر در تنگ شدن دايره همسرگزيني

اسلاید 201: عوامل مؤثر در تنگ شدن دايره همسرگزيني

اسلاید 202: تعريف همسان گزيني :عبارت است از : انتخاب همسر از گروه مذهبي ، طبقاتي ،كاستي ، نژادي قشري مشابه يا نزديك فرد .

اسلاید 203:

اسلاید 204: فصل چهاردهم : ويژگي هاي جمعيتي و اجتماعي ازدواجهدف كلي :آشنايي با ويژگي هاي جمعيتي و اجتماعي ازدواج در جهان و ايران

اسلاید 205: سرعت ازدواج :مطالعه مقايسه اي درصد ازدواج كرده ها در دو گروه سني19-15 و 24-20 ساله .و جلو افتادن گروه سني19-15 ساله از گروه ديگر .

اسلاید 206: عموميت ازدواج :با بررسي درصد ازدواج نكرده ها در سنين 45 براي زنان و50 براي مردها محاسبه مي كنند .

اسلاید 207: عوامل موثر در عموميت ازدواج : شيوه اقتصادي مبتني بر كشاورزي سنتي مذهب وضع خاص زنان در برخي جوامع سواد و آموزش بالا رفتن توقعات مردان و زنان

اسلاید 208: پيشرسي ازدواج :سن ازدواج هر جامعه اي مطابق قوانين رسمي ، شرعي ، عرفي تعيين مي شود و ازدواج زودتر از اين سن معين را ازدواج پيشرس مي گويند .

اسلاید 209: علل پيشرسي ازدواج : سليقه هاي شخصي ناشي از شيوه خاص فرهنگي مثل : ” خام پسندي ” مردان اعتقادات عرضي و فرهنگي

اسلاید 210: دنباله علل پيشرسي ازدواج : سن بلوغ دختران نسبت به پسران علل اقتصادي مثل فقر پدر عوامل اجتماعي – سياسي مانند وصلت با خانواده با نفوذ

اسلاید 211: ازدواج مجدد :زن يا مردي كه به دلايلي مانند طلاق ، ترك يا فوت همسرتنها مي ماند ، اجازه دارد بار ديگر ازدواج كند .اين امر به شرايط فرهنگي ، اوضاع زندگي و شيوه معيشتبستگي دارد .

اسلاید 212: مشروعيت ازدواج : الزام به وجود پدري اجتماعي براي هر كودك است . پدر ممكن است حقيقي يا غير حقيقي باشد .مسئله مشروعيت در همه جوامع يكسان نيست .

اسلاید 213: شرايط عدم مشروعيت ازدواج و كودكان نامشروع از نظر ديويس: تولد كودك قبل از ازدواج و رابطه بين دو نامزد باروري ناشي از روابط تحريم شده ( حاصل زنا باشد )

اسلاید 214: دنباله شرايط عدم مشروعيت : باروري ناشي از زناي با محارم باروري ناشي از ازدواج افراد از كاستهاي مختلف باروري ناشي از ازدواج افرادي كه بايد مجرد باشند مانند كشيش ها

اسلاید 215: فصل پانزدهم : طلاق و عوامل آن هدف كلي : آشنايي با اشكال گسيختگي خانواده ، انواع ، علل و پيامد هاي طلاق

اسلاید 216: طلاق :در بررسي هاي اجتماعي ، انحلال قانوني ، شرعي و عرفيازدواج را تحت شرايط و مقرراتي ” طلاق ” مي نامند.

اسلاید 217: طلاق از نظر ويليام گود :شكستن واحد خانواده و تجزيه نقش هاي اجتماعي در نتيجه آن ، كه يك يا تني چند از اعضاء خانواده به طور ارادي يا غير ارادي تكاليفناشي از نقش خود را آن طور كه بايد و شايد انجام ندهند .

اسلاید 218: فسخ :گونه اي از گسيختگي خانواده كه ازدواج بدون آنكه نيازي به طلاق باشد از هم مي گسلد .

اسلاید 219: موارد اختلاف طلاق يا فسخ : طلاق تشريفات خاص دارد ولي در فسخ با اثبات وجود عيوب انجام مي شود . از نظر پرداخت مهريه طلاق و فسخ با هم فرق دارند .

اسلاید 220: دنباله موارد اختلاف طلاق با فسق : در طلاق اختيار مرد بيشتر است ولي در فسخ نسبت به مورد زن و مرد از اختيار مساوي برخوردارند . در طلاق حق برگشت وجود دارد ولي در فسخ رابطه كاملا قطع مي شود .

اسلاید 221: نظريه ها و برداشت هاي مختلف درباره طلاق : تقدس پيمان زناشويي و حذف كلي طلاق حق دادن طلاق به طور مساوي براي زن و مرد

اسلاید 222: دنباله برداشتهاي مختلف درباره طلاق :بي اهميتي طلاق و برداشتن همه قيد و بندهاي زناشويي و اخلاقي منفور بودن طلاق در عين مجاز بودن آن ، با شرايط متفاوت براي زن و مرد

اسلاید 223: انواع طلاق در اسلام

اسلاید 224: علت هاي طلاق :عوامل فردي : ستروني و نداشتن اولاد ذكور سن ازدواج اعتياد نبودن تفاهم خيانت عشق ظاهريعوامل اجتماعي : توسعه شهر نشيني صنعتي شدن افزايش خانواده هاي هسته اي بيداري و اشتغال زنان بحرانها و انقلاب هاي اجتماعي بيكاري و فقر اقتصادي

اسلاید 225: پيامدهاي طلاق :در بعد فردي : پريشاني رواني و به هم خوردن سامان خانواده و شخصيت افراد در بعد اجتماعي : كژروي هاي اجتماعي ناشي از طلاق و تاثير آنها در رفتارها و روابط اجتماعي

اسلاید 226: پيامدهاي طلاق با توجه به جنس :پيامد طلاق براي زنان بيشتر از مردان است . به دليل عدم اشتغال كافي ، پايين بودن سطح سواد ، آگاهي ، سلطه پدر سالاري و ... براي زنان

اسلاید 227: پيامد طلاق با توجه به طول مدت ازدواج :اثر طلاق در زوج هايي با طول عمر ازدواج بيشتر ، عميق تر است . جوانان امكان و آمادگي بيشتري براي تشكيل خانواده دارند .

اسلاید 228: پيامد طلاق با توجه به شرايط جامعه :در جوامعي كه ازدواج مجدد مجاز است ، نتايج طلاق حادنيست ولي در جامعه برعكس آن ، نتايج طلاق شديد مي شود .

اسلاید 229: پيامدهاي طلاق براي والدين و فرزندان :براي فرزندان : نابساماني شخصيت كودكان ، كجروي ، بزهكاري خشونت و پرخاشگريبراي والدين : به هم خوردگي انسجام روانشناختي زن و مرد و تضعيف شخصيت بزرگسالان

اسلاید 230: پايان موفق باشيد

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید