dars-azad-farsi9

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس آزاد فارسی نهم”

درس آزاد فارسی نهم

اسلاید 1: درس آزاد|علیرضا بهرام زاده|نهم 2 برای بار چندم عزم کربلا کرده بود!هر چند وقت یکبار دلش برای خاک کربلا که هنوز بوی تازه ی شهدا را میدهد٬تنگ میشود و حالا دوباره در راه آن قدم برمیدارد.» خستگی امانش نمیدهد و به قول امروزی ها شیطونه بهش میگه : یه چند ساعت بگیر بخواب!اما از آن گذشته شوق دیدن گنبد پر از عشق و زرق و برق امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به او فرصت استراحت نمیدهد.» کمی گذشته است و او با سیدی آشنا شده است.تا قبل از آشنایی با او آرام و قرار نداشت اما همین که به چهره او نگاه میکند آرامش خاصی سرتاسر روحش را فرا میگیرد.ساعت ها گذشته و در این زمان آنها حسابی با هم آشنا شدند؛او متوجه شد که سید فرد بسیار عالمی است و با توجه به صمیمیتی که بین آنها شکل گرفته او میخواهد از فرصت استفاده کند و سوال هایش را از او بپرسد.» سوال هایش را یکی پس از دیگری میپرسد و سید با دانایی تمام به تک تک آنها پاسخ میدهد به طوری که او انگشت به دهان به سید نگاه میکند.و حالا نوبت به سوال اصلی رسیده؛سوالی که سالهاست ذهنش را درگیر کرده است.او از سید عالم میپرسد:آیا در زمان غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان(عج)وجود دارد؟و در همین هنگام تازیانه از دست او می افتد.سید با توازنی غیر قابل وصف تازیانه را به او میدهد و میگوید: چطور ممکن نیست وقتی دستان او در دستان توست؟ناگهان چشمانش سیاهی میرود؛فراموش میکند که دقیقا کجاست و به کجا میرود و بعد به زمین می افتد و چند ساعت بعد به هوش می آید و هرکاری میکند که دوباره به آن زمان برگردد.»آری!ابومنصور جمال الدین حسن بن یوسف بن مطهر حلی،معروف به علامه حلی جزء محدود افرادی است که لیاقت دیدار با امام عصر(عج)را داشته است و مطمئنا این آرزوی هرکسی است که نه تنها سعادت یاری کردن امام را بلکه سعادت و لیاقت دیدار با امام زمان را داشته باشد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست که هنوز برای هیچکس دیر نیست؛پس بهتر است تا دیر نشده است دست به کار شویم!»

اسلاید 2: خودارزیابی.چرا علامه با وجود خستگی بسیارش به راهش ادامه می داد؟.چرا علامه آن سوال را از امام زمان(عج)پرسید؟چرا امام زمان علامه حلی را برای ملاقات انتخاب کرده بود؟نکته زبانیقالب شعر به شکل شعر گفته می‌شود که بر دو نوع است: شکل ظاهری و شکل درونی (یا شکل ذهنی). شکل ظاهری که شامل وزن یا بی‌وزنی، تساوی مصرع‌ها و یا کوتاهی و بلندی آنها، قافیه‌ها - در صورتی که قافیه‌ای وجود داشته باشد- و صداها و حرکات ظاهری کلمه می‌شود.مثنوی :شعری است بر یک وزن با بیت های مصرع ، که هر بیت قافیه ای جداگانه دارد . و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( مزدوج یا دوتایی) نامیده اند . شعری که در آن هر بیت قافیه هایی مستقل و جدا از ابیات دیگر داشته باشد مثنوی ،یا دوگانی نام دارد.مثنوی به سبب امکان نوکردن قافیه در هر بیت برای سرودن منظومه های بلند مناسب تراست. مثنوی از قدیمترین قالبهای شعر فارسی و مخصوص زبان فارسی است و در همه ادوار از آن استفاده می شده است .غزل :ابیات غزل بین 5 تا 10 ییت دارد و دو مصراع اولین بیت و مصراع دوم بقیه ابیات هم قافیه اند.شعری است بر یک وزن ویک قافیه به طوری که مصراع اول بیت نخست ، با همه ی مصراع های دوم ابیات دیگر هم قافیه باشد .تذکر : نحوه ی تکرار قافیه در غزل همانند قصیده است .

اسلاید 3: قصیده : شعری است که مصراع اول و مصراعهای زوج آن با هم هم قافیه است و تعداد ابیات آن از پانزده بیت بیشتر است (تا هفتاد و هشتاد بیت) دوبیتی: قالب شعری است که از دو بیت با قافیه هایی در مصراعهای اول ،دوم و چهارم درست شده است. رباعی : رباعی از کلمه ی رباع به معنی چهارتایی گرفته شده است. رباعی شعری است چهار مصراعی که بر وزن لاحول و لاقوة الابالله سروده می شود. سه مصراع اول رباعی تقریباً مقدمه ای برای منظور شاعر هستند و حرف اصلی در مصراع چهارم گفته می شود. قالبی ویژه­ ی شعرهای ایرانی است که چهار مصراع دارد و معمولا مصراع سوم آن قافیه ندارد. محتوای رباعی­ها بیشتر عارفانه، عاشقانه یا فلسفی است. خیام بزرگ­ترین رباعی سرای جهان است. ترجیع بند : غزل­ هایی است هم وزن با قافیه ­های متفاوت که بیت یکسان مُصرَّعی آن­ها را به هم می­پیوندند. به هر غزل یک «خانه» یا «رشته» و به بیت تکراری میان آن­ها «ترجیع» یا «برگردان» می­گویند. قالب ترجیع بند ویژه­ی شعر فارسی است. درون مایه ­های ترجیع بند عشق، مدح و عرفان است. مُسَمَّط : شعری است که از رشته ­های گوناگون پدید می­آید. قافیه­ ی رشته­ ها متفاوت است و در هر رشته همه­ ی مصراع­ ها به جز مصراع آخر هم قافیه­اند. به هر بخش رشته می­گویند و به مصراع آخر هر رشته، بند گویند. در ضمن تمام بندها با هم هم قافیه می­باشند.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید