صفحه 1:
Page 1 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
حمل و نقل ریلی جابک»
ضرورت لحستیک پیشرو
اولین همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک ایران
مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما - تهران
۴ ۵ آبان ۱۳۹۶
دوشنبه ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
صفحه 2:
صفحه 3:
یود
77 _| حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
——
۱- اسناد بالادستی و تکالیف قانونی
۲- بررسی وضعیت در سال های اخیر
۳- مشکلات و جالش های اصلی
۴- اهداف توسعه آینده در حوزه حمل بار
صفحه 4:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
الف) سند سیاست های کلی حمل و نقل (بهمن ۱۳۷۹):
(ایجاد نظام جامع حمل و fds و تنظیم سهم هر یک از زیربخش های آن با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی با
توجه به جهات ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی. کاهش شدت مصرف انرژٍی, کاهش آلودگی زیست محیطی,
افزایش ایمنی. برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت ها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا: افزایش بهره
وری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود روش های حمل و تقل و مدیریت و منابع انسانی و
اطاعات)
ب) دستور به انتقال بارها از جاده به ریل (مپناه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳):
اين همه زحمت کشیده شده تا بنادر به راه آهن متصل شوند. بروید و کاری کنید که بارها با راه آهن حمل
شود.
ج) بند ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم (تیر 1۳۹۴):
بند ۲۴- اولویت بخش ریلی در توسعهی حملونقل و ایجاد مزیت رفابتی برای آن.
بتد ۲۵- توسعهی حملونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پابانههای باری و اتصال شیکه به
اقتصادی. تجار خعتی و ماد" شور و شبکههای ربلی منطقهای و حهانی بهویژه
.يدور شما
صفحه 5:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
هزینه خارجی حمل و نقل
جاده ای کامیون سنگین (1117۷) با
حمل و نقل ریلی کشش دیزلی حدود
۶ پورو به ازای هر ۱۰۰۰ تن کیلومتر
بر آورد شده است که معادل ۱۳۰۰ ربال
به ازای هر «تن کیلومتر» می باشد.
۲- وضعیت شاخص های ایمنی جاده
ای اروپا حدود ۵ برابر بهتر از ایران
ميباشد.
۳-مصرف کازوئیل به ازای هر «تن
کیلومتر» توسط کامیون های مورد تردد
در جاده های اروپا؛ وضعیت بهتری از
کامیون های مورد تردد در ایران دارد.
۴- بر آورد ایران: ۸۱۰ ریال به ازای
هر تن کیلومتر
2p: & Downstream (cifference low/high scenario)
[cumate change (diference lowhigh scenario)
1p. & Downstream Processes
1a climate change
[Dotmer Cost Categories
Noise
ومتسام ندع
0
Inland
Waterways
Road Felght Rall Freight
مه مر مه
#0
120
100
3
0
0“
3
°
wv Hov
2m a ate: Cas or tar nape, Boake ses aT a بعتا قم امد مااع alton ss,
Dna ice he E.27 he xem of aan مه ریصن وی aes
صفحه 6:
Page 6 of 23
PAF بو ola بر آوردععلکرد ۷ ماههابتدای سال
۰
1396
sett? 44.7
1395
حمل و نقل ریلی چابک ضرورت لجستیک پیشرو
4و 412
105 107 405
وضعیت سهم حمل بار ربلی
از کل بارهای جاده ای (با بارنامه) و ریلی
در سال های گذشته و برنامه ۱۳۹۶
(سنجش بر حسب شاخص تن کیلومتر)
1376
1377
صفحه 7:
23 ۱
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
حجم بار ریلی و بارهای حایز شرایط حمل ریلی an
3 100 در مسیرهای موجود ریلی
” 82 84 83 ©
» 75 76 go fF
2 67 in 3
و ax EY 0 7 <
5 a 3
40 vo ۴
* 33 ۳۹2 40 ©
10 - 2
z
1391
1392
1393
1394
1395
13
صفحه 8:
10
1396
مقایسه نرخ متوسط کرایه حمل بار ریلی و جاده ای
1386
1385
1384 +
صفحه 9:
Page 9 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
” حرکت اولین قطار ترانزیتی راه ابریشم ریلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ بودکه از شرق چین حرکت خود را
آغاز وبا طی مسافت ۱۰۳۰۰ کیلومتربا گذر از قزافستان و ترکمنستان پس از ۱۴ روز وارد ایران
شد.
۱ کانتینر ۴۰ فوتی در تاییخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ به
.ه تا ۲ قطار در هفته از جین به ایران سیر نماید
قطار کانتینری از منطقه اینچوا
سمت تهران حرکت کرد. اخیرا تصمیم گرفته
۲ درسپتامبر ۲۰۱۶ ن 5 کانتینری دیگری به صورت ترکیبی حرکت خود را آغاز و با عبور از هند به
سمت بندر عبا آستارا - آذربایجان و روسیه ادلمه مسیر دادکه از هر سه شیوه ریل؛
یه ودره تايه زمرت
7 توافقات بین راهآهنهای ایران آذربایجان» گرجستان اکرلین و لهستان برای راه اندازی کریدور
ald فارس دریای سیامیا مسیر جنوب - غرب بصورت حمل و نقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و
کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شده است.
در ماه اکتبر ۲۰۱۷ پروتکلیبا راه آهن های آذربایجان؛ روسیه و بلاروس برای توسعه مسير غربى
شمال -جنوب Lael شده است.
صفحه 10:
زیکی محور ریلی قزوین رشت: ۹۵ درصد
(در کریدور جنوب شعال)
اتصال آستارای ایران - آستارای آذربایجان (به
زودی)
پاراف قرارداد تامین منلبع مللی رشتتا آستارا در
اوایل آبان ۱۳۹۶
افتتاح بخش مرز ایران تا ایستگاه غوریان در
افغانستان از محور ربلی خواف - هرات در ظرف ١ |
ماه آننده
ساخت راه آهن چابهار زاهدان (در دست انجام)
مطالعه جلمع و اجرای پرویه های لجستیکی در
بندر خشک آپرین
صفحه 11:
1396
1305
عملکرد حجم ترانزیت بار ریلی
1.5 185
با ادامه روند ۷ ماهه ابتدای امسال»
رکورد حمل بار ترانزیت ریلی در دوره عملکرد آن» شکسته خواهد شد.
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1387
1388
1389
1390
1391
1302
1393
1304
1378
137
06
94
02
00
2
صفحه 12:
rage 12 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
سهم بار ترانزیت ریلی
از کل ترانزیت ریل و جاده
(شاخص تناز)
3
1
3
me
t
۳
:
صفحه 13:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
-١ تامين منابع مالی برای ارتقای ظرفیت شبکه زیربنایی ریلی
پروژه های ارتقای ظرفیت شبکه ریلی منبع مالی در حد ۲۰ میلیارد دلار نیز دارد.
۲- عدم امکان رقابت پذیری موثر حمل و نقل ریلی
۲ عدم برابری حق دسترسی به شبکه زیربنایی بین ریل و جاده (بر اساس هر ۱ تن كيلومتر ريل و جاده
میزان یکسانی را برای استفاده از شبکه زیربتایی ریلی پرداخت نمی نمایند
عدم محدوديت براى حمل بارهاى حايز شرايط حمل با ریل (در حال حاضر محدودیتی در این خصوص
وجود ندارد. حدود ٠١ درصد حمل بار جاده اى فعلى حايز اين شرايط مى باشد |
” عدم فروش گازوئیل در سطح ٩۰ درصد فوب خلیج فارس (قيمت هاى فعلى حداكثر يك جهارم قيمت
های فوب خلیج فارس می باشد)
v
صفحه 14:
rage 14 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
28.0
شاخص بهره وری خطوط اصلی ربلی |
ابر اساس آخرين سال اطلاعات در دسترس
0
3
*
0
8
£
0
E
3
3
1
جب صو عم جوم SEO om که جرا ج ses) ON SHEE
۱ ۰
sn:
دنيا
5 1 اسان
اتحاديه ارويا
صفحه 15:
9 حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
سرعت متوسط سفر واکن باری از مبدا تا مقصد
(با لحاظ تمام توقف های حین سیر به هر دلیل)
همه واکن های باری در همه مسیرها در طول یک سال
صفحه 16:
Page 16 of 23
حمل و bs Ii چابک» ضرورت لجستیک
RELIABILITY CHOICE
> OF THE
SAFETY CARRIER
FLEXIBILITY
FREQUENCY
INTERMODALITY
‘Source: SDG elaboration.
DECISION. MAKING UNIT
۱۷۷/۲۲۶
SHIPMENT
etsy
‘commaopity TYPE
۸
ااام كمع
اننا
WHEN?
صفحه 17:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
" کاهش زمان حمل بار
(افزایش پایدار بهره وری از طریق افزایش سرعت متوسط سیر واگن های باری در حين سیر.
کاهش زمان معطلی واگن های باری در مبادی و مقاصد)
"ارتقای اطمینان به سرویس های حمل بار ریلی
7 رقابت پذیرتر شدن کرایه حمل بار ریلی
“اتصال با بنادر» مراکز بار عمده» بنادر خشک
صفحه 18:
۲ ۱ 8 age 18 of 23
ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو Sib 9 Jam | am
50
سرعت متوسط سفر واگن باری از مبدا تا مقصد ۳
(با لحاظ تمام توقف های حین سیر به هر دلیل) 1
30 همه واگن های باری در همه مسیرها در طول یک سال as]
5 وضعیت گذشته ۷
دی وضصي
S027 هدف كذارى آينده
at
a
15 27
3
۳
2
2
wo
Nu
ری
5ك
اس
son
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
صفحه 19:
"| حمل ونقل ریلی چابک؛ ضرورت لجستیک پیشرو
- اهداف توسعه آبنده در حوزه حمل بار (اتقرار نظام اراتورى قطار و ليستكام ...0
حکونه؟
برقراری نظم آهنین در تردد قطارهای باری و مسافری
از طریق استقرار نظام اپراتوری فطار و ایستگاه
(استفاده از تجربه اروبا)
صحیح تعامل و حضور بخش خصوصي
aD صحیح فعالیت aa تصدى كرايانه حمل بار و مسافر به بخش خصوصى و تمركز شركت
راه آهن روی نگهداری و مدیریت ترافیک شبکه)
(مبتنی بر تعهدات مشخص دو طرفه و خسارات مالی)
(مبنای اصلی تعهدات دو طرف: دستور العمل قطار کامل)
صفحه 20:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لج
صفحه 21:
rage 21 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
۲ استقرار نظام اپراتوری قطار کامل
در مسیرهای مورد تقاضا از طرف بخش خصوصی
۲ استقرار اپراتور ایستگاه
در حدود ۲۰ ایستگاه منتخب که بالاترین عملکرد مانور واگن ها را دارند.
صفحه 22:
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
وس مین
تدوین سند جامع لجستیک کشور
مااند ستد آمايش لجستيكى كشور كه الكوى مطلوبى دز مورد ليجاد شيرهاق لجستيكى. هاب هلق مسافری و باری SB jig
م و ل
لجستيكى ازاية دهد.
”7 توسعه حمل و نقل جند وجهى در كشور
ايجاد بايانه هاى حمل و نقل جند وجبى و ازتباط مناسب بين شبکه هاى مختلف حمل و نقل
۲" تشكيل شركت هاى لجستيكى در صحنه تجارت ملی» بین المللی و منطقه ای
۲ _ توسعه لجستیک پارک ها و بنادر خشک به منظور توسعه حمل و نقل ریلی
وه ی ی
3
صفحه 23:
age 23 of 23
حمل و نقل ریلی چابک» ضرورت لجستیک پیشرو
از حسن توجه شما متشکرم