صفحه 1:
خوداکاهی
هر زندگی بدون در نظر گرفتن طولانی بودن با بچیدگی آن
ا ای ات ل ان کر
ec ا ا
افراد از طريق شناخت خود ميتوانند خداى خود و اعتقادات
خودشان را بهتر بشناسند . در اين زمينه حضرت على ( ع )
le Cp ا ا ا 5 ل ال
.« شناخته است عرف نفسه من عرف ربه
صفحه 2:
با بررسى ديدكاه مكاتب و روشهاى مشاورهاى و رواندرمانى در
روان شناسى و حتى بيش از أنهاء مكاتب الهى و به ويزه اسلام»
متوجه اين موضوع ميشويم كه همكى آنها تمام افراد را به تدبر
درخویشتن فراخواندهاند. چنین به نظر میرسد انسان هرچهبیشتر
ا ا ا ا لت ل
[eee | ا ل ال 0 ۱
همچنین زمینه را برای پذیرش بهتر دیگران تقویت میکند.
را نا ديكران مى باشد» جراكه
۰
با هم دارند
صفحه 3:
خوداكاهي
خودآكاهىءتوانايى شناخت خود و آكاهى از خصوصياتءنقاط ضعف
را را اه
بررسى واقع كرايانه باورهاء ارزشهاء Eee TE OPA er SOS ee es
و بالفعل خود و استفاده از آنها درتصمیمگیریها به گونهای که به نفع
خود و روابطمان با دیگران باشد. در واقع مهارتی است که به حس
پرورش یافتهای از عزت نفس منجر خواهد شد. در واقع آگاهی از خود
بروندی مستمر و استنتاجی است که طی آن متوجه میشویم که هستیم
صفحه 4:
4 5
انواع 7
وه فر ترا یو و ان مل
Rayan 1s Wee ag) |e ال ا Ferre Gr
ee
Sotelo ۱ P|
یزیک لستکه به حسیو تصوریگفته مشود 56
۰ + دنخود داييم ليا تصور خوبيا ب دكاز
صفحه 5:
1
است که راجع به پیامی که از اين طریق به دیگران ارسال
میکنیم. با خبر شویم
le ree Cone oe اس سس
ود
cor Ene) متمايلاتجنس خوددارد. .به [eg air م
مرد بوم نخود لحساسرضایتداريم یا خیر ؟
خود ولقعین -3
۱۳۱۳ am Esc Ok Oe a Pe eres)
0 ا
صفحه 6:
خود واقعی درونیترین بخش وجود ما میباشد. خودمان این بخش را به خوبی
EE OT ۱
See ay ce Beceem CS)
CC cee Ne ey Me ee EM oe e Tee
از دست بدهند. كارل راجرز مىكويد: آنجه را من از ديكران ينهان مىكنم؛.
|
Oe tee Oe ee Le keene Ter ES ES o)
گوناگونی را بازی میکند. با این نگرش میتوان گفت خود از نقشهای
ا ا ا ا ل ل
استاد را بازی میکنم. وقتی در خانه هستیم نقش همسر یا پدر و یا مادر را
بازی میکنیم (البته ممکن است گاهی نقش یک هیولا را بازی کنیم!
صفحه 7:
1 ice Rye ef re
فلامیگرلنمارلچگونه
Foe ا ا Cael RY Pee OU Me Sar eo oe
Sete eked be
SY a rae a) a ea تصور
Ne a Rr ean
Dee ec ee Ca ae Or cs) ed
۱ لغراد با رفتار خود به ما فشار مپآورن
IML ار
تر بالنانسر و كر داييمب نبرليزويزكيهاىوف ردىخود و شرليط
لجتماعيهازدر روند تسشكيلخود اجتماعرما مؤثر هستند.
re eoe nih ad an] PU Ey 00
صفحه 8:
خود puses خاصیازخود لسنکه دیبرگیرنده لسرایماست -
5
000 مر ۱
دوستتداريم ب عضووقتها لنرژیزیاد: ao Temes ان
فش 7۳۳ نیت الین یهاش اش( شوند. گ اهولیرکار قابل
ofp I pipet لقکره لحساساتخو eal
7 nS mn Pepe me a 1
sees ean peg os rer :مولقع جنبه “تيك و مخفى خود”
۱
اشتن احساساتی که فکر می کنیم عجیب هستند
one es dda هیچ شخص دیگری وجود ندارد
این مسئله در روان Oe EVE ge Ee را که ما
مخفى مى كنيع' همان افکار و احساساتی هستند که بیشتر افراد آنها را
ed د
صفحه 9:
6-خود معنوی
[۱ eae Ete Se CRS
آيا فردى مذهبى هستيم؟ آيا به معاد اعتقاد داريم؟
جنبه معنوى خود ٠ مرتبط با أن جيزى است كه به آن اعتقاد داریم. که میتواند
۱ eee. Cre
0 ee ce
همه جيز همائكونه فكر كنند كه ما فكر م ىكنيم. همچنین با داشتن
a, eee ee rere ودرا
تونيم به اه کمک کرده وار موعظه کردن کمتر استفاده کنیم کارل راجرز
Pe crea ee nie eres eae renee ee
Sos esl, ال
صفحه 10:
7-خو د ار مانى:
آن بخش ازخود ما هست که دوست داریم به آن برسیم»
الگوها دراین خود آرمانی سهیم هستند
۱ ee ele ep eB)
Pee ye ier Ne Le tel een Le EC y se
CC eel ا et STE iti eo
Re ا ents TELS)
SS eee at ee te ert ned
eee ree Sey TO ies TOL
کنند به آن نمیرسند. در چنین شرایطی امکان بروز احساس ناامیدی و
آ ا ا ا 1 0
.رشد و پیشرفت را مهیا میسازد
صفحه 11:
aS
eee we te ieee.
1 ere Weer Cie al Epp eter
نفس كمترى خواهيم داشت و هر جه خود واقعى خود را بيشتر
ال اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت
صفحه 12:
اولین قدم خود آ گاهی :
٠ وادار كردن خويشتن به دیدن ونگریستن خود است
شناخت هرچه بیشتر وسطح خود آگاهی هرچه بیشتر افزایش یابد
0 حر فا سن لك
صفحه 13:
re) Od ead
شناخت ویژگی ها
شناخت گفتگو ها ی درونی
شناخت بيشرفتها وتجربيات منفى
شناخت نقاط قوت وضعف
جكونكى خود ارزيابى صحيح
صفحه 14:
شناخت ويزكى ها :
جسمانى : رتك يوست -وزن -قد وويزكى هاى فيزيكى
ووضع ظاهرى وسلامت جسمى (قند -جربى -اوره )
خود شناسى جسمانى ويا ظاهرى آسان تر ودردسترس تر
. است
هيجانى Cer CCN nee ee OO
م 00
- -تنيايى -ترس
9 خشم و.... که احساس نامیده می شود
رفتارى : ويزكى هاى رفتارى وخصوصيات رفتارى ما را
ا
مثل :صبور .کم حرف 211217010010
صفحه 15:
برای شناخت احساسات(هیحانی) :
رت
است
احساسات زمانى بوجود ميآايد كه :حوادثى براى ما ويا
ل
شدت وجكونكى احساسات بستكى به تحليل ويردازش
٠ ما از حوادث واتفاقات دارد
دقيق وجزيى بشناسيم
neice) ا سس ال
عوامل ايجاد كننده اين احساس رادرتجربهة هاى مكرر
صفحه 16:
نتبحه گیری از احساسات :
۳
.ممکنه ناخو شایند ب اشد(3
: 34 5 5 5
عولمز[بوجود آوينده آ زمعمولا وقايع لطرلفما ولفكار ما(6
عولمئابتبوجود آوينده آردرلفراد مختلفت جربه( 7
bul
متفاوت بوجود می آورد
2 al jpalgc
با افكار متفاوت -اثرات متفاوت ودر نتيجكنترل متفاوت دارد
صفحه 17:
٠م
S19 ee ا لك
ا لت oe فتاری دارد وبه انجام بعضی از آن
Sen SCD) ل ل رد
خصلت : مجموعه اى ازرفتارهاى مادركنار هم »ويزكى رفتارى
وخصوصيت هاى رفتارى ما را نشان مى دهد
مثل : منضبط - نا منظم- صبور - كم حرف ووقت شناس وبا دقت
صفحه 18:
لصا ار رت
RU Demme) 1 0
۱۳
تفکرد2
تصمیمبه تغییر رفتار (ممکریسبامرور کردن-3
( دوباره رفتار
تغيير ”"باخود لفشايوب رلوهيكرلزرودريافنز -4
ne
صفحه 19:
باز خورد ها vee 0 نظر دیگران
fore gee
مغرضانه باشد
os | ای ار
تاييد وي كى هاى خودمان باشد
عدم تطابق بين بازخورد ها وويكى هاى ما
ناشد برداشت فاى متفاوت از يك رفتار ثابك داشتة
re cee) م
صفحه 20:
۱
oe) : 6 ۰ ۰
نکنیک پنجر 7
صفحه 21:
جره جوهرىق
منطقه كوربخصلتهايى كه خودمان نمى بينيم ولى ديكران ميبينند
ial]
متطقه موم
eS سح
Ses
خونمان می دالیم و میيلیم وله دیگران aia) 8(
050052
فقط خودمان أكاميم وميبينيم
ا كام برد ere: ا eo ee)
صفحه 22:
پنجره جوهری
این ۶ منطقه باهم ارتباط داشته وتغییر وافزایش هر
. منطقه بر منطقه دیگر تاثیر می گذارد
هر چه قدر منطقه معلوم را آ کاهانه تر گسترش دهیم
ا SL RCD MB Scorn ۱۳
. دیگران بیشتر وسالم تر خواهد شد
صفحه 23:
Ror) RW ee Bere) ml
Rea ory OY EOI Use ا ا ا pn] Kea
روت یر ی رین مرا بر رود ارات
پذیرش خود ودیگران برای ما آسان تر است .
صفحه 24:
ee اش و
صفحه 25:
۳۳
احساس ناخوشایند A رفتارنامناسب
صفحه 26:
ا لل
ناخوشایند افکار ناکار آمد مولد است.
با شناخت ويزكى هاى جسمانى روانى ورفتارى ٠ ميتوان ويزكى
٠ هاى مثبت ومنفى خود را بشناسيم
ويزكى هاى مثبت را تقويت و سعى در از بين بردن ويا رفع
ويزكى هاى منفى مى كنيم ودريايان اكر نتوانستيم آن راتغيير
. دهیم می پذیریم
صفحه 27:
فرمول ايجاد يك فكر نا كارامد :
هميشه -همه جا - همه افراد (تعميم)
باید . «رم)
. درست رحوك ديدن ار ديد خود فرك )رقتار كنك
صفحه 28:
CORSA Ses ل ا
( هميشة -همة “جا -همه لذراكد ۱
صفحه 29:
Aire
شناخت نسبی افکار -احساس ورفتارهای خود وخود آگاهی
دقیق تر وبهتر روی نقاط قوت وضعف خود
ety
دیموقعیها-
درزمینه ایتباط با دیگرلن
-درزمینه شناخت بهتر خود
درنمینه لقتصای
درنمینه هایت حصیلی
Been Ts eee gr
صفحه 30:
خود آکاهی:
ا 1۱09
هویت اجتماعی (گروه .ما)
صفحه 31:
2 (
۳ ار درآن نیست ولی به آن تن میدهیم تا موقعیت خود
راازدست ندهیم
یعنی بدون هیچ فشاری تحت فشار گروه قرار می گیریم
اكر اين فشار شناخته شود ودرست برخورد كنيم .ميتوان تحت
. تثیر گروه قرار نگرفت
صفحه 32:
۱
فرار کیرد :
عوامل درونى (فردى )
ree م
صفحه 33:
CC rere res
ندلشتنمهارتلبراز وجود-
نسوع شسخصیت
eae co ات
هت
لحساسلمنیت
Ee eel Ov we eso) و روا
Dee
صفحه 34:
Coe Nee eee
عولقبعدم مطابقتبا گروم-
Cales ۱
تعداد ملفقان
جایگاه فرد درگروه
0
نتايج ناخوشايند ايتباط با كروه-
صفحه 35:
نفس در كروه :
٠ وظيفه اى كه فرد در كروه انجام مى دهد
121 خانواده
۱ algo paged pole pole...
Pelee Boys
....كارشناس - رهبر “-ليدر “رييس و
صفحه 36:
۱۳
PE) ROW) Oe CRE ISTIC CS 0
مى دهد
انتظار نقش :انتظاراتى كه اطرافيان وديكران درنقشى كه
فرد دارد از فرد دارند
Reyes ne are eran = اندر راتت
مى آیید
صفحه 37:
انواع تعارض درنقش ها :
۲
ار ICN NE STEM era TS
SoG
eS ion ees LS ETC ESD \)
رابائف مى كنن
. خود آگاهی از نقش از تعارض جلوگیری میکند
صفحه 38:
1 a Fes Fors eat 2)
se cea Sr oes ل eg
خود آگاهیهیجانی : آگاهیدلشتراز لحساساتو هیجانهایخود -2
در موق ای داز
3- لعتماد به نفس- عزتففس: لعتماد به نفسيعنى
لعتمد به لينكه فرد ميتولند يفتارىرا بطور موفقيتلميزى
لمنجام دهد. ( لعتماد به تولنايىخود )
د كر وك ادير كا وسار نیکست شرك ری توت شا اپسست
صفحه 39:
ويزكى هاى افراد خوداكاه :
تست ر وا ال ل
و به آنها افتخارمى كنند.
ه خصوصيات منفى و نقاط ضعف خود را مى شناسند . مى
يذيرند و در جهت اصلاح آنها تلاش مى كنند.
* موفقیتها و شکستهای خود را می شناسند. به موفقیت هایشان
بر
oc. خر ردان سای تا
صفحه 40:
ويزكى هاى افراد خودآكاه :
براى رسيدن به اهداف خود تلاش مى كنند. ٠
cere ل ا ل
« توانمندىهاى اجتماعى : برخوردارى از طيف وسيعى از مهارت ها
و راهیرههای اجتماعی تامل مهارنهای are
دادن . آمادگی برای گوش دادن به دیگران واحترام گذاشتن به
lrg CAL ان ی
۰ خوش ا می نواند بهتر باشد .
احساس اميد و هدفمندى اين باور كه شما مى توانيد زندكى و
آینده خود را كنترل كنيد
صفحه 41:
خود ينداره :
احساسى كه هر كس درباره خود داردء نقش مهمى در سلامت
روانى او دارد.
به برداشت و تصويرى كه هر فرد درباره خود داردءخود ينداره
مي وید
طرز برداشت مااز خودمان تا حد زيادى به وسيله تجارب
ا ا ل ا آنچه دیگران ن درباره ما
.فکر می کنند. شکل می كيرد
صفحه 42:
اهمیت خود پنداره :
خودپنداره بر اس از خودمان نیز تأثیر میگذارد. کسانی که احساس
خوبى درباره خودشان دارند در مقايسه با كسانى كه احساس منفى به
ديكران دارندء از اعتماد به نفس و رضايت بيشترى برخوردارند ٠ افراد
ب ON ices cr cme CS 00 را
ارهای پرخطر بروند.
چگونه می توان خود 13 را اصلاح کرد ؟
هیچگاه پس از یک پا دو تجربه بد از ای فك پنداره منفی تسازید.
اوضاع را بررسى كنيد . به هر اندازه كه مى توانيد به طور واقع بينانه تر به
خود نتكاه كنيد و نقاط قوت و ضعفا خود را بشناسيد. سعى كنيد نقاط
eo fy eens ی ا ا 1
.خود ينداره خود را تغيير دهيد
صفحه 43:
| Seen cement Beyer)
«سوالک نیم که «منکیستم
بالتکاه ببه خداوند بزرگو پيبردنسه قدرتلایزل2
0-5 منبع عظیملنرژودرونیلستخود |
Dra cee EO ay eae -3
ا De Oe eS د
صفحه 44:
بانیم لنسانیتما در لعماقوجود ما نهفته لستآرما را -4
ال ae oe ese ۱
ween eed ا ا ل نم
.تونا دلشته باشیم
گاهی|یقاتدر تنهایی با خود خلوتک رده و به رفتر و -6
صفحه 45:
.به خويشتنخويشداريم سعيكنيم لزرا كشفكنيم
لنسارما همارگونه که میندیشنده زند oo ننده يس-8
۳
عولمليکه موجبنسگرلنيو لضطرلبدر ما مود را -9
ب ی
صفحه 46:
0 تمايلاتمين ولند شوقيه كم در ما -10
«تسزریقکند. برایشناختلرعا در وجود خود تشن مییم
ن_قایصو معایسوفتاریلحساسیو عاطفیخود را شناسايي- ا
.نیم و در جهتوفع آرا لقدلم نماییم.
مرلقياشيما لكر نقاط قوّتما با غرور همرله باشد جزئى- 12
دار ض ما هش مار م رود ۲
ا از airy Oy iar ero vel poy ۰ ۱۳
دن تا ea ee را بنویسیم و رلمهایمقابله با نا از
«متايع
تاو هر ری که ما ۷
صفحه 47:
بح ا ا
ea end 00
ar POT RT لو لإ a ca are cae
لع SO
عشوورزيدزرا در خود توسعه شهيم و از دشمنوو تنفر كه ۱
pee es کر eee كاهش ميهد
Sean ay creed ae sy Sean
.داييم poet
a tees C ts eat eee a ene a Sree a
eae peer ce On SC ae rn 1
صفحه 48:
تمرينهاي کسب خود آگاهي:
بعضواز باويهاوغلط كه از قبزدر فهرما خانه كردف -18 ©
موصت بو اكد ماص لبن سن لضا ما سم بت sip
لستکه گاهيباخانه تکانيذهنيتلنیم صنوقچهي ذهنخود
را از باويهاوغلط قديميخا ل يكنيم و فضارا برلوئإيجك آرلمشو
لد سال رو ضارا كس
ال ل کب خود[كاهى- 19 »©
و ها تک ا ار ل ركم
0 ۳ كوهستانيه
آسمانو ستارگانبنگريم تابه عظملرا در وجود خویش_یشتر
» 20- ۱ 50 be a
فرضكنيمٍ فقط يكسلاهيكر فرصعندكيداييم جه
یی عم مد بر از مرا سكل مسر
صفحه 49:
خيلي روشربه لینسوا ی اسخ دهیم (بهطوريکه ی ک-21
.«موجود غيرزمينييب تولند ياسخ مارا درككت)
براي جه در اين دنيا هستيم و هدف و مقصود ما از زندكى جيست؟
تسصمیمهایسهم ند گیخود را بویسیم و پاسخ دهیم که -22
ا ا ل و
vere & See eo ور
Fo 7 Coens Bea cee
1 عمل و مبتكر هستيم اكر مركز تصميمكيري
7 Ree cen
بامصاحبه بالفراد ن زدیکف هرستیاز ن قاط م ثبتخود را 23
0
صفحه 50:
Fos
ee 0 0 consi arpa ees
ترجمه فارسی
ای بندگان خدا! خودتان را وزن كنيد و بسنجيد
قبل از انكه
شما را وزن نمایند و بسنجند
(نهج البلاغه- خطبه 90
