صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
i Per > ‏م‎ و 7 سرا شد ع ‎ok eo‏ te ieee a a FT

صفحه 4:
بار پیش بینی شده اطلاعات واقعی سربار نظیر هزینه های آب و برق مصرفی ... و يا سرباری که ‎SONS)‏ تخصیص ‎eh co‏ ممچنین ‎bea‏ 4 هزینه های سربار مانند هزینه تعمیر ماشین آلات ممکن است در اص از یک دوره مالی اتفاق بیفتد که در صورت استفاده از اتمام شده محصول در آن مقطع زمانی خاص افزایش خواهد تمام شده کالای ساخته شده کالای ساخته شده در مقاطع خواهد ب ن لحاظ برای متظور نمودن هزینه های لد كالاى در جريان ساخت ء تنها راه ممکن که بتواند در یت را برآورده ساخته و نوسانات غير منطقى و غير قابل ز پیش تعیین شده سربار(نرخ جذب سربار) فى باشل" ‎ae‏ هم در سیستم هزینه پابی سفارش کار و هم در سیستم ‎٩‏ 2 ای مورد استفاده قرار می گیرد. اين نرخ حاصل تقسیم هزینه ‎A Ge‏ برآوردی(سربار پیش بینی شده) در یک دوره معیّن بر مبنای یت تربار بزای همان دوره می باشد. windows” 2

صفحه 5:

صفحه 6:
به طورکلی مبانی جذب سربار عبارتند از تعداد تولید- نرخ جذب سربار بر مبنای تعداد تولیده سادء ترج ‎in; WM‏ شرح زير محاسبه می شود برآورد هزیته های سربار ساخت - نرخ جذب سرباك یاف تعدا بو برآورد تعداد تولید

صفحه 7:
-هزينه دستمزد مستيم- نرخ جذب سربار بر اساس هزينه دستمزد مستقيم » متداولترين روش ‎Ss eat‏ ل 0 ۱ رآورد هزینه های سریار ساخت _ < نرخ جذب سربار بر مبنای هزینه ستمزد ee 00 020 | OOD Repo.) 1 220207 مستفیم و فز۲ یار ساخك وجود داشته و نرخهای دستعزد هر(ساعت کار برای كارها. ۱ ساعت ‎JUS‏ يار به ‎ ‎pee AR Speke ‎۳ 0 ‏ور‎ ee i Pe wher, eee ۳ ‏هزینه های سربار ساخت‎ ‏مشابه» متفاوت باشد.‎

صفحه 8:

صفحه 9:
0000 EST ECE T Tene) OXON O RON OoTE DUS BEEe eM Teen LeU) RENE SOS Ory مطلویست: يي مر مبان 0) تعداد تولید 260000000 و[ 900000 ا )غ0

صفحه 10:
در محاسبه نرخ جذب سربار ۰ سطح فعالیت انتخاب شده نیز همانند مبنای جذب سربار از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح فعالیتی که برای محاسبه نرخ جذب سریار انتخاب مى شود » بر نرخ جذب سربار و به تبع آن بر سربار جذب شده اثر می گذارد. سطوح مختلف فعالیت که مبتای محاسبه نرخ جذب سربار قرار می گیرد به شرح زیر است: ظرفیت اسمی- ظرفیت تولیدی کامل بدون در نظر گرفتن تعطیلات. اوقات بیکاری» زمان صرف شده برای تعمیر ماشین آلات و ... است. ظرفیت اسمی که ظرفیت ايده آل یا ظرفیت تئوری یا حداکثر ظرفیت نیز تامیده می شود غير واقع بينانه بوده و دستیابی به آن در عمل غیر ممکن می باشد به همین دلیل نمی تواند مبنای قابل قبولی برای تعیین نرخ جذب سربار قرار گیرد.

صفحه 11:
عملی- حداکثر سطحی از تولید است که با تولید کاراقابل دستیابی ‎2b‏ ی و تعطیلات در در کر 3 ‎Be‏ کافی برای فروش ‎Wa ie‏ با ۳ ‎che CES‏ نز مشگلاست. اما مسق لتر [ ‎shee‏ ‏ظرفیت عادی- میانگین ظر فیتهای مورا تشر کلیه نوسانات افصلی و-دوره؟ای کر آن لحاظ می گردد. در ظرفیت عادی هم آویقات بیکاری و تعطیلات و رم رف شده برای تعمیرماشین آلات و .۲ هل اوقات تلف شده به خاطر محدودیتهای فروش در نظر گرفته می شود. به همین دلیل» در اغلب موارد» ظرفیت عادی مبنای مناسبی برای جذب هزینه های سربار است. نرخ سرباری که در سطح ظرفیت عادی تعیین می شود باتغییر در تولید واقعی تغیبر نمی کند و در نتیجه بهای تمام شده هر واحد به مراتب مناسبتر خواهد بود. ‎il‏ استد دستیابی ‎ ‎

صفحه 12:

صفحه 13:
APSE SUM een sti ‏بدست می آیده‎ een EN. = ‏یا مینای جذب سریار < سریار جذبشدء‎

صفحه 14:

صفحه 15:
شرح زیر می توان خلاصه ‏

صفحه 16:

صفحه 17:
مثال©-2- در شرکت فزشتهس‌پار: برآورد شده برای سال 9*0 مبلغ ۳0000000 بوده است. در پایان دوره سربار متغیر جذب شده 060000 رال گزارش شده که (9۵9 کمتر, از سریار متغیر بودجه شده می باشك. سوباز ثابت واقعی دقبقا برابر با سربار ثابت بودجه شده است» اما نرخ سرباز متغبر واقعی (9600 کمتر از نرخ جذب سربار متغیر برنآژردی می باشد . مطلویست: محاسبه موارد زیر: سربار متغیر و ثابت بودجه شده 2 سربار جذب شده ,77 — سربار واقعی ۴ بودجه مجاز سریار اضافه پا کسر جذب سربار تفکیک اضافه یا کسر جذبٍ سریار به انحراف هزینه و 0% 1

صفحه 18:
300000 300000 Sturt Cart tee a cas

صفحه 19:
A dey wii ‏عدب فك‎

صفحه 20:
‎AS pais‏ تولیدی.............. جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته .......برای دوره مالی منتهی به ‎ ‏مواد مستقیم مصرف شده ‏نستمزد مصرف شده ‏سربار جذب شده ‏جمع هزينه هاى توليد ‏اضافه مى شود: موجودى كالاى در جريان ساخت اول دوره بهاى تمام شده كالاى در جريان ساخت طى دوره ‏کسر می شود: موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره ‏اضافه می شود: موجودی کالای ساخته شده اول دوره بهای تمام شده کالای آماده برای فروش ‏کسر می شود: موجودی کالای ساخته شده پایان دوره بهای تمام شده كالاى فروش رفته ‏اضافه (کسر) می شود: کسر يا اضافه جتب جذب سریار بهای تمام شده کالای فروش رفته واقعی ‏كو ماه کی ها ‎gous‏

صفحه 21:
مبنای جذب سربار بسح در بودجه قابل انعطاف هزینه های ثابت و متغیر باید تفکیک شود تا بتوان با هزینه های واقعی مقایسه و انحرافات مربوطه را محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قراز داد.,برای تفکیک هزینه ها به ثابت ژ متغیر روشهای گوناگونی وجود دارد که در فصول بعد به تفصیل مورد بحث قرأار خواهد گرفت. در این فصل, برای سهولت از روش بالاثرين و پایین ترین سطح فعالیت استفاده می شود. ‎eis‏ 1 ‎ci‏ 99 ۷

صفحه 22:
فرزآنهاز بودجه قابل انعطاف سربار استفاده می کند و مبنای جذب آن ۳ ۱ 8 ناف زير برای ال 9 تیه نده است: ۱ 11 لدم ساعتا زب ‎SOO‏ 1900000 2 000000109 9 012000 امحاسداضافة وا ردال باشد.

صفحه 23:
td ‏نرخ جذب سربار متغیر» از حاصل تقسیم مابه التفاو ت هزینه های سربار پیش بینی شده در بالا ترين سطح‎ ‏دو سطع‎ i (cole OD) ‏ايت [00© ساعت) و بين ترين مطح فعلي؟‎ ‏مذكور بدست مى آيد.‎ ‏نرخ جذب سربا 90000-000 - وهم مهام همهم‎ 900-9 0 900 ‏برای تعین سربار ثابت بودجه شده می توان از بالاترن با لین سطح فعالیت استفاده نمود» به شرح‎ ad cng ۳ 0555 سس رون

صفحه 24:

بسم الله الرحمن الرحيم حسابداری صنعتی فصل سوم 1 سربار پیش بینی شده ،جذب شده و واقعی فهرست سربار پیش بینی شده مبانی جذب هزینه های سربارساخت سطوح فعالیت محاسبه نرخ جذب سربار سربار جذب شده سربار واقعی سربار پیش بینی شده اطالعات واقعی سربار نظیر هزینه های آب و برق مصرفی ...،و یا سرباری که از دوایر دیگر تخصیص می یابد ،معموالً با تأخیر در دسترس قرار می گیرد. همچنین برخی از هزینه های سربار مانند هزینه تعمیر ماشین آالت ممکن است در یک مقطع زمانی خاص از یک دوره مالی اتفاق بیفتد که در صورت استفاده از سربار واقعی ،بهای تمام شده محصول در آن مقطع زمانی خاص افزایش خواهد یافت ،در نتیجه بهای تمام شده کاالی ساخته شده کاالی ساخته شده در مقاطع زمانی مختلف ،متفاوت خواهد بود .بدین لحاظ برای منظور نمودن هزینه های سربار ساخت به حساب کاالی در جریان ساخت ،تنها راه ممکن که بتواند در اسرع وقت نیازهای مدیریت را برآورده ساخته و نوسانات غیر منطقی و غیر قابل کنترل را متعادل سازد ،استفاده از نرخ از پیش تعیین شده سربار(نرخ جذب سربار) می باشد .نرخ جذب سربار هم در سیستم هزینه یابی سفارش کار و هم در سیستم هزینه یابی مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرد .این نرخ حاصل تقسیم هزینه های سربار ساخت برآوردی(سربار پیش بینی شده) در یک دوره معیّن بر مبنای جذب سربار برای همان دوره می باشد. نی جذب هزینه های سربار ساخت مناسبی برای جذب سربار خواهد بود. در محاسبه نرخ جذب سربار ،انتخاب مبنای جذب سربار از اهمیت زیادی برخوردار است و باید یک ارتبات منطقی (رابطه علت و معلولی) بین مبنای جذب سربار و هزینه های سربار وجود داشته باشد .به عنوان مثال ،در صنایع کار َبر که هزینه سربار ساخت تحت تأثیر نیروی انسانی است ،هزینه دستمزد مستقیم و ساعات کار مستقیم مبنای مناسبی برای جذب سربار خواهد بود ،اما در صنایع سرمایه َبر که هزینه سربار ساخت وابستگی زیادی به کارکرد ماشین آالت دارد، مناسبترین مبنا برای جذب سربار ،ساعت کار ماشین آالت خوهد بود و چنانچه اقالم هزینه سربار به مواد مصرفی وابستگی داشته باشد ،هزینه مواد مستقیم مبنای به طورکلی مبانی جذب سربار عبارتند از: تعداد تولید -نرخ جذب سربار بر مبنای تعداد تولید ،ساده ترین روش جذب هزینه های سربار بوده و به شرح زیر محاسبه می شود : برآورد هزینه های سربار ساخت = نرخ جذب سربار بر مبنای تعداد تولید برآورد تعداد تولید جذب هزینه های سربار بر مبنای تعداد تولید ،تنها در شرایطی مطلوب است که شرکت ،تولید کننده یک نوع محصول باشد ،چرا که کلیه هزینه ها به یک محصول تخصیص می یابد. هزینه مواد مستقیم -این مبنا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که رابطه ای منطقی بین هزینه های سربار و هزینه مواد مستقیم وجود داشته باشد .در این مبنا نرخ جذب سربار به شرح زیر محاسبه می شود : برآورد هزینه های سربارساخت = نرخ جذب سربار بر مبنای هزینه مواد مستقیم برآورد هزینه مواد مستقیم مصرفی از آنجایی که بین هزینه مواد مستقیم مصرفی و هزینه های سربار ،معموالً رابطه ای منطقی وجود ندارد ،به ندرت از این مبنا استفاده می شود. هزینه دستمزد مستیم -نرخ جذب سربار بر اساس هزینه دستمزد مستقیم ،متداولترین روشجذب هزینه های سربار ساخت بوده و به شرح زیر محاسبه می شود: برآورد هزینه های سربار ساخت = نرخ جذب سربار بر مبنای هزینه دستمزد مستقیم برآورد هزینه دستمزد مستقیم استفاده از این مبنا به ویژه در مواردی مناسب است که یک رابطه منطقی بین هزینه دستمزد مستقیم و هزینه های سربار ساخت وجود داشته و نرخهای دستمزد هر ساعت کار برای کارهای مشابه ،تقریبا ً یکسان باشد. ساعت کار مستقیم -هنگامی که نیروی کار عامل اصلی ساخت باشد ،روش ساعت کار مستقیم بهترین روش جذب سربار ساخت تلقی می شود .این مبنا به ویژه در دوایری که کار َبر هستند ،نتایج مناسبتری را به همراه خواهد داشت .در این مبنا نرخ جذب سربار به شرح زیر محاسبه می شود: برآورد هزینه های سربار ساخت = نرخ جذب سربار بر مبنای ساعت کار مستقیم برآورد ساعت کار مستقیم استفاده از این مبنا در مواردی مناسب است که یک رابطه منطقی بین ساعت کار مستقیم و هزینه های سربار ساخت وجود داشته و نرخهای دستمزد هر ساعت کار برای کارهای مشابه ،متفاوت باشد. ساعت کار ماشین آالت -هنگامی که ماشین آالت نقش اساسی در ساخت محصوالت داشته و بخش عمده هزینه های سربار ساخت را هزینه های مرتبط با ماشین آالت(از قبیل تعمیر و نگهداری ماشین آالت ،استهالک ماشین آالت و)...تشکیل می دهد ،مناسبترین روش جذب سربار ساخت ،ساعت کار ماشین آالت می باشد که به شرح زیرمحاسبه می شود: برآورد هزینه های سربار ساخت = نرخ جذب سربار بر مبنای ساعت کار ماشین آالت برآورد ساعت کار ماشین آالت -6فعالیت -برخی از هزینه های سربار ساخت ممکن است هیچ ارتباطی با تعداد تولید و عملیات نداشته باشد .در چنین شرایطی،استفاده از مبنای فعالیت برای جذب هزینه های سربار ساخت ،نتایج مناسبتری را به همراه خواهد داشت .رویکرد مبتنی بر فعالیت برای تخصیص هزینه های سربارساخت اصطالحا ً هزینه یابی بر مبنای فعالیت نامیده می شود که در فصول بعد به تفضیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. مثال -3-1شرکت فرفره سربار دوره مالی آتی خود را به مبلغ 750000لایر برآورد نموده است .پیش بینی می شود که در دوره آتی 10000واحد محصول تولید شود .مزبور مستلزم 1000000لایر مواد و 25000ساعت کار مستقیم با هزینه ای معادل 1500000لایر می باشد .ساعت کار ماشین تقریبا ً 50000لایر خواهد بود. مطلوبست :محاسبه نرخ جذب سربار بر اساس هریک از مبانی زیر: )1تعداد تولید )2هزینه مواد مستقیم )3هزینه دستمزد مستقیم )4ساعت کار مستقیم )5ساعت کار ماشین حل: = 750000 =75نرخ جذب سربار بر مبنای تعداد تولید(1 10000 = 750000 = 75%نرخ جذب سربار بر مبنای هزینه مواد مستقیم(1 1000000 =750000 = 50%نرخ جذب سربار بر مبنای هزینه دستمزدمستقیم(3 1500000 = 750000نرخ جذب سربار بر مبنای ساعت کار مستقیم(4 25000 = 750000=15نرخ جذب سربار بر مبنای ساعت کار ماشین(5 سطوح فعالیت در محاسبه نرخ جذب سربار ،سطح فعالیت انتخاب شده نیز همانند مبنای جذب سربار از اهمیت زیادی برخوردار است .سطح فعالیتی که برای محاسبه نرخ جذب سربار انتخاب می شود ،بر نرخ جذب سربار و به تبع آن بر سربار جذب شده اثر می گذارد .سطوح مختلف فعالیت که مبنای محاسبه نرخ جذب سربار قرار می گیرد به شرح زیر است: ظرفیت اسمی -ظرفیت تولیدی کامل بدون در نظر گرفتن تعطیالت ،اوقات بیکاری ،زمان صرف شده برای تعمیر ماشین آالت و ...است .ظرفیت اسمی که ظرفیت ایده آل یا ظرفیت تئوری یا حداکثر ظرفیت نیز نامیده می شود ،غیر واقع بینانه بوده و دستیابی به آن در عمل غیر ممکن می باشد ،به همین دلیل نمی تواند مبنای قابل قبولی برای تعیین نرخ جذب سربار قرار گیرد. ظرفیت عملی -حداکثر سطحی از تولید است که با تولید کاراقابل دستیابی است .در محاسبه ظرفیت عملی ،اوقات بیکاری و تعطیالت در نظر گرفته می شود ،اما اوقات تلف شده به واسطه عدم تقاضای کافی برای فروش منظور نمی شود .سطح ظرفیت عملی در شرکتهای مختلف ،متفاوت است، اما معموالً %75تا %90ظرفیت اسمی است .دستیابی به ظرفیت عملی نیز مشکالست ،اما معقولتر از ظرفیت اسمی است. ظرفیت عادی -میانگین ظرفیتهای مورد انتظار در طول چند سال می باشدو کلیه نوسانات فصلی و دوره ای در آن لحاظ می گردد .در ظرفیت عادی هم اوقات بیکاری و تعطیالت و زمان صرف شده برای تعمیرماشین آالت و . ...هم اوقات تلف شده به خاطر محدودیتهای فروش در نظر گرفته می شود .به همین دلیل ،در اغلب موارد ،ظرفیت عادی مبنای مناسبی برای جذب هزینه های سربار است .نرخ سرباری که در سطح ظرفیت عادی تعیین می شود ،باتغییر در تولید واقعی تغییر نمی کند و در نتیجه بهای تمام شده هر واحد به مراتب مناسبتر خواهد بود. .1ظرفیت واقعی مورد انتظار -سطح تولید پیش بینی شده برای دوره آتی می باشد .در صورت بکارگیری این سطح از فعالیت، نرخ جذب سربار در دوره های متفاوت ،در نتیجه افزایش یا کاهش در برآورد هزینه های سربار و میزان تولید ،متفاوت خواهد بود .این واقعیت که گاهی اوقات سربار جذب شده در تولید در سطح ظرفیت واقعی مورد انتظار تقریبا ً برابر با سربار واقعی می باشد ،اغلب موجب می گردد که استفاده از نرخ جذب سربار در سطح ظرفیت واقعی مورد انتظار ،منطقی و قابل قبول به نظر برسد. مثال - 3-2مدیریت شرکت فلورا از دایره حسابداری صنعتی خواسته است که نرخهای جذب سربار را در سطح( )1ظرفیت اسمی)2( ،ظرفیت عملی)3( ،ظرفیت عادی و ()4ظرفیت واقعی مورد انتظار محاسبه حل: نماید .دایره حسابداری صنعتی اطالعات زیر را تهیه نموده است: سربارجذب شده سربار محاسبه نرخ جذب ظرفیت واقعی مورد محاسبه نرخ انتظار جذب ظرفیت عادی ظرفیت عملی ظرفیت اسمی 300 300 سربار ،تعیین سطح فعالیتی استکه به عنوان مبنای جذب سربار اولین اقدام در در طول دوره ،به محض فراهم آمدن اطالعات مرتبط با مبنای جذب سربار ،هزینه های اسمی هریک از ساخت، عملی سربار ظرفیتهای ظرفیت به جمع هزینه منظور دستیابی مورد استفاده قرار می گیرد .سپس به ظرفیت ظرفیت واقعی بدست می آید: عادیرابطه زیر سربار جذب شده از سربار ساخت جذب تولید می شود. انتظاربرآورد می شود .پس از تعیین سطح فعالیت و برآورد اقالم سربار در سطح فعالیت انتخابموردشده نرخ جذب سربار* اطالعات واقعی مرتبط با مبنای جذب سربار = سربار جذب شده هزینه های سربار ساخت ،نرخ جذب سربار به شرح زیر محاسبه می شود: 100% 90% 80% 70% سطوح فعالیت سربار جذب نرخ = ساخت برآورد هزینه های سربار ریال ریال 7000ریال ساعت کار ریال 10000 9000 8000 سربار در جذب مبنای 280 252لایر به مبلغ 3000000 315سربار ساخت 360جمع هزینه های فلایر شرکت مثال-3-3 مستقیم سربار واقعی ساخت 300 300 آالت در ساعت کار ماشین 20000 انتظار بالغ بر ظرفیت مورد 2520000 2520000 2520000 2520000 سطحهزینه برآورد شده است .برآورد 2700000 2400000 2100000 های سربار 3000000ساخت نرخ جذب سربار جذب می شود. ماشین آالت مبنای ساعت کار سال است و سربار بر :ساخت ثابت -را برای دوره مورد نظر ریال 552 580 محاسبه کنید615 : 660 متغیر -ریال حل: 5520000 5220000 4620000 آالت فعالیتماشین ساعت کار مبنا ،مبنای 4920000بر سربار نرخ =3000000 =150 نظر و محاسبه مورد تعیین سطح جذبانتخاب ساخت، سربار برآورد هزینه های 20000جذب سربار ،همگی قبل از شروع دوره مالی انجام می گیرد ،اما هزینه های واقعی نرخ سربار ساخت ،به شکل روزانه و پس از وقوع ،در حسابها انعکاس می یابد .هزینه های دورههرواقعا ً رخ کار ساعت طولبرای سرباردرمتغیر جذب مستقیمنرخ غیرمستقیم های کار ساعت برای هر سربار نرخ جذب داده است که ساخت هزینه ثابتساخت، سربار واقعی کاردرمستقیم ساعت هر گردآوریبرای مطلوبست:سربار جذب است.نرخ مستقیم جمع اطالعات برای مقاصد جمع آوری واقعی، سربار های هزینه هدف از سطوح فوق؟ هریک از سربار جذب نرخ محاسبه کنترل می باشد. اضافه يا کسر جذب سربار و تجزيه و تحليل آن در پایان هر دوره ،مبلغ سربار جذب شده با مبلغ هزینه های واقعی سربار ساخت مقایسه می شود .چنانچه سربار جذب شده بیشتر از سربار واقعی باشد ،اضافه جذب سربار و چنانچه سربار جذب شده کمتر از سربار واقعی باشد ،کسر جذب سربار وجود خواهد داشت .در هر دو حالت ،اختالف موجود بایدتجزیه و تحلیل و علت یا علل اضافه یا کسر جذب سربار مشخص شود .نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل دو نوع انحراف را مشخص خواهد نمود که عبارتند از: .1انحراف ناشی از بودجه یا عوامل هزینه(انحراف هزینه) سربار واقعی { -سربار ثابت بودجه شده (+نرخ جذب سربار متغیر* ساعت Cکار واقعی)} = انحراف Cهزینه سربار .1انحراف ناشی از حجم یا عوامل فعالیت(انحراف Cظرفیت) بودجه مجاز سربار -سربار جذب شده = انحراف ظرفیت سربار از آنجایی که انحراف ظرفیت ،تنها به هزینه های ثابت مربوط می شود ،می توان آن را از طریق حاصل ضرب ظرفیت بال استفاده در نرخ جذب سربار ثابت به شرح زیر محاسبه نمود: نرخ جذب سربار ثابت ( ساعت کار بودجه شده -ساعت کار واقعی ) = انحراف ظرفیت Cسربار ه و تحليل فوق را به شرح زير می توان خالصه ن اضافه یا کسر جذب سربار انحراف ظرفیت سربار انحراف هزینه سربار سربار جذب شده بودجه مجاز سربار سربار واقعی مثال -3-4اطالعات مربوط به سربار شرکت فرانک به شرح زیر برآورد شده است: 150000ریال سربار ثابت 250000ریال سربار متغیر 5000ریال ساعت کار مستقیم در پایان دوره ساعت کار مستقیم 4750ساعت و سربار واCقعی 410000ریال گزارش شده است. مطلوبست: •تعیین نرخ جذب سربار( به تفکیک ثابت و متغیر) •محاسبه سربار جذب شده •محاسبه اضافه یا کسر جذب سربار و تجزیه و تحلیل آن حل: 1( 150000 / 5000 = 30 250000 / 5000 = 50 80 سربار جذب شده 2( 4750 * 80 =380000 کسر جذب سربار (3( 380000 -410000 = )30000 تجزیه و تحلیل کسر جذب سربار را به صورت زیر می توان انجام داد: = )4750 * 50( + 150000 = 387500بودجه مجاز سربار نامساعد ( = 387500 - 410000 = )22500انحراف هزینه سربار نامساعد ( = 380000 - 387500 = )7500انحراف ظرفیت سربار کسر جذب سربار ()30000 مثال -3-5در شرکت فزشته سربار برآورد شده برای سال 13*1مبلغ 700000بوده است .در پایان دوره سربار متغیر جذب شده 320000لایر گزارش شده که %20کمتر از سربار متغیر بودجه شده می باشد .سربار ثابت واقعی دقیقا ً برابر با سربار ثابت بودجه شده است، اما نرخ سربار متغیر واقعی %10کمتر از نرخ جذب سربار متغیر برآوردی می باشد. مطلوبست :محاسبه موارد زیر: سربار متغیر و ثابت بودجه شده سربار جذب شده سربار واقعی بودجه مجاز سربار اضافه یا کسر جذب سربار تفکیک اضافه یا کسر جذب سربار به انحراف هزینه و ظرفیت حل: 1( 1 - %20 = %80 نسبت کارکرد 320000 / %80 = 400000 سربار متغیر بودجه شده 700000 -400000 = 300000 سربار بودجه شده = 700000 * 80% = 560000نسبت کارکرد * سربار بودجه جذب شده = سربار جذب شده (2 سربار متغیر واقعی 3( 320000 * )1 - %10( = 288000 سربار ثابت واقعی 300000 588000 كل سربار واقعي =320000 + 300000=620000سربار ثابت بودجه شده +سربار متغیر جذب شده=بودجه مجازسربار(4 (5( 560000 - 588000 = )28000 کسر جذب سربار 6(620000 - 588000 = 32000 انحراف هزینه سربار -مساعد (560000 - 620000= )60000 انحرافظرفیت سربار -نامساعد کسرجذب سربار ()28000 تخصيص اضافه يا کسر جذب سربار چنانچه مبلغ اضافه یا کسر جذب سربار با اهمیت باشد ،باید آن را بین بهای تمام شده کاالی فروش رفته و بهای تمام شده موجودیهای پایان دوره(کاالی در جریان ساخت و کاالی ساخته شده) تخصیص داد ،اما اگر مبلغ اضافه یا کسر جذب سرباربا اهمیت نباشد ،باید آن را به بهای تمام شده کاالی فروش رفته منظور نمود .در این فصل برای سهولت ،مبلغ اضافه یا کسر جذب سربار به بهای تمام شده کاالی فروش رفته منظور می شود .چنانچه اضافه یا کسر جذب سربار به بهای تمام شده کاالی فروش رفته منظور شود ،جدول بهای تمام شده کاالی فروش رفته به شکل زیر خواهد بود: شرکت تولیدی.............. جدول بهای تمام شده کاالی فروش رفته ........برای دوره مالی منتهی به مواد مستقیم مصرف شده دستمزد مصرف شده سربار جذب شده جمع هزینه های تولید اضافه می شود :موجودی کاالی در جریان ساخت اول دوره بهای تمام شده کاالی در جریان ساخت طی دوره کسر می شود :موجودی کاالی در جریان ساخت پایان دوره بهای تمام شده کاالی ساخته شده طی دوره اضافه می شود :موجودی کاالی ساخته شده اول دوره بهای تمام شده کاالی آماده برای فروش کسر می شود :موجودی کاالی ساخته شده پایان دوره بهای تمام شده کاالی فروش رفته اضافه (کسر) می شود :کسر یا اضافه جذب جذب سربار بهای تمام شده کاالی فروش رفته واقعی لایر * * * * * * (*) * * * (*) * * * دجه قابل انعطاف بودجه ای است که سطوح مختلف مبنای جذب و سربار پیش بینی شده در هر کدام از سطوح مذکور را نشان می دهد .در واقع بودجه قابل انعطاف ،مختصات خطی است که محور افقی آن مبنای جذب و محور عمودی آن سربار پیش بینی شده است. سربار پیش بینی شده y ‏y=a+bx ‏b ‏a مبنای جذب سربار x در بودجه قابل انعطاف هزینه های ثابت و متغیر باید تفکیک شود تا بتوان با هزینه های واقعی مقایسه و انحرافات مربوطه را محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد .برای تفکیک هزینه ها به ثابت و متغیر روشهای گوناگونی وجود دارد که در فصول بعد به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت .در این فصل ،برای سهولت از روش باالترین و پایین ترین سطح فعالیت استفاده می شود. مثال -3-6شرکت فرزانهاز بودجه قابل انعطاف سربار استفاده می کند و مبنای جذب آن ساعت کار مستقیم است .بودجه قابل انعطاف زیر برای سال 13*1تهیه شده است: ساعت کار مستقیمسربار پیش بینی شده لایر ساعت 150000 500 160000 600 170000 700 180000 800 مطلوبست: تعیین نرخ جذب سربار متغیر تعیین سربار ثابت بودجه شده تعیین معادله خط سربار تعیین نرخ جذب سربار ،با فرض اینکه سطح 800ساعت کار مستقیم مبنای تعیین نرخ جذب سربار باشد. محاسبه سربار جذب شده ،با فرض اینکه ساعت کار انجام شده طی دوره 720ساعت باشد. محاسبه اضافه یا کسر جذب سربار ،با فرض اینکه سربار واقعی طی دوره 180000 لایر باشد. حل: نرخ جذب سربار متغیر ،از حاصل تقسیم مابه التفاوت هزینه های سربار پیش بینی شده در باال ترین سطح فعالیت( 800ساعت) و پایین ترین سطح فعالیت ( 500ساعت) بر ما به التفاوت دو سطح فعالیت مذکور بدست می آید. نرخ جذب سربار180000-150000 = 30000=100 800- 500 300 برای تعیین سربار ثابت بودجه شده می توان از باالترین یا پایین ترین سطح فعالیت استفاده نمود ،به شرح سربار متغیر باال ترین سطح زیر: سربار ثابت بودجه شده180000 – )800 * 100( = 100000 و یا سربار متغیر پایین ترین سطح سربارثابت بودجه شده 150000 - )500*100( =100000 ‏y = a + bx معادله خط سربار y= 100000+ 100b )3 نرخ جذب سربار در سطح 800واحد 4(180000 / 800 = 225 5(720 * 225 = 162000 سربارجذب شده کسر جذب سربار(- 180000 = )18000 6(162000 تهیه کننده:تهمینه عرب ترم یک حسابداری زیر نظر استاد محترم :خانم فکور دانشکده فنی و حرفه ای نیشابور

62,000 تومان