صفحه 1:

صفحه 2:
ازسال 1945 میلادی غالب جنگها "جنگ سخت! بود. پس از آن با توچه به دو قطبی شدن جهان به بلوک شرق و ‎agree aah‏ و ی ی 5 شاه تركيى الكل فيكت واج تزع بو كنطلك أن دى ابر قذرت ور فين الودلدهات شتا روبار وی ‎(aia‏ ‏با یکدیگر پرهیز میکردند. ابا فرویاشی شوروی در سال 1991 میلادی و پایان جنگ سرد کارشناسان بخش چنگ در ابالات متحده با استفاده از جهانی و دوران جنگ سرد دریافتند که می شود با هزینه کمتر و بدون دخالت در سای کشورها به اهداف سیاسی, اقتصادی و... دست یاقت که در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم شهرت یافت تجارب دو ۳ جنگ نرم اين نوع جنك از فرویاشی شوزوی شروع و تاکنون ادامه داشته و متکی بز تهدیدات نرم و قدرت نزم فرهنگی و اجتماعی ‎a ane ly Asso 3 ciliolata walt Ae Ste Soil Sez bat lt eile Weta GG coal‏ یر . انقلاب هإى نكي كه ذن منديق كشور يلوت طرق و بلشروى ‎Gy eile‏ دادر در وافه مس ]وا جنی نزم امتت ‎Galatia ly cage‏ از قدرت نرم موفق به تغبير رژیم های سیاسی در کشورهایی چون لهستان,گرجستان. چک:اسلواکی. فرقیزسستان, اکراین و تاجیکستان گردید. در تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از ابزار ‎ee‏ + صرها با کته ابز قدرت ترماو اتزار رضانم با تفیتر در ارزش ها و الگوهای رفتاری از رژیم های سیاسی حاکم مشزوعیتزدايي گزدید و از طریق جبشهای مردمی و ایجاد بی ثباتی سیانتی, قدرت سیاسی چابه جا شد: جنگ نرم در قالبهای مختلف مثل : اتقلاب مخملی , انقلاب های رنگی (انقلاب تازنجی لیات زانیا کنگ رتتانهای. با استفاده از ار رسانهی( ردو ,لوزیون, رونمه و امثال آن) و ... توانست نظام بنياسى يعضى از کشوره ‏ مند آکراین

صفحه 3:
رم جنگ نرم (94800-82)) در مقابل جنق سخث (لدمرة' سجخت0۵) است و تعریف واحدی که مورد پذیرش همگان باشد ندارد جان کالیتز» تلوریسین دانشگاه ملي جنگ آمریکا: جنگ نرم را عبارت از "استفاده طراحي شده از تبلیغات و ابزارهاي مربوط به آن, بزاي نفوا اكز تلفت فارى طفشتر ا خريل يه عرد ‎Gall‏ كد ‎ks alg Bees‏ لین مک رگم جر م طايه من داز ‎VL Gu‏ متحده امريكا دز آبين رمن خود آن را بدين نورت تعريف نموده (ستء مجنگ ترم | متتفاده:دفيق و طراحي هد از بليفات و ديكر اعمالن امنت كه منظور اصلي أن الب رگذاري رن عغایده اتماسات, تمایلات و رفنا دشمن: كروه بن طرف ويا كزوقهاي دونيت 1 ابه نخوي كه براق برآوردن مقاصذ و اهداف ملي يشتيبان باشد”.با عنايت به تغاريف فوق. معروفترين تقريف را به جوزق ناي, پژوهشگر: ‎eau,‏ آمریگاس مر جوزة"فخزت برم” قدت مت رفلد ‎Mes OOD Js tpg‏ سياست ارين يفاره 86 ‎٠‏ قرت ترم زا ‎ible”‏ شکل دهي ترجیحات دیگران" تعریف کرد. تعريفي که قیل از وي «بروفسور حمید مولانا» در سال 1986 در كتاب "اطلاعات و" ارتباطاث جهاني؛ مرزهاي نو در روابط بين الملل" به أن اشاره كرده بود. با ابن وجود مهمترین كناب در جوزه جنك ترم را جوزف ناي در سال 3004 تكد غنوان #قدرث درم أنرارى براي موفقیت ‎Soar ils Mil Carlaw jo‏ ‏ابراين جنك نرم را مي توان هركونه اقدام نرم. رواني و تبليغات رسانه اي كه جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگيري و استفاده از زور و اجبار به انقعال و شکشت وا مي ‎ee‏ جنگ رواني: جنك سفيد جنك زسانه إى. عمليات زواني: بزاندازي .نرم. انظلاب نزم. انقلاب مخظلية انقلاب رنگی و... از اشگال جنگ نرم است ‏عبارت دیگر جنگ نرم مترادف اصطلاحات. سای در علوم سيانتي و نظامي مي پاشد در عاوم نظامی از وازه هایي مانند جنگ رواني با عمليات رواني استفاده مي شود و در علوم سياسي مي توان به وازه هابي جون براندازي نرم, تهديد نرم. اتقلاب مخملين و اخيرا به وازه انقلاب رنگین اشاره کرذدر تمامي اصطلاحاث بالا هدف مشنترك تخميل اراده كزوهن بر كروه ذيكز بدون استفاده از راه هاي نظامي اشت] ‏از يك تعریف کامل تر مي توان گفت, جنگ نرم يك اقدام بیچیده و پنهان متشکل از عملیات هاي سیاسي, فرهنگي و اطلاغاتي توسط فدرت ها بت لول د و ل بول هن ‎

صفحه 4:
دلایل استفاده از جنگ نرم جنگ نرم. امروزه موثرترین؛ کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترين و ببجيده ترين نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است. چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد. نرم به روحیه, به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند. عزم و اراده ملت را از بين می برد, مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند. فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنینی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسيدن به نتايج مطلوب قدرت است. بر اين پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید. چون کشورهای دیگر, ارزش های آن را می پذیرند. از آن تبعیت می كنندء تحت تأثي یر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرارمی گیرند و در نتیجه خواهان بیروی از آن مي شوند. در اين مفهوم آنچه می شود تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. ‎re ee‏ از یکسو توانایی كسب آنجه كه مى خواهيد از طريق جذب كردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد ( و از سوی دیگر نشان دهنده , تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد.

صفحه 5:
تفاوتهای جنگ نرم و جنگ سخت 1- حوزه تهدید ترم اجتماعي, فرهنگي و سياسي است. در حالي که حوزه تهدید سخت امنيتي و نظامي مي‌باشد؛ 1 ز- تهديدهاي نرم پیچده و محصول پردازش ذهني نخبگان و بتایراین اندازه‌گيري آن مشکل است, در حالي که تهديدهاي سخت؛ عيني. واقعي و محسوس است و مي‌توان ‎ol‏ را با ارائه برخي از معیارها اندازه‌گيري کرد؛ 3- روش اعمال تهديدهاي سخت, استفاده از زور و اجبار است, در حالي که در نیم . از روش القاء و اقناع بهره‌گيري مي‌شود. و تصرف و اشغال سرزمین است در حالي که در تهدید نرم . هدف تاثيرگذاري بر انتخاب‌ها, فرآیند تصميم‌گيري و الگوهاي رفتاري حریف و در تهایت سلب هويت‌هاي فرهنگي آست؛ 4- مفهوم امنیت در رويكردهاي نرم شامل امنیت ارزش‌ها و هويت‌هاي اجتماعي مي‌شود. در حالي که اين مفهوم در رويكردهاي سخت به معناي نبود تهدید خارجي تلقي مي‌گردد. 5- تهديدهاي سخت. محسوس و همراه با واکنش پرانگیختن است. در حالي که تهديدهاي نرم به دلیل ماهیت غیر عيني و محسوس آن, اغلب فاقد عکس‌العمل است. 6-مرجع امنیت در حوزه تهديدهاي سخت, به طور عمده دولت‌ها هستند. در حالي که مرجع امنیت در تهديدهاي نرم محیط فروملي و فراملي (هويت‌هاي فروملي و جهاني) است؛ 7- کاربرد تهدید سخت در رویکرد امنيني جدید عمدتاً مترادف با فروباشي نظام‌هاي سياسي- امنيتي مخالف یا معارض است. در حالي که کاربرد تهدید نرم در رويکردهاي امنيتي جدید علیه نظام‌هاي سياسي مخالف یا معارض, مترادف یا فرهنگ‌سازي و نهادسازي در چارچوب اندیشه و الگوهاي رفتاري نظام‌هاي لیبرال و دموكراسي تلقي مي‌شود. 1 جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف مختلفي دارد و قاعدتا هدف غايي هر دو آنها تغییر کامل نظام سياسي يك کشور است که البته با اهداف محدودتر هم انجام مي گیرد. در حقیقت جنگ نرم و جنگ سخت يك هدف را دنبال مي کنند و اين وجه مشترك آنهاست, در هر صورت هدف اصلى اين جنك اعمال فشار براي ايجاد تغيير در اصول و رفتار يك نظام و ما به طور خاص تعیر خود نظام است.

صفحه 6:
| اهداف جنگ نرم 1- استحاله فرهنگي در جهت تأثيرگذاري شدید بر افکار عمومي جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رساني هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از اين روش براي بيشيرد اهداف خود سود چسته است. ۱ 2- استحاله سياسي به منظور ناكارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخريب و سياه تمابي اركان نظام. آن نظام. ۵ 3- ایجاد رعب و وحشت از مسائلي همچون فقر, جنگ یا قدرت خارجي سرکویگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن براي ايجاد جو بي اعتمادي و ناامني اني. رواني. 4- اختلاف افكني در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام هاي نظامي و سياسي کشور مورذ تردن زايستاي تجزیه سپانيي کشور. 5- ترويج روحبه یاس و نااميدي به جاي نشاط اجتماعي و احساس بالندگي از پیشرفت هاي کشور. 6- بي تفاوت كردن نسل جوان به مسائل مهم کشور. 7- كاهش روحيه و كارآيي در ميان نظاميان و ايجاد اختلاف ميان شاخه هاي مختلف نظامي و ]عنقي امنيني. 8- ایجاد اختلاف در سامانه هاي كنترلي و ارتباطي کشور هدف. 9- تبلیغات سیاه (با هدف براندازي و آشوب) به وسیله شایعه پراكني, پخش تصاویر مستهجن, جوسازي از راه پخش شب نامه ها و... 0- تقویت نارضايتي هاي ملت به دلیل مسائل مذهيي, فومي, سياسي و اجتماعي نسبت به دولت خود به طوري که در مواقع حساس این نارضايتي ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند. 1- تلاش براي بحراني و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نأدرست و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز. جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند

صفحه 7:
ابزارهاي جنگ نرم جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام مي گیرد. بنابراین تمامي ابزارهاي حامل قدرت نرم را باید به عنوان ابزارهاي جنگ نرم مورد توجه و شناسايي قیار داد. اين ابزارها انتقال دهنده پیام ها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات با تنوع ابزاري براي انتقال پیام از يك نقطه به نقطه دیگر هستیم. رسانه ها شامل رادیو, تلویزیون و مطبوعات, عرصه هاي هنر شامل سینماء ‎ils‏ ‏نقاشي, گرافيك و موسيقي, انواع سازمان هاي مردم نهاد و شبکه هاي آنساني در زمره ابزاز جنگ نرم به شمار میآیند. با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزار مختلفي استفاده می شود مت توان كفت كد به همان نسيت نیز گروه هاي مختلفي را مورد هدف و مبارزه قرار »

صفحه 8:
چه افراد و تشكلهايي هدف جنگ نرم هستند؟ همه افراد جامعه میتوانند بخش هاي مشخصي باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته اين موضوع وابسته به هدفي است که باني جنگ نرم آن را دنبال مي کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگي به هدف آنها دارد که میان مدت است یا عمومي و با توجه یه هدف اقشار را تحت نظر مي گیرند اما در حالت کلي مي توان گفت که گروه هاي هدف در جنگ نرم. رهبران, نخبگان و توده هاي مردم هستند. نخیگان نيروهاي مياني را تشکیل مي دهند و مي توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان يك حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدتي مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگي ذهني خود. مي توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند, وحشت ایجاد کنند و روحیه ملت را درهم بشکنند. ‎١‏ ‏در بعضي موارد براي رسیدن به اهداف مورد نظر خود گروه ها و اشخاص خاص و تأثبرگذار را مورد هدف قرار مي دهند و از آن گروه یا فرد براي رسیدن به اهداف خود استفاده مي کنند. مانتد استفاده از قومیت هاي مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگي وعلمي. با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزارهاي رسانه اي, فرهنگي و علمي استفاده مي شود پوشش ‎gly ul‏ طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه اي مي تواند توده هاي مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و به همین شکل در جنگ علمي تخیگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ هاي ترم وابسته به هدف جنگ هاي نرم نیستند بلکه به دلیل اینکه در جنگ ترم ابزارهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گیرد در نتیجه افراد بيشتري درگیر مي شوند اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامي است تنها گروه هاي نظامي (و در موارد معدودي غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمي كد در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های, فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متتوعی مختلفی استفاده می شود.

صفحه 9:
چه افراد و تشكلهايي هدف جنگ نرم هستند؟ همه افراد جامعه میتوانند بخش هاي مشخصي باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته اين موضوع وابسته به هدفي است که باني جنگ نرم آن را دنبال مي کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگي به هدف آنها دارد که میان مدت است یا عمومي و با توجه یه هدف اقشار را تحت نظر مي گیرند اما در حالت کلي مي توان گفت که گروه هاي هدف در جنگ نرم. رهبران, نخبگان و توده هاي مردم هستند. نخیگان نيروهاي مياني را تشکیل مي دهند و مي توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان يك حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدتي مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگي ذهني خود. مي توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند, وحشت ایجاد کنند و روحیه ملت را درهم بشکنند. ‎١‏ ‏در بعضي موارد براي رسیدن به اهداف مورد نظر خود گروه ها و اشخاص خاص و تأثبرگذار را مورد هدف قرار مي دهند و از آن گروه یا فرد براي رسیدن به اهداف خود استفاده مي کنند. مانتد استفاده از قومیت هاي مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگي وعلمي. با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزارهاي رسانه اي, فرهنگي و علمي استفاده مي شود پوشش ‎gly ul‏ طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه اي مي تواند توده هاي مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و به همین شکل در جنگ علمي تخیگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ هاي ترم وابسته به هدف جنگ هاي نرم نیستند بلکه به دلیل اینکه در جنگ ترم ابزارهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گیرد در نتیجه افراد بيشتري درگیر مي شوند اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامي است تنها گروه هاي نظامي (و در موارد معدودي غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمي كد در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های, فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متتوعی مختلفی استفاده می شود.

صفحه 10:
تاكتيكهاي جنك نرم 1- يرجسب زدن: بر اساس اين تاكتيك. رسانه هاء واه هاي مختلف را به صفات مثبت و متفي تبديل کرده و آنها رابه آخاد یا نهادهاي مختلف نسيث مي دهند 2- تلطیف و تنویر: از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چيزي با کلمه اي پر فضیلت) استقاده مي شود تا چيزي را بدون بررسي شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم. 3- انتقال: انتقال يعني اينکه اقتدار, حرمت و منزلت امري مورد احنرام به چيزي دیگر براي قابل قبول تر کردن آن منتقل شود. 4 تصدیق: تصدیق يعني اینکه شخصي که مورد احترام یا منفور است بگوید فکر, برنامه با محصول یا شخص معيني خوب یا بد است. تصدیق فني رایج در تبلیغ, مبارزات سياسي و انتخاباتي است. 5- شایعه: شایعه در فضايي تولید مي شود که امکان دسترسي به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد. 6- کليگويي: محتواي واقعي بسياري از مفاهيمي که از سوي رسانه هاي غربي مصادره و در جامعه منتشر مي شود. مورد کنکاش قرار تمي گیرد. تولیدات رساته هاي غربي در دو حوزه سیاست دآخلي و خارجي. مملو از مقاهيمي مانند جهاني شدن, دموكراسي, آزادي: حقوق بشر و... است. اينها مفاهيمي هستند که بدون تعریف و توجیه مشخص, در جهت اقناع مخاطبان در زمینه اي مشخص بکار گرفته میشوند. 7- دروغ بزرگ: اين تاكتيك قديمي که هنوز هم مورد استفاده فراوان است. عمدتاً براي مرعوب کردن و قریب ذهن حریف مورد استفاده قرار میگیرد. 8- پاره حقیقتگويي: گاهي خبر با سخني مطرح مي شود که از نظر منبع. محتواي پیام, مجموعه اي به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشي از آن نقل و بخشي نقل نشود, جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. 9- انسانينزدايي و اهریمنسازي: يكي از موثرترین شیوه هاي توجیه حمله به دشمن به هنگام جنگ (نرم و یا سخت), «انسانيتزدايي» است. چه اینکه وقتي حریف از مرتبه انساني خويش تنزيل یافت و در قامت اهريمني در ذهن مخاطب ظاهر شد, مي توان اقدامات خشونت أميز عليه اين ديو و اهریمن را توجیه کرد. ِ 0- ارائه پيشگويبهاي فاجعهآمیز: در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و سایر شیوه هاي جنگ رواني (از جمله کليگويي, پاره حقيقتگويي, اهريمنسازي و ...) به ارائه پيشگويبهاي مصیبتبار مبپردازند که بتوانند حساسیت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس میل و هدف خویش افکار وي را هدایت نمایند.

صفحه 11:
1- قطرهچکاني: در تاكتيك قطرهچکاني, اطلاعات و اخبار در زمان هاي گوناگون و به تعداد بسیار کم و به صورتي سريالي ولي نا منظم در اختبار مخاطب قرار مي گیرد تا مخاطب نسبت به پیام میبوطه حساس شده و در طول يك بازه زماني آن را پذیرا باشد. 2- حذف و سانسور: در اين تاكتيك سعي مي شود فضايي مناسب براي سایر تاكتيك هاي جنگ نرم به ویژه شایعه خلق شود تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. در لین تاكتيك با حذف بخشي از خبر و نشر بخشي دیگر به ایجاد سوال و مهمتر از آن ابهام مي پردازتد و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات گوناگون خلق مي شود. 3- جاذیه هاي جنسی: استفاده از غریزهی جنسی و نمادهاي اروتیکال از تاكتيكهاي مهم مورد استفاده رسانه هاي غربي است به طوري که مي توان گفت اکثر قریب به اتفاق برنامه هاي رسانه هاي غربي از این جاذبه در جهت جذب مخاطبان خویش به ویژّه جوانان که فعالترین بخش جامعه هستند, بهره میگیرند. 4- ماساژ پیام: در ماساژ پیام. از انواع تاكتيك هاي گوناگون (حذف, كلي گويي, پاره حقیقت گويي, زمان بندي, قطره چكاني نرم استفاده مي شود تا پيام بر اساس اهداف تعیین شده شکل گرفته و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد کند. در ‎oly: als‏ متد , ‎ply‏ با انواع تاكتيك ها ماساز داده مي شود که از آن مفهوم و مقصودي خاص برآید. 5- ایجاد تفرقه و تضاد: ازجمله اموري که در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع مي شود, تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث عدم انسجام و يكپارچگي شده و رقیب را مشغول مشکلات دروني جامعه حامیان خود مي کند و از اين طریق از اقتدار و انرزٍي آن کاسته و قدرتش فرسوده شود. 6- ترور شخصیت: در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت , ترور فيزيكي جاي خود را به ترور شخصیت داده است. در زماني که نمیتوان و یا نباید فردي مورد ترور فيزيكي قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه اي و انواع تاكتيك ها از جمله بزرگ نمايي, اتسانيتزدايي و اهریمن سازي, پاره حقبقت گوبي و... وي را ترور شخصیت مي کنند و از این طریق باعث افزایش نفرت عمومي و کاهش محبوبیت وي مي شوند. دشمنان انقلاب و نظام اسلامي نیز یا استفاده از اين تاكنيك و بهره گيري از ابزار طنز, کاریکاتور, شعر, کلیب هاي کوتاه و... که عموما از طریق اینترنت و تلفن همراه , پخش مي شود به ترور شخصیت برخي افراد سياسي و فرهنگي موجه و معتبر در نزد مردم مي پردازند

صفحه 12:
7- تکرار: براي زنده نگه داشتن اثر يك پیام با تکرار زمان بندي شده, سعي مي کنند این موضوع تا زماني که مورد نیاز هست زنده بماند. در اين روش با تکرار پیام, سعي در القاي مقصودي معین و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دآرند 8- توسل به ترس و ایجاد رعب: در اين تاكتيك از حربه تهدید و ایچاد رعب و وحشت میان نيروهاي دشمن, به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده آنها استفاده مي شود. متخصصان جنگ ترم, ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنین القاء مي کنند که خطرات و صدمه هاي احتمالي و حتي فراواني بر سر راه آنان ممکن کرده است و از این طریق, آینده اي مبهم و توام یا مشکلات و مصائب براي افراد ترسيم مي کنند 9- میالغه: مبالغه يكي از روشهايي است که با اغراق کردن و بزرگ نمايي يك موضوع, سعي در اثبات يك واقعیت دارد. کارشناسان جنگ رواني, از اين فن در مواقع و وقایع خاص استفاده مي کنند. غربي ها همواره با انعکاس مبالغه آمیز دستاوردهاي تکنولوژيك خود و اغراق در تاكامي هاي كشورهاي جهان اسلام سعي در تضعیف روحیه مسلمانان در تقایل با تمدن غربي دارند. 20- مغالطه: مغالطه شامل گزینش و استفاده از اظهارات درست یا نادرست, مشروح با مغشوش و منطقي با غيرمنطقي است, به لین منظور که بهترین يا بدترين مورد ممكن را براي يك فکر, برنامه , شخص یا محصول اراثه داد. متخصصین جنگ نرم, مغالطه را با «تحریف» یکسان مي دانند. این روش . انتخاب استدلال ها یا شواهدي است که يك نظر را تایید مي کند و چشم پوشي از استدلال, ها با شواهدي که آن نظر را 2

صفحه 13:
اصول و روشهای مقابله با جنگ نرم اما چه کار کنیم تا بتوانیم با بهرهگیری از ساز و کارهای مختلف از اعمال تهدیدات نرم پیشگیری کنیم و با از دامنه اثرات اجتماعی فرهنگی و سیاسی آن ها را کاست و یا از میان برد براي مقابله با جنگ نرم. نخست باید ويژگي‌هاي لين نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت. چه تفاوت‌هايي دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار مي‌گیرد. جان انسان‌ها, تجهیزات, امکانات و بناهاست که معمولا در اين مواقع با استفاده از همین مسائلي که مورد هدف قرار گرفته است. افکار عمومي علیه دشمن فعال مي‌شود. در حالی که در جنگ برع آن چه هدف فرار ميگیرد. افکاز عمومن اس براي دستيايي به این هدف, باید بیش از گذشته رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومي داخلي و جهاني را نسبت به دروغ‌پردازي رسانه‌هاي خارجي, آگاه کنیم. این دو مهم فقط با نقویت رسانه‌هاي خودي و تلاش براي بين‌المللي کردن این رسانه‌ها, میسر است. ديپلماسي رسانه‌اي در سیاست خارجي هر کشور به دو صورت تحقق می‌یاید؛ يكي مدیریت رسانه‌ها توسط سازمان‌هاي ديپلماتيك رسمي کشور و ديگري به صورت خودجوش و در راستاي سياستهاي كلان كشورها 5 هر ملتي و كشوري داراي منايع قدرت نرم است كه شتاسايي و تقويت و سازماندهي آن ها مي تواند براساس يك طرح جامع تبديل به يك فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنك نرم شود. به عنوان مثال. منابع قدرت نره اسلامي». «قدرت نقوذ رهيري», «حماسهافرينيها» و برشمريم.

صفحه 14:
برخی راههای مقابله با جنگ نرم 1. گسترش دامنه و شمول فعاليتهاي فرهنگي. 2. افزايش محصولات قرهنگي تأثیرگذار بر جامعه و جوانان. 3. ایجاد راههای مشروع برای ارضاء نیازهای مردم. 4 استفاده از ديپلماسي عمومي. 5 استفاده از راهبردهاي ویژٍه در مورد اقوام و اقلینها: اقليتهاي جامعه اغلب به سبب داشتن احساس تابرابري, مستعد مخالفتورزي علیه نظام حاکم هستند و دشمنان فرامنطقه اي يكي از میدان هاي فعالیت خود را در كشورهايي که داراي تنوع قومیت هاست, قرار مي دهند. اما زماني که نظام مستقر با انجام راهبردهاي مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه هاي لازم در قالب طرح هاي توسعه همه جانبه خصوصا طرح هاي اشتغال زا و به كارگيري مدیربت هاي توانمند در اين مناطق و با روحیه جهادي و بسيجي مشغول خدمت به مردم شدند. مي توانند آن احساس را کم کنند یا از ميان بردارند. 6 عملیات رواني متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبايستي منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات, قنون مجاب سازي روش هاي نفوذ اجتماعي و عملیات روانتبه مجزله روشهای:عفییر نگزشهاه باورها و ارزش هاي جامعه هدف استفاده مي کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه, سریع با قدرت منطق و انديشه و احاطه ذهني جل نرم مي تواند يكي از روشهاي مقابله باشد" 7 آگاهیبخشن عمومی: نرم, مجموعه اقدامات خضومت آمیز, تعمدي و برنامه ريزي شده است که موجب دگرگوني در هویت فرهنگي, «ارزش ها و نگرش هاي پلیه و بنیادین» و القاي ناكارآمدي مدل سياسي مورد قبول مردم در یک نظام سياسي مي‌شود. این جنگ همه عرصه هاي اجتماعي یک نظام سياسي را مي تواند تحت تاثیر قرار دهد.

صفحه 15:
آماج جنگ نرم به مردم کشورها محدود نمي‌شود. بلکه دولتمردان و نخبگان را نیز هدف وآماچ قرار مي دهد. عاملان نیم در پي آن هستند که در بلند مدت. منش و رفتار مخاطیان را تحت تاثیر قرار دهند. مقدمه جنگ نرم سیاسی, (ناكارآمدسازي ‎Jao‏ سياسي موجود), تهاجم فرهنگي (دگرگوني در هویت فرهنگي) است. در دکترین جنگ ترم, قاعده این است که مردم کشور هدف, اهداف دشمن را محقق کنند. الزام آن تصرف قلب و مغ است, به عبارت دیگر, كساني که قلب و ذهن شان تسخیر شدهء در راستاي اهداف دشمن خود عمل مي کنند.

صفحه 16:
هدف در بعد شناختي یا ذهني, تصرف ذهن است. عاملان جنگ نرم با بهره گيري از روش اقناع. مجاب‌سازي, تغییر ادراک و شست وشوي مغزي, در بي آن هستند تا افکار, انديشه, ذهن و ‎wel elke‏ مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. آنان در اين زمینه از روش مدیریت ادراک بهره من گیزیند: در اين روش تلاش مي شود افراد و نخبگان کشور هدف, نسبت به مسأله ای قانع شوند و اطلاعات ویژه اي را به آنان القا کنند نا زمینه سیادت بر مغز آنان فراهم شود. هدف در بعد عاطفي و هيجاني تصرف قلب و تحریک افراد براي اقدام خاص است. عاملان جنگ نرم مي کوشند تا نظام عاطفي مخاطبان و نگرش آنان را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال آنان مي‌کوشند تا نفرت مخاطبان را نسبت به حکومت خویش برانگیزند و عشق و علاقه آنان را معطوف خود سازند. تصرف قلب افراد با ارضا و تحریک انجام مي‌شود. رضایت افراد از چيزي, موجب زمینه سازي تصرف قلب آنان مي‌شود. آنان در این زمینه از روش عملیات رواني با تولید سوژه براي برانگیختن جامعه هدف بهره مي‌گیرند.

صفحه 17:
آگر ما بپذیریم که ملت مسلمان ایران, ابعاد سیاسی, فرهنگی و اجتماعی خود را با توجه به ديانت خويش تعريف كرده اند, به اهميت بعد دين مدارى بى مى بريم. مهم تر اين است كه بايد بدانيم دشمن نيز به اهميت اين مسئله بى برده است و برخلاف اصطلاحات و تعاريف ‎Waly‏ ‏زمينه متفاوت و مؤثرترى را صحنه اصلى جنك نرم قرار داده است. اسلام هراسي, شیعه هراسي و ايران هراسي سه ضلع تعريف شده استكبار جهاتي در جنك نرم تدارك ديده شده عليه جمهوري اسلامي ايران است. آگر ایرانیان تاکنون هميشه پیروز جنگهای مختلف در زمینه های گوناگون بوده اند, به لطف همان آموزه های عمیق تشیع بوده که دشمن نیز پس از شکست های مختلف, به ن پی برده است. چنانکه تنها راه مبارزه با شیعه را قیچی کردن دو بال سبز و سرخ فرهنگ مهدویت و فرهنگ عاشورایی عنوان کرده اند كه به اعتراف خودشان, با ولایت بذيرى اين قدرت شيعه دوچندان می شود. حال که دشمن کمر بسته تا با ابزار مختلف, به ویژه ابزار رسانه. ريشه شیعه را بخشکاند. بر ماست تا یا برنامه ریزی صحیح. این توطثه آنان را نیز ناکارآمد و خنثی کنیم. اگر بپذيريم, جنگ نرم در همه حوزه‌هاي سياسي, فرهتگي, اقتصادي, علمي, اجتماعي و دینی در دو سطح نخبگان و بدنه اجتماعي شکل مي گیرد, هریک از این حوزه‌ها به راهبرد مقابله با جنگ نرم نیاز دارد. روشنگري, بصیرت بخشي و شفاف سای صحنه جنگ برای حامعه » نضگان ابزار مقابله با نرم دشمن است. راه مقابله در ج' و خلاقیت است.

صفحه 18:
برخلاف آنچه غالیاً مطرح می‌گردد. اتکا به قدرت نرم یا به طور دقیق‌تر رسانه, هنر, مفاهیم فرهنگ, ایدئولوژی, ارزش‌ها و... کافی نیست؛ بلکه جنگ نرم, قدرت سخنی همچون ابعاد نظامی, اقتصادی, ساختاری و... را نیز درگیر می‌کند و ضمن اينکه می‌بایست به دنبال ترکیبی از منابع سخت و نرم قدرت باشیم. نیآزمند تناسب در استفاده از این متابع هستیم تا معلوم شود کجا باید از منابع سخت و کجا باید از منابع نرم قدرت استفاده کرد و مشخص كردد اين ترکیب و تناسب مفهوم جدیدی را می‌سازد که آن مفهوم جدید «قدرت هوشمند» است اما یکی دیگر از ابعاد مهم و اساسی جهت مقابله با دشمنان در جنگ نرم دست‌یابی به شتاخت بهتر از اهداف آن‌هاست نکتمی اساسی در اين خصوص این است که جنگ نرم نیز مانند جنگ سخت یک پروژمی تغبیر است. با اين تفاوت که جنگ سخت پروژه‌ی تغییر از بیرون است. به این معنا که عامل مسلط اصلی, عامل بیرونی است که اين تغبیرات را انجام می‌دهد؛ به طور مثال دولت بعنی عراق, هم ساختار قدرت و هم ساختار ارزشی‌اش با تهاجم نظامی آمریکا-تغییر از بیرون- بر هم ريخت و یا دولت طالبان در افغانستان با تغیبر قدرتی که از بیرون و با تهاجم نیروهای نظامی ناتو به سرکردگی آمریکا انجام شد. ساختار قدرت و مناسبات ارزشی‌اش, فرو پاشید؛ اما در جنگ نرم مکانیسم این تغبیر. تغییر اژ درون است و بر همین اساس در جامعمی هدف, باید یک ارادمی جمعی برای تغیبر از درون آن جامعه شکل بگیرد و ساختار قدرت و مناسیات ارزشی مربوط به آن را از درون ‎Sui‏ بدهد.

صفحه 19:
دز این خصوض باید متاکر شن که براندازی موجودیت. مفنوی: محصول تفتیرات در شر ابط اجتماعی است که این تغییرات اجتماعی موجب به یک مطالبه و خواسته می‌شود و لنَ مطالبه و خواسته از میزان قدرت اجتماعی برخوردار شده و ساختار قدرت را مجیور به تغییر در جهت‌گیری‌ها می‌کند. به طور مثال شعار «نه غزه, نه لبنان, جانم فدای ایران» که در ماه رمضان سال 88 و در روز قدس توسط عده‌ای سر داده شد, نشان دهندهی ایجاد یک فضای اجتماعی از درون جا ‎sly‏ تغییر رفتار حکومت است و موضع ضداسرائیلی و حمایت از فلسطین را به عنوان یک جهت‌گیری اصلی از آنقلاب, مورد اعمال فشار خود قرار می‌دهد و اگر ساختار قدرت در برابر این اعمال فشار بخشی از جامعه ناتوان بود, مجبور به تغيبر در جه تكيرى خودش در اين موضع می‌شد. هرچند گذشت زمان و افشای ماهیت ضددینی جریان موسوم به سبز در عاشورای همان سال زمینه‌ی حضور بخش بزرگتری از جامعه را در نهم دی ماه و در حمایت از مواضع نظام و رهبري فراهم کرده که باعث تثبیت دوبارمی موجودیت معنوی جمهوری اسلامی ايران می‌گردد. دقیقاً بر همین میناست که رهیر معظم انقلاب اسلامی در آذر ماه سال 87 و پیش از آشکار شدن فتنمی 88 در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در خصوص سیرت و صورت نظام سخن به ميان می‌آورند و اقدام به افشای اهداف دشمن برای فاصله انداختن بين لين 2 رکن می‌کنند؛ آما آنچه منجر به فرآیند تغییر در جنگ نرم می‌گردد و پایمی تغییرات اجتماعی است, تحولات ارزشی در یک جامعماسته

صفحه 20:
یکی از شیوه هایی که در جنگ ترم به کار می رود. مشابه و همانندسازی و ایجاد متشابهات است تا با جایگزین سازی چیز تقلبی به جای اصیل, مردم را بدان سركرم كنند و در يك بازی زرگری. حق و باطل را در هم آمیزند و مقاصد زشت و بد خويش را تحقق بخشند. قرن به این مسئله از جهات گوناگون پرداخته است. گزارش های قرآنی روشن می سازد که این شیوه بارها از سوی دشمنان قرآن و اسلام به کار گرفته شده است: از جمله موارد استفاده این شیوه را می توان در مدعیان پیامیری و آوردن آیات مشابه و متشابه با قرن و نیز مسجدسازی ردگیری کرد. بی گمان مسجد ضرار یکی از مهم ترین بایگاه های دشمن برای بهره مندی از این شیوه است. درس های بسیاری از این مسئله می توان گرقت که تویستنده به بری از نها در این مطلب اشاره کرده است

صفحه 21:
جنگ نرم, جنگ اندیشه ها جنگ نرم در برابر جنگ سخت. به جای اینکه جنگ بدنی و فیزیکی باشد, جنگ انديشه ها و تسخیر عقل ها و قلب هاست. در جنگ سخت, قتل و یا تسلط بر جسم و جغرافیا و منطقه اصالت دارد. در این جنگ آنچه حکومت می کند شمشیرهاست تا متافع پیروز میدان را برآورده سازد؛ اما در جنگ ترم. جنگجو در اندیشه تسلط بر جسم از طریق تسلط بر جان و روح فرد است, بی آنکه هیچ ضربه ای يه جسم يا مناطق جغرافیایی وارد سازد. هدف از جنگ نرم بندگی به جای بردگی است؛ چرا که فکر و قلب شخص را چنان به تسخبر خویش درمی آورد که نه تنها خود را برای معبود خويش فدا مى کند بلکه همه هزینه های تحقق مقاصد و اهداف معبود را متقبل شده وبا نيت خالص بدان مى بردازد و دمى أز انجام مأموريت ها و تکالیف باز نمی

صفحه 22:
قرآن رابطه ای را که میان بنده و معبود ایجاد می شود, رابطه ولایی می داند. در رابطه ولایی که میتتی بر محبت و دلیستگی ‎ai‏ وابستگی است, شخص با تمام وجودش خود را وقف اهداف مولا می کند و با جان و دل تمام سرمایه های مادی و غیرمادی خویش را مصروف اهداف و مقاضد مولا من کند و هیچ گاه از اتجام آن دلزده نمی شود و دمی کوتاه تمی آید؛ چرا که اتجامْ تکالیف و وظایف و مقاصد مولا را موجب ازدیاد محبت و جلب محبت بیشتر او می داند. از نظر قران اين ارتباط تنها میان خدا و خلق به وجود نمی آید که یک ارتباط طبیعی و درست و راستین است؛ بلکه ممکن است میان انسان و شیطان نیز پدید آید و میان آنان رابطه ولایت پدید آید به گونه ای که انسان خود را همان گونه که برای خدا وقف می کند, وقف شیطان و مقاصد او می کند. از اين رو خداوند از وحی شیاطین در میان خودشان همانند وحی الهی به انسان سخن به میان می آورد و از ولایت شیطان و انسان سخن می گوید. (انعام, آیات 112 و 1 نساء. آیه76) از نظر قرن, جنگ نرم میتنی بر تسلط فکری, فرهنگی و قلبی و براساس محبت و دلیستگی نه وایستگی است؛ هر چند که دلبستگی وابستگی را نیز به دنبال خواهد آورد. به هرحال, جنگ نرم. جنگ انديشه ها و تسخیر قلوب و تسلط بر همه وجود انسان و جوامع بشری است. دراین جنگ کسی کشته نمی شود ولی همه, مسخ فکری و فرهنگی می شوند و از انسان عاقل و فعال به انسانی مطیع, بی خرد و منفعل تبدیل می شوند. دراین راه نیز از همه علوم انسانی و اجتماعی چون روان شناسی, جامعه شناسی و میدم شناسی و ابزارهایی چون رسانه و مانند آن بهره گرفته می شود. اصولا چیژی به نام دشمن در جنگ نرم وجود ندارد, بلکه در جنگ نرم همواره از نوع دوستی, حقوق بشر, دموکراسی و مردم سالاری و مانند آنن استفاده می شود تا نوعی همدلی و همراهی در مخاطب برانگیخته شود.

صفحه 23:
روش دیگری که برای اعتمادسازی در مخاطب در جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرد. متشابه سازی است. متشابه سازی به اين هدف انجام می گیرد که مخاطب در شناخت راست و نادرست و حق و باطل در ماند. تردیداقکنی و تخریب محتوا از درون از کارکردهای متشایه سازی است. ایجاد شبهات به معنای حق و باطل را در هم آمیختن, از دیرباز مورد استفاده بوده و آثار و کارکردهای خود را به خوبی نشان داده است. گام دیگری که در جنگ نرم برای اعتمادسازی و تخریب درونی انجام می گیرد. مشایه سازی است. مشابه سازی یعنی همانند سازی به گونه ای که شخص گمان کند که همان است, درحالی که تنها همانندی آنان, در ظاهر است ولی در محتوا هیچ ‎aig‏ همانندی وجود ندارد. اصولا چیزی به نام دشمن در جنگ نرم وجود ندارد, بلکه در جنگ نرم همواره از نوع دوستی, حقوق بشر, دموکراسی و مردم سالاری و مانند آتن استفاده می شود تا نوعی همدلی و همراهی در مخاطب برانگیخته شود. روش دیگری که برای اعتمادسازی در مخاطب در جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرد. متشابه سازی است. متشابه سازی به آين هدف انجام می گیرد که مخاطب در شناخت راست و نادرست و حق و باطل در ماند. تردیداقکنی و تخریب محتوا از درون از کارکردهای متشایه سازی است. ایجاد شیهات به معنای حق و باطل را در هم آمیختن, از دیریاز مورد استفاده بوده و آثار و کارکردهای خود را به خوبی نشان داده است. گام دیگری که در جنگ نرم برای اعتمادسازی و تخریب درونی انجام می گیرد, مشایه سازی است. مشابه سازی یعنی همانند سازی به گونه ای که شخص گمان کند که همان است, درحالی که تتها همانندی آنان, در ظاهر است ولی در محتوا هیچ گونه همانندی وجود ندارد. مشابه و متشابه سازی از شیوه های مورد استفاده در جنگ ترم است. در متشابه سازی که آمیزه ای از حق و باطل است, افراد کم خرد مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و به سيب عدم تسلط کامل گمان می کنند که حق را می شناسند و این گونه در دام فتنه می افتند و پیرو آن می شوند. (آل عمران, ‎all‏ 7( اما در مشابه سازی این توده های مردم هستند که مورد خطاب پیام ها هستند؛ زیرا مردم. به ظاهر اموز توجه دارند و عقل شان در چشم شان است. لذا به سادگی پیرو پیامی قرار می گیرند که در پیام مشایه وجود دارد و در همان مسیر پیام مشابه گام برمی دارند و معتقد بدان می شوند.

صفحه 24:
منافقان هرچند که در دوره پیامبر(ص) با هوشیاری آن حضرت(ص) نتوانستند به اهداف يليد و شوم خویش برسند. ولی پس از رحلت با مشابه و متشابه سازی توانستند مسیر دولت اسلامی را متحرف کرده و با غصب خلافت. جامعه را به سوی اسلامی سوق دهند که به تعبیر اميرمؤمنان علی(ع) بوستین وارونه ای بود که به نام اسلام بر تن امت کرده بودند. نایج این انحراف در صدر اسلام. شهادت امامان(ع) و جنگ ها و فتنه های داخلی و ضعف و سستی اسلام و گرفتاری امت بود که تاکنون ادامه دارد.

صفحه 25:
مسجد ضرارء همانندسازی با پایگاه دیر از جمله کارهایی که در جنگ نرم در عصر رسالت انجام گرفت. همانند سازی دشمن و منافقان با پایگاه های دولت اسلامی بود. از ‎ol‏ جایی که مسجد در عصر بیامبر(ص) یه عنوان بایگاه دولت اسلامی بود و همه تصمیمات مهم از فکری و فرهنگي و نظامی و قضایی و مانند آن در آنجا انجام می گرفت, دشمن در اندیشه همانندسازي برآمد تا بدین وسیله توده های مردم را فریب دهد و به سوی پایگاه خود بکشاند و در یک فرآیندی آنان را مسخ فرهنگی کرده و بر دل ها و انديشه های آنان تسلط یاید. دشمن در برایر مسجد پیامبر(ص) در این انديشه افتاد که مسجدی مشابه بسازد تا پایگاه آموزشی, فکری و فرهنگی و نظامی و اطلاعاتی و قضایی آنان باشد. از آن جایی که فضای گقتمانی غالب در مدیته, گفتمان تاب اسلامی بود.آتها می بایست با متضانه و مشابه سازی کارهای خویش را پیش می بردند. مسجد ضرار مسجدی است که در هنگام غیبت رسول اکرم(ص) و حضور در جبهات جنگ یعنی جنگ تبوک از سوی گروهی از منافقان ساخته می شود. رهبری این گروه از منافقان را مردی به نام ابوعامر برعهده داشت که در زمان جاهلیت در مسلک راهبان بود. وی پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه و حاکمیت اسلام, بر آين حضرت(ص) حسد ورزید و در شمار مخالفان سرسخت اسلام قرار گرفت. او به منافقان وعده داد که به سوی قیصر روم خواهد رفت و با لشکری از سوی او به مدینه هجوم خواهد آورد نا مسلمانان را سرکوب کند؛ اما مرگ به او مهلت نداد و مرد. پیامبر(ص) پس از بازگشت از تبوک. عاصم بن عوف و مالک ین دخشم را مأموریت داد تا آن را ویران کنند و ساختمان را به آتش کشند و بسوزانند. ژیرا این مکان برخلاف مسجدهای واقعی از هیچ گونه قداستی برخوردار نبود. (الکشف و البیان, تعلبی, ج 5, ص 92؛ مجمع البيان. ج 5 و ‎yo 6‏ 110( خداوند در آیاتی مسجد ضرار را مسجدی می داند که برپایه ضرر و زیان رسانی به جامعه اسلامی بنا شده است و برخلاف اسم مشایه مسجد که برآن نهاده شده بود. مکان کفر بود؛ چرا که بناگذاری آن به دست افراد منافق و کافری بود که به ظاهر اسلام آورده بودند تا در پناه اين نام در امنيت باشند و از فواید شهروندی بهره برند ولی هیچ اعتقاد و تعهدی نسبت به آمت و جامعه اسلامی و دولت اسلامی نداشتند. هدف از ساخت مسجد از سوی منافقان, تفرقه افکنی مبان مسلمانان و توطثه علیه اسلام و دولت اسلامی بود. منافقان دراین اندیشه بودند که پایگاهی را در جامعه اسلامی برای خود داشته باشند بی آنکه دولت و امت را حساس کنند. از اپن رو پایگاهی را به عنوان مسجد می سازند تا با مشایه سازی یا مسجد پیامبر(ص) که مرکز آموزش و پروزش و برنامه رینٍی دولت

صفحه 26:
مسجدهای ضرار در عصر حاضر درجهان آمروز همین نقش (مسجد ضرار) را برخی سازمان هی فرهنگی و پایگاه های خبری و اطلاع رسانی و خانه های سینما و مانند آن به عهده گرفته اند که در شکل سازمان های مردم نهاد به دور از حساسیت های امنیتی, به تخریب و توطنه مشغول هستند. استفاده از مجالس عزای حسینی و دیگر عناوین دینی و مذهبی از مصادیق همانندسازی است که متافقان جدید آن را انجام می دهند تا اهداف شوم و پلید خویش را پیش برند. دراین نهادها و مراکز همچون مسجد ضرار, دشمن به ترویج کفر و فساد و فحشاء تفرقه افکنی, توطثه چینی, تجمع بخشی به مخالفان, مدیریت و برنامه ريزى ميان آنان. محافل سری و به ظاهر ايمانى مشغول است. (همان آیات) خداوند دراین آیات فرمان می دهد که چنین مراکز و نهادهایی می با برچیده و به آتش مومتان سوخته و تخریب شود. البته افشای نیات شوم بانیان اين گونه مراکز و آگاهی بخشی افکار عمومی نسبت به آنان از واجبات و مقدمات آن است؛ زیرا دشمن ‎ar‏ ‏سیب مشابه و متشابه سازی, کم خردان و بی خردان رآ با خود همراه کرده است. تخریب مساجد ضرار و مراکز فرهنگی, عوئایی را در میان مردم ایجاد می کند که ای وای حقوق بش و حقوق مردم و مسلمانی از میان رفته است. بنابراین, افشاگری و آگاه سازی مردم نسبت به ‎tbs‏ ازی مردم و جامعه

صفحه 27:
مسجدهای ضرار در عصر حاضر درچهان امروز همین نقش (مسجد ضرار) را برخی سازمان ‎Boe‏ فرهنگی و پایگاه های خبری و اطلاع رسانی و خانه های سینما و مانند آن به عهده گرفته اند که در شکل سازمان های مردم نهاد به دور از حساسیت های امنیتی, به تخریب و توطه مشغول هستند. استفاده از مجالس عزای حسینی و دیگر عناوین دینی و مذهبی از مصادیق همانندسازی است که منافقان جدید آن را انجام می دهند تا آهداف شوم و پلید خويش را پیش برند. دراین نهادها و مراکز همچون مسجد ضرار, دشمن به ترویچ کفر و فساد و فحشاء, تفرقه افکنی, توطثه چینی, تجمع بخشی به مخالفان, مدیریت و برنامه ریزی مان آنان, محافل سری وبه ظاهر ایمانی مشغول است. (همان ‎(el‏ خداوند دراین آیات فرمان می دهد که چنین مراکز و نهادهایی می بایست از جامعه اسلامی برچیده و به اتش مومنان سوخته و تخریب شود. البته افشای نیات شوم بانيان اين كونه مراکز و آگاهی بخشی افکار عمومی نسیت به آنان از واجبات و مقدمات آن است؛ زیرا دشمن به سیب مشابه و متشابه سازی, کم خردان و بی خردان را با خود همراه کرده است. تخریب مساجد ضرار و مراکز فرهنگی, غوغایی را در میان مردم ایجاد می کند که ای وای حقوق بشر و حقوق مردم و مسلمانی از ميان رفته است. بنابراين» افشاكرى و آگاه سازی مردم نسبت به oof. ajab. axi

صفحه 28:
تاکید خداوند بر برخورد عالمانه و حکیمانه با این گونه مباحث به خودی خود نشان می دهد که در نرم نمی توان با خشونت. دشمن را سرکوب و ناکام گذاشت. بلکه باید با بهره مندی از خرد و علم و حکمت با نرمی دشمن را شکست داد. (توبه, آیات 107 تا 110) سخن دراین مقوله بسیار است و خداوند در قرآن به اين مسئله در جهات و ابعاد گوناگونی پرداخته است ولی بیان و تحلیل و تبیین همه آنها بیرون از حوصله این مقال است و به وقتی دیگر واگذار می شود. جنگ نرم یک جنگ واقعی است که ابعاد مختلفی دارد و دشمن در این جنگ به دنبال ناکارآمدی نظام اسلامی است. استراتژی دشمن, جلوگیری از تحقق و ترویج راهبردی‌های پنج‌گانه یعنی انقلاب, نظام, دولت, جامعه و تمدن اسلامی است

صفحه 29:
دشمن به دنبال آن است که با استحاله مدل خانواده, به سبب تغییر سبک زندگی اسلامی به سبک زندگی غربی, آن را از مسیر کارکردهای خود منحرف سازد تا بدین وسیله جامعه را از مسیر اسلامیت خارج کند. نبود جامعه اسلامی, مانع از بر سرکارآمدن دولت اسلامی می‌شود و به این ترتیب استحاله جامعه اسلامی, استحاله دولت اسلامی را در پی داشته و پس از استحاله نظام اسلامی, پدیده انقلاب اسلامی به شکست انجامیده و کارآمدی این فرضیه را در اذهان جهانیان باطل می‌کند. يس تلن صر يسح سين مذ کوزه نقشه رام:دشفتن: در بزاندازی: ترم‌انظام جمهوری اسلامی ایران است. به واقع تنگه احد جنگ نرم. خانواده است و استراتژی «خانواده‌زدایی» از جمله مهم‌ترین و کارآمدترین راهبردهای تحقق امپراتوری و دهکده جهانی دانسته شده است تا جایی که رسای سلطه در این راستا, جهانی سازی سبک_زندگی آمریکایی را مورد توجه ویژه قرار داده و از آن به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی اجتماعی جهانی سازی یاد نموده و بودجه‌های کلانی را در اين راستا به تصویب رسانده‌اند. رد یای این اعتبارات در تأسیس و تولیدات رسانه‌ها و ماهواره‌های بیگانه مانند شبکه‌های من و تو و فارسی وان, و همچنین در فضای سایبر به وضوح به جشم مىخورد. 59

صفحه 30:
جای خوشبختی است که در جنگ نرم با محوریت خانواده زدایی. موضع ما فعال است؛ زیرا مدل خانواده اسلامی به گونه‌ای است که برمبنای نظام حق و تکلیف و در برداشتن عالی‌ترین مفاهیم ارزشی_اخلاقی از جمله ‎lil‏ صداقت, شرافت, عزت, عشق و محبت, نشاط و شادابی قادر است مدرن‌ترین ابزار زندگی مانند سبک جامعه متکامل و متعالی, سبک اقتصاد يوياء سبک ارتباط مترقی, سبک بهداشت روانی موْثر, سبک فرهنگ متمدن و.... را به تصویر کشاند, غنی‌ترین مدل جامعه - جامعه تمدن‌ساز- را به منصه ظهور رساند و جامعه مبتنی بر این الگوی خانواده را بر اساس مولفه ژئو کالچری به هارتلند, یعنی قلب حیات و تمدن بشری, تبدیل نماید. شایسته است اکنون که ایران اسلامی با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام, نجات جامعه بشری از ورطه سقوط را مشی خویش قرارداده است, ضمن توجه همه جانبه به مقوله خانواده و حفظ ‎oT‏ از گزند آسیب‌ها, نظریه اصیل خانواده اسلامی را به‌عنوان نسخه‌ای شفابخش, به جهان, رو به اضمحلال بشریت تجویز نماید. به اين منظور می‌باید در بالایشء بایش نظام‌خانهاده دب کشه. مندی از ثمرات آن

صفحه 31:
به نظر می‌رسد امروزه بی‌توجهی به ابعاد مسأله خانواده, این نسخه بى يديل :| النتخوش آسیب‌هایی نموزه است ‎ASE UE lag lig pyeaS‏ 1 کمرنگ شدن اهمیت تشکیل خانواده 2. استحاله کارکردهای خانواده 3. برخوردار نبودن خانواده از استمرار و استکمال کافی (افزایش نرخ رشد طلاق و کاهش نرخ رشد ازدواج) در این میان تهدیدهایی در کمین حوزه مسایل زنان و خانواده است که به نظر می‌رسد در سایه راه‌کارهای زیر قابل رفع باشد: 1. تدوین نقشه جامع خانواده اسلامی - ایرانی 2. ایجاد نگاه استراتژیک و سیستمی به حوزه مسایل خانواده با رویکرد مبانی اسلامی

صفحه 32:
مروری بر گزارش‌های این موسسات و نهادها نشان می‌دهد که چگونه برای تحقق جنگ نرم در ایران فعال بوده و نه تنها تصمیم‌های لازم را اتخاذ کرده‌اند. بلکه به صورتی متمرکز, مدیریت و قرماندهی سطوح عالی را برعهده داشته و هزینه‌های لازم را برای عملیاتی کردن آن پرداخت می‌کردند.در عین حال در سطوح راهبردی, این موسسات و نهادهای مطالعاتی به ظاهر مستقل و غیردولتی هستند که تحت یک قرماندهی, وظایف خود را انجم می‌دادند ما در این بخش به عملکرد هر دو گروه از نهادهای فعال که در راه‌اندازی جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی نقش داشته‌اند. می‌پردازيم. تدوین سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های مرتبط با جنگ نرم در ایالات متحده أمريكاء عموماً برعهدة بعبگان:و اندیشمندان_بی فرار می‌گیرد :در نهادهایی به نام اتاق فکر حضور دارند و در خدمت اهداف و برنامه‌های صاحبان قدرت که عموما کارتل‌ها و صنایع بزرگ همچون صنایع پیچیده نظامی, شرکت‌های نفتی بزرگ و احزاب و لابی‌های قدرتمند می‌باشند, قرار می‌گیرند. در کشور آمریکا متجاوز از 2700 اتاق فکر وجود دارد. نقش این اتاق‌های فکر این است که مسائل مهم مرتبط با سیاست‌های داخلی و خارجی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و ضمن ارائه جمع بندی در مورد موضوعی خاص, به ارائه راهکارها و راهنمایی‌های عملیاتی می‌پردازند.اين نهادها نوعاً به مدیران اجرایی و دستگاه‌های تصمیم‌گیری متصل هستند و بعضاً هم افرادی که عضو یک اتأق فکر هستند, در هيئت حاكمه نيز حضور داشته و عنصر تاثیرگذاری در ساختار تصمیم‌گیری نظام آمریکا می‌باشند.

صفحه 33:
در اینجا به صورتی اجمالی و مختصر به شرح برجسته‌ترین اين اتاق‌های فک ر که درباره ایران کار می‌کنند, می‌بردازیم. 1- شورای روایط خارجی این نهاد از مهم‌ترین اتاق‌های فکر در آمریکا می‌باشد که در سال 1921 پایه‌گذاری شد و عموماً چهره‌های معروف و مشهور آمریکا در حوزه روابط خارجی در آتن عضویت دارند و ‎Lal‏ ‏مستقل از هر یک از نهادهای تاثیرگذار و لابی‌ها می‌باشد در عین حال نهادی است که هم مقام‌های دولتی و هم مدیران تجاری و اندیشمندان دانشگاهی و نخیگان و روزنامه نگاران, درز آن حضور داشته و هدف خود را بر این قرار داده‌اند که به تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران دولتی کمک کنند تا درک بهتری از جهان خارج پیدا کنند تا در انتخاب‌های خود در سیاست خارجی ایالات متحده, نظرات آنها را مورد استفاده قرار دهند. شخصیت‌های معروفی همچون:کسینجر, برژینسکی, هانتینگتون, فوكويوما و .... در اين اتاق فكر عضويت داشته و دارند و رياست فعلى آ-ن برعهده ريجاردهاس مرياشد.در سبتامير 6 (شهريور 1385). اين شورا ميزبان دكتر احمدى نراد رئيس جمهور ايران بود كه يك جلسه پرسش و پاسخ را با 19 نفر از اعضای ‎‘i‏ تيب داده_يورنج.

صفحه 34:
آستتیتو شفیفاتی پروتییصر از جملنه الناق‌های کنر است نه برای زب دمترات اموی تصمیم‌سازی می‌کند.یکی از اصلی‌ترین محورهای کاری این انستیتو طی دو دهه گذشته, بررسی مسائل ایران بوده است.از جمله اين موسسه اخیراً گزارشی در مورد اییان تهیه و ذیل عنوان زیر منتشر کرد:کدام رآه به سوی ایران: راهکارهای پیشنهادی برای یک راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران. راهکاری که این اتاق فکر برای مقابله با ایران پيشنهاد کرد, انقلاب رنگین (مخملین) بود. در این رابطه, رالف فوریس طی مقاله‌ای با عنوان «نخبگان جهانی سیا در پشت جنگ کثیف علیه ایران» با اشاره به پيشنهاد بروکینگز در هفته نامه امریکن فری پرس منتشر کید. او نوشت:بروکینگز یک جنگ وکالتی را در فضای سایبر علیه ايران کلید زده است که ایرانبان را غرق در اطلاعات غلط با پیام‌های توئیتری متضاد و عکس‌های تقلبی کند. ولی نصر معاون ارشد مطالعات خاورمیانه‌ای شورای روایط خارجی آمریکا هم در این باره گفته است:من فکر می‌کنم که هکس درمتطقه می‌داند که با حمایت آمریکا از عناصر ضد ايرانى در منطقه و همجنين كروههاى مخالف داخل ايران. يى جنك وكالتى هم اكنون درجریان است.در انستیتو بروکینگز افرادی هستند که سال‌ها در سیاست خارجي آمییکا فعال بوده‌اند که از جمله می‌توان به مارتین ایندایک اشاره کرد که سال‌ها سفیر آمریکا در تل‌آویو بوده و اپنک مسئول سایان, شعبه‌ای از اتاق فکر بروکینگز است.او همچنین به همراه کنت پولک اخیرأً کتایی درباره چگونگی سرنگوتی نظام جمهوری اسلامی نوشته است. مایکل لدین و کنت تیمرمن بنیادی را تحت عنوان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به وجود آورده‌اند که به طور کامل روی ایران تمرکز دارند.خصوصیت مشترک اعضای بنیاد دفاع از دموكراسىها اين است که همه از کارشناسان خبره حوزه ايران به حساب می‌آیند.بروکینگز یک مرگزدیگر هم دازد که یک صهیوتسیت اداره لن.را به عهده دارداو یه طور خاص رو" اییان تمرکز دارد. حیم سابان مرکز ج معروفی دارد.تنها چیزی که برای من مه" ترکیب. وانمود می‌کند از رویه‌ای متعادل

صفحه 35:
3- موسسه تحقیقاتی آمریکایی اینترایرایز یکی دیگر از اتاق‌های فکر آمریکا, انستیتو تحقیقانی اینترپرایز می‌باشد که به عنوان اتاق فکر جمهوری‌خواهان عمل می‌کند.جرج بوش در سال 2007 به این موسسه آمد و در سخنرانی خود در اين موسسه گفت: اکتون 20 نفر از اعضای شا عضو ارشد دولت من هستند.اعضای برجسته اینتریرایز در هنگامی که جمهوری‌خواهان در حاکمیت هستند به درون دولت می‌روند و زمانی که حزب رقیب به پیروزی می‌رسد. به اتاق فکر اینتربرایز باز می‌گردند.اتاق فکر «مطالعات واشنگتن» یکی از زیرمجموعه‌های اینترپرایز است که به طور خاص روی ایران کار می‌کند و ترکیبی از عناصر آمریکایی و ایرانی را در خود جای داده است: 4- موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن انستیتو سیاست خاور نزدیک واشنگتن یکی دیگر از اتاق‌های فکر است که دموکرات‌هایی نظیر دنیس رایس, پانریک کلاسون و مایکل اینزستاد در آن به طور خاص روی ایران کار می‌کنند.آنان نیز افرادی نظیر ولی نصر را در کنار خود جای داده‌اند البته این دو هم زمان عضو شورای روایط خارجی ‎Segal‏ تیز می‌باشندمایکل. ایتزسد ذر ماه سمتمیر 12010 مقاله‌ای تحت عنوان نیروهای امتیتی ایران و اپوزیسیون درباره سپاه پاسداران منتشر کرد. رند دو واشنگتن دی سی دو اتاق فکر دیگر آمریکایی‌هاست که به طور خاص روی ایزان کار می‌کنند.این دو اتاق فکر به طور میانگین ماهانه بين 2 تا 5 مقاله مهم و یا کتابچه درباره ‎bul‏ منتشر می‌کنند.در آين میان, بعضی از مراکز نظیر بنیاد دموکراسی در ایران که کنت تيمرمن أن را اداره مىكند و بنياد هری تیچ هم هستند که به طور خاص درياره ايران كار می‌کنند و تالیرات مهمی دز تكيش آموي “ل + 1 ‎eu‏ ‏فکر خوانده نمی‌شوند.

صفحه 36:
5- موسسه هوور این مرکز وابسته به دانشگاه استنفورد و به عنوان یکی دیگر از اتاق‌های فکر نومحافظه کاران است که در سال 1919 توسط هربرت هوور, رس جمهور وقت آمریکا تاسیس شد. از جمله پروژه‌هایی که این موسسه در رابطه با ایرآن تهیه و تدوین کرد, تخت عنوان دموکراسی در ایران می‌باشد که از جمله پروژه‌ها مهم این موسسه است و عباس میلانی ومایکل مک فال مدیریت آن را برعهده دارند و در سال 2005 گزارش تحقیقاتی دیگری تحت عنوان فراسوی تغییرات تدریجی یک استراتژی جدید در قبال ایران منتشر کرده‌اند. ‘THE WALLSTREET JOURNAL ry Oita Orzs TIME

صفحه 37:
این نهاد در اوج جنگ سرد در سال 1950 به عنوان نشکیلانی در راسنای ایجاد اجماع ملی برای مقابله و به منظور آموزش و آماده‌سازی آمریکایبان با به اصطلاح توسعه طلبی اتحاد جماهیر شوروی در عرصه سیاسی آمریکا ظاهر شد و راهبرد جنگ نرم توسط این کمیته در سال‌های پایانی دهه 1980 طراحی شد. ولی در این زمان. هدف دیگر اتجاد جماهبر شوروی نبود. بلکه ایران و جهان اسلام به عنوان خطر جدی تحت نام‌های بنیادگرایی اسلامی و تروریسم؛ مطمح نظر قرار گرفت و برای تقابل یا آن از طریق جنگ نرم برنامه ریزی کرد. این کمیته متشکل از برخی تعاملات بلندیایه سیاسی- امنینی, دانشگاهیان و محققان موسسات پژوهشی آمریکا می‌باشد که به جناح محافظه‌کار تعلق دارد. آفراد همچون جوزف لیبرمن (سنانور صهیونیست) جیمزولسی, ایلمان برمان. معاون شورای روابط خارجی, دانیل پلتکا. مارک پالمر, البوت کوهن, فرانک گافتی و دانیل پایپس از جمله اعضای آن می‌باشند. از جمله اتاق‌های فکر که صرفاً برای برخورد با مسئله ایران ایجاد شده است. اتاق فکر کمیته سیاست‌گذاری ایران می‌باشد که در سال 2005 با حضور مقامات دولتی سابق آمریکا از وزارت امور خارجه, وزارت دفاع (پنتاگون), کاخ سفید, جامعه اطلاعاتی همچون 070 و 6۵ و همچنین نجبگان دانشگاهی تاسیس شد. ماموریت این کمیته فراخوانی برای تغییر در تهران به وسیله ایرانی‌ها به جای آمریکایی‌ها و تاكيد بر اتخاذ راوحل سوم بود. براین اساس توصیه می‌کند که راه حل‌های نظامی و دیبلماتیک باید همچنان مورد توجه باشد در همان حال که نقش مرکزی را به مخالفین ایرانی داده تا تغبیرات به اصطلاح دموکرانیک(!) در این کشور تسهیل شود.این کمیته در سال 1384 بعد از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری. گزارشی را تحت عنوان انتجاب‌های سیاسی آمریکا برای ايران و مخالقین سپاییی: ایرانی, در پاسخ به پیروزی احمدی نژاد در ریاست جمهوری منتشر کرد که در آن آمده زمانی که ما با شکست دیپلماسی و غیرممکن بودن ضربه نظامی علیه ایران هسته‌ای مواجه هستیم. رئیس جمهور جرج بوش روش درستی را انتخاب کرد که باید مردم ایران را تقویت و قدرت بخشیده تا نسبت به تغبیر رژیم اقدام کنند.این گزارش به نکته جالبی که اساس و پایه راه‌اندازی جنگ نرم می‌باشد اشاره می‌کند: آنچه که تهران را به حرکت درمی‌آورد و موجب دشمنی و خصومت در برابر اسرائیل و آمریکا می‌شود. تاشی از احساس تهدید از طرف آنها , بلکه ناشی از ماهبت ایدئولوژی انقلابی رژیم می‌باشد.برهمین اساس برنامه‌ریزی برای نجام عملراحديجنة. ترم در ازالات جتحده آضريكا حامل تفكرات هيده ويك بوره كراشن عطيم و هزيته هاى فراوان است. قدرت وم ثواناين تانيركدارى بر دنار ان عراى سابع مظلوب اوطروى جدابهجت ف جاق

صفحه 38:
سوال اساسی اینجاست که در جنگ نرم حاضر می‌بایست کدام مولفه‌های وضعیت موجود را پررسی کرد و جهت انجام دفاع موثر و همچنین تهاجم موثر به چه قدرتی می‌بایست تکیه کرد. به طور واضح‌تر, در صورتی که قدرت را بر مینای منابع ن به 2 طیف نرم و سخت تقسیم كنيم, در جنك نرم کدام بخش از منابع قدرت را می‌بایست درگیر کنیم؟ آیا برای دفاع و تهاجم موثر در جنگ نرم و پیشبرد اهداف مورد نظر, اتکا به قدرت نرم یا به طور دقیق‌تر رسانه, هن مقاهام فرت ‎To ess Sel oe ul ane‏ نظامی, اقتصادی, ساختاری و... را درگیر نمی‌کند؟ در پاسخ به اينکه چه کیفیتی از قدرت در جنگ نرم درگیر می‌شود, آنچه از سوی نخبگان فکری و فرهنگی ارائه مي‌گردد اين است كه قدرت ترم يعني فرهنگ و ایدئولویی و ابزارهایی از این جنس, اهداف جنگ نرم را پیش می‌برند؛ اما بايد كفت اين تلقى دقيق نيست, جرا كه واقعيتهايى در محيط بيرونى وجود دارد كه اين تعريف نمىتواند آن‌ها را توضیح دهد یا پاسخی برای آن فراهم کند. برای مثال. حادثمی 11 سبتامبر در ظاهر یک تهدید سخت است., اما نتیجه‌ی این تهدید سخت که زمینه‌ساز افزایش قدرت نرم آمریکا می‌شود منجر به پیشبرد گفتمان مبارزه با تروریسم در ‎ce‏ جهانی می‌گردد؛ بعنی یک تهدید به ظاهر سخت زمینه‌ساز افزایش قدرت نیم گردیده در مثالی, می‌توان به ساختار شوروی سایق اشاره کرد. این کشور مهم‌ترین نماد تفکر کمونیستی و سوسیالیستی در زمان خود بود. اندیشه‌های مارکسیستی به عنوان قدرت إغنايى و قدرت نرم آن محسوب می‌شد و تا قبل از فروباشی, استدلال‌ها و تئوری‌هایی که برای دفاع از مارکسیسم ارائه می‌شد دارای یک ظرفیت آغنایی و قابل پذیرش در بدنه‌های اجتماعی و روشن‌فکری کشورهای اروپایی و حتی کشوزهای عربی بوده است. اما وقتی نظام سیاسی در شوروی فروباشید و در واقع ساختار قدرت سخت لّن از بين رفت. ایدئولوژی مارکسیسم و کمونیسم هم دچار افول شد و قدرت إغنايى خود را از دست دادء با اینکه استدلال‌های مارکسیستی و کمونیستی تغییری نکرده بود. اما وقتی ساختار قدرت سختی که این ایدئولوژی و قدرت نرم بر آن سوار بود دچار ضعف شد. قدرت |غنایی و قدرت نرم آن هم کاهش پیدا کرد. در آين صورت. اگر بخواهیم در جنگ نرم موفق باشیم, می‌بایست به دنبال ترکیبی از منابع سخت و نرم باشیم و دقیقاً بر همین مبناست که رهبر معظم انقلاب نیز, در حالی که طی حدود 3 سال گذشته اولویت مقابلمی دشمن با انقلاب اسلامی را جنگ نرم داتستهاند. در تعيين شعار اين سالهاء به عنوان یک اولویت گفتمان‌ساز, مفاهیم اقتصادی همچون تولید ملی, جهاد اقتصادی و کار مضاعف را تعبین کرده‌اند.

صفحه 39:
باتشکراززحمات استادمحترم آقای دکتریزدان بخش تلاشی از: سمیراصبوری معمار فاطمه میرشاهی شمین غیبی

62,000 تومان