پزشکی و سلامت

حاکمیت بالینی چیست؟

hakemiyate_balini_chist

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حاکمیت بالینی چیست؟”

حاکمیت بالینی چیست؟

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: حاکمیت بالینی چیست؟دکتر مریم محسنی متخصص پزشکی اجتماعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اسلاید 3: چارچوبي که در آن سازمان هاي ارايه کننده خدمت در قبال بهبود دايمي کيفيت پاسخگو بوده و با استانداردهاي عالي ايجاد محيطي که در آن تعالي در خدمات باليني شکوفا مي شود به صيانت از خدمت مي پردازند. تعریف نظام حاکميت خدمات باليني

اسلاید 4: اصطلاح حاکمیت بالینی به رویکردی سیستماتیک اطلاق می شود که در جهت تداوم و ارتقای کیفیت در سیستم مراقبت سلامت به کار گرفته می شود.حاکمیت بالینی می تواند به صورت یک تغییر فرهنگ درنظر گرفته شود که سازمانها را قادر می سازد تا مراقبتهای سلامتی را عرضه کنند و پاسخگوی نیازهای مشتریان بوده، تداوم داشته، بیمار محور و با کیفیت باشد. تعریف نظام حاکميت خدمات باليني

اسلاید 5: استانداردهای عالیشفافیت نقشها و پاسخگویی نسبت به استانداردهاارتقای مداوم کیفیتسه موضوع کلیدی

اسلاید 6: تغييرات در سياستهاي سلامت و اهمیت پیدا کردن موضوعاتی از قبیل: توجه به پیامدها، بالارفتن انتظارات بيماران و مراقبت كنندگان.گذار اپيدميولوژيك، تغيير بارِ بيماريها و افزايش بيماريهاي مزمنچرا حاكميت باليني لازمست

اسلاید 7: تغييرات دموگرافيك در جامعه ناشی از مسن شدن جمعیت و مهاجرتها.پيشرفتهاي تكنولوژي سلامت. چرا حاكميت باليني لازمست

اسلاید 8: برجسته شدن حقوق بيمار و توجه به منشور آنرقابتي شدن ارائه خدمات سلامتبالارفتن احتمال خطا به علت پيچيده شدن سيستمهاي سلامت.نياز سيستمهاي سلامت به مشاركت گيرندگان خدمت.ايجاد اعتماد بيشتر بين گيرندگان و ارائه كنندگان خدمت.چرا حاكميت باليني لازمست

اسلاید 9: بیماران، خدماتِ با كيفيت ، با كمترين خطا را دريافت مي كنند.هزينه هاي بیماران، واقعي مي شود.حقوق بیماران، در رأس اولویتهای سازمان قرار می گیرد.ذینفعان مراقبت سلامت، اطلاعات صحیح را دریافت می نمایند.مشاركت بيماران را در امر مراقبتهاي سلامت ارتقا می بخشد.بيماران به سرويسهاي مراقبت سلامت اعتماد پيدا مي كنند.بيماران براي مشاركت درتصميم سازيهاي مربوط به مراقبت سلامت، توانا مي شوند.دستاورد حاكميت باليني براي بيماران چيست؟

اسلاید 10: 1- اولويت ها و استراتژيها.2- طراحي و اختصاص منابع3- فرهنگ4- ساختارهاي كميته اي، سازماني و فرآيندها.5- اندازه گيري عملكرد.6- گزارش، بازنگري و پاسخ به عملكرد.7- نقشها و مسئوليتها.8- تداوم مراقبتاجزاي مورد نياز براي يك سيستم حاكميت باليني توانمند

اسلاید 11: يك حاكميت درست، احتياج به اهداف، اولويتها و استراتژيها براي بهبود كيفيت و ايمنيِ مراقبتهاي باليني دارد. اهداف كيفيت و ايمني بايستي درطرحهاي راهبردي منظور شوند. اولويتها، بايستي شامل استراتژيهايِ مبتني بر شواهد در سياستگذاري باشدبراي ارتقاء كيفيت و ايمني، بايستي به طور عادلانه و بر طبق اولويتهاي استراتژيك، برنامه ريزي صورت گیرداولويت ها و استراتژيها

اسلاید 12: فرهنگ سازماني، در واقع نوع نگرش كاركنان مراقبت سلامت و مديران نسبت به مقوله كيفيت و ايمني می باشد. موضوعات زیر برای بنای یک فرهنگ ایمنی در سازمان کلیدی می باشد:اطلاع رساني در رابطه با خطاهايي كه در ضمن مراقبت سلامت اتفاق مي افتدتوانمندسازي و درگيركردن پزشكان براي طراحي و بكارگيريِ ضرورتهاي كيفيت و ايمني استفاده از نقطه نظرات بیماران در جهت ارائه خدمت و ارتقاي كيفيت تشویق ارتقای کیفیت و نوآوری در همه سطوح سیستم سلامتتمرکز بر كمبودها و نقایص در سیستم به جای سرزنش افراد فرهنگ

اسلاید 13: همه كميته هاي فعال در نظام سلامت به نوعي با مقوله كيفيت و ايمني ارتباط مي يابند به همين علت بايستي علاوه بر اين كه يك ساختار سازماني محكم و متقن براي برنامه حاكميت باليني ريخته مي شود كميته هاي فعال ديگر به طور مناسب با اين ساختار ارتباط پيدا كنندساختارهاي كميته اي، سازماني و فرآيندها

اسلاید 14: اولا اندازه گيريها بايد با الزامات قانوني سازگار باشد، ثانيا انديكاتورها و پيامدهاي باليني در آن منظور شودتغییر عملكردها در طي زمانعملكرد در مقايسه با سرويسهاي سلامت مشابه اندازه گيري عملكرد

اسلاید 15: نقشها و مسئوليتها بايد به طور واضح و شفاف تعريف شود. ابهام در فرايندهاي سازمان كاهش يابد نقشها و مسئوليتها

اسلاید 16: بايد مكانيسمی اتخاذ شود تا تداوم مراقبت بهنگام نقل و انتقالات بيماران بين سرويسهاي سلامت برقرار بماندتداوم مراقبت

اسلاید 17: حاکمیت بالینیPatient & public involvementEducation & TrainingRisk ManagementUse of InformationClinicalEffectivenessClinical AuditStaff & StaffManagement

اسلاید 18: حاكميت باليني به عنوان يكي از بندهاي برنامه استراتژيك بیمارستان(استراتژی برای ارتقاء سلامت باگروه هدف بیماران، خانواده هایشان، کارکنان) برنامه عملياتي تدوين شده در حال اجرا برای هريك از 7 محور (اهداف و ماموریت های سازمان در بر گیرنده برنامه های ارتقا سلامت باشد)مديريت و رهبري

اسلاید 19: بازنگري برنامه عملياتي تدوين شده در فواصل زماني معين نو آوري در جهت ارتقاي كيفيت خدما ت درمانيواحد توسعه تحقيقات باليني فعال (طبق آئين نامه معاونت تحقيقات و فناوري)مديريت و رهبري

اسلاید 20: تعهد مديران ارشد بيمارستان به اجراي برنامه حاكميت بالينيوجود صورت جلسات مربوط به تشكيل جلسات كميته بهبود كيفيت كه با امضاي رئيس، مدير بيمارستان، مدير پرستاري، روساي بخشها و مسئول حاكميت باليني بيمارستان از جمله رئيس واحد آزمايشگاه، راديولوژي، داروخانه ابلاغ رسمی مسئول حاکمیت بالینی با پنج سال سابقه كاري در بيمارستان و يك سال تجربه در زمينه ارتقاي كيفيت و گذراندن دوره هاي مديريت كيفيتمديريت و رهبري

اسلاید 21: مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزيآموزش، مهارت آموزی و توسعه دانش پرسنلی یک فرایند ادغام یافته در حاکمیت بالینی است. این امر نه فقط به پرسنل برای ارتقای مهارت هایشان کمک می کند بلکه باعث کمک و حمایت از آن ها برای انجام کار به شيوه هاي مختلف می شود.

اسلاید 22: ارتقاي نيروي كار با دسترسي به نيروي كار مناسب و با توجه به مهارتهاي حرفه اي و مهارتهاي كار گروهي به وجود آيد.نيروي كار باید براي فراهم كردن مراقبتهای با كيفيت بالا و ايمن، دارای تجربه لازم باشدلازم است فعاليتهاي توسعه نيروي كاربه شکل موثری در راستاي ارتقاي كيفيت و ايمني قرار گیرند.نیاز است، استانداردهاي عملكرد با انتظارات مرتبط باشند. وقتي صحبت از كيفيت در امر مراقبت سلامت مي شود بايد استانداردها و شاخصهایی تدوين و در دسترس باشد كه بر كيفيت تاكيد داشته باشدنيروي كار با آموزش و توسعه همراه و هماهنگ شوداستراتژيهاي لازم براي نيروي كار مؤثر

اسلاید 23: نيروي كار سيستم سلامت نقشها و مسئوليتهاي خود را به طور شايسته انجام دهد. علاوه بر اين كه در انتخاب نيروي كار، شايستگيهاي علمي و عملكردي منظور مي شود بايستي در ادامه، اين شايستگي، از طريق پرورش نوآوري و ارتقاي سطح دانش تضمين شود. استراتژيهاي كار تيمي موثر چند بخشي، در نيروي كار سيستم سلامت گنجانده شود. تبادل صحيح اطلاعات بايستي در استراتژ يهاي سازمان گنجانده شده و در آن نهاد ينه شوداستراتژيهاي لازم براي نيروي كار مؤثر

اسلاید 24: همه كاركنان بايستي امکان ارتقای مهارتهاي لازم و کسب دانش مورد نياز براي ايفاي نقش و مسئوليتهاي خود را داشته باشند. لازم است ابزارهايي نظير رايانه، فناوري اطلاعات و سيستمهاي حمايت از تصميم گيري در دسترس باشد. نیاز است محيطهاي فيزيكي براي ارائه مراقبت مناسب بوده و يك محيط كارا و ايمن وجود داشته باشد. تيمهاي باليني بايستي به راهنماهاي مبتني بر شواهد(evidence based guideline ) دسترسي داشته باشندفرصتهای رشد و نوآوری برای همه فراهم بوده و پرداختها عادلانه باشد.انتخاب نیروی کار بر اساس شایسته سالاری بوده و دانش، تبحر و علاقه معیار واقعی جذب نیروی انسانی باشد.استراتژيهاي لازم براي نيروي كار مؤثر

اسلاید 25: نظام آموزش كاركنان (بر اساس تدوين PDP) در بيمارستان استقراريافته و آموزش مداوم كاركنان جزء سياستهاي اجرايي بيمارستان باشد فرم آموزش و راهنماي تدوينPDP فرم تكميل شده PDP براي 100 درصد پرسنل پرستاري ، 100درصد دستياران تخصصي، 25% كادر پزشكي غير دستيار و 30% ساير كاركناناستانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 26: مستندات مبني بر برنامه ريزي جهت آموزش كاركنان در هر فرم PDP مستندات مبني بر وجود برنامه ريزي آموزشي براي كليه كاركنان بخش مبتني برPDPتوسط مسئول آموزش هرگروه مستندات مبني بر انجام دوره هاي آموزشي مبتني برPDP استانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 27: نظام رضايت سنجي كاركنان در بيمارستان استقرار يافته باشدفرمهاي رضايت سنجي پرسنلمستندات مبني بر اعلام نظرات و پيشنهادات از سوي كاركنانمستندات مبني بر بررسي و آناليز نظرات و پيشنهادات كاركنانمستندات مبني بر اجراي اقدامات مداخله­اي و برنامه ريزي رفاهياستانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 28: نظام توجيه نيروهاي جديد الورود دربيمارستان استقرار يافته باشدپمفلت تهيه شده در ارتباط با معرفي كلي بيمارستان شرح وظايف شغلي براي هر يك از پرسنل پمفلت تهيه شده در ارتباط با اطلاعات مربوط به مسير ارتقاي شغلي، خطرات شغلي و مباحث ايمنياستانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 29: پمفلت يا جزوه تهيه شده در ارتباط با معرفي جزييات دستورالعمل ها و اطلاعات مربوط به تجهيزات اختصاصي هر بخشچك ليست ارزيابي آموزش پرسنل جديد الورودمستندات مربوط به انجام مداخلات لازم با توجه به نتايج ارزيابي از پرسنل جديدالوروداستانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 30: یک محیط کاری سالم در بیمارستان وجود داشته باشد. بررسی مستندات مربوط به درصد آسیبهای مرتبط با کاربررسی مستندات مربوط به انجام اقدامات اصلاحی وجود خط مشي وروش اجرايي برای ارزیابی کارکنان از نظر عوامل خطر عام مانند وضعیت استعمال دخانیات،وضعیت تغذیه، وضعیت روانی-اجتماعی- اقتصادی، چاقی و ...استانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 31: وجود خط مشي وروش اجرايي برای ارزیابی کارکنان از نظر عوامل خطر خاص مانند بیماران دیابتی، آسمی، بیماری ریوی ...آموزش کارکنان بر اساس ارزیابی نیازهای سلامت برای عوامل خطر عامآموزش کارکنان بر اساس ارزیابی نیازهای سلامت برای عوامل خطر خاصاستانداردهای بیمارستانی مديريت كاركنان، آموزش ومهارت آموزي

اسلاید 32: مديريت خطر تعریف: انجام فعالیت های بالینی و اداری برای شناسایی ، ارزیابی ، و کاهش خطر آسیب به بیماران ، کارکنان ، و ملاقات کنندگان و سازمان

اسلاید 33: حوادث باليني شناسايي و گزارش شوند.حوادث باليني بررسي شوند و علل آنها به طور ريشه اي به سيستم شناسانده شود يعني علل ريشه اي مشخص شود. خطرات به طور كنشي شناسايي، ارزيابي و گزارش شوند مثلا استفاده ازتحليل روشهاي آسيب و اثرات آن كه به صورت آينده نگر انجام مي گيرد. استراتژيهاي لازم براي مديريت خطر

اسلاید 34: فرايندهاي باليني و تكنولوژيها در جهت به حداقل رساندن خطا و همچنين شفافيت در ارتباطات، عمل كنند.سعي شود به طور كنشي به حوادث باليني پاسخ داده شود و نه واكنشي. منتظر رخداد حادثه نمانيم تا با به وجود آمدن آن به بررسي علل آن بپردازيم بلكه به طور كنشي و به صورت آينده نگر در جهت پيشگيري از رخداد حوادث بكوشيمدر تعيين اهداف و اولويتها، مسايل مالي در طراحيهاي استراتژيك مديريت خطرو اطلاعات پيرامون آن، در نظرگرفته شود. البته اين به آن معني نمي باشد كه به علل محدويتهاي مالي فقط به استقبال خطرات مهم برويماستراتژيهاي لازم براي مديريت خطر

اسلاید 35: سياستها و پروتكلها بازنگري شوند.سياستها، طراحيها برنامه ريزيها و پروتكلها بايستي با توجه به تغييرات صورت گرفته در محيط، از جمله ورود تكنولوژيهاي جديد بازنگري، به روز و متناسب با نيازهاي روز شود فعاليتهايي كه در زمينه مديريت خطا انجام مي شود، باز نگري گردد. اين گونه فعاليتها نيز بايستي با توجه به تغييرات صورت گرفته در محيط، از جمله ورود تكنولوژيهاي جديد بازنگري، به روز و متناسب با نيازهاي روز شوددر زمينه روشهاي بهبود ايمني بيمار تحقيق انجام شود و مداخلات جديد و پيشرفته اعمال گردد. استراتژيهاي لازم براي مديريت خطر

اسلاید 36: چگونه، كي، كجا، چرا و چقدر احتمال دارد خطر اتفاق بيفتد و چه كسي ممكنست درگير شود؟منبع هر خطر چيست؟نتايج ناشي از هر خطر چيست؟الزامات داخلي و خارجي سازمان چيست؟سئوالات كليدي در شناسايي خطر باليني

اسلاید 37: آيا نيازي به پژوهش بيشتردر رابطه با خطرات ويژه مي باشد؟اطلاعات چقدر قابل اعتماد مي باشند؟سئوالات كليدي در شناسايي خطر باليني

اسلاید 38: بعضي از تهديد كننده هایی که ممکن است در فرایند ارائه مراقبت سلامت ایجاد اختلال کرده و سبب خطرات بالینی شود، محيط فيزيكي مراقبت سلامتفعاليتهاي مربوط به مديريت عمليات و كنترلرفتار انسانيحوادث طبيعيشرايط سياسي موضوعات تكنيكي و تكنولوژيبرخی تهدید کننده ها

اسلاید 39: بيمارستان داراي برنامه ريزي منسجم آموزشي در زمينه مديريت خطر و استانداردهاي الزامي ايمني بيمار باشدبيمارستان داراي سيستم ثبت خطا باشدبيمارستان داراي استراتژي جهت كاهش، حذف و انتقال خطر باشد (روش FMEA)بيمارستان داراي برنامه تحليل خطاهاي پزشكي از طريق RCA در موارد حوادث SENTINEL باشدبيمارستان براي يادگيري و به اشتراك­گذاري نتايج حاصل از ثبت خطا و تحليل آن داراي برنامه باشداستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 40: مستندات مربوط به برگزاري جلسات آموزشي مديريت خطر براي كليه كاركنانمستندات مربوط به برگزاري جلسات آموزشي استانداردهاي الزامي ايمني بيمار براي كليه كاركناناستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 41: بيمارستان داراي سيستم ثبت خطا باشدمستندات مبني بر ثبت خطامستندات مبني بر بازخورد خطاهاي ثبت شده به كاركنانبرنامه كاهش خطاهاي بيمارستاناستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 42: بيمارستان داراي استراتژي جهت كاهش، حذف و انتقال خطر باشد (روش FMEA)مستندات مبني بر استقرار فعاليت هاي پيشگيرانه مديريت خطر در كليه بخشهامستندات مبني بر تحقق گام­هاي FMEAاستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 43: بيمارستان داراي برنامه تحليل خطاهاي پزشكي از طريق RCA در موارد حوادث SENTINEL باشدمستندات مبني بر ثبت كليه موارد SENTINEL و برنامه ريزي براي انجام RCAوجود صورت جلسات مبني بر تشكيل تيم آموزش ديده multidisciplinaryاستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 44: بيمارستان براي يادگيري و به اشتراك­گذاري نتايج حاصل از ثبت خطا و تحليل آن داراي برنامه باشدخط مشي و روشهاي اجرايي در رابطه با يادگيري و به اشتراك گذاري نتايج حاصل از ثبت خطا و تحليل در داخل و خارج بيمارستاناستانداردهای بیمارستانی مديريت خطر

اسلاید 45: طبقه بندی حوادث بر حسب شدت

اسلاید 46: این موارد در واقع پتانسيل موجود براي آسيب يا خطا هستند كه پيش از كامل شدن بروز حادثه و آسيب به بيمار، جلوي آنها گرفته مي شود. درس گرفتن از این گروه تجربیات ارزشمند است به طوري كه درسهاي آموخته شده مي تواند در جهت بهبود مراقبتهاي بيماران مورد استفاه قرار گيرندموارد در شرف غفلت كدامند؟

اسلاید 47: چگونه يك حادثه در شرف غفلت گزارش شود؟استفاده از یک فرم گزارش حوادث، معمولترین شکل گزارش حوادث می باشد.بروزچيست؟به هر حادثه اي كه سبب آسيب شدهبروزاطلاق مي گردد.در بروز، حادثه اتفاق می افتد که این حادثه می تواند سبب آسیب شده و یا آسیبی ایجاد نشود. بروز به علت عمل كرد ضعیف افراد يا نبود تجهيزات اتفاق می افتد.

اسلاید 48: يك حادثه جانبي، جراحت يا عارضه ناخواسته اي است كه سبب ناتواني، مرگ يا اقامت طولاني مدت در بيمارستان می شود و بيشتر ناشی از مديريت درماني مراقبت سلامت است تا خود فرايند بيماري.توصيه اکید مي شود كه پزشکان حادثه جانبي را به سازمانهاي مراقبت سلامت گزارش نمايند.باید تمركز اصلي بر روی سيستمهايي باشد كه حادثه جانبي در آنها اتفاق افتاده است تا با در نظر گرفتن مكانيسمهايي، اين گونه حوادث را كاهش دهیم.بعد از وقوع حادثه جانبي، فيدبك لازم از طرف كاركنان درگير در بروز حادثه دريافت می شود و سپس موضوع در كميته هاي ايمني بيمار، ايمني دارويي يا ...... مورد بحث قرار می گیردحادثه جانبي چيست؟

اسلاید 49: حادثه ديده ور sentinel event چيست؟حادثه ديده ور، زير مجموعه اي از حوادثي است كه توسط دپارتمان سرويسهاي انساني( Department of Human Services DHS )مشخص شده است. اين حوادث بندرت اتفاق می افتد اما نسبت به بقیه حوادث جدي تر بوده و دپارتمان مذکوربا استفاده از تحليل علت ريشه اي، این حوادث رامورد ارزيابي قرار مي دهد.حادثه ديده ور

اسلاید 50: 1)اقداماتي كه بر روي بيمار اشتباه و يا قسمتي از بدن بيمار به اشتباه صورت مي گيرد.2)آمبولي هواي داخل عروقي كه سبب آسيبهاي جدي مغزي يا مرگ و مير مي گردد.3)واکنش هموليتيك ناشي از انتقال خون که به علت ناسازگاري ABO مي باشد.4)خودكشي بيمار در بيمارستان5)ابزارها يا مواد باقيمانده در بدن بيمار بعد از جراحي كه نياز به عمل جراحي مجدد و يا اقدامات جراحي بيشتر دارد.6)خطاهاي دارويي كه منجر به مرگ بيمار شده و به طور مستدل مشخص شده است كه اين مرگ ناشي از تجويز اشتباه دارو بوده است.7)مرگ يا ناتواني جدي مادر ناشي از زايمان8)ترخيص شيرخوار با خانواده با خانواده ديگر به اشتباه9)موارد ديگر9 حادثه ديده ور که بايستي گزارش شوند و توسط مشخص شده استDHS

اسلاید 51: اثربخشي بالينياثر بخشي باليني: موثر بودن درمانهاي باليني با استفاده از دانش روز و مبتنی بر شواهد و با استفاده از تخصص و تجربه افرادی که در امر ارائه خدمت دخیل هستند و با توجه به نقطه نظرات بیماران بهترین پیامدها، برای بیماران و گیرندگان خدمت در اسرع وقت و با شیوه درست

اسلاید 52: مراقبت درست ( Right Care)بيمار درست (Right Patient)زمان درست (Right Time)پزشك درست (Right Clinician)شيوه درست ( Right Way )هزينه درست (Right Costقانون درست ها دراثر بخشي باليني

اسلاید 53: پزشكان بايستي آنقدر توانمند شوند كه مراقبتهاي باليني متعالي را عرضه كنند.پزشكان بايستي مصرف كنندگان را به طور فعال در مراقبت هایشان درگير كنند.نو آوري باليني پرورش يافته و حمايت شود.فرآيندهاي عرضه خدمات سلامت بايستي كارآمد باشداستراتژيهاي لازم براي اثربخشي باليني

اسلاید 54: پزشكان بايد در طراحي سيستمها و فرآيندها شركت داشته باشند. فعاليتهاي بهبود كيفيت طراحي و اولويت گذاري شود.استانداردهاي مراقبت باليني به طور شفاف مشخص شود.فرآيندها و پيامدهاي باليني، اندازه گيري شود.سنجشها و اندازه گيريها صورت گرفته در راستاي بهبود عملكرد باليني بكارگرفته شود.فعاليتهاي ارتقاي كيفيت،درصورت نیاز بازنگري شود.استراتژيهاي لازم براي اثربخشي باليني

اسلاید 55: اثربخشي باليني را مي توان به صورت زير در نظر گرفتشناسايي موضوع مورد نيازتعريف بهترين / موثرترين عملكرد (براساس پژوهش)به كارگيري بهترين عملكرداندازه گيري بهترين عملكرد( ارزشيابي) اثربخشي باليني

اسلاید 56: آموزش باليني با رويكرد مبتني بر شواهد انجام شود*شواهد پژوهشي معتبر در طبابت باليني استفاده شود**استانداردهای بیمارستانی اثربخشي باليني

اسلاید 57: آموزش باليني با رويكرد مبتني بر شواهد انجام شودراندهای مبتنی بر شواهدژورنال کلابهای مبتنی بر شواهدبرگزاری جلسات گزارش صبحگاهی*تهیه پروتکلهای داخل بخشی مبتنی بر شواهداثربخشي باليني استانداردهای بیمارستانی

اسلاید 58: شواهد پژوهشي معتبر در طبابت باليني استفاده شود**پروتكل­هاي تشخيصي درماني براساس راهنماهاي باليني مصوب وزارت بهداشتاستانداردهاي پيامد براساس شواهد پژوهشي معتبر يا راهنماهاي باليني مصوب وزارت بهداشتاستانداردهاي فرايند براساس شواهد پژوهشي معتبر يا راهنماهاي باليني مصوب وزارت بهداشتاستانداردهای بیمارستانی اثربخشي باليني

اسلاید 59: متاآنالیز( در بالاترین سطح شواهد)مرور سیستماتیککارآزمایی بالینیمطالعات کوهورت مطالعات مورد شاهدیو در نهایت گزارشهای موردی استسطح شواهد

اسلاید 60: www.ncbi.nlm.nih.govMEDLINE www.ovid.comwww.cochrane.org‍COCHRANE Librarywww.embase.comEMBASEآدرس اينترتني منابع اطلاعاتي

اسلاید 61: راهنماهاكاهش تفاوتهاي غير قابل پذيرش و نامطلوبتمركز این راهنماها بر بيماران و كاركنان مراقبت سلامت مي باشد. جهت ارزيابي هزينه هاي درماني به مديران كمك نمايند.تعريف برخی اصطلاحات

اسلاید 62: راهنمای بالینی

اسلاید 63: عبارات كه انعطاف پذيري كمي داشته، اجازه تغييرات را نمي دهند. يك پروتكل مجموعه دقيقي از فعاليتها را براي مديريت درماني در يك وضعيت ويژه، فراهم مي كند. در پروتكلها، معمولا يك توالي منطقي و ليست شده اي از فعاليتها وجود داردپروتكلها

اسلاید 64: protocol

اسلاید 65: عملكردهاي چند ديسيپلينه را براي يك بيمار ويژه و بر اساس راهنماها و شواهد (در جايي كه دسترس مي باشد) به طور محلي، فراهم مي كنند. خط سيرهای مراقبت درماني، جهت پايش تداوم كيفيت تهیه می شوند و همه مستندات طبي مورد نیاز یا بخشی از آنهارا براي كمك به ارزيابي پيامدها فراهم مي كنند.Clinical pathway

اسلاید 66: Clinical pathway

اسلاید 67: sop

اسلاید 68: مميزي بالينیمميزي باليني بخشي از پاسخگويي حرفه اي در حاكميت باليني محسوب مي شود. يعني ارائه دهندگان سطوح مختلف خدمات سلامت در برابر ارائه خدمات با كيفيت و ارتقا مستمر كيفيت آن خدمات، مسئول و پاسخگو هستند. مميزي باليني علاوه بر اينكه يكي از اجزاي حاكميت باليني است، از اجزاء ثابت هر مركز تعالي خدمات باليني نيز محسوب مي شود. اين اجزا با يكديگر در تعامل نزديك بوده بر هم تأثير دارند.

اسلاید 69: حداقل چهار مورد مميزي باليني سالانه انجام شودتدوین معیار و استاندارد ممیزی بالینی بر پایه راهنماهای بالینی یا شواهد معتبر پژوهشی باشداستانداردهای بیمارستانی مميزي باليني

اسلاید 70: استفاده از اطلاعاتزماني كه اطلاعات از صحت كافي برخوردار نبوده و نيز تلاشي براي بهبود اطلاعات انجام نمي شود ، استفاده و بكارگيري آنها نيز با مشكل مواجه شده و نارسايي عمده اي در سيستم ايجاد مي نمايد.

اسلاید 71: سيستم HIS در بيمارستان استقرار يافته باشد50 شاخص عملكردي در بيمارستان تعيين شده استمداخلات موثر بر اساس شاخصهاي تعيين شده در بيمارستان انجام مي پذيرد.استانداردهای بیمارستانی استفاده از اطلاعات

اسلاید 72: سيستم HIS در بيمارستان استقرار يافته باشدمشاهده سيستم HIS ثبت بيماريها بر اساس سيستم كدينگ بين المللي ICD10ثبت موارد مرگ ومير براساس سيستم كدينگ بين المللي ICD9استانداردهای بیمارستانی استفاده از اطلاعات

اسلاید 73: 50 شاخص عملكردي در بيمارستان تعيين شده استوجود مستنداتي كه نشان دهد شاخص هاي عملكردي كليدي در بيمارستان در فواصل معين تعيين و اندازه گيري مي شود. استانداردهای بیمارستانی استفاده از اطلاعات

اسلاید 74: مداخلات موثر بر اساس شاخصهاي تعيين شده در بيمارستان انجام مي پذيرد.مستندات برنامه عملیاتی برای هر یک از اقدامات اصلاحیاستانداردهای بیمارستانی استفاده از اطلاعات

اسلاید 75: استانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران پذیرفتن بیمار بعنوان شریک سیستمهای درمانی و تعمیم فرهنگ استقبال و انعطاف نسبت به نظرات و انتقادهای بیماران در سطح بیمارستانها اهرم رشد بیمارستانهای تعالی جو بوده و در سطح ملی در تدوين و تنظيم خط مشي ها ، طرح ها و خدمات وسیاستگذاریهای کلان سلامت مؤثر است .(مشاوره به بیماران، بیماربعنوان شریک، فرهنگ انعطاف پذیر و مشارکتی، احترام به حقوق بيمار، رسيدگي به شكايات...)

اسلاید 76: نظام رسيدگي به شكايات در بيمارستان استقرار يافته است.واحد پیشگیری و ارتقا سلامت و یا گروه آموزش به بیمار (زيركميته بهبود كيفيت) در بيمارستان وجود داردبيمارستان داراي برنامه مدون جهت آگاه سازي بيماران و همراهان در ارتباط با حقوقشان و همچنين خدمات درماني و غير درماني قابل ارائه مي باشد. * استانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 77: ارزیابی بیماران در بدو ورود و ارزیابی مجدد حین بستری برای بررسی عوامل خطر عام و خاص و آموزشهای حین ترخیص انجام میشوددستورالعمل پس از ترخيص بيماران رواني اداره سلامت روان در بیمارستانهای روانپزشکی طبق راهنماي اداره سلامت روان ارائه شوددستورالعمل رفتار با كودك ابلاغ شده اداره سلامت روان وزارت بهداشت در بيمارستان اجرا شده استبرنامه رضايت سنجي بيماران در بيمارستان استقرار يافته است.استانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 78: وجود شيوه هايي جهت دريافت شكايات(تلفني-مكاتبه اي- حضوري اينترنتي......)اختصاص فردي به عنوان مسئول رسيدگي به شكاياتاختصاص كد به هر شكايت و دادن آن كد به فرد شاكيطبقه بندي شكايات براساس اولويت، شدت ، تكرار، و نوع شكايتميزان حل و فصل شكايات (بصورت درجا و يا ارجاع به سطوح ذيربط) تحليل وثبت شكاياتانجام اقدامات اصلاحياستانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 79: واحد پیشگیری و ارتقاء سلامت (در صورت عدم امکان وجود گروه آموزش سلامت به عنوان زير كميته بهبود كيفيت در بيمارستان)استانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 80: وجود خط مشي وروش اجرايي برای ارزیابی بیماران از نظر عوامل خطر عام مانند وضعیت استعمال دخانیات،وضعیت تغذیه، -وضعیت روانی- اجتماعی- اقتصادی، چاقی و ...وجودخط مشي وروش اجرايي برای ارزیابی بیماران از نظر عوامل خطر خاص مانند بیماران دیابتی، آسمی، بیماری ریوی ...آموزش بیماران بر اساس ارزیابی نیازهای سلامت بیماران برای عوامل خطر عامآموزش بیماران بر اساس ارزیابی نیازهای سلامت بیماران برای عوامل خطر خاصاستانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 81: برگزاري برنامه آموزش به بيماران به صورت گروهيبرقراري ارتباط تلفني با بيماران 4-2 روز پس از ترخيصاختصاص بخشي از وب سايت بيمارستان براي امر آموزش به بيماروجود روانشناس در بخش و يا درمانگاه كودكان و نوجوانان آشنايي پرسنل بخش و درمانگاه كودكان با علائم و نشانه هاي كودك آزاري و ارجاع به مددكاراستانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 82: پرسشنامه رضايت سنجي بيمار موجود استتحليل و اقدام اصلاحي بر اساس نتايج فرم هاي رضايت سنجياستانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 83: آيا پرسنل براي رعايت حقوق بيمار آموزش لازم را ديده اند؟آيا بيماران و خانواده با منشور حقوق بيمار آشنايي دارند؟معرفي خدمات غير درماني مانند نشان دادن محل پله اضطراري-دستشويي-زنگ اخبار-نحوه استفاده از اهرم هاي تخت- نحوه استفاده از امكانات موجود در بخشاستانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 84: آيا كليه كاركنان ارائه دهنده خدمت به بيمار خود را معرفي مي كنند؟آيا پوشش مناسب بيمار رعايت مي گردد؟آيا طرح انطباق رعايت مي گردد؟آيا جدا سازي بيماران در اطاق هاي چند تخته با استفاه از پرده صورت مي گيرد؟ توجيه لازم در مورد هزينه هاي درمان و بيمه براي بيماران صورت ميگيرد؟استانداردهای بیمارستانی مشارکت عموم و بیماران

اسلاید 85: با تشکر از توجه شما

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید