صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
حضرت آقا (حفظه الله ): خدمت به ملت عظیم الشان ایران انتخاری بز رگ و ابدی . شعو ادر و ۳ ‎ee ee AN‏ ب ۱ كار و تلاش و عبادتی ‎nts,‏ ‎AO, UB‏ تست ‎a‏ 01 ‎

صفحه 4:
خوف از منظر آیات خوف از منظر روایات اقسام خوف تحصیل خوف درجات و مراتب خوف

صفحه 5:

صفحه 6:
الْماوی. (رست: ۲ و آن کس که از مقام پرورد گارش ترسان باشد و نفس را از هوی باز دارد؛ قطعا بهشت جایگاه اوست. (¥F eee , al ‏ان‎ ‎ples‏ رب ۳ / كر مقام برؤدد كارش | ‎Ny‏ بترسد, دو باغ بهشتی است. 2 ۳ ‎i)‏ ‎ ‎١

صفحه 7:
1 شناخت خدا و صفات او ترك واجات در کذشته لا ارتکاب معاصی 0 شناخت عيوب نفس لا نگرانی از سلب توفیقات در اثر ترک برخی مستحبات | شناخت جلال پرورد گار و ناتوانی از به جا آوردن شکر نعمت درس جهارم: . تا 1 شت دیزی پر دس 255 الله من عنّاده للم = ‎Mi‏ 0 0 oe eee. دانا از خدا می ترسند.

صفحه 8:
قال الصادق دم : من خلا بذنب ضراقب اللّه تعالى فيه و استحیا من الحنظه عفر ‎all)‏ عرز وجل له جميع ذنويه و١ ‎a cals‏ تا 2 بع ذنويه وان ].. ‏م10 ياب وجوي: الضوط من اله‎ Ady vant hen] كسى که پنهانی مرتکب گناهی شود پس از خدای تعالی بترسد ‎ane‏ دنه رم گناهانش را می بخشاید اگر چه به اندازه گناهان جن و 0 ۳ ۳ ‎۳ ١ 1 ‎

صفحه 9:
خوف از منظر روایات : ‏دس‎ yao db - 1 عين باكيه يوم القيامه الا ثلاثه اعين : عين بكت من خشيه ‎ag‏ 2 5 لله وعين غضت عن محارم الله وعين بّاتت ساهره فى سبيل ‎٩ ee alt‏ هر چشمی در روز قيامت گریان است مگر سه چشم : چشمی که از خوف خدا بگرید و چشمی که از حرام های \ للد 7000 ‎nae‏ ارم وود ‎sl ‎1 ‏اش‎ Nal / ۱ ‎elt ۳۳

صفحه 10:
خوف مولود معرفت است و اگر معرفت کامل شود » خوف و سوزش قلب را در پی دارد و اثر آن از قلب به بدن و جوارح و صفات انسان می رسد. پایین ترین اثر خوف که دراعمال ظاهر می شود خودداری از حرام است. درس چهارم : خوف و رجاء

صفحه 11:
عربهکند و چشم یش را باب كند آن جه را مى ترسد به 8

صفحه 12:
آخوف درمقابل حزن خوف نسبت به آینده و حزن نسبت به گذشته است » یعنی اگر شخصی در گذشته مطلوبی را از دست داده یا امری نامطلوب دامنگیرش شده باشد » نسبت به آن محزون است و اكر يقين به چنین مواردی را د رآ ینده داشته باشد نسبت به آن خاثف است. خوف در مقابل رجاء ۰ 1 /1 اسان باید از طرفی حانف واز طرفی امدوار یامد » 0 |( ۷ ۱۱ ۲ یاس باشد . ( احتمال عدم زوال مطلوب ‎LY‏ )| یگرب ‎Se pei 0‏

صفحه 13:
[] خوف در مقابل امن بسیار خوب است . اما امن در مقابل خوف بسیار بد است. خائف در صدد جبران گذشته است اما کسی که اهل نظر وتفکر نیست و قلبش قسی و سرگرم است . خود را در امان می پندارد. فا تام کر له إلا القَوْمٌ الْحَاسِرُونَ . (عرات::4) ...در حالی که جز زیانکاران»خود \ ‎peer Few! \‏ ۶ 9 ‎١ 1‏ انحر مع ارات 1 ‎NY‏ ‏نمیدا ‎Neg‏ ۷ K ai ١ ۳

صفحه 14:
خوف و حزن ‏ مانند بسیاری از عناوین دیگر می توانند مذموم و یا ممدوح باشد و بستگی دارد که تعلق به جه امری داشته باشند. مثلا اندوه از این که چرا فلان مقام به دست نیامد ؟ ابر خشکی بی سود است و فقط جلو آفتاب» نور و حرارت را ee درس جهادم : . ا ‎lp‏ ‏/ عتاثر واندوهكين مى شوند كه جراتاكنون 0 202 ۱ Y لكر شا / | ‎mq‏ ۱ ۷۱ Gy Ly 07 ١ ۳

صفحه 15:
خوفی که حاصل معرفت و شناخت ‏ ایمان به خدا و رسول میدیبری و اعتقاد به حساب و عقاب است خوف برتر 2 so می باشد که مخصوص بزرگان است. 3 امام صادق دم : 8 7 2 ۳ 1 خدا را بشناسد ترس او در دلش می افتد و هر کس از 3 خدا ترسان باشد » نفسش از دنیاطلبی باز می ایستد. كام م ‎ae‏ ‏براى تدبر كنندكان تخويف و تهديد ‎٠‏ ۳ ع سم Aan

صفحه 16:
ما ال لق د إلا ‎ee alg nu‏ الصالحات وتواضوا بالخی وتواصوا الصر . ل به عصر سو گند» که انسانها همه در زیانند. مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و یکدیگر رابه حق سفارش كرده و يكديكر را به شكيبايى و تقامت توصيه نموده اند. 0 ‎we, \ i‏ ۳ ۱ ۹ درس جهارم : -

صفحه 17:
خوف از عذاب خداوند این مرتبه را همه ی کسانی که به بهشت و جهنم ایمان دارند درک کرده اند. اگر این خوف کم باشد » علتش ضعف ایمان و غفلت است و با تذ کر و موعظه و تفکر در قيامت و عذاب و توجه به حالت های خائفین تقویت 9 خوف از دوری خدا در این مرتبه » بنده از حجاب و دوری از خدا می ترسد و امید به قرب الهی .<< .۱ خورؤارند. ‎RGA ate‏ بح زکم ‎all‏ نقسه... (آل عمران: ۲۸و ۳۰) ۱ / ۱ ‏اك‎ = |i, \ ۷ 2 ‏بر حذر می دارد...‎ ١

صفحه 18:

صفحه 19:
امام سجاد ديدم : خدايا من سه چیز را مانع و حجاب می بینم و از این سه راه ممکن نیست به تو برسم : اول این که تو دستورهای فراوانی داری ولی چون من به آن ها عمل نکرده ام » از این جهت راه وصول با صعود به سمت تو بسته است ۰ دوم این که از گناهان نهی کرده ای ولی من مرتکب آن ها شده ام » پس از آ: این طرف نیز راه بسته است و اگر همه ی واجب ها را انجام داده و از همه ی [ معاصى نيز برهيز كرده باشم و بخواهم از راه سوم ببايم باز هم مى بينم بسته 1 ۱ است و آن این است که قادر بر شکر نعمت تو نیستم . پس تنها یک راه باز = و آن این که شما افراد نالایق را هم می پذیری و تنها براساس ‎a"‏ ‏لطف ‎sc pp Sl jy silt‏ \ / ۳ / ۲ © بس انسان بايد اميدوار باشد تا نتيمى | ۱/۵ ۳ از فضل خداوندبوزدو بوک /| ‎ar‏ ۷ بد گناه را از او بزداید.

صفحه 20:
5 فلون. (بونی:۷) آنها كه ايمانَ به ملاقات ما و روز رستاخيز ندارند» و به زندكى دنيا خشنود شدندو بر آن تكيه كردندء و آنها كه از آيات ما غافلئد. أولتكك الَّدِينَ يَدعُونَ يَتتَعُو إِلَى رب الْوَسيلَة أيّهُْ أقْرَبُ وَيَرجُونَ رَحَمْتَهُ وَتحَافُونَ عَذَابَهُ ان غلاب ريك كان مخدوراً ‎١‏ (بنى اسوئيل :)ار را که آنان می خوانند. خودشان وسیله ای برای تقرب به ورد گارشان می جویند» وسیله ای هر چه نزدیکتر»و به راحمت او ‎ae‏ ترسنده جرا که عذاب 0 | ‎Ae, HS‏ |

صفحه 21:
لَقَدْ كَانَ ‎sks telat; 3S‏ ان توا ال ادر ‎tal 5535‏ كثيراً. (احرب:5:) مسلما براى شما در زندكى رسول خدا سرمشق نيكويى بودءبراى آنها که اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى كنند. | Sales Y Sia 0 el ‏يَسْتَوىَ‎ ab 1 0 0 ‎a UT‏ وا صر اتات يبرن عبادث ‎

صفحه 22:
[] در مقابل رجاء یاس قرار دارد. [] یاس از رحمت خداوند کفرآور است. ]| مومنی که از رحمت خدا ناامید شود به این معناست که یا درقدرت خدا و با در بیکران بودن رحمت او تردید دارد و این ‎She‏ و باور زمینه ی کفر را فراهم می کند. ‎ee es ee!‏ ر لوب جمیعاً. : أي بندكان من كه بر خود اسراف و ستم کرده | 0 wh ye ۵ | و

صفحه 23:
* عبادتی که از امد ناشی شود بهتر از عیادتی است ‎Ge NS‏ سر کیرد ee ae ee ee ‏که مرک‎ aia gases ‏درسوره ی مبار که ی یوسف آیه ۰۱۳ خداوند متعال علت جدایی بین‎ ‏اسل رت رك‎ Oe eee eee eee ‏او لمات رب مات ارات مین کی‎ ere درس چهار ۵ : خوف مارد ار مکی نی موم و اراس al 0 7 : ‏نبی اکرم «سرددر») فرمودند‎ 4 Gwe ‏اد کی اش بر درا‎ كه به خدا سوءظن دارد.

صفحه 24:
آادواع مجاهده توسط اعمال حالات مواظبت بر اعمال در تمامی ۱ || احساس لذت از رو به خدا كردن 1 ee tm, ‏ال‎ ۱ 0 / 7 ١0 ۱ 1"

صفحه 25:
سالک مقدمات رسیدن به رحمت خاص خداوند را فراهم مي آورد. اگر سالک این مقدمات را آماده نکند » سالک نیست و فقط تمنی دارد. تمنی یعنی آرژوی رحمت را در دل پروراندن و اما رجاء یعنی امید رحمت را در سر داشتن. درس چهارم سالک با تمنی و آرزو به سر نمی برد بلکه او رجاء دارد. قرآن كربو تمنى را محکوم ‎nate‏ ل بامانیکم ولا نی هل الکتاب.. (نه:۱۳) Vy a ‏به آرزوهآی شما و‎ ods 5 2 ١

صفحه 26:
من عجولاو ْمل ملا مالعا را ‎ie‏ ‏ره احداء (کهف :۱۱۰) پس هر که به لقای پرورد گارش امید دارد بايد كارى شايسته انجام دهد,و هیچ کس را در عبادت پرورد گارش شریک نکند. رجای سالک به جایی می رسد که رفته رفته از رجاء » گذشته به ae

صفحه 27:
دارویی که در اين مقام ذکر می شود مورد احتیاج دو گروه است : ‎Hl‏ کسی که باس بر او غالب شده » چنان که عیادات را تر کک کرده آ: ‏ات ‏لأ كسى كه خوف تمام وجودش را كرفته ودر نتيجه جنان در 3 ‎1 Te AG ‎۳ ۷ 8۹ "20 i ۱ az ‏از‎

صفحه 28:
داروی رجاء دو چیز است: ” عبرت تدبر در كثرت نعمت هاى خدا بر بند گان در دنیا و آخرت . ۲ آیات و اخبار - ب«( 000 ny / 1 Me =

صفحه 29:
قال الصادق دم : Se ee نور رجاء لووزن هذا لم ید عَلی ‎Ka‏ ولووزن هذا لم یزد علی هذآ. [ ام ای ۳ مراب اون ‎[ee‏ پدرم فرمود : هیچ بنده ی مومنی نیست جز اين كه در قلب او دو نور وجود دارد : نور بینم و نور امید » به گونه ای که اگر این با آن ۳ ‏اين سنجیده شود هیچ یک بر دیگری زیادتی ندارد.‎ nf ۱ 1 7 ١ ١

صفحه 30:
حد رجاء آن است که به غفلت از عذاب الهی نرسد و گرنه خسران است. .یمن مكر الله إل موم الحاسوُون. (سرات:۱) ...در حالی که جز زیانکارانخود را از مکر و مجازات خدا ایمن نمی دانند. ‎ee‏ ا رم ت و كمراهى است. ‏ال 0 ( یوسف : ۸۷) ‎0 | ‏ومن مى شونك 72 \ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
* قرآن کریم 1. امام على بن ابيطالب : فهج البلاغه , مترجم : محمد دشتى »تهران » دفتر مطالعات تارخ اسلام» ۱۳۸۰ جوادی آملی .عبداله : مراحل اخلاق در قرآن قم ‏ مر کز نشر اسراء » ۱۳۸۳ ديلمى؛ حسن نب ابى الحسن :اعلام الدين . قم . موسسه آل البيت ‎do 1١6:8 ٠‏ شبر ‏ عبدالّه : اخلاق ؛ مترجم :محمدرضا جباران» قم» همجرت ۰ ۷۹ عاملی . حر : وسائل الشیعه . قم ۰ موسسه آل البیت » ۰۱۴۰۹ ق قمی ‎whe‏ :مفا نیح الجنان؛ قم . موسه انصاری ‏ ۱۳۷۸ كلبتى : یعقوب :اصول کافی ‏ ج۲ .تهران ؛ دار الکتب الاسلامیه ؛ ۱۳۶۵ ۸ میجلنی ۰ محمد باقر بحارالائوار : ج ۰۶۸ لبنان موسسه الوفاء پیروت ۰ ۱۳۰۴ ‎JA‏ محدت نوری : مستد رک الوسائل : قم : موسسه آل اللیت ‏ ۱۳۰۸ ۸ ق بزدق ۰ محمد تقی : پندهای امام صادق (عيه ادلام) به رة جويان من 2 من حز 2 6 06 ضادق.اقم ؛ موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی ( وم ) درس چهارم: خوف, و رجاء

صفحه 32:
پیدای پنهان دوباره اشطراب است و من و جشمان بارانى تمام جمعه هابا من دعاى ندبه مى خوانى کنار پنجره یاسی هميشه منتظ مانده دوباره قطره ای اشکث است و اندوه و پریشانی اعراران يتن در لیر نی سرت چرا ای ماه من امشب به پشت ابر می مانی بسان یک کبوتر با هزاران زخم بر دوشم شكسته هر دو بال من از اين برواز طولانى 1 غريبى بى يناهم كرد و تنهايى از آن بدتر و اهل كوجه مى داند كه دردم را تو مى دانى ‎A‏ دعا ء امن يجيب است و غزل مضمون تنهابى i 3 ‎rs‏ جه مضمونی این زيسا كه ييدابى و بن

صفحه 33:

51,000 تومان