صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
* یاب ار منظر قرآن چگونه است و
قلسفه
ul چیست؟
کی به معنای برده, حاجب, پوشیدن و پنهان کردن و منع از وصول است.
اس وازه نها به معنای پوشش ظاهری یا پوشاندن زن نیست و در اصل به
۸ ون ار ۱ در بیگاثه است. بدین سبب هر پوششی حجاب
تتقباب ار دیدگاه فقها یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش
8 ۱۱ 7 وه است و اصطلاحا عبارت است از پوشاندن
5 وی مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست (و گاهی دو پا)
"وسط زنان مسلمان تنها در صورتی که کنیز نباشند در برابر مردانی که
6 ۱۷ تا مخرم شمرده می شوند. درباره پوشش
<< اقل مقدار پوشش واجب حفظ عور تین است.
صفحه 4:
بسیاری از زنان مسلمان به شیوه های گوناگون موی سر و بخش
Gale از بدن خود را می پوشانند؛ مقنعه . چادر, روسری, نقاب, و
عبا از جمله حجاب های رایچ در میان زنان مسلمان است.
اندونزیایی
صفحه 5:
6 زا زر تراير مرد نامحرم را «درع» و «خمار» و «ازار» و
pray ۰ « »
کار گر قبد ای روسری است.
00 7 ۱ » معنای قلب و سینه و گریبان است.
6 کتتا: و بارچه آی است که همه بدن را بپوشاند مفشران بزرگ مانند شیخ
8 ی کفتهان زر گذشته نوعی روسری برای زنان معمول بود: روسربهای
8 9 آل ۱ از پا مقنعه منامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده مکردند؛ نیز
8 وش يرون خانه به شمار منامد. زنان با رو
خوانده میشد و از مقنعه بزرگتر و
خ زا شپوشاندند:
صفحه 6:
* کاستگاه فقهی
tole
۰ مس فرلن به زنان دربارف نحو پوشش دستورهایی داده شده اما هیچ دستور
ری برای پوشاندن مو يا حتی گردن و دست و پا وجود ندارد. آیات ۳۰ و ۳۱ سوره
ور و آله ۵٩ سوره احزاب به مسائل مربوط به پوشش زنان میپردازند. در آیههای ۳۰ و
"١ سورة نور آمده:
as) ردان مومن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان نامحرم بازگیرند و پاکدامنی ورزند
8 باور : نز انست. زیرا خدا از کارهایی که میکنید آگاه است (۳۰) و به
ال یمان بگو چشم از نگاه به مردان نامحرم فروبندند و پاکدامنی کنند و زینت خويش
8 و 9 از آن آشکار است آشکار نسازند و باید که رویوشهایشان را به
5اه کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان, یا پدران و یا پدر
توهرآن با پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و يا
3۱ با آنجه مالک آن شدهاند يا خدمتکاران مرد که تمایلی به زن ندارند
68 از زار زنان خبر ندارند, و مبادا پای خویش را [به گونهای] به زمین
sess 5و آنچه از زیننشان که پنهان است ظاهر شود. ای گروه مژمنان همگی به سوی
8 اند رنتتتگار شوید.)
٩ 2 / (اء پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: «جلباب ها [<
ریهای بلند| خود را بر خویش فروافکنند. اين کار برای اینکه شناخته شوند و مورد
۱ از 2 )5 اکر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند).
صفحه 7:
۲ ات از دیدگاه موافقان حجاب
203 الكانال | تا دارند حجاب وسیله ای برای محدود کردن زن به خانه نیست
6 ای برای شور سالم ژن در اجتماع است.-ضرورت دیگر وجود حجاب
| ۱ ال منتلمانان محدود کردن ارضای میل جنسی به محیط خانواده
بزای جلوگیری از قساد و بی بند و باری در جامعه است.
۲ . ای مدل است پس حیوانات از همه متمدن تر هستند. علت اینکه در اسلام
6 زنان یافته است این است که میل به خودنمائی و خودآرائی
86 9 از بظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شكارجى,
تگه از نظر تصاحب جسم و تن, زن شکار است و مرد شکارچی. dhe زن به
کودارانی از این نوع جس شکارچیگری او ناشی میشود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد
0 زل تا و آزایشهای تحریک کننده به کار برند. اين زن است که به
خاص خوذ می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود
١ cael .| !خراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور
پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.
صفحه 8:
ب سخن میگوید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و
3 تآتحرمان او را از دید حیوانی ننگرند؛ بنابراین.
مسلمان را بدون قصد تباهی جایز میداند .«حرمت زن نه
رد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش است. همه اینها
رن راضی نخواهد بود, چون حرمت زن و حيثيت زن به
بت و خدای سبحان. زن را با سرمایه عاطفه آفرید که
عاطفه بیاورد
صفحه 9:
. :
* برخي فوائد و كاركردهاي حجاب :
1.سلامت رواني زن: حجاب همچون حفاظي است که زن را از آسیب
پذبري, ترس و اضطراب رواني مصون نگه مي دارد.
2.آرامش روحي مرد: وجود حریم میان زن و مرد با پوشش, هیجانها
9 هاي جنشي مرد را کاهش ميدهد.
3.آفزایش امنیت اجتماعي زنان: نیاز به امنیت در زنان بیشتر از
6 0 ان آنان را از سوء استفادههاي جنسي و سایر مزاحمت ها
الصو ويدازد.
4استحکام پیوند خانوادگي: حجاب زن را به خانواده وفادار نموده از
6 ۲:3 بينماید. نیژ زمینه لذت جويي مردان در اجتماع را از
8 و اي آنان را به درون خانه مختص ميکند.
| 2303 بهرهدوریشغلي و مشارکت اجتماعي: برهنگي
8 9 تمتعات جنسي از محیط خانه به اجتماع شده و قهراً نیرو
8 کار زر اجتماع را ضعیف ميکند.
6.بلا بردن ارزش و احترام زن: زنان وقتي خود را ميپوشانند
براي مردان روبانيتر, بر جاذبهتر و گرانبهاتر و ارزشمند ميشوند.
صفحه 10:
Cina توشاک زنان در کشورهای اسلامی:
«ربارء حاستگاه بوشش سر اختلاف نظر وجود دارد. به عقيدق برخی, در قرون گذشته,
8 ی ار زو :(عتقات) استفاده میشده cowl و در جامعه ایرانی از
20 استعاد» قل شذه آست. طبق يكى از نظرات, استفاده از جادر در ميان
oe به دوران پیش از اسلام و به زمان اشکانیان و پس از آن ساسانیان باز می
دد.
تن نرد شیعیان:
۲ فرآل و فتوای مراجع تقلید شیعه, زنان و مردان هر کدام وظیفه هایی دارند که در
۲ ووارد تیال فقها اختلاق coum اين حد در میان فتاوی مشترک است که مرد و زن
1 وت هانشان زا ذر هر شرایط از هرکس و هر جنس بپوشانند مگر در شرایط اجباری
سكاس كه براق دستشويى نياز به كم داشته باشند كه احکام خاص خود را دارد
طی طر مراجع تقلید معاصر شيعه. زنان بايد همق بدنشان از جمله هم موی سر, ae
اش را از مردان نامحرم بپوشانند. ولی میتوانند دستها را از مج به پایین و
۱[ ۱5 اگرچه با و زیر چانه و ساعد و آرنج و مانند آن را بايد بيوشاند. احکام
ار مردان نیز اختلافی است. برخی مراجع تقلید معاصر افزون بر حد مشترک میگویند
آل ابا تن و جاهای نامتعارف بدنشان را از زن نامحرم بپوشند. مثلاً به فتوای آنها مردان
ی واند پیش زن نامحرم ببراهن آستین کوتاه بپوشند یا با شلوارکهای ورزشی ظاهر
شون اعکام نگاه کردن نیز بسیار اختلافی است ولی طبق فتوای مراجع تفلید معاصر, به جز
رل و شوفر به طور کلی هیچ کس نباید به قصد لذت به دیگری -محرم یا نامحرم و زن یا
صفحه 11:
نس رن در ايران باستان:
8 الال ۱۱ ان باستان. مطالب زیادی در تاريخ وجود دارد. ویل دورانت
8 ۱ از ان پاستان و اینگه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده
للدت مل tages «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان
ie یزور ایند هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان
5 زتان شوهر داز حق نداشتند هیچ مردی راء ولو پدر یا برادرشان
8 اكه زر ابران باستان بر جای مانده, هیچ صورت زن دیده نمی
333 مل | اليشآن به نظر نمى رسد.»
صفحه 12:
* دوره مادها: shel
Median Ped
پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با
(Solar oes با پوشاک مردان یکسان است.»
و زل ۰ واسطه اختلافی که میان پوشش
سرشان وجود دارد. از هم تمیز داده می شوند.
به نطر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر
ود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان
تمایان است.»
صفحه 13:
-وره بارسی ها (هخامنشیان):
در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است:
|4 ۱ نقوش مانده از آن زمان, به زنان
00 که پوششي جالب دارند. پیرآهن
OL! پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و
8 ات له زنان دیگر آن دوره نیز بر
میخوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری
مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زير آن,
یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز, پیراهن بلند
دیگری تا به مچ يا نمایان است.»
صفحه 14:
9
o sane
در اين ae کته حجاب زنان ایرانی کامل
a 0 ١ ينين مى خوانيم: «لباس زنان
آشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین, گشاد. پرچین, آستین
mre” زاست بوده استت. پیراهن دیگری داشته اند که
I soy لاف قر يقن لين يك نسبت به اولى کوتاه
less َه باز بوده اشت. روی این دو پیراهن چادری
سرمی کردند.»
در ای دیگر آمده است: «چادر زنان اشکانی به رنگ های
شا و ارغواتی و يا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر
چگ له فلزی بیضی منقوش پا دکمه که به وسیله زنجیری
گردل افکنده شده, بند است. این چادر به نحوی روی
۲ قی آفتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت
عقب و پهلوها می پوشانیده است.»
203١٠١ ۱ تان» ندز آمده است: «زنان عهد اشکانی
قیایی تا زاتو بر تن می کردند. پا شنلی که بر سر افکنده
می شد و نیز تقابی داشتند که معمولاً به پس سر می
آویختند.»
صفحه 15:
+ 00 تسآسانیان:
در مورد پوشاک زنان چنین آمده است: «چادر که از
دوزه های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده
ae دور رز نه صورت مختلف مورد
استعمال داشته است.»
کاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که
Period 1
صفحه 16:
چنین مى 4 «"رفقه" چشمان خود را بلند
دی شتر خود فرود آمد, زیرا از خادم پرسید: اين مرد
| کل لا تب آید؟ ادم گفت: آقای من است پس
| خود را پوشانید.»
می شود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت
السلام) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل
أو نامحرم بود. از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق
صفحه 17:
در اصول اخلاقی «نلمود» که یکی از کتاب های
مهم دیتی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه
زندگی بهودیان است, آمده: «اگر زنی ais
قانون بهود می پرداخت, چنانچه مثلاً بی آنکه چیزی
بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع
من 0 يأ با نز.سنخی از مردان درد دل
|1 اش الشدر بلند بود كه جون در خانه
اش می نمود, همسايكانش مى توانستند
6 بو زر آن صورت مرد حق داشت
بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»
صفحه 18:
حَجاب:
حجاأب. بیانگر وقار و افتخار یک زن است.
ole بند محکمی بر پای پلید شهوت است.
حجأب, منشور والای آگاهی است.
ججأب., گامهای بلند انسان در کوچه های معانی است.
ججأب, سند اطاعت از فرمانده ی هستی است.
حجاب. جلی اراده ی زن مصمم مسلمان است.
حجأب. بوی خوش گل عفاف است.
حجأب, نصمین تداوم زیبایی و شرافت است.
ole آزادی از پلیدی ها و شهوات است.
حجأب. سنگی بر پوزه ی بلهوسان و دشمنان شرف و
حیثیت زن است.
صفحه 19:
له و چادر:
200 و آتگلیسنی با طعنه به دوست و
ilps eee اش همایون می گه :
8 انميتولن بنا مردا دست بدن يا
شون كنن !؟؟
8 33 إيرالى ايِنْقَدر كارنامه خرابى دارند و لم
خودشون رو نمیتونن کنترل كنن؟؟ /
بح و ميزنه و میگه :
ا كل تن مینونه با هر مردی دست بده ؟ و
3 هل 9 که آنگلستان رو لمس کنه؟!
0007| انیت می گه :
نه!
مگه ملکه فرد عادیه ؟!۱
فقط آفراد خاصی می تونن با ایشون دست بدن و
در رابطه باشن!!!
همایون هم بی درنگ می گه :
خانوم های ایرونی همشون ملکه هسنن
صفحه 20: