صفحه 1:
”هنر يك كشور فضيلت هاي سياسي وا-
کشور را بیان مي کند" د
فیلسوف, نقاش, شاعر, منتقد, نو
اندیشمند از
صفحه 2:
نكاهى به زندكى و اثار جان راسكين
cere bed reese ae ا 000
جان راسکین را بدون شک باید یکی از بزرگترب
منتقدان قرن نوزدهم دانست که آرا و۱۳
ae era Sern Beel| ۰
نظير ابتزر هاوارد . داشته اسن 0004 ay pe
گروپیوس . کاندینسکی که oo a
بزركان و تاثيركذارترين هنر قرن بيستم مى باشد ؛ ازرش و اهمبيت
ا ا 00
gry wld eon ne Sane c esac any 00 رز
ادامه تاثیر اندیشه های راسکین بر هترمندان را در چهار ۲ ۱ ١
سای هنرهای سنتی, شهرسازی, معماری, مرمت بناها و شهرهای ۳ 3
تشد
یر سر
آثار و نوشته ها به جا مانده از بزرگان هنر ابتدا قرن بلتم به وص ادن
arian are me 9070001 17ل )© ی تا
صفحه 3:
کتاب une تاريخ هنر , 00 از وى به ميان ]0د كا
ا ا ار 1
ا ا ال ا
ered ااا ا 00
pee 7 mo] pve eer) ا ا ع
معمارى مدرنء جنان كه خواهيم ديد , تا -
co 11 eg eee ا ا
cl Sree Peers ert) ا ا ل ار
ا ا ا resi الال
اصلی انجام و نگارش این پژوهش است ؛ هر چند که se
های مختلف هنری Dayne ۱۱۱
صفحه 4:
جنان ی
Byer o emoreee Rene sey erect cg
ا 01007
een g| ا ا ا ل
نيز مطلبى در مورد زندكى و آثار وى
مر سر 1ن ل و
» به اثار او نیز اشارتی داشته باشد .
صفحه 5:
زندگی و آثار جان راسکین
Pe ee ee yt BCP TE DUONeT Tiny) Cra Vag ort By
و
تا حدی که بعضی از محققین معتقدند که هیچ تصورء
ی AEG aon ee eres
جان راسکین در هشتم فوریه 1819 در لا
تبوغ زود هنگام در فرزندشان شدند و
nen rereress ۱
تاجر موفق بود . او علاقه خاصى به تابلوهاى نقاشى داشت و هتكامن
ا ا ا 70
ا 7
اا ل 1
ISR RePEc arene kre Peg Fo ne ل ا د
ooo ET TERS RPT gare Fea frre eee ee]
Sees
صفحه 6:
تشويق هاى يدرش باعث شد تا نقاشى را به طور جدى
کویلی فلدینگ فرا گیرد . وقتی ل ل د
مختلف اروپا رفت که از جمله , تماشای کوب ۱۱
سالگی غلاقمند به دختر شریک اسپاییی بدرش
ا Cer rea
Ee Pecan iret -e mn
prety ا ل Pics کرش تون (eal
نمايد .
صفحه 7:
صفحه 8:
۳
ور رت
ها تشخیص دادند که اين بیماری بسیار تحلیل برد ۱۳۱
مسافرت خارج برود .بنابراين او به همراه خانواده /
“ss IEE ا ا en
۳ ۲ به نام جرج ریچموند فرا گرفت که
۱
1 i 0 ris
SSR... Aaa eRe aircon eres
Te aie) Pe ON MeO
كتاب با نام نقاشان مدرن در ماهمى 1643 جاب ومنتشر شد ؟ يعني
فقط بيست وجهار سالش بود .موفقييت قابل توجه كتاب وى را
روی جلد دوم را نیز آغاز کند
صفحه 9:
دومين سفر به ايتاليا ؛ ازدواج:
ا ا لك
why; 7
بازكشتنش به دانمارى هيل با كامل شدن ٠ جاب و ان
epee eS E:7 CN 1۱ ۱
و
در شرح ويزكى هاى اصلى معمارى كوتيك ذ
ا 1 0000
های ونیز بود که در سال 1851 منتشر شد ان .سا به حمایت ۱
هترمندان پیش رافائلی پرداخت ۲ AE PGS
eas ا ا SiG) Co دا
و
منتخب أكادمى سلطنتى و
جولای 1854 ترک و پس از چند ماه با میلایز ازدواج کرد
صفحه 10:
بازگشت به خانه پدری
بازکشت راسکین به دانمارک هبل , به نوعی فراز از آن مه <
Oe 17 er cs
CEE Corey Cer ee
Ne, coll AE T-Cy reer ren
oe IETS roca NR Pansy eC
ايتاليا و به ويزه كارهاى يائولو ورونزه بود . در سال 1864 بدرش فوت
کر
on EAT ARREST
1 . كامل براى استفاده از أنها را نداشت
صفحه 11:
سالها واپسین
در 1869 راسكين به عنوان رح
ree ieee ee Benvcnee ene 111
8 اا ا PSU
Bt Arent 2010
دانشجویان تاسیس مود رای ۰ ۰ ۱
را به عنوان یک شخصیت عقلانی :1 1
افسردگی ماتیک او را به شدت تا ترا
رسید.در 1879 بالاخره تسلیم معالجات پزشکی شد و در همین سل
ویسلر به خاطر توهین به او در مورد نقد غیر مسئولان یکی از آثارش,
م ree 00
ris Le aN a rein PC 17
EEG. PSE sc leropevee Paper ruses PET Per
5
صفحه 12:
بررسی زندگی :
چنین معمول است که راسکین را به عنوان
دوره ی ویکتورپا در انگلستان شتان 7
هنری کشورش بود و ضمن پاسداری از
لس ۱
باید گفت که پذرش راسکین در :
1 wet Tere ta Rovere)
i . اش نوشته شد
جنبش احیای گوتیک در ریع آخر قرن نوزده , با نظرات غا
ا ا ا
اقتصاد سیاسی و اجتماعی گرایش بافت ۰
صفحه 13:
آثار منتشر شده وى:
1) نقاشان مدرن (1843)
2)هفت مشعل معماري (1848)
3)سنگهاي ونیز (1855)
۱
ono) اا
راسكين در سال 1889 از ۱
is t\10) 1
SRE rer ere einer erec ear i
.1912
صفحه 14:
Sr IC De
۱ Puy ica Ie Ieee ft re Sear pat WG Bey
به راحتى زندكى كند . راسكين با سختى و تنهايى در أو
0 زندگی کرد . علایق ا
7 wl pole b wwlii
خود یکی از علایم بیماری روانی او
| ees IG Rr ret
بنا شده است .
صفحه 15:
Hd
کلودلرن,تقاش بزرگ فرانسوی قرن اسول بای تا
دادند. اخلاقيات مذهبى أميخته با معمارى كوتيك نيز يكى ديكر از عواء
"7 eer ke Ene organ
eee ا لسر eee
ا ا ل
صفحه 16:
Bee ee
نقد هنرى در تاريخ هنر غرب , با مذهب و اخلاقیات در هم 2
شرايط اخلاقى و شخصى هنرمندان را نيز
er oe connec Scone)
قرن نوزدهم , نظريه ى هنر براى هنر , با ب
a yeeros
«سمپولیسم در واف پدر ۰ ۳۳
نقد تمثیل گرایانه , و به ویژه ت
ak oe AR ni, | a Pag ee ۳
ا ا Silica ار
نیمه نخست حاکمیتش , کاملا در سایه ی اخلاقیات به شدت
ويكتورين ( يعنى همان دوره راسكين ) قرار دا
agen ااا 0
صفحه 17:
تاثير زندكى اسکین
SLi TS eae TEE RP Pare a
های مختلف هنری می پردازد . البته چنان که پيشت
eel ی
SE) aL eRe een oe)
صفحه 18:
AV Ae ی
در حوزه نقاشی (بر نقاشان مکتب رما
جنان كه در زندكى نامه راسكين در بخش نخست آمد ؛ ٩
طراحی داشت و تمام اصول زیبایی شا ۵ ۰ ۱
داد «راسکین در عین حال که شیفته نقاشی ۱ ۳
اي
ESE Dg ASE tero ما
معمولا نتیجه به نفع گوتیک تمام می شد . احساسا
تايلثونى در كشورهاى انكلستان و فرانسه و آله
موثرى شد , زيرا هر يى از آن سه كشور |5
واو ا ل ا
Ain ec... OR eR
tea JI SIRs Gia near eens
حمایت منتقدانی نظیر راسکین جای خود را باز کرد نا <د. ۳
و ye
؛ و رمانتيسم براى اين كرايش و همه ى كرايش هاى ديكرى كه حاكى از روى كرداد
0
SRC ERP ego ene | ی وت مت
crane eas yar ار
نیز در زمان خود به شدت درگیر این موضوع بود .
صفحه 19:
و
رسد که قادر نیست در میان این دو جهان متفاوت دست به
soli oS PETRA errata tears
مبه و مردد دیدرو از چندین جهت نشان دهنده عارضه فرا
است ؛ دوره ای انتقالی که د eat
creraan 3
تئوکلا سیک , نشان دهندهی عوامل مهمی ان ۱۳
فرانسه نقش داشته اند ... در اين عصر هم چنا
م ver 1 الا 00
ed ee ere ee در
ا ٩ لام هتر تحمیل می شوند a.
عنوان نتايج و دستاوردهاى ذوق سليم و عقل متعا به انها نكريسته مى شُود 9
و 1
ICP :] ape) Pena MPF ele زر
mE RC ge ا ا “is SSPE
ae رگ ت
چنین می نویسد :
«...با صداى ريزش آب از بند آسياب و... درختان بيد , الوار كهنه و يوسيده , ۱
چوب لجن آلود و ساختمان های آجری , من عاشق اين جيزها هستم . شكسبير مى
ea ار ل اد سات . ابن شاعر سخن از مسكن و ماواي نام
بیچاره در آغل گوستندان می گود ص مادامی که قاشی می کنم هرگز از به تصویر
كشيدن ابن مكان هاى باز نخواهم ۱
صفحه 20:
CD te ee OE awe eee Re eee eee}
است و a SERIES Es eT
كند ؛ آن مناظر از من يى نقاش بذد om ۳
ee eee eran poe ee
ne eg و ان بود که در 7
و
«ترتر مسلماً از شنیدن تقیییر ا
کر
بالیده است . در واقع همین خصوصیات بود
و
خشم راسکین را به شدت بر می انگیخت
00 ne orem
برای پاشیدن یک کاسه رگ
چون می دانیم که
در آن تابلو و ساير كارهاى ترنر بودم است ر +
ree aes و ا ل الل ري مسا بي ا
ean rrr کر ات
EP ea newer ere peri pants ی
راسکین در دادگاه بازنده شد وبعدها در اواخر Ey, IRR
eee pre aren Ws ا ا ا
وا
صفحه 21:
٩ Ett) p> EPEC ROS CET oy OCR ETy
TST SPORE ا Pre ne eg ge PO
00007 21 067 شان رآ اعتلا بخشد , حال آنكه ويسلر به يكى ار
00 re) op Re teine varmec Scar Het ine es)
RSC art Sts epi cgrem] c gre al Meanneres emer)
RO به مرور در اواخر قرن نوزدهم حائز اهمیت فزاینده
بسيارى مى بتدارتد كه سس شرت «
روزگار پیروزی فلسفه اجتماعی , کمیاب بود ۰ این
که اساس کار خود را بر روش شناخت شکل ات
اا اه een
۱ ا ا Lerner ep TR TINTS Ly
«٠ / آثار ويليام ترنر است , كه در مجلد جهارم كتايش نقاشان مدرن آمده
9 سال 1843 باز مى كردد . راسكين تقاشی را بیان ادراک حنشی نقاش
۱ ل ا Coreppre sng ne Pe
۱۳۳ آثار ترنر کرد که تقریباً همواره با گردشگری یکسان ترسیم
کر
۱ یس .از اين رو راسکین اعلام کرد که در فهم شگرد ترنر مفاهیمی کهنه چون
ie a او اللا
Si ree 518 cat SETRPESIEE RSPR Sa i pet ore cop eee re
هتر ناب و آیین اصالت زیبایی شناسی او را قبول نذا نا ب يت
ا Pel DRC e Ie ا Struc rey
۳ کلاسیک یعنی استقلال اثر هنری یافت که خاصه 3 انجش بر و۰
ا اسه رقت ةيةه نيا
صفحه 22:
ار
7
اصلى بود كه حتى ناقدان أن زيباى تناك 7 8
ا ا 0
یاد کردند . از همه تاثیر ژرفی بر ره ۱
PP TeT SP S ا ا
دیدگاهی همانند با بودلر را سر مشق کار <
واكنشى به تحليل هاى تاريخى و |جانا |
ل 1ن
صفحه 23:
epee ee eer We lbect ts Reeo ie]
حتى سنت گرایان , جهان وسیع تری از مضمون و قا «
و
ی و
۱۳۲ ۱ راه تیازمند توجیه وتیل بر
7 ا ل ا
TESST Ea iey en tes
كلى و ناباورى نسيت به كاردا 0 تكامى
الل ل 1 7
۳۳۰ صورت مفاطان
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
/
صفحه 27:
ی
چنان که در بخش نخست , در شرح زندگی راسکین آمد وی با جه
احیاگران هنر پیش رافائلی . ee PO PAROLE ۱۱ ۱
« احیاگران هنر پیش
نخست به ناصریان ال ۱
ا را
اعضای اين انجمن عبارت ی ۱ ۱
ee ERO oe wicks eres)
cv eere espe el hand cee Seem) ]7 5
برخاستند و با تکیه بر آموزه راسکین مبنی بر وفاداری به طبیعت و در
ane CIC) arp Ptaet Grp Cae ا Pes Freer تس On
ا SR Src ا
eee Srey nes eve oral el ete ed
م wer Ree Re SET ا DRO ان +
بروان , اثر گذارد . به هنگام احیای جنبش هنرهای دستی , باز چنین Ti eS,
و
صفحه 28:
بر واسیلیکاند بنسکی
یکی ازمهمترین نقاشانی ه نظرات معنوی و مذهبی راسکین
بر وی تانیز گذاشت , واسلی کا 9 ae
te ay edt ere a oS. ۱
PEE CRC meer en An re ore
ا Tree
در هر حال کاندیتسکی در کتان ۰۱۰-۰ ۳
GRR Ces es
Reed
« اكر نكاهتان روى جعبه آبرتك كردش كند , دو جيز را تجربه خواهيدكرة
كاملا فيزيكى را حس خواهيد كرد . يعنى جشم از زيبايى و ديكر خواص
Ca Oke Per Re rare ee ل 1 0
سطحى هم هستند ... و اكنون مي رسيم به نتيجه دومى كه از نكاه 7
eras cp) Recon y ered vo epee bape nee mOrsy ا الال از
sheet iy ا ET
مستقيماً به روح اثر مى كذارد ...هم آهنكى رنك ها بايد در تهات بر نوازرش رف السَان
تکیه داشته باشد .»
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
و بر دیگران
vennand و ا ران مت
ane eee 9 ا
يا الاو د
ا كا سا ب ا
و
ney ا ا ا ا 0
اال ال لا 1
GIES STi cies rere as ار عار ا (oi
صفحه 32:
بش ور هنرهاى سنتى
ا TIDE
زوال عمومی کارهای دستی که معلول اثقلات ی ۱۱
ا ا ا
داشت كه از رهكذر آن بار ديكر كار انسان با كذنا 0 7(
0000717
انتقادات او در عرصه بسيار كسترده اى ارد |
شده ای که مورد حمایت او بود در اوضاع.
Oe ee 5
آلمان و ماشين بود نتوا Ol recede ner rrr pvee
i a Ree ore cen eel ae ne trae we eee Soe ته
ناب و ساده و دست ساز 90113 22097
ا ا ار را
oer ree ا 0
دانستند او رویای هنر جدیدی را در سر می پروراند که ۱ ۲ ۳
امکانات ذاتی مصالح و مواد مختلف مبتنی باشد پرچم این هنر جدید با 100۷22[
در دهه 1890 به اهتزاز در آمد.
صفحه 33:
1-2-2- برویلیم موریس و جنبش هنر ها و پيشه ها _
((موريس كرايش سوسياليست داشت ولى الكوى آرمانى خود را در
geen nnene geen ne teye 00 5
ماشینی شدن صنعت تاکید می ورزید . بر این :
ضرور روزمره ناشى مى شود و تزيين سر آغاز هنر بيان اب
eee ee ا a
Se eee ee tees
WEN Ue wl eee ol ene
PTE O Con Sr Pa Ere Bree SSE
ی para pera treo)
اام ار ا
recs Creve ngs es On err
برخاست کشش فزاینده په هنرقومی و نیز تمجید از ا
1 قرن وسطی که گویا در آن دوران ا ل الس ا
Se يدرانه وير از صلح و صفا بر خوردار مى بود . بسيارى از اين نظربا
0 ا ise 1 aOR TN a
۱ kere eS recor Moyer a are wor ا
ام Cie rerea pees 7 evfewre ieerrd] bu pareve] a even eS Cg
بر poset erin cqheeair ny Pea Dae | EP CINeC-rear nee Ieee eee] py
اخلاق سياست و مذهب آميخته باشد .جنبش هنر ها و بيشه ها در سال هايآ خر سده
(Cee aT ee a
صفحه 34:
در معماری و شهر سازی
ا ا اه
eer 00
اختن
pee رز
زندكى ساختن يعنى حيات يخشيدن و جودانى كردن حيات اتسانت
خاطره:زندگی یعنی الالو بوي ال
ال ا ا ا 0
سنت هاى جديد.))
صفحه 35:
وی سپس این ویژگی ها را در معماری گوتیک باز شناسی مر
ششم کتاب سنگ ها و نیز تحت عنوان ماهیت گوتیک به رو
Soe aT EPC SIO BS PEE Ee BO
بیان می کند . وی می گوید :
انحطاط و تنزل ناشی از جابه جایی ماشین و کارگر بیش از
توده ملت ها را در همه نقاط جهان به تلاشی ۱۱
به آزادی توصیف ناشده می کشاند با ۰ ۳
و
هنر از بزرك ترين استادان انتظار كمال
فى دهتد ... اما اثراد بان 1 اا
چون طرافت در -د کیال با ۱
آنان را همان گونه که به ما عرت bo
و
در اين روزكار هميشه مى كوشيم اين دو را از هم جدا كنيم :شخصى مى
همم ۳ ۱
مشغول کار کردن و هر دز یدهم er 1 el Si
ا SLES Sverre Corer را
خود را کوچک می شمارد و اجتماع ما را اندیشمندانی بیمار و کارگرانی بینوا تشکل
reyes
صفحه 36:
"۱ los so Ly adwail aS cul ISL leas
توان از كار شادى آفريد جدا كردن اين اين دو بدون.
نيست .... فكر مى كنم سخنان من به اندازه كافى رسا بود
FSP peers ا ا Cer ets خشوت با
ل ا
مسیحی است .به نظر می رسد در اين امر یک قیاس
۳
7 ecg EI eee
وقتى بارلمان لندن در 1836 سوخت كروهى از
211100 1 ce Ire] bere
ا runees ence
مذهبی سده های میانی می جستند.
صفحه 37:
ال ee CR سار
Seve PA Ieee ONE CN 4
"معماری هنری است که همه مردم باید آن را
بياموزند جون كه همكان ار آن 0000710(
err Pears ل ا د
كونه اى ساخته شوند كه بسيار بادوام باشند و
سار ا
و
pro) Perr] Fog regres) Ape ieee rent Wve Eanes Fee
تفاوتهایی که قادر باشند اين حال ۱۳۱۱۲۲
تاریخ ثبت کنند.
صفحه 38:
بر شهر سازان:
ا ا ال 0
e ere ا ل ۱۱
eer eer ry torr
[erie eect Oba P ator eo)
سازی داشته اند به اين معتا ک ۰ ۳۰
تا بسیاری اشخاص با استفاده از 3 ۳ ۲
ا 7 7
000
122
صفحه 39:
در مرمت بنا ها و شهرهاى تاريخى
SRE ORO ROC Se Seas ne erie ie) ae rl nore c
موریس در خصوص پایه گذاری انجمن حفاظت از بنا های پانث
۱ ۱ ۰ که احترام گذاشتن به معماری گذشته حور
CES 0 ا ال ee Ceol
۱ irae) ies Htg] Mat ove er ||
۱٩ طبیعی زیبایی قرار گرفته اند که بنا به
و
۱
Bre
i ۴ ب:نظم اندام واره با سار
ا سس 5 eerie,
ATURE RICE Ir tree [rt eee ner nT
ار en, 6 eT URS TI ۱
شدتد اين اصول به شرح زير فى باشة 1
صفحه 40:
يكم اصل فتايذيرى :اعتقاد راسكين بر ان ]1 5 رت
ا ا 00
ور
آرامی در طول عمر اثر صورت پذیرد تا ورود به دورا
۱
ا 1 0
دوم اصل عدم EEC
شهرى باعث خلق اشكال يكسان و غير
ذهن انسان قابل ادراى تيستئد زررا !ل 2777 راملا اا
تنوع استوار است . انسان بر اساس طبیعت متنوع خو گرفته و عمل :
GRE CT
بناهایی که عناصر تشکیل دهنده ساخت اصلی شهر را شک ۳۳
ذوق وسلیقه مردم ساخته می شوند و باعت خلق مخیط ۰ 5
صفحه 41:
و
مى ساخته تنها براى يى نسل نبوده بلكه ساختى هميشكى داشته
ا ا
معاصر به تنها جيزى كه نمى انديشد جاودانكى است ١
ال 1977 011/17 را
TSE eee venee ges peter
چهارم اصل عدم دخالت:بنا های دوارهای گذا
به گذشتگان و آیندگان تیز تعلق دارند .بنا بر 1
Pr 7
با شرایط زمان خود تطبیق دهند.هر نسل :
5
rope Lol ari, آبينى :اكر بنا بافت يا مجموعه به طور مداوم مورد م
هميشه يا بر جا و زنوه خواهد ماند.با توجه به اصول و نظريه هاى مور ل
مى تواند دستور عمل هايى مورد توجه وى را در دو مورد خلاصه كرد نخد
ee Reere Sncue Cy Oye reer] Reve rea tee nee) ۰۱
م مما
0
SL ar PUR eg ا و
Oren es Ror nCy er Recs RC Roce a eRe eae tc
ا ار
caus را |
کر ی نس ۰ ۳
۱
صفحه 42:
برخى از بزوهش كران ايرانى كه در زمينه نظرات را
اا مال ا ا 0
منشآ همجين اشتباهى از كجا بوده الست لد 7[ |00 لا
جزوات دانشگاهی بسیاری از استادان مورد استناد قرار گرفته
چنین نتبجه گیری شده که راسکین مخالف هرگونه دخالتی
ی
ا ا ا ا SI See) ar eee]
آن اجتتاب کرد.
2-ما براى دست بردن در آثار هل 2 02 كا
باشند و ما حق از بین بردن آثار آنها را ندارب
00
احساس كنيم.
م 0 Creme 1ك بكذاريد با وضعى ا"
رت با و سوت ای له :
ی
جنان كه در صفحات كذشته ی رس سس
باشد روش بيشنهادى راسكين عدم مداخله ناكهانى در وضعيت بناى تاريخى است
tres) ا 0
بآ
پر اندام ببا و هر ممکن مین
صفحه 43:
( ete eee eC ee <P ep eer erl BRod ss
باريس قرار كرفت لودو معتقد بود كه بايد بنا ويران را تکمیل کرد
“Tab ا Ue ee
۳۱۱ 3 ساخت بنا وقوف داشته باشد همچنین وی معتق
1 بنا بايد بافت اطراف آن را تخريب كرد تا ا لك با 10لا
1
٩
- er Rte Sire Seer eee Re Ree eed
Ge A a ces rename
۱ toler e peer nab acer
7
۱ کابلترامی کامیو بویی تو کامیار ۳ پر
وهشی دیگر خواهد تواند بود.
Ee I ea. “See een
را ره ae
ESE لودو در مر ان
و
1 ا ا ا MS) ells re Re ve oe mere E per Teg
توسط راسكين در انككلستان و براى حفظ محيط هاى طبيعى بعدها در ديكر كشورهاى
ار a ee evar cis veer
كنوانسيون ميراث جهانى يونسكو به تصويب كشورهاى عضو رسيد ميراث طبيعى (شامل
ا ااا ا ا ان eget gr RIS Te eae Pe
. فرهنگ و هم قدر و هم ارزش آن به شمار آمد
صفحه 44:
نظریات راسکین در باب معما
1)ستایش تنوع
2)شهرء تمايش بسيار جذابتر از منظره
Stara MC cerre Auer i] Oo) 52
Scenes
5اله تنوع
6)له بيتفاوتي
00 mey sere folders <1 A
8)صاحبان حرفه
9)شهر و اجتماع
0)استقرار
1)رزش ويزكي
2)گرایش
صفحه 45:
آرنوو و آردکو
پایان قرن نوزدهم دوران تا لیف در هنر بود . دورانی بود که نقاشان
ا 1 ل 0
كاوش شاعران و نقاشان و موسيقى دأنان اجا كرا 000(
واكنش بود كوكن به رهايى رنكٌ و كاوش هاى خطى كه
نیز انتقال داد نام تالیف م 1 00
ا ل ل
Re eek ee es 11001
ENR eNET ra 0000
(io Sy i... NRE eae rates
استادکاران و طراحان سربر آوردو نه تنها بر نقاشی پیکر سازی و معماری
RRC اليد جات شيشه ک ۱۳۲
(AES TEES Ora Eig Eee OC
ار نقاشان واستادکاران نسبتا نا معروف به کار گرفته شد اما
STEP pegs evar papers ume pea SL oa IPC
آرنوو از دل جنبش انگلیسی هنر ها و پيشه ها که نما ینده و میل ده اش وا
Descent Suse arn Apr epee at Sentra eer Se rece acre 6
CMEC eS ا Porad
فلسفه جان راسکین با اين مفهوم که هنر حقیقی باید هم زیبا باشد و هم سود مند.
صفحه 46:
. آنها مى ديدتد كه دنياى نقاش و استادكار به تاشلا 00(
eee ee Bee nore] 00
ا 0000
RT Set ieg ie epee ل لا
Rex ere bc) ا ee Rolec 20
و شمایل تگاریی بودند که از سبم های تاریخی ای که هنوز
سازی ها فرهنگستایی تسلط داشت بر كنار بماند بايد در نط
از مواد و تكنولوزى نوين در ساختمان ها ٠ !0 كارك SSPE
پیرو آرنوو نمی تدانستند از تا ثیر سبک های eters 00
ECE ا ا ا ا ا ۱ ۱
های عصر کمتر شناخته شده ۱ لل
از مهم ترین هنر مندان آرنوو باید از گوستاو کلیمت اتریشی نام برد وی
طراحی و اجرای تز بینات یک کاخ را بر عهده گرفت که این ۱
يكى از مهم ترين آثار آرنوو شناخته شده است . آزلود ١ 0707|
Petal Seneca a ROE Ey SC eee CTS e enor cy
Ser ee es eed ae eS eymeew) aCa ۳
تمدن نقاط مختلف جهان مشهود استدر واقع أردكو توانست در روزكار ۱
mS Lenr ee ا ا ا ل ل اك
خود از مهم ترین شاخه های هنر مدرن محسوب می شوندژوهشی مستقل و مفصل
من طلبد و در ایتجا به همین مختصر پسره ۱۳
صفحه 47:
بر والتر گروپیوس و باوهاوس
والتر كروبيوس يكى از معماران بنام و تاثير كذار قرن بيستم ب
شدت تحت تاثير انديشه هاى راسكين در مورد هنر و صد
دامنه معماری تام چنین می گویید :
اس انسان اندیشمند دوران ما ee
1
1 , 1 1 اين لازم
“ee 0 ۳ ی که کر
شمارند بشویم در اين موضوع تحقیق کثیم که چه چیز روابط واقا
انسان و هم چنین طبیعت و اتسار ی تا ا
ORE PR eee را
(CGRESS Bene Os Creo en rcs
تا اواخر دهه 1960 اکثر مدارس طراحی و معماری روا ۳۱۰
ازبرنامه های آموزشی با وهاوس در طول چند دهه به ۶ ۱۲۲
مدرن به شمار مى آمد . ويرْكى هاى سبك باوهاوس كه بعدا" به سيى
معروف شد حذف تزیینات و نماهای پر تجمل و رتاک ۱۳۳۱۳
Py ا ا LEE RTE BIC ی
صفحه 48:
برمیس فان در روهه:
۱ | Utes ))
هلندی را مشاهده نماید معماری که ساختمان های ساده
۱ و
eevee re gre ear ree ees Penesc] mare Oy
NU pray et ese peal pce roy ie eer eiree rr
در تضاد با اين انحراف او به طرة
صفحه 49:
بر فرانک لودرایت
فرانک لودرایت (1959 1867)درا بی شک وبه حق یکی |
معماران قرن بيستم مى دانتد.فرانى لود رابت حتى بيش
erie ا ا 00
ole UL S we oShy gusilSuns 0700
برداشت عقلانى و ساختارى ويولت له دوك از ه
ا ا ESE |
مجزوب طبیعت بود و وقادارى به طبيعت
کنیم . اما هرقدر که کاج و بلوط را به صورت آزاد در طبیعت دوست
٩ Ret eo areas Cones Preval iP eae er emeey
٩ pees sors meereer Ivrea Cn wes mneces]
Bere Oe re eC eee mes) :
حياسيت هاى لطيف بشرى است بدين سان مصربان كياهان لوتوس 01105| را مى
0
بعنی لوتوس به ا 10011111
صفحه 50:
0 ما حق قانونی دست بردن در آثار هنری را ندا,
2 اعتقاد به مرمت محتاطانه تاریخن
۱
2 شیوه اقدام او در بناها و بافت های تاربخی
م قات ا (co ells
امكان
صفحه 51:
SY pare » (Kw!) Solas!
1) نمایش ظاهري استخوانبندي حمال بنا در چيزي عغب
از آن چه که واقعاً با آن ساخته شده |
آنها.
3)استفاده از تزئینات مختلفي که با ماشین ساخته شدهاند
صفحه 52:
0 ا mured et oreen pn va)
نوزدهم
000 See re Can he
0 ل
be ae) ا ا ا ل
0 نفی صنعت
ECS) ag اا Coe
هاي قرون وسطى و احياى اصول ۹
ARR eer ay
صفحه 53:
حاصل سخن
۱ PS pee Pearce erage prewrel erent
از شیوه سنتي به صنعتي بود.
1) باعث ایجاد مباحث فراواني در شاخههاي
صفحه 54:
طبیعت را یافتند و باور کردند که منظره نكارى
است."کلارک" > میت
براى تبديل كردن پیجید
صفحه 55:
صفحه 56:
همزمان است با اتمام قرون وسطی و
وی بوده که همواره در
* ور فرانسه پدید آمد و تا اواسط قرن
صفحه 57:
۲ و دادن حالت
نوع زیادی نداشته و حالت
صفحه 58:
را نگاشت و پس از چندي, آن را در بنج جلد متتشر
al لو کی رش هن را در أن یداد که
را یت که از طرفي 2 عالم شري وار ميقي
» پیوسته با مباني مذهبي و اخلاقي آميخته است. با اين حا
٩۲ 308 زاین دز گتاب دیگرش با عنوان هفت
ای ملی و عادات اجتماعی يك ملت میداند و هفت
يس از آن که از نويسندگي درباره هنر دست کشید.
qo و مذهبي پرداخت و اصطلاحات اساسي
عرضه کرد که در حدود سي جلد از پتجاه جلد آثر او
ارزشهاي معنوي نمیداند. plage اعقيده يود كه
col ane ن سرانجام
صفحه 59:
Fro er ee
ل یافت. تمام 0
اخلاقیاند. معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری
انتشار یافت. وی در اين کتاب سخن از معماری میگوید و
۱ err] ssp bOran CRimrerty
و
جان راسکین, منقد هنری اهل انگلستان از تا
کر
جايكزين آن مى شود. او را مى توان سردمدا
ere ores و ا 1 11
های او پیرامون نکوهش مرمت می آید.
TT ee Reve PO Pe
Bee Us Rowen pce. /eyr ps Rcert) Cane oe Meter
215 عدم رعايت اصالت و
صفحه 60:
تخريبى كه با توصيف دروغين اثر نابود شده همراه اب
بر زبان تراتم؛ جيزى كه از أغار ] ب|] 1١ ”
ا ا ا 0
دیوارهابی قدیمی در داعل ۵۱ 1۱
ی
باشید. حتی می خواهم بگویم نیتوا
eee ie
"۱ ele Ee De RORE SPR Pea UPD)
۲۱ ۰ این مرحله را دلیل بر انتخاب درست مسا
صفحه 61:
وکین
+0030 که معمار زمانه اش بود
و به کارگران کارخانه ها که غیر
صفحه 62:
ا ار روانی و دیداری بر ذهن
میل به مالکیت آن واکنش نشان می
دیداری دست می دهد.
عابری در حال حرکت
| به روزمرگی عادت می کنیم
کی ات «عمازانه که مرخله
صفحه 63:
هفت مشعل معمارکه
ااا eee ea eee rrgre | eT ار
و
Arn SO
تشريعى تبديل مى كند كه
هرس نام و
(oer Ogre etry] Farge. ا
جست.
75
اا ل زیباست, انعکاس آن در واقعیت
نیز سبب زیبایی خواهد شد.
ل رت کیت
is lal
او سل کر ۳۲
ندگی یعنی خاطره وساختن ۱ ۳۳۳
ا ا اللا
هاى جديد
صفحه 64:
eines an و ۰ نها تبعیت از آنها و تبدیل آنها به سنتهای جدید
(مقصودی,حبیبی, ۱۳۸۱: ۳۶)
راسکین از جمله منتقدانی بود که نسبت به آینده پیشرفتهای صنعتی نگران بود و مردم
000 ۱ ۱ ۱ کاب هفت مشعل معماری و همچنین در CLS
دیگر خود نحت عنوان سنگهای ونیز[۱۵] که حاصل سفر وی به ونیز بود و در سال
۱ سأل بریایی نمایشگاه صنعتی بزرگ لندن در قصر بلورین, منتشر کرد. ضمن
ستایش از قرون وسطی, وضع زندگی در آن دوره و صداقت در کار و معماری 3 10992
از چیرگی صنعت اظهار عدم رضایت میکند. (بزاز, ۱۳۸۴)
۳ نوچ داد که هر پیده 0 كيده بر وغامض تر از آنست كه
مردمان 1 ٩ ۱۱۳۹ 3۳5 9 ]/چه که به نام یک اثرهنری خوانده می شود - گوشه
ا 0 ۱ ۱ ات که جامه عمل به خود پوشیده و در مد نظر
۷ ۱ ۰ ۰ ۶ هنی تفکیک شده آق از یک روال دائمی است که در
00 ۱۲ ۰ ان اعی. روابط با مشتری و روشهای اجرا را شامل شده و
٠000 ۲ لنت به دست شدن آن توسط مالکین مختلف و نحوه استفاده
از ان اتی که در آن به عمل می آید ادامه می یابد.
"راسكين واقعيت وجودى آهن را در معمارى قرن نوزدهم به رسميت نميشناسد و روش
هاى صنعتى ساختمان را با عنوان خياتتى از سوى معمارى نسبت به هنر, طرد ميكند.
وی زیبایی ظاهری را بازتابی از زیبایی باطتی میپتدارد و به همین دلیل خواست
روزافزون به معنوبات را در معماری تنظیم و تدوین میکند. وی در فصل معروف "در
ماهیت گوتیک" از کتاب سنگهای ونیز, زیبایی معماری قرون وسطی را همتراز با لذت و
رضایتی که یک صنعتکار در هنگام تولید یک اثر تجربه میکند, قرار میدهد."
صفحه 65:
بایستی توجه داشت که در عقاید و اقدامات راسکین و همراهان وی, تناقضی وجود
eee ان , وواری صداقت ساختمان را تشویق و تبلیغ میکردند و
مرادشان اين بود كه هم شیوههای ساختمانی و هم مصالح ساختمان به صراحت در
معماری تجلی کند, درست برخلاف معماری متداول که ممکن بود ظاهری از سنگ به
تقلید معماری رنسانش داشته باشد, اما اساس آن در واقع از آهن باشد. اما به اين نکته
وچ نداشتند که با امکانات تازهای که فن و صنعت پدید آورده بود. صداقت ساختمان
خوب مینوانست عملی شود, چنانکه سالها بعد از جمله در کارهای معمار هلندی برلاخه
ريده شد آینان صنعت را نفی میکردند و آن را دشمن صداقت در ساختمان میدانستند و
به معماری گوتیک روی آورده بودند که در واقع صداقتی با زمان ایشان چه از لحاظ فنی
و چه از لحاط اجتماعی نداشت. به عبارت دیگر به معماریای روی آورده بودند که چه به
لحاط قتی و چه به لحاط اجتماعی نمیتوانست صادقانه معرف زمان ایشان باشد.
۱ تضاوت تاربخی را جانشین قضاوت دنیایی می کند و
به جاى اينكه به وضعبت واقعی و موجود صنعت زمان خود برود ,به جدال بر علیه
مفهوم كلى و انتزاعى صنعت مى يردازد. بعد از آنجا كه مى بيند در بعضى از دورانهاى
گذشته کار تولید با هماهنگی رضایت بخشی به اجرا در آمده است - مثلا در قرون
وسطی - با روشی همانقدرمغایر با تاریخ اظهار می دارد که تنها راه بهبود و اصلاح ,
بازگشت به فرم های قرن سیزدهم است و علمدار احیاء سبک نئو گوتیک می شود
teri! 3 ۱۱ | الهانات , افکار بی شمار و پر ارزشش استفاده
کنا و هرگاه که مباخث او به مسایل واقعی نزدیک می شود آنها را به بیراهه می
کشاند .» (بنه ولو, ۱۳۷۸: ۲۸۷) از نمونه های جالب دیدگاه غیر منطقی راسکین نسبت
به صنعت می توان به زمانی که او به تماشای حرکت لوکوموتیو از ایستگاه راه آهن
نشست اشاره کرد :
صفحه 66:
هر ند او ,> حبرت و تواضعش نسبت به هنگام تماشای لوکوموتیوی که از ایستگاه راه
ا ۱ ۱ 1 قت و کمال مکانیکی آن را تحسین می کند .
eee ۱ ۱ در یی هیچ جابی در فلسفه زیبا شناختی وی ندارند
چرا که سرانجام در رد آن چنین نتیجه گیری می کند :« این دستگاه پر سروصدا , هرقدر
هم حوش ترکیب باشد کاری جز کشیدن و هل دادن اتجام نمی دهد , درست مثل گاو ,
فقط عجولانه تر عمل می کند . » (هکست, ۱۳۷۶: ۳۰) ) « در تدوین و تحکیم و شدید
۲ ۱ ۰ سيان انگلیسی قرن گذشته تاثیر بسیار داشته
000 2000000 بآ :پا چوب فکری ویرا در قالب چهارچوب
غالب زمانه یعنی تفکر رمانتیستی ارزیابی کرد و تاثیر پذیری وی را ازافکار رمانتیستی
عصر وی که به شدت در تمامى ارويا و در ميان قشر روشنفکر ساری بود بررسی کرد .
nr ۱ ۱ ونظم موجود در ظبیعت و پیوستن به آن بود . «
۱ ۱۱ بشته , آنها را به کلساهای مرکز زمین توصیف می
تماید و آثرا به صورت کلیسای گوتیک سفید رنگ می بیند . شیوه تفکر راسکین مینی بر
تعریف و نظاهر مفهوم حقیقت است . راسکین بر خلاف طبیعیون ,با دیدی ایده آلیستی
به طبیعت می نگرد ». (عرفانی, ۱۳۸۵)
«نقد معماری معاصر به ناچار راسکین را به نقد جامعه ویکتوریایی, از هم گسیخته و
اا 0 ۱ ۶ انعکاسی است از یک وضعیت عام.
راسکین oe تظام صنعتی و زوال کار انسانی را بیرحمانه تحلیل می کند, نیروی کار
oe ا 0 1 0 ۱۱ 3 ات از اینکه.مکمل یک عملکرد
ee cee ۱ ران :۰ تصوص از طریق وبلیام موریس
eae mean ياي 0 حاط رازه ای که نشد راسکیق,
زنده است
صفحه 67:
و بر تجربه ای زنده ail دارد, به همان اندازه پیشنهاد های مثبت ] آثار[ او « به سوی
این آخرن » (۱۸۶۲) و «موتراپولوریس» (۱۸۶۲) - به سود یک دولت پدر سالار و سلسله
مراتبی , کم عمق و انتزاعی هستند . » (شوای, ۱۳۸۴: ۷۰-۱۶۰))
معماری و تزبینات
«راسکین در کناب پر مغز « هفت مشعل معماری» ۱۸۴۹ انتقادی دقیق در مورد لغزش
های موجود در محصولات صنعتی زمان معاصر به رشته تحریر در می آورد و آنها را به
سه نوع تقسیم می کند :
ا ۱ ار ۷ ری غير از آنچه واقعا هست .
ا ۱ ۶و3 به منظور جلوه دادن آنها با موادي غیر از
۲ ۶ 33۳ و چسباندن تزئینات و کنده کاریها بر روی آنها
۳ اسفاده از نزئینات مختلفي که با ماشین ساخته شده اند .در مورد اول راسکین
مخصوصا از اشتخوان بندیهای آهنی سخن می گوید و اینطور اظهار میدارد :
« شاید. سرچشمه بزرگ این نوع انحطاط که امروز ما باید خود را برعلیه آن بسیج کنیم,
استفاده ازآهن است که نمی توان خواص وعیوب لن را به سادگی معین کرد. اماء به هر
حال از آنجاکه در اين هنر, تا پیش از شروع قرن نوزدهم تتها ازسفال, سنگ و چوب
استفاده می شد/ تناسبات و قوانین ساختمانی نیز همه بر روی مقتضیات استفاده از
مواد فوق به وجود آمده اند و طرز استفاده ازآرماتورهای فلزی معمولا اشتقاقی از
اصول هنری محسوب می شده است. از لحاظ نظری و کلی دلیلی وجود تدارد که ازآهن
7 وی و اناده نود و شاید احتمالا دز آینده نزدیکی برای معماری قوانینی
وضع شود که با ساختمانهای فلژی کاملا متناسب باشد. اما من معتقدم که تمایل همه ما
و دوق امروز ما بر این است که معماری را به استخوان بندیهای غیر فلزی محدود کنیم و
ene لتر سه
صفحه 68:
سرزنش نیست و همچنین تذهیب فلزهای
اده آن را امری عادی ساخته است بی اشکال
وكيرى شود و نفس فريب نيز به
صفحه 69:
ISR PAS ee reset gr peer or
و rear rcemron irri cp] rae ves em Cire] By
oy Gel) CURR PREPS ep pen)
©) SSE] ee er
By ech Ly Saul slgatyjy! oly 2l93 oS yuilusi,
قرن هفدهم و هجدهم راه برد, کمکم سشت شدا
اعتقادات و البته دلایل پیچیده دیگر, آرامش جول
‘ ل ان( enn ty
اين عدم آرامش درونى افراد و جوامع د
Se ا tae
ee ere Cereal
فلسفههايى كه اصالت عقل رأ رواج ميداد ۳۳ sy 1
راسکین به ارزشهایی بود که پس از رنسانس و به تاثير الريك ا
ار
Rot] vars)
شته رأ ت
صفحه 70:
اکنون که عقاید راسکین و همگامان وی به محک زمانه
درباره ایشان میتواند واقعبینانهتر و احتمالا آسانتر باشد,
AIS eee تا
ا ا ines Ptr vanes cera 7
محدود داشت."
00
Eee ne bed wer] ا ا ال ل ا
o’ ا ا ا De
او هنر خوب, حقیقت طبیعت بود, که در ا 0
صفحه 71:
شهر آرمانی جان راسکین
یر تا
eT he سر
شده بسیار.
"حد و مقیاس شهر را مطابق شهری کوچک برابر با
مریع پيشنهاد می کند مثل یوتوپیای مور.
"عناصر اصلی پیشنهادی او عبارتند از: خبابال ۲ ار بیار 2۱
طاقى هاء آسياب هاى بادى, i Re
ip nes betap otras hea eral invents 0
ساختمان های درون مزا
”مردمان شهر او افرادى تحصيل كرده و فرهيخته روط
را 5-57
قابل دسترس است. ١
eat 1 وام Seeley ا ا 00
كالبدى زيبا و متمايز أست:
te SU arcane ha 0
Sore See Seed
Row RCs eo ane eYORe ee) SPS ie ear nee steno Ceres ih
eyecare ur ec acraneene 1 Or Cw Case er eh
صفحه 72:
نتیجه گیری
جان راسكين منتقد و انديشمند بزرك قرن نوزدهم را بايد
آرا و انديشه هاى راسكين نه تنها
يودند. از اصول اساسى انديشه هاى رادي
كذاشتند .دو اصل اساسى انديشه هاى [
نقاشی گرفته تا مرمت بناهای تاریخی ا
ean 0 ير ست
eee etre ا ا
مرتبه راسكين نزد بسيارى از بزوهندكان ايرانى شناخته نشده است
cd ا ا ل ا Cor
صفحه 73:
wl
1-بنه ولو - لئوناردو : تاریخ معماري مدرن ؛ترجمه سیروو
تهران , تهران . 1378
2- شواي - فرانسواز : شهرسازی تیا ۲
حبيبي ؛انتشارات داتشگاه be ی
3- 3- فلامكي سر
00 70
4 کالن - گوردن : منظر شهري ,تر:
Ae eg .
EE cy, VERE ena Ce)
Seles
و LEI RE ice
سمت ؛ نهران , 11376
7-كريس -ماري : نويسندكان برجستة قلمرو هنراز عهد
نوزدهم,ترجمه صالح طباطبائي, فائزه ديني . فرهنگستان Cpu
el cee eee)
۳