داستان سُرایی:مهارت برجسته مدیران موفق
اسلاید 1: دکتر مهدی شامی زنجانیعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانwww.shamizanjani.comداستان سرایی: مهارت برجسته مدیران موفقبنام خدادومین کنفرانس تخصصی سازمان های دانش بنیان و استراتژی های دانشدی ماه 1390
اسلاید 2: آنچه که در این سمینار ارائه خواهد شد:مقدمه بحثتاریخچه داستان و داستان سراییکاربردهای داستان و داستان سرایی (همراه با موردکاوی های کوتاه)ویژگی های داستان و داستان سراییدومین کنفرانس تخصصی سازمان های دانش بنیان و استراتژی های دانش
اسلاید 3: داستان ها تنها شکلی از تفریحات و سرگرمی نیستند!داستان ها از دیرباز تاکنون به عنوان تکنیکی برای انتقال غنی مفاهیم و ارزش ها به کار رفته اند.
اسلاید 4: داستان ها در تمام ابعاد زندگی ما مشاهده می شوندمثلاً ...
اسلاید 5: داستان هایی که در هر فرهنگ سینه به سینه نقل می شوند و مهمترین وجه تمایز فرهنگ ها با یکدیگر هستند.داستان هایی از موفقیت ها و شکست های افراد مشهور مانند مدیران، سیاسیون، رهبران مذهبی و اجتماعی، هنرمندان، ورزشکاران و افراد خاص (گاهی به صورت اتوبیوگرافی) داستان هایی از موفقیت و شکست سازمان ها
اسلاید 6: تاریخچه داستان و داستان سرایی
اسلاید 7: نقاشیهای بدست آمده از انسانهای غارنشین، نوعی روایت داستان گونه بوده اند.
اسلاید 8: Storytelling was an honored practice in primordial times as we huddled around campfires in little villages and shared stories about the wolves that were attacking the village, or the crops that had failed or the weather that had changed.Storytelling was the only means by which the village could assemble its knowledge and survive. Storytelling was the only means by which the village could assemble its knowledge and survive.
اسلاید 9: داستان در ادبیات نمایشیقصه گویی / نقالی/ شعر غربشرق
اسلاید 10: در ايران باستان افرادي به طور حرفه اي به کار نقل و روايتگري ادبيات مي پرداختند و به ياري حافظه نيرومند و بيان شيواي خود و با استفاده از تصويرسازي زباني و حرکت صورت و دست ها، مخاطبان را مجذوب داستان هاي خود مي کردند.
اسلاید 11: ادبیات فارسی سرشار از داستان هاست
اسلاید 12: یکی از ملوکان خراسان محمود سبکتکین را به خواب چنان دید که جمله وجود او ریخته بود و خاک شده مگر چشمان او که همچنان در چشمخانه همی گردید و نظر می کرد. سایر حکما از تاویل این فرو ماندند مگر درویشی که به جای آورد و گفت: هنوز نگران است که ملکش با دگران است.داستانی از سعدی ...حکايت هاي قديم ما چه آنها که به نظم درآمده اند و چه آنها که به نثر، بيشتر جنبه تعليمي دارند و درپي آموزش مفاهيمي چه اخلاقي و چه عرفاني هستند. ادبیات فارسی سرشار از داستان هاست
اسلاید 13: قرآن، انجیل، و تورات هر کدام حاوی داستان هایی هستند.
اسلاید 14: .در قرآن کریم حدود 208 حکایت و داستان وجود دارد. از 114 سوره قرآن 63 سوره داستان است.
اسلاید 15: Definition of Story & Storytelling . . .
اسلاید 16: داستان ها منابع، مدل ها و سناریوهای مشروحی از گذشته هستند که اقدامات و رفتارهای حال و آینده ما را شکل می دهند (گورمن و گیلسپیه، 2010)تعاریف داستانداستان ها هستند که بود اجتماعی ما را می سازند.سراییداستان سرایی راهی برای کمک به افراد برای نگاه به واقعیات و صورت بندی (فرموله کردن) ایده ها و ایده آل هاست (بنجامین، 2006).داستان سرایی شیوه ای برای تعریف و شکل دهی زیست افراد در ارتباط با فرهنگ، جامعه و سازمانشان می باشد (بنجامین، 2006).
اسلاید 17: Storyteller Organizationسازمان داستان سرا گزارش هایی درباره وقایع و رویدادهای مرتبط با سازمان هستند که در گذشته روی داده و برای سازمان معنای خاصی دارند.سازمانی که در آن، داستان سرایی سهم عمده ای را در فرایند حصول ادراک و ایجاد درک و حس مشترک (Sense-making) میان کارکنان ایفا می نماید.Organizational Storyداستان سازمانی
اسلاید 18: Stories are flight simulators for our brains
اسلاید 19: هر ماه در شرکت Costco جشنی برگزار می شود و از برترین فروشندگان تقدیر می شود. در کنار این مراسم از فروشندگان برتر در خواست می شود تا داستان موفقیت خود را در آن ماه برای سایرین نیز تعریف کنند. از این طریق دیگر فروشندگان نیز راه موفقیت را می آموزند. ”و این خود راهی برای انتقال دانش است“ توجه کنید لزومی ندارد اقدامات مدیریت دانش پیچیده باشند!
اسلاید 20: When you tell a story, people understand what the mission is and they understand how they can realize it.Evelyn Clark
اسلاید 21: این شرکت هر ماه دسامبر مراسمی را برقرار می کند و در آن 6 بیمار و 6 پزشکی را که از محصولات شرکت به طور موفقیت آمیز استفاده کرده اند؛ را دعوت می کند و از آنها می خواهد تا برای کارکنان شرکت داستان موفقیت خود را تعریف کنند. این شرکت در زمینه تولید و توسعه فناوری های پزشکی فعالیت می کند. این امر سبب می شود تا کارکنان انگیزه زیادی برای کار کردن در بخش توسعه به منظور کمک به بیماران به دست آورند. Medtronic Company
اسلاید 22: کاربردهای داستان و داستان سراییاز دیدگاه:
اسلاید 23: سول و ویلسون (2002) اجتماعی سازی نیروهای تازه وارد به سازمانبهبود ارتباطاتتسهیم خردجیمز و مینیس (2004)با مثال فهمانیدن فرهنگ شرکتاصلاح و کنترل رفتارحل مسائل و اخذ تصمیممدیریت تغییربرنامه ریزی استراتژیکبهبود تصویر مدیرانتقال دانشآموزش مدیران آینده
اسلاید 24: انواع داستان سرایی از دیدگاه دنینگ (2005) مدیریت تغییرمعرفی خود (جلب اعتماد)معرفی سازمان (برندینگ)انتقال ارزش هابهبود تعاملات و همکاری هامقابله با شایعاتتسهیم دانشرهبری افراد به سوی آینده
اسلاید 25: Storytelling is an increasingly accepted what to achieve management goals. But leaders need to employ a variety of narrative patterns for different aims. Steve Dening
اسلاید 26: داستان سرایی برای تغییرات سازمانی (مدیریت تغییر)داستان های تخته شیرجه ای (Springboard Stories)توانمندسازی شنوندگان داستان در تصور کردن یک تغییر بزرگ مورد نیاز سازمان و نقش آن ها در تحقق آنمبتنی بر واقعیتی رخ داده در زمان نزدیک (True Story)ذکر دقیق زمان و مکان داستانعدم تمرکز بر جزئیات زائدمعمولا“ دارای پایان خوش (Happy End)مانند داستان موفقیت شرکتی دیگر در حوزه پیاده سازی فناوری نوینی
اسلاید 27: تغییر در بانک جهانی:ژوئن 1995داستان سرایی برای معرفی اهمیت مدیریت دانش (مفهومی ناشناخته)برای جستجوی درمان بیماری مالاریاچیزی نمی یابد!بیان داستان: مراجعه کارمند بهداشت دهکده ای در زامبیا به سایت مرکز کنترل بیماریدر حالی که ما این دانش را داریم!یک لحظه این وضعیت را تصور کنید؟!حال بیندیشید در این اوضاع ما چه سازمانی باید بشویم ؟
اسلاید 28: نگاه جیمز و مینیس (2004) به کاربرد مدیریت تغییری داستان سراییتغییر فرایندی احساسی (Emotional) برای کارکنان است.این اعتقاد وجود دارد که تغییر بیش از آنکه پدیده ای High-tech باشد، High-touch است.این امر مدیران را به هراس می اندازد. فهم (Intellect) و احساس (Emotion) دو جزء مهم در تغییر. احساس می تواند فهم و دیدگاه را تحت تاثیر قرار داده و حتی آن را تغییر دهد!
اسلاید 29: معرفی خود (جلب اعتماد) برای رهبری افراد، آن ها باید به شما اعتماد کنند و شناخت کلید اعتماد است. چه کسی هستید؟ از کجا آمده اید؟ به چه می اندیشید؟ چرا اینگونه فکر می کنید؟تمرکز داستان را بر نقاط عطف زندگی خود حفظ کنید.زمینه (Context) و احساس را فراموش نکنید.معمولا شوخ طبعی بخشی برای موفقیت این داستان ها لازم است.زیاد از خود تعریف نکنید!داستان نوجوانی جک ولش و جمله جالب توجه مادرش “If you don’t know how to lose, you’ll never know how to win.”
اسلاید 30: معرفی و جلب اعتماد به سازمان (برندینگ) داستان سرایی برای جلب اعتماد مشتریان کاربرد آن در طراحی تبلیغات استفاده از مشتریان برای ذکر داستان هایی در خصوص شرکت داستان باید واقعی باشد. اهمیت داستان سرایی دیجیتالی در این بخش
اسلاید 31: همکاران سیستم داستان موفقیت دانشگاه بیرجندنام سازمان: دانشگاه بیرجندرئیس دانشگاه: دکتر محمدرضا میریمعاون اداری و مالی: دکتر غلامرضا زمانیتعداد کارکنان و هیاًت علمی: 740 نفرراهکار مورد استفاده: اتوماسیون اداری تحت وب
اسلاید 32: همکاران سیستم نیاز به استقرار سیستم اتوماسیون اداریچالشهای انتخاب سیستم مناسبمزایای پیادهسازی سیستم اتوماسیون اداریخدمات پشتیبانی همکاران سیستم بیرجند
اسلاید 33: استفاده در صنعت توریسمداستان هایی که در تبلیغات استفاده می شود.داستان های مربوط به مقاومت ملت ها در برابر تجاوزات بیگانه: جنگ ایران و عراق، جنگ ویتنام و ....داستان نیروگاه هسته ای فوکوشیما (باقی ماندن برخی از کارکنان نیروگاه برای مهار تشعشعات)معرفی کشور/ملت
اسلاید 34: داستانی در مورد تبلیغات برندخطوط هوایی North Western مثالی خوب از یکپارچه سازی داستان های شرکت خود درباره محصولات و مشتریان است.خطوط هوایی North Western شرکتی است که خود را وقف یک زندگی با کیفیت کرده است زندگی توام با لبخند و سرگرمی، قدم زدن در هر کشوری که میخواهید چرا که ما امکان آن را برای شما به وجود آورده ایم پروازهایی ارزان با اعتماد به مقصدهای محبوب شما.
اسلاید 35: انتقال ارزش هایکی از بهترین شیوه ها برای نهادینه کردن ارزش ها در سازمان رهبرانداستان کربلا به عنوان مانیفست شیعهبهره گیری شعر و داستان برای انتقال مفاهیم روایتگر باید ترجیحا“ این اصول را در رفتار خود متجلی سازد.داستان ها در این بخش لزوما واقعی نیستند.
اسلاید 36: بهبود تعاملات و همکاری ها برای باز کردن یخ ارتباطاتنقش داستان ها در ایجاد تیم های با عمکرد بالا و انجمن های موفقاستفاده از داستان برای هدف گذاری برای تیم ها
اسلاید 37: تسهیم دانش We value stories because they are like reports of research projects, only easier to understand, remember, and use.برای حفظ سرمایه های فکری سازمانبیشتر متمرکز بر مسئله تا یک قهرمانتمرکز کافی بر داستان های شکست و چالش های آندر این داستان ها تشریح کافی موضوع (Explanation) حیاتی است.زمینه مهم است.
اسلاید 38: مقابله با شایعات گاهی تکذیب مستقیم و یا بی تفاوتی در برابر شایعه/ طعنه جواب نمی دهد.استفاده از داستانی برای بیان فاصله میان شایعه و واقعیتپرکاربرد در دنیای سیاست و کارزارهای تبلیغاتی
اسلاید 39: رقابت انتخاباتی جرج بوش پدر و بیل کلینتون
اسلاید 40: در خط تولید لپ تاپ شرکت IBM واقع در بریتانیا داستانی رواج پیدا کرده بود که مدیران خط نه تنها کاری انجام نمی دهند بلکه حقوق بیشتری نیز می گیرند. پس دلیل حضور آنها در کارخانه چیست؟اما داستانی که در پی آن رخ داد عبارت بود از ...چون اگر تو پیچ ها را درست سفت نکنی از کارت اخراج خواهی شد اما اگر من درست سفت نکنم 3000 نفر از شغلشان اخراج خواهند شد.
اسلاید 41: رهبری افراد به سوی آینده (تسهیم چشم انداز) بیان چشم انداز در قالب داستان هاکمک به افراد برای طی مسیر از نقطه موجود تا وضع مطلوبسختی این امر به دلیل عدم آگاهی کامل از آیندهکاربرد داستان سرایی در ابلاغ و تشریح استراتژی ها
اسلاید 42: Storytelling is fundamental to the human search for meaning.Mary Catherine Batesonpresident of the Institute for Intercultural Studies in New York
اسلاید 43: ویژگی های داستان و داستان سرایی
اسلاید 44: ونده و حقیریان (2010) معتقدند ماندگاری داستان در ذهن افراد بسیار بیشتر از حقایق و دانش های بیان شده در قالب های دیگر است.آن ها همچنین معتقدند زمانی داستان موثر است که مجموعه ای از مفاهیم، اعتقادات و ارزش ها را تسهیم کرده و تعاملی اجتماعی را به وجود آورد.آرمسترانگ (2006) معتقد است مفید بودن داستان ها به ظرفیت آن ها برای کمک به شنونده در جهت رسیدن به جمع بندی خویش است بیش از آنکه پاسخ نهایی را به شنونده ارائه کند.وی همچنین معتقد است قدرت داستان سرایی به اثر (Effect) و بینش (Insight) آن است.
اسلاید 45: آرمسترانگ ارزش داستان ها را به توانمندسازی آنها (Empowering) می داند؛ زیرا به کارکنان انعطاف بیشتری می دهند تا تفسیر و درک خودشان را از واقعیت شکل دهند.جیولیانو (2000) معتقد است داستان سازمانی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:ساده (Plain)واضح (Obvious)مجمل (Tight)
اسلاید 46: شروع داستان باید توجه مخاطبان را جلب کرده و سر آن ها را از روی لپ تاپ ها و موبایل ها بلند کند (هریس و بارنز، 2006).هدفتان از گفتن این داستان شفاف باشد (سول و ویلسون، 2002).به زبان ساده و قابل فهم صحبت شود (سول و ویلسون، 2002).زبان محاوره ای بهتر از زبان رسمی برای داستان سرایی است (جیولیانو، 2000).از اسمی افراد آشنا در داستان خود استفاده شود (جیولیانو، 2000).نحوه درک شدن پیام داستانتان پایش گردد (سول و ویلسون، 2002).
اسلاید 47: عنوان درست و جذابی را برای جلب توجه مخاطب انتخاب شود (جیولیانو، 2000).چند موضوع را در داستان خود با هم ترکیب نگردد (جیولیانو، 2000).
اسلاید 48: دومین کنفرانس تخصصی سازمان های دانش بنیان و استراتژی های دانشبا سپاس از بذل توجه شماwww.shamizanjani.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.