۷۳ اسلاید جان راسکین:فیلسوف، نقاش، شاعر، منتقد، نویسنده و اندیشمند انگلیسی مقدمه نگاهی به زندگی و آثار نخستین سفر به ایتالیا دومین سفر به ایتالیا ؛ ازدواج: سالهای واپسین خانه پدری بررسی زندگی اثار منتشر شده علایق- شخصیت- سبک – ایده و….. حوزه نقاشی حوزه هنرهای سنتی معماری و شهرسازی مرمت بناها نظریات انتقادات در زمان صنعتی و….. … منابع

ppt.ir

صفحه 1:
”هنر يك كشور فضيلت هاي سياسي وا- کشور را بیان مي کند" د فیلسوف, نقاش, شاعر, منتقد, نو اندیشمند از

صفحه 2:
نكاهى به زندكى و اثار جان راسكين ‎cere bed reese ae‏ ا 000 جان راسکین را بدون شک باید یکی از بزرگترب منتقدان قرن نوزدهم دانست که آرا و۱۳ ‎ae era Sern Beel|‏ ۰ نظير ابتزر هاوارد . داشته اسن 0004 ‎ay pe‏ گروپیوس . کاندینسکی ‏ که ‎oo a‏ بزركان و تاثيركذارترين هنر قرن بيستم مى باشد ؛ ازرش و اهمبيت ا ا 00 ‎gry wld eon ne Sane c esac any‏ 00 رز ادامه تاثیر اندیشه های راسکین بر هترمندان را در چهار ۲ ۱ ‎١‏ ‏سای هنرهای سنتی, شهرسازی, معماری, مرمت بناها و شهرهای ۳ 3 تشد یر سر آثار و نوشته ها به جا مانده از بزرگان هنر ابتدا قرن بلتم به وص ادن ‎arian are me‏ 9070001 17ل )© ی تا

صفحه 3:
کتاب ‎une‏ تاريخ هنر , 00 از وى به ميان ]0د كا ا ا ار 1 ا ا ال ا ‎ered‏ ااا ا 00 ‎pee 7 mo] pve eer)‏ ا ا ع معمارى مدرنء جنان كه خواهيم ديد , تا - ‎co 11 eg eee‏ ا ا ‎cl Sree Peers ert)‏ ا ا ل ار ا ا ا ‎resi‏ الال اصلی انجام و نگارش این پژوهش است ؛ هر چند که ‎se‏ ‏های مختلف هنری ‎Dayne‏ ۱۱۱ ‎

صفحه 4:
جنان ی ‎Byer o emoreee Rene sey erect cg‏ ا 01007 ‎een g|‏ ا ا ا ل نيز مطلبى در مورد زندكى و آثار وى مر سر 1ن ل و » به اثار او نیز اشارتی داشته باشد .

صفحه 5:
زندگی و آثار جان راسکین Pe ee ee yt BCP TE DUONeT Tiny) Cra Vag ort By ‏و‎ ‏تا حدی که بعضی از محققین معتقدند که هیچ تصورء‎ ‏ی‎ AEG aon ee eres جان راسکین در هشتم فوریه 1819 در لا تبوغ زود هنگام در فرزندشان شدند و ‎nen rereress‏ ۱ تاجر موفق بود . او علاقه خاصى به تابلوهاى نقاشى داشت و هتكامن ا ا ا 70 ا 7 اا ل 1 ‎ISR RePEc arene kre Peg Fo ne‏ ل ا د ‎ooo ET TERS RPT gare Fea frre eee ee]‏ ‎Sees‏

صفحه 6:
تشويق هاى يدرش باعث شد تا نقاشى را به طور جدى کویلی فلدینگ فرا گیرد . وقتی ل ل د مختلف اروپا رفت که از جمله , تماشای کوب ۱۱ سالگی غلاقمند به دختر شریک اسپاییی بدرش ا ‎Cer rea‏ ‎Ee Pecan iret -e mn‏ ‎prety‏ ا ل ‎Pics‏ کرش تون ‎(eal‏ ‏نمايد .

صفحه 7:

صفحه 8:
۳ ور رت ها تشخیص دادند که اين بیماری بسیار تحلیل برد ۱۳۱ مسافرت خارج برود .بنابراين او به همراه خانواده / “ss IEE ‏ا ا‎ en ۳ ۲ ‏به نام جرج ریچموند فرا گرفت که‎ ۱ 1 i 0 ris SSR... Aaa eRe aircon eres Te aie) Pe ON MeO ‏كتاب با نام نقاشان مدرن در ماهمى 1643 جاب ومنتشر شد ؟ يعني‎ ‏فقط بيست وجهار سالش بود .موفقييت قابل توجه كتاب وى را‎ روی جلد دوم را نیز آغاز کند

صفحه 9:
دومين سفر به ايتاليا ؛ ازدواج: ا ا لك ‎why;‏ 7 بازكشتنش به دانمارى هيل با كامل شدن ‎٠‏ جاب و ان ‎epee eS E:7 CN‏ 1۱ ۱ و در شرح ويزكى هاى اصلى معمارى كوتيك ذ ا 1 0000 های ونیز بود که در سال 1851 منتشر شد ان .سا به حمایت ۱ هترمندان پیش رافائلی پرداخت ۲ ‎AE PGS‏ ‎eas‏ ا ا ‎SiG) Co‏ دا و منتخب أكادمى سلطنتى و جولای 1854 ترک و پس از چند ماه با میلایز ازدواج کرد

صفحه 10:
بازگشت به خانه پدری بازکشت راسکین به دانمارک هبل , به نوعی فراز از آن مه < Oe 17 er cs CEE Corey Cer ee Ne, coll AE T-Cy reer ren oe IETS roca NR Pansy eC ‏ايتاليا و به ويزه كارهاى يائولو ورونزه بود . در سال 1864 بدرش فوت‎ ‏کر‎ ‎on EAT ARREST 1 . ‏كامل براى استفاده از أنها را نداشت‎

صفحه 11:
سالها واپسین در 1869 راسكين به عنوان رح ‎ree ieee ee Benvcnee ene‏ 111 8 اا ا ‎PSU‏ ‎Bt Arent‏ 2010 دانشجویان تاسیس مود رای ۰ ۰ ۱ را به عنوان یک شخصیت عقلانی :1 1 افسردگی ماتیک او را به شدت تا ترا رسید.در 1879 بالاخره تسلیم معالجات پزشکی شد و در همین سل ویسلر به خاطر توهین به او در مورد نقد غیر مسئولان یکی از آثارش, م ‎ree‏ 00 ‎ris Le aN a rein PC‏ 17 ‎EEG. PSE sc leropevee Paper ruses PET Per‏ 5

صفحه 12:
بررسی زندگی : چنین معمول است که راسکین را به عنوان دوره ی ویکتورپا در انگلستان شتان 7 هنری کشورش بود و ضمن پاسداری از لس ۱ باید گفت که پذرش راسکین در : 1 wet Tere ta Rovere) i . ‏اش نوشته شد‎ جنبش احیای گوتیک در ریع آخر قرن نوزده , با نظرات غا ا ا ا اقتصاد سیاسی و اجتماعی گرایش بافت ۰

صفحه 13:
آثار منتشر شده وى: 1) نقاشان مدرن (1843) 2)هفت مشعل معماري (1848) 3)سنگ‌هاي ونیز (1855) ۱ ‎ono)‏ اا راسكين در سال 1889 از ۱ ‎is t\10)‏ 1 ‎SRE rer ere einer erec ear i .1912

صفحه 14:
Sr IC De ۱ Puy ica Ie Ieee ft re Sear pat WG Bey ‏به راحتى زندكى كند . راسكين با سختى و تنهايى در أو‎ 0 ‏زندگی کرد . علایق ا‎ 7 wl pole b wwlii ‏خود یکی از علایم بیماری روانی او‎ | ees IG Rr ret بنا شده است .

صفحه 15:
Hd ‏کلودلرن,تقاش بزرگ فرانسوی قرن اسول بای تا‎ ‏دادند. اخلاقيات مذهبى أميخته با معمارى كوتيك نيز يكى ديكر از عواء‎ "7 eer ke Ene organ eee ‏ا لسر‎ eee ‏ا ا ل‎

صفحه 16:
Bee ee نقد هنرى در تاريخ هنر غرب , با مذهب و اخلاقیات در هم 2 شرايط اخلاقى و شخصى هنرمندان را نيز ‎er oe connec Scone)‏ قرن نوزدهم , نظريه ى هنر براى هنر , با ب ‎a yeeros‏ «سمپولیسم در واف پدر ۰ ۳۳ نقد تمثیل گرایانه , و به ویژه ت ‎ak oe AR ni, | a Pag ee‏ ۳ ا ا ‎Silica‏ ار نیمه نخست حاکمیتش , کاملا در سایه ی اخلاقیات به شدت ويكتورين ( يعنى همان دوره راسكين ) قرار دا ‎agen‏ ااا 0

صفحه 17:
تاثير زندكى اسکین SLi TS eae TEE RP Pare a ‏های مختلف هنری می پردازد . البته چنان که پيشت‎ ‎eel‏ ی ‎SE) aL eRe een oe)‏

صفحه 18:
‎AV Ae‏ ی در حوزه نقاشی (بر نقاشان مکتب رما جنان كه در زندكى نامه راسكين در بخش نخست آمد ؛ ‎٩‏ ‏طراحی داشت و تمام اصول زیبایی شا ۵ ۰ ۱ داد «راسکین در عین حال که شیفته نقاشی ۱ ۳ ‏اي ‎ESE Dg ASE tero‏ ما معمولا نتیجه به نفع گوتیک تمام می شد . احساسا تايلثونى در كشورهاى انكلستان و فرانسه و آله موثرى شد , زيرا هر يى از آن سه كشور |5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏واو ا ل ا ‎Ain ec... OR eR‏ ‎tea JI SIRs Gia near eens‏ حمایت منتقدانی نظیر راسکین جای خود را باز کرد نا <د. ۳ و ‎ye‏ ‏؛ و رمانتيسم براى اين كرايش و همه ى كرايش هاى ديكرى كه حاكى از روى كرداد 0 ‎SRC ERP ego ene‏ | ی وت مت ‎crane eas yar‏ ار نیز در زمان خود به شدت درگیر این موضوع بود .

صفحه 19:
و رسد که قادر نیست در میان این دو جهان متفاوت دست به ‎soli oS PETRA errata tears‏ مبه و مردد دیدرو از چندین جهت نشان دهنده عارضه فرا است ؛ دوره ای انتقالی که د ‎eat‏ ‎creraan‏ 3 تئوکلا سیک , نشان دهندهی عوامل مهمی ان ۱۳ فرانسه نقش داشته اند ... در اين عصر هم چنا م ‎ver‏ 1 الا 00 ‎ed ee ere ee‏ در ا ‎٩‏ لام هتر تحمیل می شوند ‎a.‏ ‏عنوان نتايج و دستاوردهاى ذوق سليم و عقل متعا به انها نكريسته مى شُود 9 و 1 ‎ICP :] ape) Pena MPF ele‏ زر ‎mE RC ge‏ ا ا ‎“is SSPE‏ ‎ae‏ رگ ت چنین می نویسد : ‏«...با صداى ريزش آب از بند آسياب و... درختان بيد , الوار كهنه و يوسيده , ۱ چوب لجن آلود و ساختمان های آجری , من عاشق اين جيزها هستم . شكسبير مى ‎ea‏ ار ل اد سات . ابن شاعر سخن از مسكن و ماواي نام بیچاره در آغل گوستندان می گود ص مادامی که قاشی می کنم هرگز از به تصویر كشيدن ابن مكان هاى باز نخواهم ۱

صفحه 20:
CD te ee OE awe eee Re eee eee} است و ‎a SERIES Es eT‏ كند ؛ آن مناظر از من يى نقاش بذد ‎om‏ ۳ ‎ee eee eran poe ee‏ ‎ne eg‏ و ان بود که در 7 و «ترتر مسلماً از شنیدن تقیییر ا کر بالیده است . در واقع همین خصوصیات بود و خشم راسکین را به شدت بر می انگیخت ‏ 00 ne orem برای پاشیدن یک کاسه رگ چون می دانیم که در آن تابلو و ساير كارهاى ترنر بودم است ر + ‎ree aes‏ و ا ل الل ري مسا بي ا ‎ean rrr‏ کر ات ‎EP ea newer ere peri pants‏ ی راسکین در دادگاه بازنده شد وبعدها در اواخر ‎Ey, IRR‏ ‎eee pre aren Ws‏ ا ا ا وا

صفحه 21:
٩ Ett) p> EPEC ROS CET oy OCR ETy TST SPORE ‏ا‎ Pre ne eg ge PO 00007 21 067 ‏شان رآ اعتلا بخشد , حال آنكه ويسلر به يكى ار‎ 00 re) op Re teine varmec Scar Het ine es) RSC art Sts epi cgrem] c gre al Meanneres emer) RO ‏به مرور در اواخر قرن نوزدهم حائز اهمیت فزاینده‎ ‏بسيارى مى بتدارتد كه سس شرت‎ « ‏روزگار پیروزی فلسفه اجتماعی , کمیاب بود ۰ این‎ ‏که اساس کار خود را بر روش شناخت شکل ات‎ ‏اا اه‎ een ۱ ‏ا ا‎ Lerner ep TR TINTS Ly «٠ / ‏آثار ويليام ترنر است , كه در مجلد جهارم كتايش نقاشان مدرن آمده‎ 9 ‏سال 1843 باز مى كردد . راسكين تقاشی را بیان ادراک حنشی نقاش‎ ۱ ‏ل ا‎ Coreppre sng ne Pe ۱۳۳ ‏آثار ترنر کرد که تقریباً همواره با گردشگری یکسان ترسیم‎ ‏کر‎ ‎۱ ‏یس .از اين رو راسکین اعلام کرد که در فهم شگرد ترنر مفاهیمی کهنه چون‎ ie a ‏او اللا‎ Si ree 518 cat SETRPESIEE RSPR Sa i pet ore cop eee re ‏هتر ناب و آیین اصالت زیبایی شناسی او را قبول نذا نا ب يت‎ ‏ا‎ Pel DRC e Ie ‏ا‎ Struc rey ۳ ‏کلاسیک یعنی استقلال اثر هنری یافت که خاصه 3 انجش بر و۰‎ ا اسه رقت ةيةه نيا

صفحه 22:
ار 7 اصلى بود كه حتى ناقدان أن زيباى تناك 7 8 ا ا 0 یاد کردند . از همه تاثیر ژرفی بر ره ۱ ‎PP TeT SP S‏ ا ا دیدگاهی همانند با بودلر را سر مشق کار < واكنشى به تحليل هاى تاريخى و |جانا | ل 1ن

صفحه 23:
epee ee eer We lbect ts Reeo ie] ‏حتى سنت گرایان , جهان وسیع تری از مضمون و قا‎ « ‏و‎ ‏ی و‎ ۱۳۲ ۱ ‏راه تیازمند توجیه وتیل بر‎ 7 ‏ا ل ا‎ TESST Ea iey en tes ‏كلى و ناباورى نسيت به كاردا 0 تكامى‎ ‏الل ل‎ 1 7 ۳۳۰ ‏صورت مفاطان‎

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
/

صفحه 27:
ی چنان که در بخش نخست , در شرح زندگی راسکین آمد وی با جه احیاگران هنر پیش رافائلی . ‎ee PO PAROLE‏ ۱۱ ۱ « احیاگران هنر پیش نخست به ناصریان ال ۱ ا را اعضای اين انجمن عبارت ی ۱ ۱ ‎ee ERO oe wicks eres)‏ ‎cv eere espe el hand cee Seem)‏ ]7 5 برخاستند و با تکیه بر آموزه راسکین مبنی بر وفاداری به طبیعت و در ‎ane CIC) arp Ptaet Grp Cae‏ ا ‎Pes Freer‏ تس ‎On‏ ‏ا ‎SR Src‏ ا ‎eee Srey nes eve oral el ete ed‏ م ‎wer Ree Re SET‏ ا ‎DRO‏ ان + بروان , اثر گذارد . به هنگام احیای جنبش هنرهای دستی , باز چنین ‎Ti eS,‏ و

صفحه 28:
بر واسیلیکاند بنسکی یکی ازمهمترین نقاشانی ه نظرات معنوی و مذهبی راسکین بر وی تانیز گذاشت , واسلی کا 9 ‎ae‏ ‎te ay edt ere a oS.‏ ۱ ‎PEE CRC meer en An re ore‏ ا ‎Tree‏ ‏در هر حال کاندیتسکی در کتان ۰۱۰-۰ ۳ ‎GRR Ces es‏ Reed « اكر نكاهتان روى جعبه آبرتك كردش كند , دو جيز را تجربه خواهيدكرة كاملا فيزيكى را حس خواهيد كرد . يعنى جشم از زيبايى و ديكر خواص ‎Ca Oke Per Re rare ee‏ ل 1 0 سطحى هم هستند ... و اكنون مي رسيم به نتيجه دومى كه از نكاه 7 ‎eras cp) Recon y ered vo epee bape nee mOrsy‏ ا الال از ‎sheet iy‏ ا ‎ET‏ ‏مستقيماً به روح اثر مى كذارد ...هم آهنكى رنك ها بايد در تهات بر نوازرش رف السَان تکیه داشته باشد .»

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:
و بر دیگران ‎vennand‏ و ا ران مت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ane eee 9‏ ا يا الاو د ا كا سا ب ا و ‎ney‏ ا ا ا ا 0 اال ال لا 1 ‎GIES STi cies rere as‏ ار عار ا ‎(oi‏ ‎

صفحه 32:
بش ور هنرهاى سنتى ا ‎TIDE‏ ‏زوال عمومی کارهای دستی که معلول اثقلات ی ۱۱ ا ا ا داشت كه از رهكذر آن بار ديكر كار انسان با كذنا 0 7( 0000717 انتقادات او در عرصه بسيار كسترده اى ارد | شده ای که مورد حمایت او بود در اوضاع. ‎Oe ee‏ 5 آلمان و ماشين بود نتوا ‎Ol recede ner rrr pvee‏ ‎i a Ree ore cen eel ae ne trae we eee Soe‏ ته ناب و ساده و دست ساز 90113 22097 ا ا ار را ‎oer ree‏ ا 0 دانستند او رویای هنر جدیدی را در سر می پروراند که ۱ ۲ ۳ امکانات ذاتی مصالح و مواد مختلف مبتنی باشد پرچم این هنر جدید با 100۷22[ در دهه 1890 به اهتزاز در آمد.

صفحه 33:
1-2-2- برویلیم موریس و جنبش هنر ها و پيشه ها _ ((موريس كرايش سوسياليست داشت ولى الكوى آرمانى خود را در ‎geen nnene geen ne teye‏ 00 5 ماشینی شدن صنعت تاکید می ورزید . بر این : ضرور روزمره ناشى مى شود و تزيين سر آغاز هنر بيان اب ‎eee ee‏ ا ‎a‏ Se eee ee tees WEN Ue wl eee ol ene PTE O Con Sr Pa Ere Bree SSE ‏ی‎ para pera treo) ‏اام ار ا‎ recs Creve ngs es On err ‏برخاست کشش فزاینده په هنرقومی و نیز تمجید از ا‎ 1 ‏قرن وسطی که گویا در آن دوران ا ل الس ا‎ Se ‏يدرانه وير از صلح و صفا بر خوردار مى بود . بسيارى از اين نظربا‎ 0 ‏ا‎ ise 1 aOR TN a ۱ kere eS recor Moyer a are wor ‏ا‎ ‏ام‎ Cie rerea pees 7 evfewre ieerrd] bu pareve] a even eS Cg ‏بر‎ poset erin cqheeair ny Pea Dae | EP CINeC-rear nee Ieee eee] py ‏اخلاق سياست و مذهب آميخته باشد .جنبش هنر ها و بيشه ها در سال هايآ خر سده‎ (Cee aT ee a

صفحه 34:
در معماری و شهر سازی ا ا اه ‎eer‏ 00 اختن ‎pee‏ رز زندكى ساختن يعنى حيات يخشيدن و جودانى كردن حيات اتسانت خاطره:زندگی یعنی الالو بوي ال ال ا ا ا 0 سنت هاى جديد.))

صفحه 35:
وی سپس این ویژگی ها را در معماری گوتیک باز شناسی مر ششم کتاب سنگ ها و نیز تحت عنوان ماهیت گوتیک به رو ‎Soe aT EPC SIO BS PEE Ee BO‏ بیان می کند . وی می گوید : انحطاط و تنزل ناشی از جابه جایی ماشین و کارگر بیش از توده ملت ها را در همه نقاط جهان به تلاشی ‏ ۱۱ به آزادی توصیف ناشده می کشاند با ۰ ۳ و هنر از بزرك ترين استادان انتظار كمال فى دهتد ... اما اثراد بان 1 اا چون طرافت در -د کیال با ۱ آنان را همان گونه که به ما عرت ‎bo‏ ‏و ‏در اين روزكار هميشه مى كوشيم اين دو را از هم جدا كنيم :شخصى مى همم ۳ ۱ مشغول کار کردن و هر دز یدهم ‎er 1 el Si‏ ا ‎SLES Sverre Corer‏ را خود را کوچک می شمارد و اجتماع ما را اندیشمندانی بیمار و کارگرانی بینوا تشکل ‎reyes‏

صفحه 36:
"۱ los so Ly adwail aS cul ISL leas ‏توان از كار شادى آفريد جدا كردن اين اين دو بدون.‎ ‏نيست .... فكر مى كنم سخنان من به اندازه كافى رسا بود‎ FSP peers ‏ا ا‎ Cer ets ‏خشوت با‎ ‏ل ا‎ ‏مسیحی است .به نظر می رسد در اين امر یک قیاس‎ ۳ 7 ecg EI eee ‏وقتى بارلمان لندن در 1836 سوخت كروهى از‎ 211100 1 ce Ire] bere ‏ا‎ runees ence ‏مذهبی سده های میانی می جستند.‎

صفحه 37:
ال ‎ee CR‏ سار ‎Seve PA Ieee ONE CN‏ 4 "معماری هنری است که همه مردم باید آن را بياموزند جون كه همكان ار آن 0000710( ‎err Pears‏ ل ا د كونه اى ساخته شوند كه بسيار بادوام باشند و سار ا و ‎pro) Perr] Fog regres) Ape ieee rent Wve Eanes Fee‏ تفاوتهایی که قادر باشند اين حال ۱۳۱۱۲۲ تاریخ ثبت کنند.

صفحه 38:
بر شهر سازان: ا ا ال 0 ‎e ere‏ ا ل ۱۱ ‎eer eer ry torr‏ ‎[erie eect Oba P ator eo)‏ سازی داشته اند به اين معتا ک ۰ ۳۰ تا بسیاری اشخاص با استفاده از 3 ۳ ۲ ا 7 7 000 122

صفحه 39:
در مرمت بنا ها و شهرهاى تاريخى SRE ORO ROC Se Seas ne erie ie) ae rl nore c ‏موریس در خصوص پایه گذاری انجمن حفاظت از بنا های پانث‎ ۱ ۱ ۰ ‏که احترام گذاشتن به معماری گذشته حور‎ CES 0 ‏ا ال‎ ee Ceol ۱ irae) ies Htg] Mat ove er || ۱٩ ‏طبیعی زیبایی قرار گرفته اند که بنا به‎ ‏و‎ ‎۱ Bre i ۴ ‏ب:نظم اندام واره با سار‎ ‏ا سس‎ 5 eerie, ATURE RICE Ir tree [rt eee ner nT ار ‎en, 6 eT URS TI‏ ۱ شدتد اين اصول به شرح زير فى باشة 1

صفحه 40:
يكم اصل فتايذيرى :اعتقاد راسكين بر ان ]1 5 رت ا ا 00 ور آرامی در طول عمر اثر صورت پذیرد تا ورود به دورا ۱ ا 1 0 دوم اصل عدم ‎EEC‏ ‏شهرى باعث خلق اشكال يكسان و غير ذهن انسان قابل ادراى تيستئد زررا !ل 2777 راملا اا تنوع استوار است . انسان بر اساس طبیعت متنوع خو گرفته و عمل : ‎GRE CT‏ بناهایی که عناصر تشکیل دهنده ساخت اصلی شهر را شک ۳۳ ذوق وسلیقه مردم ساخته می شوند و باعت خلق مخیط ۰ 5

صفحه 41:
و مى ساخته تنها براى يى نسل نبوده بلكه ساختى هميشكى داشته ا ا معاصر به تنها جيزى كه نمى انديشد جاودانكى است ‎١‏ ‏ال 1977 011/17 را ‎TSE eee venee ges peter‏ چهارم اصل عدم دخالت:بنا های دوارهای گذا به گذشتگان و آیندگان تیز تعلق دارند .بنا بر 1 ‎ Pr‏ 7 با شرایط زمان خود تطبیق دهند.هر نسل : 5 ‎rope Lol ari,‏ آبينى :اكر بنا بافت يا مجموعه به طور مداوم مورد م هميشه يا بر جا و زنوه خواهد ماند.با توجه به اصول و نظريه هاى مور ل مى تواند دستور عمل هايى مورد توجه وى را در دو مورد خلاصه كرد نخد ‎ee Reere Sncue Cy Oye reer] Reve rea tee nee)‏ ۰۱ م مما 0 ‎SL ar PUR eg‏ ا و ‎Oren es Ror nCy er Recs RC Roce a eRe eae tc‏ ا ار ‎caus‏ را | ‏کر ی نس ۰ ۳ ‎۱

صفحه 42:
برخى از بزوهش كران ايرانى كه در زمينه نظرات را اا مال ا ا 0 منشآ همجين اشتباهى از كجا بوده الست لد 7[ |00 لا جزوات دانشگاهی بسیاری از استادان مورد استناد قرار گرفته چنین نتبجه گیری شده که راسکین مخالف هرگونه دخالتی ی ا ا ا ا ‎SI See) ar eee]‏ آن اجتتاب کرد. 2-ما براى دست بردن در آثار هل 2 02 كا باشند و ما حق از بین بردن آثار آنها را ندارب 00 احساس كنيم. م 0 ‎Creme‏ 1ك بكذاريد با وضعى ا" رت با و سوت ای له : ی جنان كه در صفحات كذشته ی رس سس باشد روش بيشنهادى راسكين عدم مداخله ناكهانى در وضعيت بناى تاريخى است ‎tres)‏ ا 0 بآ پر اندام ببا و هر ممکن مین

صفحه 43:
( ete eee eC ee <P ep eer erl BRod ss ‏باريس قرار كرفت لودو معتقد بود كه بايد بنا ويران را تکمیل کرد‎ “Tab ‏ا‎ Ue ee ۳۱۱ 3 ‏ساخت بنا وقوف داشته باشد همچنین وی معتق‎ 1 ‏بنا بايد بافت اطراف آن را تخريب كرد تا ا لك با 10لا‎ 1 ٩ - er Rte Sire Seer eee Re Ree eed Ge A a ces rename ۱ toler e peer nab acer 7 ۱ ‏کابلترامی کامیو بویی تو کامیار ۳ پر‎ ‏وهشی دیگر خواهد تواند بود.‎ Ee I ea. “See een ‏را ره‎ ae ESE ‏لودو در مر ان‎ ‏و‎ ‎1 ‏ا ا ا‎ MS) ells re Re ve oe mere E per Teg ‏توسط راسكين در انككلستان و براى حفظ محيط هاى طبيعى بعدها در ديكر كشورهاى‎ ‏ار‎ a ee evar cis veer ‏كنوانسيون ميراث جهانى يونسكو به تصويب كشورهاى عضو رسيد ميراث طبيعى (شامل‎ ‏ا ااا ا ا ان‎ eget gr RIS Te eae Pe . ‏فرهنگ و هم قدر و هم ارزش آن به شمار آمد‎

صفحه 44:
نظریات راسکین در باب معما 1)ستایش تنوع 2)شهرء تمايش بسيار جذابتر از منظره ‎Stara MC cerre Auer i] Oo)‏ 52 ‎Scenes‏ 5اله تنوع 6)له بيتفاوتي 00 mey sere folders <1 A ‏8)صاحبان حرفه‎ 9)شهر و اجتماع 0)استقرار 1)رزش ويزكي 2)گرایش

صفحه 45:
آرنوو و آردکو پایان قرن نوزدهم دوران تا لیف در هنر بود . دورانی بود که نقاشان ا 1 ل 0 كاوش شاعران و نقاشان و موسيقى دأنان اجا كرا 000( واكنش بود كوكن به رهايى رنكٌ و كاوش هاى خطى كه نیز انتقال داد نام تالیف م 1 00 ا ل ل ‎Re eek ee es‏ 11001 ‎ENR eNET ra‏ 0000 ‎(io Sy i... NRE eae rates‏ استادکاران و طراحان سربر آوردو نه تنها بر نقاشی پیکر سازی و معماری ‎RRC‏ اليد جات شيشه ک ۱۳۲ ‎(AES TEES Ora Eig Eee OC‏ ار نقاشان واستادکاران نسبتا نا معروف به کار گرفته شد اما ‎STEP pegs evar papers ume pea SL oa IPC‏ آرنوو از دل جنبش انگلیسی هنر ها و پيشه ها که نما ینده و میل ده اش وا ‎Descent Suse arn Apr epee at Sentra eer Se rece acre 6‏ ‎CMEC eS‏ ا ‎Porad‏ فلسفه جان راسکین با اين مفهوم که هنر حقیقی باید هم زیبا باشد و هم سود مند.

صفحه 46:
. آنها مى ديدتد كه دنياى نقاش و استادكار به تاشلا 00( ‎eee ee Bee nore]‏ 00 ا 0000 ‎RT Set ieg ie epee‏ ل لا ‎Rex ere bc)‏ ا ‎ee Rolec‏ 20 و شمایل تگاریی بودند که از سبم های تاریخی ای که هنوز سازی ها فرهنگستایی تسلط داشت بر كنار بماند بايد در نط از مواد و تكنولوزى نوين در ساختمان ها ‎٠‏ !0 كارك ‎SSPE‏ ‏پیرو آرنوو نمی تدانستند از تا ثیر سبک های ‎eters‏ 00 ‎ECE‏ ا ا ا ا ا ۱ ۱ های عصر کمتر شناخته شده ۱ لل از مهم ترین هنر مندان آرنوو باید از گوستاو کلیمت اتریشی نام برد وی طراحی و اجرای تز بینات یک کاخ را بر عهده گرفت که این ۱ يكى از مهم ترين آثار آرنوو شناخته شده است . آزلود ‎١‏ 0707| ‎Petal Seneca a ROE Ey SC eee CTS e enor cy‏ ‎Ser ee es eed ae eS eymeew) aCa‏ ۳ تمدن نقاط مختلف جهان مشهود استدر واقع أردكو توانست در روزكار ۱ ‎mS Lenr ee‏ ا ا ا ل ل اك خود از مهم ترین شاخه های هنر مدرن محسوب می شوندژوهشی مستقل و مفصل من طلبد و در ایتجا به همین مختصر پسره ۱۳

صفحه 47:
بر والتر گروپیوس و باوهاوس والتر كروبيوس يكى از معماران بنام و تاثير كذار قرن بيستم ب شدت تحت تاثير انديشه هاى راسكين در مورد هنر و صد دامنه معماری تام چنین می گویید : اس انسان اندیشمند دوران ما ‎ee‏ ‏1 1 , 1 1 اين لازم ‎“ee 0 ۳‏ ی که کر شمارند بشویم در اين موضوع تحقیق کثیم که چه چیز روابط واقا انسان و هم چنین طبیعت و اتسار ی تا ا ‎ORE PR eee‏ را ‎(CGRESS Bene Os Creo en rcs‏ تا اواخر دهه 1960 اکثر مدارس طراحی و معماری روا ۳۱۰ ازبرنامه های آموزشی با وهاوس در طول چند دهه به ۶ ۱۲۲ مدرن به شمار مى آمد . ويرْكى هاى سبك باوهاوس كه بعدا" به سيى معروف شد حذف تزیینات و نماهای پر تجمل و رتاک ۱۳۳۱۳ ‎Py‏ ا ا ‎LEE RTE BIC‏ ی

صفحه 48:
برمیس فان در روهه: ۱ | Utes )) ‏هلندی را مشاهده نماید معماری که ساختمان های ساده‎ ۱ ‏و‎ ‎eevee re gre ear ree ees Penesc] mare Oy NU pray et ese peal pce roy ie eer eiree rr ‏در تضاد با اين انحراف او به طرة‎

صفحه 49:
بر فرانک لودرایت فرانک لودرایت (1959 1867)درا بی شک وبه حق یکی | معماران قرن بيستم مى دانتد.فرانى لود رابت حتى بيش ‎erie‏ ا ا 00 ‎ole UL S we oShy gusilSuns‏ 0700 برداشت عقلانى و ساختارى ويولت له دوك از ه ا ا ‎ESE‏ | مجزوب طبیعت بود و وقادارى به طبيعت کنیم . اما هرقدر که کاج و بلوط را به صورت آزاد در طبیعت دوست ‎٩ Ret eo areas Cones Preval iP eae er emeey‏ ‎٩ pees sors meereer Ivrea Cn wes mneces]‏ ‎Bere Oe re eC eee mes)‏ : حياسيت هاى لطيف بشرى است بدين سان مصربان كياهان لوتوس 01105| را مى 0 بعنی لوتوس به ا 10011111

صفحه 50:
0 ما حق قانونی دست بردن در آثار هنری را ندا, 2 اعتقاد به مرمت محتاطانه تاریخن ۱ 2 شیوه اقدام او در بناها و بافت های تاربخی م قات ا ‎(co ells‏ امكان

صفحه 51:
SY pare » (Kw!) Solas! 1) نمایش ظاهري استخوان‌بندي حمال بنا در چيزي عغب از آن چه که واقعاً با آن ساخته شده | آنها. 3)استفاده از تزئینات مختلفي که با ماشین ساخته شده‌اند

صفحه 52:
0 ‏ا‎ mured et oreen pn va) ‏نوزدهم‎ 000 See re Can he 0 ‏ل‎ ‎be ae)‏ ا ا ا ل 0 نفی صنعت ‎ECS) ag‏ اا ‎Coe‏ ‏هاي قرون وسطى و احياى اصول ۹ ‎ARR eer ay‏

صفحه 53:
حاصل سخن ۱ PS pee Pearce erage prewrel erent ‏از شیوه سنتي به صنعتي بود.‎ 1) باعث ایجاد مباحث فراواني در شاخه‌هاي

صفحه 54:
طبیعت را یافتند و باور کردند که منظره نكارى است."کلارک" > میت براى تبديل كردن پیجید

صفحه 55:

صفحه 56:
همزمان است با اتمام قرون وسطی و وی بوده که همواره در * ور فرانسه پدید آمد و تا اواسط قرن

صفحه 57:
۲ و دادن حالت نوع زیادی نداشته و حالت

صفحه 58:
را نگاشت و پس از چندي, آن را در بنج جلد متتشر ‎al‏ لو کی رش هن را در أن یداد که را یت که از طرفي 2 عالم شري وار ميقي » پیوسته با مباني مذهبي و اخلاقي آميخته است. با اين حا ‎٩۲‏ 308 زاین دز گتاب دیگرش با عنوان هفت ای ملی و عادات اجتماعی يك ملت میداند و هفت يس از آن که از نويسندگي درباره هنر دست کشید. ‎qo‏ و مذهبي پرداخت و اصطلاحات اساسي عرضه کرد که در حدود سي جلد از پتجاه جلد آثر او ارزشهاي معنوي نمیداند. ‎plage‏ اعقيده يود كه col ane ‏ن سرانجام‎

صفحه 59:
Fro er ee ‏ل یافت. تمام‎ 0 ‏اخلاقی‌اند. معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری‎ ‏انتشار یافت. وی در اين کتاب سخن از معماری می‌گوید و‎ ۱ err] ssp bOran CRimrerty و جان راسکین, منقد هنری اهل انگلستان از تا کر جايكزين آن مى شود. او را مى توان سردمدا ‎ere ores‏ و ا 1 11 های او پیرامون نکوهش مرمت می آید. TT ee Reve PO Pe Bee Us Rowen pce. /eyr ps Rcert) Cane oe Meter 215 ‏عدم رعايت اصالت و‎

صفحه 60:
تخريبى كه با توصيف دروغين اثر نابود شده همراه اب بر زبان تراتم؛ جيزى كه از أغار ] ب|] ‎1١‏ ” ا ا ا 0 دیوارهابی قدیمی در داعل ۵۱ 1۱ ی باشید. حتی می خواهم بگویم نیتوا ‎eee ie‏ "۱ ele Ee De RORE SPR Pea UPD) ۲۱ ۰ ‏این مرحله را دلیل بر انتخاب درست مسا‎

صفحه 61:
وکین +0030 که معمار زمانه اش بود و به کارگران کارخانه ها که غیر

صفحه 62:
ا ار روانی و دیداری بر ذهن میل به مالکیت آن واکنش نشان می دیداری دست می دهد. عابری در حال حرکت | به روزمرگی عادت می کنیم کی ات «عمازانه که مرخله

صفحه 63:
هفت مشعل معمارکه ااا ‎eee ea eee rrgre | eT‏ ار و Arn SO ‏تشريعى تبديل مى كند كه‎ هرس نام و (oer Ogre etry] Farge. ‏ا‎ ‏جست.‎ 75 اا ل زیباست, انعکاس آن در واقعیت نیز سبب زیبایی خواهد شد. ل رت کیت ‎is lal‏ او سل کر ۳۲ ندگی یعنی خاطره وساختن ۱ ۳۳۳ ا ا اللا هاى جديد

صفحه 64:
‎eines an‏ و ۰ نها تبعیت از آنها و تبدیل آنها به سنتهای جدید (مقصودی,حبیبی, ۱۳۸۱: ۳۶) ‏راسکین از جمله منتقدانی بود که نسبت به آینده پیشرفتهای صنعتی نگران بود و مردم 000 ۱ ۱ ۱ کاب هفت مشعل معماری و همچنین در ‎CLS‏ ‏دیگر خود نحت عنوان سنگهای ونیز[۱۵] که حاصل سفر وی به ونیز بود و در سال ۱ سأل بریایی نمایشگاه صنعتی بزرگ لندن در قصر بلورین, منتشر کرد. ضمن ‏ستایش از قرون وسطی, وضع زندگی در آن دوره و صداقت در کار و معماری 3 10992 از چیرگی صنعت اظهار عدم رضایت میکند. (بزاز, ۱۳۸۴) ‏۳ نوچ داد که هر پیده 0 كيده بر وغامض تر از آنست كه مردمان 1 ‎٩‏ ۱۱۳۹ 3۳5 9 ]/چه که به نام یک اثرهنری خوانده می شود - گوشه ا 0 ۱ ۱ ات که جامه عمل به خود پوشیده و در مد نظر ۷ ۱ ۰ ۰ ۶ هنی تفکیک شده آق از یک روال دائمی است که در 00 ۱۲ ۰ ان اعی. روابط با مشتری و روشهای اجرا را شامل شده و ‎٠000 ۲‏ لنت به دست شدن آن توسط مالکین مختلف و نحوه استفاده از ان اتی که در آن به عمل می آید ادامه می یابد. ‏"راسكين واقعيت وجودى آهن را در معمارى قرن نوزدهم به رسميت نميشناسد و روش هاى صنعتى ساختمان را با عنوان خياتتى از سوى معمارى نسبت به هنر, طرد ميكند. وی زیبایی ظاهری را بازتابی از زیبایی باطتی میپتدارد و به همین دلیل خواست روزافزون به معنوبات را در معماری تنظیم و تدوین میکند. وی در فصل معروف "در ماهیت گوتیک" از کتاب سنگهای ونیز, زیبایی معماری قرون وسطی را همتراز با لذت و رضایتی که یک صنعتکار در هنگام تولید یک اثر تجربه میکند, قرار میدهد." ‎ ‎

صفحه 65:
بایستی توجه داشت که در عقاید و اقدامات راسکین و همراهان وی, تناقضی وجود ‎eee‏ ان , وواری صداقت ساختمان را تشویق و تبلیغ میکردند و مرادشان اين بود كه هم شیوههای ساختمانی و هم مصالح ساختمان به صراحت در معماری تجلی کند, درست برخلاف معماری متداول که ممکن بود ظاهری از سنگ به تقلید معماری رنسانش داشته باشد, اما اساس آن در واقع از آهن باشد. اما به اين نکته وچ نداشتند که با امکانات تازهای که فن و صنعت پدید آورده بود. صداقت ساختمان خوب مینوانست عملی شود, چنانکه سالها بعد از جمله در کارهای معمار هلندی برلاخه ريده شد آینان صنعت را نفی میکردند و آن را دشمن صداقت در ساختمان میدانستند و به معماری گوتیک روی آورده بودند که در واقع صداقتی با زمان ایشان چه از لحاظ فنی و چه از لحاط اجتماعی نداشت. به عبارت دیگر به معماریای روی آورده بودند که چه به لحاط قتی و چه به لحاط اجتماعی نمیتوانست صادقانه معرف زمان ایشان باشد. ۱ تضاوت تاربخی را جانشین قضاوت دنیایی می کند و به جاى اينكه به وضعبت واقعی و موجود صنعت زمان خود برود ,به جدال بر علیه مفهوم كلى و انتزاعى صنعت مى يردازد. بعد از آنجا كه مى بيند در بعضى از دورانهاى گذشته کار تولید با هماهنگی رضایت بخشی به اجرا در آمده است - مثلا در قرون وسطی - با روشی همانقدرمغایر با تاریخ اظهار می دارد که تنها راه بهبود و اصلاح , بازگشت به فرم های قرن سیزدهم است و علمدار احیاء سبک نئو گوتیک می شود ‎teri!‏ 3 ۱۱ | الهانات , افکار بی شمار و پر ارزشش استفاده کنا و هرگاه که مباخث او به مسایل واقعی نزدیک می شود آنها را به بیراهه می کشاند .» (بنه ولو, ۱۳۷۸: ۲۸۷) از نمونه های جالب دیدگاه غیر منطقی راسکین نسبت به صنعت می توان به زمانی که او به تماشای حرکت لوکوموتیو از ایستگاه راه آهن نشست اشاره کرد :

صفحه 66:
هر ند او ,> حبرت و تواضعش نسبت به هنگام تماشای لوکوموتیوی که از ایستگاه راه ا ۱ ۱ 1 قت و کمال مکانیکی آن را تحسین می کند . ‎eee‏ ۱ ۱ در یی هیچ جابی در فلسفه زیبا شناختی وی ندارند چرا که سرانجام در رد آن چنین نتیجه گیری می کند :« این دستگاه پر سروصدا , هرقدر هم حوش ترکیب باشد کاری جز کشیدن و هل دادن اتجام نمی دهد , درست مثل گاو , فقط عجولانه تر عمل می کند . » (هکست, ۱۳۷۶: ۳۰) ) « در تدوین و تحکیم و شدید ۲ ۱ ۰ سيان انگلیسی قرن گذشته تاثیر بسیار داشته 000 2000000 بآ :پا چوب فکری وی‌را در قالب چهارچوب غالب زمانه یعنی تفکر رمانتیستی ارزیابی کرد و تاثیر پذیری وی را ازافکار رمانتیستی عصر وی که به شدت در تمامى ارويا و در ميان قشر روشنفکر ساری بود بررسی کرد . ‎nr‏ ۱ ۱ ونظم موجود در ظبیعت و پیوستن به آن بود . « ۱ ۱۱ بشته , آنها را به کلساهای مرکز زمین توصیف می تماید و آثرا به صورت کلیسای گوتیک سفید رنگ می بیند . شیوه تفکر راسکین مینی بر تعریف و نظاهر مفهوم حقیقت است . راسکین بر خلاف طبیعیون ,با دیدی ایده آلیستی به طبیعت می نگرد ». (عرفانی, ۱۳۸۵) «نقد معماری معاصر به ناچار راسکین را به نقد جامعه ویکتوریایی, از هم گسیخته و اا 0 ۱ ۶ انعکاسی است از یک وضعیت عام. راسکین ‎oe‏ تظام صنعتی و زوال کار انسانی را بیرحمانه تحلیل می کند, نیروی کار ‎oe‏ ا 0 1 0 ۱۱ 3 ات از اینکه.مکمل یک عملکرد ‎ee cee‏ ۱ ران :۰ تصوص از طریق وبلیام موریس ‎eae mean‏ ياي 0 حاط رازه ای که نشد راسکیق, زنده است

صفحه 67:
و بر تجربه ای زنده ‎ail‏ دارد, به همان اندازه پیشنهاد های مثبت ] آثار[ او « به سوی این آخرن » (۱۸۶۲) و «موتراپولوریس» (۱۸۶۲) - به سود یک دولت پدر سالار و سلسله مراتبی , کم عمق و انتزاعی هستند . » (شوای, ۱۳۸۴: ۷۰-۱۶۰)) معماری و تزبینات «راسکین در کناب پر مغز « هفت مشعل معماری» ۱۸۴۹ انتقادی دقیق در مورد لغزش های موجود در محصولات صنعتی زمان معاصر به رشته تحریر در می آورد و آنها را به سه نوع تقسیم می کند : ا ۱ ار ۷ ری غير از آنچه واقعا هست . ا ۱ ۶و3 به منظور جلوه دادن آنها با موادي غیر از ۲ ۶ 33۳ و چسباندن تزئینات و کنده کاریها بر روی آنها ۳ اسفاده از نزئینات مختلفي که با ماشین ساخته شده اند .در مورد اول راسکین مخصوصا از اشتخوان بندیهای آهنی سخن می گوید و اینطور اظهار میدارد : « شاید. سرچشمه بزرگ این نوع انحطاط که امروز ما باید خود را برعلیه آن بسیج کنیم, استفاده ازآهن است که نمی توان خواص وعیوب لن را به سادگی معین کرد. اماء به هر حال از آنجاکه در اين هنر, تا پیش از شروع قرن نوزدهم تتها ازسفال, سنگ و چوب استفاده می شد/ تناسبات و قوانین ساختمانی نیز همه بر روی مقتضیات استفاده از مواد فوق به وجود آمده اند و طرز استفاده ازآرماتورهای فلزی معمولا اشتقاقی از اصول هنری محسوب می شده است. از لحاظ نظری و کلی دلیلی وجود تدارد که ازآهن 7 وی و اناده نود و شاید احتمالا دز آینده نزدیکی برای معماری قوانینی وضع شود که با ساختمانهای فلژی کاملا متناسب باشد. اما من معتقدم که تمایل همه ما و دوق امروز ما بر این است که معماری را به استخوان بندیهای غیر فلزی محدود کنیم و ‎ene‏ لتر سه

صفحه 68:
سرزنش نیست و همچنین تذهیب فلزهای اده آن را امری عادی ساخته است بی اشکال وكيرى شود و نفس فريب نيز به

صفحه 69:
ISR PAS ee reset gr peer or ‏و‎ rear rcemron irri cp] rae ves em Cire] By oy Gel) CURR PREPS ep pen) ©) SSE] ee er By ech Ly Saul slgatyjy! oly 2l93 oS yuilusi, ‏قرن هفدهم و هجدهم راه برد, کمکم سشت شدا‎ ‏اعتقادات و البته دلایل پیچیده دیگر, آرامش جول‎ ‘ ‏ل ان(‎ enn ty ‏اين عدم آرامش درونى افراد و جوامع د‎ Se ‏ا‎ tae ee ere Cereal فلسفههايى كه اصالت عقل رأ رواج ميداد ۳۳ ‎sy‏ 1 راسکین به ارزشهایی بود که پس از رنسانس و به تاثير الريك ا ار ‎Rot] vars)‏ شته رأ ت

صفحه 70:
اکنون که عقاید راسکین و همگامان وی به محک زمانه درباره ایشان میتواند واقعبینانهتر و احتمالا آسانتر باشد, ‎AIS eee‏ تا ا ا ‎ines Ptr vanes cera‏ 7 محدود داشت." 00 ‎Eee ne bed wer]‏ ا ا ال ل ا ‎o’‏ ا ا ا ‎De‏ ‏او هنر خوب, حقیقت طبیعت بود, که در ا 0

صفحه 71:
شهر آرمانی جان راسکین یر تا ‎eT he‏ سر شده بسیار. "حد و مقیاس شهر را مطابق شهری کوچک برابر با مریع پيشنهاد می کند مثل یوتوپیای مور. "عناصر اصلی پیشنهادی او عبارتند از: خبابال ۲ ار بیار 2۱ طاقى هاء آسياب هاى بادى, ‎i Re‏ ‎ip nes betap otras hea eral invents‏ 0 ساختمان های درون مزا ”مردمان شهر او افرادى تحصيل كرده و فرهيخته روط را 5-57 قابل دسترس است. ‎١‏ ‎eat‏ 1 وام ‎Seeley‏ ا ا 00 كالبدى زيبا و متمايز أست: ‎te SU arcane ha‏ 0 ‎Sore See Seed‏ ‎Row RCs eo ane eYORe ee) SPS ie ear nee steno Ceres ih‏ ‎eyecare ur ec acraneene 1 Or Cw Case er eh‏

صفحه 72:
نتیجه گیری جان راسكين منتقد و انديشمند بزرك قرن نوزدهم را بايد آرا و انديشه هاى راسكين نه تنها يودند. از اصول اساسى انديشه هاى رادي كذاشتند .دو اصل اساسى انديشه هاى [ نقاشی گرفته تا مرمت بناهای تاریخی ا ‎ean‏ 0 ير ست ‎eee etre‏ ا ا مرتبه راسكين نزد بسيارى از بزوهندكان ايرانى شناخته نشده است ‎cd‏ ا ا ل ا ‎Cor‏

صفحه 73:
wl 1-بنه ولو - لئوناردو : تاریخ معماري مدرن ؛ترجمه سیروو تهران , تهران . 1378 2- شواي - فرانسواز : شهرسازی تیا ۲ حبيبي ؛انتشارات داتشگاه ‎be‏ ی 3- 3- فلامكي سر 00 70 4 کالن - گوردن : منظر شهري ,تر: ‎Ae eg‏ . ‎EE cy, VERE ena Ce)‏ ‎Seles‏ ‏و ‎LEI RE ice‏ سمت ؛ نهران , 11376 7-كريس -ماري : نويسندكان برجستة قلمرو هنراز عهد نوزدهم,ترجمه صالح طباطبائي, فائزه ديني . فرهنگستان ‎Cpu‏ ‎el cee eee)‏ ۳

62,000 تومان