هنر

جایگاه پژوهش های دانشگاهی در صنعت

Jaygah-pajooheshhaye_daneshgahi_dar_san`at

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جایگاه پژوهش های دانشگاهی در صنعت”

جایگاه پژوهش های دانشگاهی در صنعت

اسلاید 1: جایگاه پژوهش های دانشگاهی در صنعت90/09/26دکتر محمود احمدپور داريانيعضو هيات علمي دانشگاه تهران

اسلاید 2: دکتر محمود احمدپور دارياني تحصيلات: دکتراي مديريت منابع انساني تربيت مدرس سوابق تجربي: 30سال مديريت سازمان هاي بزرگ سوابق علمي: عضو هيات علمي دانشگاه تهران دانشکده کارآفريني تاليفات: تعداد 23جلد کتاب در خصوص کارآفريني آدرس سايت: www.karafarini.ir پست الکترونيکي: ahmadpord@gmail.com تلفن : 77513690

اسلاید 3: کتاب هاي دکتر احمدپور تجارب كارآفرينيانتشارات امیرکبیرجنگل استراتژيانتشارات جاجرمیكسب و كار اينترنتيانتشارات محراب قلم

اسلاید 4: كارآفرينيانتشارات محراب قلماين كتاب رئيس شماستمعاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفانكارآفريني يك دقيقه ايانتشارات محراب قلمکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 5: 101 تكنيك حل خلاق مسئلهانتشارات امیرکبیركارآفرينيتعاریف. نظریات. الگوهاانتشارات جارجرمیمباني كارآفرينيانتشارات سریراکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 6: کسب و کار خانگیانتشارات امیرکبیرچه می شود اگر...؟انتشارات محراب قلمکتاب جامع کارآفرینیانتشارات کتابخانه فرهنگکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 7: کارآفرینان اجتماعیانتشارات راه دانطراحی و تدوین طرح کسب و کارانتشارات راه دانکسب و کار جوانانانتشارات اخلاصکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 8: مجموعه مقالات کارآفرینی خانه کارآفرینان ایرانهنر آغاز کسب و کارانتشارات راه دانفرنچایزینگ و کارآفرینیانتشارات قرنیکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 9: کسب و کار خانوادگیانتشارات پویندگان پارسکارآفرینی پیشرفتهانتشارات راه دانتئوریهای کارآفرینیانتشارات اخلاصکتاب هاي دکتر احمدپور

اسلاید 10: هفته پژوهش مبارک

اسلاید 11: - پژوهش- دانشگاه- صنعت- دانشگاه کارآفرین- کسب و کار- توسعه اجتماعی اقتصادیکلید واژه ها

اسلاید 12: آیا استراتژی پژوهشی دانشگاه ها در راستای اهداف توسعه اجتماعی اقتصادی جامعه است؟نقش پژوهش در توسعه اجتماعی اقتصادی چه می باشد؟انواع پژوهش های دانشگاهی کدامند؟آیا در کشور به پژوهش اهمیت داده می شودچرا پژوهش های دانشگاهی بلا استفاده می مانند؟آیا استراتژی تحقیقاتی دانشگاه با استراتژی توسعه دانشگاه سازگار است؟دانشگاه های ایران برابر انقلاب های دانشگاهی در کدام فاز قرار دارند؟آیا تحقیقات دانشگاهی با نیازهای بخش صنعت مطابقت دارندآیا دانشگاه های کشور نقش خود را در زمینه توسعه تحقیقات کاربردی درست بازی می کنند؟سوالات

اسلاید 13: پرداختن به امر پژوهش جهت نوآوری و حفظ توان رقابتمقدمهاحساس نیاز دنیای امروز برای رقابت صنعتینیل به هدف با انجام تحقیق و پژوهش در صنایعتحقیقات که به معنای استفاده از هوش و ذکاوت انسان برای حل مشکلات و نیز نوآوری ها است، رکن اصلی برای پیشرفت جوامع محسوب می شود.

اسلاید 14: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعة همه جانبة یک کشور است قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.اهمیت پژوهشانواع پژوهش

اسلاید 15: کارکردهای پژوهش- دانش نو می‌آفریند.- امکان کشف کاربرد تازة دانش کهن را فراهم می‌سازد.- به آموزش بهتر می‌انجامد.- پژوهش می‌تواند منبع درآمد باشد. - موجب حل مسأله‌ها و تضادهای جامعه می‌شود.- به بشر این توانایی را می‌دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کند- موجب پیشرفت جامعه می‌شود.

اسلاید 16: موانع و چالش های پژوهش- موانع مربوط به مدیریت، سیاستگذاری و نظام تحقیقاتی- موانع مربوط به فرهنگ پژوهش- موانع مربوط به پژوهشگران- موانع مربوط به فضای استاندارد علمی- پژوهشی- موانع مربوط به مققررات و قوانین پژوهشی- موانع مربوط به بودجه و امکانات پژوهشی- موارد مربوط به کاربرد نتایج پژوهشی

اسلاید 17: - تدریس- پژوهش- تدریس- پژوهش- حلال مسائل- دنباله رو مدیریتگونه شناسی اساتیدگونه شناسی دانشجویان- دنباله رو مدرک- دنباله رو کار در صنعت- درس- کار- درس

اسلاید 18: -کسب درآمد- حل مسائل - عشق معلمی- عشق به یادگیری- مدیران قبلی و به دنبال حل مسائل مدبریتیانگیزه اساتید در دانشگاهانگیزه دانشجویان در دانشگاهارزش های خانوادگی در ادامه تحصیل- کشف حقیقت- کشف پاسخ سوالات ذهنچشم هم چشمی- رسیدن به کمالات بشری

اسلاید 19: نقش های دانشگاه هابه عنوان کانون مغزهای متفکردارای جایگاه طبیعی در امر تحقیقاتقادر به بررسی عمیق مسائل و مشکلات و ارائه راه حل با استفاده از شیوه های علمی

اسلاید 20: در چشم انداز اول، گرچه دانشگاه از نظر اسمی وجود دارد، اما از نظر جوهری و کارکردی، دانشگاه وجود عملی نخواهد داشت و مؤسسات و شرکت های متعدد در عرصه ی فناوری اطلاعات، جایگزین دانشگاه خواهند شد.اسکات چهار چشم انداز برای آینده دانشگاه ها پیش بینی می کند؛چشم انداز دوم، ظهور و رشد دانشگاه های شرکتی است. در این شرایط هر چند کالبد دانشگاه وجود دارد، اما استادان از طریق عقد قرارداد با شرکت های معتبر تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و مشارکت در پروژه ها، از کالبد دانشگاه، تنها به عنوان واسطه و قالب بهره می جویند، در این مورد می توان به فعالیت های پژوهشی و دفاتر ارتباط با صنعت اشاره کرد

اسلاید 21: چشم انداز سوم، عبارت است از: تقویت روند تفکیک جامعه ی دانشگاهی و هویت حرفه ای. در حقیقت نقش های علمی و اجتماعی دانشگاه، به طور کامل از یکدیگر متمایز می شوند.اسکات چهار چشم انداز برای آینده دانشگاه ها پیش بینی می کند؛در چشم انداز چهارم، انعطاف پذیری دانشگاه و تبدیل آن به نهادی کلی گرا، متعهد به باز بودن و جامعیت مد نظر است.

اسلاید 22: انقلاب نخست اواخر قرن 19 در کشور آلمان دانشگاه علاوه بر فعالیت های آموزشی، در فعالیت های تحقیقاتی نیز فعال شدند دانشگاه علاوه بر مأموریت توزیع دانش، تولید دانش را نیز بر عهده گرفتنددولت مسؤول تأمین مالی دانشگاهدانشگاه از استقلال کامل برخوردار است اعضای هیأت علمی برای انتخاب نوع و موضوع تحقیق، آزاد هستندیکپارچگی تحقیق وتدریس الگوی مسلط در این دوران استانقلاب ای دانشگاهی بر اساس نظر اتزکویتزماموریت دانشگاه ها در انقلاب اولتولید دانش توزیع دانش( آموزش دانشجویان، انتشارات کتاب مقاله و...)

اسلاید 23: انقلاب دومدر نیمه ی دوم قرن بیستم با ظهور نوآوری های مبتنی بر علم در جنگ جهانی دوم، اتفاق افتاد دانشگاه ها عهده دار مأموریت نوآوری تکنولوژیک آموزش فرد به آموزش سازمان (آموزش کار آفرینی) وتحقیق فردی به تحقیق گروهی، تبدیل شد. ادغام گروه تحقیقات علمی با شرکت های صنعتی ایجاد روابط بین دانشگاهیان و کارخانه داران (شامل: مشاوره، قرارداد تحقیقاتی، تأسیس مراکز تحقیقاتی و تشکیل شرکت می شد( همان منبع ).انقلاب های دانشگاهی بر اساس نظر اتزکویتزماموریت دانشگاه ها در انقلاب دومتوسعه اجتماعی و اقتصادیبه دانشگاه هایی که دارای مأموریت سوم هستند،دانشگاه های کار آفرین گفته می شود.

اسلاید 24: دانشگاه نسل سوم يا دانشگاه كارآفريننسل اولنسل دومنسل سومE(آموزش)E(آموزش)+R(پژوهش)E(آموزش)+R(پژوهش)+S.B(راه اندازي كسب و كار) دانشگاه آموزش محور ظهور تحقیقات پایه (نسل اول) داشگاه آموزش –تحقیق محور ظهور تحقیقات کاربردی (نسل دوم) دانشگاه آموزش –تحقیق- توسعه محور ظهور دانشگاه کارآفرین (نسل سوم)مراحل دانشگاه آموزش محور، پژوهش مدار و کارآفرینانقلاب اولانقلاب دومانقلاب سوم

اسلاید 25: سیر تحول در ماموریت های دانشگاهها در انقلاب های اول و دوم دانشگاهی

اسلاید 26: 1- مأموریت آموزشی2- تحقیقاتی 3- توسعه ی اجتماعی و اقتصادیماموریت های دانشگاه در انقلاب سومدر این انقلاب همچنین آموزش فرد به آموزش سازمان (آموزش کار آفرینی) وتحقیق فردی به تحقیق گروهی تبدیل شد

اسلاید 27: توانايي نوآوري، تشخيص و ايجاد فرصت ها، كارتيمي، پذیرش خطرها پاسخ به چالش ها در سدد ایجاد تغيير ذاتي در مشخصه ی سازمانيدانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که توانایی های زیر را دارد

اسلاید 28: تحول در عقلانیت دانشگاهتحول در دانشگاه های نسل سومتحول در مأموریت دانشگاه تحول در عقلانیت در دانشگاههدف فعالیتروش تأمین مالی فعالیتوترفیع اعضای هیأت علمی

اسلاید 29: صنعتدانشگاهکسب و کارکارآفرینینقش های دانشگاه- آموزش- پژوهش- کمک به حل معضلات اجتماعی اقتصادینقش کسب و کار و کارآفرینینقش تشریک مساعی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه

اسلاید 30: دانشگاه کارآفرین از دو جنبه تأثیر گذار است جنبه ی درونی دانشگاه ( تحول و تکاملی که برای ایجاد فضای کارآفرینی در آن به وجود می آید). جنبه ی بیرونی دانشگاه ( تأثیری که در محیط بیرون از جو آکادمیک دانشگاه می گذارد تا نظام نوآوری مبتنی بر دانایی، در آن تحقق یابد)

اسلاید 31: دو وظیفه دانشگاه کارآفریناول آنکه باید کارآفرینان آینده را آموزش بدهد، افرادی که کسب و کاری را ایجاد نموده و همچنین روحیه ی کارآفرینانه را در دانشجویان در تمام حوزه ها توسعه بدهد؛دوم اینکه باید خودش کارآفرینانه عمل نموده، انکوباتورهای کسب و کار را سازماندهی، پارک های تکنولوژی و مواردی نظیر آن را ایجاد، دانشجویان را در این سازمان ها درگیر و از طریق آنها به دانشجویان و فارغ التحصیلان در ایجاد کسب و کار کمک و بالاخره اینکه بتواند از لحاظ مالی، استقلال پیدا کند

اسلاید 32: نمودار مولفه های ضروری برای ایجاد دانشگاه کارآفرین

اسلاید 33: سازمان و ساختار دولتاقدامات حمایتی از خلق کاروفعالیتآموزش کارآفرینیشیوه ی تدریس کارآفرینیمدل و سیستم پاداش علمیاقتصاد کلانتدریستحقیقفعالیت کارآفرینیاقتصاد خردپیامدهاعوامل رسمیعوامل غیر رسمینظریات جامعه ی دانشگاهیدانشگاه های کارآفرینمدل دانشگاه كارآفرين

اسلاید 34: منابع مالینیازهای تکنولوژیک سه جانبهفناوری جدید در بنگاه هاتوسعه ی تحقیق و تدریس در دانشگاه بنگاه جدیدارزیابی و کنترل سه جانبه دولتبنگاهدانشگاه نظام توسعه ی فناوری درالگوی تنوع نهادی

اسلاید 35: تجاری سازی تحقیقات

اسلاید 36: ارتباط میان دانشگاه و صنعتبحث ارتباط صنعت و دانشگاه اوايل دهه ۱٩٧٠ ميلادي مطرح شددانشگاه و صنعت به عنوان دو مؤلفه اصلي اثرگذار در فرآيند توسعه موزون و پايداردانشگاه نقش آفرين اصلي تحولات صنعتی و اقتصادی

اسلاید 37: همكاري سه ركن اساسي (دانشگاه‌ها، صنعت و دولت)، براي توسعه فرآيند نوآوري و تجاري سازي تحقيقات بسيار مهم است.رويكرد مارپيچ سه جانبه ( تريپل هليكس) در خصوص تعامل دانشگاه، صنعت و سازمان هاي پيراموني بويژه دولت بسیار اهمیت دارد.

اسلاید 38: رويكرد مارپيچ سه جانبه

اسلاید 39: در اولين نسخه از مارپيچ سه عاملی(TH1) دولت، دانشگاه و صنعت را تحت پوشش خويش قرار می دهد. نسخه اول مارپیچ سه جانبه اين الگو طی سال های گذشته، کارايي پايين خود را در کشورهای کمونيستی به اثبات رسانيده است.

اسلاید 40: در نسخه دوم نهادهای فوق دارای تعاملات و کنش های متقابل با يکديگر هستند. به عبارت ديگر، دانشگاه به امر آموزش، پژوهش و تربيت نيروی متخصص می پردازد، صنعت نتايج و يافته های حاصل از تحقيقات را به خدمت/محصول تبديل می کند و دولت از طريق فراهم ساختن بسترها و زيرساخت های مورد نياز به سياستگذاری و حمايت از اين دو نهاد برمی خيزد.نسخه دوم مارپیچ سه جانبه

اسلاید 41: در نسخه سوم، نقش ها و مأموريت های سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت دارای تداخل و هم­پوشانی بسيار است. دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش به کارآفرينی نيز می پردازد، بخش صنعت در کنار توليد کالاها و خدمات به خلق و انتشار دانش اقدام می کند و دولت هم به سرمايه­گذاری های دارای ريسک در حوزه های خلق دانش، نوآوری، فناوری و توليد کالا و خدمات می پردازد.نسخه سوم مارپیچ سه جانبه

اسلاید 42: - مشکلات قانونی و ارزی جهت استفاده از خدمات خارجیان- حفظ برتری در بازار و رقابت با سایر تولید کنندگان- کاهش هزینه های تولید- نیاز به دانش فنی برای تولید محصولات جدید - نیاز به اطلاعات فنی و تجاری- افزایش سطح بهره وری و کارایی- نمونه سازی و تولید نیمه صنعتی محصول جدید- بهبود سیستم رفع ضایعات - عدم انجام تعهدات طرف خارجی قرارداددلایل اهمیت توجه به تحقیق و توسعه دانشگاهی در صنعت

اسلاید 43: نظريه توليد دانش گيبسون: دانش به طور درون زا در فرآيند نوآوري و سيستم اقتصادي ايجاد مي شود. اما از آنجا كه اكثر بنگاه هاي صنعتي توانايي و ظرفيت توليد دانش علمي و فناورانه را در درون خود ندارندلذا بنگاه بر اساس صرفه اقتصادي و رفتار عقلايي، دانش مورد نياز خود را از نهادهاي شايسته ملي و بين المللي مانند دانشگاه كسب مي كند .

اسلاید 44: پيامد انقلاب دوم علمي به اين پديده عنوان انقلاب دوم علمي” اطلاق شد.امروزه دانشگاه ها علاوه بر آموزش و تحقيقات ، مسئوليت وظايف اقتصادي و اجتماعی را بر عهده مي گيرندايجاد شكل هاي مختلف همكاري با صنعت و تلاش در تجاري سازي نتايج تحقيقات دانشگاهی

اسلاید 45: قابلیتهای کارآفرینانه دانشگاه ها برای تجاری سازی نتایج تحقیقات خود و تبدیل آنها به محصول وخدمات3- قابليت هاي سيستمي و فرايندي:2- قابليت هاي اعضاء:1- قابليت هاي ساختاري:

اسلاید 46: طرح ها و برنامه های مختلف پشتیبانی از گسترش کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی تحقیقات دانشگاهیطرح کاراد(کارآفرینی در دانشگاه های کشور)طرح تحقیقات صنعتی، آموزش و اطلاع رسانی(تاوا)طرح توسعه کارآفرینی سازمان گسترش و نوسازیوضعیت تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ایران در بخش صنعت

اسلاید 47: 3- پارک ها و مراکز رشد2- مراکز کارآفرینی1- دفاتر ارتباط با صنعتساختارهای موجود در زمینه تجاری سازی تحقیات دانشگاهی

اسلاید 48: 1- دفاتر ارتباط با صنعتاین ساختارها از دهه شصت در دانشگاه ها تشکیل شدند و نقش های آنها عبارتند از1- نقش پشتیبانی از تحقیقات مشترک و قراردادی با صنعت،2- پشتیبانی از کارآموزی دانشجویان در بخش صنعت3- حمایت و راهنمایی در مورد ثبت اختراعات دانشگاهی در صنعت

اسلاید 49: 2- مراکز کارآفرینیبر اساس آیین نامه اجرایی طرح کاراد ایفای نقش های زیر را به عهده دارند:1- نقش فرهنگ سازی2- آموزش و ترویج کارآفرینی3- توسعه و ارتقا روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان

اسلاید 50: 2- پارک ها و مراکز رشدحمايت از تجاري سازي تحقيقات فراهم ساختن زير ساخت ها حمايت هاي مختلف در مرحله توسعه ايده ها و نتايج تحقيقات شكل گيري شركت هاي مبتني بر دانش و فناوري

اسلاید 51: به منظور تجاري سازي تحقيقات در بخش صنعت بايد عملكرد دانشگاه ها در چهار شاخص زير ارزيابي شود1- ثبت رساني و حفاظت حقوقي از دارايي هاي فكري حاصل از دانشگاه4- تشكيل شركت هاي انشعابي دانشگاهي3- ليسانس دهي و انتقال حقوق دارايي هاي فكري2- انجام تحقيقات مشترك و قراردادي با صنعت

اسلاید 52: شركت هاي انشعابي در دانشگاه ها1- شركت هاي تازه تاسيسي كه از دانش و نتايج تحقيقات توسعه يافته در دانشگاه ها بهره برداري مي كنند.اينگونه شركت ها داراي سه ويژگي مي باشند3- دخالت فعال دانشگاه در شركت با سهم مشاركت دارايي فكري يا سهم سرمايه گذاري2- حداقل يكي از بنيانگذاران آن محقق دانشگاهي است كه در توسعه دانش مربوط فعاليت و دخالت داشته است.

اسلاید 53: اهداف تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي در صنعت2- ارتقاء نقش حمایتی دانشگاه در توسعه فنآوري و تولید ثروت دانش محور از طریق کمک به ایجاد و توسعه شرکت هاي دانش بنیان در بخش صنعت1- ارتقاء نقش دانشگاه در حمایت از محققان/نوآوران عضو و غیر عضو سازمان از طریق کمک به رسیدن نتایج تحقیق به بازار صنعتي4- کمک به ایجاد فرهنگ و تعمیق اهمیت و نقش تجاري شدن نتایج تحقیقات دانشگاهي براي صنعت در سطح جامعه3- گسترش بازار محصولات دانایی محور در سطح جامعه

اسلاید 54: سیاستها و برنامه هاي تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي براي بخش صنعت- هدفمند کردن تلاش ها و فعالیتهاي تحقیقاتی دانشگاه و بخش صنعت در تجاري سازي.- حمایت دانشگاه در تسهیل رسیدن نتیجه تحقیق به بازار و صنعت- تشویق مدیران صنایع و صاحبان سرمایه براي مشارکت در برنامه هاي تجاري سازي تحقيقات- ایجاد زمینه هاي لازم در دانشگاه براي رفع نیازمندي هاي تحقیق و توسعه اي شرکت ها و صنایع در حال فعالیت یا در حال احداث.- ایجاد بستر لازم جهت اجراي طرح تحقیقاتی منطبق بر معیارهاي تجاري سازي در بخش صنعت.-بهینه سازي فرآیند تجاري سازي تحقيقات از طریق ارتباط فعال با مراکز علمی، پژوهشی و اجرایی- پیگیري براي تسهیل و اصلاح قوانین تجاري سازي تحققات در صنعت (پیشنهاد قوانین جدید).- جذب حمایت هاي مالی بخش صنعت در راستاي برنامه هاي تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي.- ایجاد بستر لازم براي اجراي دوره هاي آموزشی تجاري سازي تحقيقات در صنعت

اسلاید 55: معيارهاي پذيرش پژوهش هاي دانشگاهي براي بخش صنعت1- تعریف پروژه در يكي از مراكز تحقيقاتي مورد تأييد وزارت علوم2- نقش مؤثر و مستقيم پروژه در توسعه و كاربرد فناوريهاي مورد نياز بخش صنعت3- اولويت دهی به پروژه هايي كه در جهت رفع نيازهاي برنامه و توسعه بخش صنعت تعريف شده اند4- اواویت دهی به پروژه هاي ارتقاء كمي و كيفي محصول، ارتقاء بهره وري عوامل توليد و طراحي و توليد محصولات جديد5- اعتبار دهی به پروژه هايي كه نتايج قبلي آنها منجر به ثبت Patent داخلي و يا بين المللي شود

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید