حقوق بیمار
اسلاید 1: 1حقوق بيمار بسم الله الرحمن الرحیم تيم مدرسان گروه حاكميت بالينيدفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
اسلاید 2: 2
اسلاید 3: 3همه موارد زیر در خصوص ویژگی خدمات به عنوان محور اول حقوق بیماران صحیح است به جز:فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد. بر اساس دانش روز باشد. مبتني بر برتري منافع کلی جامعه باشد. توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران باشد.
اسلاید 4: 4فراهم آوردن امکانات رفاهی .................... از حقوق اساسی بیماران می باشد.پایه و ضروریاستانداردبا بالاترین کیفیتبر اساس توان مالی بیمارستان
اسلاید 5: 5بیمار حق دسترسی به کدامیک از اطلاعات زیر را دارد ؟ می توانید یک یا چند گزینه را علامت بزنید: روشهاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روشنحوهي دسترسي به پزشک معالجكليهي اطلاعات تأثيرگذار در روند تصميمگيري بيماركليهي اقداماتي كه ماهيت مدیریتی دارندکلیه اطلاعات مربوط به استانداردهای ارائه خدمات
اسلاید 6: 6در کدامیک از موارد زیر می توان از دادن اطلاعات به بیمار اجتناب کرد؟تأخير در شروع درمان به واسطهي ارائهي اطلاعات سبب آسيب به بيمار گرددبيمار عليرغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات، از اين امر امتناع نمايدعدم اطلاع بيمار، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار ندهد1) a و b و c2)a و b3) a و c4) b و c
اسلاید 7: 7همه موارد زیر از موارد حق انتخاب بیمار است به جز:انتخاب پزشك معالج و مركز ارائهكنندهي خدمات سلامتانتخاب و نظر خواهي از پزشک دوم به عنوان مشاورمواردي که امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر قرار ميدهدشركت يا عدم شركت در پژوهشهاي زيستي
اسلاید 8: 8خانم نرگس احمدی پرستار تازه فارغ التحصیلی است که در یک بخش شلوغ مشغول به کار شده است. یکی از بیماران وی آقای دکتر حسینی ، متخصص اطفال 85 ساله ای است که مورد شناخته شده سرطان پروستات بوده است .وی دو ماه پیش بدلیل درد استخوانی در ناحیه سینه و لگن مورد رادیو تراپی برای درمان متاستاز استخوانی قرار گرفته بود. علت بستری او در این نوبت، سپسیس بدلیل عفونت ادراری بود که با درمان آنتی بیوتیکی مناسب بهبود یافته و مرخص گردیده است. وی در منزل تنها زندگی می کند و همسر خویش را 2 سال پیش از دست داده است.وی قبل از ترخیص به خانم احمدی می گوید که می دانم چه مرگی در انتظارم است و به خانه برسم خود را خلاص خواهم کرد . به نظر شما خانم احمدی باید این مسئله را با فرد باتجربه دیگری مطرح کند یا به قانون محرمانه بودن اسرار بیمار وفادار باقی بماند؟
اسلاید 9: 9آقای محمد نقوی آرشیتکت 54 ساله ای که سابقه گواتر مولتی ندولر را برای سالها داشته، بدلیل احساس خشونت صدا و ضعف و لاغری ، پس از بیوپسی و تشخیص کارسینومای آناپلاستیک مورد جراحی قرار می گیرد . همچنین برای وی پس از مدتی رادیوتراپی درخواست می گردد و بیمار در نهایت با متاستاز ریه وعفونت ناشی از آن فوت می کند. در تمام این مراحل پزشک معالج به درخواست خانواده بیمار برای پنهان کردن تشخیص بیماری از وی تن در می دهد. آیا کار وی صحیح بوده است؟
اسلاید 10: 10برای خانم 42 ساله ای با تشخیص دیسکوپاتی دستور تزریق کورتن موضعی interatecal داده می شود و وی موافقت می کند. قبل از انجام کار بیمار متوجه می شود که به جای پزشک متخصص ، رزیدنت وی قصد انجام این کار را دارد و علیرغم توضیحات مفصل پزشک متخصص در خصوص آموزشی بودن این بیمارستان و .... حاضر به انجام اینکار نمی شود و به منشور اخلاقی که در بخش نصب شده استناد می کند.نظر شما در مورد تکلیف بیمارستانهای آموزشی چیست؟
اسلاید 11: 11در بررسی مرد جوان 25 ساله ای که جهت انجام آزمایشات پیش از ازدواج به شما مراجعه کرده است ، متوجه ابتلا او به بیماری ایدز می شوید. پدر همسر آینده وی مصرانه و با وسواس از شما سوال می کند که آیا این جوان مبتلا به بیماری ویژه ای نمی باشد. مشاوره صحیح و علمی شما به بیمار در مورد ضرورت اطلاع به همسر آینده بی نتیجه می ماند و شما به شدت نگران از دست دادن اعتماد بیمار در صورت برملا شدن راز وی ، گریز او از سیستم بهداشتی و آلوده کردن چندین نفر دیگر هستید. چه تصمیمی می گیرید؟
اسلاید 12: مفاهيم و واژه هابيمار:كسي كه خود را به ارائه دهنده خدمت جهت دريافت خدمات بهداشتي درماني معرفي مي كندحقوق:مجموعه قواعد و مقررات حاكم بر يك جامعه كه امتيازات و اختيارات خاصي را براي افراد به رسميت مي شناسدحقوق در تمام زبانها به معني آنچه راست وسزاوار است تعريف ميشود12
اسلاید 13: تاريخچهانگيزه حركت براي تدوين منشور حقوق بيمار با انتشار اعلاميه جهاني حقوق بشر در سال 1947آغاز شد كه در آن مردم خواستار برابري حقوق براي دسترسي به خدمات بهداشتي و اجتماعي شدند.اولين گروه حرفه اي كه اعلامیه حقوق بیمار را منتشر کرد اتحادیه ملی پرستاری در سال 1959 بود.در سال 1973 انجمن بیمارستان های آمریکا لایحه حقوق بیماران به همراه مثال های اجرایی و مستند را تحت عنوان لایحه حقوق بیماران منتشر کرد13
اسلاید 14: منشور حقوق بيمار انجمن جهاني پزشكي ( اعلاميه ليسبون 1995-1981)بيانيهي حقوق بيمار اجلاس اروپايي سازمان بهداشت جهاني (آمستردام 1994)منشور حقوق بيماران اروپا (رم، 2002)14 تاريخچهي بيانيههاي حقوق بيمارحقوق بيمار در بيانيه هاي بينالمللي
اسلاید 15: تاريخچهي بيانيههاي حقوق بيمار حقوق بيماران در آمريكا منشور حقوق بيمار انجمن بيمارستانهاي آمريكا (1973 تجديد نظر 1992)منشور حقوق بيمار كميسيون صدور مجوزهاي نظام سلامت (آمريكا 1994)15
اسلاید 16: تاريخچهي بيانيههاي حقوق بيمار منشور حقوق بيمار در كشورهاي جهانمنشور حقوق بيمار در مالزيمنشور حقوق بيمار در هنگكنگمنشور حقوق بيمار در نيوزلندمنشور حقوق بيمار در ايتاليامنشور حقوق بيمار در اسلوواكیمنشور حقوق بيمار در افريقاي جنوبيمنشور حقوق بيمار در كانادامنشور حقوق بيمار در ايران16
اسلاید 17: حقوق بیمار در ایرانمنشور حقوق بیمار در سال 1380 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید که شامل 10 بند بود.این منشور دارای کاستی هایی بود لذا بررسی مجدد در زمینه ی محورهای حقوق بیمار صورت گرفت و منشور جدید در آبان ماه سال 1388 توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تمامی دانشگاه ها ابلاغ گردید.17
اسلاید 18: 18
اسلاید 19: 19
اسلاید 20: 20
اسلاید 21: 21
اسلاید 22: 22
اسلاید 23: مراحل تدوين: مرور جامع منابع موجود مطالعات ميدانیتدوين پيش نويس اول منشور حقوق بيمارنظر سنجي مكاتبه اي از صاحب نظرانتدوين پيش نويس دوم منشور حقوق بيمارنظر سنجي حضوري (مصاحبه اي ) از صاحب نظرانتدوين پيش نويس سوم منشور حقوق بيماربرگزاري کارگاه مشورتي منشور حقوق بيمار در ايرانطرح در شوراي سياست گذاري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي23
اسلاید 24: 24
اسلاید 25: 25
اسلاید 26: تركيب كارگاه:نمايندگان انجمن هاي حمايت از بيماران ( بيماران رواني مزمن، تالاسمي، هموفيلي)نمايندگان سازمان نظام پزشكيپرستاران منتخبپزشكان منتخبحقوقدانان منتخبكارشناسان اخلاق پزشكينماينده بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح26
اسلاید 27: جمع بندي و اعمال نظرات و تهيه پيش نويس چهارم منشور حقوق بيمار به همراه راهکارهاي عملياتي کردن هر کدام از حقوق پيشنهادي27
اسلاید 28: منشور حقوق بيمارمقدمهبينش و ارزشمحورهاي پنجگانه حقوق راهکارهاي عملياتي کردن حق پيشنهادي28
اسلاید 29: 29اساسا چرا رعایت حقوق بیمار؟ چرا حاکمیت بالینی؟ آیا رقابتی شدن بازار ارائه خدمات سلامت توجیه مناسبی برای رعایت حقوق بیمار و کیفیت خدمات است؟آموزه های دینی:قل انما انا بشر مثلکم ...... و من کان یرجوا لقا ربه فلیعمل عمل صالحا و ....من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین ......لطلب اصلاح فی امت جدیضرورت تدوین مقاله ای برای مبانی فلسفی کار – چالش با مدیرانضرورت رعایت کیفیت در بازار رقابتی ( بخش خصوصی)تاثیر کیفیت بر کارآئی سازمانماهیت ذاتی کار در دولت: رعایت عدالت اجتماعیبه حداکثر رساندن کارآمدیاضافه شدن نظارت کیفی به کمی
اسلاید 30: مقدمهنظام سلامت كارآمد نيازمند مشاركت فعالانه بين گيرندگان و ارائه كنندگان خدمات سلامت ميباشد. ارتباط مناسب و صادقانه، احترام به ارزشهاي شخصي و حرفهاي و حساسيت نسبت به تفاوتهاي موجود، لازمهي مراقبت مطلوب از بيمار است. بهعنوان يكي از اركان ارائهي خدمات سلامت، بيمارستانها بايد نهادي براي درك و احترام به حقوق و مسؤوليتهاي بيمار، خانوادهي آنان، پزشكان، پرستاران و ساير مراقبتكنندگان باشند. بيمارستانها بايد به جنبههاي اخلاقي مراقبت واقف بوده و به آن احترام گذارند. 30
اسلاید 31: مقدمهاثربخشي مراقبت و بهره مندي بيمار از نتايج مثبت درمان تا حدودي بستگي به مسؤوليتپذيري بيمار دارد. شايسته است بيماران اطلاعات مربوط به سابقهي بيماريها، بستري شدن در بيمارستان، مصرف داروها و ساير مطالب مربوط به وضعيت سلامتي را به طور صادقانه گزارش دهند و از هرگونه تغيير در روند درماني بدون اطلاع پزشك مسئول خود بپرهيزند.وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي اميدوار است در سايه تعامل مناسب ارائه دهندگان و گيرندگان خدمات سلامت نسبت به وظايف خود و احترام به حقوق ديگري، سلامت جامعه در بالاترين سطح ممكن تامين گردد. بر اين اساس منشور حقوق بيمار با هدف تبيين حقوق گيرندگان اين خدمات و به شرح ذيل تنظيم گرديده است: 31
اسلاید 32: بينش و ارزشيکايک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسان ها مي باشند. اين امر در شرايط بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اساس قانون اساسي توجه به كرامت والاي انساني از اصول پايه نظام جمهوري اسلامي بوده و دولت موظف است خدمات بهداشتي درماني را براي يکايک افراد کشور تأمين کند. بر اين اساس ارائه خدمات سلامت بايد عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق و رعايت کرامت انسانی بيماران صورت پذيرد. اين منشور با توجه به ارزشهاي والاي انساني و مبتني بر فرهنگ اسلامي و ايراني و بر پايه برابري كرامت ذاتي تمامي گيرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ ، ارتقا و تحكيم رابطه انساني ميان ارائه كنندگان و گيرندگان خدمات سلامت تنظيم شده است.32
اسلاید 33: منشور حقوق بيمار در ايرانمحور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 33
اسلاید 34: محور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است. 1-1) شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد. 2-1) بر پايهي صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهرباني باشد. 3-1) فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد. 4-1) بر اساس دانش روز باشد. 5-1) مبتني بر برتري منافع بيمار باشد.6-1) توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران باشد. 34
اسلاید 35: محور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است. 7-1) مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري، تشخيص، درمان و توانبخشي باشد.8-1) به همراه تامين کليه امکانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت هاي غير ضروري باشد. 9-1) توجه ويژهاي به حقوق گروههاي آسيبپذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد.10-1) در سريعترين زمان ممکن و با احترام به وقت بيمار باشد. 11-1) با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد. 35
اسلاید 36: محور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است. 12-1) در مراقبتهاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينهي آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الکتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد. 13-1) در مراقبتهاي ضروري و فوري (اورژانس) ، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائهي خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد. 14-1) در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت و مرگ بيمار قريب الوقوع ميباشد با هدف حفظ آسايش وي ارائه گردد. منظور از آسايش كاهش درد و رنج بيمار، توجه به نيازهاي رواني، اجتماعي، معنوي و عاطفي وي و خانوادهاش در زمان احتضار ميباشد. بيماردر حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات زندگي خويش با فردي كه ميخواهد همراه گردد. - احتضار به وضعيت بيماري غير قابل علاج و غير قابل برگشت اطلاق ميشود كه در آن مرگ قريبالوقوع اجتنابناپذير است.36
اسلاید 37: پيشنويس منشور پيشنهادي حقوق بيمار در ايرانمحور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 37
اسلاید 38: محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. 1-2) محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد :1-2-2) مفاد منشور حقوق بيمار در زمان پذيرش 2-1-2) ضوابط و هزينههاي قابل پيش بيني بيمارستان اعم از خدمات درماني و غير درماني و ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي در زمان پذيرش 3-1-2) نام، مسؤوليت و رتبهي حرفهاي اعضاي گروه پزشكي مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشك، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفهاي آنها با يكديگر38
اسلاید 39: محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. 4-1-2) روشهاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالي آن ، تشخيص بيماري، پيش آگهي و عوارض آن و نيز كليهي اطلاعات تأثيرگذار در روند تصميمگيري بيمار 5-1-2) نحوهي دسترسي به پزشک معالج و اعضاي اصلي گروه پزشکي در طول درمان 6-1-2) كليهي اقداماتي كه ماهيت پژوهشي دارند.7-1-2) ارائه آموزشهاي ضروري براي استمرار درمان 39
اسلاید 40: محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. 2-2) نحوهي ارائه اطلاعات بايد به صورت ذيل باشد :1-2-2) اطلاعات بايد در زمان مناسب و متناسب با شرايط بيمار از جمله اضطراب و درد و ويژگيهاي فردي وي از جمله زبان، تحصيلات و توان درک در اختيار وي قرار گيرد، مگر اينكه:- تأخير در شروع درمان به واسطهي ارائهي اطلاعات فوق سبب آسيب به بيمار گردد. (در اين صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروري، در اولين زمان مناسب بايد انجام شود.) - بيمار عليرغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات، از اين امر امتناع نمايد كه در اين صورت بايد خواست بيمار محترم شمرده شود، مگر اينكه عدم اطلاع بيمار، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار دهد. 2-2-2) بيمار ميتواند به كليهي تصوير اطلاعات ثبتشده در پروندهي باليني خود دسترسي داشته باشد و آن را دريافت نموده و تصحيح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نمايد. 40
اسلاید 41: پيشنويس منشور پيشنهادي حقوق بيمار در ايرانمحور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 41
اسلاید 42: محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. 1-3) محدوده انتخاب و تصميمگيري درباره موارد ذيل ميباشد:1-1-3) انتخاب پزشك معالج و مركز ارائهكنندهي خدمات سلامت در چارچوب ضوابط 2-1-3) انتخاب و نظر خواهي از پزشک دوم به عنوان مشاور 3-1-3) شركت يا عدم شركت در پژوهشهاي زيستي با اطمينان از اينكه تصميمگيري وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات سلامت ندارد. 4-1-3) قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي از عوارض احتمالي ناشي از پذيرش يا رد آن مگر در موارد خودکشي يا مواردي که امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر جدي قرار ميدهد.42
اسلاید 43: محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. 5-1-3) اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني که بيمار واجد ظرفيت تصميمگيري ميباشد ثبت و بهعنوان راهنماي اقدامات پزشكي در زمان فقدان ظرفيت تصميمگيري وي با رعايت موازين قانوني مد نظر ارائه کنندگان خدمات سلامت و تصميمگيرنده جايگزين بيمار قرار گيرد.43
اسلاید 44: محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. 2-3) شرايط انتخاب و تصميم گيري شامل موارد ذيل ميباشد:1-2-3) انتخاب و تصميمگيري بيمار بايد آزادانه و آگاهانه ، مبتني بر دريافت اطلاعات كافي و جامع (مذكور در بند دوم) باشد.2-2-3) پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و كافي به بيمار جهت تصميمگيري و انتخاب داده شود. 44
اسلاید 45: پيشنويس منشور پيشنهادي حقوق بيمار در ايرانمحور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 45
اسلاید 46: محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. 1-4) رعايت اصل رازداري راجع به كليهي اطلاعات مربوط به بيمار الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد.2-4) در كليهي مراحل مراقبت اعم از تشخيصي و درماني بايد به حريم خصوصي بيمار احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظوركليهي امكانات لازم جهت تضمين حريم خصوصي بيمار فراهم گردد.46
اسلاید 47: محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. 3-4) فقط بيمار و گروه درماني و افراد مجاز از طرف بيمار و افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي ميشوند ميتوانند به اطلاعات دسترسي داشته باشند. 4-4) بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورتهاي پزشكي باشد. 47
اسلاید 48: پيشنويس منشور پيشنهادي حقوق بيمار در ايرانمحور اول: دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.محور دوم: اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محور سوم: حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محور چهارم: ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري باشد. محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 48
اسلاید 49: محور پنجم: دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است. 1-5) هر بيمار حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت به مقامات ذي صلاح شكايت نمايد. 2-5) بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند.3-5) خسارت ناشي از خطاي ارائه کنندگان خدمات سلامت بايد پس از رسيدگي و اثبات مطابق مقررات در كوتاه ترين زمان ممکن جبران شود.49
اسلاید 50: 50در اجراي مفاد اين منشور در صورتي كه بيمار به هر دليلي فاقد ظرفيت تصميمگيري باشد، اعمال كليهي حقوق بيمار- مذكور در اين منشور- بر عهدهي تصميمگيرندهي قانوني جايگزين خواهد بود. البته چنانچه تصميمگيرندهي جايگزين بر خلاف نظر پزشك، مانع درمان بيمار شود، پزشك ميتواند از طريق مراجع ذيربط درخواست تجديد نظر در تصميمگيري را بنمايد. چنانچه بيماري كه فاقد ظرفيت كافي براي تصميمگيري است، اما ميتواند در بخشي از روند درمان معقولانه تصميم بگيرد، بايد تصميم او محترم شمرده شود.
اسلاید 51: 51
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.