صفحه 1:
دانشجو:محدثه ذوقی
رشته:بیوتکنولوژی
استاد: مروج
درس:دانش خانواده
دانشگاه:کاویان
صفحه 2:
صفحه 3:
نع
صفحه 4:
آز آن جا که خداوند دارای وجودی نامحدود آست آراته ی
اتعریفی جامع و مانع در مورد او کاری ناممکن است. درباره که
اخدا دو مطلب مشخص شده است: یکی آن که «خدا وجود
است» و می توان تفاوت او را با سایر وجودها بیان کرد؛ و
دیگر آن که صفات الهی را که برای انسان مکشوف شده
است می توان شرح داد. بازول معتقد است:
ابهترین خلاصه ای که در مورد تعریف خدا طبق کتاب مقدس
وجود دارد در اعتقادنامه «وست منیستر» no GOL شود که
امی گوید: خدا روحی است که در وجود و حکمت و قدرت و
قدوسیت و عدالت و نیکویی و حقیقت خود. نامحدود و ابدک
او لایتفیر است. او در تمام دنیا حضور دارد و در عین حال از
اتمام موجودات برتر است. در مسیحیت. شناخت خدا از طریق
(«مکاشفه» بسیار برجسته شده است:
مکاشفه عبارت است از آن عملی که خدا به وسیله ی آن خود
را مکشوف می سازد و حقایق را به فکر انسان منتقل می
نماید. و بدین ترتیب آنچه را که از طریق دیگری نمی توان
به مخلوقات خود می فهماند.
LL) ya NN ES ۷/۱ | 1
صفحه 5:
مکاشفه بر دو نوع است:
.١ مکاشفه ی عمومی خدا که در طبیعت و تاریخ و وجدان دیده می شود.
این مکاشفه از طریق عوامل طبیعی و حوادث تاریخی به ما انتقال می یابد
و توسط تمام افراد با شعور, قابل درک است.
۲ مکاشفه ی مخصوص خدا؛ یعنی اعمال خاص خدا, مثل معجزات او
ارسال انبیا, اعمال عيسى مسیح (علیه السلام). کتاب مقدس و تجربه های
شخصی. از دیدگاه ola «مسيح» مركز تاريخ و مکاشفه است.
«پولس» می نویسد:
خدا که در زمان سلف به اقسام متعدد و طریق های مختلف به وساطت
انبیا با پدران ما تکلم نمود؛ در اين ایام آخر با ما به وساطت پسر خود
صفحه 6:
در انجیل یوحنا آمده است:
خدا را هرگز کس ندیده است. پسر یگانه ای
که در آعونس (Sell oo همان او را ظاهر کرد.
برای دسترسی به مکاشفه, و شناخت خدایی
که خود را از راه های مختلف مکشوف ساخته
است باید از استعدادهای مختلفی که در اختیار
ماست استفاده کنیم. استعدادهای انسان بر دو
نوع است: استعدادهای فکری و استعدادهای
وحانی.
صفحه 7:
در مسیحیت مباحث
مربوط به «خدا|» تحت پنج
عنوان مطرح می شود:
ols» خدا»
«صفات خدا»
«ماهیت خدا»
«مشیت خدا»
«کارهای خدا».
صفحه 8:
ات
الف) حضرت عیسی(علیه السلام) فرموده: «خدا روح است»؛ یعنی دارای یک وجود
اروحانی است. از روح بودن خداء چهار نتیجه حاصل می شود:
۱ خدا غیر مادی و بدون جسم است. اگر در کتاب مقدس به اجزایی مثل دست و پا و
سر و چشم و... و. اشاره شده, جنبه ی تمثیلی و نمادین دارد.
۲ خدا نامرتی است: «هیچ انسانی او را ندیده و نتواند دید. » او خدای نادیده است».
اگر در متون مقدس از دیدن خدا سخن به میان آمده, به معنای دیدن آثار خدا و
انعکاسی از جلال اوست.
۲۳ خدا زنده است؛ پعنی احساسات و قدرت و فعالیت دارد. او نه تنها حی, بلکه
اسرچشمه و حافظ حیات است.
۴ خدا یک شخصیت است؛ چون روج است. همان طور که روح انسان دارای شخصیت
است, او نیز یک شخصیت است و الا از انسان پست تر می شود. ذات شخصیت خد
خودآگاهی و خودمختاری است.
صفحه 9:
ب) خدا قائم به ذات است.
«هستم آن که هستم. »
توماس | pulses می گوید: «خدا علة العلل است و خودش
علت ندارد. »
(t خدا نامحدود است
د) خدا ابدی است.
خدا بارها در کتاب مقدس وجودی ی از و بی: انتها 9
سرمدى وازلى و sul خوانده شده است.
صفحه 10:
لإ ووه رد
منظور از صفات خدا در مسيحيت, كيفياتى است كه در ذات او وجود دارند؛ به عبارت
ديكر: از تجزيه و تحليل ذات او به دست می آیند.
تقسیم بندی های مختلفی در مورد صفات خدا وجود دارد؛ مثل تقسیم صفات خدا به
ثبوتیه و منفی. در این جا طبق یکی از این تقسیمات به صفات خدا اشاره می شود.
الف) صفاتی که جنبه ی اخلاقی ندارند.
1 حضور مطلق: خدا در تمام خلقت خود حضور دارد, ولی محدود به آنها نیست بلکه او
برتر و نامحدود است؛ «او در کائنات حضور دارد. »
2 علم مطلق: خدا خود و همه چیز و حوادث آینده را می داند و می شناسد.پدر, پسر و
اس ی رت
۳ قدرت مطلق: هر کاری که بخواهد و با کمالاتش هماهنگ باشد انجام می دهد
۴ تغییر ناپذیری: چون خدا بسیط است و متشکل از روح و بدن نیست. تفییری در او رخ
نمی دهد
صفحه 11:
ب) صفات آخلاقی خدا
1 او از مخلوفادان جدا و معالت ام- ولزببده جای اعلاهی و اه را و منز انس
ز قدوسیت خدا نب نکته و جهم مي توان فرا
bo oy و انسان کناهکار جدانی وجود دارد.
آگز انسان بخراهد به خدا بردیک شود به واسله اجنیا دارد واسطه می نواند وچود مسیح با هرگونه كنار ||
اشد:
«چون خدا قدوس است, پس کفاره لازم است و اين کار از طریق محبت الهی عملی می گردد. »
در موقع نزدیک شدن به خدا باید با خشوع و تفوا عمل کنیم از درک قدوسیت خدا به گناهکار بودن خود پی می
يم
ين درك ما را به فروتنى و خرد شدن و اعتراف مى كشاند _
۴ ل ل sel eure ري ا لواف ال ل ال مارا
. نيكوئى: منظور از اين صفت, محبت, نیک خواهی, شفقت و لطف خداست.
. حقیقت:
دا حقیقت است. علم و اطهار است و مظاهر او همیشه با حقیقت مطایقت دارد... خدا سرچشمه ی تمام
قایق است. اعتماد به این که جواس ما را فریب نمی دهند و آکاهی قابل اطمینان است و اشیاً و موجودات
زان سس كه ميشه واعتقاز به این که تهان خوات و ال تام این مار آساس عفیعت
ادن خدا قرار دارند.
قت بودن خدا در ارتباط با مخلوقاتش از اين فهمیده می شود که او صدیق و امین است و تمام وعده هایش
lal | می دهد.
صفحه 12:
۳ ماهیت خدا
در مسیحیت, خدا واحد و بسیط و منحصر
به فرد و بی نظیر و نامحدود و کامل
است و تصور دو وجود نامحدود یا بیشتر
خلاف عقل و منطق است... لکن
وحدانیت الهی با تثلیث وی تضادی ندارد؛
زیرا وحدانیت مانند یک عدد واحد بسیط
نیست, در وحدانیت خدا در عین حال که
معتقد به یکی بودن او هستیم, وجود
اقانیم ثلائه در خدای واحد را قبول داریم.
Piers ee re ite
عين وحدت تثلیث هم وجود دارد. گروه
های بدعت کار زیادی از مسیحیت اصیل
جدا شده اند, زیرا تعلیم در مورد تثلیت
اقدس و وحدانیت خدا را درک نکرده اند.
صفحه 13:
۴ مشیت خدا
در این رابطه ذکر توضیحاتی لازم است:
۱ مشیت خدا عبارت است از هدف ابدی او. خدا در طول تاریخ بشر, نقشه ی خود را
طرح نمی ریزد و آن را تغییر نمی دهد بلکه از ازل برنامه ی خود را تعیین فرموده است.
۲ مشیت خدا بر اساس اراده ی مقدس و حکیمانه ی او قرار دارد. خدا عالم مطلق
است و می داند چه چیزی نیکوست. و چون مقدس است نمی تواند هدف بدی داشته
باشد.
۳ مشیت الهی از اراده ی آزاد خدا سرچشمه می گیرد و اهدافش را بر اساس صفات
خودش انتخاب می کند.
۴ خدا قادر مطلق است و می تواند هرچه مایل است انجام دهد.
۵ منظور نهایی از این مشیت عبارت است از «جلال خدا». منظور اصلی در وهله ی اول
شادی مخلوقات و تکمیل مقدسان نیست.
۶ دو نوع مشیت وجود دارد؛ اولی را خود خدا اجرا می کند, و دومی را اجازه می دهد.
۷ مشیت الهی تمام وقایعی است که به وقوع می پیوندد و شامل گذشته و حال و آینده
می شود.
به قول یکی از علمای الهیات: خدا با نیروی بی حدٌ و با حکمت ابدی خود. از ازل مسیر
تمام حوادت را بدون استتتا تا ابد تعیین تموده است.
صفحه 14:
0. اعمال خدا
اعمال خدا در دو دسته ى اصلى قرار مى كيرند:
.١ آفرینش, که به دو شکل صورت می د
فرش سس که کارت ان از عمل تدای تلیت که در pala
برای جلال خود و بدون استفاده از مواد قبلی, تمام جهان مرئی و
غیرمرئی را در یک فرمان به وجود آورد.
- آفرینش غیرمستقیم: ن دسته از کارهای خدا که چیزی را از نیستی به
هستی نمی آورند, بلکه چیزهای موجود را تفییر شکل می دهند و تبدیل
۲ فرمان روایی مطلق, که شامل دو امر است:
- محافظت خدا.
تدپیر ذا"
صفحه 15:
مسیحیت بهطور کلی به سه گرایش بزرگ کاتولیک (عذامط]ة©)
ارتودوكس “0188000) ) و بروتستا 0 ) که اعتقاد
بر تثليث دارند. لازم است ذكر شود كه تثليث به معناى سدكانه
يرستى و سه خدايى نيست, بلكه تفسيرى از يكتايرستى است.
مسيحيان ديكرى نيز هستند كه تحث عنوان مسبحيان توحيدى
۲ ]01ل ) ) شناخته مىشوند كه تفسير تثليثى را تفسيرى
نادرست از كتب عهدجديد (شامل انجيل و رسالههاى رسولان
مسيح) میدانند. در هر صورت تمام گرایشهای مسیحیت, طبق
فرمان انجیل, یکتاپرستی را مهمترین دستور الهی و محبت به
انسانها را دومین دستور مهم الهی میدانند همچنین عیسی
مسیح باور به خدای پکتا و عیسی مسیح را که او فرستاده راه
رسيدن به حيات جاویدان معرفی میکند. باور به یکتاپرستی
همجنين در ساير كتب عهدجديد مورد تاكيد است.
صفحه 16:
:دیدگاه های محتلف در خصوص مسیحیت
ee ا 0 و روم بود که توسط پاپ اداره
میشد, و مذهب آرتودوکس كه شامل اروياى شرقى و قسطنطنيه مىشد. اما با
ا اصلاح دينى و رفورماسيون توسط
تین لوتر .كه البته در تشكيل انديشههاق بشت مدرسة كم تأثير بو مد
rea شکل گرفت. مسیحیان به تثلیث (سه گانگی) معتقدند, که خداوند یکتا در
سه شکل تجسم پیدا میکند که یکی از آنان عیسی است. عبسی فرزند مریم [در
اعتقاد اسلام باکره بوده و در اعتقاد برخی مذاهب سامی همسری داشتهاست.]
توسط حاکمان معاصر به صلیب کشیده میشود و روح ا و گناه مسیحیان را با خود
میبرد تا پیروانش بار دیگر پاک و معصوم شوند. آنان معتقدند عیسی مسیح در
آخرالزمان ظهور میکند و بشر را از ظلم رهایی میبخشد.
صفحه 17:
صفحه 18:
مسیحیان بر این عقیده اند
که خدا به صورت ماده روی
زمین ظهور کرد که گناهان
... مردم را ياك كند
در اينجا دو ادّعا وجود دارد؛
1( خدا به ص ورن انسانیمادعو در aSul
.قالبعیسیمسیح (ع) در امد
را فداعب شر کرد تاکقاره گناهان
صفحه 19:
صفحه 20:
مسیحیان, حضرت عیسی علیهالسّلام را 0۲۳56120 به معنای مسیح و یونانی زبانان
5 میخوانند. اناجیل موجود بر آناند که مادر حضرت عیسی علیهالشْلام باکره بودم
و فرزند خويش را به گونهای غیر طبیعی به دنیا آورده است؛ اما با این حال, او را فرزند
یوسف نجار میدانند. عیسی علیهالشْلام در بیت اللحم زاده شد و در ناصریه پرورش
یافت. تولد او را چهار تا هشت سال پیش از مبدا تاریخ میلادی احتمال دادهاند. در سی
سالگی به دست حضرت یحیی علیهالسَلام غسل تعمید یافت و همانند او به موعظه و تذکیل
و تعلیم خلق پرداخت. حضرت عیسی علیهالشْلام , دوازده حواری پا رسول داشت که
تعالیم او را میان مردمان میگستراندند جون عيسى عليه السّلام به تبليغ دين خويش همت
كماشت, رهبران يهود نخست با او مخالفتى نكردند؛ اما آن كاه كه دريافتند تعاليم او سلطه
للا وار اا ادر رين
گرفتند و سرانجام شورای عالی بهود در اورشلیم , عیسی علیهالسّلام را به مرك محكوم
کرد. مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی علیهالسّلام همراه دو تن دیگر به صلیب کشیده
شده و جان باخته است؛ اما پس از سه روز در پیش چشم مادرش مریم سلاماللهعلیهم و
حواریون از مرقد خویش بیرون آمده و به آسمانها رفته است و در آخر الزمان . باری
دیگر برمی گردد و بشر را نجات میدهد
صفحه 21:
صفحه 22:
کتاب مقدس دارای دو بخش است: عهد قدیم یا تورات و عهد حدید یا انحل . بخش دوم
تنها نزد مسیحیان مقدس است. عهد جدید شامل چهار انجیل متی, مرقس, لوقا و یوجنا و
بر اعال رسولان ونایههای ملس ayes اس x leaiby Sls بای و ای
بشارت است. محتوای اناجیل, زندگی نامه و بیانات اخلاقی و پندهای حضرت عیسی
علهالسلام است جر اناجيل جهاركانه اناجیل درگری بر میان مستیان روا داشتداند؛
اما کلیسای مسیحی همه را جز چند انجیل یاد شده, بی اعتبار شمرد و از رواج انداخت
در عهد جدید خبری از احکام شرعی نیست و مسیحیان در اين باره به همان که در عهد
عد آم ی ای ار ای کر ی ار اه ۲
است. محتواى ابن انجيل با دبكر اناجيل متقاوت است و عيسى عليه الشلام را سر حدا
نمىداند و جنبه الوهى وى را نقى مىكند و بر آن است كه عيسى عليةالشلام را به صلیب
نياويختند؛ بلكه مردى بهودی را دار زدند و مردم گمان بردند که او عیسی فرزند مریم
است
صفحه 23:
تا زمانی که مسیحیت فرقهای بهودی به شمار میرفت, دولت
روم توجهی به آن نداشت و مسیحیان در عقیده خويش آزاد
Las سخنانی نو, دولت روم برآشفت و مسیحیت را غير
قالرنی وان و بر مسیحیان سح گرفت سرانجام.
قسطنطس, کسر ) 0۲681 ۱۳6 0005180106 (در سال ۲۱۳ م. به
مسیحیت گروید و با فرمانی, آزادی اين آیین را اعلام کرد و بدین
سان, مسیحیت کیش رسمی دولت روم شد. در اين هنگام,
اختلافات کلامی میان بزرگان مسیحیت رخ نمود. آریوس (۳۳۶-
Ge لح کلیسا
قسطنطنین برای حل اختلافات, نمایندگانی را از مسیحیان حهان
كرد ورد و به شال ۳۲۵ م شورایی را سامان داد که آن را«
شورای نبقبه » میخوانند. این شورا, تلبت را به عنوان اعتقاد
رسمی مسیحیت معتبر شمرد و اناجیل چهارگانه را به رسمیت
شنایت ار آن سرا شوراهای دیگری نير يريا شد که مسوبات
آنها را «قانون شرع» میگویند
صفحه 24:
Soo ens crin
شده است. قرآن کریم , آفرینش مسیح
علیهالسّلام را همانند آدم علیهالسّلام
میداند بنابر قرآن, او از مادری بکر زاده شده
cael سا ی یار رال
عاله اس كه با غالة ع !ار امل داش
آیات قرانی, از حضرت عيسى علیهالشلام
بسیار سخن گفته و او را ستودهاند
قران کریم, عیسی علیهالسٌلام را فرزند مریم
سلامالل علمم دی شاد رس رات تال
را که به تثلیث معتقدند و او را پسر خدا يا خدا
میانگارند, کافر میخواند
[ و بیان میدارد که وی را نکشته و به دار
مایا لک بت سوی دا ره اس
صفحه 25:
دو تفاوت اساسی در خداشناسی اسلام و مسیحیت
۱ در باب اسما و صفات الهی مسیحی, صفت «ابوت» يا «پدر بودن» به خدا نسبت
steals را
«پدر بودن» در عهد جدید دو کاربرد دارد: گاه خدا پدر همه ی مردم یا همه ی مسیحیان
شمرده شده است و گاه يدر بودن خدا ویٍه ی حضرت عیسی (علیه السلام) است. در
كاربرد اول يدر بودن خدا صرفا یک معنای تشریفی مجازی است و دلالت بر دوستی
خدا نسبت به بندگان و اطاعت بندگان نسبت به خدا دارد: این مطلب از مطالعه ی
کتاب مقدس نیز برداشت می شود.
اما در کاربرد دوم په نظر می رسد که پدر بودن خدا برای شخص حضرت عیسی(علیه
السلام) به یک معنا نیست. در اناجیل هم نوا (منی. مرقس, لوقا) پسر خدا بودن عیسی
و پدر بودن خدا به همان معنای مجازی است. اما در بخش دیگر عهد جدید که مرِقح
ت «عیسی ae است, خدا حقیقتاً به صفت «پدر بودن» و عیسی حقیقتاً به
هم ذاتی» با خدا متصف می
صفحه 26:
در قرآن مجید «پدر بودن» خدا در هر دو معنا رد شده است و gil کتاب به کار بردن ol
را مجاز نمی داند:
بهود و نصاری گفتند ما پسران خدا و دوستان او هستیم. بگو: پس چرا به خاطر
گناهانتان شما را عذاب می کند؟ بلکه شما بشری هستید هم چون دیگر کسانی که خلق
کرده است.
در این آیه معلوم است که یهود و نصاری به معنای تشریفی خود را «پسر خدا» می
خوانند و عطف کلمه ی «دوستان» این امر را به خوبی نشان می دهد با این حال قرآن
اين نوع سخن كويى را رد مى كند و مى گوید: شما مخلوق خدایید و مخلوق نباید خدا را
يدر خود بخواند و رابطه ى خدا با مخلوقات رابطه ى يدر و فرزندى نيست.
و اگر به صورت تشریفی و مجازی, خدا را نباید «پدر» نامید, پدر خواندن خدا به صورت
حقیقی و واقعی به طریق اولی محکوم و مردود می گردد؛ و لذا در قرآن «پسر خواندن
عیسی», «کفر» شمرده شده است.
۲ تفاوت دوم در توحید است که در مسیحیت در کنار آن «تثلیت» مطرح است و سعی
در جمع کردن بین این دو آموزه دارند. اما به نظر می رسد که هیچ بیانی از ث مورد
قبول قرآن نباشد.
صفحه 27:
صفحه 28:
:منابع
7 خلاصة الادیان. ص ۰۱۵۱
7ادیان زنده جهان, ص۳۲۸
7 آشنایی با ادیان بزرگ, ص ۰۱۱۲
7 خلاصة الادیان. ص ۰۱۶۰
7 خلاصة الادیان. ص۱۶۸
1 آشنایی با تاریخ ادیان. ص۱۵۵.
1 آشنایی با تاریخ ادیان. ص۱۵۵.
7 خلاصة الادیان. ص۱۷۴.
Buswell .
. هنری تیسن, الهیات مسیحی, ص ۲۵
. همان ص ۷
اقتباس از: همان. ص ۷ - ۱۷
. رساله ی پولس به عبرانیان, او۲: ۲
. انجیل یوحتا, ۱:۱۸
. الهیات مسیحی, ص ۱۷ - ۱۸
. همان, ص ۱٩
۴ :۲۴ og, .انجیل
Personality.
.الهیات متمنحت: