حسابداری تعهدی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
حسابداری تعهدی
اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحیم
اسلاید 2: نظام حسابداري بخش عمومی(حسابداري تعهدي)1-64
اسلاید 3: موضوع:نظام حسابداري بخش عمومیاستاد محترم:سر کار خانم دکتر تفتیانگردآورنده:حسین حیاتی- امیر حیدری2-64
اسلاید 7: هدف از یادگیری فصل حاضرفلسفه وجودی حسابداری دولتیبیان موارد با اهمیت در استانداردهای بخش عمومی نحوه تهیه و ارائه صورتهای مالی بخش عمومی4-64
اسلاید 8: فلسفه وجودی حسابداری دولتی5-64
اسلاید 9: وفق ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386:دستگاه اجرايي: كليه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتي، مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي، شركت هاي دولتی و كليه دستگاه هايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر و يا تصريح نام است از قبيل شركت ملي نفت ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، بانك مركزي، بانكها و بيمههاي دولتي، دستگاه اجرايي ناميده مي شوند.تعریف دستگاه اجرایی6-64
اسلاید 10: بودجه كل كشور: برنامه مالي دولت است كه براي يك سال مالي تهيه و حاوي پيش بيني درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار و برآورد هزينه ها براي انجام عملياتي كه منجر به نيل سياستها و به هدفهاي قانوني مي شود و از سه قسمت به شرح زير تشکيل مي شود:1.بودجه عمومي دولت2.بودجه شركت هاي دولتي و بانک ها3.بودجه موسساتي كه تحت عنوان غير از عناوين فوق در بودجه كشور منظور مي شود».بودجه7-64
اسلاید 11: بودجه از چهار مرحله تشكيل مي شود كه در مجموع اين چهار مرحله را سيكل بودجه اي ناميده اند؛ که عبارتند از:1- تهيه و تنظيم و پيشنهاد بودجه (بودجه پيشنهادي)2- تصويب بودجه (بودجه مصوب)3- اجراي بودجه (بودجه تخصيصي)4- نظارت و كنترل بودجه (تفريغ بودجه)سیکل بودجه8-64
اسلاید 12: سیکل بودجهشروع عملیات حسابداری دولتی9-64
اسلاید 13: پس از تصویب و ابلاغ بودجه و تبادل موافقتنامه با دستگاههای اجرایی ثبتهای حسابداری شروع شده و از این مرحله هرگونه پرداخت و دریافت وجه از سوی دستگاههای اجرایی با مجوز قانون و بر اساس استانداردهای بخش عمومی انجام و ثبت می گردد لازم به توضیح است ممکن است قبل از ابلاغ بودجه و تبادل موافقتنامه دستگاههای اجرایی از محل تنخواه گردان وجوهی را دریافت و هزینه نمایند که در این صورت عملیات ثبت حسابداری می بایست صورت پذیردشروع عملیات حسابداری دولتی10-64
اسلاید 14: اصطلاحات قانونیاعتبار: عبارت از مبلغي است كه براي مصرف يا مصارف معين به منظور نيل به اهداف و اجراي برنامههاي دولت به تصويب مجلسشوراي اسلامي ميرسد.تأمين اعتبار: عبارت است از اختصاص دادن تمام يا قسمتي از اعتبار مصوب براي هزينه معين.اعتبار هزينه : منظور اعتبار آن دسته از داد و ستدهاي بخش دولتي است كه ارزش خالص را كاهش ميدهد.اعتبار طرح تملك داراييهاي سرمايهاي : منظور اعتبار مجموعه عمليات و خدمات مشخصي است كه براساس مطالعات توجيهي، فني و اقتصادي واجتماعي كه توسط دستگاه اجرائي انجام ميشود طي مدت معين و با اعتبار معين براي تحقق بخشيدن به هدفهاي برنامه توسعه پنجساله به صورتسرمايهگذاري ثابت يا مطالعه براي ايجاد دارايي سرمايهاي اجرا ميگردد و و به دو نوع انتفاعي و غيرانتفاعي تقسيم ميگردد.11-64
اسلاید 15: نکات مهم در پرداخت هزینه ها و دریافت درآمدها(1) پيشبيني درآمد و يا ساير منابع تأمين اعتبار در بودجه كل كشور مجوزي براي وصول از اشخاص تلقي نميگردد و در هر مورد احتياج بهمجوز قانوني دارد. مسئوليت حصول صحيح به موقع درآمدها به عهده رؤساي دستگاههاي اجرايي مربوط ميباشد.(37)(2)وصول درآمدهايي كه در بودجه كل كشور منظور نشده باشد طبق قوانين و مقررات مربوط به خود مجاز است.(38)(3) وجود اعتبار در بودجه كل كشور به خودي خود براي اشخاص اعم از حقيقي و يا حقوقي ايجاد حق نميكند و استفاده از اعتبارات بايد بارعايت مقررات مربوط به خود به عمل آيد.(50)(4) پرداخت هزينهها به ترتيب پس از طي مراحل تشخيص و تأمين اعتبار و تعهد و تسجيل و حواله و با اعمال نظارت مالي به عمل خواهدآمد.(52)(5) اختيار و مسئوليت تشخيص و انجام تعهد و تسجيل و حواله به عهده وزير يا رييس مؤسسه و مسئوليت تأمين اعتبار و تطبيق پرداخت باقوانين و مقررات به عهده ذيحساب ميباشد(53) می باشد.(53)12-64
اسلاید 16: (6) وجوهي كه از محل درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار منظور در بودجه كل كشور وصول ميشود و همچنين درآمدهاي شركتهاي دولتيبه استثناي بانكها و مؤسسات اعتباري و شركتهاي بيمه بايد به حسابهاي خزانه كه در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران افتتاح ميگردد تحويلشود(39)(7) براي وزارتخانهها و مؤسسات دولتي و شركتهاي دولتي (به استثناء بانكها و شركتهاي بيمه و مؤسسات اعتباري) و واحدهاي تابعه آنهادر مركز و شهرستانها حسب مورد از طرف خزانه و يا نمايندگي خزانه در استانها در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و يا ساير بانكهاي دولتي كه ازطرف بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نمايندگي داشته باشند، به تعداد مورد نياز حسابهاي بانكي براي پرداختهاي مربوط افتتاح خواهد شد.استفاده از حسابهاي مزبور در مورد وزارتخانهها و مؤسسات دولتي با امضاء مشترك ذيحساب و يا مقام مجاز از طرف او و لااقل يك نفر ديگر ازمقامات مسئول و مجاز دستگاه مربوط به معرفي خزانه و يا نمايندگي خزانه در استان به عمل خواهد آمد و كليه پرداختهاي دستگاههاي نامبرده منحصراً از طريق حسابهاي بانكي مذكور مجاز خواهد بود.(76)نکات مهم در پرداخت هزینه ها و دریافت درآمدها13-64
اسلاید 17: نظام حسابداري بخش عمومي14-64نظام حسابداري بخش عمومي، مجموع هاي متشكل از مفاهيم، مفروضات، استانداردها، رويه ها و دستورالعملهاي حسابداري به منظور شناسايي، اندازه گيري، ثبت، طبقه بندي، تلخيص و گزارشگري رويدادهاي مالي واحدهاي گزارشگراست.
اسلاید 18: مقدمه تا قبل از لازم الاجرا شدن نظام حسابداری دولتی بر مبنای تعهدی درسال 1394دستگاههای اجرایی می بایست صورتهای مالی خود را بر مبنای نقدی و بر اساس دستورالعمل های حسابداری و فرم های مربوطه تهیه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارايي و تأييد شده ازسوی ديوان محاسبات كشور باستناد ماده 128 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366تهیه و ارائه می نمودند.15-64
اسلاید 19: در سال 1393با عنایت به منویات مقام معظم رهبري راجع به تقویت نظام مالی و بند (هـ) ماده 214 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و بند 9 سیاستهاي اقتصاد مقاومتی ( اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهاي اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی) و در راستاي بند (1) ماده 26 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) اجرای حسابداري تعهدي در کلیه دستگاههاي اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوراز ابتداي سال 1394 لازم الاجرا گردیده است.مقدمه16-64
اسلاید 20: در سال 1394 پس از تهیه و ابلاغ نظام حسابداری بخش عمومی و الزام دستگاههای اجرایی به ارائه صورتهای مالی طبق آن ، عملامبنای تعهدی در بخش عمومی اجرایی گردیدبا اجرای اولیه حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدی برخی موضوعات و مشکلات موجود شناسایی و در نهایت مجموعه نظام حسابداری بخش عمومی پس از تایید دیوان محاسبات کشور و سازمان حسابرسی طی بخشنامه 54/14400 مورخ 1395/2/1 جهت اجرای آزمایشی در سال 1395 از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ گردید.(مقایسه نظام حسابداری 1394 با 1395)اجرای شدن حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدی17-64
اسلاید 21: مفاهيم نظري گزارشگري مالي بخش عمومياهداف گزارشگری مالی18-64
اسلاید 22: این بیانیه برای گزارشگری مالی واحدهای غیرانتفاعی بخش عمومی تدوین شده است. اين واحدها شامل وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و سایر واحدهايي است که استفاده از گزارشگري مالي واحدهاي انتفاعي براي آنها مناسب نيست.19-64
اسلاید 23: هدف گزارشگری مالی در بخش عمومی مفاهيم نظري - اهداف گزارشگری مالیکمک به این بخش برای ایفای وظیفه پاسخگویی در مقابل ملت(اساسی) انتقال اطلاعات به استفادهکنندگان ايجاد بستر لازم جهت استخراج و محاسبه دقيق بهاي تمام شده20-64
اسلاید 24: مهمترین ویژگیهای محیط فعالیت که بر گزارشگری مالی اثر میگذارد22-64
اسلاید 25: گزارشگری مالی از مهمترین ابزارهایی است که به مسئولین بخش عمومی به خصوص رئیس جمهور کمک میکند تا بتواند نحوه ایفای وظایف خود را به ویژه در زمینه تأمین منابع عمومي و مصارف آن برای خدمترسانی به گونهای کارا، اثربخش و با رعایت صرفه اقتصادی نشان دهد. مفاهيم نظري - اهداف گزارشگری مالی21-64
اسلاید 26: استفادهکنندگان اصلي گزارشهای مالی بخش عمومی 23-64
اسلاید 27: نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان گزارشهای مالی با مقاصد عمومی24-64
اسلاید 28: نيازهاي اطلاعاتي مشترک استفادهکنندگان25-64
اسلاید 29: محتوای عمومی گزارشگری مالی26-64
اسلاید 30: محدودیتهای گزارشگری مالی 27-64
اسلاید 31: مفاهيم نظري گزارشگري مالي بخش عموميعناصر صورتهای مالی 28-64
اسلاید 32: رويكرد مورد استفاده در اين بيانيه جهت تعريف عناصر، رويكرد دارايي- بدهي است. در این رویکرد ابتدا دارایی و بدهی براساس ویژگی ذاتی آنها تعریف میشود و سپس بر این مبنا درآمد و هزینه تعریف میگردد. رويكرد مورد استفاده جهت تعريف عناصر29-64
اسلاید 33: تعريف شناخت:اصطلاح شناخت به فرايند انعكاس يك عنصر در صورتهاي مالي يك واحد گزارشگر اشاره دارد. معيارهاي اصلی شناخت شناختیک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشدقابل اندازهگیری باشد. اصطلاح قابل اندازهگيري، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است30-64
اسلاید 34: تعریف دارایی:دارايي، منبع تحت كنترلي است که براي واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و يا منافع اقتصادي آتي باشد.ویژگیهای ذاتی دارایی:اول اينكه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دوم اينكه، خدمات و يا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاريخ گزارشگري تحت کنترل واحد گزارشگر باشدعناصر صورتهای مالی-دارایی31-64
اسلاید 35: تعریف بدهی:بدهی، تعهد فعلی واحد گزارشگر است كه ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد.ویژگیهای ذاتی بدهی:اول اينكه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر میباشد. دوم اينكه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.تعهد فعلی:بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ايجاد شده و هنوز ایفا نگرديده استنکته:یک تعهد در صورتی میتواند بدهی تلقی شود که واحد گزارشگر، هیچ راهی برای جلوگیری از خروج منابع برای ایفای آن ندارد عناصر صورتهای مالی-بدهی32-64
اسلاید 36: تعریف ارزش خالص:ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است.تعریف درآمد: درآمد عبارت است از افزايش در داراييها، كاهش در بدهيها، يا تركيبي از هر دو كه منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره میشود.تعریف هزينه: هزينه عبارت است از كاهش در داراييها، افزايش در بدهيها، يا تركيبي از هر دو كه منجر به كاهش ارزش خالص طی دوره میشود. عناصر صورتهای مالی-ارزش خالص، درآمدها و هزینهها33-64
اسلاید 37: مفاهيم نظري گزارشگري مالي بخش عموميواحد گزارشگر 34-64
اسلاید 38: عمدهترين دليل براي داشتن درک روشني از مفهوم واحد گزارشگر، حصول اطمينان از فراهم شدن تمام اطلاعات مالي مربوط به واحد گزارشگر، براي استفادهكنندگان گزارشهاي مالي آن است.ساير دلايل براي تعيين محدوده واحد گزارشگر، به شرح زير ميباشد:اطمينان از اينكه براي تجميع اطلاعات در هر سطح گزارشگري، هيچ زيرمجموعهاي حذف نميشود.امکان انجام مقايسه عملکرد واحدهاي گزارشگر.کمک به تعيين مسئوليت و ارزيابي عملکرد واحدهاي گزارشگر.دلايل تعريف واحد گزارشگر35-64
اسلاید 39: الف. وجود استفادهکنندگاني که به گزارشهاي مالي با مقاصد عمومي آن براي اهداف پاسخگويي و يا تصميمگيري نياز دارند.ب . داراي مقام مسئولي باشد كه اجراي تمام يا قسمتي از بودجه و استفاده از ساير منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوي عملکرد واحد باشد.پ . محدوده آن به نحوي باشد كه صورتهاي مالي، حوزه عمليات و وضعيت مالي آن را به نحو مناسب منعکس کند. ويژگيهاي واحد گزارشگر36-64
اسلاید 40: ويژگي هاي واحد گزارشگر:ويژگي هاي واحد گزارشگر37-64
اسلاید 41: گروه گزارشگر، يك واحد گزارشگر است كه دربرگيرنده دو يا چند واحد گزارشگر مجزا باشد. در بخش عمومي، معيار کنترل به عنوان ملاک اصلي تشخيص واحدهاي تشکيلدهنده گروه گزارشگر است. اين کنترل عمدتاً از قوانين و مقررات نشأت ميگيرد. کنترل مستلزم احراز دو شرط زير است:واحد کنترلکننده قدرت هدايت سياستهاي استراتژيك عملياتي و مالي واحد(هاي) کنترلشونده را داشته باشد.واحد کنترلکننده منابع واحد کنترلشونده را در جهت اهداف خود از جمله ارائه خدمات عمومي و اعمال ساير وظايف حاکميتي دولت به کار گيرد يا از نتيجه فعاليتهاي آن منتفع يا متحمل هزينه شود.گروه گزارشگر38-64
اسلاید 42: در اين رابطه بودجه سالانه کل کشور معيار اصلي است. براي احراز اين معيار بايد مجموعه منابع و مصارف هر واحد گزارشگر در بودجه سالانه کل کشور منظور شده باشد. و در غياب معيار اصلي ياد شده در صورت احراز مجموع معيارهاي زير، يک واحد بايد جزء مجموعه دولت به عنوان واحد گزارشگر درنظر گرفته شود:از قدرت حاکميت دولت در انجام وظايف برخوردار باشد.طبق قانون در تملک دولت باشد.تحت مديريت مستقيم دولت باشد. معیار تشخیص واحد گزارشگر39-64
اسلاید 43: مفاهيم نظري گزارشگري مالي بخش عموميویژگیهای کیفی اطلاعات 40-64
اسلاید 44: مقایسه بخش خصوصی و عمومی41-64
اسلاید 45: ویژگیهای كیفی: به ویژگیهایی اطلاق میشود كه موجب سودمندی اطلاعات ارائه شده در گزارشهای مالی برای استفادهكنندگان میشود اهمیت: یك شاخص تصمیمگیری است. اهمیت یك ویژگی كیفی لازم برای اطلاعات نیست، بلکه یك معیار سنجش است که باید قبل از سایر ویژگیهای كیفی اطلاعات مورد توجه قرار گیردنکته:افشای اطلاعات درخصوص رعایت قوانین و مقررات از نظر ماهیت مهم است حتی اگر مبلغ ریالی عدم رعایت بااهمیت نباشد.مربوط بودن:اطلاعاتی مربوط تلقی میشود كه بر ایفای وظیفه پاسخگویی واحد گزارشگر و تصمیمات استفادهكنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته، حال و آینده یا تأیید یا تصحیح ارزیابیهای گذشته مؤثر واقع شود.42-64
اسلاید 46: ارزش تأییدکنندگی:اطلاعات که موجب تأیید یا تغییر انتظارات پیشین یا کنونی شامل انتظارات مبتنیبر ارزیابی های گذشته گردد.ارزش پیشبینیکنندگی:اطلاعاتی پیرامون اهداف و بهای تمام شده خدمات مورد انتظار از واحد گزارشگر در آینده و میزان و منشأ منابعی که برای ارائه این خدمات تخصیص داده میشود.قابل اتكا بودن:اطلاعاتی قابل اتكاست كه علاوه بر کامل بودن، عاری از اشتباه و تمایلات جانبدارانه با اهمیت باشد و به طور صادقانه معرف آن چیزی باشد كه مدعی بیان آن است یا به گونهای معقول انتظار میرود بیان كند.قابل مقایسه بودن:گزارشهای مالی باید بتوانند گزارشهای مالی یک واحد گزارشگر را طی زمان و واحدهای گزارشگر مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایندنکته:قابلیت مقایسه را نباید با یکنواختی اشتباه گرفت. اطلاعات زمانی قابل مقایسه است که بتواند شباهتها و تفاوتهای بین واحدها را نشان دهد. 43-64
اسلاید 47: قابل فهم بودن:اطلاعاتی که جوابگوی نیازها و متناسب با دانش پایهای استفادهکنندگان آنها و بیانگر ماهیت اطلاعات ارائه شده باشد.به موقع بودن:به موقع بودن به این معنی است که قبل از اینکه سودمندی اطلاعات در جهت مقاصد پاسخگویی و تصمیمگیری از بین برود، این اطلاعات در دسترس استفادهکنندگان قرار گیرد. موازنه بین ویژگیهای كیفی:نوعی موازنه یا مصالحه بین ویژگیهای كیفی ضرورت دارد. بهطور مثال اطلاعاتی كه قابل اتكاتر است اغلب از درجه مربوط بودن كمتری برخوردار است و به عكس.ملاحظات منفعت و هزینه:منفعت حاصل از اطلاعات باید بیش از هزینه تهیه و ارائـه آن باشد44-64
اسلاید 48: استاندارد های حسابداری بخش عمومی45-64
اسلاید 49: زمان لازم الاجرا شدن استانداردهای بخش عمومی
اسلاید 50: استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره 1نحوه ارائه صورتهای مالی47-64
اسلاید 51: دامنه کاربرد:الزامات این استاندارد باید در مورد کلیه ”صورتهای مالی با مقاصد عمومی“ که بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی، برمبنای تعهدی تهیه و ارائه میشود، بکار گرفته شود.این استاندارد در مورد کلیه واحدهای بخش عمومی به استثنای واحدهایی که تهیه صورتهای مالی آنها براساس استانداردهای حسابداری بخش تجاری (انتفاعی) مناسبتر است، کاربرد دارد. بر این اساس شرکتهای دولتی ملزم به رعایت استانداردهای حسابداری بخش تجاری (انتفاعی) هستند. دامنه کاربرد48-64
اسلاید 52: هدف صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت مالی و تغییر در وضعیت مالی یک واحد گزارشگر است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مفید واقع شود اهداف صورتهای مالی
اسلاید 53: به منظور دستیابی به اهداف صورتهای مالی می بایست اطلاعاتی بشرح ذیل از سوی واحد گزارشگر ارائه گردد
اسلاید 54: مجموعه كامل صورت هاي مالي شامل اجزاي زير است1) صورت وضعيت مالي2) صورت تغييرات در وضعيت مالي3) گردش حساب تغييرات در ارزش خالص4) صورت مقايسه بودجه و عملكرد و5) يادداشتهاي توضيحي كه شامل خلاصه اي از اهم رويه هاي حسابداري و ساير يادداشتهاي توضيحي است.نکته:ارايه صورت جريان وجوه نقد در واحدهاي گزارشگر مشمول استانداردهاي حسابداري بخش عمومي، اختياري است .50-64
اسلاید 55: در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود: داراییها صورت وضعیت مالی بدهیها ارزش خالص درآمدها صورت تغییرات در وضعیت مالی هزینهها حساب تغییرات در ارزش خالص سایر تغییرات در ارزش خالص در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود:51-64
اسلاید 56: منابع صورت مقايسه بودجه و عملكرد مصارف وجوه دريافتي از طرف دولت یاداشتهای توضیحی خلاصه اي از اهم رويه هاي حسابداري ساير يادداشتهاي توضيحي در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود:52-64
اسلاید 57: مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی: مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی با بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط و یا مقام مجاز از طرف او و مقام مالی قانونی مربوط است.نکته : مسئولیت تهیه صورتهای مالی تلفیقی دولت به عنوان یک مجموعه بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد؛ صورتهای مالی مذکور به تأیید رئیس قوه مجریه میرسد. مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی53-64
اسلاید 58: الف.انتخاب و بکارگیری رویههای حسابداری مطابق استانداردهای حسابداری بخش عمومیب.ارائه اطلاعات به گونهای که اطلاعات، مربوط، قابل اتكا، قابل مقایسه و قابل فهم باشد.ج.ارائه اطلاعات اضافی در صورت کافی نبودن اطلاعات ارائه شده برمبنای استانداردهای حسابداری بخش عمومی برای درک بهتر اثر معاملات یا سایر رویدادهای خاص. ارائه مطلوب صورتهای مالی، واحد گزارشگر ملزم به رعایت:54-64
اسلاید 59: نحوه ارائه و طبقهبندی اقلام در صورتهای مالی از یک دوره به دوره بعد نباید تغییر کند مگر در مواردی که:الف) تغییری عمده در ماهیت عملیات واحد گزارشگر یا تجدید نظر در نحوه ارائه صورتهای مالی حاکی از این باشد که تغییر مزبور به ارائه مناسبتر معاملات یا سایر رویدادها منجر شود؛ یاب)تغییری در نحوه ارائه، به موجب یک استاندارد حسابداری بخش عمومی الزامی شود. ثبات رویه در نحوه ارائه55-64
اسلاید 60: اهمیت و تجمیع:تمام اقلام با اهمیت باید به طور جداگانه در صورتهای مالی ارائه شود. مبالغ کم اهمیت باید با مبالغ دارای ماهیت یا کارکرد مشابه جمع شود و نیازی به ارائه جداگانه آنها نیست.تهاتـر:داراییها، بدهیها، درآمدها و هزینهها نباید با هم تهاتر شود مگر اینکه تهاتر آنها طبق استاندارد حسابداری بخش عمومی دیگری الزامی یا مجاز شده باشداطلاعات مقایسهای:صورتهای مالی باید در برگیرنده اقلام مقایسهای دوره قبل باشد به جز در مواردی که یک استاندارد حسابداری بخش عمومی نحوه عمل دیگری را مجاز یا الزامی کرده باشد. اطلاعات مقایسهای تشریحی تا جایی باید افشا شود که جهت درک صورتهای مالی دوره جاری مربوط تلقی گردد. 56-64
اسلاید 61: به موقع بودن:چنانچه صورتهای مالی ظرف مدت معقولی بعد از تاریخ صورت وضعیت مالی در اختیار استفادهکنندگان قرار نگیرد، سودمندی آن کاهش مییابد. واحد گزارشگر باید صورتهای مالی خود را حداکثر ظرف مهلت مقرر در قوانین و مقررات مربوط منتشر کند. عواملی نظیر پیچیدگی عملیات واحد گزارشگر، دلیل کافی برای خودداری از گزارشگری به موقع محسوب نمیشود.چرخه عملیاتی:چرخه عملیاتی به زمان صرف شده برای تبدیل ورودیها یا منابع به خروجیها اطلاق میشود. در مواقعی که چرخه عملیاتی معمول یک واحد گزارشگر به روشنی قابل تشخیص نیست، فرض بر این است که طول آن دوازده ماه باشد.57-64
اسلاید 62: الف) داراییهای ثابت مشهود؛ب) سرمایهگذاریها؛پ) داراییهای نامشهود؛ت) موجودی مواد و کالا؛ث) پیشپرداختهاج) حسابها و اسناد دریافتنی حاصل از عملیات مبادلهای؛چ) حسابها و اسناد دریافتنی حاصل از عملیات غیرمبادلهای؛ح) موجودی نقد؛خ) حسابها و اسناد پرداختنی حاصل از عملیات مبادلهای؛د) حسابها و اسناد پرداختنی حاصل از عملیات غیرمبادلهای؛ذ) پیشدریافتهار) ذخایر؛ز) بدهیهای غیرجاری؛ وژ) ارزش خالص. اطلاعاتی که در صورت وضعیت مالی ارائه می شود
اسلاید 63: یک دارایی زمانی به عنوان دارایی جاری طبقهبندی میشود که :الف) انتظار رود در چرخه عملیاتی معمول واحد گزارشگر به وجه نقد تبدیل شود یا برای فروش یا مصرف در این چرخه نگهداری شود؛ب) اساساً به منظور داد و ستد نگهداری شود؛پ) انتظار رود طی دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری به وجه نقد تبدیل شود یا به فروش یا به مصرف برسد؛ یات)وجه نقدی که استفاده از آن، حداقل به مدت دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری، محدود نشده باشد.داراییهایی که فاقد معیارهای بالا هستند باید به عنوان داراییهای غیرجاری طبقهبندی شوند. تمایز بین اقلام جاری و غیرجاری
اسلاید 64: یک بدهی زمانی به عنوان بدهی جاری طبقهبندی میشود که :الف) انتظار رود در چرخه عملیاتی معمول واحد گزارشگر تسویه شود؛ب) طی دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری تسویه شود؛ یا پ) واحد گزارشگر حق بی قید و شرطی برای به تعویق انداختن تسویه بدهی طی حداقل دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری نداشته باشد.بدهیهایی که فاقد معیارهای بالا هستند باید به عنوان بدهیهای غیرجاری طبقهبندی شوند. بدهی جاری و غیر جاری59-64
اسلاید 65: کلیه درآمدها و هزینههای شناسایی شده در یک دوره باید در صورت تغییرات در وضعیت مالی آن دوره گنجانده شود، الف) درآمدهای عمومی؛ب) واریزی به خزانه از محل درآمد عمومی؛پ) دریافتی از خزانه از محل اعتبارات تخصیص یافته؛ت) دریافتی از خزانه از محل درآمدهای اختصاصی؛ث) کمکهای بلاعوض؛ج) سایر درآمدها؛چ)هزینهها به تفکیک فصول هزینه (شامل هزینه استهلاک و کاهش ارزش داراییها)ح)خالص تغییر در وضعیت مالی دوره. صورت تغییرات در وضعیت مالی
اسلاید 66: الف) خالص تغییر در وضعیت مالی دوره؛ب) درآمدها و هزینههایی که شناسایی آنها به طور مستقیم در ارزش خالص به موجب قانون یا سایر استانداردهای حسابداری بخش عمومی الزامی شده باشد؛ وپ) اثرات ناشی از تغییر در رویههای حسابداری و اصلاح اشتباهات.همچنین، واحد گزارشگر باید موارد زیر را در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص یا یادداشتهای توضیحی افشا کند:الف) مانده ارزش خالص در ابتدا و پایان دوره و تغییرات آن طی دوره؛ ب) تغییرات مبلغ دفتری اجزای گردش حساب تغییرات در ارزش خالص (اجزایی که به صورت جداگانه افشا میشوند) طی دوره.گردش حساب تغییرات در ارزش خالص
اسلاید 67: 1) آثار ناشی از تغییر در برآوردهای حسابداری می بایست در صورت تغییرات در وضعیت مالی درج گردد.2) اصلاح اشتباهات و آثار ناشی از تغییر در رویه های حسابداری می بایست در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص منعکس گردد.3) مازاد تجدید ارزیابی و سود یا زیان حاصل از تسعیر صورتهای مالی عملیات خارجی اگر چه با تعریف درآمد و هزینه منبطق می باشد لیکن می بایست در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص منعکس گردد. چند نکته در خصوص شناسایی برخی از اقلام در صورتهای مالی
اسلاید 68: عملیات مبادله ای:در برخی عملیات، ارزش منابع دریافتی با مابهازای پرداختی تقریباً برابر است. به این گونه عملیات، مبادله اطلاق میشود.عملیات غیرمبادلهای: در سایر عملیات یک واحد منابعی را بدون پرداخت مابهازا یا در قبال مابهازای اندکی دریافت میکند، به عنوان مثال، اخذ مالیات به موجب قانون. اگر چه دولت، خدمات عمومی متنوعی به مؤدیان مالیاتی ارائه میکند، اما این خدمات، مابهازای مالیات دریافتی از عموم نیست. چند نکته در خصوص شناسایی برخی از اقلام در صورتهای مالی
اسلاید 69: نمونه سال 1393نمونه سال 139460-64بخش خصوصی
اسلاید 71: 62-64
اسلاید 72: 63-64
اسلاید 73: 45-64استانداردهاي بخش عمومي شماره 2 : نحوه ارائه اطلاعات بودجه اي در صورتهاي مالي
اسلاید 74: هدف و دامنه كابرد. این استاندارد مقایسه بودجه و عملکرد ناشی از اجرای بودجه را در صورتهای مالی واحدهای گزارشگر الزامی میکند. همچنین طبق این استاندارد، واحدهای گزارشگر ملزم به افشای دلایل تفاوتهای با اهمیت بین بودجه و عملکرد میباشند. با رعایت الزامات این استاندارد، بخشی از وظیفه پاسخگویی واحدهای بخش عمومی ایفا میگردد و شفافیت صورتهای مالی آنها از طریق ارائه موارد زیر بهبود مییابد:الف.رعایت بودجههای مصوبب. میزان دستیابی به اهداف بودجه
اسلاید 75: اعتبار: عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامههای دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.بودجه: برنامه مالی واحد گزارشگر است که برای یک سال مالی، تهیه شده و حاوی پیشبینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینهها و مخارج برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل به سیاستها و هدفهای قانونی میشود.بودجه اولیه: اولین بودجه مصوب برای سال مالی است. بودجه نهایی: شامل همه تغییرات مصوب صورت گرفته جهت اصلاح بودجه اولیه است.تعاريف
اسلاید 76: تخصیص اعتبار: مجوز استفاده از تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب است. عملکرد: عبارت است از نتایج حاصل از اجرای بودجه. مبنای بودجهای: عبارت است از مبنایی که بودجه براساس آن تهیه میشود. مبنای حسابداری: عبارت است از مبنای تعهدی، نقدی یا مبنای دیگری که صورتهای مالی براساس آن تهیه میشود. مبنای قابل مقایسه: عبارت است از تعدیل مبالغ عملکرد طبق مبنایحسابداری ، طبقهبندی، شخصیت گزارشگری و دوره مالی مشابه با بودجه.تعاريف
اسلاید 77: برآورد تمام منابع و مخارج در بودجه اولیه امکانپذیر نیست. در برخی موارد، لازم است بودجه اولیه از طریق متمم بودجه تعدیل شود. به عنوان مثال میتوان از بودجه موردنیاز برای جبران آثار حوادث یا بلایای طبیعی نام برد. علاوه بر این، ممکن است در مواردی براساس مجوز قانونی، در داخل طبقهبندیهای بودجهای تغییراتی داده شود ولی این تغییرات در جمع بودجه، تغییری ایجاد نکند. این گونه موارد که اصلاحیه بودجه نام دارند نیز سبب تعدیل بودجه اولیه میشوند. بودجه نهایی شامل همه اصلاحات و متممها میباشد.بودجه اولیه و بودجه نهایی
اسلاید 78: این استاندارد واحد گزارشگر را ملزم میکند تا مقایسه بودجه و عملکرد را ارائه کند. مقایسه بودجه و عملکرد باید اطلاعات لازم شامل موارد زیر را برای اعمال نظارت قانونی فراهم سازد: الف.مقایسه بودجه اولیه و نهایی؛ب.مقایسه بودجه نهایی و عملکرد براساس یک مبنای قابل مقایسه؛ پ.افشای دلایل تفاوتهای با اهمیت بین بودجه نهایی با بودجه اولیه و عملکرد در یادداشتهای توضیحی را برای اعمال نظارت قانونی فراهم سازد:مقایسه بودجه و عملکرد
اسلاید 79: ارائه صورت مقایسه بودجه و عملکرد:واحد گزارشگر باید مقایسه بودجه و عملکرد را در قالب یک صورت مالی ارائه کند.افشای تغییرات در بودجه اولیه:واحد گزارشگر باید توضیحات کافی در مورد تفاوت بین بودجه اولیه و نهایی را در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی ارائه کند.مبنای قابل مقایسه:تمام مقایسههای بین بودجه و عملکرد باید برمبنای قابل مقایسه با بودجه ارائه شود. مقایسه بودجه و عملکرد برمبنای حسابداری (تعهدی، نقدی یا سایر مبانی جامع)، مبنای طبقهبندی، شخصیت گزارشگری و دوره مالی مشابه با بودجه ارائه میگردد. انجام این کار، اطمینان میدهد که افشای اطلاعات پیرامون رعایت بودجه در صورتهای مالی بر مبنایی مشابه با بودجه است
اسلاید 80: واحد گزارشگر باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی، دوره بودجه را افشا کند.واحد گزارشگر باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی، واحدهای منظور شده در بودجه خود را مشخص کند.در مواردی که مبنای تهیه صورتهای مالی با بودجه متفاوت است، عملکرد برمبنای قابل مقایسه با بودجه باید با مبالغ مربوط در صورتهای مالی، تطبیق داده شود. همچنین هرگونه تفاوت در مبنای تهیه و طبقهبندی، دوره و شخصیت گزارشگری نیز باید مشخص گردد. این صورت تطبیق باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی افشا شود.چند نکته
اسلاید 81: تفاوت در مبنا، زمانی رخ میدهد که بودجه بر مبنایی غیر از مبنای حسابداری مورد عمل در صورتهای مالی تهیه شده باشد. برای مثال ممکن است بودجه برمبنای نقدی و صورتهای مالی برمبنای تعهدی تهیه شده باشد. همچنین ممکن است تفاوتهایی در نحوه طبقهبندی صورتهای مالی و بودجه وجود داشته باشد.تفاوت در زمانبندی، هنگامی اتفاق میافتد که دوره بودجه، متفاوت از دوره گزارشگری صورتهای مالی باشد.تفاوت در شخصیت واحد گزارشگری، وقتی اتفاق میافتد که برخی برنامهها یا واحدها در تهیه صورتهای مالی منظور شده باشد، اما در بودجه واحد گزارشگر لحاظ نشده باشد. چند نکته
اسلاید 83: 45-64استانداردهاي بخش عمومي شماره 3 : درآمد حاصل از عمليات غيرمبادله اي (ماليات و انتقالات)
اسلاید 84: هدف1.هدف این استاندارد، ارائه الزاماتی برای گزارشگری مالی درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای است. این استاندارد، موضوعات مرتبط با شناسایی و اندازهگیری این نوع درآمدها را مورد بحث قرار میدهد.كاربرد2.این استاندارد باید برای حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای بکار گرفته شود. این استاندارد در خصوص ترکیب واحدهای گزارشگر که عملیات غیرمبادلهای محسوب میشود، کاربرد ندارد.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید 85: تعاريفمبادله: عملياتي است كه به موجب آن دارايي يا خدمت به ارزش منصفانه داد و ستد مي شود.عمليات غيرمبادله اي: رويدادي است كه با تعريف مبادله منطبق نباشد.که عمده آن شامل مالیات، انتقالات (نقدی یا غیرنقدی)، از جمله کمک و هدایا، بخشودگی بدهی و جرایم.ماليات: وجوهي كه توسط واحدهاي بخش عمومي طبق قوانين و مقررات، تحت عنوان ماليات يا عوارض قابل دريافت است.انتقالات: جريان ورودي يا كاهش جريان خروجي منافع اقتصادي آتي حاصل از عمليات غيرمبادله اي، به استثناي ماليات، است.جرايم: وجوه قابل دريافت توسط واحدهاي بخش عمومي كه به موجب قانون توسط دادگاه يا ساير مراجع قانوني به دليل نقض قوانين و مقررات تعيين مي شود.
اسلاید 86: درآمد:درآمد عبارتست از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره میشود. نکته: هرگاه واحد گزارشگر در ارتباط با درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای هزینههایی را متحمل شود، درآمد عبارت از جریان ورودی ناخالص منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه خواهد بود و هرگونه جریان خروجی مرتبط با منابع به عنوان هزینه یا دارایی، شناسایی میشود. درآمد
اسلاید 87: :داراییهای انتقالی مشروط:چنانچه واحـد گزارشگر ملزم باشد دارایی انتقالی را طبق شرایط مشخص بکار گیرد و در صورت نقض این شرایط، اصل دارایی یا معادل ارزش آن را به انتقالدهنده برگرداند، کنترل دارایی، مشروط محسوب و یک تعهد فعلی برای انتقال منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به اشخاص ثالث ایجاد میگردد. در چنین وضعیتی واحـد گزارشگر ملزم است از دارایی برای ارائه خدمات یا تحویل کالا به اشخاص ثالث طبق شرایط مشخص شده استفاده کند یا آن را به انتقالدهنده برگشت دهد. بنابراین همزمان با دریافت دارایی یک بدهی نیز ایجاد میشود.داراییهای احتمالی:اقلامی که ویژگیهای اصلی دارایی را داشته باشد اما معیارهای شناخت را احراز نکند، میتواند در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی به عنوان دارایی احتمالی افشا شود.
اسلاید 88: شناسایی درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهایجریان ورودی منابع حاصل از عملیات غیرمبادلهای که به عنوان دارایی شناسایی میشود، باید به عنوان درآمد نیز شناسایی گردد به جز بخشی که در ازای آن، بدهی شناسایی میشود.نکته :در مواردی که جریان ورودی منابع حاصل از عملیات غیرمبادلهای همراه با شناسایی بدهی است، متناسب با ایفای تعهدات مربوط، مبلغ دفتری بدهی کاهش و معادل آن درآمد شناسایی میشود.اندازهگیری درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهای:درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهای باید به میزان افزایش در خالص داراییهای شناسایی شده توسط واحد گزارشگر، اندازهگیری شود.
اسلاید 89: نکته: واحد گزارشگر، درآمد مرتبط با مالیات را زمانی شناسایی میکند که رویداد مشمول مالیات اتفاق افتاده باشد و معیارهای شناخت دارایی نیز احراز شده باشد.نکته: مالیات تنها برای دولت و شهرداریها درآمد تلقی میشود. واحد گزارشگری که به نمایندگی از طرف دولت یا شهرداریها مالیات را وصول میکند (مانند سازمان امور مالیاتی کشور یا گمرک جمهوری اسلامی ایران)، از این بابت درآمد شناسایی نمیکندنکته: منابع مالیاتی دریافت شده پیش از وقوع رویداد مشمول مالیات به عنوان دارایی و بدهی (پیشدریافت) شناسایی میشود؛ زیرا رویدادی که ایجادکننده حق نسبت به مالیات باشد برای واحد گزارشگر رخ نداده مالیات
اسلاید 90: نکته: داراییهای حاصل از مالیات به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشود. نکته: اندازهگیری درآمد حاصل از مالیات به صورت برآوردی میتواند سبب ایجاد تفاوت بین مبلغ درآمد شناسایی شده و مبلغ دریافتی یا دریافتنی از مؤدیان در دورههای گزارشگری بعد (در رابطه با دوره گزارشگری جاری) شود. این تفاوتها به عنوان تغییر در برآورد محسوب میشود و به دورههای قبل تسری داده نمیشود.مالیات
اسلاید 91: نکته : واحد گزارشگر، درآمد ناشی از انتقالات را زمانی شناسایی میکند که منابع انتقالی معیارهای شناخت دارایی را احراز کند یا اینکه بخشودگی بدهی قطعی شده باشد.نکته: انتقالات، جریان ورودی یا کاهش جریان خروجی منافع اقتصادی آتی حاصل از عملیات غیرمبادلهای به غیر از مالیات شامل کمکهای بلاعوض، جرایم، هدایا و بخشودگی بدهی میباشد.نکته: منابع حاصل از انتقالات، هنگامی شناسایی میشود که تعریف دارایی را احراز کند و ارزش منصفانه آن به گونهای اتکاپذیر، قابل اندازهگیری باشد. در برخی شرایط خاص، مانند بخشودگی بدهی، واحد گزارشگر به جای شناسایی دارایی، مبلغ دفتری بدهی شناسایی شده را کاهش میدهد.انتقالات
اسلاید 92: اندازهگیری داراییهای و بخشودگی بدهی حاصل از انتقالاتداراییهای حاصل از انتقالات به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشود. و درخصوص بخشودگی بدهی ها افزایش در ارزش خالص را معادل مبلغ دفتری بدهی، به عنوان درآمد شناسایی میکند زیرا بدهی شناسایی شده قبلی، تسویه گردیده است. نکته:جرایم هنگامی به عنوان درآمد شناسایی میشود که مبالغ دریافتنی، تعریف دارایی را احراز کند و به گونهای اتکاپذیر قابل اندازهگیری باشد. هنگامی که واحد گزارشگر به عنوان نماینده، جرایم را جمعآوری میکند، جریمه، درآمد آن واحد محسوب نمیشود.انتقالات، جرایم
اسلاید 93: کمکها و هدایاکمکها و هدایا، انتقال داوطلبانه داراییهای نقدی و غیرنقدی از یک شخص حقیقی یا حقوقی به واحد گزارشگر است که معمولاً شرطی در مورد استفاده از آن وجود ندارد. کمکها و هدایا هنگامی به عنوان دارایی و درآمد شناسایی میشود که جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به درون واحد گزارشگر، محتمل بوده و ارزش منصفانه داراییها به گونهای اتکاپذیر، قابل اندازهگیری باشد.نکته: در زمان شناخت اولیه، کمکها و هدایای غیرنقدی به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشودکمکها و هدایا
اسلاید 94: وثایقوثیقه، تعهدی مشروط برای انتقال دارایی به واحد دریافت کننده است. وثیقه، تعریف دارایی را احراز نمیکند زیرا واحد دریافتکننده قادر به کنترل دسترسی انتقال دهنده به منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه موجود در وثیقه نیست. نکته : واحدهای گزارشگر، اقلام مورد وثیقه را به عنوان دارایی یا درآمد شناسایی نمیکنند. وثایق
اسلاید 95: استانداردهاي بخش عمومي شماره 4 : درآمد حاصل از عمليات مبادله اي
اسلاید 96: هدف: هدف این استاندارد، ارائه نحوه عمل حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات مبادلهای است. اقلام دیگری که باید به عنوان درآمد شناسایی گردند در سایر استانداردها مطرح میشوند و در دامنه کاربرد این استاندارد قرار نمیگیرند.دامنه کاربرد:این استاندارد باید برای حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات مبادلهای زیر بکار گرفته شود:الف .ارائه خدمات؛ب.فروش کالا؛ وپ.استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر که مولد سود تضمین شده، درآمد، حق امتیاز و سود سهام است.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید 97: نکته: فروش کالاها یا ارائه خدمات را میتوان نمونهای از درآمدهای مبادلهای دانست نکته: ارائه خدمات، معمولاً متضمن اجرای وظیفهای مورد توافق، طی مدتی معین توسط واحـد گزارشگر است.نکته: فروش کالا شامل کالای تولید شده توسط واحـد گزارشگر برای فروش، کالای خریداری شده جهت فروش و همچنین اموال نگهداری شده برای فروش است.نکته: استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر منجر به تحصیل درآمدهای :الف.سود تضمین شده: مبالغی که بابت استفاده از وجوه نقد یا معادل وجه نقد واحـد گزارشگر مطالبه میشود،ب.درآمد حق امتیاز: مبالغی که بابت استفاده از داراییهای غیرجاری واحـد گزارشگر نظیر امتیاز بهرهبرداری از معادن، ساخت، علایم تجاری و حق انتشار مطالبه میشود، پ.سود سهام: مبالغی از سود توزیع شده واحد سرمایهپذیر که متناسب با سهمالشرکه واحـد گزارشگر عاید آن میشود.درآمد مبادله ای
اسلاید 98: اندازهگیری درآمد حاصل از عملیات مبادلهایدرآمد حاصل از عملیات مبادلهای باید به ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی یا دریافتنی اندازهگیری شود.و در صورتی که مابهازای مربوط به شکل غیرنقدی باشد، درآمد براساس ارزش منصفانه مابهازای دریافتی یا دریافتنی اندازهگیری میشود.ارائه خدماتهرگاه ماحصل ارائه خدمات را بتوان بهگونهای اتکاپذیر برآورد کرد، درآمد مربوط باید با توجه به میزان خدمات ارائه شده شناسایی شود.نکته: یکی از شرایط شناسایی درآمد حاصل از ارائه خدمات، محتمل بودن جریان ورودی منافع اقتصادی است. با این حال، در صورت وجود ابهام در مورد قابلیت وصولبخشی از درآمد شناسایی شده قبلی، مبلغ غیرقابل وصول یا مبلغی که بازیافت آن دیگر محتمل نیست، به عنوان هزینه و نه به صورت تعدیل درآمد شناسایی شده قبلی، در حسابها منظور میشود.درآمد مبادله ای
اسلاید 99: فروش کالادرآمد حاصل از فروش کالا باید زمانی شناسایی شود که کلیه شرایط زیر تحقق یافته باشد:الف. واحـد گزارشگر مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالای مورد معامله را به خریدار منتقل کرده باشد؛ب. واحـد گزارشگر دخالت مدیریتی مستمر در حدی که معمولاً با مالکیت همراه است یا کنترل مؤثری نسبت به کالای فروش رفته اعمال نکند؛پ. مبلغ درآمد را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد؛ت. جریان منافع اقتصادی مرتبط با فروش به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد؛ وث. مخارجی که در ارتباط با کالای فروش رفته تحمل شده یا خواهد شد را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد.درآمد مبادله ای
اسلاید 100: نکته:برای شناخت درآمد، محتمل بودن جریان منافع اقتصادی مرتبط با معامله به درون واحـد گزارشگر شرط اساسی است.نکته:درآمد و هزینههای مرتبط با یک معامله یا رویداد به طور همزمان شناسایی میشود. این فرایند، عموماً ”تطابق درآمد و هزینه“ نامیده میشود. نکته: درآمدهای عملیات مبادلهای ناشی از استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر که متضمن سود تضمین شده، درآمد حق امتیاز و سود سهام است به شرط تحقق شرایط زیر شناسایی شود:الف.جریان منافع اقتصادی عملیات مذکور به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد، وب.مبلغ درآمد مربوطه را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد.درآمد مبادله ای
اسلاید 101: نکته: درآمد سود تضمین شده براساس مدت زمان و با توجه به مانده اصل طلب و نرخ مربوط شناسایی می گردد.نکته: درآمد حق امتیاز طبق محتوای قرارداد مربوط شناسایی میگردد.نکته: درآمد سود سهام حاصل از سرمایهگذاریهایی که به روش ارزش ویژه ثبت نشده است، در زمان احراز حق دریافت توسط سهامدار، به استثنای سود سهام حاصل از سرمایهگذاری در واحدهای فرعی و وابسته شناسایی میگرددنکته: در برخی شرایط، مثلاً، در مواردی که سود سهام از محل اندوختهها یا سود انباشته مصوب پیش از تحصیل سرمایهگذاری اعلام میشود، اینگونه مبالغ معرف بازیافت بخشی از بهاي تمام شده سرمایهگذاری است و درآمد محسوب نمیشود.درآمد مبادله ای
اسلاید 102: استانداردهاي بخش عمومي شماره 5 : داراييهاي ثابت مشهود
اسلاید 103: هدف:هدف اين استاندارد، تجويز نحوه حسابداري داراييهايثابت مشهود است تا استفادهکنندگان صورتهاي مالي بتوانند اطلاعات مربوط به سرمايهگذاري واحد گزارشگر در اين داراييها و تغييرات آن را تشخيص دهند.دامنه كاربرد:اين استاندارد بايد براي حسابداري تمام داراييهاي ثابت مشهود بكار گرفته شود، مگر اين که:الف. به موجب استانداردي ديگر، نحوه حسابداري متفاوتي مجاز يا الزامي شده باشد؛ب. داراییهای مورد نظر، مرتبط با میراث ملی باشدهدف و دامنه کاربرد
اسلاید 104: ارزش اقتصادي : ارزش فعلي خالص جريانهاي نقدي آتي یا خالص ارزش خدمات ناشي از کاربرد مستمر دارايي ازجمله جريانهاي نقدي ناشي از واگذاري نهايي آن یا مبلغ مورد انتظار برای تسویه یک بدهی.ارزش باقيمانده : مبلغ برآوردي که واحد گزارشگر در حال حاضر ميتواند از واگذاري دارايي پس از كسر مخارج برآوردي واگذاري بدست آورد، با اين فرض که دارايي در وضعيت متصور در پايان عمر مفيد باشد.خالص ارزش فروش : مبلغ وجه نقد يا معادل آن که از طريق فروش دارايي در شرايط عادي و پس از کسر کليه هزينههاي مرتبط با فروش حاصل ميشود.ارزش منصفانه: مبلغی است که خریداری مطلع و مایل و فروشندهای مطلع و مایل میتوانند در معاملهای حقیقی و در شرایط عادی، یک دارایی را در ازای مبلغ مزبور با یکدیگر مبادله کنند.تعاريف
اسلاید 105: شناخت:مخارج مرتبط با يک قلم دارايي ثابت مشهود، تنها زماني به عنوان دارايي شناسايي ميشود که:الف.جريان منافع اقتصادي آتي یا خدمات بالقوه مرتبط با دارايي به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد، وب . بهاي تمام شده یا ارزش منصفانه دارايي به گونهاي اتکاپذير قابل اندازهگيري باشد.نکته: قطعات يدکي و ابزار تعميراتي معمولاً به عنوان موجودي محسوب و در زمان مصرف به عنوان هزينه شناسايي ميشود. با اين حال، قطعات عمده آماده جايگزيني، در صورتي که انتظار رود بيش از يک دوره مالي مورد استفاده واحد گزارشگر واقع شود، به عنوان دارايي ثابت مشهود محسوب ميشوددارایی ثابت
اسلاید 106: مخارج بعدي:مخارج بعدي مرتبط با دارايي ثابت مشهود تنها زماني به مبلغ دفتري دارايي اضافه ميشود که مخارج انجام شده موجب بهبود وضعيت دارايي در مقايسه با استاندارد عملکرد ارزيابي شده اوليه آن گردد، بهگونهاي که شواهد کافي مبني بر وقوع جريان منافع اقتصادي آتی یا خدمات بالقوه ناشي از اين مخارج به درون واحد گزارشگر وجود داشته باشد.دارایی ثابت
اسلاید 112: اندازهگيري پس از شناخت:روش بهاي تمام شدهدارايي ثابت مشهود پس از شناخت بايد به مبلغ دفتري يعني بهاي تمام شده پس از کسر استهلاک انباشته و زیان کاهش ارزش انباشته، منعکس شود.روش تجديد ارزيابيپس از شناخت دارايي ثابت مشهود، چنانچه ارزش منصفانه بهگونهاي اتکاپذير قابل اندازهگيري باشد، بايد آن را به مبلغ تجديد ارزيابي يعني ارزش منصفانه در تاريخ تجديد ارزيابي پس از کسر استهلاک انباشته و کاهش ارزش انباشته بعد از تجديد ارزيابي، ارائه کرد. پس از انجام تجديد ارزيابي، استهلاک انباشته قبلي حذف و مبلغ تجديد ارزيابي، از هر نظر جايگزين ناخالص مبلغ دفتري قبلي آن دارايي خواهد شد.دارایی ثابت
اسلاید 113: نکته: تناوب تجديد ارزيابي به تغييرات ارزش منصفانه داراييهاي تجديد ارزيابي شده بستگي دارد. چنانچه ارزش منصفانه داراييهاي تجديد ارزيابي شده، تفاوت با اهميتي با مبلغ دفتري آن داشته باشد، تجديد ارزيابي بعدي ضرورت دارد.نکته: هرگاه يك قلم از داراييهاي ثابت مشهود تجديد ارزيابي شود، تجديد ارزيابي تمام اقلام طبقهاي كه دارايي مزبور به آن تعلق دارد، الزامي است.نکته: تجديد ارزيابي داراييهاي ثابت مشهود، بايد توسط ارزيابان مستقل و داراي صلاحيت حرفهاي، انجام شود.نکته: افزايش مبلغ دفتري يك دارايي ثابت مشهود درنتيجه تجديد ارزيابي آن مستقيماً تحت عنوان مازاد تجديد ارزيابي ثبت و در صورت وضعیت مالی به عنوان بخشي از ارزش خالص جامع طبقهبندي ميشوددارایی ثابت
اسلاید 114: نکته: مازاد تجديد ارزيابي منعکس شده در سرفصل ارزش خالص جامع، بايد در زمان برکناري دائمی يا واگذاري دارايي مربوط يا متناسب با استفاده از آن توسط واحد گزارشگر، مستقيماً در گردش حساب ارزش خالص منظور شود.نکته: كاهش مبلغ دفتري يك دارايي ثابت مشهود درنتيجه تجديد ارزيابي آن بهعنوان هزينه شناسايي ميشود. هرگاه كاهش مزبور عكس يك افزايش قبلي ناشي از تجديد ارزيابي باشد كه به حساب مازاد تجديد ارزيابي منظور شده است، دراينصورت، اين كاهش بايد تا ميزان مازاد تجديد ارزيابي مربوط به همان دارايي به بدهکار حساب مازاد تجديد ارزيابي منظور گردد و باقيمانده بهعنوان هزينه شناسايي شود.دارایی ثابت
اسلاید 115: جهت تخصيص سيستماتيك مبلغ استهلاكپذير يك دارايي طي عمر مفيد آن ميتوان روشهاي متفاوتي را بهكار گرفت. اين روشها شامل خطمستقيم، نزولي و تعداد توليد يا كاركرد است. در روش خط مستقيم، مبلغ استهلاک دارايي طي عمر مفيد آن، ثابت است. در روش نزولي، مبلغ استهلاك طي عمر مفيد آن سال به سال كاهش مييابد. در روش تعداد توليد يا کارکرد، استهلاك برمبناي توليد يا کارکرد مورد انتظار دارايي محاسبه ميشود. روش استهلاك مورد استفاده براي هر دارايي براساس الگوي مصرف منافع اقتصادي یا خدمات بالقوه مورد انتظار آن دارايي انتخاب ميشود و بهطور يكنواخت از دورهاي به دوره ديگر اعمال ميگردد مگر آنكه در الگوي مصرف منافع اقتصادي یا خدمات بالقوه مورد انتظار دارايي تغييري بهوجود آيد.دارایی ثابت
اسلاید 116: کاهش ارزش:مبلغ دفتری یک قلم دارایی ثابت مشهود باید به طور ادواری بررسی شود. هرگاه کاهشی در ارزش یک دارایی مشاهده شود و بازیافت بخشی از مبلغ دفتری آن غیرممکن به نظر رسد، مبلغ کاهش باید به عنوان هزینه دوره شناسایی و مبلغ دفتری دارایی از طریق ایجاد یک حساب کاهنده، به مبلغ بازیافتنی برآوردی کاهش داده شود، مگر آنکه کاهش مزبور عکس یک افزایش قبلی ناشی از تجدید ارزیابی باشد، در این صورت این کاهش باید به حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور و در گردش حساب ارزش خالص نیز منعکس شود.نکته: جبران خسارت وارده به داراييهاي ثابت مشهود توسط اشخاص ثالث بايد در صورت تغییرات در وضعیت مالی دورهاي منعکس گردد که قابل دریافت باشد.دارایی ثابت
اسلاید 117: برکناري دائمی و واگذارينکته: يك قلم دارايي ثابت مشهود در زمان واگذاري يا هنگامي كه منافع اقتصادي یا خدمات بالقوه آتي ناشی از بکارگیری یا واگذاري آن انتظار نميرود، بايد از صورت وضعیت مالی حذف شود.نکته:سود يا زيان ناشي از بركناري يا واگذاري دارايي ثابت مشهود بايد در زمان حذف، در صورت تغییرات در وضعیت مالی منظور شود، مگر در رابطه با فروش و اجاره مجدد که رعايت استاندارد حسابداري اجارهها الزامي ميباشد.نکته: سود يا زيان ناشي از حذف يک دارايي ثابت مشهود بايد معادل تفاوت بين خالص عوايد ناشي از واگذاري دارايي و مبلغ دفتري آن تعيين شود.برکناري دائمی و واگذاري
اسلاید 118: استانداردهاي بخش عمومي شماره 6 : داراييهاي ثابت مشهود
اسلاید 119: هدف:هدف این استاندارد تشریح نحوه حسابداری موجودیها است. مهمترین موضوع در حسابداری موجودیها، شناسایی بهای تمام شده به عنوان دارایی و انتقال آن به دورههای آتی جهت تطابق با رویدادهای مربوط استدامنه كاربرداين استاندارد، نحوه ارزشيابي و انعكاس موجوديها در صورتهاي مالي را تشريح ميكند و موارد زير را دربر نميگيرد:الف .كار در جريان پيشرفت پيمانهاي بلندمدت؛ب.ابزارهاي مالي؛پ.موجودي محصولات جنگلي و معدني؛ وت. تولیدات کشاورزی در زمان برداشت و داراییهای زیستی غیرمولد مربوط به فعالیت کشاوزی.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید 120: موجوديهاموجودیها شامل کالای خریداری شده و نگهداری شده جهت فروش مجدد، کالای ساخته شده، کار در جریان ساخت، و مواد و ملزومات آماده برای مصرف در تولید است. همچنین موجودیها شامل کالای خریداری شده یا تولید شده جهت توزیع به سایر بخشها و واحدها، بدون مطالبه بها یا مطالبه بهای ناچیز میباشداندازهگیری موجودیهانکته : موجودیها باید برمبنای اقل بهاي تمام شده و خالص ارزش فروش تکتک یا گروههای اقلام مشابه، اندازهگیری شود.نکته:موجودیهای تحصیل شده از طریق عملیات غیرمبادلهای، به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل اندازهگیری میشوند.نکته :موجودیهای نگهداری شده جهت مقاصد زیر باید برمبنای اقل بهاي تمام شده و ارزش جایگزینی اندازهگیری شوند:الف. توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز؛ یاب .مصرف در فرایند تولید کالا جهت توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز.موجودیها
اسلاید 121: بهاي تمام شده موجودیهابهاي تمام شده موجودیها باید در برگیرنده مخارج خرید، مخارج تبدیل و سایر مخارجی باشد که واحـد گزارشگر در جریان فعالیت معمول خود، برای رساندن کالا یا خدمات به مکان و شرایط فعلی آن متحمل شده است.مخارج خریدمخارج خرید شامل بهای خرید و هرگونه مخارج دیگری از قبیل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و مالیاتهای غیر قابل برگشت است که مستقیماً به خرید مربوط میگردد. تخفیفات تجاری از بهای خرید کسر میشود.موجودیها
اسلاید 123: مخارج تبديل مخارج تبديل شامل مخارجي است كه مستقيماً به اقلام توليدشده مربوط ميگردد (مانند كار مستقيم). مخارج تبديل همچنين شامل سربار توليد (اعم از ثابت و متغير) است كه براي تبديل مواد اوليه به محصول يا ارائه خدمات واقع ميشود.نکته: سربار ثابت توليد، آن بخش از مخارج غيرمستقيم توليد است كه در دامنه معینی از حجم توليد نسبتاً ثابت ميماند، مانند استهلاك و مخارج نگهداري ساختمان و تجهيزات كارخانه و مخارج مديريت كارخانه. نکته: سربار متغير توليد آن بخش از مخارج غيرمستقيم توليد است كه متناسب با تغيير حجم توليد تغيير مييابد، مانند مواد و دستمزد غيرمستقيمموجودیها
اسلاید 125: نکته: نمونههايي از مخارجي است كه در بهاي تمامشده موجوديها منظور نميشود و در دوره وقوع به عنوان هزينه شناسايي ميگردد:الف . ضايعات غیرعادی مواد، دستمزد و ساير مخارج توليد (ضايعات قابل كنترل)؛ب.مخارج انبارداري باستثناي مخارجي كه در فرايند توليد براي انبارداري محصولاتي كه نياز به پردازش بيشتر دارند، انجام ميشود؛پ.سربار اداري كه در رساندن موجوديها به مكان و شرايط فعلي نقشي ندارد؛ وت.مخارج فروش. نکته: مخارج مديريت عمومي، برخلاف مديريت عملياتي، مستقيماً به توليد جاري مربوط نميشود و لذا نبايد در مخارج تبديل (و درنتيجه، در بهاي تمام شده موجودیها) منظور گردد. موجودیها
اسلاید 126: نکته: بهاي تمام شده موجودیهایی که معمولاً قابل داد و ستد نیستند و کالاها و خدماتی که برای یک پروژه خاص تولید و تفکیک شدهاند، باید به روش شناسایی ویژه محاسبه شود.نکته: شناسایی ویژه، روشی است که در آن مخارج مختص هر یک از اقلام موجودی به آن قلم اختصاص مییابد. این روش برای اقلامی مناسب است که صرف نظر از خرید یا تولید، برای پروژههای خاصی در نظر گرفته شدهاندنکته: بهاي تمام شده موجودیها به جز موجودیهایی که معمولاً قابل داد و ستد نیستند و کالاها و خدماتی که برای یک پروژه خاص تولید و تفکیک شدهاند، باید به روش اولین صادره از اولین وارده و یا میانگین موزون محاسبه شودموجودیها
اسلاید 128: نکته : کاهش ارزش موجودیها به خالص ارزش فروش مبتنی بر این دیدگاه است که داراییها نباید به مبلغی بیشتر از خدمات بالقوه و منافع اقتصادی مورد انتظار حاصل از فروش، معاوضه، توزیع یا استفاده آنها، در صورتهای مالی منعکس شود.نکته : مبلغ دفتري موجودیهاي فروخته، معاوضه یا توزیع شده بايد در دورهاي كه درآمد مربوط شناسايي ميگردد، به عنوان هزينه شناسايي شود. اگر درآمدی وجود نداشته باشد، هزینه هنگام توزیع کالا یا ارائه خدمات شناسایی میشود.نکته: واحـد گزارشگر ارائه کننده خدمات هنگامی موجودیها را به عنوان هزینه شناسایی میکند که خدمات، ارائه یا صورتحساب صادر شده باشد.موجودیها
اسلاید 130: با تشکر از حسن توجه شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.