Khishtan_pendare_va_mosbat_negari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خویشتن پنداره و مثبت نگری”

خویشتن پنداره و مثبت نگری

اسلاید 1: 1کارگاه آموزشي: خويشتن پنداره و مثبت نگريدكتر محمد خداياري‌فرد استاد دانشگاه تهران

اسلاید 2: مقدمه: رابطه يادگيري و کشف معني1. تعريف يادگيريهر نوع تغيير در رفتار که ناشي از جريان رشد نباشد و يا هر نوع اکتساب را يادگيري مي گويند.دو بعد دارد:

اسلاید 3: ادامه رابطه يادگيري و کشف معنيالف- ارائه اطلاعات و يا تجربيات جديد است که بوسيله فرد ديگري مثل معلم و استاد ارائه مي شود.ب-کشف معني و مفهومي از اطلاعات و تجربيات ارائه شده که کاملاً شخصي است.

اسلاید 4: ادامه رابطه يادگيري و کشف معنيالف- در بعد ارائه اطلاعات ما قوي هستيم، معلمان و استادان ما سعي مي کنند در کمترين زمان، بيشترين اطلاعات را به افراد منتقل کنند.ب- در بعد کشف معني مدرسان ما کمتر مي انديشند که اين اطلاعات به چه درد افراد مي خورد و چگونه در زندگي مي توانند از آنها استفاده کنند.

اسلاید 5: ادامه رابطه يادگيري و کشف معني2- كشف معني براي کشف معني بايد دو کار صورت بگيرد: الف: ايجاد احساس نياز به کشف معني از آموخته‌ها براي افراد فراهم شود. اگر افراد ندانند چه چيزي برايشان اهميت دارد و چه بايد انجام بدهند تلاش نخواهند کرد و به هدف هاي خود نمي رسند. لذا بايد به افرادکمک شود تا چيزهاي مهم در زندگي خود را کشف کنند.

اسلاید 6: خويشتن پندارهب- بعد شناسايي از خود يا خويشتن پنداره (self concept) يا طرز تلقي مثبت و يا منفي است که فرد از خودش دارد.

اسلاید 7: عوامل مؤثر بر خويشتن پندارهوالدينالف- طرز تلقي والدين نسبت به خودشانب- طرز تلقي والدين نسبت به فرزندشان

اسلاید 8: ادامه عوامل مؤثر بر خويشتن پندارهدوستان

اسلاید 9: ادامه عوامل مؤثر بر خويشتن پندارهمعلم

اسلاید 10: هويتمجموعه عوامل پيش گفته تصور و پندار و طرز تلقي فرد را از خودش شکل مي دهد و مي تواند هويت خودش را بپذيرد يا نپذيرد

اسلاید 11: بحران هويتپذيرش نقش جنسيتي به خصوص دختر و پذيرش نقش جنسيتي مادر

اسلاید 12: ادامه هويتهرچه ارزش هاي والدين، معلمان و همسن و سالان با هم، هماهنگ باشند هويت يابي بهتر شکل خواهد گرفت

اسلاید 13: 13مثبت نگري در پژوهشهاي غربيپژوهشگران غربي در چند دهه اخير پژوهش هايي در زمينه مثبت نگري انجام داده اند. در نوشتار حاضر نخست به نمونه هايي از آن اشاره مي شود و سپس منابع اسلامي مورد بررسي قرار مي گيرند.

اسلاید 14: 14تايلر (Tailor) و براون (Brown) (1988) نيز در پژوهش خود بدين نتيجه رسيدند که گرايش و پرداختن به جنبه هاي مثبت وجود خود, با بهداشت رواني و سلامت شخص سازگارتر است.

اسلاید 15: 15راجرز و مک ويليامز (Roger & Williams) (به نقل از ديويد برنز, 1990)يکي از فراگيرترين بيماري هاي زمانه ما تفکر منفي است. تفکر منفي بيماري مهلکي است که ذهن, احساسات و جسم انسان را مبتلا مي سازد. افکار منفي عصبيت, اضطراب, دشمني, خشم و خستگي توليد مي کنند

اسلاید 16: ادامه راجرز و مک ويليامز16افکار مثبت موجب اميدواري, آرامش, محبت و دلگرمي مي شوند. اگر مي خواهيم احساساتمان تغيير کند کافي است افکارمان را تغيير دهيم تا احساسات ما به سرعت از أن تبعيت کند.

اسلاید 17: 17فورستر (Forster) (1991)اگر ارزيابي افراد از خودشان و ذهنيتي که نسبت به خود دارند مثبت باشد, از سلامت و سازگاري بيشتري برخوردار خواهند بود.

اسلاید 18: 18لوستاين (Lowestein) (1996)در مواجهه با مراجعاني که رفتارهاي ضد اجتماعي داشتند, از روش مثبت نگري به عنوان يک فن رفتاري سخن مي گويد.

اسلاید 19: 19هولستاين (Holstein) (1997)در درمان به جاي تأکيد و کار کردن بر صفات بيمارگونه مراجع بايد به تقويت نقاط قوت او پرداخت, زيرا مراجعان احساس کامل بودن نخواهند کرد، مگر آن که نقاط قوت آنها، و نه مشکلاتشان، محور روش درماني قرار گيرد.

اسلاید 20: مک ليئود و سالامينيو (2001) در نتايج پژوهش خود اعلام کردند که بدبيني به آينده از مهمترين اجزاء تفکر افسرده ساز است و افراد افسرده تجارب مثبت مورد انتظار کمتري ارائه کردند و اين نتايج سازگار و همسان با ديدگاهي است که فقدان تجارب مثبت مورد انتظار در افسردگي را ناشي از دشواري در دستيابي به بازنمايي هاي ذهني چنين تجاربي است. 20

اسلاید 21: ويلسون و پپر (2004) در مطالعه خود به اين موضوع اشاره داشتند که وضعيت اندام اثرات معناداري بر فراخواني افکار مثبت يا منفي داشته باشد. بويژه، افکار مثبت در وضعيت اندامي راست (قائم) آسان تر توليد مي شود. 21

اسلاید 22: پترسون، پارک و سليگمن (2005)آنها در پژوهش خود با مطالعه رضايت زندگي و سه راه موافقت شده براي شادبودن (از طريق شادکامي، از طريق تکاپو، و از طريق معنايابي) دريافتند که هر کدام از اين سه تمايل شخصي، رضايت زندگي را در اين افراد پيش بيني کرده است و همه افرادي که اين سه تمايل را کم گزارش کردند همچنين رضايت زندگي را نيز پايين گزارش کردند.22

اسلاید 23: مک ليئود، تاتا، تايرر، اشميت، ديويدسون و تامسون (2005) در يک مطالعه بر روي 441 نفر فرد با نمود خودکشی به يک نتيجه ظريف دست يافتند و آن اين بود که نااميدي همبستگي قوي تري با کمبود افکار مثبت درباره آينده به نسبت به وجود افکار منفي دارد. 23

اسلاید 24: شووينگروبر (2006) در يک پژوهش مربوط به بازاريابي نشان داد کارگراني که از نگرش مثبت ذهني بهره برده اند اين نگرش مثبت به آنها کمک کرد از عهده شرايط منفي کارشان برآمدند و در کارشان به موفقيت دست يابند. 24

اسلاید 25: ويلا-برودريک، پارک، و پترسون(2009) در پژوهش خود در نمونه هاي استراليايي و امريکايي به اين نتيجه رسيدند که خوشي، تکاپو، و معنايابي زندگي (سه راه شاد بودن)، بيشتر از متغيرهاي جمعيت شناختي و شخصيتي بهزيستي ذهني را پيش بيني مي کنند.25

اسلاید 26: 26مثبت نگري در اسلامحضرت امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) «لغزشﹺهاي مؤمنين را جستجو نکنيد, زيرا هر که لغزش‌هاي برادرش را جستجو کند خداوند لغزش‌هايش را دنبال مي کند».

اسلاید 27: 27حضرت امام محمد باقر (ع)نزديک ترين حالت بنده به کفر اين است که با مردي عقد برادري در دين بسته باشد و لغزش ها و خطاهاي او را شماره کند که روزي او را به آن ها سرزنش نمايد».

اسلاید 28: 28حضرت علي (ع)اگر از کسي خوبي ديدي از آن بسيار ياد کن و سپاسگزاري نما و اگر متوجه بدي کسي شدي تا حد امکان پرده پوشي کن.

اسلاید 29: 29امام سجاد (ع)«از شريف ترين کارهاي فرد کريم چشم پوشي از بدي هاي مردم است که از آن اطلاع داشته باشد».

اسلاید 30: 30پيامبر اکرم (ص)«گمان هاي خود را در حق برادران خود نيکو کنيد تا دل بي الايش و طبع پاک را به غنيمت بريد».

اسلاید 31: 31امام سجاد (ع)«حق همنشين تو اين است که با او نرمي کني و در گفتگو با او ميانه روي نمايي و لغزش هايش را فراموش کني ولي خوبي‌هايش را به خاطر سپاري و جز خوبي به او نگويي.

اسلاید 32: 32ادامه مثبت نگري در اسلامدر «بحارالانوار» آمده‌ است‌ كه‌: روزي‌ حضرت‌ عيسي‌ (ع‌) با حواريون‌ خود از جايي‌ مي‌گذشتند و لاشة‌ سگ‌ مرده‌ايي‌ را ديدند. هر يك‌ از حواريون‌ از بوي‌ تعفن‌ آن‌ اظهار ناراحتي‌ مي‌كرد وچيزي‌ مي‌گفت‌. نوبت‌ به‌ حضرت‌ مسيح‌ (ع‌) كه‌ رسيد فرمودند: «به‌ دندان‌هاي‌ سفيد اين‌ سگ‌ توجه‌ كنيد كه‌ چه‌قدر براق است‌!» (بحار الانوار، ج‌ 14، ص‌. 327) 21.

اسلاید 33: 33روش شناخت‌ نقاط‌ قوت‌ افراد، مجموعة‌ نظامداري‌ از شيوه‌هايي‌ است‌ كه‌ به‌ منظور تسهيل‌ ايجاد نگرش‌ مثبت‌ نسبت‌ به‌ خويشتن‌ وديگران‌ طراحي‌ شده‌ است‌ و در پنج‌ مرحله‌ انجام‌ مي‌گيرد.

اسلاید 34: 34مرحله اولنقاط قوت خود را نام ببريد

اسلاید 35: 35مرحله دومبين ده تا پانزده تجربه خوب خود را نام ببريد.

اسلاید 36: 36مرحله سوم اهميت نسبي نقاط قوت مطرح شده در مرحله اول و دوم را به ترتيب اولويت مشخص سازيد.

اسلاید 37: 37مرحله چهارماز بين نقاط قوت مطرح شده پنج تا هشت توانمندي را که نقاط قوت قابل اتکا خوانده مي شوند انتخاب کنيد.

اسلاید 38: 38مرحله پنجمشواهد و معيارهايي ارائه کنيد دال براين که با ارزش ترين و معتبرترين نقاط قوت شما قابل اتکا هستند.

اسلاید 39: 39ادامه روشدر جلسات‌ متعدد از بسياري‌ از فعاليت‌ها و فنون‌ مصاحبه‌هاي‌ مشاوره‌اي‌ استفاده‌ مي‌شود تا به‌ كمك‌ آنها مراجع‌ بتواند نقاط‌ قوت‌ خود را مشخص‌ كند. بهتر است‌ اين‌ روش‌ به‌ سبك‌ خانواده‌ درماني‌ ويا گروه‌ درماني‌ اجرا شود كه‌ طي‌ آن‌ دو يا چند شركت‌كنندة‌ ديگر به‌ سخنان‌ فرد موردنظر دربارة‌ چند تجربة‌ خوشايند گوش‌ فرامي‌دهند.

اسلاید 40: 40ادامه روشبنابراين‌ به‌ هريك‌ از اعضاي‌ خانواده‌ و يا گروه‌ اين‌ فرصت‌ داده‌ مي‌شود كه‌ دربارة‌ خاطرات‌ خوب‌ خود صحبت‌ كنند و به‌ توصيف‌ و تشريح‌ بسياري‌ از تجربيات‌ مثبت‌ و خوب‌ خود براي‌ ساير اعضاي‌ خانواده‌ و يا اعضاي‌ گروه‌ بپردازند.

اسلاید 41: 41ادامه روشبقية‌ اعضا سعي‌ مي‌كنند پس‌ از شنيدن‌ مطالب‌، نقاط‌ قوت‌ گوينده‌ را به‌ دقت‌ شناسايي‌ و از آنها فهرست ‌برداري‌ كنند. در مرحلة‌ بعد، هر فردي‌ نوبت‌ مي‌گيرد تا نكات‌ مثبتي‌ را كه‌ دربارة‌ ديگري‌ تشخيص‌ داده‌ است‌ به‌ او بگويد. سپس‌ فهرست‌ مربوط‌ به‌ هر فرد را به‌ خود او مي‌دهند. اين‌ عمل‌ را همة‌ اعضاي‌ خانواده‌ و يا گروه‌ دربارة‌ يكديگر انجام‌ مي‌دهند.

اسلاید 42: 42ادامه روشاين‌ قسمت‌ از قوي‌ترين‌ مراحل‌ روش‌ مثبت‌نگري‌ در شناخت‌ نقاط‌ قوت‌ قابل‌ اتكاست‌ كه‌ بخشي‌ از قدرت‌ آن‌ ناشي‌ از توجه‌ افراد متعدد به‌ روند شكل‌ گيري‌ ساختارهاي‌ فكري‌ فرد و نقش‌هاي‌ خاصي‌ است‌ كه‌ به‌ تبع‌ چنين‌ ساختاري‌ بايست‌ در امور اجتماعي‌ ايفا كنند. طراحي‌ روش‌ مثبت‌نگري‌ به‌ گونه‌يي‌ است‌ كه‌ سبب‌ مي‌شود افراد‌ وضعيت‌ خود را با برداشت‌هاي‌ شخصي‌ مثبت‌تري‌ تشريح‌ كند.

اسلاید 43: 43بسمه تعالي «فرم تشخيص نقاط قوت» نام و نام خانوادگي: .....................تاريخ: / / 13

اسلاید 44: 44بسمه تعالي «فرم تشخيص نقاط ضعف» نام و نام خانودگي: .....................تاريخ: / / 13

اسلاید 45: 45بسمه تعالي «فرم تشخيص نقاط قوت» نام و نام خانودگي: .....................تاريخ: / / 13

اسلاید 46: 46مطالعه موردي اول «فرم تشخيص نقاط قوت» نام و نام خانوادگي: .....................تاريخ: / / 13

اسلاید 47: 47نقاط قوت خودم تدريس کردن دوست دارم با همه رابطه عاطفي خوب داشته باشم. امانتداري وفاي به عهدارزش قائل شدن براي مادر ارتباط داشتن با اشخاص تقريباً منحصر به فرد براي خودم (از جمله آقاي قنبري) تقريباً نويسنده خوبي بودن

اسلاید 48: مطالعه موردي دوم فيلم برداري

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید