پزشکی و سلامت

جلب حمایت همه جانبه در سلامت

jalbe_hemayate_hameh_janebe_dar_salamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جلب حمایت همه جانبه در سلامت”

جلب حمایت همه جانبه در سلامت

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجاندانشکده پزشکیگروه خدمات بهداشتی و ارتقای سلامت جلب حمايت همه جانبه در سلامتHealth Advocacyدکتر محمد اسدپور2

اسلاید 3: سر فصل های این جلسهتعریف جلب حمايت همه جانبه چرا جلب حمايت همه جانبهفرآيند جلب حمايت همه جانبهعناصر اساسی در جلب حمایت همه جانبه چهارچوب فکری جلب حمایت همه جانبهارزشهای کلیدی جلب حمایت همه جانبهملزومات جلب کننده حمايت همه جانبه (زمينه های فردی و دانشگاهی)شناسايي و تحليل موضوعات تدوين اهداف قابل اندازه گيريشناسايي و تحليل دست اندرکارانتوليد پيام هاي اصلي جلب حمايت همه جانبهتوليد راهبرد (رويکردها، فنون، مواد و پيام ها)تهيه طرح عمل براي جلب حمايت همه جانبهبرنامه ريزي براي پايش و ارزشيابي3

اسلاید 4: جلب حمايت همه جانبه Advocacy فرهنگ لغت آکسفورد:هدايت سياست عمومي به سمت پيشرفت زندگي افرادي که معمولا صداي ضعيف تر و قدرت کمتري دارند. Oxford Dictionary”Driving public policy towards improving the lives of those who concentionally have a weaker voice and less power”.4

اسلاید 5: جلب حمايت همه جانبه Advocacyحمایت همه جانبه یکی از راهبردهای اساسی ارتقای سلامت است. اقدامی است در جهت تغییر در سیاست ها، موضع گیری ها و یا برنامه های هر نوع نهادی در جامعهکار با مردم و سازمان ها برای ایجاد یک تغییرقرار دادن یک مشکل در دستور کار، ارائه راه حل برای آن و به دست آوردن حمایت لازم برای اقدام در زمینه رفع آن مشکلروند مشارکت مردم در فرایند های تصمیم گیری در مسایلی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهدراهبردی است که به وسیله سازمان های غیر دولتی، فعالان برنامه های حمایتی و حتی خود سیاست گذاران به منظور ایجاد تغییر در سیاست ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیردمجموعه اي از مهارت ها که براي ايجاد تغيير در نظرات عمومي و بسيج منابع و توان مورد نياز براي حمايت از يک موضوع، سياست يا حوزه کاری خاص به کار مي رود. روشی برای سازماندهی جامعه است تا با مشارکت در قدرت و يا چالش با آن، دستيابی به اهداف مورد نظر را امکان پذير سازد.5

اسلاید 6: چرا جلب حمايت همه جانبه ؟جلب حمايت همه جانبه می تواند:از حقوق گروه های آسیب پذیر دفاع کندسیاست های زیان آور را متوقف سازدمسایل و مشکلات را در دستور کار و در معرض افکار عمومی قرار دهد کیفیت زندگی افراد، گروه ها و جوامعی که در شرایط نامطلوب زندگی می کنند را بهبود بخشدبسیج اجتماعی را به حرکت در می آوردسیاست ها را به اجرا درآوردسیاست ها، قوانین و بودجه های جاری را اصلاح کند(با جلب حمايت سايرين که در رده بالاتر و تاثيرگذارتری قرار دارند، به ويژه سياستگزاران)برنامه های جدیدی را ایجاد نمایدصدای به حق مردم را منعکس کند6

اسلاید 7: Advocacy on all levels: (Where relevant)77

اسلاید 8: فرآيند جلب حمايت همه جانبهرويکردها، فنون، مواد و پيام هاي برنامه سياست هاي جاري مرتبط با سلامتسياست هاي اصلاح شده مرتبط با سلامتInputOutputProcess8

اسلاید 9: عناصر اساسی در جلب حمایت همه جانبه اهداف (Objectives)داده‌ها (Data)مخاطبین (Audiences)پیام ها (Messages) ائتلاف (Coalitions)بیان و ایراد سخن (Presentation)جلب منابع مالی (Fundraising)ارزشیابی (Evaluation)9

اسلاید 10: انتخاب هدف اختصاصی برای اینکه اقدامات جلب حمایت همه جانبه موفقیت آمیز باشند، هدف کلی باید به اهداف اختصاصی خرد شود. اهداف اختصاصی باید در پاسخ به سوالات زیر طراحی و تدوین شوند. آیا مسأله/موضوع می‌تواند گروه‌های مختلفی را در یک ائتلاف نیرومند دور هم جمع کند؟ آیا به هدف اختصاصی تدوین شده می‌توان دست یافت؟ آیا هدف اختصاصی تدوین شده مشکل را به درستی عنوان و مطرح می‌کند؟10

اسلاید 11: استفاده از داده‌ها در جلب حمایت همه جانبهداده‌ها و نتایج تحقیقات در فرآیند انتخاب آگاهانة مشکل، شناسایی راه حل ها و تعیین اهداف واقعی ضروری هستند. همچنین از داده‌های خوب در بحث های متقاعد کننده دو و یا چند جانبه می‌توان استفاده نمود. 11

اسلاید 12: شناسایی مخاطبین برنامه جلب حمایت همه جانبهپس از انتخاب و تعیین اهداف برنامه و شناسایی مشکل، تلاش ها باید به سوی افرادی که قدرت تصمیم گیری دارند، معطوف شوند. همچنین افرادی که می‌توانند تصمیم گیران را تحت تأثیر قرار دهند، به عنوان مخاطبین ثانویه ما تلقی می‌شوند. این افراد ممکن است در میان پرسنل، مشاورین، رهبران مؤثر، رسانه‌ها و یا عامه مردم باشند. 12

اسلاید 13: طراحی و ارایه پیام های جلب حمایت همه جانبهمخاطبین گوناگون به پیام های مختلف واکنش متفاوت نشان می‌دهند.برای مثال، ممکن است در یک سیاستمدار هنگامی ‌که متوجه می‌شود عده زیادی از مردمی‌ که تابع حوزه وی هستند، نسبت به مشکل معینی اهتمام و توجه دارند انگیزه ایجاد شود و یا وزیر بهداشت در هنگامی‌ که با داده‌های تفصیلی شیوع یک مشکل مواجه می‌شود، ممکن است دست به اقدامی ‌بزند. 13

اسلاید 14: ایجاد ائتلافقدرت راهبردی جلب حمایت همه جانبه، اغلب در تعداد افرادی که از یک هدف حمایت می‌کنند تجلی پیدا می‌کند.مشارکت فعال عده زیادی از مردمی‌ که منافع گوناگونی را نمایندگی می‌کنند در برنامه‌های جلب حمایت همه جانبه می‌تواند امنیت و پشتیبانی سیاسی از آن را فراهم کند. حتی در درون یک سازمان، ایجاد ائتلاف داخلی چند اداره برای تدوین یک برنامه جدید، می‌تواند توافق جمعی مورد نیاز برای اقدام را به وجود آورد. 14

اسلاید 15: بیان مؤثر و قانع کنندهفرصت ها و موقعیت ها برای اثر گذاری بر مخاطبین اغلب محدود می‌باشند. یک سیاستمدار ممکن است تنها فرصت یک بار ملاقات برای بحث و گفت و گو به شما بدهدو ممکن است یک وزیر فقط 5 دقیقه وقت صحبت با شما در یک کنفرانس را داشته باشدآمادگی دقیق و کامل شما برای بحث های قانع کننده و شیوه بیان مؤثر می‌تواند موقعیت های کوچک را به موفقیت برنامه‌های جلب حمایت همه جانبه تبدیل نماید. 15

اسلاید 16: جلب منابع مالیبیشتر فعالیت ها و از جمله فعالیت های جلب حمایت همه جانبه، به منابع مالی نیاز دارند. پایداری و ادامه تلاش های مؤثر جلب حمایت همه جانبه در دراز مدت به معنی اختصاص زمان و انرژی برای جلب منابع مالی و سایر منابع مورد نیاز می‌باشد. 16

اسلاید 17: ارزشیابی اقدامات و تلاش های جلب حمایت همه جانبهچگونه می‌دانید که در دسترسی به اهداف اختصاصی برنامه جلب حمایت همه جانبه موفق شده‌اید؟ چگونه می‌توانید به راهبردهای جلب حمایت همه جانبه‌ای که اتخاذ کرده‌اید بهبود ببخشید؟برنامه‌های جلب حمایت همه جانبه مؤثر نیاز مبرم به پس خوراند و ارزشیابی مستمر فعالیت و اقدامات انجام شده دارد. 17

اسلاید 18: چهارچوب فکری جلب حمایت همه جانبهجلب حمایت همه جانبه فرآیندی است پویا که شامل مجموعه‌ای از افراد متعهد، افکار و عقاید، دستور کار و سیاست ها می‌باشد.این مجموعه همیشه در حال تغییر و تکامل مستمر است. فرآیند جلب حمایت همه جانبه، چند بعدی است و به پنج مرحله مهم تقسیم می‌شود. این مراحل شامل شناسایی مشکل یا مسأله، انتخاب و تدوین راه حل، آگاه سازی، اقدام در زمینه تدوین، تغییر و یا پویا سازی یک سیاسیت معین و در آخر ارزشیابی، می‌شود. مراحل را باید به صورت سیال و متغییر دید، چون ممکن است همزمان و یا به صورت تکاملی رخ دهند 18

اسلاید 19: ارزشهای کلیدی جلب حمایت همه جانبهپذیرفتن و احترام: حمایت کنندگان باید برای همه به طور برابر ارزش و احترام قایل شوند و به پذیرفتن و مشارکت افراد اعتقاد داشته باشند. توانمند سازی: حمایت کنندگان باید از روش و یا روش هایی استفاده کنند که تا حد امکان موجب ایجاد و توسعه اعتماد به نفس در مردم شود و مردم بتوانند خطرات و آرزوهای خود را بیان نموده و در دراز مدت روی پای خود ایستاده و مستقل زندگی کنند. وفاداری: فرد حمایت کننده نباید بی طرف باشد. نقش کلیدی او جانبداری و طرفداری از آنهایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند، می‌باشد. کیفیت: طرح های جلب حمایت همه جانبه، به حفظ و پایش استانداردها و بهبود مستمر کیفیت فرآیندها نیاز دارد. استقلال: حمایت کننده‌ها نباید به وسیله تضاد منافع، خود را محدود و مقید سازند. دشواری های جلب حمایت همه جانبه: در واقع دشواریها و بن بست های جلب حمایت همه جانبه مسایل و مشکلاتی هستند که به آسانی قابل حل نمی‌باشند و ممکن است جواب «درستی» نداشته باشند. 19

اسلاید 20: ملزومات جلب کننده حمايت همه جانبه (زمينه های فردی)يک سخنگو و شنونده خوببرقرار کننده ارتباط خوب علاقمند به کار با مردم در سطوح مختلفمشتاق آموزش و پيشرفت حرفه ای بيشترمتعهد نسبت به برنامه20

اسلاید 21: ملزومات جلب کننده حمايت همه جانبه (زمينه دانشگاهی و مهارت ها)زمينه تحصيلات دانشگاهی و مهارت فردی در ارتباطتجربه کاری در زمينه مساله مورد نظرتجربه در سازماندهی و به حرکت درآوردن گروه هاتوانايي و مهارت صحبت کردن و تسهيل کار گروهیتوانايي و مهارت نت برداری و نوشتن مقالاتتجربه کار کردن با رسانه های جمعی اشراف به انجام پژوهش و توانايي تبديل اطلاعات حاصل از پژوهش به پيام های جلب حمايت21

اسلاید 22: رويکردهاي کليدي مورد استفاده در جلب حمايت همه جانبه درگير کردن رهبران جامعه در برنامه ها ايجاد ائتلاف (يا شريک سازی) خلق يک راهبرد رسانه ای به حرکت درآوردن گروه هاي اجتماعی ظرفيت سازي22

اسلاید 23: 1- درگير کردن رهبران جامعهرهبران جامعه افرادی هستند که نقش بسيار موثری در تسهيل تغييرات مرتبط با موضوع مورد نظر در سطح اجتماع دارند.اين رهبران در سه گروه اصلی جای می گيرند:قانونگزاران که قوانين را وضع می کنند.سياستگزاران که سياست ها را تدوين می کنند.تصميم گيرندگان که سياست ها را اجرا می کنند. 23

اسلاید 24: دستيابی به رهبران جامعهدر محيط های رسمی: نشست ها، سمينارها، کنفرانس هادر محيط های غيررسمی: تجمع های عمومی، جشنواره ها، رويدادهای ورزشی، داخل خانه ها مستقيم: نشست ها، نامه ها، رسانه هاغيرمستقيم: از طريق همکاران، دوستان، همسران24

اسلاید 25: 2- شريک سازیشراکت توسط گروه هايي از افراد شکل می گيرد که برای رسيدن به اهداف مشترک به هم می پيوندند.25

اسلاید 26: مراحل شريک سازیهم زيستي يا Coexistence هر فرد يا سازمانی کار خودش را انجام می دهد بدون آنکه با ديگری کاری داشته باشد. در ارائه خدمات (حتی اگر خدمات قابل ارائه و مراجعين يکسان يا مشابه باشند) مزاحم يکديگر نمی شوند. ارتباط يا Communication تعاون يا Cooperation با وجود استقلال در اهداف و برنامه ها، تمايل به كار کردن در موارد مشترك وجود دارد.هماهنگي يا Coordination بر سر اهداف کلی برنامه ها توافق وجود دارد. همكاري ياCollaboration در ديدگاه ها و رسالت دو سازمان، تقسيم اختيارات و منابع توافق كامل هست.CoexistenceCommunicationCooperationCoordinationCollaboration26

اسلاید 27: مزايای شراکت حمايت از برنامه را افزايش می دهدبرای فعاليت های جلب حمايت، امنيت ايجاد می کند.منابع موجود را چند برابر می کند.منابع مالی و برنامه ای را افزايش می دهد.اعتبار و تاثير تلاش های جلب حمايت را بالا می برد.به ايجاد يک نظام رهبری جديد و کارآمدتر کمک می کند. به ايجاد شبکه های فردی و سازمانی کمک می کند. 27

اسلاید 28: معايب شراکتبازماندن از ساير امورممکن است منجر به به خطر انداختن موقعيت افراد شود.ديدگاه های سازمان های بزرگتر ممکن است ديدگاه های ديگر سازمان ها را تحت تاثير قرار دهد. اعضای فردی در شراکت ممکن است اعتبار کافی برای انجام فعاليت های خود نداشته باشند. اگر شراکت شکست بخورد ممکن است به تمام تلاش های جلب حمايت آسيب برسد. 28

اسلاید 29: 3- خلق يک راهبرد رسانه ایعناصر حياتی در يک راهبرد رسانه ای:تحليل پيام (پيام بايد بتواند به طور خلاصه به ارباب رسانه بگويد که سازمان شما برای چه تشکيل شده و قصد دارد چه کاری انجام دهد)تحليل مخاطب (شناسايي گروه هدف و نيازهای آنها، رسانه هايي که استفاده می کنند و به آنها اطمينان دارند، و هدفگزاری برای تغيير در مخاطب)تحليل کانال (شناسايي و انتخاب رسانه متناسب با گروه هدف)29

اسلاید 30: 4- بسيج گروه هاي اجتماعیجلب توجه رهبران جامعه به موضوعات مورد نظر و تشويق آنان برای مشارکت در برنامه هاتامين بازخورد نيازها و احساسات جامعهکمک به برنامه ريزان برای جمع آوری داده ها و مستندات به نفع موضوع مورد نظرانتشار اطلاعات در جامعه باعث حمايت عمومی از يک موضوع مشخص خواهد شد. 30

اسلاید 31: 5- اهداف رويکرد ظرفيت سازيايجاد ظرفيت رهبری در افراد بسط شبکه حمايت کنندگان همه جانبهحفظ سطوح بالای دانش و مهارت در افراد نگرشافزايش توان مقابله با تهديدها و چالش های جديد31

اسلاید 32: تدوين راهبرد جلب حمايت همه جانبهشناسايي و تحليل موضوعات تدوين اهداف قابل اندازه گيريشناسايي و تحليل دست اندرکارانتوليد پيام هاي اصلي جلب حمايت همه جانبهتوليد راهبرد (رويکردها، فنون، مواد و پيام ها)تهيه طرح عمل براي جلب حمايت همه جانبهبرنامه ريزي براي پايش و ارزشيابي32

اسلاید 33: هر جامعه مشكلات سلامت خاص خود را دارد كه براساس منابع اطلاعاتي موجود و فعاليت هاي پژوهشي انجام شده در سطح آن جامعه شناسايي و تحليل مي شوند. برخورد با عوامل موثر بر بروز مشكلات سلامت، نيازمند اطلاع دقيق از جامعه هدف است و استفاده از منابع مختلف و روش هاي متنوع تعيين نياز مقدمات شناسايي موضوعات جلب حمايت همه جانبه را فراهم مي سازد. با توجه به محدوديت منابع و امكانات و نيز اهميت متفاوت مشكلات به دست آمده، اولويت بندي ضروري است و به همين دليل استفاده از معيارهاي تعيين اولويت ها متناسب با جامعه هدف و ماهيتمشكلات، نقش مهمي در انتخاب درست مشكلات دراولويت دارند. 33

اسلاید 34: آنچه بعد از تعيين مشكل سلامت و شروع استفاده از راهبرد جلب حمايت همه جانبه براي برخورد با اين مشكل دارد، تعيين راه حل هاي سياستگزاری(Policy Solution) براي آن است كه تعيين دستور كار (Agenda) برنامه جلب حمايت همه جانبه ناميده مي شود. بررسي سياست هاي موجود جامعه، وضعيت تهديدها و فرصت ها و شناسايي عوامل غيررفتاري موثر بر مشكلات سلامت شناسايي شده، از جمله راهكارهاي مناسب براي كسب اطلاعات براي تعيين دستور كار برنامه جلب حمايت همه جانبه است.34

اسلاید 35: 1. تعیین مشکل و دستور کار برای برنامه جلب حمایت همه جانبه در حوزه سلامت35

اسلاید 36: تصور کنیدشما مسئوليت سامان دهي برنامه هاي سلامت در يک منطقه با چهار هزار نفر جمعيت و یک هزار خانوار را پذيرفته ايد. مقام مافوق انتظار دارد که شما تمام توان خود را براي رفع مشکلات سلامت منطقه به کار بگيريد. برنامه شما براي شروع کار چيست؟36

اسلاید 37: اولین گامشناخت دقيق محيط منطقه و کسب اطلاعات کافي از آن است تا از اين طريق مشکلات سلامت منطقه به دست آيد.براي ارزيابي محيط چه خواهيد کرد؟چه راه هايي براي اين ارزيابي سراغ داريد؟37

اسلاید 38: بررسی وضع موجود و ارزیابی محیطتحليل وضعيت SWOT Analysis Issue Analysisجمع آوری داده هاDemographic KAP PolicyConsultation38

اسلاید 39: گام بعدشما براي پرداختن به تمام مشکلات وقت و توان کافي نداريد. اگر بخواهيد از بين اين مشکلات و موضوعات چند مورد را مشخص کنيد، چه خواهيد کرد؟ از چه معيارهايي براي اين انتخاب استفاده مي کنيد؟39

اسلاید 40: چارچوب انتخاب موضوع برنامه جلب حمایت همهمعيارهاي انتخاب موضوع1- افراد يا گروه های بزرگي از جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد.2- سلامت جامعه را تا حد زيادی تحت تاثير قرار می دهد.3- برخورد با مشکل مورد نظر با ماموريت سازمان تناسب دارد.4- با جلب حمايت همه جانبه قابل جوابگويي است. 5- افراد يا گروه های زيادي تحت تاثير آن قرار می گيرند يا از آن متاثر می شوند.40

اسلاید 41: سوالراه حل تمام اين مشکلات يکسان نيست. بخشي در درون بخشي که شما مسئوليت آن را داريد قابل اجراست و بخشي به عوامل خارجي و بين بخشی بستگي دارد.اگر مشکل اولويت دار شما از گروه دوم بود، چه مي کنيد؟بخشي به رفتارهای گروه مخاطب برمی گردد و در دسته عوامل رفتاری طبقه بندی می شود و بخشی در گروه عوامل غيررفتاری قرار می گيرد. (مانند فقدان شرايط فيزيکی، نيروی انسانی، مالی و مديريتی)اگر مشکل اولويت دار شما از گروه دوم بود، چه مي کنيد؟41

اسلاید 42: فراموش نکنیمبراي تمام مشکلات سلامت، جلب حمايت همه جانبه راه حل اصلي به شمار نمي رود.تعيين راهبرد جلب حمايت همه جانبه و طراحي و اجراي برنامه مبتني بر آن تنها يکي از راه حل هاي موجود براي برخورد با مشکلات سلامت است.42

اسلاید 43: 2. تعيين اهداف کلی و اختصاصی برای برنامه جلب حمايت همه جانبه 43

اسلاید 44: پس از تعيين مشكلات سلامت نيازمند جلب حمايت همه جانبه و مشخص شدن اولويت برنامه ها، اهداف برنامه تعيين مي شود. هدف كلي موضوع اصلي برنامه حمايت همه جانبه است كه رسيدن به آن نياز به دوره هاي ميان مدت يا طولاني مدت دارد و حاصل بيان دورنما يا ديدگاه مجموعه است، در حالي كه اهداف اختصاصي كوتاه مدت تر و عمل محورتر هستند.انتخاب اهداف اختصاصي برنامه جلب حمايت همه جانبه به عوامل مختلفي بستگي دارد كه از جمله آنها مي توان به وضعيت سياسي جامعه، احتمال موفقيت برنامه، اطلاعات موجود، منابع لازم براي پشتيباني از برنامه، ظرفيت سازماني و دانش و مهارت كاركنان بر روي فرآيند تعيين اهداف برنامه اشاره كرد. با تعيين اهداف اختصاصي مشخص مي شود قرار است چه سياستي تغييركند44

اسلاید 45: هدف کلیموضوع اصلي برنامه حمايت همه جانبه است.رسيدن به آن نياز به دوره هاي طولانی مدت دارد.جمله ای شبيه دورنما در برنامه راهبردی است. 45

اسلاید 46: اهداف اختصاصيقرار است چه چيزي(سياستي) تغيير کند؟ What(Policy Action or Decision)چه کسي عامل اين تغيير خواهد بود؟ Who(Policy Actor or Decision-maker)برنامه در چه محدوده زماني اجرا مي شود؟ When(Timeline) ميزان تغيير مورد نياز چقدر است؟How Much(Degree of Change) 46

اسلاید 47: ويژگی های اهداف اختصاصي بر اقدام مشخص و ويژه ای متمرکز باشد (Specific) قابل اندازه گيري باشد (Measurable) دست يافتني باشد (Attainable) منطقی باشد (Reasonable) زمان رسيدن به آن مشخص باشد (Time bounded) 47

اسلاید 48: مثال هايي از اهداف اختصاصی برنامه جلب حمايت همه جانبهافزايش 10درصدی تعداد مراکز تسهيلات زايمانی شهرستان ...استان ... تا پايان سال 1392افزایش 30 درصدی فعالیت اساتید مشاور در دانشکده پزشکی تا پایان سال 1390 ادغام برنامه آموزشی تنظيم خانواده در دروس پيش دانشگاهی در طی دو سال آيندهتامين بودجه لازم برای دو برابر کردن تعداد مراکز مشاوره بيماری های رفتاری در استانافزايش تعداد ساعت درس ورزش در مقطع دبستان از 2 ساعت به 4 ساعتاجرای مداخلات آموزشی جهت تغییر رفتار دانش آموزان مدارس رفسنجان تا پایان سال 1390تامين نيروی مراقب بهداشت برای 80 درصد مدارس ابتدايي و راهنمايي رفسنجان تا پايان سال 1390تجهيز کليه پارک های سطح شهر رفسنجان به وسايل ورزشی تا پايان سال 1390تدوين/ اجرای قانون استفاده از راديو و تلويزيون برای نمايش کليپ های آموزشی رفتار درست رانندگیافزايش 20 درصدی شرکت اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در فعالیت های ورزشی 48

اسلاید 49: 3. تحلیل دست اندرکاران در برنامه جلب حمایت همه جانبه49

اسلاید 50: دست اندرکارانافراد، گروه ها يا سازمان هايي که از نتايج يک برنامه به طور مستقيم يا غيرمستقيم تاثير مي پذيرند يا بر آن تاثير می گذارند.گروه هاي اصلي دست اندرکاران عبارتند از:1- ذي نفعان2- شرکا3- تصميم گيرندگان4- مخالفين50

اسلاید 51: چرا تحلیل دست اندرکاران اطلاع از افراد يا گروه هاي تاثيرگذار بر برنامهجلب منابع مالي، انساني و پشتيباني مورد نياز برنامهشناخت مخالفت ها و تلاش براي کاهش آنهاتدوين برنامه متناسب با دست اندرکاران برنامه51

اسلاید 52: تحلیل دست اندرکارانStakeholder categorySub-groupsSize & location of the groups Knowledge & attitude on issuesPotential impact on advocacy effortsObstacles and how to deal with themBeneficiariesDecision makersPartnersAdversaries52

اسلاید 53: اندازه و مکان گروه هااطلاع از اندازه (بزرگي) هر گروه و مکان دستيابي به آنها نقش مهمي در تحليل آنها دارد.شناخت زيرگروه هاي هر دسته و جايي که مي توان آنها را براي جلب حمايت همه جانبه پيدا کرد. 53

اسلاید 54: دانش و نگرش آنها نسبت به موضوعاتاطلاع از ميزان آگاهي و سطح نگرش هر دسته از دست اندرکاران در تدوين برنامه هاي جلب حمايت همه جانبه موثر است.نوع رويکرد، تکنيک و پيام مورد استفاده در هر گروه بر اساس نتايج حاصل از پژوهش بر روي دانش و نگرش آنان متغير خواهد بود.54

اسلاید 55: تاثیر بالقوه گروه ها بر جلب حمایت همه جانبههر دسته و زيرگروه هاي آن داراي تاثيرات بالقوه اي بر روي فعاليت هاي جلب حمايت همه جانبه هستند.شناخت اين تاثيرات نقش مهمي در تحليل درست دست اندرکاران خواهد داشت55

اسلاید 56: موانع و نحوه برخورد با آنهاکار با هر دسته و زيرگروه هاي آن محدوديت هاي خاص خود را دارد که بايد به درستي شناخته شوند و برای حل آنها چاره انديشی شود.56

اسلاید 57: 4. توليد پيام برای استفاده در برنامه جلب حمايت همه جانبه57

اسلاید 58: پيام همان افکار، نظرات ويا پاسخ هاي ما به شرايط است که قصد ابراز آنرا داريم.پيام هاي کلامي: شامل تمام جنبه هاي گفتاری است پيام هاي غيرکلامي: شامل رفتارهاي صوتي غيرکلامی و غيرصوتي مانند حالت هاي چهره استپيام58

اسلاید 59: پنج عنصر کليدي پيام محتوای پيامزبان پيامفرستنده پيام/ منبعفورمت پيام/ رسانه زمان و مکان انتقال پيام59

اسلاید 60: ايده اصلی پيام است و در آن مشخص می شود که قرار است کدام ديدگاه را به مخاطب خود منتقل کنيد؟ و قرار است مخاطب از پيام شما چه بفهمد؟محتوای پيام (Content)60

اسلاید 61: کلماتی که برای ارتباط با مخاطب به کار می گيريم، زبان را شکل می دهد. مطمئنا ارتباط با يک پژوهشگر با ارتباط با يک گروه از جوانان زبان متفاوتی خواهد داشت. آيا کلمات مورد استفاده در پيام روشن و واضح هستند يا افراد مختلف، برداشت های متفاوتی از آن دارند؟ آيا زبان به کار رفته در پيام متناسب با گروه هدف است؟زبان (Language)61

اسلاید 62: فردی که پيام را منتقل می کند.آيا فرستنده پيام مورد وثوق مخاطب است؟ آيا امکان آن وجود دارد که برای انتقال پيام به مخاطبين، از مشارکت نمايندگان يک جامعه کمک گرفته شود؟فرستنده پيام يا منبع (Messenger/Source)62

اسلاید 63: مجرايي که برای انتقال يک پيام مورد استفاده قرار می گيرد. کدام فورمت برای انتقال پيام به مخاطب تاثير بيشتری دارد؟ برای هر يک از دست اندرکاران و مخاطبين برنامه کدام فورمت يا رسانه مناسب تر است؟ ارتباط چهره به چهره بيشتر تاثير می گذارد يا يک طومار امضاشده يا يک برنامه راديويي تلويزيونی؟ شکل انتقال پيام (Format/Medium)63

اسلاید 64: کجا و چه زمان قرار است پيام جلب حمايت همه جانبه به مخاطب منتقل شود؟ در بسياری موارد، جلب حمايت کنندگان از مراسم روزهای خاص در سال استفاده می کنند. روز مادر، روز جهانی بهداشت، روز کارگر و ... از جمله اين زمان های مناسب است. زمان و مکان64

اسلاید 65: ويژگی های پيام اثربخشمتناسب با فردجذاب متناسب با فرهنگ تنوع از نظر شکل پيش آزمون شدهمنتقل با کانال هاي مناسبروشن و واضحسازگار و غيرمتناقضمعتبرترغيب کنندهجلب توجه کنندهپيشنهادگر اقدام بعدي6565

اسلاید 66: رويكردها و فنون ترغيب کننده در جلب حمايت همه جانبه66

اسلاید 67: ترغيب Persuasionترغيب (اقناع) يک فرآيند ارتباطی دوسويه است که با هدف نفوذ در گيرنده پيام طراحی و اجرا می شود و يک نظر و يا رفتار را به صورت داوطلبانه به گيرنده ارائه می دهد و انتظار می رود که اين پيام در مخاطب يا گيرنده پيام موثر واقع گردد.در ترغيب تلاشی برای تغيير نگرش در افراد است.67

اسلاید 68: انواع فنون ترغيب سازيPressuring فشار Sensitizingحساس سازي Negotiating مذاکره Petitioning دادخواهي Lobbying اعمال نفوذ Debating مناظره Dialoguing گفتگو Mobilizing بسيج اجتماعی Media techniques فنون رسانه اي 68

اسلاید 69: نوع حضورپيش فرضقصدفنونمشارکت فيزيکی ارائه پيش فرض هاترويج موضوع حساس سازیمشارکت حساستاکيد بر پيش فرض ها اثبات نظر مناظرهمشارکت خلاقانه تفهيم پيش فرض ها انتقال نظرگفتگومشارکت فعالانه توافق بر پيش فرض ها توافق با مخاطبمذاکرهمشارکت نقادانه تفهيم پيش فرض ها اقناع مخاطب اعمال نفوذ69

اسلاید 70: عوامل موثر در انتخاب فنون ماهيت موضوع جلب حمايت همه جانبهماهيت گروه هاي دست اندركار برنامه (ذي نفعان، شركا، تصميم گيران و مخالفان)ميزان دسترسي به منابع 70

اسلاید 71: انواع فنون ترغيب سازي گروه هاي دست اندرکار گروه هاي دست اندرکار گروه هاي دست اندرکار گروه هاي دست اندرکار انواع فنون ترغيب سازي ذي نفعانشرکامخالفينتصميم گيرندگانحساس سازيبسيج گروه هاي اجتماعيگفتگومناظرهمذاکرهاعمال نفوذدادخواهيايجاد فشارفنون رسانه اي71

اسلاید 72: مواد جلب حمايت همه جانبهمحتوای پيام فنون ترغيب کنندهرويکرددست اندركاران5. تعيين راهبرد جلب حمايت همه جانبه 72

اسلاید 73: 6. تهيه طرح عملياتي برای اجرای برنامه جلب حمايت همه جانبه تعيين فرآيندها جدول زمانی انجام فعاليت ها تعيين نقش افراد درگير در برنامه نقش سازمان هاي متحد و شريك منابع مورد استفاده73

اسلاید 74: از همکاری و همراهی شما متشکرم 74

اسلاید 75: جلب حمايت رسانه هاي جمعي از سلامت Media Advocacy75

اسلاید 76: کار کردن با رسانه ها، چرا؟با رسانه ها برنامه يا سازمان شما در معرض ديد خواهد بود و نام آن توسط جامعه تشخيص داده می شود. با رسانه ها اطلاع رسانی به تصميم گيرندگان و عموم جامعه درباره فعاليت ها امکان پذير خواهد بود.با رسانه ها بحث پيرامون مساله ای که مورد توجه شماست تحريک خواهد شد.با رسانه ها حمايت عمومی از فعاليت ها و سازمان شما به وجود می آيد.با رسانه ها جذب کمک افزايش می يابد و يا عضويت و حمايت از جنبش شما بيشتر می شود. 76

اسلاید 77: دستيابی به يک پوشش رسانه ای مطلوب سرمايه گذاری بر روی برقراری ارتباطات رسانه ایسازگاری با تکنيک ها و فناوری های رسانه ایتسهيل دسترسی ارباب رسانه ها به اطلاعات مرتبط برخورد همراه با احترام با ارباب رسانه هاتوجه به راهنمای 5F در ارتباط رسانه ای: سريع، واقعی، صريح، جوانمردانه و دوستانه (Fast, Factual, Frank, Fair, Friendly) ايجاد يک کانال ارتباطی مستمر با دروازه بانان رسانه ها تشکر و قدردانی از کمک های ارباب رسانه ها از طريق اهدای جوايز و ديگر انگيزه بخش هاخلق يک راهبرد رسانه ای (Media Strategy)77

اسلاید 78: خلق يک راهبرد رسانه ایعناصر حياتی در يک راهبرد رسانه ای:تحليل پيام (پيام بايد بتواند به طور خلاصه به ارباب رسانه بگويد که سازمان شما برای چه تشکيل شده و قصد دارد چه کاری انجام دهد)تحليل مخاطب (شناسايي گروه هدف و نيازهای آنها، رسانه هايي که استفاده می کنند و به آنها اطمينان دارند، و هدفگزاری برای تغيير در مخاطب)تحليل کانال (شناسايي و انتخاب رسانه متناسب با گروه هدف)78

اسلاید 79: انتخاب رسانه متناسب با گروه هدفرسانه های چاپی (بيشتر به عنوان رسانه ای برای نخبگان مطرح است): برای دستيابی به افراد تاثيرگذار، سياستمداران و سياستگزاران مناسب است. راديو (گروه مخاطب آن بسيار گسترده است و حتی با وجود حضور تلويزيون همچنان باقی مانده است): برای انتشار اطلاعات مانند اخبار و مصاحبه ها مناسب است.تلويزيون (بيشتر به عنوان يک رسانه سرگرم کننده مطرح است):عملکرد سرگرم کننده دارد ولی در انتشار اطلاعات هم مفيد است.79

اسلاید 80: انواع کانال های ارتباطی با مخاطبافراد و گروه هايي كه بر گروه مخاطب تاثير می گذارند: همسران، والدين، دوستان، پزشكان و کارکنان مراکز ارائه خدمات سلامت، سياستگزاران و وكلا آنها كه محتوا و جريان اطلاعات به گروه مخاطب را كنترول مي كنند (دروازه بان ها): ويراستاران، تهيه كنندگان، نويسندگان، مجريان و مديران رسانه هاي جمعي و يا مديران سازمان ها و جوامع محتلفرسانه هاي مناسبي كه توسط گروه مخاطب مورد استفاده قرار مي گيرند: ميزان نفوذ (پوشش) رسانه در بين گروه مخاطبمطلوبيت رسانه در نظر گروه مخاطب 80

اسلاید 81: شرايط يک پوشش رسانه ای مناسبسرمايه گزاری بر روی برقراری ارتباطات رسانه ایحفظ ارتباط با روش ها، فنون و تکنولوژی های نوين رسانه ایتسهيل دستيابی اصحاب رسانه به اطلاعات مربوطهرفتار همراه با احترام با دست اندرکاران رسانه هاتوجه به 5F در ارتباطات رسانه ای (سريع، واقعی، صريح، منصفانه و دوستانه)ايجاد کانال برای ارتباط منظم با دروازه بان های رسانه ایتشکر و قدردانی از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه (اعطای جوايز و ديگر انگيزه ها)ايجاد يک راهبرد رسانه ای مشخص 81

اسلاید 82: راهبرد رسانه ای Media Strategyپيام: به دست اندرکاران رسانه بايد گفت که سازمان ما به چه چيزی توجه دارد (Central Message) گروه مخاطب و رسانه مناسب: شناسايی نيازهای اطلاعاتی گروه مخاطب، شناسايی رسانه ای که استفاده می کنند و به آن اعتماد دارند، تعيين اين که دستيابی به آنها با چه هدفی انجام می شود و در نهايت انتخاب رسانه مناسب براساس موارد فوق (راديو، تلويزيون و رسانه های نوشتاری) 82

اسلاید 83: چگونه رسانه ها را در برنامه ها درگير کنيم؟ برقراري ارتباط شخصي ارسال نامه و تلفن براي رسانه دعوت از رسانه براي رويدادهاي مهم جلب نظر براي سمينارها ديدار از مکان هاي مربوطه مصاحبه ترتيب دادن با افراد مهم انتشار منظم اطلاعات به روز و جديد83

اسلاید 84: اشکال مختلف پيام براي رسانهخبرهاي مطبوعاتي مصاحبه هاي مطبوعاتيصفحات محتوی پيامبسته های مطبوعاتی و رسانه ایسرمقاله هانامه به سردبير84

اسلاید 85: اشکال مختلف يک پيام جذاب براي رسانه ها موارد اختلاف و مناقشه موارد حساسيت برانگيز کشف هاي جديد موارد و مطالب پر رنگ رويدادهاي غيرمعمول و عجيب85

اسلاید 86: مواد مورد استفاده در برنامه هاي جلب حمايت همه جانبهمواد چاپي: مانند کتابچه ها، پمفلت، ليفلتتصاوير و مواد ديداري شنيداري: عکس، اسلايد، فيلم هاي مستند86

اسلاید 87: ترکيبي از رويکردها، فنون ترغيب کننده و پيام هايي که با کمک آنها، برنامه ريز در جستجوي رسيدن به اهداف کلي و اختصاصي جلب حمايت همه جانبه است. 87

اسلاید 88: 88

اسلاید 89: تکنيک ها و تاکتيک های مورد استفاده در برنامه جلب حمايت همه جانبهترکيبي از رويکردها، فنون ترغيب کننده و پيام هايي که با کمک آنها، برنامه ريز در جستجوي رسيدن به اهداف کلي و اختصاصي جلب حمايت همه جانبه است. 89

اسلاید 90: رويكردها Advocacy approaches فنون Advocacy techniques مواد Advocacy materials اجزاي راهبرد جلب حمايت همه جانبه 90

اسلاید 91: نظريه Theory مجموعه اي از مفاهيم، تعاريف و فرضيه ها که با مشخص کردن ارتباط بين متغيرها، نگاهي نظام مند به وقايع و موقعيت ها دارد تا وقايع را توضيح دهد و پيشگويي کند. 91

اسلاید 92: الگو Model الگوها بر اساس تعدادي از نظريه ها ساخته مي شوند تا به فهم يک مشکل خاص در يک محيط مشخص کمک کنند. 92

اسلاید 93: اثبات اثر بخشي برنامه و ارائه مستندات آنامکان انتشار دستاوردهاي مطالعه در مجلات و منابع معتبرامکان درك بهتر و عميق تر رفتار با کمک آنها و ترسيم چارچوب مفهومي علمي براي مطالعه تغيير رفتارجلوگيري از بروز انحراف در ظراحي و اجراي برنامه آموزشيكمك به تدوين و ترسيم اهداف پژوهشي/ آموزشي دقيق تر و كاربردي تر افزايش اعتماد به نفس مجري در طراحي، اجرا و ارزشيابيچرا استفاده از الگوها و نظريه ها در تغيير رفتار؟93

اسلاید 94: انواع الگو/ نظريه هاالگو/ نظريه هاي برنامه ريزي (الگو/ نظريه هاي اجرايي): براي برنامه ريزي، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي ارتقاي سلامت مورد استفاده قرر مي گيرد. الگو/ نظريه هاي تغيير رفتاري (الگو/ نظريه هاي فرآيند تغيير): ارتباط عليتي بين فرآيندهاي موثر بر رفتار را مشخص مي کند.94

اسلاید 95: 95

اسلاید 96: 96

اسلاید 97: الف- جمع آوری داده هامشخص کردن سياست های موجود در جامعهپيمايش های مناسب مانند KAP Surveyمشورت با افراد کليدی Consultationتعيين متغيرهای جمعيت نگاری Demographic ب- تحليل وضعيت تحليل SWOT تحليل مشکل (Issue Analysis) و شناسايی موضوعات کليدی97

اسلاید 98: جلب حمايت همه جانبه Advocacyقدرت بر (Power over): قدرت زورمدارانه اي كه توسط گروهي از افراد بر گروهی ديگر و با هدف در حاشيه نگهداشتن آنها اعمال مي شود.قدرت با (Power with): قدرتي که با كمك ديگران باعث تحول در جامعه مي شود.حمايت فعالانه از يک جنبش (حرکت) و تلاش براي واداشتن ديگران به حمايت از آنفرياد کردن، جلب توجه به يک مساله مهم و هدايت تصميم گيرندگان به سوي حل آن98

اسلاید 99: جلب حمايت همه جانبه سياست عمومي Public Policy Advocacy تلاش براي تاثيرگذاري بر سياست های عمومي جامعه (بيانيه ها، قوانين و مقررات يا رفتارهاي شايع افراد داراي مسئوليت برای هدايت و کنترل رفتارهاي فردي، سازماني و اجتماعي) با استفاده از فرم های مختلف ارتباطات ترغيب کننده99

اسلاید 100: مكانيسم هاي عملياتي کردن ارتقای سلامت منشور اتاواسياست هاي عمومي مرتبط با سلامت ايجاد محيط هاي حامي سلامتتقويت اقدامات جامعه در زمينه سلامتتوسعه مهارت هاي فرديبازنگري سيستم خدمات بهداشتي درماني100

اسلاید 101: جلب حمايت همه جانبه و IECActively supporting a cause, and trying to get others to support it as wellChange attitudes, Beliefs, values and Behavior of individuals or group of individualsIECSimilaritiesAdvocacy Identify, segment audiences Undertake research to clarify issues Develop strategies & Messages Monitor and evaluate101

اسلاید 102: مقايسه برنامه جلب حمايت همه جانبه و برنامه بسيج اطلاع رساني، آموزشي و ارتباطيAdvocacyهدف آن به دست آوردن حمايت وسيع و همه جانبه از موضوع مورد نظر است. IEC هدف آن آموزش افراد و جوامع درباره لزوم ايجاد و منافع خدمات موردنظر است. 102

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید