حیطه های پژوهش در آموزش
اسلاید 1: حیطه های پژوهش در آموزش
اسلاید 2: تعریف و اهمیت پژوهش در آموزشکاربرد روش های علمی در مطالعه مسائل آموزشیمجموعه فعالیت های منظمی که محقق به منظور شناخت و تبیین پدیده های أموزشی انجام می دهد.پژوهش آموزشی، زير بناي توسعه و سرمايه گذاري براي آينده است.پژوهش آموزشی، راهنماي مديران، برنامه ريزان و تصميم گيرندگان است.
اسلاید 3: موانع و مشکلات پژوهشفقدان تفکر پژوهشی عدم توازن بین سبد هزينهها و سبد پاداشها فقدان نقشههاي پژوهشي و پايگاههاي سازمان پژوهشيعدم طراحی روشهاي آموزشي مبتني بر پژوهش (نگاه پرسش محور) عدم توجه به کار جمعی در فعالیت های پژوهشیعمده ريشه مشكلات كمبود تقاضاست تا كمبود اعتبارات
اسلاید 4: اجزاء و عناصر نظام آموزشیفراینددرونداد برونداد اهداف و اولویت های کلان ملیاهداف و اولویت های مراکز آموزشیسنجش اثربخشیسنجش کاراییسنجش فرآیند
اسلاید 5: اجزاء و عناصر نظام آموزشی (ادامه)درونداد (input):يادگيرندگان، معلم/ مدرس، برنامه درسي، مواد آموزشي، فضا و تجهيزات، مدير، تشكيلات، بودجه و ...فرایند (process):فرايند ياددهي- يادگيري، فرايند ساختي- سازماني، فرايند پشتيبانيبرونداد (output):نمره هاي نيمسال تحصيلي، گزارشهاي پيشرفت تحصيلي از پايه اي به پايه بالاتردانش آموختگان، دانش توليد شده/ اشاعه يافته، خدمات علمي/ تخصصي عرضه شدهپیامد:اشتغال، بيكاري، ادامه تحصيل، تقويت ارزشهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و ...
اسلاید 6: نیازسنجی آموزشیPerformance GapsDynamic worldPolicy and strategyReformsTechnologyState-of-the artGoalImprove performanceUpgrade skillsCope up with development challengesTRAINING
اسلاید 7: نیازسنجی آموزشی (ادامه)نیازسنجی: فرايند شناسايی دانش، مهارت و نگرش مورد نياز افراد برای انجام وظايف حرفه ای خود روش های نیازسنجی: الگوهاي هدف محور (الگوی کافمن و ...)، تكنيكهاي ايجاد توافق (دلفی، فیش باول و ...)، تكنيكهاي مساله محور (رویداد بحرانی، تجزیه و تحلیل شغل و ...) اولویت بندی نیازها:اهمیت، زمان، تعداد افراد درگیر، هزینه، ارتباط با سیاست ها
اسلاید 8: تحلیل محتواهدف:بررسی محتوای آشکار پیام های موجود در یک متندر آموزش: بررسی مربوط به محتوای کتاب های درسیمراحل:آماده سازی و سازمان دهیبررسی مواد پیامپردازش پیام
اسلاید 9: انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی (از نظر هدف و زمان)آزمون ورودی: آگاهی از سطح آمادگی و یادگیری های قبلی فراگیرانپیش از شروع به تدریسآزمون تکوینی:سنجش آموخته ها، بررسی نارسایی ها و مشکلات یادگیری به طور مستمر و همگام با تدریسآزمون تراکمی:اتخاذ تصمیم برای ارتقاء فراگیراندر پایان نیمسال تحصیلی، در پایان مقاطع تحصیلی
اسلاید 10: انواع آزمون های عملکردیآزمون کتبی عملکردی:سنجش اطلاعات مقدماتی فرد درباره کاری که انجام خواهد دادسنجش مهارت تشخیص و تجویز در رابطه با بیماران فرضیآزمون شناسایی:سنجش توانایی فراگیر در تشخیص ویژگی ها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور مختلفشناسایی نمونه های مختلف جانوران در اتاق آزمایششناسایی نمونه های مختلف بیماری های پوستی در بیماران
اسلاید 11: انواع آزمون های عملکردی (ادامه)آزمون شبیه سازی:ارزشیابی از توانایی ها و مهارت ها در انجام کارهای مختلفسنجش عملکرد در انجام آزمایش های شیمی در آزمایشگاهنمونه کار:انجام اعمال معرف عملکرد واقعیآموزش دانشجویی
اسلاید 12: اقدام پژوهیشناخت مشکلات آموزشی و پی بردن به راه های کاهش این مشکلات به صورت انفرادی و گروهیارایه بازخورد لازم برای بهبود امورپژوهشگر براساس نتایج حاصل می تواند تعدیل یا تغییر لازم را بلافاصله به عمل آوردمعمولا خود معلم پژوهشگر استهدف رسیدن به شناخت علمی درباره مساله یا مشکل است نه تعمیم پذیریمبتنی بر استدلال عملی استبررسی مشکلات فرایند تدریس در طول یک دوره معین
اسلاید 13: تحقیق قوم نگاریتوصیف رویدادها و فرایندها در شرایط طبیعیشناخت عمیق بافت پدیده یا سیستم مورد نظرمشاهده در شرایط طبیعیتوصیف رفتار و تفسیر رفتار از دیدگاه افراد مورد مطالعهمشاهده گر بر کل بافت مورد مطالعه تاکید دارد (کل گرا)بررسی فرایند یاددهی- یادگیری در پایه اول ابتداییبررسی فرایند تصمیم گیری در دانشگاهبررسی تعامل میان اعضای هیات علمی یک دانشکده
اسلاید 14: انواع پژوهش در آموزش
اسلاید 15: Survey and Scoping Questions سؤالاتنيازهاي يادگيري دانشجویان كدام اند؟ دانش، مهارت ها و نگرش هاي موردنياز دانشجویان كدام اند؟پيامدهاي يادگيري روا و مناسب برای دانشجویان كدام اند؟شواهدپژوهش های پیمایشی تكنينك هاي مشاوره ايروش های ایجاد اتفاق نظر
اسلاید 16: Goal Attainment (Effectiveness) Questionsسؤالاتآيا نيازهاي دانشجویان محقق شده است؟آيا دانش، مهارت ها و نگرش هاي موردنياز دانشجویان به طور مؤثر و كارا به او آموخته شده است؟آيا پيامدهاي يادگيري مناسب تحقق يافته است؟شواهدتحقیقات پیمایشیپژوهش های قبل و بعد كنترل شدهتحليل داده هاي آزمون ها و شايستگيتحليل عمل/ مشاهده اي
اسلاید 17: Comparative Effectiveness Questions سؤالاتکدام روش آموزش در تحقق اهداف مؤثرتراست؟آیا روش آموزش X در مقایسه با روش آموزش Y در تحقق اهداف از پیش تعریف شده مؤثرتر است؟شواهدمطالعات كنترل شده يا مطالعات شبه تجربيكوشش هاي كنترل شده تصادفيمطالعات مقايسه اي جورشدهمطالعات مداخله اي سري هاي زمانيطرح هاي ناپیوسته رگرسيوني
اسلاید 18: Constitutive Evidence سؤالاتچگونه روش آموزش x اثر مي کند/ نمي کند؟چرا روش آموزش x اثر مي کند/ نمي کند؟تحت چه شرايطي روش آموزش x اثر مي کند؟شواهدمصاحبه هاگروه هاي متمركز (تمرکز)مطالعات پیمایشی (به صورت میزگرد)مطالعات قوم نگاریمطالعات مشاهده اي (جامعه شناختي)ارزشيابي تئوري برنامه
اسلاید 19: Perceptual Questions سؤالاتادراک دانشجویان/ اساتید در رابطه با روش آموزش X یا Y چگونه است؟چگونه دانشجویان/ اساتید برای روش آموزش X یا Y ارزش قائل هستند؟ شواهدمصاحبه هاگروه های تمرکزتحقیق قوم نگاریمطالعات مشاهده ای (جامعه شناختی)پیمایش اجتماعی
اسلاید 20: Communication Questions سؤالاتچگونه اساتید می توانند به طور مؤثر با دانشجویان ارتباط برقرار نمایند؟چگونه اساتید می توانند به طور مؤثر با یکدیگر و سایر ذینفعان در نظام سلامت ارتباط برقرار نمایند؟شواهدتحلیل مکالماتجامعه شناسی زبانقوم نگاری
اسلاید 21: Economic Appraisal سؤالاتهزینه- اثربخش ترین روش آموزش کدام است؟آیا روش دانشجو محور هزینه- اثربخش تر است یا روش استاد محور؟شواهدتحلیل هزینهتحلیل هزینه- فایدهتحلیل هزینه- اثربخشیتحلیل هزینه- مطلوبیت
اسلاید 22: Ethical Questions سؤالاتآیا برای اساتید/ دانشجویان انجام X یا Y درست است یا اشتباه است؟آیا حق داریم برای مطالعه یک موضوع اجازه یک فعل خاص را بدهیم؟ شواهدتحلیل اخلاقی مشاوره عمومی (با مردم)تحلیل نیازهای اخلاقی
اسلاید 23: Research Synthesis سؤالاتدرباره روش X یا Y از گذشته تاکنون چه می دانیم؟آیا می توانیم راجع به یک روش آموزشی به یک پیام نهایی یا توصیه نهایی برسیم؟شواهدبررسی های نظام مندفراتحلیلفراقوم نگاری
اسلاید 24: Educational Policy Analysis سؤالاتآیا سیاست آموزشی X بر سیاست آموزشی Y ارجحیت دارد؟شواهدتحلیل مسالهتحلیل موقعیتتحلیل جو سیاسیمطالعات امکان پذیریتحلیل هزینه گزینه های سیاست گذاریتحلیل مناسبت گزینه ها
اسلاید 25: اولویت انواع سؤالات/ پژوهشاولویت بالاResearch SynthesisEducational Policy AnalysisSurvey and Scoping Questions Goal Attainment Questionsاولویت متوسطComparative Effectiveness Questions Communication Questions Economic Appraisal Ethical Questions Constitutive Evidence اولویت کمPerceptual Questions
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.