حسابداری مدیریت استراتژیک (هزینه یابی کیفیت)
اسلاید 1: بسم اللّه الرحمن الرحیم
اسلاید 2: عنوانحسابداری مدیریت استراتژیک (هزینهیابی کیفیت)
اسلاید 3: مقدمه3/25بسیاری از شرکتها کیفیت محصولاتشان را به عنوان مهم ترین ارزش مشتریان و حیاتی ترین معیار کسب مزیت رقابتی به شمار آورده و در پی بهبود آن هستند. هرگونه تلاش برای بهبود کیفیت باید به خوبی بررسی و هزینههای مربوط به آن نیز دقیقاً تعیین شود. چرا که هدف برنامه های بهبود مستمر فقط برآورده کردن نیاز مشتریان درخصوص کیفیت نیست، بلکه این هدف باید با کمترین هزینه تحقق یابد. پر واضح است که کاهش هزینه های کیفیت زمانی امکان پذیر است که این هزینه ها کاملاً تعریف، شناسایی و اندازه گیری شوند تا بتوان تصمیمات منطقی و صحیحی درمورد آنها اتخاذ کرد. برای کار با هزینههای کیفیت لازم است تا مانند هر پروژه دیگری در شرکتها، توجیه اقتصادی مناسبی برای استفاده از ابزارهای هزینههای کیفیت بهوجود آید و بدینمنظور باید ارزیابی اولیهای صورت گیرد.
اسلاید 4: دراین ارزیابی اهدافی موردتوجه هستندکه اهم آنها شامل مواردزیرند: الف) ارائه اهمیت مسائل کیفی به زبانی که مورد توجه مدیران ارشد قرار گیرد. مدیران ارشد سازمان ها معمولاً تنها وقتی به اهمیت اصلی مسائل پی می برند و آنها را در دستور کار خود قرار میدهند که ارزش پولی و مالی آن مسائل قابل توجه و توجیه باشد. مقوله کیفیت به دلیل غیرمادی بودن و ارتباط با مسائل ذهنی بیشتر نیازمند این است که به یک زبان مشترک(پول) بیان شود. ب) تعیین نقاط اصلی توجه جهت کاهش هزینه ها. علل به وجود آمدن هزینه های کیفیت پرشمار است و میزان تأثیرگذاری آنها بر هزینه ها نیز یکسان نیست. در این ارزیابیها باید مهمترین مسائل که سبب صرفهجویی در هزینه های کیفیت می شوند، شناسایی گردند. 4/25
اسلاید 5: تعریف هزینه های کیفیتهزینههای کیفیت ازمجموع هزینههای انطباق و هزینههای عدم انطباقحاصل میشود.هزینههای انطباق مبالغی است که برای پیشگیری از کیفیت پایین پرداخت می شود، مانند هزینه های بازرسی و ارزیابی کیفیت و هزینه های عدم انطباق عبارت از هزینه هایی است که به دلیل وجودکیفیت پایین محصولات و خدمات ایجاد می شود، مانند هزینههای دوباره کاری. هزینه های کیفیت شامل چهار مورد زیر است:1. هزینه هایی که در طول طراحی، به کارگیری و نگهداری یک سیستم مدیریت کیفیت رخ می دهد،2. هزینه منابعی که برای بهبود مستمر درکیفیت تعهد می شود،3. هزینه های شکست(نقص) سیستم، خدمات و محصولات سازمان،4. سایر هزینه های ضروری و فعالیتهای فاقد ارزش افزوده که برای تهیه محصولی با کیفیت نیاز است.5/25
اسلاید 6: مدل های مختلف هزینه های کیفیتمدل های هزینه های کیفیت را به چهارگروه مختلف میتوان طبقه بندی کرد. این چهارگروه شامل موارد زیرند:1. مدل پیشگیری-ارزیابی-شکست(P-A-F) یا مدل کرازبی،2. مدل های هزینه فرصت،3. مدل های هزینه فرایند،4. مدل های هزینه یابی برمبنای فعالیت.6/25
اسلاید 7: جدول 1- 10 مدل های هزینه یابی کیفیت و طبقات هزینه مربوططبقات هزینهمدل هاهزینه های پیشگیری+ ارزیابی+ شکستP-A-Fهزینه های انطباق+ عدم انطباقکرازبیهزینه های پیشگیری+ ارزیابی+ شکست+ فرصتهزینههای نامشهود یا فرصتهزینه های انطباق + عدم انطباق + فرصتهزینههای نامشهود یا فرصتهزینه های مشهود + نامشهودهزینههای نامشهود یا فرصتP-A-F(هزینههای شکست شاملهزینههای فرصتاست)هزینههای نامشهود یا فرصتهزینههای انطباق + عدم انطباقهزینه های فرایندهزینه های دارای ارزش افزوده + فاقد ارزش افزودههزینه های ABC7/25
اسلاید 8: مدل پیشگیری-ارزیابی- شکست(P-A-F)از جمله مهترین مدل ها میتوان به مدل P-A-F اشاره کرد که بیشتر، دیگر مدل های هزینه های کیفیت براساس طبقه بندی همین مدل از هزینه های کیفیت عمل می کنند. در واقع فرض مهم این مدل آن است که افزایش هزینه های پیشگیری و ارزیابی، هزینه های شکست را کاهش میدهد و افزایش در هزینههای پیشگیری، هزینه های ارزیابی را نیز کاهش می دهد. 8/25
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.