حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعی

حرفه ای شدن حسابرسی داخلی در ایران

صفحه 1:
فرشاد اسکندربباتی Aa Phy Ae we fla? bop ۳

صفحه 2:
ماهیت خدمت درجات مقایسه‌ای ازاعتباربخشی تا کته تور حسابرس گزارشات تهیه شده روشهاى توافقى زیاد ولی نه اطمینان بدون اطمینان مطلق اطمینان معقول برروی ادعا کرد آوری اطلاعات بدون اطمینان

صفحه 3:
sates’ [ZI {Eee ‏جالش هاى آنکا به خدمات اطمینان بخشی‎ ‏حسابرسان داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل‎ 10 eS ‏ال‎ NCSI pe ea Ee oe) . ‏كه مى توانند به لَن اتكا كنندء استفاده نمى كتند‎ ‏حسابرسان كه به طرز مؤثر ازخدمات ديكران. استفاده‎ ‏مى كنند. احتمالا قادرخواهند بود كه در رسيدكى به‎ ‏زمان را به نحوه كارا ترى مصرف‎ ٠ ‏كنترلهاى داخلى‎

صفحه 4:
| er cy | 9 ۱۱ De Co Kary Page) Pod ‎SSRN TIC SINE ge Lys)‏ ا ‎Ore eer ge Pe‏ ا 0 ‏نشان مى دهد كه انتظارمى رود كه افزايش حشمكيرى در اتكاى حسابرسان مستقل بر روى خدمات ديكران بوجود آيد. براى شركتهاى بزركترء نتيجه تحقيق در خصوص استفاده ازخدمات ديكران» انتظار افزايش از ‎١0‏ درصد درسال اول به ۵ درصد درسال دوم است.

صفحه 5:
چالش های انکا به خدمات اطمینان بخشی و استفاده ازخدمات ديكران ا ا ا ل ل ا ‎Coen nT Cree Sn‏ داخلى يا دیگران ‎SoS)‏ ا ا ۱ ‎Ee emer]‏ ا ل م

صفحه 6:
‎[eee‏ ها نسب ‏جالش هاى اتكا به خدمات اطمینان بخشی حسابرسان داخلى از ديدكاه حسابرسان مستقل ١-تعيين‏ محدوده آزمون مورد نیاز با پشتوانه استفاده ازخدمت ديكران ‎es TS ey teal‏ لا ۳- ارزیابی ماهیت کنترلها. ‎

صفحه 7:
prone ۵ | peer چالش های اتکا به خدمات اطمینان بخشی حسابرسان داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل *- ارزيابى صلاحيت و بيطرفى افرادى كه كار را طراحى نموده اند. 1۱ ee se eo Aero Fe RSS a) | ‏کر کارا‎

صفحه 8:
جالش هاى اتكا به خدمات اطمينان بخشى حسابرسان داخلى از ديدكاه حسابرسان مستقل استفاده ات ديكران. ارزیابی ماهیت کنترل‌ها عواملى كه حسابرس مستقل بررسى مى كند شامل: *اهميت يا ريسك اظهار نادرست حسابها وافشاهاى أن كه دركنترل اشاره 0 *درجه قضاوت موردنیاز در ارزیابی کارآیی عملکرد کنترل.

صفحه 9:
| er cy | 9 ۱۱ De Co Kary Page) Pod *فراگیربودن کنترل, "ميزان قضاوت وياب رآورد مورد نياز در مانده حساب يا افشاء. کیت ‎gel‏ کترلی اوها مدورييت *کمترمحتملاست که برای مبادلات پرخطر یا فعالیتهای در ا ا ‎eS‏ ‏خدمات ديكران را مورد اتكا قرار دهد.

صفحه 10:
جالش هاى اتكا به خدمات اطمينان بخشى ‎aed ce‏ ا ] استفاده ازخدمات ديكران eS re eee ss) Pee fren Rar ‏م‎ دربرنامه ریزی حسابرسی بکارگرفته می شود به منظور تعیین ۱

صفحه 11:
مستند سازی از کار شاملهرگونه گزازش با مستتدات متشرشده گزارش وضعیت به عضو هیأت مدیره در خصوص اطمينان ازيافتدها و توصیه های افراد طراح آزمون اسياستهاى درجهتحفظ بيطرقى اقراد دريارة هابى كه مورد أزمون مى باششد شاملة - سياستهاى منع افراد از ازمون كتترلها درحو ‎Gs)‏ رسیستهای مهم وحساس درلن بکارگمارده شده با درزمان بيشترى احرازان قرارداردد

صفحه 12:

صفحه 13:
poe [22 Perr res | ‏ل‎ ‎Peter NI PPC‏ به وان انجام يك ‎SM Mu ae scam lk wet ss]‏ ا ا ‎B em‏ ا اك نوع خدمتى كه براى حسابرس مفيد خواهد بودء داشته باشند. ‎

صفحه 14:
| er cy | 9 ۱۱ De Co Kary Page) Pod eae ree ROCs sae etn y ‏ل ل ل‎ SS By can *اين یک موضوع قضاوت حرفه ای برمبنای دو بررسی کلیدی از ۱ ae “ارزيابى از بيطرفى وصلاحيت “ارزيابى ارز كيفيت و كارايى خدمات اجرا شده بوسيله ديكران.

صفحه 15:
چالش های اتکا به خدمات اطمینان بخشی ‎glam ofF 9 3h Arlo yle glam‏ ۱ موانع بالقوه دراستفاده ازخدمات دیگران ۱ ۱ ا ‎(oe ee eel‏ ‎Pe ye rere SET Ce SIRE Ser hs‏ مشکلات برنامه ریزی وهماهنگی درجات يايين تر صلاحيت ‎rend nr Troan eee seer ee‏ 000 درجانیگه که ‎Remedy RC al nen ST Sece) OPE RCMP Lee)‏ ‎Bee Tee‏ ل

صفحه 16:
| er cy | 9 ۱۱ De Co Kary Page) Pod *حسابرسى داخلى و مستقل بايد درجهت اطمينان از يوشش كافى فعاليت ها و هماهنك باشند. "بايد اطمينان كسب شود كه خدمتى كه توسط حسابرسان داخلى مى بايست اجرا لل ‎are‏ 6ك كك 2 حسابرسان مستقل باشد. ‎fies‏ توسط آنان انجام نشود.

صفحه 17:
۱[ حسابرسان داخلى از ديدكاه حسابرسان مستقل ‎ea ae ere le‏ ۱9 هماهنگی میان‌حسابرسی داخلی ومستقل می توانند در درجات متعددی از (پختگی) طبقه بندی گردد:

صفحه 18:
هماهنكى مؤثر. ترا نزدیک اطلاعات» تبادل آگاهی وتجریه تجميع ابرازها وحسابرسى ارتباط دائمی ‏ اشتراك مساعى درآزمونهاء تجميع ارزيابى وضعیت بدون هرگونه هماهنگی 4 3 3 0 1 1

صفحه 19:
0 اریلبی کار ولعد عسابرس یی 5 ۳۵۵۵ استاندارد حسابرسى ‎379٠١‏ ‏استفاده از خدمات دیگران ابی کار واحد حسابرسی داخلی 0 شماره 5۸5 عملکرد حسابرسان داخلی توسط حسابرسان

صفحه 20:
چالش های اتکا به خدمات اطمینان بخشی حسابرسان داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل حسلبرس مستقل بايد فعاليتهاى 0200 ‎co Se MOE Ted‏ ل ارزيابى کند.

صفحه 21:
چالش های اتکا به خدمات اطمینان بخشی حسابرسان داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل هنكامى كه حسابرس مستقل مىخواهد از نتايج برخى کارهای واحد حسابرسی داخلی استفاده کند باید این کارها را ‎Fee ee SEE Come mee on as es‏ مستقل. مورد ارزیابی و آزمون قرار دهد .

صفحه 22:
1 ها سن 111111111000100 حسابرسان داخلى از ديدكاه حسابرسان مستقل ‎WEES) Feo‏ لل ا ال ال ل واحد حسابرسی داخلی عبارتند از: ‏ار رای ‏ب - حدود وظایف نوع و ماهیت و حدود وظایف محول به واحد حسابرسی داخلی ‎Fea Sere ie ‏ت - مراقبتهای حرفه‌ای ‎ ‎

صفحه 23:
| er cy | 9 ۱۱ De Co Kary Page) Pod ارزيابى مىتواند با توجه به هر يك از موارد زير صورت كيرد: ‎Cre]‏ ۱ تا اك ب - شواهد حسابرسی کافی و قابل قبول به میزانی Esper) Se ee ant rene COO RUNES DSS نتیجه گیریها فراهم کند.

صفحه 24:
‎oe 1‏ 111111111000100 حسابرسان داخلى از ديدكاه حسابرسان مستقل ‎۱ 20 poe Fens ore ‏ب -نتايج‎ | ‏است.‎ ‏ت - موارد استثنا یا موضوعات غیرعادی که توسط واحد ابرسی داخلی کشف شده به گونه‌ای مناسب برطرف شده ‏است. ‎

صفحه 25:
prone ۵ | peer چالش های اتکا به خدمات اطمینان بخشی حسابرسان داخلی از دیدگاه حسابرسان مستقل 00 ای ۳ ب - بیطرفی ب- كيفيت كار انجام شده ‎pea‏ لك ‎0 aa ‏مس رطخ ای‎ ‏در کرک رای ای ‎

حسابرسی ماهیت خدمت خدمات مرتبط حسابرسی بررسي اجمالي روشهای توافقی گرد آوری اطالعات زیاد ولی نه اطمینان مطلق اطمینان متوسط بدون اطمینان بدون اطمینان درجات مقایسه‌ای ازاعتباربخشی تأمی,ن شده توسط حسابرس گزارشات تهیه شده اطمینان معقول برروی ادعا اطمینان منفی یافته های حقیقی از روش,ها شناخت از اطالعات گردآوری ش,ده برخی از حسابرسان ازخدمات دیگران در محدوده هایی که می توانند به آن اتکا کنند ،استفاده نمی کنند . حسابرسان که به طرز مؤثر ازخدمات دیگران استفاده م ی کنند .احتما ًال قادرخواهن د بود ک ه در رس یدگی به کنترلهای داخلی ،زمان را به نحوه کارا تری مصرف کنند. ش‌های انجام‌شده درزمینه تعیین محدوده‌اتکای پژوه ‌ حسابرسان مستقل ویا انتظار اتکاي آنان بر کار دیگران ، نشان می دهد که انتظارمی رود که افزایش چشمگیری در اتکای حسابرسان مستقل بر روی خدمات دیگران بوجود آید. برای شرکتهای بزرگتر ،نتیجه تحقیق در خصوص استفاده ازخدمات دیگران ،انتظار افزایش از 15درصد درسال اول به 25درصد درسال دوم است. استفاده ازخدمات دیگران تلقی کلیدی یک حسابرس مستقل این است که اگر وی برای اس تفاده از نتای ج آزمون طراح ی شده توس ط حسابرس داخل ی ی ا دیگران درتعیی ن ماهی ت ،زمانبندی ویا محدوده آزمونهای کنترل ،برنامه ریزی کند ،اوباید (:اسالید بعدی) - 1تعیین محدوده آزمون مورد نیاز با پشتوانه استفاده ازخدمت دیگران. -2بررسی آزمونهای طراحی . -3ارزیابی ماهیت کنترلها. - 4ارزیابی صالحیت و بیطرفی افرادی که کار را طراحی نموده اند. -5آزمون برخی ازرسیدگیها بوسیله دیگران ،به منظور ارزیابی کیفیت و کارآیی آن. استفاده ازخدمات دیگران. ارزیابی ماهیت کنترل‌ها عواملی که حسابرس مستقل بررسی می کند شامل: • اهمیت یا ریسک اظهار نادرست حسابها وافشاهای آن که درکنترل اشاره شده است. •درجه قضاوت مورد‌نیاز در ارزیابی کارآیی عملکرد کنترل. •فراگیربودن کنترل. •ميزان قضاوت ویابرآورد مورد نیاز در مانده حساب یا افشاء. •قابلیت لغو کنترل توسط مدیریت. •کمترمحتمل‌است که برای مبادالت پرخطر یا فعالیتهای‌ در زمین ه مراح ل افشاء درص ورتهای مال ی ،حس ابرس مستقل خدمات دیگران را مورد اتكا قرار دهد. استفاده ازخدمات دیگران ارزیابی صالحیت وبی طرفی حسابرس باید صالحیت و بی طرفی افرادی که خدمات آنان دربرنامه ریزی حسابرسی بکارگرفته می شود ،به منظور تعیین امکان بکارگیری آن ،ارزیابی کند)PCAOB(. صالحیت بیطرفی درجه تحصیلی ساختار سازمانی وخطوط گزارشگری تجربه حرفه ای گزارش وضعیت به عضو هیأت مدیره در خصوص اطمینان ازیافته‌ها و توصیه های افراد طراح آزمون •مدارک حرفه ای و تحصیالت ادامه •گماردن افراد درحوزه های کار •نظارت و بازنگری فعالیت آنان دسترسی مستقیم وگزارش منظم به هیأت مدیره یاکمیته حسابرسی •کیفیت مستند سازی از کار شامل هرگونه گزارش یا مستندات منتشرشده س,یاستهای درجهت‌حف,ظ بیطرف,ی افراد درباره حوزه هایی که مورد آزمون می باشد شامل: •ارزیابی اجرای آنها س,یاستهای منع افراد از آزمون کنترله,ا درحوزه ای کهاقوام ( وابس,تگان) آنه,ا درس,یستمهای مه,م وحساس کنترلی فعالیت دارند. س,,یاستهای من,,ع افراد از آزمون کنترلهای در حوزه های,ی ک,ه آنه,ا اخی,ر درآ,ن بکارگمارده شده یا درزمان بیشتری احراز آن قراردارند. افرادی که وظیفه اصلی آنها ارائه خدمت به عنوان انجام یک آزمون یا اختیار اجرای آن را دارند ،مشابه حسابرسان داخلی، طبیعت ًا انتظار می‌رود که صالحیت و بیطرفی باالتری دراجرای نوع خدمتی که برای حسابرس مفید خواهد بود ،داشته باشند. الزم است حسابرس برخی ازخدمات انجام شده بوسیله دیگران را به منظور ارزیابی کیفیت وکارایی آنان ،آزمون کند. •این یک موضوع قضاوت حرفه ای برمبنای دو بررسی کلیدی است: ماهیت کنترل برمبنای عوامل کیفیارزیابی از بیطرفی وصالحیت -ارزیابی ارز کیفیت و کارایی خدمات اجرا شده بوسیله دیگران. موانع بالقوه دراستفاده ازخدمات دیگران •زمان بندی ارزیابی مدیریت. •بکارگیری خود ا,رزیابی مدیریت,( ،نبود بي طرفي) •سرمایه گذاری محدود درمنابع حسابرسی داخلی مشکالت برنامه ریزی وهماهنگی درجات پایین‌تر صالحیت • حسابرسی داخلی برروی حوزه های با ریسک باالتر تمرکز دارد درجائیکه توانایی یا دربکارگیری ازخدمات آنان محدود است. • کارایی بیشتر انجام کار توسط حسابرس. •حسابرسی داخلی و مستقل باید درجهت اطمینان از پوشش کافی فعالیت ها و هماهنگ باشند. •باید اطمینان كسب شود كه خدمتی که توسط حسابرسان داخل ی م ی بایس ت اجرا شود و م ی توان د قاب ل اتکا برای حسابرسان مستقل باشد ،مجدداً توسط آنان انجام نشود. هماهنگی حسابرسی داخلی ومستقل هماهنگی میان‌حسابرسی داخلی ومستقل می توانند در درجات متعددی از (پختگي) طبقه بندی گردد: استانداردهای بین المللی حسابرسی ‏US- GAA.S استانداردهای حسابرسی ، ISA610ارز,ياب,ي كار وا,حد ح,سابرسدا,خ,لي ‏PCAOB AS5 استفاده ازخدمات دیگران استاندارد حسابرسي 610 ارزيابي كار واحد حسابرسي داخلي 65شمارهSAS ارزيابي عملکرد حسابرسان داخلی توسط حسابرسان مستقل درحسابرسی صورتهای مالی حسا,برس‌ مستقل‌ بايد فعاليتهاي‌ واحد حسابرس ‌ ي ي و اثر آن‌ را بر روشهاي‌ حسابرسي‌ مستقل‌، داخل ‌ ارزيابي‌ كند. هنگامي‌ كه‌ حس ابرس‌ مس تقل‌ مي‌خواهد از نتايج‌ برخي‌ كارهاي‌ واحد حسابرسي‌ داخلي‌ استفاده‌ كند بايد اين‌ كارها را ي دس تيابي‌ به‌ هدفهاي‌ حسابرسي‌ ظ كفايت‌ آنه ا برا ‌ از لحا ‌ مستقل‌ ،مورد ارزيابي‌ و آزمون‌ قرار دهد . ت و ارزيابي‌ مقدماتي‌ از .معيارهاي‌ با اهميت‌ در كسب‌ شناخ ‌ واحد حسابرسي‌ داخلي‌ عبارتند از: الف‌ -جايگاه‌ سازماني‌ ت و حدود وظايف‌ محول‌ به‌ ب‌ -حدود وظايف‌ نوع‌ و ماهي ‌ واحد حسابرسي‌ داخلي‌ ي پ‌ -صالحيت‌ حرفه‌ا ‌ ي ت‌ -مراقبتهاي‌ حرفه‌ا ‌ ارزيابي‌ مي‌تواند با توجه‌ به‌ هر يك‌ از موارد زير صورت‌ گيرد: ي انجا ‌م شد ‌ه است‌ كه‌ آموزش‌ حرفه‌اي‌ ط افراد ‌ الف‌ -كار توس ‌ كافي‌ و كارداني‌ الزم‌ را به‌ عنوان‌ حسابرسان‌ داخلي‌ دارند ل به‌ ميزاني‌ ب‌ -شواهد حسابرسي‌ كافي‌ و قابل‌ قبو ‌ گردآوري‌ شده‌ است‌ كه‌ بتواند مبنايي‌ منطقي‌ براي‌ نتيجه‌گيريها فراهم‌ كند. پ‌ -نتايج‌ بدست‌ آمده‌ ،با شرايط‌ موجود هماهنگي‌ دارد و گزارشهاي‌ ارائه‌ شده‌ با نتايج‌ حاصل‌ از انجام‌ كار ،سازگار است‌. ط واحد ت‌ -موارد استثنا يا موضوعات‌ غيرعادي‌ كه‌ توس ‌ ي مناسب‌ برطرف‌ شده‌ حسابرسي‌ داخلي‌ كشف‌ شده‌ ،به‌ گونه‌ا ‌ است‌. چگونگی تأثیر شش عامل: الف-صالحیت حرفه‌ای ب – بیطرفی پ -کیفیت کار انجام شده ت -مراقبت حرفه‌ای ث -در دسترس بودن حسابرسان داخلی و ج -سطح خطر ذاتی در تعیین اتکا بر کار حسابرسان داخلی

51,000 تومان