صفحه 1:
Fey conn) ‏رل(‎ ‎NCS ea aoe‏ سا ‎OO GOCE Se‏ ‎ ‏استاد : جناب آقای دکتر رهنما ‎SET aed‏ ۱ ‏فروردين /11741 ‎ ‎ ‎

صفحه 2:
مد مه تحولات سريع در صنايع توليدى جهان شامل رقابت ستكين در بازارهای جهانی , نواوریهای تکنولوژی و پیشرفت سیستمهای کامپیوتری بوده است . اين تحولات موجب شده است كه شرکتهايي که توان هم آهنگ کردن عملیات خود ‎wr Ber] Pl By‏ ل ال ‎ORT ee ee er i‏ | ‎fee eee OM Se Bec OE ie Sane os‏ رانداشت هاندزز بازار رقابت خارج شوند. در ‎eel pers)‏ م ا ا 0010520 ‎Pyare‏ بکارگیری روشها 8 سیستمهایی اه ‎

صفحه 3:
Cre) Ce Tees aaa ‏بر مبنای فعالیت‎ yes )©000( ‏مديريت بر مبناى فعاليت‎ -1

صفحه 4:
هزینه يابي بر مبناي فعالیت ‎Activity Based Costing‏

صفحه 5:
۹:0 هزينه يابى بر مبناي عمليات, از روش هاى نوين هزينه يابى است . اس رو با ری الوا که دا در ‎But] BC)‏ عملیاتی ۳ ‎Peppy‏ 4 ارائه اطلاعات دقیق بهای تمام شده مي پردازد.

صفحه 6:
تاربخجه 2471360 از اوايل دهه 80 سازمانها به اين نتيجه رسيدند كه ‎sly‏ بقاى خود و ارائه خدمات برتر به نب( بهبود بخشند و ضمن افزایش مستمر کیفیت, هزینه ها را به نحو قابل قبولی پایین آورند. تفکر ایجاد ارتباط بین هزینه ها و فعالیتها در اواخر دهه 60 و اوايل 70 در اثار سالومنز و استاباس ديده شده است اما به صورت أكادميئ در دهه 0 مطرح شده است.

صفحه 7:
000 * ۸۳ چیست؟ هریت بای میتی افعالیت که داحل ساختار سیستم مسایداری هزينه قرار مى كيرد 6 آنا عنلة كوروس ارات َوعودى كال تاه " اين روش مى تواند همانند روش هاى سنتى سا ارزیابی ‎Mare SSCS pl er] hMrere rr)‏ ا ا 1 فقط براى 00 از اطلاعات را از 7 ا ا 0 20 0 0 ‏ا‎ RE Perec ve MCE rear) ‎eye) oe ۳ ue "ols ABC 551 "‏ به ‎CIEE TG RRO ea‏

صفحه 8:
۹ روشهای تجمیع هزینه: " هزينه يابى سفارش كار ۴ هزینه یابی فرایند هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک روش تجمیع هزینه نمی 7 ‎ABC‏ براى افزایش دقت هزینه های محصول ‎Pay‏ ‏هم در هزینه های سفارش کار و هم هزینه یابی فرایند مشخص شده ‎rail‏ 0 ‎eres‏

صفحه 9:
ABC public ‏هزینه هاي ثابت و متغیر در ۸۳6 چگوته هستند؟‎ * ‏به هزينه ها براساسيكجشم انداز بلند مدتمي‎ 80 0 0 ‏ل ل‎ On) 0000 1 RT SO Sy] pee] * 4130 جكونه هزيند هائتابتو متغيز زادر فر 0 هرینه هاي فعالينهاي ثابت و متفیر مي نوانند شناسایي و با استفادة ار دوه دی ماس سرت ره 1 ا ا ان د ‎ret)‏ ا 6

صفحه 10:
۳ ey We ‏در بحث و گفتگوهاي مدیران به منظور تصمیم‎ ‏كيري همواره بر اهميت ارقام صحيح در مورد‎ هزینه هاي تولید و بازاريابي تاکید مي شود. ارقام ‎Pepe‏ | 1۳9 شده با توجه به نحوه تخصيص هزينه هاي سربار به محصولات 3 ‎en yn Owe are Tiree Pepe.‏ 510 يكي از وظایف و مشکلات مهم حسایداري در ‎POU Lea Teer)‏ سح ‎pene Be‏ م

صفحه 11:
ee SBE Sok Salt ‏يي‎ ‎SL ere Me ree گردآوري و تخصیص هزینه ها برحسب دوایر

صفحه 12:
‎Sok See et TS)‏ نكن ‎٩‏ برس رت ای ‎Ay Slike‏ رن تن هزينه برحسب 02 ‎٠‏ 8ش بر فعالتهايىتاكيد دارد كه موجد هزينه هستند هزينه لمنها با لاسستو بايستئكارامد شده یاتغییر يابند. ‏* درن)8ثك نرخ هزينه براى هر واحد موجد ‎Jai ja‏ ا ا 0 11 اك طريق ضرب نرخ موجد هزينه در حجم موجد 9 بدست مى أيد. ‎Seah es oa acts ce alge .‏ نرخ موجد هزينه براى هر مركز فعاليت به طور جداكانه محاسبه مى شود. به عبارتى هر فعاليت داراى مخزن هزينه مربوط به خود است.

صفحه 13:
اصول و مباني 8 هرب ‎Ge yon) AN‏ افص ولات | ‎eal plese)‏ هرب ‎(eth cullen‏ رت ام رل در ‎phen Ow)‏ رن اين هدف از طريق يك تجزيه و تحليل از فعاليتها و علل به وجود آمدن فعالیتهامحقق مي شود. ‎PANEL)‏ ار ‎le‏ رن را ‏تا ‏فعاليتها منابع را مصرف مي نمایند و باید براي کسب و کار ارزش ایجاد 7[ ‎1 ere eas Prec alrnl ec morse ‏ا ا ل ا ا ‎ROUp eR Cee Tere‏ ‎Ae‏ ايك تر إسسفعا إتهاييكه موجبيه وجود آمدنهز. ا ل 00000 ‎

صفحه 14:
3 تعریف فعالیتها و هزینه هاي آنان 30 رسای کر ار را سرت ‎lyn‏ رات ال شور و افك ES a ee | i ES ends OU Giles Hab oles Bree ee ee eee re eee eed eee cede ace wy توجه به نمودار سازماني و نمودار فرايندها | ‏ا‎ Pr] توجه به سلسله مراتب ۸30 سلسله مرانت ۸0 هزینه مربوط به سطح واحد محصول ( منابعي که صرفا" بر روي ید ۳ ‎esr meer EO Ere)‏ ا ا 00905 هزينه مربوط به كروه محصول ( هزينه هايي كه بر روي كروهي از ‎eee see‏ (armen rery meee pt ren beet Smee reemcle ac vet) ‎cap) leu oll Gly cons‏ مجان ل جرت و ‎

صفحه 15:
۱ ‎a‏ تعریف محرك هزینه ‎eer L las Ss 5‏ 4 ‎eee Cg‏ ام و ی ‎ne‏ هشیر ی ‎ea ATE‏ اه ی ای که مي شوند محركهاي هزینه هستند. ا | @ ای ا لي منطفي تعبين ذه ‎reed Feat‏ هزينه به محصولات تخصيص داده مي شوند. بسلر زر إنتكات بعرتر ات بزيفة میزان هزینه اندازه گيري آثار رفتاري ل ا ل ا م ‎AE ee Pon eo Olan‏ 200 مي شود ن دارد هزينه ‎eal 5 7‏ ا ل

صفحه 16:
پیش فرضهای اجرای ۸3 1 محصولات تفاوت زيادى با هم داشته باشند. 2 تنوع محصولات تولید شده بالا باشد 3. هزینه های سربار , مبالغ قابل توجهی را تشکیل دهد و این مبالغ سیر صعودی داشته باشد. ل | 5. دانش ‎id‏ توليد بالا باشد.

صفحه 17:
جهار كام در طراحى :24150 . تشخيص و معرفى فعاليتهاى اصلی یک شرکت ‎Pen eter ne Reve Gren Rese eee‏ ادغام ‎gid les‏ ندر كك مخزن هزينه مشابه 3 گزینش محركهاى ‎sly called‏ نشان دادن هر هزینه

صفحه 18:
مدلهای ۳:0 و " مدل دو بعدي

صفحه 19:
|" 0 ‏اي تصميم ل‎ ae ‏آوردن‎ LS ores ‏گردید. خصوصا" تهیه | طلاعات بهاي تمام شده خدمات‎ ۱ x pylS | استراتژيك ۳ lors Syglgw * 0 Lt iad * مدیریت و اداره کردن فعالینها ات ا ل 1 Ne Wiehe tall ‎٠‏ تك كاربردي بودن ان ‎eae 2‏ ارت سيم رد ان تالایا مرا در مورد هزينه هاي سربار ‏اين محدوديتها ي مدل اوليه منجر به ارائه مدل دو بعدي ۸۳۴0 شد.

صفحه 20:
رس انتظار از ©4186 جهت فراهم كردن اطلاعات عملياتي در فعالیتها منجر به پیدایش مدل )$229 ا ا 57 هدف مدل دو بعدي ایجاد يك فرايند بهبود 0 براي فعاليتهاي داخل و خارج از سازمان " اطلاعات درباره فعاليتها " اطلاعات درباره | ‎Ere]‏ 0 از خدمات ‎elie‏ ا ا ل

صفحه 21:
مدل دو بعدي سیستم ۸۵۳

صفحه 22:
| 1. برنامه ریزی پروژه wibles 9 Wh wlio yuri 2 RM crc eT a) Ce Ube ee Cred as ‏صريت‎ ree Rea eine ‏ع مسا‎ ‏تدارک اطلاعات جدید‎ 6 7. اطمينان از به روز بودن نظام انتخابى

صفحه 23:
۹ ‎a‏ نت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
مراحل بکارگیری ۸ 1 توجیه مدیریت 2 ایجاد یکی استراتژی 9 برنامه ‎SH)‏ برای استفاده ‎sbi jo jl‏ ۰۷-0 3 جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای طراحی ‎eRe‏ 5. استفاده از ‎ABC wle bl‏ در فرايند بهبود سازمانی

صفحه 25:
000 1

صفحه 26:
)16 9( ‎Pe Ve etre. Ww] Fore e7 ws] Weert) EE‏ هزينه ها برائ اهداف زير تحقق مى يابذ: ‎٠‏ محاسبه سود و ارزيابى دارائيها ‎٠‏ تعيين بها يا تنظيم صورت وضعيت

صفحه 27:
ABC ‎ey‏ ۱ : تعیین هزینه فعالیتها ‏كام ۰ توسعه نقشه عمليات براي نشان ۳ جريان كار و روابط بين فعاليتها ‏جمع آوري داده هاي هزینه مرتبط و جريان فيزيكي واحدهاي محرك هاي هزينه از ميان فعاليتها و منابع ‏ا محاسبه و تفسیر اطلاعات بر مبناي

صفحه 28:
مزاياى سيستم ‎ABC‏ 10 بهبود سيستم هزينه يابى و تخصيص هزينه هاى شركت به طور مطلوبتر ‎EE Cm mortcd‏ سس ۲ دقيق تر 20 ‏ا ا ا ل ل ا‎ ane pr ‏کمک به تصمیم گیریهای کاراتر , صحیح تر و دقیق تر مدیریتی‎ ارزيابى صحيح تر از عمليات مالى مديران شناسايى فعاليتهاى هزينه زا و فاقد ارزش امکان وجود کنترل هزینه ها موجب تغییر نگرش بسیاری از مدیران نسبت به هزینه های سربار ایجاد شرایط لازم برای افزايش سهم بازار 52000 0 ‏ا ل‎ e a weed ‎err ues meses‏ ا نكت

صفحه 29:
محدودیتهای روش »۸2 رابطه يكطرفه بين حجم فعاليت و هزينه ها چم بوست از امکان 521237310 ناديده كرفتن ظرفيت (اضافى / منابع كمياب) و ميزان Fal

صفحه 30:
معایب سستم ۸۲30 هزینه های گزاف ناشی از تعداد مراکز فعالیت و عوامل هزینه زا استمرار ضرورت تخصیص برخی هزینه ها بر اساس معيارهاى قراردادى مبتنى بر حجم

صفحه 31:
بودجه بندي بر مبناي فعالیت ‎Activity Based Boudgeting‏

صفحه 32:
تعاريف و كار كردها * ۸ یک روش سیستماتیک جهت برنامه ریزی, کنترل و بودجه بندى منابع يى سازمان است. * زمانى كه بودجه بر مبناى فعاليت تصويب مى شود, 2188 ‎mC pelagic)‏ ال 7 م توازن برقرار مى كند. * 88ك باعث مى شود مديران ظرف دوره اى ميان مدت تا بلندمدت به هزينه هاى ثابت به عنوان هزينه هاى متغير

صفحه 33:
ويژگيهاي 41518 < انتظارات مشتري را با منابع قابل دسترس سازمان تطبیق مي دهد. * بجاي تاكيد ‎ae‏ | قل بودجو سال كذ ذشته, بر بودجه‌هايي تاکید دارد بر ۳ بازکشت به سرمایه گذاریهاً قرار دارد. ۶ یک بودجه منعطف را بر مبنای حجم کار فعالیت توسعه می دهد < برنامه ریزی مکرر و دائمی را مورد حمایت قرار می دهد. < موارد زائد و بى ارزش را در يودجه شناسايى كرده و برنامه هاى عملى براى حذف أنها ايجاد مى كند. 0 ‏ا ا ل ا ا 0 ا‎ ct eg

صفحه 34:
ويزكيهاي 4188 > لب فعالنهای سارمان را با استرانریهای کس و کار مشتري منطیق 00 سازد. ا ا 0 < از اینکه ایده هاي مشتري را مورد قضاوت قرار داده و اولويتهاي خود را ‎mgr rar pc er] oe‏ ل ا ا 1 ‎Es‏ ا رن ‎Pa‏ رك <* سرمايه و وقت لازم براي سرمايه كذاريهاي بحراني در داخل سازمان را نرخها و قيمتهايي را که عادلانه, قابل دفاع و قابل مقایسه وطزه‌تناه‌کاتاه ‎trent.)‏ 0000 * امروزه بسپاري از شرکنها و سازمانهايي که با روشهاي سنتي و تاکید بر 7 | 1 ۱ 00 < پیش بینی درآمد 22

صفحه 35:
‎eC Bt)‏ 0 ا 20006 ا ‏هدف این سیستم نشان دادن ارتباط ‎oe]‏ ‏منابعي است که سازمان براي مصرف انها جهت تولید محصولات برنامه ريزي مي کند. ‎2JL ABB SS a,‏ 1 موفقیت سازمان را موجب مي شوند تمرکز یافت و سپس با مدیریت منابع سازمان اعم از زمان؛ ۳ ‎ro peed‏ ا ‎opt‏ منابع ‎issn‏ فعاليتهايي اختصاص داد كه ا ال ل ا ا

صفحه 36:
مراحل بودجه بندى بر مبناى فعاليت 1 ‏ا‎ 2 2 mn eae ST] pened ‏دوره بعد)‎ 2- ييش بينى ميزان تقاضاى فعاليتها در درون سازمان 3- محاسبه منابع مورد تقاضا براى فعاليتهاى بيش بينى ‎pert]‏ 4- تعیین عرضه واقعی منابع 5- تعيين ظرفيت منايع

صفحه 37:
تغاوت ۸17 با بودجه بندي سنتي تا سا موی ساسا وی سک سر سای من ال ال ‎aera ee ree) bree‏ ‎Sl asig 29 p20 Windus i ysgol‏ استکم هزینم خدماتو محصولاتيی لك سازمان را نشانميهد. بودجه بندى سنتى صرفا“ بر مبناى مذاكره ‎ole‏ مدیران و سرپرستان ۳۳ قرار دارد اما در ۸313 مدیران بایستی در نظر بگیرند که جه منابعى واقعا“ ‎Per)‏ نياز هستند.

صفحه 38:
ABC 4 ABB wolas are Bi ES) PP eres) ere ess) 05) 3) aSiul ‏متمایز است ۸۳۳ قبلاز‎ 6 ۱ ean eye one 0 ‏تغییراتیاسنکم‎ ABC ‏درحالکه‎ ‎|۱۳ 7 7 ‏ا‎ ‏هزینمه 3 طيسا -لوديابيشوند.‎

صفحه 39:
رابطه 41313 و 2130 = :=

صفحه 40:
مدیریت بر مبناي فعالیت ‎Activity Based Management‏

صفحه 41:
Activity Based ) Gudla3 Aa eee) ا “لول ا 0 ‏ل م ا‎ aimgu pgs Slgidles jl ‏اا‎ ‎Uv jyl 109559 a4 ‏ال‎ 52 Lgidles aS 2510 ine aid yS plas, Peel eee et ec) eer noee ne ieee Se] BC Ne) pee emt) Peete e || ‏الي‎ plas: soleil lk Ss 52 aS cal jlgisl Yop9 pepo eerper ens ‏ا ا‎ bel Primer yx ‏ا‎ wr) | Pere’ Pea eco e at wevege weemorpepeyar rey ec) ‎yc EN‏ ار ا رس رز ری ‎al i AE ea a,‏ لع و گزارشهای مقایسه ای در این روش , هزینه ها را برحسب حوزه هاى مسئوليت ( دواير ) تفكيك مى نمايد , درحاليكه در رويكرد مدیریت بر مبنای فعالیت ضروری است هزینه ها برحسب فعا ‎SIS RI 5 ost Reka‏ ار ‎pet) Pec eres eer Pe rere me ree) eee Wel]‏ با نتایج (خروجی های) هریک از فعالیتها بدست داده شود .

صفحه 42:
‎bs ren) Cee Soe Bel oe‏ | اساساً مس ‎ley)‏ ۱ ‏كزارشكرى براساس فعاليتها انجام مى كيرد . ‎Oree (pore pent‏ اال اند ‎ales S aS cul yl‏ در مجموعه واحدهایی که در ل ل ل ‎Pe Eee‏ جمع هزينه هاى مربوط به فعاليت مورد نظر در واحدهاى ا م 7 ?2 پاسخگویی به سفارش مشتری , دوایر مختلف تولید و فروش مشارکت دارند و این دوایر می کوشتد فی المتل یک سفارش معوق را تسریع نمایند و محصول را به مشتری تحویل دهند . امور مالی به ارزیابی و کنترل ‎JLicl‏ ا 0 010 ا ا لا ار را

صفحه 43:
ررش 6060 1۳ دریافت و بررسی سفارشات Re eee Sica ey aay حل مشکلات روش ستتى حقوق و دستمزد لوازم ادارى ‎ricer,‏ ‎Wika ap‏ ۳

صفحه 44:
بااین توضیحات » روش سنتی و روش مبتنی بر 80) را مى توان براساس مثال فوق بصورت زير مقايسه نمود اهميت ديكر رويكرد مديريت بر مبناى فعاليت, ‎lols‏ ا ال لل ا ‎des 52 4S‏ به سودمندی محصول و يا خدمات نمی افزاید . به عبارت ديكر , فعاليتهاى فاقد ارزش زايى فعاليتهايى هستند كه 5 ا ا ا ال ا ام اا ا ا 0 لا ل ا ل 0 0 ‏ا ا اا ال ا‎ Per ‏مديريت نشان مى دهد كه جه ميزان قابل ملاحظه اى از‎ 0 ‏للا ا ا ا ل‎ aslo 0 ‏ا ال ل‎ ieee ie ‏نسبت به حذف برخى فعاليتها و يا كاهش هزينه انها‎ . ‏اقدام نماید‎ ال هر ار و را ار ۱۹

صفحه 45:
اهداف مدیریت بر مبنای فعالیت ‎et‏ ی ارزش آفرين ۷[ رال 0 بعی که د ‎I‏ ای ‎gs ‏ال لاد أي ار‎ ۱ ar vege ee be emg Te ert) ‏غير ارزش زا هستند.‎ ‏ايجاد فرايندها و فعاليتهايى كه مشترى حاضر است براى ان بول ببردازد. ‏ارت ‎see‏ كاراب 1 أتريخشى تمام فعالیهای انجام شده ‎lives‏

صفحه 46:
مدلي مدیریت بر مبنای فعالیت دید هزینه ای

صفحه 47:
وظایف مدیریت بر مبنای فعالیت " معرفی فعالیتهای دارای ارزش افزوده و فعاليتهاى بدون ارزش افزوده " مهندسی مجدد و طراحی مجدد ساختار 1 ‎٠‏ الكويردارى فعاليتهاى با ارزش افزوده به ‎pois Ig Sly sulS ‏ا‎ 0 ‏" توسعه سیستم آندازه کیری کارایی برای بهبود ‎8

صفحه 48:
شرایط ایجاد یک سیستم حامی ]۸۵27۷ * فعالیتهای کلیدی انجام شده را تعیین نمایند. * محرکهای هزینه را توسط فعالیت ك Pee eee re nC eee | Ser kel ce ie Sau ais , Slaw ain SES 20 SSIS L cules uiS Sy9l gar culled LW slalolis slo» Ly bb ol ™ ۴ هزینه ها را بر مبنای فعالیت به محصولات و مشتریان ‎a‏ یی

صفحه 49:
و۱ .0 2 8 .4 ات کت لت دنا 0 ne ee ‏شناسایی فعاليتها, منابع و شاخص های ستاده‎ ‏تحلیل جریان عملیاتی فرایند‎ 6 000 1 و شناسایی نقش هاى ارك ميان داده ها تهيه يك مدل كامييوترى ‎ECME DD‏ ا 0 2 ‎bel‏

صفحه 50:
ABM 575; 65 4 b¥o ‎C015‏ كذارى مجدد محصولات 9 ‎aug‏ سازى ‎BYRe eee rept)‏ ‏ا ۱۳ ‎| ECO) Se ‎۵

صفحه 51:
اصول اساسی ساختار ]۸۵۲3 * مدل 3 حسابهای دفتر كل عمومی ۱ تعيين هزينه ها از حسابهاى دفتر كل ا ‎Pepe‏ ‎CIT)‏ ل 0 " تعيين كردن هزينه ها از حسابهاى دفتر كل به تعيين دوباره هزينه هاى واحدها به ساير واحدها * ارزش زایی محصول و مشتری " استفلده از واحد هزینه برای تجزیه و تحلیل

صفحه 52:
(0 ORT D-N IY I Peay, PRON Ce nS Cre ee VSI BEV) cul 039, ABC مدل ۸۳۴۷۲ بعد پویای تازه ای از لحاظ بهبود مستمر فعاليتها به :42860 اضافه كرده است. مدل الا اطلاعات مورد نياز خود را از ا 0

صفحه 53:
0100" * مدیریت بر مبنای فعالیت بر مدیریت فعالیتها جهت کاهش بهای تمام شده تاکید دارد. * هزينه يابى بر مبناى فعاليت بر ايجاد ارتباط بين هزينه هاى سربار و فعاليتها تاكيد مى كند. - 80 جزئى از /4281 است. در /481 شناسايى و تحليل فعاليتها جهت تحقق اهداف است. ‎ABC 5) *‏ ل ا به منظور تعيين هزينه هر فعاليت است.

صفحه 54:
‎—ABCwe 3 ABC ۳۰۰۱/0‏ جه جيزهايى هزينه ‎ones‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏م ‎Les | re —‏ ۱ ما تكرش فرايندى. 1311/1 *هزینه کیفیت ‎ABM ۳‏ ‎Era at‏ *حذف ضایعات هزينه يابى قيمت تمام شده ‎ral ee‏ ا ‎١‏ ‏۳ 3 ‎Eee || Cerf ny‏ تحلیل سودآوری ‎SS ee‏ | تصمیمات ساخت - خرید ‎ ‎ ‎

صفحه 55:
> wt نتيحه كيرى cy ‏يم‎ تغییرات زیاد در شرایط اقتصادی بازار موگب تحول چشمگیر صنایع ل ال ا ‎Re err eer er Pe‏ ‎Nn er ee et erp epee cet |‏ ‎pss Slo 50 ji Cre Sylulu> 1 Sagi Slgsimuw pusi oljlgo‏ ‎cul ai5m cit Sleoimuw oc loiil slersly jl splaw . cul‏ >29 ‎1S ne Qu Gl> aijm cupre Slgoimuw L I,‏ در سیستم مدیریت هزینه ؛ هزیته هریک از فعالیتهای عمده اندازه ‎dongs age Slgidles 9 yosuis 02959! Gus! use slp aujm ss pS‏ ا ‎RS ey tr Soper ay error yer) SOY‏ شود اكه نؤالةررفائت واخد انتقاعى افرانش باند و بنواند امحصولاتي جا اا ا ا ا ‎pres oer‏ 0 به موارات تفیو شرایط محیطی واحدهای تولیدی , مدیران این ‎barvegt Qureren dye error nt Sei S) (ear weel pear e Pree Feed Py‏ 9 حجم نمی تواند بهای تمام شده دقیق محصولات را منعکس کند . زیرا ‎IS cleLs Wis ail& ainsm Spro S Lgii s pia yl‏ 0 ملحوظ صی کند که موجب محاسیه پیش از انداژه بهای ثمام شده 3 دیا حجم

صفحه 56:
‎eh‏ كك ‏" أاهميت بهاى تمام شده ارزش زا در مديريته ا ل ‎Dy rey‏ ‎{IS‏ ا ال ل 0 تبيين رويكرد جديد دارد . ‏" روش هزينه يابى بر مبناى فعاليت و مديريته | در محیط اقتصادی پویا جهت خلق ارزش و توانمند ساختن بنكّاه هاى اقتصادى استته .

صفحه 57:
منايع ركتماي روديشتي فريدون - كتات مذ يت بر يناي فعالنت. مديريت برميناي رت شاه را تا سار سر با ی ار ‎grove wen‏ ار ای را ار استان گیلان ‎Noddy ahaa evel gut‏ ازج 0 سازمان حساپرسي, دي ماه 1379 ‎۱۸ ۹ ARTE LCs nee veil Cet, ‏بودجه بندي عملياتي / گزارش 101 دفتر برنامه ريزي منایع مالي و بودجه طراحي و كاربرد 880 / كزارش 102 دفقتر برنامه ريزي منابع مالي و 2 ‏و ‏لكسييع رس ۳8 ورس ارطارن محیروت.

دانشگاه آزاد اسالمی تهران مرکزی حسابداری مدیریت ‏ABB ،ABCو ABM استاد :جناب آقای دکتر رهنما تنظیم و گردآوری :نازنين صفرپور فروردين 1387 مقدمه تحوالت س ريع در ص نايع توليدی جهان ،شام ل رقاب ت س نگين در بازارهای جهان ی ،نوآوريهای تکنولوژی و پيشرفت س يستمهای کامپيوتری بوده اس ت .اي ن تحوالت موج ب شده اس ت ک ه شرکتهاي ي ک ه توان ه م آهن گ کردن عمليات خود را باشراي ط جدي د داشت ه ان د بص ورت شرکتهاي ی موف ق جهان ی درآين د و شرکتهای ک ه چني ن توان ی را نداشت ه ان د از بازار رقاب ت خارج شوند .در شراي ط جدي د ،حس ابداران مديري ت ني ز ناچار از ابداع و بکارگيری روشه ا و س يستمهايی بوده ان د -1هزینه یابی بر مبنای فعالیت ()ABC -2بودجه بندی بر مبنای فعالیت ()ABB -3مدیریت بر مبنای فعالیت ()ABM هزينه يابي بر مبناي فعاليت ‏Activity Based Costing تعريف ABC هزين ه يابی بر مبناي عمليات ،از روش های نوين هزينه يابی است . اين روش با بررسي فعاليتهايي که مستقيما“ در فراين د عمليات ی دخال ت دارن د ،ب ه ارائه اطالعات دقيق بهای تمام شده مي پردازد. تاريخچه ABC از اوايل دهه 80سازمانها به اين نتيجه رسيدند که برای بقای خود و ارائ ه خدمات برت ر به مشتريانشان بايستی شيوه و فرايندهای خود را بهبود بخشن د و ضم ن افزاي ش مس تمر کيفيت, هزينه ها را به نحو قابل قبولی پايين آورند. تفکر ايجاد ارتباط بين هزينه ها و فعاليتها در اواخر دهه 60و اوايل 70در آثار سالومنز و استاباس ديده شده است اما به صورت آکادميک در دهه 80مطرح شده است. مفاهيم ABC ABC چيست؟ هزينه يابی بر مبنای فعاليت كه داخل ساختار سيستم حسابداری هزينه قرار می گيرد. آيا ABCيک روش ارزيابی موجودی کاال است؟ اي ن روش م ی توان د همانن د روش های س نتی برای ارزيابی موجودی کاال استفاده گردد.يا با کم ک سيستمهای کامپيوتری فق ط برای بدس ت آوردن اطالعات بيشت ر و دقي ق تر برای تصميمات مديران استفاده شود. اگر ABCبه عنوان يک مدل حمايتی برای تصميم گيری،فقط يکبار در س ال انجام شود ديگ ر نم ی توان د ي ک روش ارزيابی موجودی کاال محسوب گردد. اگر ABCکامال" جايگزين سيستم هزينه يابی سنتی گردد ،به يک روش ارزيابی موجودی کاال تبديل می گردد. مفاهيم ABC آيا ABCيک روش تجميع هزينه است؟ روشهای تجميع هزينه: هزينه يابی سفارش کار هزينه يابی فرايند هزينه يابی بر مبنای فعاليت يک روش تجميع هزينه نمی باش د بنابراي ن جايگزي ن اي ن روشه ا نم ی شود .اما ABCبرای افزاي ش دق ت هزين ه های محص ول که ه م در هزين ه های س فارش کار و ه م هزين ه يابی می فرايند مشخص شده اند مورد استفاده قرار گيرد. مفاهيم ABC هزينه هاي ثابت و متغير در ABCچگونه هستند؟ ABCب ه هزينه ها ب راساسي كچشم انداز ب لند مدتم ي ن گرد .در حا ليكه در ن گرشب لند مدتهزينه ث ابتوجود ن دارد و همه هزينه ها م تغير هستند. ABC چگونه هزينه هايث ابتو م تغير را در ب ر م يگ يرد؟ هزينه هاي فعاليتهاي ثابت و متغير مي توانند شناسايي و با استفاده از نرخ خاي مبتني بر فعاليت به محصوالت و خدمات مرتبط شوند ( .نرخ خاي جداگانه براي هزينه هاي ثابت و متغير در نظر گرفته شود) ABCو ت خصيصهزينه س ربار در بح ث و گفتگوهاي مديران ب ه منظور تصميم گيري همواره بر اهميت ارقام صحيح در مورد هزينه هاي توليد و بازاريابي تاكيد مي شود. ارقام مربوط به بهاي تمام شده با توجه به نحوه تخص يص هزين ه هاي س ربار ب ه محصوالت و خدمات به نحو چشمگيري متفاوت مي باشد. يك ي از وظاي ف و مشكالت مه م حسابداري در محاس به بهاي تمام شده مربوط ب ه تخصيص هزينه هاي سربار مي باشد. روشهاي تخصيص هزينه سربار در روش سنتی تخصيص كلي سربار گردآوري و تخصيص هزينه ها برحسب دواير روشهاي تخصيص هزينه سربار در روش ABC برخی معتقدند ABCتکامل يافته روش تخصيص هزينه برحسب دواير است. ABC ب ر ف ع ا ليتهايیت اکيد دارد ک ه موجد هزينه هستند هزينه آنها ب ا الستو ب ايستیک ارامد ش ده ي ا ت غيير ي ابند. در ABCنرخ هزينه برای هر واحد موجد هزينه( محرک هزينه ) محاسبه شده و هزينه ها از طريق ضرب نرخ موجد هزينه در حجم موجد هزينه بدست می آيد. در ABCبه جای تخصيص نرخ سربار به هر دايره نرخ موجد هزينه برای هر مرکز فعاليت به طور جداگانه محاسبه می شود .به عبارتی هر فعاليت دارای مخزن هزينه مربوط به خود است. اصول و مباني ABC .1 هزين ه هاي س ربار اختص اص يافت ه ب ه محص والت /خدمات بايس تي هزينه سرباري كه واقعا" براي آن محصوالت صرف شده را منعكس نمايد. .2 اي ن هدف از طري ق ي ك تجزي ه و تحلي ل از فعاليته ا و عل ل به وجود آمدن فعاليتهامحقق مي شود. .3 فعاليتها آنچه كه شركت انجام مي دهد مي باشند. .4 فعاليتها را مي توان در سطوح مختلفي از جزئيات تعريف نمود. .5 فعاليته ا مناب ع را مص رف م ي نماين د و باي د براي كسب و كار ارزش ايجاد نمايند. .6 مصرف منابع موجب مي شود كه هزينه ها اتفاق بيافتد. .7 بنابراين فعاليتها هزينه ها را به وجود مي آورند. .8 مديران در گذشت ه م ي كوشيدن د ت ا هزين ه ه ا را ب ه طور مس تقيم مديريت نمايند. .9 موجب ه وجود آمدنهزينه ب ABCب يانم يك ند ك ه ب هتر استف ع ا ليتهاييك ه ها م يش وند مديريتش وند ( .مديريتعللب وجود آمدنهزينه ها) .1 تعريف فعاليتها و هزينه هاي آنان تعريف فعاليت هر عملي كه به منظور توليد ،توزيع و ارائه خدمات انجام شود و ماهيت تكراري داشته باشد فعاليت يا كار ناميده مي شود روشهاي شناسايي و طبقه بندي فعاليتها: توجه به نمودار سازماني و نمودار فرايندها شناسايي و طبقه بندي فعاليتهاي همگن توجه به سلسله مراتب ABC سلسله مراتب ABC .1هزينه مربوط به سطح واحد محصول ( منابعي كه صرفا" بر روي هر واحد از محصول انجام مي گيرد مثل انرژي ،استهالك ماشين و تعميرات) .2هزينه مربوط به گروه محصول ( هزينه هايي كه بر روي گروهي از محصوالت انجام مي شود) .3هزينه هاي پشتيباني محصوالت ( طراحي 1،مهندسي و ) .. .4هزينه هاي امكانات پشتيباني ( هزينه ساختمان ،اجاره و )... .2تعيين محرك هزينه ها تعريف محرك هزينه در روش سنتي محركهاي هزينه مرتبط با حجم نظير مقدار توليد، ساعت كار مستقيم و ساعت كار ماشين آالت تنها عواملي كه موجب ايجاد هزينه مي شوند دانسته مي شدند. اما در روش ABCكليه رويدادها يا فعاليتهايي كه منجر به وقوع هزينه مي شوند محركهاي هزينه هستند. در ABCفعاليتها به عنوان منابع هزينه شناسايي مي شوند و هزينه هاي سربار براساس مباني منطقي تعيين شده يا همان محركهاي هزينه به محصوالت تخصيص داده مي شوند. موارد مهم در انتخاب محركهاي هزينه: .1ميزان همبستگي .2هزينه اندازه گيري .3آثار رفتاري در سيستم ABCهرچه تعداد محركهاي هزينه متنوع تر و ضريب همبستگي ميان محرك و فعاليت بيشتر باشد تخصيص هزينه سربار با دقت بيشتري انجام مي شود .اما امكان دارد هزينه اندازه گيري محرك هزينه باال رود. پيش فرضهای اجرای ABC .1 محصوالت تفاوت زيادی با هم داشته باشند. .2 تنوع محصوالت توليد شده باال باشد .3 هزينه های سربار ,مبالغ قابل توجهی را تشکيل دهد و اين مبالغ سير صعودی داشته باشد. .4 قيمت فروش بر اساس بازار تعيين می شود. .5 دانش فنی توليد باال باشد. چهار گام در طراحی ABC .1 تشخيص و معرفی فعاليتهای اصلی يک شرکت .2 تعيين محرکهای اوليه و ثانويه برای اين فعاليتها .3 ادغام فعاليتها در يک مخزن هزينه مشابه .4 گزينش محرکهای فعاليت برای نشان دادن هر هزينه مدلهاي سيستم ABC مدل اوليه مدل دو بعدي مدل اوليه جهت فراهم آوردن اطالعات براي تصميم گيريهاي استراتژيك مطرح گرديد .خصوصا" تهيه اطالعات بهاي تمام شده خدمات كاربرد و مزاياي مدل اوليه : ABC • كاربرد در تصميم گيريهاي استراتژيك • تجزيه و تحليل هزينه ها • سودآوري خدمات • بهبود فعاليتهاي سازماني • مديريت و اداره كردن فعاليتها • تعيين اولويت براي كاهش هزينه ها نارساييهاي مدل اوليه ABC • تك كاربردي بودن ْآن • عدم ارائه اطالعات مستقيم در مورد هزينه ها و فعاليتها خصوصا" در مورد هزينه هاي سربار اين محدوديتها ي مدل اوليه منجر به ارائه مدل دو بعدي ABCشد. مدل دو بعدي انتظار از ABCجهت فراهم كردن اطالعات عملياتي در فعاليتها منجر به پيدايش مدل دوبعدي سيستم ABCگرديد. هدف مدل دو بعدي ايجاد يك فرايند بهبود دائمي براي فعاليتهاي داخل و خارج از سازمان اطالعات بدست آمده از مدل دو بعدي اطالعات درباره فعاليتها اطالعات درباره استفاده كنندگان از خدمات اطالعات در مورد فعاليتهاي غير توليدي مدل دو بعدي سيستم ABC منابع ديدگاه فرايندي اندازه گيري عملكرد فعاليت ها هدف هزينه ديدگاه تخصيص هزينه مبناي هزينه مراحل هفتگانه پياده سازی ABC .1 برنامه ريزی پروژه .2 تعيين منابع مالی و عملياتی .3 تعريف فعاليتها و فرايندها .4 توسعه طرح مفهومی مدل هزينه .5 سنجش اعتبار و پايايی مدل هزينه .6 تدارک اطالعات جديد .7 اطمينان از به روز بودن نظام انتخابی مراحل هفتگانه پياده سازی ABC اطمینان از به روز بودن نظام انتخابی تدارک اطالعات جدید اجرا سنجش اعتار و پایایی مدل هزینه توسعه طرح مفهومی مدل هزینه تعریف منابع مالی و عملیاتی برنامه ریزی پروژه تعریف فعالیتها و فرایندها طرح مفهومی مراحل بکارگيری ABC .1 توجيه مديريت .2 ايجاد يک استراتژی و برنامه ريزی برای استفاده از مزايای بالقوه استفاده از ABC .3 جمع آوری اطالعات مورد نياز برای طراحی مدل .4 طراحی سيستم ABC .5 استفاده از اطالعات ABCدر فرايند بهبود سازمانی مكانيزم اجرايي سيستم ABC فعاليتها هزينه ها مراكز فعاليت مرحله اول منابع مرحله دوم تخصيص هزينه ها به محصوالت تعيين مبناي هزينه ها ABCو ت خصيصم نابع هزينه ها ناشی از مصرف منابع هستند. هزينه ها برای اهداف زير تحقق می يابد: • کسب انگيزش بيشتر • محاسبه سود و ارزيابی دارائيها • تعيين بها يا تنظيم صورت وضعيت مراحل تخصيص هزينه مبتنی بر ‏ABC گام اول :تعيين هزينه فعاليتها گام دوم :توسعه نقشه عمليات براي نشان دادن جريان كار و روابط بين فعاليتها گام سوم :جمع آوري داده هاي هزينه مرتبط و جريان فيزيكي واحدهاي محرك هاي هزينه از ميان فعاليتها و منابع گام چهارم :محاسبه و تفسير اطالعات بر مبناي فعاليت مزايای سيستم ABC ‏ بهبود سيستم هزينه يابی و تخصيص هزينه های شرکت به طور مطلوبتر ‏ تعيين بهای تمام شده و قيمت گذاری محصوالت به طور منطقی تر و دقيق تر .1 کنترل عمليات شرکت وبرنامه ريزی کاراتر ,صحيح تر و دقيق تر مديريتی .2 کمک به تصميم گيريهای کاراتر ,صحيح تر و دقيق تر مديريتی .3 ارزيابی صحيح تر از عمليات مالی مديران .4 شناسايی فعاليتهای هزينه زا و فاقد ارزش .5 امکان وجود کنترل هزينه ها .6 موجب تغيير نگرش بسياری از مديران نسبت به هزينه های سربار .7 ايجاد شرايط الزم برای افزايش سهم بازار .8 توجيه حاشيه فروش و تسهيل رقابت .9 تصميم گيری در خصوص توليد يا توقف توليد .10 عملی کردن مفهموم مشتری مداری محدوديتهای روش ABC .1 رابطه يکطرفه بين حجم فعاليت و هزينه ها .2 چشم پوشی از امکان وجود هزينه ها و توليدات مشترک .3 ناديده گرفت ن ظرفي ت (اضاف ی /منابع کمياب) و ميزان سودمندی منابع معايب سيستم ABC .1 هزينه های گزاف ناشی از تعداد مراکز فعاليت و عوامل هزينه زا .2 استمرار ضرورت تخصيص برخی هزينه ها بر اساس معيارهای قراردادی مبتنی بر حجم بودجه بندي بر مبناي فعاليت Activity Based Boudgeting تعاريف و کارکردها ‏ ‏ ‏ ABBيک روش سيستماتيک جهت برنامه ريزی ,کنترل و بودجه بندی منابع يک سازمان است. زمانی که بودجه بر مبنای فعاليت تصويب می شودABB , بخش کليدی از اقتصاد داخلی است که بين عرضه و تقاضا توازن برقرار می کند. ABBباعث می شود مديران ظرف دوره ای ميان مدت تا بلندمدت به هزينه های ثابت به عنوان هزينه های متغير بينديشند. ويژگيهاي ABB ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتظارات مشتري را با منابع قابل دسترس سازمان تطبيق مي دهد. بجاي تاكيد بر يك ( Benchmarkالگوبرداري) اختياري, مثل بودجه سال گذشته ،بر بودجه‌هايي تاكيد دارد كه بر اساس بازگشت به سرمايه گذاريها قرار دارد. يک بودجه منعطف را بر مبنای حجم کار فعاليت توسعه می دهد برنامه ريزی مکرر و دائمی را مورد حمايت قرار می دهد. موارد زائد و بی ارزش را در بودجه شناسايی کرده و برنامه های عملی برای حذف آنها ايجاد می کند. حجم کارها را برای ايجاد سيستم ABBپيش بينی می کند. ويژگيهاي ABB ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ كليه فعاليتهاي سازمان را با استراتژيهاي كسب و كار مشتري منطبق مي سازد. مانع از افتادن در دام دفاع از پروژه هاي مشتري مي گردد. از اينكه ايده هاي مشتري را مورد قضاوت قرار داده و اولويتهاي خود را براساس آنها تعيين كنيم جلوگيري مي كند و فعاليتهايي را كه سازمان بايد براي انجام آنها كوشش كند را مشخص مينمايد. سرمايه و وقت الزم براي سرمايه گذاريهاي بحراني در داخل سازمان را پيش بيني مي كند. نرخها و قيمتهايي را كه عادالنه ،قابل دفاع و قابل مقايسه outsourcing هستند را تعيين مي‌كند. امروزه بسياري از شركتها و سازمانهايي كه با روشهاي سنتي و تاكيد بر عناصر هزينه‌اي نمي‌ توانند خواسته هاي خود را برآورده سازند به استفاده از ABBو تاكيد بر اهميت بودجه بندي ازطريق فعاليتها و مراحل آن روي آورده اند. پيش بينی درآمد مديريت ظرفيت هدف اصلی ABBچيست ؟ هدف اي ن س يستم نشان دادن ارتباط بي ن منابع ي اس ت ك ه س ازمان براي مص رف آنه ا جهت توليد محصوالت برنامه ريزي مي كند. ب ه كم ك ABBباي د بر تولي د محص والتي ك ه موفقيت سازمان را موجب مي شوند تمركز يافت و سپس با مديريت منابع سازمان اعم از زمان ،پول ،نيروي انس اني و غيره مناب ع بيشت ر را ب ه فعاليتهاي ي اختص اص داد ك ه موجبات آن را فراهم مي سازند. مراحل بودجه بندی بر مبنای فعاليت -1برآورد تعداد محص ول نهاي ی ( توليد و فروش برای دوره بعد) -2پيش بينی ميزان تقاضای فعاليتها در درون سازمان -3محاس به مناب ع مورد تقاض ا برای فعاليتهای پي ش بينی شده -4تعيين عرضه واقعی منابع -5تعيين ظرفيت منابع تفاوت ABBبا بودجه بندي سنتي ABBب رخالفب ودج ه ب نديس نتيك ه عوام ل ت م اموري تي ا هزين ه اين ظي ر ج برانخدم ، آموزشرا ت وص يفم يك ن د ،م ع رفب ودج ه اي استك ه هزينه خدماتو م حصوالتي كس ازمان دهد. را ن شانم ‌ي بودج ه بندی س نتی صرفا“ بر مبنای مذاکره ميان مديران و سرپرستان اجرايی قرار دارد ام ا در ABBمديران بايس تی در نظ ر بگيرند که چه منابعی واقعا“ مورد نياز هستند. تفاوت ABBو ABC ABBاز هزين ه ي اب يب ر م بنايف ع ا لي تي ا ت ABBق ب لاز اينك ه ABCم تماي ز اس . ي ردد م ا ل يآغاز ش ود انجام م ‌گ ال س درحا ليك ه ABCت غييرات ياس تك ه ب ه ش ود ت ا م ‌ي س يستمهايحس ابدارياعما ل رديابيش وند. هزينه ها ط يس ا ل رابطه ABBو ABC منابع فعالیت پیش بینی محصوالت و خدمات مورد نیاز مشتریان : ABC فعالیتها را به منابع و محصوالت تخصیص می دهد : ABB فروش را پیش بینی می کند و میزان نیاز به فعایتهای تعیین کننده منابع را مشخص می کند منابع فعالیت اهداف هزینه : محصوالت و خدمات تولید شده مديريت بر مبناي فعاليت Activity Based Management مدیریت بر مبنای فعالیت ( Activity Based )Management ‏ مديري ت بر مبنای فعالي ت ( ) ABMرويکرد فلسفه مديريتی است ک ه ضمن آن بنگاه اقتصادی بمثابه مجموعه ای از فعاليتهای بهم پيوسته درنظ ر گرفت ه م ی شود ک ه فعاليته ا در نهاي ت باي د درخدم ت ارزش آفرينی برای مشتريان قرار گيرند .مديري ت بر مبنای فعالي ت بر اي ن فرض استوار است که در ي ک بنگاه اقتصادی ،انجام فعاليتها موجب ايجاد هزين ه م ی گردد و بنابراي ن از طري ق اعمال مديري ت بر فعاليتها ‌،مديريت بر هزينه ها قابل اعمال خواهد بود . ‏ هدف مديري ت بر مبنای فعالي ت عبارت اس ت از پاس خگوئی ب ه نياز مشتريان با حداقل استفاده از منابع سازمان ؛ بودجه بندی سنتی و گزارشهای مقايسه ای در اي ن روش ،هزينه ها را برحسب حوزه های مس ئوليت ( دواي ر ) تفکي ک م ی نماي د ،درحاليک ه در رويکرد مديري ت بر مبنای فعالي ت ضروری است هزينه ها برحسب فعاليتها تفکيک شده و بر اين اساس اطالعات سودمندی درخصوص بازده و افته نتاي ج هري ک از فعاليتها و تحلي ل و مقايسه هزينه های انجام يافت ه با نتايج (خروجی های) هريک از فعاليتها بدست داده شود . بنابراين در روشهای سنتی ،گزارشگيری اساسا ً برحسب دواير صورت می پذيرد ،درحاليکه در رويکرد ABM گزارشگری براساس فعاليتها انجام می گيرد . خصوصيت پراهميت ديگر گزارشگيری بر اساس ABM اين است که يک فعاليت در مجموعه واحدهايی که در انجام يک فعاليت معين مشارکت دارند رديابی شده و جمع هزينه های مربوط به فعاليت مورد نظر در واحدهای مختلف شناسايی و منعکس می گردد .بعنوان مثال در پاسخگويی به سفارش مشتری ،دواير مختلف توليد و فروش مشارکت دارند و اين دواير می کوشند فی المثل يک سفارش معوق را تسريع نمايند و محصول را به مشتری تحويل دهند .امور مالی به ارزيابی و کنترل اعتبار مشتری می پردازد و نهايتا ً واحد خدمات فروش انجام هماهنگی ها و حصول اطمينان از تحويل به موقع میلیون ریال روش ABM میلیون ریال روش سنتی 120 تهیه مدارک و اعالم قیمتها 320 حقوق و دستمزد 190 دریافت و بررسی سفارشات 40 لوازم اداری 100 ارزیابی اعتبار مشتریان 140 هزینه مأموریت 80 پیگیری ارسال کاال 40 هزینه مخابرات 90 حل مشکالت 40 استهالک 580 580 ب ا اي ن توضيحات ،روش س نتی و روش مبتنی بر ABM را می توان براساس مثال فوق بصورت زير مقايسه نمود . اهمي ت ديگ ر رويکرد مديري ت بر مبنای فعالي ت ، شناس ايی فعاليتهای فاق د ارزش زاي ی اس ت ک ه در عم ل به سودمندی محصول و ي ا خدمات نمی افزاي د .به عبارت ديگ ر ،فعاليتهای فاق د ارزش زاي ی فعاليتهاي ی هس تند ک ه مشتری باب ت آنه ا حاض ر نيس ت وجه ی پرداخ ت نماي د ، مانن د بازرس ی محص والت و جابجائ ی مواد ؛ اينگون ه فعاليتها قابل کاهش و يا حذف می باشند . شناسائی و گزارشگری فعاليتهای فاقد ارزش زاي ی ،به مديري ت نشان م ی ده د ک ه چ ه ميزان قاب ل مالحظ ه ای از مناب ع بنگاه دراث ر فعاليیتهای فاق د ارزش زاي ی م ی توان د ب ه هدر رود .برپاي ه اي ن گزارش ه ا ،مديري ت م ی توان د نس بت ب ه حذف برخ ی فعاليته ا و ي ا کاه ش هزين ه آنه ا اقدام نمايد . اعمال مديري ت بر مبنای فعالي ت مس تلزم بکارگيری دو اهداف مديريت بر مبنای فعاليت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بهبود منافع با معرفی فرصتهای ارزش آفرين اندازه گيری هزينه منابعی که در اجرای فعاليتهای اصلی واحد يا سازمان مصرف می شوند. تشخيص يا حذف هزينه هايی که مربوط به فعاليتهای غير ارزش زا هستند. ايجاد فرايندها و فعاليتهايی که مشتری حاضر است برای آن پول بپردازد. تعيين معيار جهت فعاليتها حمايت از تيم سازی تعيين کارايی و اثربخشی تمام فعاليتهای انجام شده در واحد يا سازمان مدل مديريت بر مبنای فعاليت منابع دید عملیاتی تجزيه و تحليل کارايی فعاليتها محصوالت و مشتريان ديد هزينه ای تجزيه و تحليل محرکها وظايف مديريت بر مبنای فعاليت ‏ ‏ ‏ ‏ معرفی فعاليتهای دارای ارزش افزوده و فعاليتهای بدون ارزش افزوده مهندسی مجدد و طراحی مجدد ساختار فعاليتها الگوبرداری فعاليتهای با ارزش افزوده به عنوان ابزار کليدی برای بهبود مستمر توسعه سيستم اندازه گيری کارايی برای بهبود مستمر شرايط ايجاد يک سيستم حامی ABM ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فعاليتهای کليدی انجام شده را تعيين نمايند. محرکهای هزينه را توسط فعاليت تعيين کنند. هزينه های سربار و هزينه های غير مستقيم ديگر را توسط فعاليت با بکارگيری محرکهای هزينه شفاف ,دسته بندی کنند. داده ها را برمبنای تقاضاهای کار با فعاليت جمع اوری کنند. هزينه ها را بر مبنای فعاليت به محصوالت و مشتريان تخصيص دهند. اطالعات مالی و عملياتی را در سطح هر فعاليت تعيين کنند. مراحل هشتگانه ABM .1تعريف دامنه پروژه .2شناسايی فعاليتها ,منابع و شاخص های ستاده .3تحليل جريان عملياتی فرايند .4 جمع آوری داده ها و شناسايی نقش های رابط ميان داده ها .5 تهيه يک مدل کامپيوتری ارزش گذاری و اعتبار دادن به مدل تعبير و تفسير اطالعات جديد اجرا .6 .7 .8 داليل به کارگيری ABM .1 قيمت گذاری مجدد محصوالت و بهينه سازی طراحی محصول جديد .2 کاهش هزينه ها .3 اثرگذاری بر برنامه ريزی استراتژيک و عملياتی اصول اساسی ساختار ABM جريانات هزينه در اين مدل حسابهای دفتر کل عمومی طبقه بندی هزينه ها و فعاليتها تعيين هزينه ها از حسابهای دفتر کل دانستن محرکهای هزينه تغيير پذيری محرک هزينه تعيين کردن هزينه ها از حسابهای دفتر کل به فعاليتها تعيين دوباره هزينه های واحدها به ساير واحدها ارزش زايی محصول و مشتری استفاده از واحد هزينه برای تجزيه و تحليل ويژگی های ABMدر تعامل با ABC .1 .2 .3 مدل ABMنتيجه بکارگيری موفقيت آميز ABCبوده است مدل ABMبعد پويای تازه ای از لحاظ بهبود مستمر فعاليتها به ABCاضافه کرده است. مدل ABMاطالعات مورد نياز خود را از ABCمی گيرد. مقايسه ABMو ABC ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مديري ت بر مبنای فعالي ت بر مديري ت فعاليتها جهت کاهش بهای تمام شده تاکيد دارد. هزين ه ياب ی بر مبنای فعاليت بر ايجاد ارتباط بين هزينه های سربار و فعاليتها تاکيد می کند. ABCجزئی از ABMاست. در ABMشناس ايی و تحلي ل فعاليته ا جهت تحقق اهداف است. در ABCشناسايی و تحليل فعاليتها به منظور تعيين هزينه هر فعاليت است. تلفيق ABMو ABC نگرش هزینه ABC هستند؟ چه چیزهایی هزینه منابع چرا موارد هزینه هستند؟ •کاهش هزینه •باز مهندسی فرآیند محرک منابع هزینه منابع •هزینه کیفیت •بهبود مستمر سنجش عملکرد فعالیت نگرش فرایندی ABM ‏ABM •حذف ضایعات •الگوبرداری •(محک زدن رقبا ) محرک هزینه فعالیت شناسایی هزینه فعالیت هزینه یابی قیمت تمام شده هزینه یابی هدف تحلیل سودآوری اهداف هزینه طراحی برای تولید منعطف تصمیمات ساخت -خرید نتيجه گيري تغييرات زياد در شراي ط اقتص ادی بازار موج ب تحول چشمگي ر ص نايع توليدی شده اس ت .رقاب ت جهان ی همراه ب ا نوآوريهای س ريع در ف ن آوری ،وضعي ت تولي د را ب ا تغييرات عمده ای مواج ه کرده اس ت .ب ه موازات تغيي ر س يستمهای توليدی ،حس ابداری مديري ت ني ز درحال تغيي ر است .بس ياری از واحدهای انتفاعی س يستمهای سنتی هزينه يابی خود را با سيستمهای مديريت هزينه جايگزين می کنند . در س يستم مديري ت هزين ه ،هزين ه هري ک از فعاليتهای عمده اندازه گيری ،هزينه های بدون ارزش افزوده مشخص و فعاليتهای موجد بهبود عملکرد تعيي ن م ی شون د .تأکي د بر س يستم مديري ت هزين ه موج ب م ی شود که توان رقابت واحد انتفاعی افزايش يابد و بتواند محصوالتی را با کيفيت بهتر و کمترين بهای تمام شده ممکن توليد کند . ب ه موازات تغيي ر شراي ط محيط ی واحدهای توليدی ،مديران اي ن واحدها متوجه شده اند که بکارگيری سيستم سنتی هزينه يابی مبتنی بر حج م نم ی توان د بهای تمام شده دقي ق محص والت را منعک س کن د .زيرا اي ن س يستم ،تنه ا ي ک محرک هزين ه يگان ه مثال ً س اعات کار مس تقيم را ملحوظ م ی کن د ک ه موج ب محاس به بي ش از اندازه بهای تمام شده محصوالت با حجم زياد يا محاسبه کمتر از واقع محصوالت پيچيده با حجم در مجموع: ‏ اهميت بهای تمام شده ارزش زا در مديريت هزينه و تصميم گيری ارزش آفرينی کسب و کار اقتصادی در محيط اقتصادی پويا .نياز به تبيين رويکرد جديد دارد . ‏ روش هزينه يابی بر مبنای فعاليت و مديريت بر مبنای فعاليت از ابزارهای مديريت هزينه در محيط اقتصادی پويا جهت خلق ارزش و توانمند ساختن بنگاه های اقتصادی است . منابع oرهنماي رودپشتي فريدون – كتاب مديريت بر مبناي فعاليت ،مديريت برمبناي فعاليت oشباهنگ رضا – كتاب حسابداري مديريت ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o دان ش حس ابرسی/نويس نده :س يد حس ين مي ر علوي – ديوان محاس بات استان گيالن عزيزي احمد .مدرس احم د «هزين ه ياب ي برمبناي فعالي ت» نشري ه شماره 140سازمان حسابرسي ،دي ماه .1379 علي رحماني .اعظم مهتدي -مقاله كاربرد هزينه يابي بر مبناي فعاليت در موسسات مالي بودجه بندي عملياتي /گزارش 101دفتر برنامه ريزي منابع مالي و بودجه طراح ي و كاربرد / ABCگزارش 102دفت ر برنام ه ريزي مناب ع مالي و بودجه جعفري مصطفي .اخوان پيمان /مديريت بر مبناي فرايند /تدبير شماره 140 نمازي محمد /بررسي سيستم ABCدر حسابداري مديريت

62,000 تومان