علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

خلاصه و پاور کتاب بایسته های حقوق اساسی از سید ابوالفضل قاضی شریعت پناهی

خلاصه کتاب-دسته بندی دقیق

کوثر

55 صفحه
1131 بازدید
28 مهر 1400

صفحه 1:
"سم الك | ل جمارار حي" :خلاصه نویسی کتاب ۱ "اثر:دکتر سید ابوالفضل قاضی " شریعت پناهی Pree are جوادی

صفحه 2:

صفحه 3:
= د قوه قضايبه- دستكاه عدالت گفتار دوازدهم: انتخابات

صفحه 4:
:مهمترین اهداف کتاب

صفحه 5:

صفحه 6:
‎iq‏ ا را كه بر همه افراد و اعضاى جامعه و همجنين جوامع جزء در بطن جامعه قرار كرفتهاند اعمال فى شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
ل اك فرد يا كروهى تحميل كرد همه اعضاى آن تحميل ‎pee rege ieee‏ الزامات فرمانروايى است ‎Ceo‏ ‏ا ‏احالت شخصی در می آوردا ۳ سيارد

صفحه 8:
ان دسته از قدرت هاى نهادى موجود در جوامع ‎Pei re eget geen ey‏ 3000000 نظير حكومت وتمشيت امور سياسى جامعه باشد .قدرت سياسى به معنى واقعى كلمه به شمار مى ايد

صفحه 9:

صفحه 10:
حقوق مجموعه ای از قواعد و دستورهای رفتاری الزام آوری است كه هدق انتاسی آن حکومت نظم او عدل در روابط اجتماعی است L =e ‏كه‎ | قواعد حقوقى توسط اقتدار عمو بر لقرك 2 * وه‌های اجتماعی و

صفحه 11:
قدرت در فرایند استقرار , خود به خود به سوی حقوقى كردن عملكردهاى وه رفتارى بر 0 محدوديتهابى را كه ناشى از طيع نظم : تحمل کند

صفحه 12:
و ۱ > است -اکثر خصلب‌هایعمومی‌در حقوق آ ۳ ۸4 اننظ یت نموضوع ۳ است

صفحه 13:
فا ۱ نظریه شکلی حقوق عمومى 5 6 مجبور به اطاعت آن است.در حقوق خصوصی آراده ازاد 5000000 طرفه است

صفحه 14:

صفحه 15:
:موضوع حقوق اساسی SA 7 حقوق اساسی شاخه! ای از حقوق است که قواعد مندرج در قائون اساسی را ‎Sy‏ حقوق اساسی به روابط مربوط به (دولت می‌پردازد حقوق اساسی تهادهای سیاسی را بررسی می‌کند ار نز ۱۳ حجم اصول قوانین اساسی جامعه آی به جامعه دیکر تفاوت دارد ين نيز دارای اشکال است زیر روابط دولت ۹ ‎Cer‏ جر سياسى يافت شود كه مورد ‎eee‏ ۳[

صفحه 16:
10 Rowe] Ros] Cec) etree ane eed Rec ‏خا ا‎ 5 إيا ; ‎ea 4‏ اين حقوق ۱ توق برخی پدیدهای ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
مدد كيرئاز ساير-© أقاتونلساسع0 * 8 ‎LS ASS ol gt‏ موسع. متنق انون لساسريسه شمار مرآيند.© * شیوه ی اجرای قوابی با اأنوانين عادو ,صو بست ههائة انين كنار -9* كاد اط ‎se‏ لعا لقيد مهريه نظير تصويبدامه مان أوندامه طوعافرىو-- 58 ساير لسناد و مدارك نظير لثار مهم علماىحقوق لساسى م

صفحه 18:
قانون اساسی در مفهوم آن به کلیه قواعد و مقر موضوعه یا ‎pbs 09S SES AWS SEAMS‏ شود که مرو که ک درس و تال و اجرای آن است بثابراین اصول و موازین حاکم بر روابط سیاسی ‎SIGN‏ در اوسا يادوت و تهاد‌های سباس ی کشو 6 شیو یتلوم آنها و همچنین کیفیت توزیع قدرت میان فرمانروایان و فرما رد 2 آن از زمره قواعد قانون اساسی است ‎ails‏ اساسی از یک سو حد و مرز آزادی فرد را در برایز عملکردهای قدرت و سوی دیگر حدود اعمَال قوای عمومّی را در برخورد با حوزه حقوق فردی ‎OMG,‏ ‎ ‎

صفحه 19:
بت ری ان کت قواعد که آيا جنبه اساسى دارند يا نه مى توان با ديد مادی به قانون اساسی یک .کشور نگریست

صفحه 20:
:دلایل و چگونگی ظهور قوانین اساسی بهدنبال تحول تدریجی * جوامع و آمادگی ذهنی فرمانروایان و شهروندان ایجاد کشورهای جدید * حوادث دگرگون کننده مانند انقلاب * ها و کودتا ها و جنگ های داخلی

صفحه 21:
قعاس اشاشی راز دنتگاتهای ماوت نفسیم می کید که یلا نها تاره ی شا قانون!ساسی‌انعطافن اپذیر و قانون!ساسی‌انعطافپ ذیر ( سختو نرم):ملاکلینت_ قسیم.-2 بندی‌چگونگیت_جدید ن ظر در قانون‌اساسی اس قانون‌اساسی را میت وان‌ب مه شیوه قولنین‌عادی مورد تجدید نظر قرار داد اصطلاحاً به آن‌نرم يند در قانون(ساسی‌س خنمراسم بازنگریت وسط مجلس‌ویژم ‎ales a+ Ls‏ آراء مردم لنجام میشود : قانوناساسئيكدستو قانوناساسىمختلط-3 ا 2 الكّ) قاد ساس اقتدار. يا اعطارى اغطا به صورت امتبار. ب) قانون اساي اله اقذا رت ‎١‏ له ‎Bie Te‏ ‎cers)‏ ا ل ل ل ل ل

صفحه 22:
دولت جامعه سیاسی سازمان یافته و ‎fol resem iecae eeer erin‏ متمایر بوده و شتصیت مشتص و متعایری از عناصی ترکزبی جوه دارد تیه رات رت معنای جبهه فرمانروایان یک کشور در برابر ملت به کار می رود 0 es Cre reer] rice tres) AR ee ‏فوقانی سیاسی به کار‎ ‏برده می شود‎

صفحه 23:
ا را ۱

صفحه 24:
30 اراده بشرى رم او زر اه ‎oie‏ دروركاروة لشاق ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
:حاكميت از ديد حقوق قدرتی است حقوقی یعنی تجلی زور و نیروی خالص .۱ ‎yl oper Sb cu‏ از لابلای نظم حقوقی جامعه و ۲ ازین و قواعد آن ظاهر شده است سينا و بدا اسن بر انشا :| حاکمیت ضلاحیت ها مشخص میشوند

صفحه 26:
گفتار چهارم : اشکال دولت_ کشور 00 a ‏ا‎ rear vare rea ‏مختلف. كشتورها به شرح وهرجواهد بود‎

صفحه 27:
لین‌گونه کشورها داراعمرکز واحد عملکرد سیاسی‌هستند و قدرتسیاسردر کلیتو مجموع آنت وسط ی ک‌شخصصواحد. 1 با دولتمرکزجاعمالمیشود 88و ‎it‏ کلیه اعضایگروه سیاسی ‏ م شور زیر | ولعيکدولتقیوار دارند .2 .غالا بک‌قانوناساسیق لمرو ۶ ر را ب وشکل 303888 افة در فک ابذیر ال ومد ساختار .3 دارای۲ نوع وحدت‌هستند: ‎a‏ -2.وحدنجماعت4 ‎coe 31‏ :لینگونه > ‎oye MSD ah‏ دستد۱ ای تک بافت پیچیده که همان در کشورهای تک بافت ساده اف ‎Gee ys‏ سیاسی و اداری به صورت :طور مشروح زیر سازمان یافته اند یک کاسه توسط دولت مرکزی عدم تراكم يا تفويضاختيارانادارى1 تجسم بخشیده میشود عدم تمرکز با تمرکز زیلییاداری2 تع ضما مية.

صفحه 28:
ات ار ارف لیرک شور‌ها ب رخلاف 5 هاین وع املدارلغ‌چند مرکز عملکرد س پآسیمی اشند و حاکمیسچندگانه اعدر آنهل 1 ماست دولتهای‌عضو در ق۰۰۲٩‏ شور وه رک آولحد س پاسوجاکمیناً : شکیلمی هد .2 خصیسحقوقیسیا سیلین‌واحدها گونه ایا ان ایکلنها واژیه دولتوا اطلاقک رد .3 نواع مختلف کشور های ‎ESP ne ee)‏

صفحه 29:

صفحه 30:
رزیم سیاسی با مقهوم شکل حکومت یکی پنداشته مشود سی دو عامل ایستا و بويا را در خود دارد ا ‎peer‏ ‏است و وجود آنها در قانون اساسى به أنها خصلت ‎erent:‏ 1۱۳ حكومت بافتى مركب از نهادهاى سياسى است ‎Psst‏ ‎ES eo eras‏ 3-احزاب سیاسی 0

صفحه 31:
1 0۹ برداشت هاى مختلف از حقوق ‎slo Salil 9 258:‏ 21 Per 7 Ces Pe eee ry 97 ‏اا‎ eso oh ee seen) powree 0 taereey Pert es Fe oer eran conn a heee a PE ‏ا‎ peeae| S40 peered Beer Pe Mperpeioee Smt pee ‏نا زمان حاضر اعلام حقوق فردی و‎ ۱ rere re ere ‏بح‎ ‏كه در زير يه مهمترين آنها اشاره‎ ‏#مى شود‎ te _

صفحه 32:
نظریه محدودیت:بر اساس تدوین مواد و اصول موضوعه در زمینه حقوق فردی» محدود کردن ۱۰ ماهیت توسعه طلب و احیاناً ستمگر قدرت اگر بی مهار رها شود ممکن است فرد را که غایت اصلی قوانین است فدای مصلحت قدرت سیاسی کند نظریه مقاومت: هدف آزادی گرایان علاوه بر ترسیم حریم فردی این بود که حتی در قلمرو .۲ دولتی نیز اصولی حقوقی که از خودکامگی ها ‎ele eros‏ 0 قدرت فراهم آورد وضع کنند.آزادی مطبوعات ‎2h‏ اجتماعات و آزادی تظاهرات از اصولی است که در طول قرن نوزدهم وارد شبکه حفوق کشورهای اروپایی شده است تا در جهت خنثی کردن خلافکاری های حکومت اعمال شود اک ودناوکت وس وس باه گراوا راربا اجسس ای ‎al Se Ri‏ 20101 كرد به معناة نكا زم دک دا قورد ‏ تلكه مشاركظ وی دا صورت بندی قدرت است بر اين اساس سهم حاکمیت هز یک از افراد طبق یک قرارداد اجتماعی به دولت داده می‌شود و حگگاهت که مظهراملت و تجسم تاکمیت است با داش قدرت کاهل عطل ‎TERS‏ Fo sine gals tes ‏آوادی صوری و آوادی واهعی: ایدتولوزی ما رکسجست ی که حور[‎ apis ‏کارگران می‌پنداشت مدعی بوذ که اعلامیه های حقوق و آزادی های ناشی از آن بیشتز جنبه صوری‎ ‏دارند زیرا اکثریت افراد از وسایل مادی کافی بهره مند نیستند تا مانند سرمایه‌داران بتوانند از اين‎ آزادی‌ها بهره گیرند بتابراین برابری زمانی میسر است که امکانات اقتصادی و مادی برای همه به

صفحه 33:
آزادی اندیشه ۲۰ که شامل: آزادی 02000000 آزادی بیان ,آزادی آموزش و برورش» ‎Aen cal‏ ‎Fes pi rent]‏ نمایش 3 ۱۹ ms

صفحه 34:
اعضای مجالس موسسان و احزاب مختلف با ‎pare sna ea Acer eres‏ 1 که هر کدام از اين دو منجر به تشکیل رژیم هر کئام از قوا داراعوظایفمنجز و صلحت. قدرت سیاسی و حاکمیت یکی مشخصی‌هستند و سازمارها عم سئول‌آنها است و مظاهر مختلفی اعمال اين قدرت ‎ee a oan ee‏ باید بتوانند با هم رابطه و همکاری داشته شذه توسط قانوزدر كذوند و ذر ‎UL ILS‏ ۱ آن‌دیگریمداخله کنند.لین‌شیوه ديد قانوتكنارانمذكور را 0 ‎te‏ سوی گونه‌ای همکاری قوا یا به تعبیر دیگر .مطلق‌قوا رهنمون‌کرد 5 | Oa A ne See,

صفحه 35:
ات ‎eect eet‏ ۳ انتخابات به نمايندكان يبارلمان سيرده مىشود وار طريق يأرلماك 406257 3 اشخامن کازگزار و سایر قوا منتقل می و 1 1 evi ee Cran Peay) پدستگاهی باشند که از آن ناشی شده اند. در ۲ اين ‎a‏ ا 5 استقلال

صفحه 36:
بارلمان به دستكاهى اطلاق مي ل ‎Perr‏ ‏قواعد کلی و لازم الاجرا است قانون آن است كه ار ار دستكاء صالحع لح قانوتكذارَى اه 7 تصويب و أمضا و انتشار رآ 7 7 دستگاه واضع و نحوه شكل كيرى قانون بر محتوای درونی آن برتری؟ ار

صفحه 37:
ا برابر تعقیب قضایی با اعمال ۴۰۰ يليسى | ‎Tyee v Cr rem gtiwel woe)‏ 1ن ‎rr Paces Pen rier Peyronie Ranpeant ite o-rewme ever Ca‏ ‎Ferry re Serer ears) hee be are ees Per ioe enero rer Pes eo irer CY ‏ری رن ...از آنجا که مجلس‌محلگ فتگو اسنو فضایشدید سپاسیی رن‎ ۱ ‏ا‎ ae lySoecrul pSl> Ever pa got Saget Oo en Wi oer Laer Pani Pa ese On eee Fa ‎4.0.0 ۱ ‏مانعة الجمع بودن سمت نمایندگی با سایر مشاغل:‎ Breen gre seyee Fea cate PU Farner Pear ror ine Pra Po] ‎0000 eye rl Oey es rr eer ‏ال‎ vre Wc eer ema Sy) Pv ey Ora C7 Oe digi 9 po LL igulrolFrisleidlaslasli ‏ا‎ ‎Cre ere) cir Sr es ECS P) ES) Pew) Cree) Ror S ac Wt] o] 0) at Oe ee ee es ‎

صفحه 38:
7 ‏پارلمان‎ ‎00 toed [۱

صفحه 39:
BRE ryt ay آهمیت قوه مجریه در جهان امروز و گستردگی فعالیت‌های آن به اندازه ای است که در پیشتر مواقع میتوان بدان نام :حگومت داد

صفحه 40:
7 که :اقسام قوه مجربه ۴ ‎f‏ ‏ج)قوه مجریه نیمه ‎sees Sen‏

صفحه 41:
متصدى اين مقام ممكن ‎Mears t ceed‏ یک شخص انتخابی یا اینگه دو با چند تفر بانشد حقوق و اختیارات رئیس :جمهور

صفحه 42:
نخست وزير از طرف رئيس جمهور معرفى مى شود. ‎Tose‏ 0 0000 ل 005007 0 داراف بالاترين بعد مديرية اذارى هم م باشد

صفحه 43:
۷ ene ari DIS ab 9 cul aati yg. a FE Poe ra ene cer صورت کامل انجام میگیرد 5 يك دو قوم | امجریه نهاده شده است Sree] SEC eee ee

صفحه 44:
شکل کیری تادهایی ماس انتخات رئیس جمهوری ویا دستگاه های دبواس از ‎pee‏ ‎tac operca irpeeirr ares‏ 0 آنها ‎Bee 0 ae Sr‏ .مقابل نداشته باشد [0 re crt cee Pe reed ee erro ere re eee ‏.و لطمه اى به استقلال اندامى و جدايى اختيارات آنها وارد نياورد‎ اما تفکیک مطلق امری محال است و باید دو قوه مقننه و مجریه به گونه‌ای با هم در ‎occa ed Berne Pes creer cmecervege( yicaliee | EAAg)|‏ 1 مطلوبی تمشیت یابند

صفحه 45:
۳ له وظایف هرکدام به ارگان اين ارگانها در انجام امور ‎renee‏ مد I yeah eer ‏للد ل را مواردی یکدیگر را قطع میکتد‎ شده است 300 وسایل تاثیرگذار بر قوه مقابل می باشد

صفحه 46:
اكثر نظريهيرذازان قضابية را يى 0011000 ‎ee‏ الا ا ‎0 ‏ل ار‎ Care epee or ares) ‎Sa | een EN 12 ‎Leen DLR Te Ore can ۱ 6‏ م دک ‎

صفحه 47:
بر اساس محکمات عقلاتی یکی از مظاهر متمایز جاکمیت و بیان کننده ‎ECC See‏ ۳/۳9 ‏ی‎ ‎pre onic :اساسی در ارتباطند از لحاظ زمان شناسی تاریخ مسئله عدالت و امر قضا نخستین نیاز جوامع بشری بوده و تا امروز جوامع به عدالت و نوعی مرجع قضایی نیاز داشته اند OPN eva ‏لنتصابقضاية‎ ‏شيوه هائكوناكون3‎ ‏كزينشقضات‎

صفحه 48:
مقابل قانون از زمره اصولى است 0 ‏ل‎ se ۳ 5 از ل ابي ‎ee ee‏ ‎Fe Per ese es en‏

صفحه 49:
گفتار دوازدهم: انتخابات انتخابات به معنی فنون گزینش و شيوههاى مختلف تعيين نمايندكان است ابزارى است كه به وسيله آن مى توان اراده شهروندان را در شکل‌گیری نهادهای سیاسی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار سیاسی مداخله داد راى دهنده ضمن اين عمل حقوقى و 1 ای ار ‎CSOs‏

صفحه 50:
متا در باب راى كيرى در قرن هجدهم دو نظام انديشه اى ابر هم جبه ‎Bere)‏ ered ال ره را ۰ رال را ار .دو نظام فكرى به دو نظريه حق راى و كار ويرهاى راى انجاميد قرد شهرونذ حق دارد كه در سازهاتدهقى حكومت و صورت بندى اقتدار عالى سياسى ‎eraegencong‏ 000000

صفحه 51:
انتخابات همكانى از لحاظ حقوقى به 000 errr ee ee Bere esr ‏بدون شرط محدود کننده مالیاتی با‎ Fe fe peng eee ee rIEeneN ea rgeertes Mccoy ee به همه شهزوندان باشد 1 ا 00 گروه های اجتماعی به چشم می‌خورد از ‎٩‏ ‏اهليت اخلاقى و محروميت برخى از كروه ها

صفحه 52:
راى فردى و راى اجتماعى: اكر حق راى منوط به وجود فرد شهروند باشد و بتواند آن را در حوزه محل اقامت يا ‎ene errr are rat Satan foc s ROO perry ae narra | Pts eres an Eos‏ 000ص اجتماعى اقتصادى و يا حرفه اى اعظا شود راى اجتماعى مى نامند ‏راى برابر و راى جندكانة: برابرق راى در مورد كليه شهروندان ايجاب مى كند كه راى دهنده حق داشته باشد ‏فقط بى بأر راى دهد اما در برخى از قوانين به بعضى از شهروندان به علت وضع اجتماعى خاص حق جند راق. ‎

صفحه 53:
راق وكالتى واراق مكاتبة اى: به منظور اينكه انتخابات از فشا و خدشه دور بمائد صاحب نظران معتقدند يهتر ا 1110111 ايا ا 0 .وکالت نا ای‌سکاتیه ای در انتخابات شرکت می‌کنند إراة لتنا و راقا معفى :امروره جز در موارد اجبارى و استشنايلا امثلا براى كمى به معلولان يا تابينايان و .سوادان اصل بر خصوصى بودن و مخفى بودن آرا است راق تى نام و زأى جند نام: در صورتى كه حوزه انتخابى واجد يى كرسى بارلمانى باشد هر راى دهنده بايد به يك نفر راى دهد مثل انتخابات رياست جمهورق؛ ولى اكر براى هر حوزه جند كرسى نمايندكى در نظر كرفته شده .باشد شهروندان مى توانتد به صورت فهرستن به جندين نقر رأى دهند ۱7۷ ‏رت ار‎ pacers | eve errr] Pe eNCo rere ee SEN ese een emerson I ONO ge er ULE a ew eee SENET ۱۳0 ۱ alien Iyemrdnere sro SIISP Un Nesey

صفحه 54:
1 eee eed eee cP pee ‏سن اخلاق:تابعيت: عدم محروميت از انتخاب شدن‎ Fes Pardes eae res err) ‏گیری قرائت آرا و اعلام نتیجه‎ ‏طبق قوانین مربوطه هر‎ ‏کشور و به صورت دقیق و‎ comer nies کاندیداها حق دارند که در صورت وجود تقلب استرداد حق كنند وبا استناد به مدارك و شواهد عليه ‎eer pee‏ 111110 با وجود قوانین انتخاباتی در ‎ee‏ ‏أمكان ای ‎Pe rege srr career) nec‏ است اما در صورت رخ دادن این آمر ‎ees‏ 9( این فساد در نظر گرفته شده است | enor eC دستگاهی که صلاحیت رسیدگی به این‌گونه دعاوی را دارد از ا

صفحه 55:

39,000 تومان