hoghooghe_sazmanhaye_binolmelali

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [4 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حقوق سازمان های بین المللی”

حقوق سازمان های بین المللی

اسلاید 1: تألیف و ترجمه: دکتر مصطفی تقی زاده انصاریارائه دهنده: محمدجعفر نعناکارحقوق سازمان های بین المللی

اسلاید 2: فصل اولتاریخچهانواع سازمان های بین المللیتعریف و چگونگی تولد سازمان های بین المللیترکیب یک سازمان بین المللی

اسلاید 3: قسمت اول: تاریخچهسازمان بین المللی نهادی است حقوقی که برای تحقق هدف یا اهداف خاصی با قدرت تصمیم گیری به وجود می آید.نخستین نهادها پس از انعقاد معاهده صلح وستفالی یعنی بعد از قرن 16 به وجود آمد.در گردهمایی 14 تا 16 سپتامبر 1815 اتحادیه ای به نام اتحاد مقدس به ابتکار تزار روسیه الکساندر اول با هدف آرامش و امنیت اروپا از سه کشور روسیه، پروس و اتریش به وجود آمد.

اسلاید 4: قسمت اول: تاریخچهپس از انحلال اتحاد مقدس در سال 1825 کشورهای اروپایی در کنفرانس های جداگانه به مسائل مورد علاقه خود می پرداختند از جمله:1827- فرانسه، انگلستان، روسیه: حمایت از انقلابیون یونان علیه عثمانی1830- استقلال یونان پذیرفته شد1832- برای یونان پادشاه برگزیده و حمایت مالی شد1856- با حضور ترکیه در اتفاق اروپایی موافقت و استقلال صربستان و مولداوی تضمین شد.

اسلاید 5: قسمت اول: تاریخچه1878- استقلال منتگرو، صربستان، رومانی، خودمختاری بلغارستان به رسمیت شناخته شد و تصمیم گرفته شد شبه جزیره کرت به صورت بین المللی اداره شود.1913- موجودیت آلبانی به رسمیت شناخته شد.و اینکه در جریان این کنفرانس ها برخی مشکلات اروپا حل و حتی برای کشورها قانون اساسی تدوین گردید.

اسلاید 6: تشکیل سازمان های بین المللیبه اعتقاد پروفسور دیاز گنزالس برای تشکیل سازمان های بین المللی سه عنصر مورد نیاز است:عنصر مبنایی : معاهده و سند تاسیسساختار نهادین : سازماندهی سازمانعنصر ابزاری : اشتغالات و اختیارات

اسلاید 7: تشکیل سازمان های بین المللیبر اساس ماده 2 پیش نویس مقدماتی کمیسیون حقوق بین الملل در مورد مسئولیت سازمان های بین المللی می توان گفت:علاوه بر دولت ها سایر نهادها نیز می توانند عضو سازمان بین المللی باشند لذا بین الدولی بودن سازمان عنصر اساسی مفهوم سازمان بین المللی قلمداد نمی گردد.

اسلاید 8: اولین سازمان هااولین سازمان ها در قالب کمیسیون های رودخانه ای و اتحادیه های عمومی بین المللی ایجاد گردید:کمیسیون راین (1815) کمیسیون دانوب (1856)اتحادیه تلگراف بین المللی (1865)اتحادیه مراسلات (1874)اتحادیه بین المللی حمل و نقل با راه آهن (1890)دفتر بین المللی بهداشت عمومی (1903)اتحادیه بین المللی تلگراف رادیویی (1906)

اسلاید 9: ویژگی های اتحادیه هالزوم اتفاق آراءتدوین آیین نامه در کنار اساسنامه نهادپذیرش کشورها و نهادهای غیر عضو به عنوان ناظرتعیین حق عضویت متناسب با شرایط هر کشور

اسلاید 10: سازمان های بین المللی خصوصیاین سازمان ها از سال 1840 به وجود آمدند و تا آغاز جنگ جهانی اول حدود 400 سازمان را تشکیل دادند.این اتحادیه ها توسط موجودیت های غیر دولتی که عموماً خصوصی و یا اتحادیه های صنفی بودند به قصد دفاع از منافعی که جنبه بین المللی داشت به وجود آمدند.

اسلاید 11: برخی از سازمان های خصوصیکنوانسیون جهانی مبارزه با برده داری (1840)کمیته بین المللی صلیب سرخ (1863)اتحادیه حقوق بین الملل (1873)اتحادیه ادب و هنر (1878)اتحادیه بین المجالس (1889)فدراسیون دندان پزشکان (1900)

اسلاید 12: قسمت دوم : انواع سازمان های بین المللیسازمان های بین الملل بین الدولیموسسات عمومی بین المللسازمان های غیر حکومتی

اسلاید 13: شخصیت سازمان های غیر حکومتییک شخصیت حقوقی حقوق داخلیشخصیت حقوقی نادر در حقوق بین المللماده 71 منشور سازمان ملل متحد وضعیت مشورتی برخی از سازمانهای غیر حکومتی را پذیرفته است. لذا آنها می توانند نظر مشورتی خود را ارائه نمایند اما حق رای قطعی در سازمان را ندارند.

اسلاید 14: قسمت سوم تعریف و چگونگی تولد سازمان های بین المللیسازمان های بین المللی تاسیسی است حقوقی که بر موازین و مبانی حقوق بین الملل تشکیل می گردد، در نتیجه:متشکل از دولتها (سازمان ها)دارای اهداف خاصتداوم و استمرار

اسلاید 15: چگونگی ایجاد و تولد یک سازمانعلی الاصول یک سازمان بین المللی ار طریق به مورد اجرا گذاردن یک قرارداد یا عهدنامه بین المللی متولد می شود.

اسلاید 16: چگونگی تهیه اساسنامهگردهمایی خصوصیبرپایی یک سازمان بین المللیاز طریق گردهمایی متخصصیناز طریق یک سازمان بین المللی

اسلاید 17: روند ایجاد سازمان بین المللیمذاکره بین دولت هاپذیرش طرح:ارگان تهیه کننده کار های مقدماتیارگان کفیل یا واسطه

اسلاید 18: قسمت چهارم : ترکیب یک سازمان بین المللیاعضاء فعال یا عضو کاملارگان های تصمیم گیرنده و مدیریت قواعد عملی تشکیلاتی و سازمان های بین المللی

اسلاید 19: اعضاء فعال یا عضو کاملعضو کامل طبق اساسنامه از کلیه حقوق شناخته شده بهرهمند است و حقوقی مساوی با سایر اعضا دارد. البته در سازمان های بین المللی سازمان های دیده می شوند که اعضاء کامل ندارند و این به علت تخصصی بودن آن سازمان ها است:اتحادیه پست جهانیاتحادیه بین المللی مخابراتسازمان جهانی هواشناسی

اسلاید 20: نکته:عضویت در سازمان ملل باعث می شود که تشریفات عضویت برای سازمان های زیر مجموعه وجود نداشته باشد.

اسلاید 21: شرایط پذیرش در یک سازمانجنبه صرف حقوقیجنبه حقوقی سیاسی

اسلاید 22: خروج یک سازمان بین المللیحق خارج شدن از یک سازمان بین المللی مبتنی است بر اصل الزامی نبودن عضویت در یک سازمان است اما معمولاً در اساسنامه جهت خروج تشریفاتی قرار می گیرد.نکته:خروج به معنای پایان تعهدات نمی باشد.

اسلاید 23: اخراج از یک سازمان بین المللیاخراج از یک سازمان بین المللی وسیله ای برای مجازات نمودن کشور ها است. همچنین طبق مواد 5 و 6 منشور اگر کشوری از سازمان ملل اخراج گردد به صورت اتوماتیک از سایر سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل اخراج می شود.

اسلاید 24: نمایندگی هانماینده دولت های کامل :حکومت ها نمایندگان خود را مشخص می نماید و گاه بر اساس تخصص و تجربه آنها را بر می گزینند.نماینده دولت های ناقص :تا قبل از سال 1945 تحت عنوان مستعمرات این کشورها عضو سازمان ها می شدند بعد از سال 1945 با توجه به تحولات بین المللی و وابستگی بیشتر دولت ها و سرزمین های تحت قیمومت به سازمان ها، امکان عضویت آنها مهیا شد.

اسلاید 25: خصوصیات اعضاء شریکاعضای شریک خودشان مسئول هدایت روابط بین الملل نیستند، این سرزمین ها در صورت درخواست عضویت در سازمان های بین المللی به عنوان عضو شریک پذیرش می شوند.

اسلاید 26: تشریفات پذیرشمعمولاً تقاضای عضویت از جانب خود سرزمین یا قائم مقام بین المللی مسئول روابط خارجی سرزمین متقاضی به سازمان ارائه می گردد، سازمان از طریق رای گیری نظر خود را اعلام می کند، در صورت توافق عضو شریک نیز باید از طریق قرارداد عضویت که توسط سرزمین تحت قیمومت داده می شود موافقت خود را اعلام دارد.

اسلاید 27: وضعیت حقوقی عضو شریکعلی الاصول وضعیت حقوقی عضو شریک در اساسنامه ذکر می گردد اما به طور کلی:حق شرکت در جلسات کلیه ارگان های تصمیم گیرنده را دارد.حق قراردادن برخی سوالات و قراردادن پیشنهاد در دستور کار را دارد.حق دریافت مدارک و صورتجلسات سازمان را دارد.حق رای در کمیسیون های مادون را دارد، اما در مجمع عمومی یا کنفرانس عمومی سازمان حق رای ندارد.

اسلاید 28: ارگانهای تصمیم گیرنده و مدیریتشکل گیری این ارگان ها 2 ویژگی دارد:ویژگی بین دولتی بودن سازمان ها که خود تحمیل کننده تشکیلات جمعی است.به علت کثرت کار و فعالیت سازمان ها، ارگان های داخلی زیادی وجود دارد که باعث عدم تمرکز اداری در یک سازمان می گردد.

اسلاید 29: فرق بین ارگان های تصمیم گیرنده و اداریاز طریق اختلاف در تشکیلات ارگان های تصمیم گیرنده و اداریاز طریق ممنوعیتی که ارگان های تصمیم گیرنده برای ارگان های اداری وضع می نمایند.از طریق اطاعت دائمی ارگانهای اداری از ارگان های تصمیم گیرنده.

اسلاید 30: انطباق ارگان ها با فعالیت کار سازمان هاکثرت کار سازمان ها باعث شده است تا ارگان ها و شوراهای بسیاری در این سازمان ها ایجاد گردد، ارجاع برخی امور به سازمان های تکنیکی باعث از حساسیت انداختن جو سیاسی می شود که گاهی اوقات بر روی تصمیمات مجامع عادی سنگینی می کند.

اسلاید 31: قواعد عملی تشکیلاتی سازمان های بین المللیارگان های مرکزیارگان های اداریارگان های منطقه ای و محلی

اسلاید 32: ارگان های مرکزیمجمع عمومی سازمان ها و کنفرانس ها از طریق گردهمایی دوره ای تشکیل میایند، در این مجامع همه اعضا از حقوق مساوی برخوردارند.

اسلاید 33: ارگان های اداریجهت نظم بخشیدن به سازمان های بین المللی تشکیل میابند، سرپرست یا دبیر کل و یا مدیر عمومی سازمان عالی ترین مقام اداری سازمان است و مسئول وحدت بخشیدن به سازمان می باشد.

اسلاید 34: ارگان های منطقه ای و محلیدر کنار عدم تمرکز فعالیت های اداری، عدم تمرکز جغرافیایی نیز می تواند وجود داشته باشد که در سطح منطقه ای فعالیت نموده و باعث تخصصی شدن و دقت در فرآیند کار می شود.

اسلاید 35: پایان فصل اولمحمدجعفر نعناکاردانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین المللدانشکده علوم انسانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسال تحصیلی 91 – 90m.jafar@nanakar.com

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید