علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

حسابداری، علمی با پارادایم های گوناگون

hesabdari_elmi_ba_paradaimhaye_gonagon

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری، علمی با پارادایم های گوناگون”

حسابداری، علمی با پارادایم های گوناگون

اسلاید 1: حسابداری، علمی با پارادایم های گوناگونفصل20: دكتر رضا شباهنگفصل 9: احمد رياحي بلكوييارائه دهندگان : محبوبه امان زاده معصومه شهسواریاردیبهشت ماه 91دانشگاه مازندران

اسلاید 2: مقدمه: در گذشته نه چندان دور،در دانشگاهها ، اهميت قابل توجهی به حسابداري داده نمي شود .اما در سالهاي اخير اين وضعيت تغيير يافته و نتايج تحقيقات متعدد ،موقعيت مناسب حسابداري را در مجامع علمي گواهي ميدهد. اگر چه اعتبار تحقيقات اوليه حسابداري در اوايل 1970توسط منتقدين مورد ترديد قرار گرفت ، اما متعا قب آن ،لزوم اين قبيل پژوهش هاي اوليه براي تغيير در تفكر و نگرش حسابداري توسط صاحبنظران مورد تاييد قرار گرفت. اين تائيد مبتني بر اين نظريه است كه رويداد هاي حسابداري از الگوي تغيير موفقيت آميز پيروي مي كند .

اسلاید 3: آن طور كه در نظريه کوهن بيان شده اين است كه در هر علمي در يك مقطع زمان ، پارادايم خاصی مسلط است . اما اختلاف نظر ها ومرحله بحران متعاقب آن ممكن است به تغيير ناگهاني منتج و پارادايم مسلط قبلي با پارادايم مسلط ديگری جايگزين شود.تغيير موفقيت آميز:

اسلاید 4: فرايند ارائه و توسعه پارادايمهاي مختلف حسابداري در سال 1977 توسط انجمن حسابداري آمريكا ((AAA با انتشار ”شرح تئوري حسابداري و پذيرش آن“ (SATTA) شروع شد .    اين بيانيه به مطالعه رويكردهاي مختلف تئوري در طول تاريخ حسابداري پرداخته و در اين بررسي از ديدگاه كوهن بهره جسته است. طبق نظريه كوهن، پيشرفت علم براساس انقلاب صورت مي گيرد نه انباشتگي و تراكم اطلاعات، هر چند كه اين تراكم اطلاعات براي هرعلمي لازم است.او نظريه خود را در قالب الگوها (پارادايم ها) مطرح و آن را چارچوبي نظري و كاربردي تعريف مي كند كه «برمبناي آن مدل هايي براي خلق سنت هاي منسجم و خاص تحقيق علمي ساخته مي شود»در حقيقت اين بيانيه به بررسي تاريخ حسابداري بر اساس پارادايم هاي كوهن پرداخته است.

اسلاید 5: در اين بيانيه، سه رويكرد مسلط در حسابداري به شرح زير مشخص شده اند : رويكرد كلاسيك «سود حقيقي –قياس»:توسط پيروان رويكردقياسي دستوري و همچنين نويسندگان «رويكرد اثباتی– استقرا»مورد استفاده قرار گرفته است.رويكرد سود مندي در تصميم گيري: توسط پژوهشگراني كه مدلهاي تصميم گيري را مورد تاكيد قرار مي دهند مورد استفاده قرار مي گيرد .اين رويكرد حسابداري رفتاري و تحقيقات بازار سرمايه نيز ناميده مي شود. رويكرد ارزش اقتصاد ي اطلاعات: كه بين موارد مرتبط با شخص يگانه و مجموعه اشخاص تمايز قايل ميشود .

اسلاید 6: تئوريها و رويكرد هاي در حال افزايش موجب اين استنباط ميشود كه در حسابداري پارادايمهاي چند گانه در حال رقابت به وجود بيايند اين پارادايمها به شرح زير است :1) رويكرد انسان شناختي که روش هاي حرفه اي حسابداران را در حيطه تحقيقات مشاهده اي حسابداري مي داند . با پيروي از اين پارادايم، تئوري حسابداري تا توجيه و تعميم روشهاي موجود حسابداري تدوين مي شود. 2) پارادايم ديگر بر رفتار بازار سرمايه مبتني و قلمرو تحقيقات مشاهده اي حسابداري است كه بر اساس آن تئوري حسابداري تدوين و به كار گرفته مي شود.3) در پارادايم ديگرفرايند هاي تصميم گيري اشخاص وتئوري هاي تصميم گيري ، حيطه تحقيقات مشاهده اي تئوري حسابداري محسوب مي شود .

اسلاید 7: براي بر طرف كردن هر گونه ابهام بين مفاهيم تئوري و پارادايم لازم است تاكيد شود يك تعريف مناسب از پارادايم بايد:1) تئوري ها را يكي از اجزاي متشكله پارادايم ها محسوب کند .2) تمايز لازم را بين پارادايم هاي رقيب قايل شود. بر اساس تعريف Ritzer پارادايم تصويري بنيادي ازموضوع يك رشته علمي است و به اين كه چه پرسشهایي مطرح شود و چه قواعدي براي تفسير پاسخهاي دريافت شده مورد استفاده قرار گيرد، كمك مي كند.تعریف پارادايم: گسترده ترين ديد گاه مشترك صاحبنظران يك علم است.اجزاي متشكله پارادايم: 1) الگوي مورد قبول اشخاص كه بر اساس پارادايم عمل مي كنند. 2)موضوع 3) تئوريها 4) روشها وابزارها مفهوم پارادایم:

اسلاید 8: با توجه به بيانيه انجمن حسابداري آمريكا (AAA) تحت عنوان شرح تئوري حسابداري و پذيرش آن (SATTA) شش پارادايم زير را مي توان مطرح كرد :1) پارادايم انسان شناختي – استقرا 2) پارادايم سود حقيقي- قياس3) پارادايم سود مندي در تصميم گيري 4) پارادايم مدل تصميم گيري در كل بازار 5) پارادايم مدل تصميم گيري شخص استفاده كننده6) پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات

اسلاید 9: الگو:پژوهشگران اين مطالعات ، از رويكرد توصيف – استقرا براي تدوين تئوري حسابداري پيروي کرده و روش های موجود حسابداری را در زمان انجام مطالعه باور داشته اند. (شباهنگ، صفحه 205)براي مثال Ijiri، با تاكيد بر وظيفه حسابدهي ،اهميت ارزشهاي تاريخي براي ايفاي اين وظيفه و همچنين تصميم گيري،متذكر شده است. وي در دفاع از الگوي غالب خود و رد انتقاد طرفداران حسابداري مبتني برارزش جاري و بهاي تمام شده جاري يك الگوي اصلي يا بديهي از شيوه اجرايي يا عملي كنوني حسابداري ارائه ميكندكه با استفاده از آن ميتوان درباره اهميت بهاي تاريخي ،از ديدگاه پاسخگويي و تصميم گيري به داوري نشست .( بلکویی ، صفحه 387)پارادايم انسان شناختي – استقرا

اسلاید 10: موضوع: كساني كه اين رويكرد را پذيرفته اند موضوع اصلي حسابداري را روشهاي موجود و مورد عمل حسابداران و طرز تلقي مديريت از اين روشًها مي دانند.بنابراين هدف تحقيقات حسابداري از ديدگاه پيروان اين پارادايم، درك و بيان روشهاي موجود و پيش بيني روشهاي آتي حسابداری است. تئوريها: 1) ارزش اقتصادي اطلاعات 2) مدل تحليلي – نمايندگي 3) فرضيه هموار سازي و اعمال مديريت بر سود 4) تئوري اثباتی حسابداري پارادايم انسان شناختي – استقرا

اسلاید 11: روشها :استفاده كنند گان از پارادايم انسان شناختي – استقرا معمولا به بكارگيري يكي از سه تكنيك حسابداري زير تمايل دارند :1) تكنيك هاي بكارگرفته شده در تحقيقات هموار سازي سود2) تكنيك هاي بكارگرفته شده در تحقيقات اعمال مديريت بر سود3) تكنيك هاي بكارگرفته شده در تحقيقات تئوري اثباتی حسابداريپارادايم انسان شناختي – استقرا

اسلاید 12: الگو: پژوهشگران در مورد پيروي از رويكرد قياسي- دستوري براي تدوين تئوري حسابداري و محاسبه يك رقم سود براي تمامي گروههاي استفاده كننده اتفاق نظر دارند.آنها هم چنین براين باورند كه ارزشهاي جاري در مقايسه با ارزشهاي تاريخي براي تصميم گيري اقتصادي ، اطلاعات مربوط تري محسوب مي شوند. پارادايم سود حقيقي – قياس

اسلاید 13: موضوع : 1) تدوين تئوري حسابداري بر اساس استدلالات منطقي و دستوري در يك چارچوب نظري 2) پيروي از مفهوم سود ايده آل كه مبتني بر روشهاي ديگري غير از ارزشهاي تاريخي نيز باشد. مثلا به نظر MacNeal مفهوم سود ايده آل عبارت است : درحسابداري تنها يك تعريف صحيح از سود وجود دارد سود،افزايش در خالص ثروت و زيان ، كاهش در خالص ثروت است . اين تعريف اقتصادي است كه آشكار و قابل درك ، و از لحاظ رياضي قابل محاسبه است. پارادايم سود حقيقي – قياس

اسلاید 14: تئوريها : تئوريهایي كه از پارادايم سود حقيقي – قياس استنتاج مي شود راه حلهاي ديگري را نيز به جز سيستم ارزشهاي تاريخي ارائه مي كند . به طور كلي پنج تئوری مبتنی بر این پارادایم را می توان به شرح زیر مشخص کرد :1) حسابداري مبتني بر تعديل بر اساس تغيير سطح قيمتها2) حسابداري مبتني بر ارزشهاي جايگزين 3) حسابداري مبتني بر ارزش واقعی4) حسابداري مبتني بر خالص ارزش باز يافتني 5) حسابداري مبتني بر ارزش فعلي پارادايم سود حقيقي – قياس

اسلاید 15: روشها : پژوهشگراني كه پارادايم سود حقيقي – قياس را پذيرفته اند معمولا استدلالات تحليلي را براي توجيه و تدوين تئوري حسابداري به كارمي گيرند. مزاياي روشهاي ديگر ارزشيابي دارايئها و محاسبه سود در مقايسه با حسابداري مبتني برارزشهاي تاريخي بر مي شمرند. این پژوهشگران کلاً از هدف ها و فرضیات بنیادی حسابداری شروع و روش های خاص حسابداری را از آن استنتاج می کنند .پارادايم سود حقيقي – قياس

اسلاید 16: در رويكرد سودمندي در تصميم گيري، تمركز بر استفاده كنندگان گزارش هاي مالي ، تصميم ها و نيازمندي هاي اطلاعاتي و توان آنان براي تحليل و به كارگيري اطلاعات مي باشد.پارادايم سود مندی در تصمیم گیری

اسلاید 17: الگوها : مناسب ترين الگو براي پارادايم سود مندي در تصميم گيري، بررسي و تاكيد بر ضابطه توان پيش بيني اطلاعات است . در اين بررسي ارتباط توان پيش بيني با تسهيل تصميم گيري و مشكلات اجرایي آن مورد تاكيد قرار مي گيرد . سيستم حسابداري بايد به گونه اي طراحي شود كه اطلاعات مربوط را برای مدلهاي منطقی تصميم گيري فراهم و ارائه كند.چون سيستم حسابداري نمي تواند تمامي اطلاعات دلخواه همه تصميم گيرندگان را ارا ئه كند ، به اين ترتيب مي توان آن نوع از اطلاعات را كانون توجه قرار داد كه براي دستيابي اثر بخش برای اهداف تصميم گير ندگان سودمند است.پارادايم سود مندی در تصمیم گیری

اسلاید 18: موضوع:موضوع اصلي ، سودمندی اطلاعات حسابداري براي مدلهاي تصميم گيري است .يعني ابتدا اطلاعات مربوط براي هر مدل تصميم گيري تعيين، سپس براي فراهم كردن آن بهترين روش حسابداري انتخاب مي شود . سودمندی در تصمیم گیری ها از دیدگاه برخی صاحبنظران معادل مربوط بودن برای مدل تصمیم گیری محسوب شده است.(شباهنگ، 208صفحه )مثلاً استرلینگ بيان كرده است: اگر ويژگي يك الگوي تصميم گيري مشخص شود ،آن گاه برای این الگوی تصمیم گیری ، ويژگي مذبور به عنوان شاخص «مربوط» در مي آید. استرلینگ ”سودمندی ” را بعنوان شاخص برتر در اجرای روش سنجش یا محاسبه انتخاب می نماید و تأکید میکند که اهمیت این شاخص بسیار بیشتر از «عینیت و قابل تأیید بودن» است. (بلکویی، صفحه 396)پارادايم سود مندی در تصمیم گیری

اسلاید 19: تئوری هادر این پارادایم دو نوع تئوری مطرح می شود : 1– تئوری های مرتبط با مدل های مختلف تصمیم گیری تجاری 2 – تئوری های مرتبط با رویدادهای مختلف اقتصادی (یعنی بر تداوم فعالیت اثر می گذارند )روشها: اشخاصي كه پارادايم سودمندي در تصميم گيري ها را پذيرفته اند براي تعيين توان پيش بيني اطلاعات منتخب حسابداري ، بر تكنيك هاي مشاهده اي (استقرا ) اتكا كنند. پارادايم سود مندی در تصمیم گیریمقدار بهینه سفارش، روش کنترل پروژه،برنامه ریزی خطی، خرید در مقایسه با اجاره ورشکستگی ، ادغام ، رتبه بندی اوراق بهادار،

اسلاید 20: هدف پیش بینی رفتارهای انسانی در حیطه مسائل حسابداری است. در این رویکرد با استفاده از تئوری سایر رشته های علمی، رفتار انسان در حیطه مسائل حسابداری مورد مطالعه قرار میگیرد.با استنباط از فصل 9کتاب بلکویی

اسلاید 21: الگوها : كار تحقيقاتي برونز را ميتوان اولين الگو براي اين پارادايم به شمار آورد.در اين تحقيق، اين فرضيه مطرح شد كه ميتوان اطلاعات مربوط حسابداري، درك تصميم گيرندگان از اطلاعات حسابداري ،و همچنين ساير اطلاعات در دسترس را با تاثير اطلاعات بر تصميمات اتخاذ شده مرتبط كرد . تحقيقات رفتاري حسابداري نيز چگونگي تاثير حسابداري و گزارشهاي آن را بر رفتار حسابداران و غيره حسابداران مورد بررسي و مطالعه قرار مي دهد.موضوع: موضوع اصلي آن ،واكنش شخص استفاده كننده نسبت به متغيرهاي حسابداري است . سودمندی متغيرهاي حسابداري از رفتار و واكنش هاي انساني استنتاج ميشود. هدف از تحقيقات رفتاري حسابداري نيز درك و پيش بيني رفتار انساني در محدوده حسابداري است.پارادايم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کننده

اسلاید 22: تئوريها: بيشتر تحقيقات انجام شده در اين پارادايم ،بدون بهره گيري از تدوين يك تئوري خاص بوده است. بجاي تدوين تئوري رفتاري حسابداري از تئوريهاي علوم ديگر استفاده شده است. اين تئوريها عبارتند از:1) نسبيت گرايي شناختی در حسابداري cognitive relativism in accounting .2) نسبيت گرايي فرهنگي در حسابداري Cultural relativism in accounting.3) نسبيت گرايي زبان شناختي در حسابداري Linguistic relativism in accountingپارادايم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کنندهاین الگو نشان می دهد که قضاوت و تصمیم اتخاذ شده درباره فرآیند حسابداری ، محصول مجموعه ای از فرآیند شناختی اجتماعی است. حسابداری سیستمی از دانش است که اعضای هر فرهنگ ، به درجه های متفاوتی در آن مشارکت می کنند و تجزیه و تحلیل حسابداری از دیدگاه شناختی انجام می گیرد.در این الگو حسابداری یک زبان است و از این دیدگاه ویژگی های لغوی و قواعد دستور زبانی بر رفتار استفاده کنندگان اثر خواهد گذاشت.فصل 9 و فصل 10 کتاب تئوری حسابداری بلکویی

اسلاید 23: 4) آثار رفتاري اطلاعات حسابداريBehavioral effects of accounting information.5) رويكرد هاي شرطي در طراحي سيستمهاي حسابداري    Contingency approaches to the design of accounting systems6) مدلهاي پردازش اطلاعات انسانی Human information processing models 7) الگوی تثبیت داده ها و وظایف Functional and data fixation in accountingپارادايم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کنندهاطلاعات حسابداری از نظر محتوا و شکل می تواند بر فرد تصمیم گیرنده اثر بگذارد .انواع طبقه بندی : مناسب بودن اطلاعات افشا شده ، سودمندی داده های موجود در صورت های مالی،نگرش درباره شیوه گزارشگری مالی شرکت، قضاوت درباره اهمیت ، اثر رویه های حسابداری بر تصمیم گیری شامل :الف) الگوی مبتنی بر عدسی هاب) الگوی قضاوت بر پایه احتمالاتپ) الگوی رفتاری پیش از تصمیم گیریت) روش سبک شناسییک تصمیم گیرنده تحت شرایط مشخص نمی تواند فرایند تصمیم خود را با تغییر در فرآیند حسابداری سازگار نماید. این عبارت نقش منفی تجربه های گذشته را نشان دهد .فصل 9 و فصل 10 کتاب تئوری حسابداری بلکویی

اسلاید 24: روشها:اشخاصی که پارادایم مورد بحث را پذیرفتند، تمایل دارند که تمامی مدل های مورد علاقه پژوهشگران رفتاری را مورد استفاده قرار دهند روشهاي مرجح عبارتند از : 1) مصاحبه 2) پرسشنامه3) طرح تجربه پارادايم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کننده

اسلاید 25: الگوها:برخي از صاحبنظران حسابداری ، سودمندي در تصميم گيري هاي افراد استفاده كننده از اطلاعات حسابداري را بسط و به بررسي واكنش كل بازار سرمايه تعميم داده اند . براساس اين پارادايم ، واكنش بازار سرمايه ميتواند محتواي اطلاعاتي ارقام حسابداري را تعيين كند . بر اساس استدلالات مخالفان:1) روشهاي حسابداري بكار گرفته شده برای محاسبه ارقام ميتواند موجب كاهش كارائي بازار شود. 2) دريافت كنند گان اطلاعات نيز ممكن است به ابراز واكنش در برابر ارقام حسابداري عادت كرده باشند . اگر اين موارد صحت داشته باشد و داشتن اطلاعات موجب كسب بازده غير متعارف شود، در بازار سرمایه کارا میتوان پارادایم مدل تصمیم گیری کل بازار را بدون اثر دانست. پارادايم مدل تصمیم گیری کل بازار

اسلاید 26: موضوع: موضوع اصلي ، واكنش كل بازار سرمايه نسبت به متغيرهاي حسابداري است طرفداران این رویکرد بر این باورند که فايده كلي متغير هاي حسابداري را براي تصميم گيري ميتوان از رفتار بازار سرمايه استنتاج كرد . بنابراین انتخاب سیستم اطلاعات حسابداری مناسب می تواند بر مبنای رفتار کلی بازار سرمایه انجام پذیرد. پارادايم مدل تصمیم گیری کل بازار

اسلاید 27: تئوريها : ارتباط بين رفتار بازار سرمايه و متغير هاي حسابداري ، بر تئوري بازار كارا مبتني مي باشد .بازار سرمايه درصورتي كار آمد محسوب مي شود كه:1) قيمت هاي بازار بطور کامل اطلاعات منتشر شده را منعكس كند. 2) قيمت هاي بازار فوراً نسبت به اطلاعات جديد واكنش نشان دهند.از اين تئوري ميتوان استنباط كرد كه به دليل در اختيار داشتن اين اطلاعات ، احتمال بازده غير متعارف در اين بازار ها نزديك به صفر ميباشد. پارادايم مدل تصمیم گیری کل بازار

اسلاید 28: تئوريهاي پشتيبان پارادايم رفتار بازار سرمايه عبارتند :1) مدل بازاركارآمد The efficient market model 2) فرضيه بازاركارآمدThe efficient market hypothesis 3) مدل ارزشيابي دارائيهاي سرمايه اي The capital asset pricing model 4) تئوري قيمت گذاري آربيتراژThe arbitrage pricing model 5) تئوري تعادلي قيمت گذاري «برگهاي حق تقدم خريد»     The equilibrium theory of option pricing پارادايم مدل تصمیم گیری کل بازاراگر بازار کارآمد باشد میتوان گفت اطلاعات دارای محتوای اطلاعاتی و مربوط است.Rj = i + Bj ( Rm – i)تئوری قیمت گذاری اقلامی که به صورتهمزمان خرید و فروش می شوند

اسلاید 29: روشها: اين پارادايم به روشهاي زير اتكا دارد: 1) مدل بازار The market model 2) مدلهاي برآورد فاكتور بتا The beta estimation models 3) متدولوژي مطالعه رويدادها The event study methodology4) مدل هاي ارزشيابي تراز نامه تعديل شده بر اساس تغيير سطح قيمت The price level balance sheet evaluation models 5) مدلهاي محتواي اطلاعاتي سود The information content of earnings models6) مدلهاي تعيين كننده ارتباط بين سود و بازده The models of the relation between earnings and returns 7) الگوي تعيين ارزش اوهلسان The Ohlsons valuation model پارادايم مدل تصمیم گیری کل بازار

اسلاید 30:     در رويكرد اقتصادي بودن اطلاعات، موضوع مخارج و منافع تامين و استفاده از اطلاعات مورد توجه قرار مي گيرد. بنابراين، اطلاعات حسابداري به عنوان يك كالاي اقتصادي مد نظر قرار گرفته كه اين ديدگاه قبلا در تدوين تئوري حسابداري ملحوظ نشده بود. اين مطالعه در دو سطح صورت گرفته است.تقاضا براي اطلاعات در سطح انفرادی تقاضا براي اطلاعات در سطح گروهی پارادايم ارزش اقتصادی اطلاعات    در اين حالت ، اطلاعاتي ارزش دارد كه كيفيت تصميم ها را بهبود بخشد.     هر اقدام تنها و تنها زماني ارجحيت دارد كه شاخص مطلوبيت مورد انتظار آن بيشتر باشد و ارجحيت يك سيستم گزارش گري صرفا به مطلوبيت مورد انتظار آن بستگي دارد.   در اين حالت، افراد متفاوتي نيازمند اطلاعات مالي بوده و به كارگيري اين اطلاعات توسط افراد مختلف موجب تخصيص منابع بين آنها مي گردد. در صورتي اين تخصيص از كارآيي لازم برخوردار خواهد بود كه رفاه يك گروه، به ضرر گروه ديگر بهبود نيابد (اقتصاد رفاه).    به طور كلي، اطلاعات مالي گزارش شده يك كالاي عمومي بوده كه مانند ساير كالاها، از حالت هاي كسري توليد اطلاعات و عدم تقارن اطلاعاتی برخوردار مي باشد.

اسلاید 31: الگوها: كارهاي تحقيقاتي فلتام و دمسکی و گراندل راميتوان الگوهايي براي پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات محسوب كرد .فلتام درمقاله اي كه براي اولين بارمنتشر كرد چارچوبي براي تعيين ارزش تغييردر تصميم هاي متخذه بر اساس اطلاعات ارائه كرد.اجزاي متشكله چار چوب ارائه شده عبارتند از: 1) مجموعه اي از اقدامات ممكن در يك دوره زماني2) بازده رويدادهايي كه در هر يك از دوره ها رخ ميدهد .3) ارتباط احتمالي بين رويداد هاي گذشته و آينده4) رويدادها و علايم دريافت شده از سيستم اطلاعات5) مجموعه اي از قواعد تصميم گيري به عنوان تابعي از علايم دريافتي از سيستم اطلاعات پارادايم ارزش اقتصادی اطلاعاتبلکویی صفحه 401

اسلاید 32: گراندل در كار تحقيقاتي خود ، سودمندي پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات را براي توسعه آتي تئوري حسابداري مورد بررسي قرار داده است و بكار گيري آن رادرتدوين حسابداري توصيه كرده است. پارادايم ارزش اقتصادی اطلاعاتبراساس چارچوب پیشنهادی فلتام، ارزش تغيير از يك سيستم اطلاعاتي به سيستم ديگر ، برابر است با تفاوت بين بازده موردانتظاردو روش

اسلاید 33: موضوع : در این پارادایم موضوع اصلي عبارت است از : 1) اطلاعات ،كالايی اقتصادي است. 2) تحصيل اطلاعات نيز با مسئله انتخاب اقتصادي مرتبط است. ارزش اطلاعات نيز از ديدگاه فزوني منافع بر مخارج و با توجه به ساختار رسمي تئوري تصميم گيري و تئوري اقتصاد تعيين ميشود. پارادايم ارزش اقتصادی اطلاعات

اسلاید 34: تئوريها : تئوري اصلي در پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات، تئوري تصميم گيري آماري و تئوري منتخب اقتصادي است . نتيجه پيروي از اين تئوريها ،بدست آوردن يك تئوري دستوري براي ارزيابي اطلاعات و تحليل سيستماتيك راه حلهاي گوناگون مبتني بر اطلاعات است .كانون اصلي پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات ، فرض سنتي اقتصاد درباره رفتار منطقي با ثبات تصميم گيرندگان مي باشد . روشها:اشخاصي كه پارادايم ارزش اقتصادي اطلاعات را قبول مي كنند معمولا استدلالات تحليلي مبتني بر تصميم گيري آماري و تئوري منتخب اقتصادي را بكار ميگيرند.اين رويكرد شامل مشخص كردن ارتباطات كلي و آثار سناريو هاي مختلف و بكار گيري تحليل Bayes وضابطه فزوني منافع بر مخارج براي بحث و تحليل در مورد رويه هاي حسابداري است . فرض اوليه اين رويكرد منطقي عمل كردن تصميم گيرندگان است . پارادايم ارزش اقتصادی اطلاعات

اسلاید 35: تغییرات انقلابی در پارادایم های حسابداری

اسلاید 36: ایده انقلاب در حسابداری از ” ساختارهای علمی کوهن ” گرفته شده است .از نظر کوهن تغییر به دو شکل رخ میدهد:1. تکاملی 2. انقلابیبا استنباط از فصل 9 بلکوییپیشرفت یک شاخه علمی در طی زمانکنار رفتن بخشی از دانش موجود از یک جریان فکری خاص، به دلیل بحران یا ناهنجاریهای مهمحسابداری و گزارشگری مالی در گیر یکی از مهم ترین تغییرات انقلابی در عصر حاضر است .

اسلاید 37: یجه :تغییرات انقلابی در پارادایم های حسابداری برای مثال بهای تمام شده تاریخی در برابر ارزش منصفانه برای مثال برآوردهای لازم برای تعیین ارزش منصفانه برای مثال آموزش تکنیکهای ارزش گذاری و لزوم قضاوتهای حرفه ای ترکوهن

اسلاید 38: 1. برابر نبودن نرخ رشد حسابداری با نرخ رشد محیط اقتصادی2. اطلاعات مالی ناسازگار با فعالیت های اقتصادی یا نیازهای استفاده کنندگان از صورتهای مالی3. کثرت در مقررات و استانداردها به دلیل تغییر تدریجیپارادایم صنعتی پارادایم اطلاعات عوامل نارضایتی از پارادایم های صنعتی

اسلاید 39: تصویری از پارادیم هاحسابداری در پارادایم اطلاعات حسابداری در پارادایم صنعتی ارزش منصفانهقابلیت اتکا مترادف با قابلیت تأییداصول محورقواعد محورارائه صادقانه جایگزین قابلیت اتکابهای تمام شده تاریخیتخصیص هزینه هاتمرکز بر معاملاتارجحیت مربوط بودنجهانی شدنتمرکز بر رویدادهای اقتصادیشرتریدج و پاملا، 2009

اسلاید 40: 1) حسابداری همانند دیگر رشته های علمی، با ضوابط مندرج در تعریف علم انطباق دارد . حسابداری مباحث و موضوعات متمایز خود را دارد و شامل نظامی است که از طریق مشاهده ارتباطات و تعمیم های دستوری به مفاهیم ، اصول ، روشها و قوانین و تئوریها منتج می شود. بنابراین می توان حسابداری را قطعاً علم دانست .2) براساس آنچه مطرح شد، تا کنون حسابداری فاقد یک الگوی جامع بوده است و در واقع یک علم چند الگویی است . به عقیده بلکویی هر یک از الگوهای حسابداری در تنازع برای پذیرش و حتی تسلط بر سایر الگوها و کسب موقیعت مسلط در این نظام علمی بسر می برد.چند الگو بودن علم حسابداری نه تنها مشکلی برای پژوهش های علمی فراهم نمی آورد بلکه خود زمینه ساز شکوفایی بیشتر در عرصه این علم می شود. 3) به عقیده کوهن اختلافات میان پارادایم های مختلف هم ضروری است هم ناسازگار4) حوزه علم حسابداری تلاش برای یافتن پارادایم مسلط است .5) در حال حاضر، در حال گذر از پارادایم حسابداری عصر اقتصاد صنعتی ، به پارادایم حسابداری متناسب با عصر اطلاعات هستیم.نتیجه بحث :

اسلاید 41: دكتر شباهنگ، رضا– تئوري حسابداري جلد اول– مركز تحقيقات تخصصي حسابدراي و حسابرسي سازمان حسابرسي– نشريه شماره 157 -ارديبهشت 1381    دكتر بزرگ اصل، موسي– بيانيه اي درباره تئوري حسابداري و پذيرش تئوري: انجمن حسابداري آمريكا– ترجمه– مديريت تدوين استانداردهاي سازمان حسابرسي– نشريه شماره 168– تير ماه 1383     رياحي بلكوئي، احمد - تئوري حسابداري– ترجمه علي پارسائيان– دفتر پژوهش هاي فرهنگي، سال 1381، چاپ اولاسکندر ، هدی .(1390) . ” تغییرات انقلابی در حسابداری“ مجله حسابدار رسمی ، نوروز90منابع :

اسلاید 42: خسته نباشید

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید