خودارزیابی
اسلاید 1: خودارزيابي تعريف خودارزيابي مزاياي خودارزيابي فرآيند خودارزيابي رويكردهاي خودارزيابي و خصوصيات آنهارويكرد پرسشنامهايرويكرد كارگاهيرويكرد پروفرمارويكرد شبيه سازي اخذ جايزهروش تلفيقيمقايسه رويكردهاانتخاب رويكرد خودارزيابي و جايگاه كاربرد آنها
اسلاید 2: تعريف خود ارزيابييك بازنگري منظم، سيستماتيك و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتايج آن براساس يك مدل تعالي سازماني است.خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور شفاف نقاط قوت و زمينههاي قابل بهبود خود را شناسايي كند و برنامههايي جهت بهبود ابعاد مختلف خود تدوين نمايد.
اسلاید 3: كليات مدل تعالي سازمانيمعيارهاي تعالي (Criteria) مفاهيم بنيادين (Fundamental Concepts)مدل امتيازدهي(Scoring Model)چارچوب خود ارزيابي(Self-Assessment Framework) منطق ارزيابي RADAR
اسلاید 4: فرآيند خودارزيابي(وروديها و خروجيها)خود ارزيابيمدلفرآيندشواهدآموزشموضوعات كليدينقاط قوتامتيازفرصتهايبهبودطرح اجرايي
اسلاید 5: فهرست منافع بالقوه خود ارزيابييك ساختار خوبي براي تعيين نقاط قوت و زمينه هاي بهبود است.تدوين و توسعه طرح كسب و كار و استراتژي شما را بهبود مي دهد.يك زبان مشترك و چارچوب مفهومی براي بهبود و مديريت سازمان ارايه مي كند.كاركنان را نسبت به مفاهيم بنيادين سرآمدي و اينكه چطور مسئوليتهايشان را بازگو كنند آموزش مي دهد.
اسلاید 6: فهرست منافع بالقوه خود ارزيابيتمامي كاركنان را در سطوح مختلف در فرايند بهبود درگير مي كند.باعث شناخت و به اشتراك نهادن تجربيات خوب درسازمان مي شود.مقايسه با سازمانهاي ديگر را تسهيل مي نمايد.تمامی بهبودهارا با برنامه های عادی سازمان يکپارچه مي نمايد.فرصتهايي را براي تشخيص سطح دستاوردها فراهم مي كند.
اسلاید 7: ايجاد تعهد نسبت به انجام خودارزيابيطرحريزي خودارزيابيتشكيل تيمهاي خودارزيابي و آموزش آنهااطلاع رساني و ترويج برنامه خودارزيابيانجام خودارزيابيتهية برنامة اقداماتانجام اقداماتبررسي روند پيشترفتفرآيند خود ارزيابي
اسلاید 8: انتخاب رويكرد خودارزيابيبستگي دارد به:منافع خاصي كه سازمان به دنبال آن استمنابعي كه در دسترس ميباشدساختار سازماني و محدوده خودارزيابيبلوغ سازماني ارتباطي كه خودارزيابي با برنامه تجاري سازمان ميتواند داشته باشدميزان دقت و صحت مورد نياز
اسلاید 9: جايگاه كاربرد رويكردهاي مختلف خودارزيابيسطح بلوغ سازمان
اسلاید 10: در اين مرحله سازمان حركت خود را براي پياده سازي مفاهيم مذكور به تازگي آغاز كرده است ولي پيشرفت چشمگيري در اين كار حاصل نشده است .مرحله آغازين
اسلاید 11: در اين مرحله سازمان مي تواند شواهد زيادي را ارايه كند كه به موفقيت هايي در عمل به مفاهيم مذكور دست يافته است و برنامه ها اهداف و روشهايي براي دستيابي كامل به آن مفاهيم تهيه كرده است . ميانه راه
اسلاید 12: در اين مرحله مفاهيم مذكور به خوبي در تمام سازمان پياده ، اجرا و نهادينه شده است و سازمان به تمامي خواسته هاي مدل EFQM در اين مفاهيم به روشي سيستماتيك ، دست يافته و مسير رشد خود را به كارگيري و توسعه اين مفاهيم طي مي كند .سطح بلوغ و كمال
اسلاید 13: ارزش محوريمرحله آغازين ميانه راهسطح بلوغ و كمالنتيجه گراييتمامي ذي نفعان مرتبط شناسايي شده اند. نيازهاي ذي نفعان به روشي ساخت يافته ارزيابي شده اند.مكانيزم شفافي براي ايجاد توازن ميان انتظارات ذي نفعان وجود دارد.مشتري مداررضايت مندي مشتري ارزيابي شده استاهداف ميان مدت و كوتاه مدت به نيازها و انتظارات مشتري مرتبط شده اند. ميزان وفاداري مشتري، تحقيق مي شودپيش ران هاي كسب و كار سازمان براي رضايت مندي مشتري و موارد مرتبط با وفاداري مشتري درك و اندازه گيري شده و برمبناي آن عمل مي شود.رهبري و ثبات در مقاصدچشم انداز (Vision ) و ماموريت (Mission) تعريف شده اند.خط مشي ، كاركنان و فرآيندها هم راستا بوده و مدلي براي رهبري وجود دارد. در تمام سطوح سازماني ارزشهاي مشترک و الگوي اخلاقي وجود دارد.مديريت مبتني بر فرآيندها و واقعيت هافرآيندها براي رسيدن به نتايج مطلوب طراحي شده اند.داده ها و اطلاعات مقايسه اي براي تعيين اهداف ميان مدت چالش برانگيز استفاده مي شوند.سازمان قابليت فرايندهاي خود را کاملا درک کرده و ار آن براي بهبود عملکرد استفاده مي کند.توسعه و مشاركت كاركنانكاركنان پذيرفته ان كه مسايل به آنها تعلق دارد و آنها براي حل مسايل پاسخ گو هستند. كاركنان براي دستيابي به اهداف دراز مدت سازمان نوآور و خلاق هستند .کارکنان براي انجام کارها توانمند شده اند و دانش و تجارب خود را در سطح وسيعي منتشر کرده و به اشتراک مي گذارند. يادگيري ،نوآوري و بهبود مستمرفرصت هاي بهبود شناسايي شده و مورد استفاده قرار مي گيرند.تك تك افراد بهبود مستمر را به عنوان يك هدف درازمدت پذيرفته اند.بهبود و نوآوري موفق کاملا در سازمان گسترده و با آن يکپارچه و آميخته شده است.توسعه شراكتهافرآيندي براي انتخاب و مديريت تامين كنندگان وجود دارد.بهبود و موفقيت هاي تامين كنندگان مورد تقدير قرارگرفته و شركاي خارجي كليدي شناسايي شده اند.سازمان و شرکاء کليديش به يکديگر وابسته اند و طرح ها و خط مشي ها به کمک هم و برمبناي دانش مشترک ايجاد مي شوند.مسئوليت اجتماعي شركت قوانين و مقررات درخواست شده درك و رعايت مي شوند .سازمان مشاركت فعال در جامعه دارد .انتظارات اجتماعي از سازمان اندازه گيري شده و برمبناي آنها عمل مي شود.سطوح مختلف سرآمدي در مفاهيم بنيادين
اسلاید 14: مقايسه رويكردهاي مختلف خودارزيابي
اسلاید 15: خصوصيات رويكردهاي خودارزيابيپرسشنامهپروفرماكارگاهشبيه سازي جايزهدقت و نظام مندي زياددقت و نظام مندي كمبرپايه نظراتبرپايه شواهد
اسلاید 16: رويكردهاي خودارزيابيرويكرد پرسشنامهايرويكرد كارگاهيرويكرد استفاده از پروفرمارويكرد شبيه سازي جايزه تلفيقي از رويكردهاي فوق
اسلاید 17: روش پروفرمااين روش نسبت به روش شبيه سازي جايزه ساده تر مي باشدبا توجه به اينكه براي هر زير معيار يك پروفرما تهيه مي شود، كلاً يك گزارش حداقل 32 صفحه اي آماده خواهد شدمصاحبه كنندگان بايستي صرفاً به جمع آوري اطلاعات مرتبط با زيرمعيار و حوزه مربوط به خود پرداخته و از تبديل جلسه به بررسي مشكلات فردي اجتناب نمايندميزان موفقيت اين روش به كيفيت جمع آوري اطلاعات، بستگي دارد
اسلاید 18: روش پروفرما- فرآيند انجام كارانتخاب و آموزش تيم جهت انجام ارزيابي ، معمولا 3 روز آموزش براي ارزيابهاجمع آوري داده ها ،مشاهدات و اطلاعات حاصل از مصاحبه ها براي تكميل پروفرما ، ارزيابي ا نفرادي پروفرماها و گردش آنها در داخل تيم ، حدوداً دو روز براي هرارزیاباتفاق نظر ارزيابها و تهيه پروفرماي نهايي ، حدوداً 5/1 روز براي هر ارزيابارائه پروفرماها به تيم مديريت ، حدودا 2 ساعت تعیین اولويت ها و ايجاد و بكارگيري برنامه هاي اصلاحي ، يك کارگاه یک روزه براي اولويت گذاري
اسلاید 19: روش پروفرما- مزايافرآيند جمع آوري اطلاعات مبتني بر مشاهده حقايق است.ليستي از نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود ارائه مينمايد.صحت امتيازات مناسب ميباشد.امكان دخالت دادن افراد از قسمتها و سطوح مختلف در فرآيند جمع آوري اطلاعات
اسلاید 20: روش پروفرما- ريسک هاتهية پروفرما تصوير كاملي از سازمان را بدست نميدهد.ضعف در جمع آوري اطلاعات ارزش نتايج را تحت تاثير قرار ميدهد.
اسلاید 21:
اسلاید 22:
اسلاید 23: رويكرد كارگاهي (Workshop Approach) اين رويكرد عموماً در سطح تيم مديران شركت برگزار ميشوداعضاي اين تيم بايستي نسبت به جمع آوري اطلاعات موجود در رابطه با معيارهاي مدل تعالي سازماني اقدام نمايندبه منظور اتفاق نظر در رابطه با اطلاعات جمع آوري شده، جلسهاي تحت عنوان ” جلسه اتفاق نظر“ (Consensus meeting)برگزار ميشودميزان موفقيت اين رويكرد به مشاركت فعال تيم مديريت سازماني كه خودارزيابي در آن انجام ميشود، بستگي دارد
اسلاید 24: رويكرد كارگاهي- مزاياروشي عالي براي معرفي مدل به تيم مديريت و جلب مشاركت آنهاامكان بحث و توافق ميان قوتها و زمينه هاي بهبود و اولويت بندي آنهاحمايت تيم مديريت از نتايج بخاطر حضورشان ايجاد فضاي كار تيمي در تيم مديريت
اسلاید 25: روش كارگاهي- ريسک هاداراي ريسك اجرا ميباشد و نياز به آمادگي و هماهنگي زياد دارد.عدم امكان بررسي پياده سازي رويكردهاعدم وجود امتياز دقيق
اسلاید 26: تكنيك كارگاه خودارزيابي - فرآيندآموزش و افزايش آگاهي كاركنان درگيرمعمولا 1 روزگردآوري دادههااجراي كارگاه خودارزيابي معمولا 1-2 وزتوافق بر روي اقدامات اصلاحي و اولويتبندي آنها 1-2 روزتهيه و بكار گيري برنامه هاي بهبود و بازنگري پيشرفتها
اسلاید 27: روش هاي تلفيقيتلفيق روشهاي خودارزيابي ميتواند منجر به بهرهگيري از مزاياي آن روشها و كاهش ريسكهاي احتمالي شود.
اسلاید 28: رويكرد كارگاهي (Workshop Approach) ميزان موفقيت اين رويكرد به مشاركت فعال تيم مديريت سازماني كه خودارزيابي در آن انجام ميشود، بستگي دارداين رويكرد عموماً در سطح تيم مديران شركت برگزار ميشود اعضاي اين تيم بايستي نسبت به جمع آوري اطلاعات موجود در رابطه با معيارهاي مدل تعالي سازماني اقدام نمايند به منظور اتفاق نظر در رابطه با اطلاعات جمع آوري شده، جلسهاي تحت عنوان ” جلسه اتفاق نظر“ (Consensus meeting)برگزار ميشود
اسلاید 29: تركيب روش خود ارزيابي انتخابي با روش كارگاه1-جلب مشاركت رهبران و مديران شركت در فرآيند خود ارزيابي 2-كسب حمايت و پشتيباني رهبران و مديران از خود ارزيابي 3-امكان تعريف و اولويت گذاري دقيق پروژه هاي بهبود 4-امكان اجراي اثربخش پروژه هاي بهبود
اسلاید 30: رويكرد كارگاهي- مزايا*روشي عالي براي معرفي مدل به تيم مديريت و جلب مشاركت آنها *امكان بحث و توافق در نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود و اولويت بندي آنها *حمايت تيم مديريت از نتايج بخاطر حضورشان *ايجاد فضاي كار تيمي در تيم مديريت
اسلاید 31: پريود خودارزيابي فرصت براي انجام خودارزيابي سيستماتيكاختصاص بيشتريت زمان به برنامه ريزي و اجراي بهبود و تعاليجلوگيري ازتكرار زياد، خستگي و افت انرژي سازمانهماهنگي و يكپارچگي ارزيابي ها ، خود ارزيابي ، مميزيها و...توجه به طول عمر پروژه ها انجام خودارزيابي بصورت حداقل 1 سال در ميان
اسلاید 32: چارچوب پروژه هاي بهبودپروژه بهبود ناشي از خود ارزيابيتلفيق روش خود ارزيابي ها با روش كارگاهتعريف پروژه هاي بهبود از سيستمهاي مديريتي اعم از طراحي ،استقراريا بهبودپروژه هاي بهبود شامل پروژه هاي خريد تجهيزات و قطعات ، كاليبراسيون ، تعميرات ......وهمچنين نرم افزارنشده مگر اينكه جز لاينفكي از يك پروژه ارتقا تعالي باشنداعلام حداكثر تا پايان شهريور پروژه هاي بهبود ناشي از خود ارزيابي امسال جهت تخصيص بودجهتلاش در جهت حداكثر استفاده از بودجه سال جاريتعريف و اولويت گذاري پروژه هاي بهبود در كارگاه بمنظور دقت،اجماع و وفاق همگاني جهت ضمانت اجرايي
اسلاید 33: ساير مطالب بازديد هميشگي از سايت توانير جهت ارتباطات بهتر و سريعتر (بروز رساني آتي سايت)اعلام كليه مراحل فرايند خود ارزيابي اعم از برنامه ، نتايج ، گزارش بازخور ، پروژه هاي بهبود به صورت فايلهاي اكسلي جهت ايجاد يك بانك اطلاعاتي در سايت توانير براي استفاده همگان (ارسال كليه اطلاعات مطابق فرمتهاي خواسته شده و بصورت فايلهاي الكترونيكي)انجام خود ارزيابيها در زمان مقررعدم انجام خود ارزيابي مساوي از دست دادن بودجه مربوطه و عدم تاييد گزارشات مجمعفرايند نظارت بر خود ارزيابي برگزاري تورهاي تعاليشركت در جوايز ملي و خود ارزيابيهاي قبلي توجيهي براي انجام ندادن خو دارزيابيها نيستانجام اصلاحات گزارش مجمع بصورت ارسال رسميمعيارهاي توانير
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.