خطرهای کاری رانندگان
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيمموضوع تحقيق:خطر هاي كاري رانندگاناستاد راهنما:مهندس قليزادهگرد آورنده:سيد محمد حسين حسيني
اسلاید 2: رانندگی از آن شغل های پراسترسی است که کلی عوارض جسمی و روانی در پی دارد، ولی با داشتن آگاهی های لازم می توان امکان بروز این عوارض را به حداقل رساند. رانندگان در حین رانندگی در وضعیتی قرار دارند که به واسطه نیروهای وارده بر مفاصل بدن شان ستون فقرات، زانو، ران و مفصل مچ پا در طولانی مدت دچار عارضه می شوند. ما نزدیک به 400 هزار راننده حرفه ای در سطح کشور داریم که از راه رانندگی امرار معاش می کنند و این باعث می شود که صنعت حمل ونقل، بزرگ ترین نیروی کار کشور ما را تشکیل بدهد، ولی متاسفانه در این صنعت بزرگ، آگاهی و آشنایی لازم را در زمینه طب کار و سلامت شغلی رانندگی نداریم.
اسلاید 3: شایع ترین عارضه شغلی در میان رانندگان مشکلات عضلانی و اسکلتی است که تقریبا تمام مفاصل بدن آنها راتهدید می کند: حرفه ی رانندگی كردن علی رغم اینکه سبب خستگی شدید راننده می شود، عملا تحرک چندانی ندارد و این عدم فعالیت سبب ایجاد عوارض جسمی گوناگون در رانندگان می شود که مهم ترین این عوارض، مشکلات اسکلتی - عضلانی است و این افراد در بسیاری از مفاصل بدن شان از جمله ستون مهره ی کمری ، مفصل زانو ، گردن، شانه، مچ دست ، آرنج، مچ پا و تقریبا همه مفاصل دچار عارضه می شوند و این همه به خاطر غلط نشستن و طولانی بودن آن است. ضمن این که پزشکان بروز اختلال در دستگاه گردش خون را هم یکی از مشکلات رانندگان می دانند. همچنین ثابت بودن راننده در وضعیت نشسته و آویزان ماندن پا به مدت طولانی موجب بیماری تورم رگ های پا یا واریس می شود.
اسلاید 4: در حرفه رانندگی مفاصل بدن بدون حرکت است. ستون مهره ای ناحیه گردنی، مفاصل شانه ها، مفاصل ستون مهره ای کمری و پشتی و سینه ای، لگن، مفصل ران و زانو همه ثابت هستند و باید بدانید که اگر از عضله، مفصل یا عضوی از بدن کار نکشیم، بدن کم کم آن را ضعیف می پندارد. به عنوان مثال اگر از عضلات پشتی کار نکشیم، این عضلات به تدریج فرسوده شده و تحلیل می روند. عضلات کناری ستون فقرات در درازمدت تحلیل می رود و فرسوده می شود. بنابراین کوچک ترین فشار یا آسیب به ستون مهره ها خیلی جدی باید گرفته شود.
اسلاید 5: از طرفی بد نشستن سبب می شود آب دیسک بین مهره ای در ستون فقرات از بین برود و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و به محض وارد شدن یک ضربه یا فشار، ساختمانش به هم ریخته و سبب بیرون زدگی دیسک شود که روی اعصاب ناحیه از جمله عصب سیاتیک فشار وارد می کند و بیمار از دردی در ناحیه کمر شکایت می کند که از ران شروع شده و تا پایین پایش تیر می کشد.
اسلاید 6: پيش گيري: 1- صندلی وسیله ای است که راننده همواره با آن همراه است و حتما باید قابلیت تنظیم داشته باشد. قد، وزن، طول ران و طول ساق پای همه راننده ها مثل هم نیست. پس راننده باید بتواند شیب صندلی، نحوه نشستن، فاصله اش از کف اتومبیل، فاصله اش از فرمان و .... را تنظیم کند. 2- صندلی را باید در موقعیتی تنظیم کنیم که فرورفتگی ها و بیرون آمدگی های پشت را بپوشاند. زاویه زانو هم باید یک زاویه نسبتا باز باشد. به هیچ وجه پا نباید کشیده باشد و باید به راحتی به پدال ها برسد.
اسلاید 7: 3-حتي الامكان رانندگان بايد هر 2ساعت يكبار از ماشين پياده شوند و مقداري پياده روي كنند 4- با نرمش صحيح و عادات درست خوابيدن و نشستن مي توان از مشكلات اسكلتي تا حدودي جلوگيري كرد 5- در صورت لزوم استفاده از كمربند يا زانو بند با توصيه پزشك انجام گيرد
اسلاید 8: عارضه ي ديگر اختلالات خواب: بعضی راننده ها بنا به مقتضیات شغلی خود مجبورند در ساعات غیرمعمول، مثلا از شب تا صبح، رانندگی کنند. این امر سبب ایجاد اختلال خواب می شود، یعنی زمانی که فرد باید استراحت کند، مشغول به کار است و از طرفی، توانایی استراحت در روز را هم ندارد، چون همان طور که می دانید بدن ما از لحاظ ساختار درونی در محیطی می تواند به خواب برود که برای استراحت مناسب باشد؛
اسلاید 9: پيش گيري:این رانندگان باید در اتاقی بخوابند که پرده ضخیم دارد یا از چشم بند استفاده کنند تا چشم در مواجهه با نور نباشد و به یک آرامش نسبی برسند و از همه مهم تر بین ساعت 12 نیمه شب تا 4 صبح رانندگی نکنند و سعی کنند بخوابند. مشکل دیگر خواب در روز، سر و صدا است و همه اینها سبب ایجاد اختلال خواب می شود. اختلال خواب موجب می شود توانایی کار برای رانندگی بعدی کاهش پیدا کند و همین امر سبب گرایش بعضی از رانندگان به مصرف مواد محرک و مخدر می شود.
اسلاید 10:
اسلاید 11: آلودگي هوا:آلودگي هوا به وجود هر ماده اي در هوا كه ميتواند براي انسان يا محيط او مضر باشد اطلاق مي گردد. آلاينده ها ممكن است طبيعي و يا ساخته دست بشر باشند و ممكن است به اشكال مختلف ذرات جامد يا قطرات مايع يا گاز باشند كه بالغ بر 180 آلاينده مي باشند . A.V. Kneese از كارشناسان برجسته سازمان جهاني بهداشت مي گويد:(در مورد آلودگي هوا، تقريباً در همان وضعي هستيم كه ماهي ها در آب آلوده .)
اسلاید 12: پيش گيري: 1-محدوديت تردد اتومبيل هاي شخصي در خيابانها و توسعه وسيله نقليه عمومي 2- افزايش سرانه فضاي سبز 3- انتقال صنايع و كارخانجات و كارگاه هاي آلاينده هوا به خارج شهر 4-گسترش فرهنگ استفاده از مترو 5-تبديل سوخت بنزين به گاز طبيعي 6-ايجاد آب نما و فواره براي جذب گردوغبار
اسلاید 13: 7-ارزيابي محيط زيستي تمامي طرحهاي عمراني و توسعه شهري 8-استفاده از بنزين بدون سرب 9-ايجاد كمربند سبز در اطراف شهرها 10-معاينه فني اتومبيل ها هر سه ماه يكبار و تعويض اتومبيل هاي فرسوده با اتومبيل هاي جديد 11-عدم تمركز كارهاي اداري در پايتخت
اسلاید 14:
اسلاید 15: آلودگي صوتي: آلودگي صوتي شايعترين علت کاهش شنوايي عصبي اکتسابي بالغين است . اين بيماري هنگامي که به گوش آسيب رسانيد ديگر قابل درمان نيست ؛ ولي قابل پيشگيري است . اصولاً سر و صداي زياد و آلودگي صوتي نوعي عامل استرس زاي بيولوژيک است که نه تنها بر سيستم شنوايي بلکه بر کل بدن انسان اثر مي گذارد . آستانه درد گوش در ۱۲۰-۱۳۰ دسی بل میباشد، اما آسیب به اعصاب شنوایی از ۸۵ دسی بل آغاز میگردد. حداکثر مجازقرارگیری در معرض سروصدا، ۸۵ دسی بل و ۸ ساعت در روز میباشد.
اسلاید 16: عوارض ناشي ازآلودگي صوتي:محیط هایی که همراه آلودگی صوتی باشند سبب ساز افزایش تحریک پذیری، تنش، پرخاشگری و فرسودگی شغلی و روانی می شوند که در رفتارهای ویرانگر در روابط میان فردی منعکس می شود.1- زنگ زدن گوش2- سردرد 3- خستگي4- افزايش فشار خون5- ناراحتي گوارش
اسلاید 17: پيش گيري:براي پيش گيري از اين عوارض قبل از هرچيز بايد ساعات كار را كم كرد. استراحت كافي و تمرينات آرامش بخش مي توانند در تعادل رواني فرد موثر باشند.استفاده از بوق بايد تنها در موارد لازم توسط رانندگان انجام بپزيرد كه به نوعي به سلامتي خود آنها هم كمك مي كند.جلوگيري از بستن اگزوز هاي پر صدا كه بار سنگيني بر سيستم شنوايي و عصبي افراد وارد مي كندعدم استفاده از سيستم هاي صوتي با صداي آزار دهنده كه براي راننده بيش ترين ضرر را دارد.
اسلاید 18: چه بيماري هايي در رانندگان بايد كنترل شود؟درد قلبی : اگر درد قلبی در هنگام استراحت ويا هیجان در هنگام رانندگی روی بدهد .نمی توانید رانندگی کنید مگر پس از اینکه علایم به طور راضی کننده درمان شود.اگر سکته قلبی (MI) و یا عمل جراحی باز قلب داشته باشید یک ماه نباید رانندگی کنید و پس از ان با دستور پزشک و عدم وجود مشکل دیگر می توانید رانندگی کنید. فشار خون: منع رانندگی ندارد مگرمصرف داروهای ضد فشار خون عوارض غیرقابل پیش بینی داشته باشند.
اسلاید 19: صرع ویا تشنج :تا یک سال بعد از تشنج نمی توانید رانندگی کنید و پس از ان مدت هم بستگی به درمان و نوع تشنج (در بیداری وخواب ) و...دارد.در هرصورت این بیماران بهتر است رانندگی نکنند تا به خود ودیگران آسیب نرسانند. دیابت: باید حتما از نظر بینایی بررسی شوید. درضمن حتما عوارض هیپوگلیسمی را باید بدانید واجازه رانندگی داشته باشید.
اسلاید 20: راننده ها برای سالم ماندن باید چه نکاتی را رعایت کنند؟ - نکته اول این است که وقتی به یک پزشک به هر علتی مراجعه می کنند، حتما به وی بگویند که راننده هستند و مجبورند ساعت های طولانی پشت فرمان قرار بگیرند، چون یکی از مهم ترین ویژگی های رانندگی این است که راننده در زمان کار باید هوشیاری کامل داشته باشد و هر چیزی که این سطح هوشیاری را پایین بیاورد، مانند مصرف یک داروی ساده، خطرناک است و ما مکررا مواردی را داشته ایم که راننده بنا به دستور پزشک، دارویی را مصرف کرده و در حین رانندگی دچار خواب آلودگی و در نتیجه سانحه شده است. بنابراین توصیه ما به پزشکان و رانندگان تنظیم زمان مصرف دارو است.
اسلاید 21: به عنوان مثال مصرف داروهای آنتی هیستامین، داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی در حین رانندگی یا نیم تا یک ساعت قبل از رانندگی اکیدا ممنوع است. - نکته دوم درباره بیماری هایی است که ممکن است فرد راننده داشته باشد؛ مثل بیماری دیابت یا بیماری های قلبی و ... . این بیماری ها حتی ممکن است در حرفه رانندگی تشدید شوند و یا راننده به دلیل ابتلا به آن بیماری، یک سری توجهات خاص نیاز داشته باشد. به عنوان مثال تاکید ما به رانندگان مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند، این است که همیشه همراه شان یک ماده غذایی شیرین داشته باشند تا زمانی که قند خون شان ناگهان پایین آمد، از آن ماده غذایی شیرین بخورند. همچنین رانندگان مبتلا به بیماری های قلبی، باید داروهای خودشان را سر ساعت مصرف کنند. به هر حال این افراد تحت استرس و فشار روانی و جسمی هستند و این استرس ممکن است عارضه قلبی شان را تشدید کند.
اسلاید 22: منابع: 1- كتاب بهداشت كار 2- سايت رشد 3-سايت ويكيپديا
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.