صفحه 1:
عربان نفاق
1 ‘GO
en ا ا
٩۳ ارریبهشت
صفحه 2:
صفحه 3:
Epis
06
Pen US ey On ee
7 7 ۱۱ ۱ 4
پوقلون ۰ (ای بیامبر) «شمثان واقعی
. ey ۰ ow Aide Gf
لك ا ا ل
إلا
Oa 7 207 از OA ene
. آثان را نلشر هلونه از عقیقت رولررائئر
00
صفحه 4:
مقاء معلء_رهضرى
با يريرة تاق هوشمنرائه برخور ركنير » بريره
eC 1
ظدرر اسلا جلوشش تت ا
ار ا
بهترین مومنین را در نچاآییسعنل بلزارر 0
صفحه 5:
صفحه 6:
مقدمه
COP eee en Ore el
به بحث نفاق و منافقان يرداخته شده است به هيج
يديده اى و ياناهنجارى اجتماعى ديكرى برداخته
. نشده است
nad ل ا ل لك
Bid ل اس
Dee eT eT he ۱۱
7
صفحه 7:
.تعریف نفاق
)2 تس و
ريشه اين وارْه ررلغتء متعرر است. از ميان اين ريشه ها رو ثاى آن
ا ل Oe Udy
1 Urn 1 11 ht
ا 2 ريلرزارر و سوراخ
هقفى_لانه هوش صدرايى
هعروف اس تکه وش متقرارى وقتى زراى خويش لانه مي شارو؟ وو /61
7 رت رت
ا نه اي فى اشازر 0 بو زمين فى رسرء آنها
Ge 00000 تفر رل از رارق VY
ا ا ا ل اك
1
صفحه 8:
ب. معنای اصطلامی
ل
POA ايعان و بنهان 0 OG است
ل ل 507 027 آنها را نراشت چون اظهار به
م یگررنر) از این رو رز تعاریف اصطلامی نفاق فیز لفته شره
oe « ثفاق ترس 0
lal ubiiy sal wali cileolbe alec ره
ob حدوين له Caley gee ey (ial Glas
شئون ظاهرى اسلا است «ر هال ىله ور باطن اعتقارى به اسلام
ا منافق براي فريب Oly و به زبان اظهار
OE Ce ee eae de Ee 0
ايمان و يا برفى از اركان آن اعتقارى نراشته و به آنه ا كفر هى ورزر.
صفحه 9:
رسو ل ككراهى اسلا" فرمور: سه فسلت از علامتهاى منافق است اول عور
فبرى را م ىكوير دروغ میگویر روع زلا که به او اطمینان شور فیافت میک
سو”| وقتى وعرهاى هىرهر تفلف ۱
راع اننا
5 ل ا CC ا 0
امانت شمرره شره
۱ ORT ot nn are Se
Bibi SD eal flap
الف- ارعای اصلاح ررعین افسار
۱ aN ee
ORO NS pe NS ONC OD Re An oA
PoC ae SME Nona Moe Tin even cnN Ea NOTA
و ۳ بقره) ۲ 9 Il)
صفحه 10:
منافقان ارْ جمله رشمنان) a چامعه اسلامی به شمار می آینر.
منافقین رر رافل هرر ]| بورئد؛ Cre ا i Gel OY
2
ظر و آماره همكارى با ۷
ييغمبر با رشمن سازمان يافته اى كه آماره ومنتظر عمله است تا
YE Oe a رك
ثمی رهر؛
اها رشمنى راكه سازمان يافته يست و لهاجتها و رشونيها و
ار نا
‘oll یلی از «شمن ترب تاره ویر Y Aste OI yy
او رفتار بری نلرر. ٠ درعين هال " ee ل Le
است؛ ولی با او مماشات لرر.
صفحه 11:
19 ل ا IOETD)
بيغمير نه سراغشان رغت. . در قشیه ی مسجر ضرار اینها
5
- مرلزی درست لررئر؛ با فارج ارْ نظا" اسلامهى yey,
Fey AO ale کر ور Ge
ار تباط برقرا ركروئر و مقرمه ساز ىلروثر تا.از روة| عليه -
0 CA ا
مسجرى رااله سافته بورئد, ويران كرر و سوزائر.
Tee LUO ا ا
و خطبه هاى نماز جمعه ى تهران 2 'ا/نا/ء رس
صفحه 12:
Nps iG) i
الف. طمع به مال وثروت
ب. ترس ارْ رست راون بان و مال و
موقعیت ال
OA Nt cL SCY OC
ا
صفحه 13:
jg Jia الف. به
طمع به مال و مثال رنياء فرص رر به رست توزون ثروت و ملنت
یلی از عوامل تفاق 0
Ged Se RCL ۱
به لس بکار فویش رونق بفشر, از این رو اظهار اسلا و ایمان را
وسیله رسيرن به فال و ثروت رنیا قرار می:رهر و تا زمان یکه از این
بازار سوری عایر و یگررر به مسلمانان اظهار علاقه م کنر و فور را
tens اسلامى نشان) مى رهر.
YP CAC Ag OR Map ae ee pS aL ee a
صفحه 14:
۱۷ Ee ROMO MCE ey Set nee
ee OO ea Ane ENOL RS ACL ENO) ACh Rene)
ثفاق شفس منافق به علدت ناتوائى رر مبارزه ب] نظاء] مقتد July
er Oe وم به قهز امن م تور تم
ا فويش ته رست آورره
ers از رست رفتن موقعبت ابتماعی و ار 0
لج سان الال كرف ترا ار OA
7 قبایل و قو۴ و عشیره خویش هسوب می شرنر, نفاقشان به فاطر
ترس و مفظ بان و مال و نيز عراست از موقعيت امتماعيشان بوره است.
و 9 7 7 0 9
رر قرآن لريم آيات زيارى به اين نوع از نفاق اشاره رارر ارْ آن جمله
ا ا ل
صفحه 15:
02 ضربه زرن به اسلا از ررود)
يلى از انُلِيزه :ها و علل نفاق ورزيرن برفى از منافقان اين بوركه با اظهار
ايمان رر شماز مسلمائان ررآيئر و ث كاه از رافل با اسلام مبارزه
7
1
ا ay اسلامی را فراهع می آورنر.
۱۲ سوره رتوبه به به معرفی سك ا رت
َارَبَ الله و و مق یبن Gh 3220
نَم 000
صفحه 16:
د. آرژوی قررت.
re RO Spa ENS SO eRe Ley از علل مؤثر
Cee kane AC ee OR AOC
سور دنيابي pits eS et و آنی هماثثر به رست آوررن مال و
1
سافتن زمین برای ریاست و کلومت در آن جامعه می باشر از ین رو, شفس
رل رس هت 2
4 مر زر he مدؤرى و مرالز مهم
7
oy
قرآن لین چسته از منافقان را با عنوان [ لین فی تلوپیجر درف" )معرفی نموره
است : "و يقول الزين آمنوا لولا رس 0 و زكر فيها القتال ۳۹
الزین فی قلوبیم مرض ینظرون الک نظرالمفشی علیه من الموت فاولی 00
(Po :,aa0)
صفحه 17:
GH obs slo Sire!
الف. ویژگیهای افلاقی و روانی
لب. ویژگیوای سیاسی
ويزليواى اجتماعى 38
Coe
صفحه 18:
کر(
ل 2
ee Tee
382 ويرلبواى اجتماعى
«. ویژگیهای اعتقاری
صفحه 19:
|۱9 Mica
a 2 3 3
الف. ویرلیهای افلاقی و روانی :
مس 4 hes 4
ا- لبر و فور بزرك پینی
cul) -۳
۳- تهیر و سرگررانی, ولهره و افطراب
كه
a) سوگنر 2
صفحه 20:
۱
11 SP)
4 ی Pe
یلی از بارزترین ول های روفی و روائی منافقان فور را برركت
2 ibe
ريدت و ريكران را هقیر شمررن اشت. این فصلت یگ پیماری
ا ۱
: 7 1 یز Me ek DG
eM ار ا ا ae
000 را و ee
ل ل ا ee ee
: 5 ay WN at ait hk ah
رک
است.
صفحه 21:
در سوره توبه پنع صفت منافق بیان شره رت و
ةا
FeO
۲- باز راشتن مررح از لیوا
« ولو عن الْمَعرُوف ».
۳ فورراری از انفاق؛
و يقبشون أيريهم] AM
AGE Oy ye Me nO oe
مدرومان ميشتابئر.
eyes:
a فنسییع | 7 »
صفحه 22:
۵- فسق منافقان:
0
يعنى منافقان بيرون از رائرة اطاعت. فرمان فراينر و بديهى
ا ا را ل ل ل
هيشور.
ا تقیل مر dee ا
La ا ل ك2 0 tT
خر یا دی چز یله آنها به فرا و
1 7 2
7 ملر يا اگراهت!»
صفحه 23:
LEN Re Mea Rene. toe ea
توهه بهكينه و 7 0
نفرتى 3 ال رت کر لفت: ل 57 لس یکه
له زليل است بيرون) 27 لرر» زیرین 7 له .شاهر 4 en 66 yo
ا ا ل ا 0 و[ e ya 8 0
ل ال ل ل eR eAR CH
تصريق نمور و عبرالله ابن ابى را گلژی بکرر .گروهی بر ال باور بورن رکه
ed Pe eco a ey ae عبرالله
0 pee oe وآله) در هق آنان طلب آمرزش نمایر, وقتق این
1 ۳9
ETN pean عليه ,وآله) زا:سهره برآن عفرت تلق یگرره وگفت:
رلفتيز كات اموال قور را يرهم: رادت. النون از فنع fey one
re 0 مى
صفحه 24:
2
EE
تعالوا و رسول ال لووا رئوسیم و رایتیم یسرون و هم 0 a re
1۳ MO OM ape CTI pr Cae
PAE A APN ی کرد Ber
0 Keay ae ae
فور برتربینی در منافقان 0 007 به سفاهت و نفهمى نسبت.
داره برین وسیله آنان را سس مى نمايندء قرآن 2 4 ou 2 ea
Gram 51 از فلوه ها ىكبر است SSS ED or رز
Onn er TP aeU aOR که
(Con er eo Pay CO ayy pe Lee
ایمان بیاوریم؟ (بقره:۳)
صفحه 25:
0 rey ees
و
Pee ay a er OURO NC eT Ie Ly
2007 Neo وروانی اس تکه
مييرر.
الس ىله در وارى لجات بيفترء ضاعب رأى و نظر ثفواهر شرء جرااكه
لبامت پرره بسیار ضفیم بر پینش او م یکشر به گونه ا یکه به همه
هقایق از منظر فاص فور می پینر, بين انسائى با ايلله ایژارهای مق
شناسی را در افتیار چارر اما به حق نمی زسر,
صفحه 26:
هفرت على (عليه السلاء) رر اين زمينه مى فرماير:
ae 0 7 7 rot aL a 0 نت
ee ee LO AO ee ere) ا
آفتاب باشر.
لباهت آنها سبب شره ECO ۱
a 7
ال ره
قرآن مى فرماير :*'لهم قلوب لايفقوون بها ولهم اعين لا يبشرون بها
ا 1
2 بر 22 له دار سق في 7 وقرآن از (oul
ae 0100 00 00 الله عَلَى فَلُوبوم
0
صفحه 27:
در صلع حریبیه لباهت منافقان بروز یافت :
a 1 : ۳
POPE Oe ee Te eae ee ICE
Pere map One kee el ea hea tard
BEEP OBES SSBB dN GE) CLS 7, YN 2
Renae Nasr sige ae 000
اند الا رسي Oe eA CA rN aed Me NEE NOM CN eto
منافقان لفت: واى بر تو آيا وقت أن نرسيره له از فواب غفلت بيرار شوى, آيا معهزه
م ا |
۳7 ۳ ۶ 5
DE Ay LOTT] ۱
fe awe aS 1
mC ee 2 ا Oe اى لفت
GCA da Cee My MO Ik as el MR ec A CAN ce ed
PN VE NOL Rey a eM eA CAL Fey
00 شعری نسبت رار وگفت: این تشانه فال فوب پاییز اسال اس تکه به علت
جایگاه ستاره شعری به ما پاران باریره است. پذانپه ملاهظه می شور لبامت نان ,یشم رل
Ede م ا بر 1 00 1 1
ie Mere mee) با هفع سر می پیثر, با له می راثر مق است اما از
روی لببازی نمی پزیرر و بر هقاثیت آن لواهی نمی رهر.
صفحه 28:
00 7-7 9
الف. ویژّلی های افلاقی و روانی
7 7
wl,
رر ميان ساير ويرّلَى هاى روائى ثفاق: كيرت و سركروائى» URN از همه
يُسْمَكيرتر است و از لابه لاى عركات و رفتار منافقان به فوبى بيراست. آنان انسان
ae oe ERO eT) ا ۱
هستتر و نه «ر ص ککافران.
آنيه باعث مى شور منافقان بيوسته رجار عيرت وسركررائى و دلهره وآضطراب باشئر
MO ee ee ke) ROC ed 00
Ope 4 0 سركرزائىء
رلهره و اضطراب به سر هى برئر .
۱ LO ee een
انررلیره و افطراب دارتر و هرثرای افشاکنتره ای راعلیه فور می پنرارتر : "یضپو
94
صفحه 29:
ae ren LC ا
eed ee nee ee rea Cheese
فاموش م یگنر GEM TESLA رم CGO eae
5 Pee اریلی وسفتالی له چم ها پیزی را نمی پیت Te AO)
و اشطرلب و رلهره مي نُور. 0
هنافقان نيز همائئر اين شقص طوفان زره رهار رلهره و اضطراب كار دراي
00 ار 2 ان را بر اثير ON re Le
ار از نله ار ات
ال ل ل ل
ee ا ae ee ا SAO)
مناعقه. باران شريرى بر سر آثان بباررء ان از ترس مرگ نان 2 قوز
اه Ge)
هستتر, از این رو ه رگاه از كناره اى افق برق بر نورى مى جهرفورا جند قدم] كام برمى
رارك رضم ترق فاموش می شور فورا توق فگرره و هیران و سرگرران همراه پا افطراب
ار ا ان
صفحه 30:
8 8 2 ۳
الف. ویژلی های افلاقی و روانی
کل 10
A pee i +f 2 Ae 2 ۳
Say ppp SEN GEE Nyy Gop py} 22) fC
2 COLUM OD Deez CC erro yt Our,
. هست fe tA WY ey SOLEMN) if
اماء باقر(عليه السلام) مى فرماير: 'مؤمن ترسو ثيست.
a 0 5 ۳ از
شفصس مؤسن ازهيج قزرت مارى نمى هراسر زير افر اوثر تليه "لاه مؤمنان است.
۳ ۳ ۳
ا موپور «ر
هراس است.
he ترس در سافقان صرر اسلا این gy 17 آنان اهر روز شاهر قررت
af اسلا بورنر از لین رو می ترسیرن كه روزی پرده از راز آنان
پرراشته شور و بان ومال وفرژثران آذان به فاطر نفاق ورزی به فطر افتر.
صفحه 31:
تم re 7 ۳ rn 7 5 [ 5 oe
آن لریع نیز طی آیات پنری ترس و وهشت مافقان به زیبایی به تصویر لشیره
است:
و ۲ L Ayes 7
در یک مور می فرمایر: "هتلام یکه لعقات بعرانی و ترس ,پیش می آیر, هی پینی
SOMOS مى كنن و يشم هايشا در هرقه می پرف ره گویی می فواهتر
ane ee OC ag 0
5 01 7007 7 ۳ a rip
TU TEC ML eed 536 یاغارها و یا راهی در رمین پیرا
Lae ا ا ل
9 a 110 00 5 ۳ Pan
By yes ترس و وهشت ی که در رل راشتثر, هرلاه یه بریری تازل می شر می
ترسيرئر له مبارا اسرار آثان را فاش) ثمايئر. ' يهزر المنافقون ان تنزل عليهم
سورة تثبئهم بمافى قلوبهم قل استهزئوا إن الله هفرع ما تعزرون ""(توبه: 12
FC yey ne eos رم
۱
صفحه 32:
الف. ويرّلى هاى اخلاقئ و روائى
02 ee)
7 ا Oy Dy ene Ure MOLL
ENO eee ACM OOP acne sy ee aya)
از چشم ها و عمگگررشان را به انفاء مفتلف توبیهکنثر, سوگنر «روغ Panay
یلی ازرایج ترین راههای توبیه عمکلرر هریان نفاق. بور.
قر نكريع موارر متعرری از سگترهای دروغ منافقان را مورر اشاره قرار راره است.
0
ا PN
سولترهاى دروغٌ منافقان بمنظور برره بوش ازلين ارتباظ اشاره م كتر: '"اتفزوا
ام عن سپیل ال فلیم عزاب مهین ۰۳ "نان سوگترهای فور را پرره
و پوشش فو رگررثر AC Ae AMC es ee Cee ۱
صفحه 33:
027 راك للا e oan oe ite 1
خرا(ص), در ee Ds " به عنوان بانشين خويش معرفى نمورئر. وقتى افرار
ريه استراهت 4 eae wer 0
كش تكه م ىكفتئر: به فراسوكئر أكر ازيارانكسرى و قيقر بوديم الان لباس هاى
eee) ا + در فال یکه oy بو (yaaa) تست و لاس های فش
eat غزاهاى فش مى فوريم و دالا همكه مركش نزويك شره على را جانشين
قور 6505 Oy) oe enh ا ۳ ی ey رسول الله را
obi Ge 57 7 7 ساژر, وقتی پیامبر( ا ل ل ل ا 0
A A ena Vg Nae 3 اسع زر AC
جرئبل این آبات و ae DP وآله) نازل فرمور: ue بالله 2
ولق 00 1 ا 00
oy Sp Otay مك 0 نی مصطلق پیش 55-0077 3 ابى
سركرده منافقان اظهار راش تكه وقتى به مرينه'بركورر (CP) aly ,1 افرع Bee
اما وقتی فزربی ها وی را بفاطر این سننان By hens وی به سوگنر دروغ متوسل
ae I ee Ey or YLT eee 00
صفحه 34:
2 i ee
الف. ويرّليهاى افلاقى و روائى
A
ب. وبرلیهای سیاسی
eles) OD 3
ویژگیوای اعتقاری .«
صفحه 35:
ب. ویزژلی های سیاسی
0 اعتنابى وسربيهى ازفرمان صريح يبامبر(صس) و بنهوى .از CSE TW
اردق ا 0 ete: عرصه سياسى بوز.
در فلك اهزا ب له رول ok QUE N29 DOD IN Ny های ره تفرى
رد سنافقان هام یکه چشم مسلمانان ر(رور می ریرنر رست از کار می لشیرتر
رسد رت آنان می شرن کار م یگرون. نان هم چنی رون اون گرقتن
ارال Ly PAS op Sp Aa hea) ل ال ریم به شاه
رفالی گرد اززیربارمسئولیت ومفالفت کررن اوامر پیامبر(می) از سوی منافقان این
لونه اشاره مي گنر: ۳ شما را له پشت سر و 2
پس از ریا ى غرار هى لثثر مى رائد. ا یگنر
بترسئر ازايئله فتنه اى رامنشان رابليرور يا عذابى زررناك به آنها برسر. ''(ثور: 7۲)
ل ارزع 9 21
داكميت طاغوت را با ول وان مى بزيرفشر. منافقى بال نفر يهودى نزلع' ده شفس)
RO ERS تت
و آن یهوری را به علمیت لعب بن اشرف بهوری رعوت نمور.
صفحه 36:
منافقان به هام توزيع غنائم وصدقات ب بین مسلمانان آلر سیم بيشتري به آتان راره
2111
رشروع به انتقار ل OLY) ل ا ا Ve
که عارلانه رفتارنم یکنر و به نز ن فویش سه پیشتری می رهر.
منافقان ازايكله صرقات یه فقراء و شاکین زاره می سر بسیا تا رافت پورنر >کلیخ
روایت م یکت که مرری از منافقان نزر پیامیر(هن) آمر و اقهار راشت: یا رسول
لي ا ا ۱
ن برهی!
تک کر رآ رز
بن زهير [رئيش فوارّع) نا لض سر ey
eye ey الام OU OES
لسی به عرالت PY فواه رکررو
wif ots به این ویرّگی منافقان POE يلمزك فى
ob yp) فان اعطوا منها رضوا وان eee el بسفلون ۲ ,7 Ole
آنها eon هستت رکه ر رتقسيم pe به توخرره مى 14 qe’ oF سهمی به
آنها ab ۳ راره نشور, Pore eye
Ney 0 تور 4۸
صفحه 37:
7
6 20-0
رت
TOLER Dy ۱
مؤمنان می فواهثر فرا را نیز ثیرتک بز
م رك و و ی
ye Od ا ا رت
CAs الله وَهُوَ هر رل ا ار
SEP IC SM Seen pare hae
110101010 0000
ea Gh at ور ۳
رز 0 به ثماز يرفى فيزن ب ae ie 22
lee ee ELI ay ee ke ayy
صفحه 38:
ea ره
Nene Ty OE Mee 1 00
عقل ان انفراف است. و همین مرض قلبی باعث می شو رک هکفرشان
تيز ازرياز يابد و هر روز به سُلشان افزوره Ue 1
۳
eg)
از طرفی مافقا ن که قصم غریب ارت و ثیرنگ زرف به ويكران را وارئدء
Pe Ue) a One eye setae Dexa)
آنان براى اله سفنائشان را يه اثبات ee ee
براى اثبات WF) می تراشنر 0 این ارله] ۳ و3 و به مرور زمان 2
ون ان مترالم شره وه یت لوب ل Sip
فورشای) نیز به آن باورشان می شور
قرآن رر اين زمينه مى فرماير: "مى فواهئر خراوثر مؤمئان را فريب رهئدء
ا 0
صفحه 39:
از یر ویژلی های رفتار سیاسی منافقان تم و همبستلی آنان ور Re
NCO ee a eee NOTICE, ۱
CL Coa eee Os) ۱
عليه ی | رای
رب کر ا 0 i 8 1 دس oe همبسلى 0
00 6 له 2 067 0 igs oii ۳9 57 a 1 تیم
wat aA AP 0 و و المومنات بعشهع اولیاء بعش
A
يأمرون بالمعروف و ينهون عن المتكر '")
صفحه 40:
۳ ۳۹ ی ای م2 7 ۳
eNO LS RO) gee ee OL CID Cyr
1 NC Re any:
به لیرد ره لت زأن نمست Sp) TS ej) eg
۱(( ۰ 7 Sty CN Na,
2 a io 7 Ahh “a
0 ا ا ا
ی س بعش اتمار و يلايّلى ره بلاتر از عامی و ناصر 7
017 و
Ne Ne eke ee enn میا
1 0 ا ل ال ا ا Ape
ee ACT تررك تداك ار لك SOV GVEA
7 مر ۳ ی whe AG جلسات ىله
در آستائه بنك تبوك براى بازراشتن هرم از شركت «ر فنك در منزل
a
سویلع بهوری تشلیل رارنر.
صفحه 41:
ب. ویرژگی های سیاسی
۴ ایهار منك روانی:
رایبار مك روانی از ریلر وی های رفتار سیاسی جریان نقاق بوو. ایبار تزلزل و
اراس eye امت 7 جامعه, op 9 انعر DD شايعات در 7 2
aoe aby 4 7 جریان 17 یناور 2
بيامبرإاصلى الله عليه وآله), مسلماثان و هلومت اسلامى به راه اثرافته بورثر به
Peer ny
جلوه رادن دشمن و تففیر سپاهیان"اسلاع,شایقه سازی ووارر سافتن انها از
جمله موشوعاتی بو رکه جربان نفاق برای ایبار جنک روانی ا آنها سور می
مستئر. مريان نفاق با برشمرزن تعرار تفرات .و اروات نظامى رشمن رر استائة
ها و ثيزٌ زر هيارين برر و زر برابر با لم جلوة رارن سياه اسلام تلاش مى
NO Reacts eae CULO ya 47) 0
Cre چنانهه ررجتک افزاب و تبوک از این مربه پرای تشعیف
مسلماثان بهره بررثر.
صفحه 42:
همپنین آنان در مواقع بسیار 0 و بعرانی شایعات رلهره آور در بین
۱
eee رح
(CTS AMC ACH OC Kezee Le VA Aye Le
معورهای شیعه پرآگنی Selly بور وال رز ات اهر شنز قارط
ne CO CAC Ue a en oy ae 0
CC MON sa er mee a OUNCES ROL ROD
ارفرتعرار تفرات LID ayy Mea OLN) ۱
ip Ne pe on aro IEC Na oe pp oN ane aor
LOLI CMSA PAGS SV PEI را نرارر, چریان cag 6B
زر ام بنش un ego (ORIN Cyt yy, SEM OLN ee)
وروستور ركارفويش قرار داره بوئركه ثموه عينى وروشن آن ۱
0 ل) كريم نيز به آن اشاره شره است.( آيات !١ تا 7 سوره نور)
صفحه 43:
ee epee
بان 4
الات زر ورزر 2000 هاي يريان نفاق بور.
ae رر قال ى كه زز قرآ نكريم از روستى با بِيلائلان به شرت نهى شره است؛ منافقان
رش رت سر لاه ارال اي yd Ng IIS مراب سل امس Da پر
م ال ل برفورر می روث FED TN SEED) a
ee are) 2
هم پیمل بوره و۶ 7
2 4 4 ۷۹
نهى ثموره است (انقاء]: /7)
0 مرا ا 0 4
منافقان با بيلائلان بور آنان همه تلاششان اين بو رله خور را به آنا
Rea Ore ا DA eye ened
های متعرری منافقان را وارار به ایبار رابطه و روستی با oily هى 7 رکه از آن
a aero OL} ل CLA C a ۱ رکه قرت نکریم نیز به آن
اشاره تموره است.
بلوه های روستی
يك نموره با آثان
صفحه 44:
منافقا نکه عقره نا۴/سقاع وشهرت دارئد 2 روستي وایبار رابطه با 0 به اين
آرزوی فویش رست یایثر و 7 Cpe ees كريم تس ره به ايلله عزت تنها
مال فراست منافقان را از ز اه مي فواهنر از طریق ايجار eG MET Ty
نماینم» موررسرزنش قرارمی هر( "الزین یتفزون اللافرین ژولیاء من رون المزمنین
Cy RC ey II Sea
۱ Py ay aA aN GE
منافقان می فواهثر از طریق روستی با بیان لسب عرت نماینر, اسان های جاهل و تارآن
i ميتماير: '"ولله رن وللمؤمنين وكلن المنافقين لايعلمون. "دناثقون: Le
له ا ارتباط باگفار بر Ce weg 5 کت oe,
| و ليرند واضق لويئدهمى تريغ مارثه اى براق ما اتفاق'بيفتد واثياز به
شته ا پیروزی و یا eo 78 از سوى غور به نفع مسلمانان پیش بیاورر
2 رسته از آنهه درل پنهان راشته کر
So 0 هی رس من باس آنا با فاطر ضعق ويا
فقران ايفان از قررت هاى مارى مى هراشتر اث اين روء از ترس يله هبادا در آينرهكافران
|
قرار تليرر و بتوانئر به ی غویش ارامه رهثر.
صفحه 45:
2 i ee
الف. ويرّليهاى افلاقى و روائى
ب. ویژگیهای سباسی
0
ج. ويرّليواى اجتماعى
. ويرّكيهاى اعتقارى
صفحه 46:
3 ويرّلى های ابتماعی
9 ۳
4 0 ی Go es Re ee, 2
igs pio دار بس مرت ما بت سم 3 Ye oui
Tee eNO شوتر اظهار Oye one ee
200 1 ا [1 10111 0
)1١ كنيع, آثان ر! مسفره مى كنيم. (بقرة:
Lie در جريان ثقاق get شر 36 انك تلاس اناك ار ينابي بان تريس
Rene MeL ا 0 0210 ۳ ed و ييروزى
تسیب مسلمانا ن کرو ee مؤمتان و مجاهران جا زرهء اظهار فى رارئ ركه آيا
غا با شما تبوديم و آيا اين لمك هاى ما تبوركه اين بيروزى به رسيت آمدة بنابرلين ما هم رر همه
این موفقیت ها و آثار وز یج ماری ومعنوی فاص آزآل با شما شريك هستية.اما الرقضيه برعلس
شور وبیروزی iss ne SY Ode Ma ME aay eC ee eer ۱
A eee ENC Ld a O PLOO We CL ee AYO oO ED
اینرو ماهم (Onecare ete
بدين سان با اين «وكائلى در ار رك تس ۱۳ 9
TO 10 هگقار با خوشالی و شارماتی ب هکار
۱ ae Wey
صفحه 47:
۱ 38
ب مر به مثلر و انهی ار معرزو
رم 11 5 ۳
ار ديلر ويزلى هاى بريان نفاق ی امر به منلر و هی از
ey ل ا ا ا
ارب OU Me Na Eee SONG) EM dyes ACT
DTT ee IC ACY aa ولفتارشان این
هرف را مدقق سازئر. آثان با شافت رقیق معروف و مکر, هرر۴ را به
Loe ا 7 Tee 7 4 0
OT ACL Ne tat ed ee Aes
وقت ae 0 اسرارشان فاش بر
١
يم به اين ویّلی pees 1 Ge ole م ىكز كيك
een oy Ep تس بانمكر وَيَنْوَوْنَ we 7
'"مرران و زنان منافة Hoey ز ی کگروهتر آنان امر به مر م یکنتر و از
eer ا م
صفحه 48:
02000
۳ استهزاء و عیب هویی از مومنان:
.استهز ام تمسفر. عیب بوبی وطعله و ریشفترزرن مومنان یلی ویر ازویژگی های بریان نفاق
است. آنان رربرزفوروضاى ابتماع شان مؤمنان رابه باوتمسفر و اسؤزاء كرفت و۳۱2
0 تيك TEN . قرآن كريم اين ويرّلى جريان نفاق
ay مورر اشاره قرارواره استء '"يعزر المنافقون أن تنزل علیهم سوره تنبئهم بما فى
7 1
MLL zane ack رت ۳ 7 مت
پرضر آنان تازل ۲ رود و به آنا Cer ea و کنیرا فراوثر آنچه
eye ey ey
آنان بياس رإصلى الله عليه وآله) COTTON Oe Dig ICU NO MI
می فوانرنر. (بتره: ۳)
GT a sal Cap ree ee عیب بوبی منافقان در عصر رسالت
Go 7
ارد لروهى از منافقان به مسجرمی رفتتر و ب هگفتلوهای ل ار
رين مؤمنان رامورر ا ار رورهم جمع شرة
بورئر و أهسته آهسته بايلريلر صفبيت مى كروئر: بياهب ركرامى اسلام متوجه آثان شر,عشرت
yee COLE. 4 ل ل ل
صفحه 49:
EAC ae SMES Ey OTe ON DO a ane eer MCL)
a 9 7 a tae
Cupane يم re
۱ م ear
er OU hy I eee eae
1 eae NC Ry ae A CLLR oe NOE Tere asa
فاطر وورى راه هرف را فاش سافت "ا ليان به جمع آورى آزوقه ببرزازئرء مسلمانان براى تيويز باه
Dee tee Aree Leo ae se hee)
باغ يلى 2 رستمز رگرفته بور ور 2 دار منافقا نکه ایمان به فراو رسول
و فواهان هُلستٌ سياه اسلا بورئرء وقتى:اين فراكارى .و ابراز اقساسات را از سوی مسلمانان
Bag اموال زياوي Can ا اثر. آثان 0
Dae eal 4 207 Ui fe نموره بورنر, تهمت ریا زرنر و عملشان را ریا رانه
نه انرازه توان هالى غوي شكلم ككرره بورند, تمسفر و تفقي ركرره كقتئر: '“الزين يلمزون المطوعين من
eT ree Se SC المؤمتين فی اصرقارت والژین
ا Soul لمك های اژهنر لسن فراونر نیز پرره از سوء ثیت 2 ge) roe
0 م
OL MeL) Le ERS ا
Gyre a eee ON URC a ie er
صفحه 50:
ج. ويرّلى هاى امتماعى
one
های امتداعی مدفقان) است.آنان به LS eG iK شماتت و سرزنش
۱ 00 0 ora 00
مومنان رانرارنر از این روههرگاه مومتان «پار سفتی و شوئرء فوشفال شره
و زبان به سرزئش و شماتت آثان مى لشايز در هه فوشی 00 رت
روى هى آوردء انساس اراعتى مى ماين" قرآن كريم زر جند مورر اين ويؤلى
cia) 7 راك (Peg است: كسنه Slt تصوير 1 Vy منافقان
een Mere Rene ae ap Me
ig شوتر ''.(آل عهران: o راس eS gC
XC در BPD Ror Ono OI erase 5 AC)
0 fille سستی م یکشانتر od فراری (متافق) هست رکه
و ۳ » تا شاهر آن مصیبت
۰ (آل عمران:۰ ۲۰)
03
صفحه 51:
Ce re Cl dee dec AMC Me RCL LE ed
: در عبر رسالت وهور رارر
EME Nea yy ayn A ee a Cae PRy Te
CIPI Meae eT pee RNC AC TM ey A Renae)
TEAL CAG OHI, NE eat CINE) هسلمانان
aan EE ROL CE mest aC
مسلمانان كشوره. سفنان بسيار زشت بر زبان مى رائدثر.
DESIR CU IOS یر eae
Dra ramen BES Gp rats Col) yeah ریز a
Ae و نان می فواستنر,با این سفنان
ا CD
Bera Cope need)
صفحه 52:
ج. ویژلی های ابتماعی
از ويكر از ویژلی های اجتماعی جریان نفاق ایبار فسار و فتثه است., آنان به شیوه
هاى مفتلف در روى زمين فسا 0
NN eRe dice اك
بورثر, به رثبال هر فثله ١ on 2
OLY Spy 000 2027 ای قابل قبولی تیه و
تفسیر نماینر. مثلا با اینله Gy? زمين فسار م ىكرونرء هى لفتثر قصرشان
Wy ee YO ED O42 CAO Roan
ار ا thd Peed الارش
رقالوا ائما تفن مصلون, ذلا إنوم هو المفسرون Hae.
له به نا نگفته i ard OF ots Dn
(Ae ap eee ee Ce rca A
در آیات ۷۶۱ ۶۳ سوره تسا نیز به رلیل تراشی و توبیهات منافقان اشاره
۳7
صفحه 53:
ج. وی های امتماعی
a6 Obs 7 1
RON EP NOL e M RC AC ae me Oy Ly aay Serene)
PRCA Page tCRe UM (ea) ae Tp) Rey
استء ''اريع م نكن في ه كان مثافقاً...ازاهر ثكزب وازا وعدأخلف و إزا عاهز غررو إوَا فسنم
Cas
آت نکه با اقهار اسلاع با پامر پیمان بسته بورث رکه ور هر شرایطی از اسلا و پیامیر(صلی ال
PONY. ene Lay OO UNCED ea CELE
ke aya Ke ane dy NC © 0
باايئله ازصعنه برد 9
ا ۱
ساس و بعران یکه رشمتان EO Le ae ICN aa
اي
تمورثد.
صفحه 54:
Ik 7 با اشاره به اين) بهان ه۲ لیری های Cie رک REL Ey ay
آنان با فراوثر میثی بررفاع ا Nee رت گلررن به رشمئان اسلاء بسته ائدء
srry الول و مورر با وات 92 ترفتن منافقان را نسبت به این aoe
شَانى متركر مس eT See ee من قبل 1 یلو الْأَرْبَارَ وكانَ
یراك مسوُولا) * نان قبل از این با فراعه رکرره بورث رکه پشت به رشمن 00
ae cm you Cr ayer oy aie ۱
DTP NCI OLE Te pin MOLE yey Tye Oye.
الله علیه وآله) راهمراهی کلررفر و به مرینه باژلشتتر.
ICR MACE) 7 ۱
00
eye | aks ا ae
سك Cpe aay 71 به اين عهرسّلنى منافقان با يهوريان بنى
تشير fos) لونه oo) نموره است: تال و 7 oye با آنان بیرون نمی
aa) 9 ۹ سك حتف نفواهن رکرر و آر 700 ف به ميران
نبر رکرره By Rey a Cae OTM eMC Cay ae
صفحه 55:
2 i ee
الف. ويرّليواى ی 2
ee Eee)
& ويرليياى اجتماعى
2 A
ر. ويرّليواى اعتقارى
صفحه 56:
ae 8
رت ey ey tye)
7و
CUNO I Ne TLE
be ie 20 0 2 an
ل ار ا MOLY RCL MeL SNe ee A AL
‘ws ۳ ۳ are 5 oes a
EY YPN ON LID AY CES Ob 4 Gey)
۱ er nO)
9 PHA 3 7 رك
ا الت ل ل ل Yee yo CL
4 موی a 7 02 0 7 7
در ۸۷ سره بقره این ویرّلی آنان را ایتلونه بیان نموره است له نان از
ایمان به فرا و روز مزا سفن به میا می آورنر, اما در واقع ایمان نرارنر.
آنان مى فواهئر با اين ارعاى ايمانشان فور را در صفوف هؤمنان جازره و
0 اهراف شبطانی فویش را
صفحه 57:
4م 5
_د. ويرٌلى هاى اعتقارى
POMC NOTE SY IE
oe aioe) اعتقارى_منافقان ede سك و ترزيد آثان بين ايمان و oe
ell را 7 Uly ap) 000 3 رابه آنان نست راره Ly se)
إلى لا نی همّلاء" dre Ba):
ريبع 0 0 ۳۵
اليك 7 بين ايمان وكفرراباعث 0 ادل
هاشان : ذلك بأئهم آمنوا ثم «کفروافلیع علی قلوبهم فیم لایفقهون "
0000
صفحه 58:
و نیز باعث عر غفران وهرایت ازسوی فراوثر وعر۴ پزیرش توبه آنان
بیان نموره است :
ون 4 ۳
ie الزين آمنوا ثم |لفروا ۶ آکفروا تا
رس سس Oia, erga
a, 5 nw
و "إن 60 )لفروا بعرايماتهم ثم ازرارواكفرا لن تقبل توبتهم وأولئك هم
الشالون «(آل عمران۰ ۰ ف
سل ديت رت رات مد مد Dd
ه رکر۴۱ غب یافت به Ae این باعث می شو ره آنان از yy
Cy ern VO eed eer ey ep
وباره ایمای) آورث رو 4 TaN ey
NC ar کر ۱
yee ee 0 لك
روابطشان را با اسلاع نیز حفظ می نماینر.
صفحه 59:
2 fe,
ر. ويزّلى هاى اعتقارى
۳
Ce ae PTS A eR ORC Mee Ne ey Oa
ee SAC LOLs Med ae era UM eM ey ae Nee)
0 AC ا ا CL My ae eA ay
هق تبورن أن از جمله شبهاتى بو ركه در عر رسالت به وين اسلام] وارر سافتزر.
در آستانه جنگ بر عره ای ازضافقان برای پازراشتن مسلمانان از شركت در ينّكء
وعرة هاى بيروزى خراوثر 7 زر
ورك نرق نیز همین شبهه را مطرح لروثر و تسبت فريب به رين اسلام| واوثر:
21100 RC Oma an ee ty Co aCe SOE AIC
فتثره ا وعره های پا به شما مى رهر تعهب ثمى كنيرء به شما مى
ری را می پیثر و به زورى آن قصرها به رست Oe Toe
Fe Ley ee Me ee
Binh)
قرآن این ایبارش نه اشاره نموره است:
7
صفحه 60:
شوه بر عق نبوون 0 7 بهاتی بو رکه از سوی منافقان
مطرح می شر. 9 جنل ها لست می فوررن, یا عره ای به
شهارت می ررسیرنر و فساراتی بر سلمانان وارر می شرء منافقان اين شبوه
ار رت
AGN Ap, Seals CyB yt jos 7 2) joe
Cy Cue Mel py pec 1/907 ee ee
های فویش م یکریستنر, منا ee Rn xe
ce NOU وت برائكيزئد, همواره این
To ا PC رل ری ولشته 1
TOYO ED) Mer a See 00
1 9 لونه اشاره تهودة
و
م ىلويند
(OP Olas Ji).e ee ۳ آلربرهق بوریع»
ان همراه با یووریان مریته م ی لفتتر: eas Por نار رك لزن تر
و ايلونه وى ويارائش رهار لست نمى شرئر, ألر با ما پورثر ایتلونه لشته
نمی شرنر.
صفحه 61:
eee
با توبه به اصل جاورائ قرآن در همه اعسار و فرآلیر بورن پیاع الهی نسبت به همه
مسلمائان بى ميبريم OL a Ce MOM) ا ا ا ا
ار احيه اين لروه متوجه اسلا”| و مسلمائان بوره ورهست و.رر ثتيهه مسلمائان
ا ا 00
آمره اس كله مت مشرکین مزر رز طرش ور ره اس را زار ترایز
0
ا SC | تر ا زگزشته لت
Se
بابراین با بهر هگیری از فرن کریع و عبرت ا رشان ibe Py cfd
بوره و آيل سفن فراوثر Oe) ee 000 ترامی اسلاع فرموره
one Sy a) رار IAA ed eed ea ae
يوفلون " : "ليا ريامبر) رشمئان واقعى ۱
ت00( TCS wat رت را 3
صفحه 62:
Ce OT Pe PAOLO RO ALONE nae TES
Dae ead. ort heute (EF No) ee)
٩ Ne Oe 27
0 Seay
متافقان مريئه عمرتاربا جثر قبيله يوور.و مشركان ىله ور مرينه و اطراف أن بورئر
ye MOA DELO A ارتباط سری و
COTE SO OE LN Ue OL yea eL I
۱7 eNO MIT Oe ال
Ee ya TaN eee,
Ogee OE TRV ee ee en
Beh MeO) RC eC ا
ميم است faa, ا 9
0 شمن یله جامعه اسلامی ررقبال اتيك ا ا ا
RCL reap ap ee MO Cie OI Nn Py)
صفحه 63:
Ne OUTER) مرا
Cr ET UNS CC ENCE RNC ee N CH OLD OLN ae
۳
* :فور را به واسلله ييمورن طري قكفر غريب ادير وهلا ككردير:
موم )52 Ta ل 0
: ل بيامير (صس).و تابورى. مسلمين). و.برجيره:شرن اساس اسلاء) بورير oe
Rely De Orie
ا ا ا Cy) 0
ال »؛ و (در همه جيز) لك و تررير راشتير».
صفحه 64:
3 ۳ 5 5 م7
ea ا بي
رست ار سر شما برتراشت تا فرمان فرا بر مرلتان فرا رسیر:
AW 117 2 0
« و غرتلم الآمانى كتى جاء أمر الله »؛ < وآرزوهاى دور و رراز شما
را قريب رار تا فرمان خرا فرا pe?
سس rarer yt) ل 5
3 ا مر
خاطر بوشالی بورن ایمانتان هموازه فریب فورره و مثعرف میشریر:
57 re eee ICH eh an ies |
CN ار 9 ل
فراوئر ريب" رار».
صفحه 65:
منايع :
ا 00
7 تاریخ تعلیلی اسلاع - سیر جعفر شهیری
نفاق و عبرتها - صلاح الرین شمس الرینی
os 7 A 3 8 7
مقاله ويزّلى هاى جريإن ثفاق ررعصر ثبوى - خبرلزارى فارس)
صفحه 66:
cdo) pl Za Gos ۲