dariush_va_eghdamatash

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “داریوش و اقداماتش”

داریوش و اقداماتش

اسلاید 1: بسم تعالینویسنده : علی شلتوکیموضوع : داریوش واقداماتشدبیرمربوطه : آقای خان احمدی

اسلاید 2: زندگی نامه :نام داریوش در پارسی باستان به صورت «دارَیَوَهوش» (Dārayavauš) تلفظ می‌شده و این نام به معنی «استوار نگاه می‌دارد آنچه نیکوست را»، می‌باشدسلطنت داريوش از 521 پ م تا 486 پ م بود.او فرزند گشتاسپ فرزند ارشام فرزند آريا رمنه بود. آريا رمنه نيز با فاصله 5 نسل به هخامنش ميرسد. داريوش يكي از سرداران كمبوجيه بود پس از اينكه بردياي دروغين به شاهي رسيد ،داريوش به همراه شش نفر از دوستان خود تصميم به بر كناري بردياي دروغين گرفتند. پس از 7ماه شاهي بردياي دروغين داريوش و همراهانش بر او غلبه كردند و او را كشتند و اين جمعيت 7 نفره داريوش را به شاهي بر گزيد. در اين زمان او به مدت يك سال به جنگهاي داخلي درون سرزميني كه كورش فتح كرده بود پرداخت و امپراتوري را كه كورش پديد آورده بود را استحكام بخشيد. پس از آن به جنگهاي خارج سرزمين خود پرداخت.ابتدا با سكاها جنگيد. آنها مرتب از سپاه داريوش فرار ميكردندوداريوش را به دنبال خود ميكشاندند. تا اينكه داريوش از ترس قحطي و به خاطر بي نتيجگي جنگ به ايران باز گشت. هر چند داريوش بر آنها پيروز نشد ولي براي هميشه آنها را از حمله به مرز هاي ايران منصرف كرد. داريوش در سال 521پ م هند را فتح كرد و از سند گذشت. داريوش جنگهاي ناموفقي هم با جزاير يوناني داشت و تاريخ نگاران يوناني آنها را بسيار بال و پر داده اند. داريوش مردي با تدبير قدرتمند و با هوش بود و به ساختمان بندي دولت هخامنشي شكلي داد كه تا انتهاي آن باقي ماند.

اسلاید 3: چگونگی رسیدن به حکومت :پس از وفات پدر پارسیان ( كوروش كبیر) در سال 529 قبل از میلاد، ماجرای قتل بردیاو بر تخت نشینی مغ مادی به نام گئومات روی داد. مردم و درباریان به علت شباهت او به بردیا او را همان شاهزاده ی هخامنشی در نظر گرفتند. داستان از این قرار بود كه كمبوجیه پسر ارشد كوروش كبیر ، هنگام لشكر كشی به مصر برای جلوگیری از كودتا و قیام برادر كوچكتر خود دستور داد تا او را مخفیانه به قتل رسانند. اما یكی از نگهبانان متوجه این موضوع شد و یكی از اقوام خود را كه بسیار به بردیا شباهت داشت را از این موضوع با خبر ساخت. او كه یك مغ مادی بود و همچنین كینه ای دیرینه از كوروش كبیر به خاطر بر كناری مادها از قدرت داشت دست به چنین اقدامی زد و چون كسی از این موضوع اطلاعی نداشت .مردم حرف اورا باور كردند و به خاطر محبوبیت بردیا نزد مردم مورد حمایت آن ها قرار گرفت. كمبوجیه كه مصر را فتح كرده بود از این موضوع با خبر شد و سریعاً عازم وطن شد ولی در راه به طرز مشكوكی به قتل رسید. در این باره در كتیبه ای متنی به این مضمون آمده است:‌ « او توسط خود كشته شد.» كه بعضی از مورخین این جمله را این گونه تفسیر كرده اند كه منظور این است كه وی خود كشی كرده است و بعضی معتقدند كه منظور از خود ، یكی از وسایل خود مثلا شمشیر او بوده است. به این گونهكه مثلا هنگام پیاده شدن از اسب ناگهان شمشیر او بر اثر اتفاق او را مجروح ساخته و باعث مرگ وی شده باشد. امابرداشت من از این كلمه این است كه كه خود منظور خودی یا خویشاوند است. در هر حال دیری نگذشت كه بزرگان هخامنشی متوجه دروغی بودن این بردیا شدند .

اسلاید 4: . گئومات برای حفظ موقعیت و كسب مقام و منزلت نزد مردم اریا، مالیات سه سال آن ها را بخشید. در این هنگام 6 تن از افراد گارد شاهی به نام های:1- ویدفرنا ، پسر وایسپار پارسی2- اوتان، پسر ثوخر پارسی3- گَئو برووُ، پسر مَردُونی یَ پارسی4- ویدَرنَ ، پسر بگابیگ نَ پارسی5- بگ بوخش، پسر داتو و هـ یَ پارسی6- اردومنیش ،‌پسر وَ هَوكَ پارسی ( طبق كتیبه ی بیستون) به فرماندهی داریوش دست به كودتا علیه این بردیای دروغین كردند. داریوش از اقوام دور كوروش كبیر بود به گونه ای كه جد كوروش كبیر یعنی كوروش اول با جد داریوش یعنی آریارمن برادر بوده اند. پس از این قیام، گئومات كه یارای مقابله با داریوش را نمی دید مقاومت چندانی نكردو تسلیم شد. در نتیجه دوران كوتاه حكومت این مغ دروغین به پایان رسید. پس از آن داریوش كبیر با انتخاب بزرگان به پادشاهی رسید و پنج تن از همراهان با وفای خود را به سمت های مهم و حیاتی كشوركه نیاز به وفاداری كامل آن كار گزار داشت ، منسوب كرد.

اسلاید 5: مخالفت ها :اولین شبهه و ایرادی كه بر عملكرد داریوش كبیر گرفته می شود و قصد زیر سئوال بردن وی را دارد ، ماجرای پس گرفتن مالیات های بخشیده شده بود. عده ای با استفاده از این مطلب قصد دارند تا او را فردی مستبد نشان داده و حكومت اورا زیر سئوال ببرند. اما اصل داستان این طور بوده است كه گئومات هم برای جلب حمایت و هم برای ضربه به حكومت هخامنشیان مالیات ها را بخشید و با این كار خزانه ی كشور را خالی كرد و آیا كشوری با خزانه ی خالی می تواند پایدار بماند ؟ مسلماً خیر، پس برای اداره كشور و امپراطوری عظیم هخامنشبان نیازمند به پول بود. داریوش برای تامین خزانه مالیات ها را پس گرفت و می بینیم كه خدماتی كه بعد ها وی برای مردم انجام داد صد ها برابربا ارزش تر از آن مقدار مالیات بخشوده شده است. پس می توان نتیجه گرفت این كار او نشانه ی تدبیر و درایت وی بوده است نه استبداد او.حكومت كوروش كبیر بسیار با عظمت بود و همه ی افراد دوست داشتند تا وارث آن باشند ، از این رو شور ش های بسیاری در این سرزمین اهورایی پس از به قدرت رسیدن داریوش كبیر به قدرت روی داد. داریوش كبیر تقریباً دو سال اول حكومت خود را صرف سركوب این شور ش ها كرد.

اسلاید 6: در كتیبه ی بیستون نام شورشیان و شرح تمامی این شورش ها به طور كامل بیان شده است:داریوش كبیر پس از دفع این شورش ها به فكر تثبیت حكومت هخامنشیان و آبادانی ایران افتاد. داریوش در كتیبه ی بیستون به بعضی از آن ها اشاره كرده است و بیان می كند كه اگر تمام این اقدامات را بیان می كردم شاید آیندگان فكر كنند كه دروغ گو هستم.

اسلاید 7: اقدامات :1- تأ سیس اولین سازمان اطلاعات و جاسوسی جهان:داریوش خود با یك كودتا به حكومت رسیده بود و شورش های زیادی در ابتدای حكومت وی پادشاهی او را تهدید می كرد. از این رو برای جلوگیری از تكرار این كودتا ها و شورش ها ی حكام محلی، مأمورانی را از بین امین ترین افراد خود در چهره ها و لباس ها مختلف به نزد حكام می فرستاد تا برنحوه ی عملكرد سیاسی و میزان رسیدگی آن ها به وضعیت مردم و انجام نقش های حكامی آن ها نظارت داشته باشند.این جاسوسان تمام مكاتبات و عملكرد این حكام را زیر نظر داشتند و در صورت اطلاع از امری آن را سریعاً به پادشاه خبر می دادند. از این رو می توان تأسیس اولین سازمان اطلاعات و جاسوسی جهان را در 2500 سال پیش به وی نسبت داد.

اسلاید 8: 2- تأسیس اولین سازمان بازرسی و تعزیرات حكومتی:علاوه برمأموران مخفی داریوش عده ای هم طی نامه ای ممهور توسط پادشاه به نزد حاكمان مناطق مختلف فرستاده می شدند تا بركار آن ها نظارت كنند . حاكمان وظیفه داشتند تا ازاین افراد پذیرائی كرده و آن هارا برای مدتی در قصر ساكن كرده و گزارش روشنی از عملكرد خود وماموران خود بدهنداین بازرسان پس از رسیدگی در صورت بروز مشكلاتی مراتب را به پادشاه اطلاع می دادند.

اسلاید 9: 3- اولین آكادمی تخصصی نجوم و ستاره شناسی:داریوش در طی صحبت ها و رفت و آمد هایی كه با چند تن از ستاره شناسان داشت به این رشته علاقه مند شد و دستور داد تا برای پیشرفت و گسترش آن در ایران دانشكده نجوم و ستاره شناسی تأسیس شود تا علاقه مندان به این رشته بتوانند با این علم آشنا و همچنین با عث پیشرفت آن شوند. 4- تاسیس دانشكده پزشكی:وسعت امپراطوری عظیم هخامنشیان حتی فراعنه را به زانو در آورده بود و مصر نیز زیرنظر فرمانروایی هخامنشیان بود. پس از ملاقات برخی از پزشكان مصری با داریوش كبیر و معرفی فواید این علم، داریوش كبیر مشتاق به ساخت دانشكده پزشكی شد تا پزشكان ماهر مصری بتوانند تجربیات خود را به ایرانیان منتقل سازند.(در آن دوره مصریان در علم پزشكی پیشرفت های زیادی داشتند).

اسلاید 10: تاسیس سپاه جاویدان :امپراطوری عظیم هخامنشیان همیشه در معرض خطر و حمله و شورش بود. از این رو نیازمند ارتش و سپاهی سازماندهی شده بود. در گذشته اغلب ارتش ها به صورت امروزی نبودند و تنها هنگام جنگ عده ای آموزش های اندكی می دیدند و راهی میدان می شدند. هم چنین نظارتی برتعداد دقیق آن ها نبود. از این رو داریوش كبیر دستور تشكیل سپاه جاوید 10000 نفری را داد.تعداد افراد این سپاه همیشه ثابت بود و با مرگ و یا مریضی و یا خروج هر سرباز از این ارتش سریعأ سرباز دیگری جای او را می گرفت. این امر باعث موفقیت ارتش در جنگ های بعدی شد.

اسلاید 11: 6- تقویت نیروی دریایی و7- حفر كانال سوئز در مصر: داریوش پس از فتح خشكی قدم به فتح دریا ها برداشت. او نیروی دریایی را كه در زمان كوروش كبیر تأسیس شده بود، ساماندهی كرد. این امر برای ارتش ایران بسیار موثر بود .زیرا اگر نیروی دریایی ایران قوی نبود ، آنگاه هیچ وقت نمی توانست خدای آبهای یونان را به زنجیر بكشد(اشاره به جنگ های ایران و یونان و ساخت پلی از كشتی ها كه آسیاو اروپا را به هم متصل می كرد).و آتن را فتح كند. داریوش پس از گسترش نیروی دریایی و فتح آب ها، امپراطوری تمام دریاهای جهان را به نام خود زد.حتماً تا به حال نام كانال سوئز را شنیده اید. این كانال دو دریای سرخ و مدیترانه را به یكدیگر متصل می كند. اما طرح اولیه این كانال در زمان داریوش كبیر رقم خورد.اما با این تفاوت كه به جای اتصال مستقیم دریای سرخ به مدیترانه ، دریای سرخ را به رود نیل متصل كرده و رود نیل هم كه به دریای مدیترانه متصل است و كشتی های ایرانی به راحتی می توانستند از این مسیر به دریای مدیترانه برسند. كتیبه ای كه در این كانال كشف شده است گواهی همین موضوع است.

اسلاید 12: 8تأ سیس راه شاهی و7-چاپارخانه :اخباردر امپراطوری عظیم هخامنشی باید به سرعت منتقل می شد و همچنین تجارت نیازمند جاده ها و راه های هموار بود . از این رو داریوش هخامنشی برای اولین بار دستور ساخت بزرگراه هایی را داد كه شرق آسیا را به غرب آن وصل می نمود كه به راه های شاهی معروف شدند. این راه ها سرعت انتقال افراد ، كالا و.... را چند برابر می كرد.این راهها مراكز مهمی چون سارد وشوش را به هم متصل می نمود.پس از ساخت راه شاهی ، نیاز بودكه اخبار كشور به سرعت به دست فرمانروا برسد ، از این رو مكان هایی تعبیه شد كه به آن چاپار خانه می گفتند و افرادی مأمور رساندن اخبار به فرمانروا می شدند كه به آن ها پیك می گفتند. در چاپار خانه ها كه در فواصل معینی از هم بودند به پیك ها و اسب های آن ها ارائه خدمات می شد تا پیك ها اندكی خستگی در كنند و آن گاه با اسب تازه نفسی كه به آن ها داده می شد ، بقیه راه را تا چاپار خانه بعدی طی كنند. برای محافظت از جاده ها و كاروان ها و... ایستگاه هایی با فواصل معینی وظیفه حراست از راه ها را برعهده داشتند.

اسلاید 13: 10- تشكیل استان ها و ایالت های مختلف : اداره ی كشوری كه پهنای جهان را پوشانده بود ، آن هم توسط یك نفر كاری بس دشوار بود ، از این رو داریوش كبیر اقدام به تقسیم بندی كشور كرد. و آن را به استان هایی كه تقسیم كرد كه این استان ها طبق كتیبه بیستون و آن چه در آن ها ذكر شده به این شرح است:1- پارس 2-ایلام 3- بابل 4- آشور 5- عربستان 6- مصر 7-ساكنان دریاها ( كناره ی مدیترانه) 8- لودیا (ساردیس) 9-یونانی های آسیای صغیر 10- ماد 11- ارمنستان 12- قیصریه(كاپادوكیه) 13- پارت 14- سكستان 15-هرات 16- خوارزم 17- بلخ ، باختر(باكتریا) 18- سغدیان 19- گندهاره( قندهار) 20- سیتها 21- ستگیدیه 22- اراخوسیا 23- مكا( حاشیه خلیج فارس) ،‌همچنین پس از فتح هند ، هند هم بیست و چهارمین ایالت ایران شد و پس از شورش و نبرد ماراتون ،‌قسمت های یونان و آسیا ی صغیربرای كنترل بیشتر به 3 ایالت تبدیل شد. هان باستان بسيار قدرتمند نشان داد رای دیگر کاربردها، داریوش را ببینید.

اسلاید 14: تخت جمشید :داريوش بزرگ در پايئز و زمستان 518 – 519 قبل از ميلاد نقشه ساخت ابنیه های شگفت انگیز شهر پارسه ( تخت جمشید یا پرسپوليس ) را طراحي كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر و دیگر هنرهای آسیایی که همگی زیر مجوعه ای از ایران بودند نقشه آن را با كمك چندين تن از معماران مصري بروي كاغد آورد و یادگاری خارق العاده د ر جهان به نام کاخهای پارسه به جای گذاشت . ساخت این کاخ سترگ 65 سال به طول انجامید ولی زندگی اهورایی وی کفاک دیدن پایان کاخ را نداد . وی با این اندیشه که ایران با تمدنی کهن و شاهنشاهی قدرتمندی همچون ایران که مناطق زیادی از آسیا را به زیرا پرچم ایران در آورده است شایسته یک مرکز قدرتمند با طراحی فوق العاده است که تا هزاران سال برای آیندگان بماند و آنان درس عبرت بگیرند و راه نیاکان خود را ادامه دهند . که می بینیم بعد از گذشت 2500 سال از ساخت پرسپولیس با وجود ویران شدنش توسط اسکندر گجستک و آتش کشیدن آن هنوز با قدم نهاندن در این یادگار داریوش شاه ابهت این مکان انسان را تحت تاثیر قرار میدهند و همگان این وطن پرستی آنان را ستایش میکنند .نکته مهم این ساختمانها بزرگ رعایت حقوق انسانی کارگران و معماران است که داریوش شاه تمام مزایا و حقوق روزانه آنان را بر کتیبه ها نوشته است

اسلاید 15: . داريوش بزرگ در هر سال براي ساخت كاخ به كارگران بيش از نيم ميليون طلا مزد مي داده است كه به گفته مورخان گران ترين كاخ دنيا محسوب ميشده . اين در حالي است كه در همان زمان در مصر كارگران به بيگاري مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد كه با شلاق همراه بوده است . داريوش بزرگ براي ساخت كاخ پرسپوليس كه نمايشگاه هنر آسيا بوده 25 هزار كارگر به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به كار گماشته بود و به هر استادكار هر 5 روز يكبار يك سكه طلا ( داريك ) مي داده و به هر خانواده از كارگران به غير از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن , كره , عسل و پنير ميداده است و هر 10 روز يكبار استراحت داشتند .

اسلاید 16: این نبشته،که آن را به 3بند تقسیم میکنند و در حقیقت تابلوی کاخ تخت جمشید است، در 24 سطر،همراه ترجمه بابلی وایلامی، در دیوار جنوبی صفه تخت جمشید قرار دارد:بند1.اهورامزدای بزرگ،خدای بزرگ،داریوش شاه را آفرید است.شاهی را برای او آورده است. به خواست اهورامزدا داریوش شاه است.بند2.داریوش شاه می گوید:این سرزمین پارس که اهورامزدا آن را برای من فراهم آورده است زیباست،اسبان خوب،مردان خوب دارد.به خواست اهورامزدا و من،داریوش شاه این[سرزمین]از دیگری نمی ترسد.بند3.داریوش شاه می گوید:اهورامزدا با خدایان خاندان شاهی مرا یاری رساناد.واین سرزمین را اهورامزدا ازدشمن،از خشکسالی،ازدروغ بپایاد! به این کشور نیاید از سپاه دشمن،از بدسالی(خشکسالی)،از دروغ. این را من درخواست می کنم از اهورامزدا با خدایان خاندان شاهی.

اسلاید 17: سنگ نبشته داریوش در کانال سوئز:بند1. اهورامزداخدای بزرگ است،که آسمان را آفرید،که این زمین را آفرید،که مردم را آفرید،که شادی را برای مردم آفرید،که داریوش را شاه کرد،که شهریاری را،که بزرگ و دارای اسبان خوب و مردان خوب است،به داریوش شاه ارزانی فرمود.بند2. منم داریوش شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه کشورهای مردم گوناگون،شاه در این زمین بزرگ و دور و دراز،پسر ویشتاسپ هخامنشی.بند3.داریوش شاه می گوید:من پارسی هستم.مصر را از پارس گرفتم.فرمان کندن این جوی(کانال) را دادم.از رودی به نام نیل که در مصر جاری استتا دریایی که از پارس می رود.پس از آنکه این جوی به همان گونه ای که فرمان داده بودم کنده شد،کشتیها از میان این جویبه سوی پارس رفتند.همانگونه که مرا کسنگ نبشته داریوش در تخت جمشیدDpd))

اسلاید 18: کتیبه داریوش درشوش :از داریوش بزرگ، کتیبه‌های فراوانی در شهر شوش به دست آمده است که بر روی سنگ‌های مرمرین، پاستون‌ها، لوح‌های گلین و یا بر آجر نگاشته شده‌اند. بیشتر این کتیبه‌ها، مانند دیگر نبشته‌های هخامنشی به سه خط و زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی هستند. متن زیر گزارش فارسیِ یکی از مهمترین کتیبه‌های داریوش بزرگ، یعنی کتیبه پنجم او در شوش (DSe) است که در آن اندیشه‌های داریوش در زمینه صلح‌جویی و همبستگی سرزمین‌ها، آبادانی و سامان شهرها، پاسداشت ناتوانان، پایندگی میهن و بسا نکات مهم دیگر آمده است. بند 1 خدای بزرگ است اهورامزدا؛ که بیافرید این زمین را؛ که بیافرید آن آسمان را؛ که بیافرید آدمی را؛ که بیافرید از برای آدمی شادی را؛ که داریوش را شاهی فرا داد. یک شاه از بسیاران، یک فرمانروا از بسیاران.بند 2 من داریوش، شاه بزرگ، شاهانْ شاه، شاه سرزمین‌هایی با گوناگون مردمان، شاه در این زمین بزرگ، پهناور و دورکرانه. پسر ویشتاسپ، یک هخامنشی، یک پارسی، پسر پارسی، یک آریایی، آریایی‌تبار.

اسلاید 19: بند 3 گوید داریوش شاه: بخواست اهورامزدا، این است سرزمین‌هایی که جز از پارس دارم. آنانرا فرمان راندم. مرا خراج گذاردند. آنچه گفتِ من به آنان بود، چنان کردند. قانون من آنانرا پایید: ماد، خوزیه، پارت، هرات، بلخ، سغد، خوارزم، سیستان، آراخوزی، ثَتَه‌گوش، مَکا، گندارَه، هند، سکاییانِ هوم‌نوش، سکاییانِ تیز خود، بابل، آشور، اّرَبیه (عربیه)، مصر، ارمنیه، کاپادوکیه، اسپارت، یونانیان این سوی دریا و آن سوی دریا، اسکودر، حبشیان، کاریان.بند 4 گوید داریوش شاه: بسا بد کرداری شده بود، من به نیکی گردانیدم. سرزمین‌ها به دیگری بر می‌تاختند و یکی دیگری را فرو می‌کوبید. من بخواست اهورامزدا چنان کردم که یکدیگر را نکوبند. هر کدام در ماندگاه خود هستند. از این قانون من بیمناکند که: زورمند، ناتوان را نمی‌کوبد و نابود نمی‌کند.بند 5 گوید داریوش شاه: بخواست اهورامزدا، بسا کارها که نابسامانیده شده بود؛ من آنرا بسامانیدم. گذر زمان، باروی شهر . . . را برافکنده بود و بازساخت نشده بود؛ من بنیان باروی دیگری برآوردم. چنان که مانَد تا آینده‌ها.بند 6 گوید داریوش شاه: اهورامزدا و دیگر بغان، بپایند

اسلاید 20: جنگ داریوش با یونان : هر چند داریوش توانست شورش مستعمرات ایران در یونان را فرو بنشاند ولی تحریکات آتن ، اسپارت و ارتری Erethrie در این کشورها قطع نشد. آتنی ها بر اثر شورش این کشورها نیروی دریایی خود را افزایش دادند. داریوش از شرکت آتنی ها در آتش زدن معبد شهر سارد بسیار ناراخت شد و پس از فرو نشاندن شورش در آسیای صغیر و شهر های ینیانی ، مردونیه را به ترکیه و مقدونیه فرستاد و بر اثر این کار اوضاع آرام شد. سپس داریوش سفیرانی را نزد یونانی های اروپایی فرستاد تا بداند که آیا تسلیم خواهند یا جنگ می کنند. اکثر اهالی یونان و جزایر آنجا تسلیم شدند ولی دو دولت شهر مهم یونان باستان یعنی آتن و اسپارت از این عملکرد یونانی ها بسیار نارحت شدند و اهالی این شهرها را بر ضد ایران تحریک کردند. سپس داریوش به فکر تنبیه یونانی ها افتاد که آب و خاک خود را به او تسلیم نکرده بودند. داریوش یک سپاه به فرماندهی ارتافرن برادرزاده خود را با تعدادی کشتی جنگی از راه ترکیه به یونان و حزایر دریای مدیترانه فرستاد. این سپاه ابتدا اکثر جزایر را تک تک تصرف نمود و سپس به ارتری رسید و توانست آنجا را تصرف کند و به تلافی کارهایی که اهالی آنجا در سارد کرده بودند ، معابد آنها سوزاندند و اهالی آنجا را اسیر کرند. سپس ایرانی ها جنگ را به دشت ماراتن Marathon کشاندند چون سواره نظام کاراییش بیشتر می شد و راحتر می توانست با یونانی ها نبرد کند. قبل از شروع جنگ آتنی ها ، سفیرانی را نزد اسپارتی ها فرستادند و از آنها تقاضای کمک کردند. این سفیران به اسپارتی ها گفتند که آتن برای این از شما تقاضای کمک می کند تا خارجی ها بر یونان تسلط پیدا نکنند. چون کشور ارتری بدست ایرانی ها افتاده است و از این نظر آتن ضعیف شده است. سپس آتنی ها از اهالی پلاته کمک خواستند و چون قبلا در یک جنگ آتنی ها به آنها کمک کرده بودند ، پس اهالی پلاته هم به یاری آنها شتافتند

اسلاید 21: از آنجایی که سپاه ایران بسیار قدرتمند بود ، حاکمان جمهوری آتن قبل از جنگ رای گیری کردند و در مجلس سنا اکثریت به جنگ با ایرانی ها رای داند. سپس سپاهیان یونان صفهای خود را آراستند و جنگ آغاز شد. از آنجایی که قلب سپاه ایران بسیار قوی بود بزودی قلب سپاه یونان را شکافت و به پیش رفت ولی چون سپاهیان دو جناح راست و چپ یونان قوی تر بودند توانستند بر سپاه پارسی و سکایی پیروز شوند. پارس ها به طرف دریا فرار کردند و سوار کشتی های خود شدند ولی تعداد زیادی از آنها کشته شدند. آن قسمت از سپاهیان ایران که توانستند سوار کشتی شوند تصمیم گرفتند که از راه دریا به آتن حمله کنند چون در آن زمان تقریبا تمام اهالی آتن در میدان جنگ بودند و شهر خالی از سکنه شده بود. پارس ها توانستند یکی از بندرهای مهم یونان را در نزدیکی آتن تصرف کنند ولی پس از مدتی به آسیا برگشتند. بعضی از تاریخ نگاران یونانی می نویسند که یکی از یونانیان خائن به بلندترین نقطه شبه جزیره آت تیک رفت تا خالی بودن آتن از سکنه را به سپاهیان پارسی اطلاع دهد. با تمام این وقایع ایرانی ها در نبرد ماراتن شکست خوردند.

اسلاید 22: شورش مصر: پس از رسیدن خبر شکست پارس ها در یونان به داریوش ، او برای جمع آوری یک سپاه بزگتر سفیرانی را به تمام استانهای ایران فرستاد و حدود چهار سال مشغول این کار بود. در سال 487(پ.م) مصریها شوریدند. بعضی از تاریخ نگاران می گویند که دلیل شورش مصری ها زیادی مالیاتی بود که دولت ایران از آن می گرفت. ولی مصر با آن موقعیت خوب تجاری و راه داشتن به دریای سرخ و مدیترانه (مغرب) و علاوه بر آن ارتباط داشتن با آسیا ، مالیات کمتری را نسبت به بابل پرداخت می کرد. پس علت شورش دو دلیل دیگر بود. اولا مصری ها یک تاریخ پربار و قدیمی داشتند که حکومت آسیایی را بر سرزمین خود هیچ گاه تحمل نمی کردند و آنرا بلایی بسیار بزرگی می دانستند و ثانیا علت اصلی این شورش ها تحریکات یونانی ها بود از طریق مدیترانه با مصر ارتباط تجاری داشتند. یونانی ها از بزرگی وثروت دولت هخامنشی وحشت داشتند ، آنها فقط می توانستند با سکاهای اروپایی و ایتالیای جنوبی (سیسیل) معامله آزاد تجاری داشته باشند و بقیه کشورهای اطراف دریای مدیترانه تابع دولت ایران بودند.

اسلاید 23: مسئله ولایت عهدی و فوت داریوش: هرودوت می نویسد وقتی که داریوش در تدارک جنگ بود ، مشکلی پیش آمد و آن تعیین ولیعهد بود.داریوش دوبار ازدواج کرد. زن اول او دختر گبربایس بود که سه پسر از او داشت و بزرگترین پسر او آرت بازان یا آریا رمن بود و زن دوم او آتوسا یا آرتیس تن یا آتس سا ، دختر کوروش بود که بزرگترین پسر او خشیارشا یا خشایارشا بود. هر دو نفر می خواستند جانشین داریوش شوند ولی بر اثر توصیه درباریان به داریوش او خشایارشا را به جانشینی خود انتخاب کرد. علاوه بر این باید گفت که نفوذ آتوسا در دربار داروش بسیار زیاد بود و ظاهرا در این انتخاب تاثیر خود را گذاشته بود. روابط این دو برادر ناتنی با یکدیگر بسیار خوب بود و خشیارشا پس از رسیدن به پادشاهی حکومت کشورهای زیادی را به برادر خود واگذارکرده بود. پس از تعیین خشایارشا به ولایت عهدی ، داریوش برای جمع آوری تدرکات لازم برای لشکرکشی مشغول شد ولی پس از 36 سال سلطنت درگذشت و نتواست شورش مصر را فرو بنشاند و از آتنی ها انتقام بگیرد. هر چند ایران در آن زمان بزرگ ترین وسعت تاریخی خود را داشت. داریوش در سال 486(پ.م) درگذشت. در حالیکه او از سال 522-486 (پ.م) بر سرزمین پهناور ایران حکومت کرد. مقبره (آرامگاه) داریوش در نقش رستم قرار دارد.

اسلاید 24: مهمترین مرجع تایخ دوران داریوش کتیبه های کوه بیستون در نزدیکی شهر کرمانشاه است که داریوش دستور نگارش و حجاری آنها را صادر کرده بود. از آنجایی که اهمیت تاریخی این کتیبه ها بسیارزیاد است ، در اینجا عنوان کارها و جنگ های داریوش را می نویسیم:1-اختراع خط میخی فارسی باستان 2-پیروزی بر گئومات مغ 3-پیروزی بر سردار شورشی شهر شوش4-پیروزی بر سردار شورشی خوزستان 5-جنگ بر علیه حاکم بابل که شورش کرده بود. 6-پیروزی بر سردار شورشی قوم ماد 7-پیروزی بر شورشیان ارمنستان (فرماندهان سپاه داریوش چندین بار با سرداران شورشی مادی و ارمنی می جنگند.) 8-پیروزی بر پادشاده ساگارات 9-پیروزی بر شورشی های پارت (خراسان) و گرگان (در زمان داریوش پدرش ویشتاسب حاکم خراسان بود که با شورشیان می جنگد و بر آنها پیروز می شود.) 10-پیروزی بر شورشیان ایالت مرو 11-جنگ با شورشیان محلی پارس در ناحیه یوتی و جاهای دیگر داریوش در کتیبه بیستون می نویسد که 19 جنگ مهم انجام داده و 9 پادشاه را اسیر کرده است. او هچنین در مورد علت اصلی شورش ها می گوید که شورشیان انسانهایی دروغ گو بودند و از این نظر همه ایرانی ها را از دروغگو بودن بر حذر می دارد. کتیبه کوه بیستون دارای ترجمه هایی به خط میخی عیلامی و خط بابلی است. داریوش همچنین به سنگ تراشان دستور داده بود که در کتیبه دیگری اصل و نسب و زندگی نامه او را بنویسند (بکنند).

اسلاید 25: آخرین گفتار ( وصیت نامه ) داریوش بزرگ هخامنشی کتیبه ایران دوستانه داریوش بزرگ در پارسه : خداوند این کشور ( ایران بزرگ ) را از گزند دشمن – دروغ و خشکسالی به دور نگهدارد . کتیبه آموزنده داريوش بزرگ در نقش رستم : داریوش بزرگ : خدای بزرگ است اهورامزدا. که این جهان را بیافرید . که خرد و نیروی کوشش را بر من ارزانی داست به خواست و نیروی اهورامزدا شاهم و فرمانهای او را اجرا میکنم این چنین : دوستدار و پیرو راستی هستم و بدی را دشمنم . خواهان داد و عدل هستم . نه می خواهم که از سوی توانایی به ناتوانی ستم شود و نه میخواهم که ناتوانی به توانایی بد کند . آنچه موافق راستی است میل من است و آنچه خلاف راستی است به شدت با آن مخالفم . خویم را در حد اعتدال نگه میدارم و چون خشم بر مرا فرا گیرد با اراده بر آن چیره میشوم تا مبادا ناروایی روی دهد . هوس اسیر دام من است و بر آن سخت حکومت میکنم . آنرا که نیکی کند مطابق نیکی اش پاداش میدهم . آنکه بد کند به کیفرش میرسانم . به هیچ وجه مایل نیستم که زیان و بد کرده شود و چون کسی مرتکب بدی شد به هیچ وجه مایل نیستم که بی کیفر بماند

اسلاید 26: . هرگاه مردی بر علیه کسی ادعا کند تا مورد دادرسی واقع نشود بر او حکمی روا نمی کنم . از آنانی خوشوقت و خشنود هستم که با تمام نیرو و قدرتشان در راه نیکی بکوشند این چنین است رفتار و کردار من و این است آنچه که من می کنم . در میدان نبرد رزم آرایی چیره هستم . در پیکارگاه دستانم میجنگند . چشم و هوشم نیز بکار است . آنانی که فرمانبرند می بینم و آنانی که خلافی کنند کارشان بر من پوشیده نیست . در میدان پیکار به چالاکی میجنگم . از نیروی دستان و پاهایم به خوبی بهره مند هستم . سوار کاری زبده و چالاکم کمانکشی ورزیده هستم . چه به هنگام نبرد پیاده و چه سواره . نیزه گزاری چرب دست هستم . این و هنرهای دیگر را اهورا مزدا بر من بخشود . اهورامزدا یاری ام کرد و نیروهایم را به نیکی هدایت کرد . ای مرد که این را میخوانی . نیک آگاه باش که داریوش چگونه شاهی است . چه هنراها و نیروهایی دارد . این برای تو ناراست نباشد . آنچه را که گفتم عمل کن. در اين كشور ها ، مردي كه وفادار بود ، نيك پاداش دادم و آن كه دشمن بود نيك كيفر دادم ، به خواست اهورامزدا اين كشور ها قانون مرا اجرا كردند . آنچه به آنان گفتم آنگونه كردند . تو كه بعد از من شاه خواهي بود از دروغ سخت بپرهيز . مردي كه خواهد دروغزن بود نيك كيفر ده. اگر چنين مي انديشي بايد كشورم در امان باشد . آنهايي كه پيشتر شاه بودند در آن مدت ، آنچه را كه من در يك سال و اندي به خواست اهورامزدا كردم نكردند . از آن رو اهورامزدا مرا ياري كرد، چون بدكردار نبودم ، دروغزن نبودم ، خطاكار نبودم ، نه من ، نه دودمانم . بر پايه راستي رفتار كردم : نه به ناتوان و نه به توانا بد كردم ، مردي كه با خاندانم همكاري كرد او را نيك پاداش دادم و آنكه زيانكاري كرد ، او را نيك كيفر دادم . تو كه سپس شاه خواهي بود ، مردي كه دروغزن يا خطاكار است او را دوست مباش و او را نيك كيفر ده . تو كه سپس اين نوشته ها را كه من نوشتم ، يا اين نگاره ها را ببيني ، آنها را ويران مكن ، تا جايي كه ممكن است آنها را بپاي ، تا زماني كه تندرست باشي . هر آنكه اهورامزدا را بپرستد ، بخشش وي از آن او خواهد بود ، هم در زندگي و هم پس از مرگ .

اسلاید 27: وصـیت نامه داریوش هخامنش:*اینــــــک که من از دنیا میروم بیست و پنج کشور جزو امپراطوری ایران است و در تمام این کشورها پول ایران رواج دارد و ایرانیان در آن کشورها دارای احترام هستند و مردم کشورها نیز در ایران دارای احترام می باشند.جـــــــانشین من خشایار شاه باید مثل من در حفظ این کشورها بکوشد و راه نگهداری این کشورها این است که در امور داخلی آنها مداخله نکند و مذهب و شعائر آنها را محترم بشمارد.*اکنــــون که من از این دنیا می روم تو دوازده کرور دریک زر در خزانه سلطنتی داری و این زر یکی از ارکان قدرت تو می باشد زیرا قدرت پادشاه فقط به شمشیر نیست بلکه به ثروت نیز هست. البته به خاطر داشته باش که تو باید به این ذخیره بیفزایی نه اینکه از آن بکاهی. من نمی گویم که در مواقع ضروری از آن برداشت نکنی ، زیرا قاعده این زر در خزانه آن است که هنگام ضرورت از آن برداشت کنند امّا در اولین فرصت آنچه برداشتی به خزانه برگردان. مادرت آتوسا بر من حق دارد پس پیوسته وسایل رضایت خاطرش را فراهم کن.

اسلاید 28: *ده ســـــــال است که من مشغول ساخت انبارهای غله در نقاط مختلف کشور هستم و من روش ساخت این انبارها را که با سنگ ساخته میشود و به شکل استوانه است در مصر آموختم و چون انبارها پیوسته تخلیه میشوند حشرات در آن بوجود نمی آیند و غله در این انبارها چند سال می ماند بدون اینکه فاسد شود و تو باید بعد از من به ساختن انبارهای غله ادامه دهی تا اینکه همواره آذوقه دو یا سه سال کشور در انبارها موجود باشد و هر ساله بعد از اینکه غله جدید بدست آمد از غله موجود در انبارها برای تامین کسر خواربار استفاده کن و غله جدید را بعد از اینکه بو جاری شد به انبار منتقل نما و به این ترتیب تو هرگز برای آذوقه در این مملکت دغدغه نخواهی داشت ولو دو یا سه سال پیاپی خشکسالی شود.*هـــــــرگز دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی نگمار و برای آنها همان مزیت دوست بودن با تو کافی است ، چون اگر دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی بگماری و آن به مردم ظلم کنند و استفاده نامشروع نمایند نخواهی توانست آنها را به مجازات برسانی چون با تو دوست هستند و تو ناچاری که رعایت دوست بنمایی.*کــــــانالی که من می خواستم بین شط نیل و دریای سرخ بوجود بیاورم هنوز به اتمام نرسیده و تمام کردن این کانال از نظر بازرگانی و جنگی خیلی اهمیت دارد و تو باید آن کانال را باتمام برسانی و عوارض عبور کشتی ها از آن کانال نباید آنقدر سنگین باشد که ناخدایان کشتی ها ترجیح بدهند که از آن عبور نکنند.

اسلاید 29: *اکنــــون من سپاهی به طرف مصر فرستادم تا اینکه در این قلمرو ایران ، نظم و امنیت برقرار کنند. ولی فرصت نکردم سپاهی به یونان بفرستم و تو باید این کار را به انجام برسانی. با یک ارتش نیرومند به یونان حمله کن و به یونانیان بفهمان که پادشاه ایران قادر است مرتکبین فجایع را تنبیه کند.*توصیـــــــه دیگر من به تو این است که هرگز دروغگو و متملق را به خود راه نده. چون هر دوی آنها آفت سلطنت هستند و بدون ترحم دروغگو را از خود دور نما. هرگز عمال دیوان را بر مردم مسلط نکن و برای اینکه عمال دیوان به مردم مسلط نشوند ، برای مالیات ، قانونی وضع کردم که تماس عمال دیوان را با مردم خیلی کم کرده است و اگر این قانون را حفظ کنی عمال حکومت با مردم زیاد تماس نخواهند داشت.*افســـــــــران و سربازان ارتش را راضی نگهدار و با آنها بدرفتاری نکن. اگر با آنها بد رفتاری کنی آنها نخواهند توانست معامله متقابل کنند. امّا در میدان جنگ تلافی خواهند کرد. ولو به قیمت کشته شدن خودشان باشد و تلافی آنها اینطور خواهد بود که دست روی دست می گذارند و تسلیم می شوند تا اینکه وسیله شکست تو را فراهم نمایند.*امــــــــر آموزش را که من شروع کردم ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند و بنویسند تا اینکه فهم وعقل آنها بیشتر شود و هر قدر که فهم و عقل آنها زیادتر شود ، تو با اطمینان بیشتر می توانی سلطنت کنی. همواره حامی کیش یزدان پرستی باش. امّا هیچ قومی را مجبور نکن که از کیش تو پیروی نماید و پیوسته بخاطر داشته باش که هر کس باید آزاد باشد که از هر کیش که میل دارد پیروی نماید.

اسلاید 30: کتيبه داريوش بزرگ در نقش رستم : به خواست اهورامزدا این است شهرهایی که من جدا از پارس متعلق به ایران کردم . بر آنان حکمرانی کردم . بمن باج دادن . آنچه از طرف من به آنان گفته شد آنرا کردند . قانون من است که آنان را نگه داشت : ماد - خوزستان - پارت - هرات - بلخ - سغد - خوارزم - زرنگ - رخج - ث ت گوش - گندار - هند - سکائیهای هوم نوش - سکائیهای تیز خود - بابل - آشور - عربستان - مصر - ارمنستان - کپد و کیه - سارد - یونان - سکائیهای ماورای دریا - سکودر - یونانیهای سپر روی سر - لیبیها - حبشیها - اهالی مک - کارائیها . **هنر هخامنشی در زمان داریوش بزرگ به منتهی عظمت خود رسید و داریوش شاه تمام هنرهای آسیا را برای شاهنشاهی ایران استفاده نمود . از گاوهای بالدار عظیم الجسته در شوش یا کاخهای هنر خاورمیانه در پرسپولیس یا کاخهای سلطنتی شوش یا سنگ تراشه های بیستون و . . . وی شاهی مقتدر و هنر دوست نامیده شده است که ایران را به سبک شگرفی اداره نمود . مورخین یونانی نوشته اند وی هنری را در پارسه اجرا کرد که دیگر بالاتر از آن ممکن نبود و عالی ترین شکل ممکن را وی پیداه کرد . محقق بزرگ امریکایی پرفسور ویلیام جیمز دورانت : داریوش بزرگ برای آنکه نام خود را برای آیندگان جاودانه بگذارد دست به بنا نهادن کاخهای پرسپولیس زد . هنر و معماری این کاخ عظیم به جرات از معبد کرنک و تمام کلیساهای اروپا و میلان زیبا و باشکوه تر است . پله های باشکوه کاخ در تاریخ بی نظیر است . شاید بتوان گفت که کاخ صد ستون سنگی و کاخ آپادانا زیباترین بناهای تاریخ جهان در عهد قدیم و عهد جدید باشد که به دست آدمیزاد ساخته شد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید