صفحه 1:
فراگیری تکنولوژی در ایران : درس هائى از خاور دور عبداله صوفى دانشگاه ویسکانسین, پلاتویل ‎SOOFI@UWPLATT.EDU‏

صفحه 2:
© شرايط اقتصادى ايران #دكركونى ساختارى در ايران بعد از انقلاب #نقش دولت در هم آهنگی اقتصادی #سیاست صنعتی كُره #سیاست علم و فناوری ایران #جمع بندی و نتیجه گیری

صفحه 3:
شرایط اقتصادی امروز ایران * رشد اقتصادی نازل .حتی منفی "ترح بيكارى بالا * تورم قيمت ها * كم ارزش بودن يول على *؟ كسرى بودجه دولتى * نرخ بهره بالا

صفحه 4:
شرایط اقتصادی ایران گبتگاه های انحصاری زیان ور دولتی که رایانه از دولت در یافت میکنند #عقب ماندگی فناوری گفساد مالی. رانتخواری #بى عدالتى در توزیع درآمدها * منفى بودن تراز بازركانى بين المللى بدون در آمد ارزى فروش نفت

صفحه 5:
مشکلات ناشی از دگرگونی ساختاری اجتماعی-اقتصادی در ایران بعد از پیروزی انقلاب و عدم مدیریت مرکزی, مقتدر اقتصادی است. دگرگونی ساختاری عبارت از تغیرات پایه ای در موسسات و فناوری درالین سریف موه بمعنی هیک سلسله از حقوق و سهناتی است که در زندگی اقتصادی مردم افر گذار است» Structural transformation Institution

صفحه 6:
aa ae ‏ضع‎ ‎Seapets ts eas ss‏ اس ار شاه ناشی ار واسته نام ری ولد کنندگان در استفاده از ابزار تولیدی و پراکندگی مالکیت ابزار تولیدی باشد. ‏دگرگونی ‎oa‏ بطور مدام در همه کشور های جهانی حتی در شرایط عادی توسعه آنها صورت میگیرد. ‎oases, Ea Sale yas pw cert ess‏ دکرکونی ساشتاری ‏در اران است. ‎ ‎

صفحه 7:
#دگرگونی ساختاری در کشور های صنعتی ناشی از نوآوری کالا و یا نوآوری فرایند تولید است گر گونی ساختاری در لزان نی از کمیر ساصبان ستانع بود. (ساان صنایع رژیم ستم شاهی در تبعید قرار گرفتن و دولت وافراد دیگری در ایران تا ای ی * حق مالکیت خصوصی در مواردی به چالش کشیده شد. قوانین و مقررات جدید بوجود آمد و بعضی از قوانین دوره سلطنت پهلوی ملغی گردید

صفحه 8:
گساومان هی سساسی ‎oy at‏ گروابط قدرت تعریف مجدد گردید #سرمایه در سطح وسیع در شروع و جریان انقلابی از کشور خارج گردید

صفحه 9:
‎poe‏ یاقا دگرگونی ساختاری معمولی ناشیی از نوآوری که شومپتر آنرا «مصرف مخرب» نامید ۰ صاحبان ابزار تولیدی بی اطلاع از شرایط نوین حاکم بوده و دارای بینش لازم برای هم آهنگ کردن فعالیت اقتصادی وابسطه بهم خود نيستند. ‎ ‎ ‏وین مضل در سرلط رشد ضاه ها افتسای ای تام دراماع در جریان انقلاب باعث سردر گمی هر چه بیشتر صاحبان صنایع و مدیران باه هازمی شود ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
در این شرابط که سک و بردید در تصمیم گیری های افتصادی شدت مییابد احتیاج به یک مرکزیت تصمیم گیری برای همگون کردن فعالیت های اقتصادی هر چه بیشترمحسوس ميشود. #در چنین شرایطی دولت بعنوان تنها قدرت مرکزی که توان بازی کردن نقش مدیر اقتصادی برای همگون کردن فعالیت های اقتصادی و دست آوری نتایج مطلوب را دارا می باشد می تواند وارد میدان شود.

صفحه 11:
گهم آهنگی اقتصادی عبارت است از تنظیم فعالیت های اقتصادی مطلوب. ؟ هم آهنکی پدیده ایست که ما خواهان انجام ّن در فعل و انفعال مان با دیگران هستیم.

صفحه 12:
نقش دولت در هم آهنگی اقتصادی #دولت دارای سه نقش در هم آهنگ کردن اقتصادی میباشد . نقش سرمایه گذار: دولت مجموعه ای از فعالیت ها آینده را میتواند در اختیار بنگاه های خصوصی قرار میدهد. ۲ نقش مجری :ایجاد موسسات و ارگانهلئی که بتوانند اهداف در رهنمود های عملیاتی را اجراء نمایند. ۳ قش ناظم :دملت میبایست کشمکش های ناشی از فعالیت های اقتصادی را مدیریت کند.

صفحه 13:
#تجربه کشور های زیر نشان میدهد که که دولت میتواند نقش مدیریت اقتصادى را خوب بازى كنك ‎.١‏ کشور ‎Gl‏ خاور دور(ژاپن. کره جنوبی. چین) و جزیره تایوان ‏۲ کشور های اروپائی (اسکاندیناوی و فرانسه) ‏#نكته:لازم است كه ذكر شود كه تمامى کشور های فوق صنعتی میباشند هر جند كشور هاى زاين و فرانسه از ركود اقتصادى دراز مدت رنج ميبرند ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
نظریه نقش اقتصادی دولت برای «هم آهنگی کارا#» معتقد است که دولت باید 9 .مقررات و روش عمل عقلائی:::« ارائه دهد بر خلاف این نظریه مکتب «نیو کلاسیکال» انتخاب عقلائی*:*: را شرط لازم © برای توزیع مطلوب منابع اقتصادی میداند مجموعه مقررات عقلائی عبارت است از تشکیلات و قرار داد های نوبنی که باعت 6 .میشوند که عامل اقتصادی بتواند از عهده شرایط نو بر آید * Efficient coordination ** Rational rules and regulations + Rational choice

صفحه 15:
روند توسعه بنگاه های فراملی #بنگاه های بزرگ صنعتی در آلمان و آمریکا در دهه های ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ ودر ژاپن در سه دهه اول قرن بیستم بوجود آمدند. *اين بنكاه ها توانائى مختص شرکت ها و صنایع را در امور تولید. توزیع و بازار یابی ونو آوری در الا و فرایند تولید رابا سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و بلاخره هنر مدیریت را با همگون کردن بخش های مختلف بنگاه با آزمون و اشتباه آموختند. گفرایند بدست آوری این توانی ها را توسعه فناوری صنعتی یا آموزش فناوری

صفحه 16:
بنگاه های دولتی و خصوصی در بسیاری از کشور ‎cle‏ دنیای سوم هیچگاه نتوانستند ‎٩‏ ‏تواناتی فناوری را بطور کامل بدست آورند :توانای فناوری دارای سه بعد است © توانائی تولیدی: مهارت های لازم برای تبدیل داده ها به ستانده ها .۱ توانائی انجام پروژه ها: توانائی های لازم برای گشترش ظرفیت تولید ۲۰ توانائی های نوآوری: مهرات های لازم برای طراحی کالا و يا سیستم تولیدی نوین .۳

صفحه 17:
* مشکلات بنگاه ها کشور های دیر رسیده عبارتند از ) نداشتن مهارت در فناوری های پیچیده برای تولیدات ۲ طولانی بودن دوران و مخارج سنگین آموزش فرآینده های تولید ۰ بازار یابی و توزیع کالا ۲ عدم انگیزه برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بخاطر در دست داشتن بازار و رضایت از سود حاصل از تولید و فروش کالاها با فناوری موجود

صفحه 18:
گفتمان تولید کنندگان کوچک چینی #«گر در توسعه و تحقیق سرمایه گذاری نکیم منتظر مرگ میمانیم و اگر در توسعه و تحقیق سرمایه گذاری کنیم به پیشواز مرگ میرویم.»

صفحه 19:
نقش دولت در آموزش فناوری با توجه به شرایط نا مطلوب برای آموزش فناوری در کشور های در حال توسعه نقش دولت در این آموزش تعیین كنده است. #نگاهی اجمللی به تجربیات کشور های کره و چین در همگون کردن فعالیت های بنگاه ها برای آموزش فناوری میتواند برای برنامه ریزان فناوری در ایران آموزنده باشد.

صفحه 20:
تفاوت نواوری و آموزش فناوری #بايد توجه داشت كه فعاليت های همآهنگ کردن دولتی با سرمایه گذاری بنگاه ها رهبر* صنعتی برای نوآوری متفاوت است. مطلبق تحقیقات نویسندگان فصل های مختلف در کتاب (علم و نوآوری در ایران ۰ صوفی و قاضی نوری. ۲۰۱۳ ) بغیر از چند مورد فناوری ها نوین .سرمایه گذاری های دولت های ایران در علم و صنعت برای آموزش فناوری#* بوده است. + Leader firm ** Technological learning

صفحه 21:
بند و بار) و برنامه ریزی حداقل دخالت در بازار لین نظریه تکیه بر انگیزه شخصی دارد یلی امیدوار است که بر لین اساس بهبودی جمعی حاصل شود. برنامه ریزی اقتصادی مرکزی (نظام سوسیالیستی) در این نظام دولت مللک تقریباً تمامی ابزار تولیدی بجز ابزار های تولید متعلق به شرکت های تعاونی می باشد.

صفحه 22:
در چنین نقشی دیلت علاوه بر مدیریت اقتصادی بعنوان سرمایه دار اصلی بخش بزرگی از اقتصاد را بطور مستقیم صاحب بوده و مدیریت بنگاه های دولتی را بعهده دارد.

صفحه 23:
یاستی که صنایع و بنگاه های خاصی را برای رسیدن به نتلیج مورد نظر دولت که تصور میشود برای کل اقتصاد مفید است هدف قرار میدهد. بعضی از دولت ها از سیاست صنعتی برای ایفای نقش خود در فرایند مقابله با دگرگونی ساختاری اقتصاد استفاده مینمایند. » تایوان» فرانسه. سوئد. فنلاند» نوروژ

صفحه 24:
#مديريت اختلافات ناشی از عملکرد بازار #تعديل نتايجى كه از عمل کرد بازار بدست می آید ارائه رهنمود به بخش خصوصی (کنترل و راهنمائی بازار)

صفحه 25:
نمونه هائی از این سیاست ها حمایت مالکیت خصوصی قانون گذاری و اجرای قوانین ددر حمایت از محيط زيست دریافت تعرفه گمرکی برای حمایت از تولیدات داخلی کمک به بنگاه های خصوصی برای گذار از ورشکستگی وضع قانون و اجرای آن علیه انحصارات وضع قانون در حمایت از مصرف کننده

صفحه 26:
> a ar" jac eee ‎decile‏ های تعدیل نتایج بازار ‏#نقش دوم دولت تعدیل نتایج عملکرد بازار است سیاست های مالی و پولی دولت میتواند نتایج عملکرد بازار را تعدیل نماید. ‏مخارج مولتی و مالیات ها دارای اثر بار توزیع در آمد ها میباشته و سیاست نا درست باعت تشدید نتایچ نا مطلوب بازار خواخت شند. ‎ ‎

صفحه 27:
در جوامعی که دولت مکانیزم لازم را برای مدیریت اختلافات ناشی از د بازار بر پا نمیکند سرمایه گذاری در کار های تولیدی کم میشود و سرمایه هابه سوداگری در بازار های طلا و ارز خارجی کشیده ميشوند.

صفحه 28:
#هدف اصلی دملت بعنوان کارگشا ,کنترل و .راهتملتی بازار برای صنعتی شدن در زمان کوتاه و بدست آوری توانائی فناوری می باشد.

صفحه 29:
#ممالکی که سیاست صنعتی را دنبال کرده لند یعنی ژاپن. تایوان ۰ فرانسه دولت با شکست از جنگ بیرون آمده و یا در مورد گره جنوبی » چین و تایوان با خطر حمله خارجی مواجه بودند. همه لین دولت ها بجمع بندی رسیده بودند که صنعتی شدن شرط اول دفاع در مقابل حمله نظامی خارجی است. ديدكاه نخبه كان در لين كشور ها و جزيره تايوان بر لين بود كه بدست آوری توانمندی فناورى شرط لازم توليد كالا ها با ارزش افزوده براى مصرف داخلى و صادرات ضرورى ‎oa os‏

صفحه 30:
برنامه ریزی ۵ ساله اقتصادی دخالت ندادن کارگران در تصمیم گیری ها در سیاست صنعتی مشاوره نزدیک و مکرر با صاحبان صنایع بزرگ بیه مدیران بنگاه های بزرک در صورت عدول آنها از سیاست های اتخاذ شده استفاده از قدرت فوق الاده اقتصادی دولت ناشی از بنگاه های دولتی, بلنک های دولتی و کنترل منابع استراتژیک نظیر نفت . فولاد. فلزات غیر آهنی

صفحه 31:
#نفوذ غیر مستقیم دولت در انجمن های صنایع مختلف و اتحادیه های کارگری ‎OS Le‏ در مدیریت بنگاه های خصوصی. لین سیاست در سطح وسیع در گره پیاده می 2 ‏#بلنک های دولتی موظف به پرداخت اعتبار با بهره یارلنه ای به بنگاه مورد حملیت دولت بودنند. ‏#عفو مالیات برای سرمایه گذاری در طرح ها انتخاب شده دولتی ‎ ‎

صفحه 32:
#تعدیل قیمت های تعین شده بازار از طرف دولت برای حمایت از صنایع نوزاد #شركت هاى نوزاد فقط تا ۸ سال مورد حمایت دولت قرار می گرفتند. *ایجاد شرایط دشوار برای مصرف خصوصی در كره بانک ها دستور داشتند که اعتبار برای خرید اتوموبیل در اختیار متقاضیان گذاشته نشود.

صفحه 33:
©د, اينجا مفید است که سودار سري هی وملتی مصرف خصوسی و سرمایه گذاری سه کشور را با هم مقایسه نمائیم.

صفحه 34:
Total Consumption and goss investment as prcertages of the Real GDP epi core 5532010 ww wi 3 ‏د ضكر‎ so) so aw aD a Peni Tatts ipat sas upc tlt erg

صفحه 35:
مقایسه مصرف و سرمایه گذاری در ایران و چین ۱ 8 Consumption and investrent as percentages of money GDP ‏تسه‎ ۳9

صفحه 36:
۱ as percentages ofthe Real GOP Consumption and investments percentage of money GDP ‏سس اه لو‎ 128-200 0 ‎lpwtsasipemeitp tp ors‏ لاد ام ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
برای موفقیت سیاست صنعتی داشتن شرایط زیر الزامی است: ۰ بروکراسی سیاست صنعتی با کیفیت بالا ۲ مکانزیم کنترل برای توزیع منابع ۲ وجود موسسه فی مابینی که بروکراسی مجری سیاست را با بنگاه های مورد نظر مربوط می کند.

صفحه 38:
#در این بخش سیاست صنعتی ره جنوبی را بطور دقیق مورد مطالعه قرار میدهم: ۱ مشخصات بروکراسی مجری موثر با کیفیت بالا افراد آگاه با اطلاعات عمومی بعوض کارشناسان اقتصادی بلید در تشکیلات رهبری سیاست اقتصادی قرار گیرند. در گره و ژاپن بیشتر مسئولین وکیل دادگستری بودنند و در تایوان بیشتر مهندس

صفحه 39:
تشکیلات باید مستقل از جریانات سیاسی باشد. در جریان پیاده کردن سیاست ها بیوروکراسی مجری با تد یران بنگا ه های دولتی و خصوصی را وارد فعالیت های اقتصادی نوینی بد مورد علاقه آنها ست و نه در حیطه دانش آنها. * این بمعنی آن است که سیاست صنعتی طرفدارانی بغیر از مجریان آن ندارد.

صفحه 40:
#بنا بر اين . بيوروكراسى بايد اختیارات و قدرت آنرا داشته باشد که بتولند برنامه های فرای منافع بخش خصوصی را اجرا کند. حمایت از صنایع نوزاد بدون نظام مديريت و تاديب منجربه رلنت خوارى احتكارى و بى ا

صفحه 41:
بیوروکراسی لایق #تجربه کشور های خاور دور نشان میدهد که بیوروکراسی لایق شرط لازم موفقیت سیاست صنعت باشد. ياست صنعتی می با #سیاست های تجارت بین المللی و صنعتی در حوزه اختیارات وزارتخانه ها و ادارات دولتی مختلف است. در غیاب یک بیورو کراسی مقتدر که در دیدگاه عموم از حقانیت بر خور دار است موفقیت سیاست امکان پذیر نیست.

صفحه 42:
#انجمن برنامه ریزی اقتصادی در گره مطلبق قانون اختیار داشت که نظرات وزارتخلنه ها و ادارات دولتی را در آمور سیاست صنعتی رد کند.

صفحه 43:
تبون ما ملاسان مر ‎I St‏ > صنعتی در کره © سیاست صنعتی در گره در سطح بنگاه ها و سطح کلان اقتصادی این شیوه ها عبارتند از: . کنترل قاطع واردات ماشین آلات صنعتی با توجه به حمایت از صنعت ماشین آلات سازی داخلی ۴ بلاک هایه وارهکنندگان ماشین آلات صنعتی که قصد ورد کردن ماشین آلتی که در کره ساخته ميشد داشتند وام پرداخت نمی کردند. ۳ یارانه مساوی ‎٩۰‏ در صد قیمت ماشینآلات ساخت داخل بخریداران آن تعلق می گرفت

صفحه 44:
تبون ما ملاسان مر ‎I St‏ > صنعتی در کره توسعه فناوری و سرمایه گذاری مستقیم تحت کنترل مستقیم دولت بود. در کره جنوبی دولت از سرمایه گذاری های مستقیم خارجی جلوگیری میکرد. واردات فناوری دقیقاً تحت کنترل دولت بود شرکت ها تشویق میشدند که شبکه جهلنی با شرکت های خارجی برای بدست آوری فناوری تشکیل دهند.

صفحه 45:
دستورعمل به بنگاه های خصوصی برای تولید کالا های جدید. برای مثال سازمان مجری به شرکت «هوندایی» دستور داد که وارد صنعت کشتیرانی شود. در صورتی که بنگاه خصوصی دستور سازمان مجری را نمی پذیرفت یک بنگاه دولتی موظف به اجرای آن وظیفه ميشد. تحت تاثير قرار دادن عملیرد بنگاه هلی عصوصی با در اختیار گذاشتن متلیم مالی بلنى ‎ale‏ مولتی در اختیار بنگاه هلی دولتی بعوشی در اختیار قرار دادن اعتیارات بد سرکت های خسوصي.

صفحه 46:
کنترل قیمت ها یا ایجاد سقفی برای قیمت ها الزام دریافت مجوز از سازمان مجری برای تغییر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات. محدودیت ورود به صنایع تحت حمایت و جریمه . حتی زندانی کردن متخلفین محدودیت افزلیش تولیدی کارخانه جات تحت حمایت و جریمه. حتی زندانی کردن محدودیت انتخاب فناوری برای تمامی صنایع بزرگ تعین تعداد بنگاه ها در صنایع مهم از طریق ادغام شرکت ها ممانعت افراد به مسافرت های خارجی . این محدودیت در سال ۱۹۸۰ ملغی شد.

صفحه 47:
جلوگیری از خرید اتوموبیل از طریق دریافت مالیات زیاد و جلوگیری از پرداخت وام برای خرید اتوموبیل تشویق تبانی بین شرکت ها ی «امیدوار کننده» برای سرمایه گذاری در توسعه و تحقیق. کنترل سرمایه گذاری مستقیم و محدودیت سرمایه گذاری مستقیم در بعضی از ‎lis‏ بغیر از چند مورد غیر قانونی کردن مالکیت اکثریت خارجی در خارج از محدوده های تجارت آزاد

صفحه 48:
۲ ارائه اعتبار و ارز یارانه ای و حمایت از بنگاه های منتخب در رقابت خارجی» و ت ورود شرکت های رغیب در صنعت در ازای مدیریت خورد دولت برای انتخاب فناوری» شیوه تولید. افزایش ظرفیت تولید و تعین قیمت کالاء

صفحه 49:
توسعه صنعتی در چین شرلیط آموزش فناوری و انباشت سرمایه با پیروزی انقلاب در ماه اکتبر ۱۹۴۹ در چین پوجود آمد و اولین برنامه ۵ ساله اقتصادی آن کشور (۱9۵۲-۱۹۵۷) در سال ۱۹۵۲ ‎ee‏ بدليل كمبود مواد غذلئی, کالاهای مصرفی و سرمایه ای در سال های اول بعد از انقلاب در چین معضل اصلی برنامه ریزان اقتصادی در آن کشور توزیع منلبع بطور مطلوب بین سه بخش کشاورزی, صنایع سبک و صنایع سنگین بود.

صفحه 50:
#با توجه به کمبود و احتیاج مبرم به مواد غذائی برای ۴۵۰ ملیون چینی و درآمد ملی ناچیزلن کشور برنامه ریزان اقتصادی. پس انداز مکفی را از تولید ملی را برای سرمایه کدی در تام کون سکن میا #با توجه به رفتار خصمانه کشور های غربی علیه چین ۰ چینی ها به اتحاد جماهیر شوروی سابق و سایر کشور های سوسیالیستی اروپای مرکزی برای کمک به سرمایه گذاری و صنعتی شدن چین رجوع کردند.

صفحه 51:
طی ۵ سال برنامه اقتصادی اول در چین ۱۶۶ طرح بزرگ یکمک اتحاد جماهیر شوروی سابق در چین پیاده شد که پایه و اساس توسعه صنعتی را در آن کشور فراهم کرد. #پایه گذاری صنایع سنگین در چین با ساختن کارخانه جات «آهن و فولاد آشن»» «معدن ذغال سنگ فوشین». «ماشین آلات سنگین تای پون» و «ماشین آلات پارچه بافی تای پون» صورت گرفت.

صفحه 52:
رشد بالای تولیدات صنعتی در چین نتیجه برنامه ریزی اقتصادی و مهار کامل بازار در دوران ۵ ساله برنامه اول در جين با که : نانع سیک ۱۲۹ در صد و محصولات لیدات صنعتی سنگین ۲۵.۵ در صد. کشاورزی ۴۸۵ در صد رشد کرد

صفحه 53:
#علاوه بر رشد بالای انباشت سرمایه و صنعتی شدن در چین در دو دهه بعد از انقلاب برنامه ریزی اقتصادی در آن کشور مشکلات زير را به همراه داشت: ۱. توزیع نامطلوب منابع برای مصرف و سرمایه گذاری ۲ عدم توازن بودجه دولتی ۳ تولید زیاد کالاهائی که باندازه کافی بین مصرف کنندگان محبوبیت نداشت

صفحه 54:
تولید ناکافی کالا های پر مصرف هدر دادن سرمایه توزیع نا مطلوب منلبع بر اساس تصمیم های اقتصادی دولت بعوض تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل اقتصادی تولید کالا ها با کیفیت پا تین هدر دادن نیروی کار انسانی کاهش خدمات

صفحه 55:
#سه دلیل مهم باعث شکست اقتصاد های تمام دولتی در چین و سایر کشور های سوسیالیستی جهان گردید: ۱. مخارج بالای بدست آوردن اطلاعات قيعت ها تعين شده در بازار أطلاعات رایگان در اختبار تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار میدهند. فقدان بازار باعث میشود که این اطلاعات پخش نشود.

صفحه 56:
۳ فقدان نوآورى درون زا عدم رقلبت كه ناشى از جلوكيرى دولت در آزمون قرار كرفتن شركت هاى دولتى در فرايند تكاملى انتخاب طبيعى* ميباشد فناورى و نوآورى در سيستم هاى برنامه ريزى مركزى شده بصورت درون زا تغيير نميكنند. ۲ عدم رابطه دو جانبه نظام برنامه ریزی رابطه دو جانبه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد نمی کند. “Evolutionary natural selection

صفحه 57:
«طی بیست سال گذشته ۰ شرکت های دولتی بظرفیت تولید خود افزودهاند. که تولیدات را افزلیش دهند. اما این بنگاه ها سمی ناچیزی در جهت یپشرفت فناوری, افزایش تنوع ‎cus,‏ کالا ها داشته لند و در ات مهمی در کیقیت فناوری آنها بوجود نیامده است.» ‏هبررسی ماشین آلات کارخانجات در سال های آخر دهه ۱۹۷۰ و اولیل دهه ۱۹۸۰ نشان ‏میدهد که ...۳۵ در صد آنها بسیار کهنه و بدون بهره وری بوده وبزحمت توان تولید کالا هائی با معیار هائی که قرار بود تولید کنند دارا می باشند.» ‎‘Ma Hong Chinese Economists on Economic Reforms-Collected Works of Ma Hong, London: Routledge, 2014 ‎ ‎

صفحه 58:
بر آورد شده بود که فاصله زمانی میانگین توانائی فناوری بنگاه های دولتی جين با © شرکت های شبیه بین المللی » بین ۲۰ الی ۳۰۰ سال در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود همینطور برآورد شده بود که در اواسط دهه ۹۰ فقط ۱۰ الی ۱۵ در صد بنگاه های © دولتی چینی از فناوری که شرکت های خارجی در ۱۰ سال پیش استفاد میکردنند بهره .مند بودند 1 Enterprises Reform : From Mars tothe market, London: Routledge, 2010, p.107)

صفحه 59:
رفرم های اقتصادی در چین در چنین شرایطی رهبران حزب کومونیست چین در سومین پلونیوم حزب در دسامبر ۸ رقرم های اقتصادی ,که فقط در محدوده اراثه مدیریت از مرگز به مدیران خود ینگاه ها ی دولتی قرار داشت» دنبال نمود رفرم های اقتصادی بدون تغییر مالکیت از دمات شروع گردید و فقط از سال ۱۹۸۴ رفرم ‎٩‏ ‏جنگاه های دولتی بزرگ به شهر ها کشیده شد

صفحه 60:
#با توجه به مشکلات عدیده برنامه ریزی اقتصادی مرکزی, مدیران اقتصادی چین در پیروی از موفقیت های سیاست صنعتی ژلپن بر اساس الگوی ژاپنی. سیاست صنعتی برای چین در سال ۱۹۸۹ اتشاذ کردند. ما بخاطر کشمکش های اداری و وزارتخلنه ها در چین در برنامه های سیاست صنعتی تاخیر در پیاده کردن سیاست تا اواسطامتال ۲۰۰۰ طول کشد.

صفحه 61:
اهداف سیاست صنعتی چین #سیاست صنعتی چین دو هدف داشت ۱ مدرنیزه کردن و تغییرات ساختاری صنایع موجودکه عبارت بودنند از ماشین آلات» کشتی سازی. خودرو, آهن و فولاد. فلزات غیر آهنی» مسالح ساختمان, پیترو شیمی؛ صنایع سبک و پارچه بافی. ۲ ایجاد و توسعه صنایع با فناوری بالا نظیر حفاظت انریی و محیط زیست. فناوری اطلاعات نوین, انرئٍی اتمی و تجدید شدنی, مواد جدید . بیو تکنولوژی و ماشین آلات با فناوری های پیشرفته

صفحه 62:
سرمایه گذاری خارجی و دسترسی به فناوری پیشرفته #در سالهای اولیه رفرم هاى اقتصادى. برنامه ریزان اقتصادی در چین با راهبرد تکیه به سرمایه گذاری مستقيم خارجی فسذ دافتنه که از آن سرمایه گذاران فناوری بامورند. در عمل با وارد کردن قطعات با فناوری پیشرفته. کالا ها با نیروی کار ارزان در چین بدون دسترسی به فناوری پیشرفته که در از صادرات بسنده می کردند . تولید و صادر میگردید و تولید کنندگان تولیدات خود مصرف میکردنند به منفعت نا

صفحه 63:
یکی از محققین فناوری در چین در رابطه با واردات قطعات برای تولید تلوزیون در جين «برای سالیان درازه کشور های غربی صدور فناوری پیشرفته به چین را بلوکه کرده و سطح فناوری (سمای کانداکتر) که مجاز به صدور به چین بودند دو نسل کهنه تر از سمای کانداکتر پیشرفته در سطح جهانی بودند.» ‎(Wang, C. (2013). Upgrading China's Information and Communication Technology Industry. Singapore:‏ ‎World Scientific.)‏

صفحه 64:
هم آهنگی راهبردی دولت-بنگاه ‎args LO‏ باین شرایط . دولت مرکزی چین در اوایل دهه ۱۹۹۰تعدادی از بنگاه های بزرگ را که در مدیریت مستقیم خود داشت برای اجرای اهداف زیر انتخاب نمود: ‎1b ole!)‏ لیدی ‎ECONOMIES OF SCALE cols‏ ‎ ‎= ‎ ‎ECONOMIES OF SCOPE js axsls <sudsS Lal, ‏ایجاد‎ .۲ ‏۲ تخصص در تولید ۴ ایجاد هم آهنكى بين بنكاه ها ‎ ‎

صفحه 65:
# تا آخر دهه ۱۹۹۰ تعداد بتگاه های انتخاب شده در صنایع زیر به ۱۲۰ عدد رسید. صنایع منتخب و تعداد گروه های در هر صنعت. Industry Number of Groups ‘Metallurgy Energy 11 ‘Chemical 7 ‘Automobile: 6 ‘Machinery 14 Electronics 10 Pharmaceutical 5 ‘Construction. 3 Foreign Trade 8

صفحه 66:
سرمایه گذاری دولت در ایجاد مراکز توسعه و تحقیق و پارک های صنعتی عفو شرکت های با فناوری پیشرفته از پرداخت مالیا بازگرداندن مالیات ارزش افزوده به شرکت های نوآور عفو افراد مخترع از پرداخت مالیات بر درآمد ایجاد منابع مالی برای شرکت های کوچک و متوسط ادغام شرکت های موجود پرداخت تسهیلات بانکی از طریق بانک های دولتی

صفحه 67:
بارلئه تضمین بانکی از طرف شرکت های دولتی و دولت های محلی به شرکت های estes * ارائه قرض یارانه مشروط به سرمایه گذاری شرکت در طرح تعیین شده دولت © تشویق تولید کنندکان خارجی در چین برای خرید قطعات شاخته شده چینی خرید شرکت های خارجی * استخدام دانشمندان. مهندسین و سایر متخصصین خارجی * اجاه شرکت های مدیریت اموال دولتی ‎ *‏ خرید کالاهای تولید داخلی با فناوری با لا از طرف دولت ‎

صفحه 68:
سازمان مجری سیاست صنعتی درچین وزارت علم و فناوری(۱) مجری سیاست های علمی و فناوری که بوسیله کمیته علم. صنعت» آموزش و سلامت(۲) کنگره ملی مردم اتخاذ می شود می باشد. #امابا تمليز دادن بین سیاست علم و فناوری با سیاست صنعتی لازم است بیان شود که یون ملی توسعه و رفرم (۳)مسئولیت پياده کردن سیاست صنعتی در می باشد. جين را دارا (1) Ministry of Science and Technology (MOST) (2)The Committee on Science, Technology, Education and Health (3) The National Development and Reform Commission (NDRC)

صفحه 69:
* پیروزی انقلاب اسلامی تحول اساسی در ساختار علم و فناوری در ایران بوجود آورد: طی ۳۰ سال گذشته ایران از کشوری که فقط به واردات ماشین آلات بسنده میکرد و تولیدات صنعتی آن متحصر به سرهم كردن قطعات وارداتی بود به کشوری که در جاده آموزش فناوری قرار گرفته و خواهان تبدیل خود به کشوری با نوآوری های چشم گیردر فناوری های نوین میباشد تبدیل گردید.

صفحه 70:
© طى سى سال اخیر سیاست های آموزش فناوری در کشور عبارتند از ۰ ایجاد پارک های صنعتی ۲ اموسسات حمایت از بنگاه های نو زاد0136 ۲0175۲[ ایجاد منابع مالی برای حمایت از بتگاه ها برنامه ریزی ملی برای توسعه فناوری پیشرفته 0 ایجاد مراکز دانشگاهی-تجاری ایجاد سازمانهای حامی توسعه و تحقیق ایجاد شورای نانو تکنالجی ۸ ارائه کلاسهای درسی برای مدیریت فناوری اطلاعات و سیاست علم و فناوری ایجاد مراکز توسعه فناوری در صنعت نظامی کشور

صفحه 71:
© عمل کرد کشور ها برای توسعه اقتصادی که همان گذار از دارا بودن سرمایه کالاهای اولیه به در دست داشتن سرمایه دانش بنیان است چه از طریق بازار و چه با برنامه ریزی مرکزی لقتصاد موفق نبوده ‏ © برلين اساس راه سومی که مخلوطی از بازار و برنامه ریزی یعنی سیاست صنعتی میباشد لازم است. & تجربیات کشور های کره جنوبی و چین نشان میدهد که میتوان صنایع عقب افتاده كشورى را ظرف جد دهه بمقامی رساند که بتواند با فناوری پیشرفته شرکت های چند ملیتی جهان رقابت کند.

صفحه 72:
© ایران در مراحل اولیه آموزش فناوری قرار دارد. هر چند دست آورد های بزرگی در فرا گیری علم و دانش در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است ولی حلقه اصلى كه علم رابه ثروت تبديل ميكند در ايران شناسائی نشده است. * بنظر میرسد عامل اصلی پیشرفت های اقتصادی در کشورها نقش دولت میباشد.متاسفانه. در كل نظام جمهوری اسلامی نه دولت و نه هیچ مرکزیت مقتدراقتصادی دیگری وجود نداشته که خواست و توان شور بازی عترل و هدایت بازر را داشته باشد و نقش لساسی را در رشد و توسعه اقتصادی

صفحه 73:
*برای ایجاد اقتصاد دلنش بنیان لازم است که حلقه گم شده تبدیل علم رابه ثروت که همان سیاست صنعتی یعنی راهکار همآهنگی دولت-بنگاه میباشد استفاده کرد. #سازمان مجری لین سیاست صنعتی بلید تشکیلات مرکزی مقتدر با اختیارات فرای وزارتخانه ها و ادارات دولتی و مقاوم علیه فشارهای سیاسی باشد.

51,000 تومان