منابع انسانی و مشاغل

حریق‌ جنگل‌ها و مراتع و علف های هرز در آتش نشانی و منابع طبیعی و محیط زیست و هلال احمر

harighe_jangalha_va_marate

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۶۹ اسلاید حریق جنگل ها ومراتع وعلف های هرز درآتش نشانی و منابع طبیعی و محیط زیست و حلال احمر
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1167 بازدید, 0 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حریق‌ جنگل‌ها و مراتع و علف های هرز در آتش نشانی و منابع طبیعی و محیط زیست و هلال احمر”

حریق‌ جنگل‌ها و مراتع و علف های هرز در آتش نشانی و منابع طبیعی و محیط زیست و هلال احمر

اسلاید 1: حریق جنگل ها ومراتع وعلف های هرزآتش نشانی و منابع طبیعی و محیط زیست وحلال احمر

اسلاید 2: مقدمه:جنگل یکی از مواهب و منبع مهم ثروت می باشد از بدو ظهور بشر با حیات او ارتباط داشته است . بشر اولیه در جنگل می زیسته و برای رهائی از سرما و گرما تنه ها و کندهها و حفره های درختان را مأمن و خانه خود قرار داده و از ترس جانوران وحشی و درنده به شاخه های مرتفع درختان پناه می برده و از همه مهمتر از میوه ها و بذر درختان جنگلی تغذیه می نمود و از پوست اشجار برای پوشش خود استفاده می کرده است .

اسلاید 3: قواعد واصول احتراق احتراق یک نوع فعل و انفعال شیمیائی است که تولید انرژی می نماید. احتراق مواد جنگلی عبارت است از ترکیب اکسیژن موجوددر هوا با چوب و صمغ نباتی و سایر عناصر قابل احتراقی که در مواد سوختی موجود می باشد.

اسلاید 4: حرارت : تعیین درجه حرارت برای احتراق مواد سوختی جنگلی به علت تغییرات مواد مزبور مشکل است . تقریباً تمام مواد موجود در سطح زمین در صورتیکه تحت تأثیر حرارت کافی قرار گیرند ممکنست بکلی از بین رفته ویا تغییر شکل کلی در آنها حاصل شود . اکثر مواد سریع الاحتراق دارای کربن خیلی زیاد می باشند . مواد نباتی از قبیل مواد سوختی جنگلی دارای کربن خیلی زیاد بوده ودرجات حرارت بانسبه کم میسوزند و رطوبت محتوی آنها تقلیل می یابد. درجه حرارت لازم برای احتراق مواد سختی جنگل به طور تقریب از 160 الی 400 درجه سانتی گراد می باشد. احتراق غالباً بطول زمانی که ماده ساختنی در معرض حرارت قرار گرفته بستگی دارد . مثلاً برگهای سوزنی خشک در اثر حرارت حاصله از کبریت مشتعل در طی چند ثانیه و برگهای سوزنی مرطوب در مدت چند دقیقه مشتعل می شوند .

اسلاید 5: رطوبت نسبی : عامل جوی مهم دیگری که در رطوبت ماده سوختنی در دوران خشکی تأثیر زیادی دارد رطوبت نسبی می باشد. رطوبت نسبی عبارت است از نسبت مقدار حقیقی بخار آب در واحد حجم به مقدار بخار آبی که واحد حجم را در تحت همان درجه حرارت و فشار اشباع نماید . معمولاً میزان رطوبت نسبی برحسب وضع سوزاندن به پنج مرحله تقسیم می شود:میزان رطوبت نسبیوضع سوزاندن بیش از 40 درصدبطئیدر حدود 40 درصدمتوسط26 تا 40 درصدآسان15 تا 26 درصد خطرناککمتر از 15 درصدوخیم

اسلاید 6: انتقال حرارت :انتقال حرارت بوسیله تشعشع : نقل وانتقال توده های گرم هوا ـ خاصیت هدایت اجسام صورت می گیرد . این سه روش را در حریقهای جنگل مورد بررسی قرار می دهیم : تشعشع : در آتش سوزی های جنگل تشعشع وسیله مهم انتقال حرارت از مواد سوزان به مواد سوختنی مجاور می باشد. انتقال حرارت دراثر تشعشع بنسبت عکس مجذور فاصله از کانون حریق تنزل می نماید. مثلاَ اگر شیء که در مسافت یک متری از کانون حریق قرار گرفته است صد واحد حرارت جذب نماید پس شیء واقع در مسافت 10 متری فقط یک واحد حرارت جذب می کند. شیب کوهستان تأثیر زیادی در انتقال حرارت بوسیله تشعشع به مواد سوختنی موجود در قسمت بالا و پائین محل حریق دارد بدین معنی مواد سوختنی موجود در قسمت بالای محل حریق بیش از مواد وجود در قسمت پائین آن حرارت جذب می نمایند . بهمین علت است که حریق در کوهستان سریعتر از زمین مسطح توسعه می یابد. باد به دو طریق نیز در انتقال حرارت بوسیله تشعشع تأثیر می نماید. 1ـ باد سرعت احتراق را در اثر اکسیژن زیاد نموده وباعث تشدید حریق می شود. 2ـ با دشعله ها را خم نموده و در نتیجه فاصله بین منبع حرارت و مواد سوختنی موجوددر مسیر حریق کم می شود . این در اثر دو گانه مواد سوختنی را که د رمسیر حریق قرار دارند خشک و گرم نموده و سرعت توسعه افزایش یافته و سبب آتش سوزی کامل می شود.

اسلاید 7: اکسیژن : معمولاً جو در ارتفاعاتی که از جنگل پوشیده شده است دارای 21% اکسیژن می باشد . موقعی که اکسیژن هوا به کمتر از 15% تقلیل یابد اغلب مواد نخواهد سوخت.در محیط جنگل اکسیژن کافی برای احتراق و آتش سوزی وجود دارد. معهذا بعضی از مواد سوختنی ممکنست بطریقی قرار گرفته باشند که هوای لازم (اکسیژن ) برای ایجاد حریق نتواند به آن برسد. مواد آلی و خشک که بصورت قشری در سطح جنگل تا عمق بالنسبه زیادی موجود و فشرده شده است فقط قسمت های فوقانی آنها در مجاورت هوا قرار داشته و در نتیجه آتش سوزی از بالا به پائین با احتراق تدریجی قشرهائی که در مجاورت هواقرار می گیرند توسعه می یابد . ولی در طبقات فشرده نشده برگهای سوزنی چون کلیه آنها در مجاورت هوا قرار دارند احتراق سریعاً رخ می دهد و همچنین توده فشرده نشده و شاخه های درختان سریعتر از شاخه های بهم فشرده و توده شده دچار حریق می شوند زیرا سطح مواد سوختنی در توده های فشرده نشده که در مجاورت هوا قرار دارد بیشتر است

اسلاید 8: عوامل شدت حریقهر آتش سوزی به واسطه سرعت توسعه و شدت از سایر آتش سوزی های هم نوع خود مشخص می گردد. عوامل زیادی در توسعه و شدت حریق اثر داشته و مهمترین آنها بشرح زیر می باشد:              1:      مواد سوختنی            2:      رطوبت ماده سوختنی         3:      وزش باد        4:      موانع طبیعی محل      5:      پوشش جنگل    6:      درجه حرارت هوا

اسلاید 9: طبقه بندی انواع آتش : برحسب نوع مواد قابل اشتعال که آتش سوزی را به وجود می آورند،آتش ها و آتش سوزی ها را طبقه بندی می کنند.این طبقه بندی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد ولی در تعریف و ماهیت نوع آتش تفاوتی ندارد.بطور کلی آتش ها را به پنج طبقه A,B,C,D,E  به شرح زیر تقسیم می کنند

اسلاید 10: طبقه A: آتش هایی هستند که در اثر سوختن عموم مواد قابل اشتعال که پس از سوختن از خود خاکستر به جای می گذارند ،به وجود می آیند یا آتش جامدات و یا آتش های درون(مغزی)سوز مانند آتش هایی که عامل آن ها موادی از قبیل کاغذ،چوب،پارچه،و حتی لاستیک و پلاستیک و نظایر آن باشد

اسلاید 11:

اسلاید 12: طبقه Bآتش هایی هستند که از سوختن مایعات قابل اشتعال به وجود می آیند و پس از سوختن از خود خاکستر به جای نمی گذارند یا آتش مایعات و یا آتش های سطحی سوز مانندآتش های که از سوختن فرآورده های (بنزین –نفت – گازوئیل الکل ها )و نظایر آن ها به وجود می آیند.

اسلاید 13: فوم

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید