صفحه 1:
صفحه 2:
منطق ترازوی انديشه
صفحه 3:
“ابن سينا
علم منطق علم ترازوست و علم
های دیگر»علم سود وديان» وهر
دانشى كه به ترازو سنمیمه
ll ب اناه باه
نیست از آموفتن علم منطق
صفحه 4:
پیش از آشنایی با علم منطق به این سوالات
:ياس دهيد
رن
6 ~~
صفحه 5:
خداوند را
یتوان با چشم دیدابه نظر ۵
| وی دچار چه اشتباهی
صفحه 6:
فردی لعا 00 کنم مریض a وچون من پرخوری
نمیکنم مریض نخواهم شد)اشکال استدلال ویر چیست؟
صفحه 7:
صفحه 8:
آيا نتيجه are در عبارد ۳ است؟(آقای م.
ee دراگن دا a: متهم به اختلاس انست.زیرا ات
؟ همه افراد منم به اختلاس را دیاین دادكالإحاكمه کردند)
ی os
به اختلاس نمیشوند. ۵
سس
صفحه 9:
علمب که در یی جلوگیری از خصطای انديشه
است.منطقر نام دارد.عنطلق دانان کوشیده اند
پایر رسی انواع خطا های ذهن ودسته بندی
آنها.راه جلوگیری از انهارانشان دهندانها قواعدی
را که باید رعایت کنیم تا دچار خطای فکریر نشویم
۰مشخص کرده اند
صفحه 10:
میداد استادى که ه گرد شود شيوه هاى موفقيت در
می داده او قرر گذاشت که حق الزحمة خود را
ولین دادگاهی که شاگردش در آن شرکت خواهد
CY کند. استاد پس از چند جلسه تدریسء شاگرد خود را
.به داد گاه پرد و از وی شکایت کرد که حق الزحمةٌ وی را نمی دهد
استاد مدعی بود که دادگاه یا حق زا به جانب وی می دهد که در
این صورت شاگرد موظف است Ly gM Go بيردازد: يا آنكه
خواهد دا کم در ۱ اين
اس قراردادی که میا آنها وجود
دارد؛ چون,شاگرد در اولین داد گاهی که در
آناشزرکت کرده پیروز شده است» موظف است تا حق الزحمةٌ او رایپردازد! بتابرا
نتیجهداد گاه هرچه باشد. شاگرد با
حق الزحمة
داق را فواراً پردازد
اين داستاك تمونه اى از
استاد چه اشکالی دارد؟
یک منالطه است. به نظر شما استدلال
صفحه 11:
شاگرد گفت: «تيجة داد گاه هرچه باشد. من نباید حق
الزحمة استادم را پرداحت کنم؛
زیرا پا دادگاه مرا تبرئه و حکم می کند که نباید پولی
بپردازم یا مرا محکوم خواهد کرد که
در این
صورت براساس قراردادی که|میان ما وجود دارد.
در دادگاه پیروز نشده ام
نباید پولی بپردازم؛ بنابراین نتبجة داد گاه هرچه باشده من
آنباید پولی بپردازم
آيا می:توانید اشکال استدلال شاگرد را مشخص کنید؟
صفحه 12:
a
مغالملا!
ترس نم ۱9
۷" ی
ایا رو
رم پتواند با آذ
ae بت زیچ رز
od? @ بیان مب لي ليم يز ٠ درعان آنا
قوانین حاکموبر ذهن. روش های جلوگیری از
مغالملات را بیان می کنند.البته تأکید منعلقا بر
آموزش شیوه درست اندیشیدن است تا از اینا
ملریقر قادر به
تشخیصس خملاهای ذهن که بیشمارند باشیم
صفحه 13:
ذهن انیبان به صورت صبيعي,بر اساس قواعدی
اندیشد. متلق دانان این قواع درا
کشف کرد هاند و به صورت علم منطق در اختیار ما
قرار داد هاند. گرچة ذهن انسان به ملور
صلییعی منطقی رفتا[ مب کند وبدون دانسٌن زا مهایر
این قواعد, آنها را در زندگی خود به کار
م يبرد؛ اما ذهن همواره در معرض لغزش قرار دارد.و
معمولا در استدلا لهای پیچیده یا"
تعریف دقیق اصمللاحات خاصن. دچار اشتباه می شود.
به همین دلیل با به کارگیری علم 3
"قنصق که به دسته بل و توضیع قواعد دنر می
پردازد. سریع تر و دقیق تر می توان عوامل
+لغزش و خصای ذهن را تشخیص داد
صفحه 14:
سمهنين بايد توجه داشت كه منطقر
علمى كاربردى است كه تبحر در آن به
تمرین وممارست نیاز دارد
صفحه 15:
6ه ©
آموختن منصلق مامونتن دوچرخه سواریر
است كه بايد به صورت سنوی اج 9
اندن دستوراا های نظری. فرد را تبدیل بو
دوچرخه ماهر نمی کند
صفحه 16:
صفحه 17:
خود بدان نیازمندیم؛ زیرا می خوا
تصمیم گیری کنیم. ما هر روزه مطا
مى کنیم؛برای متقاعد کردن آنان د
در تعلیم و تعلم دچار خطا
کلاهیرداران را نخوریم
صفحه 18:
بغ كوش دهنة. معهوا مختلت
در بسيارىئرراز عفاوين 9 هطالب خود اسقدلال هايى
موردتظرشان عمج ی کنند: آعلب آگه ای تجاری نیز نوعی
بتدلال هستندکه خواهند مخاطب را به این نتیجه برسانند که
گردن صحیع, اموری نیستئد که تنها در معیط تحصیلی. با آنها سر و كار
داشته باشيم. اين امور بخشی از سخنان روزانه ما را تشکیل می دهند
صفحه 19:
oe
oa
, 2 fc 7
= 2
7 =
LS Y Se =
صفحه 20:
استادی منصلق را به شاگردان خود 5
انا خواست تا به بازار
شهر بروند وببینند که مردم تا چه اندازه با منطق آشنا هستند و آیا از آنا
استفاده می کنند؟ شاگردان پس از بازگشت گفتند: هیچ کس در بازار منطقر
نمی دانست. زیرا کسی حتی یک اصصللاح منطقی نیز در بازار به کار نمی برد
!استاد كفت: يس منطق را به خوبی نیاموخته اید
وی بار دیگر مباحث منطقی را به آنها تعلیم داد و مجدداً درخواست خود را
تکرار کرد.اين بار شاگردان پس از بازگشت که تمامی مردم به طور
ملبیعی منصلق مب دانند وییش و کم از آن استفاده می کنند؛ اما از
امطلاحات آن بى اطلاع اند. استاد گفت: اکنون منطقر را به خوبی آموخته اید
شما نیز اكر در يايان سال تحصیلی احساس كرديد كه تنها د 2
جديد حفظ كرده ايد و موارد كاربرد آنها در زندكى خود را نيافته ايد.
.منصلق را به درستی نیاموخته اید
صفحه 21:
صفحه 22:
منصلق یکی از قدیمی ترین علوم است که
امروزه در جدیدترین فناور یها به کار
گرفته می شود. در یونان قوانین منطقر
نخستین بار توسط ارسطو. در سده
چهارم پیش ازمیلاد مسیع گردآوری شد که
امروزه به منطق ارسصلوی مشمور است.
پس از وی آثارفیلسوفان رواقی ۱ باعث
توسعه این دانش شد. با ورود این علم ay
جهان اسلام. go gun Liaw ys در
توسعه آن داشت. منطق از ابتدا همواره
یکی از ابزارهای ویزة فلسفه بوده است :
چنان که بخش مهم از مطالعات فلسفی
در شاخه هایی همچون فلسفه تحلیلی.
فلسفه زبان. قلسفه ریاضی و فلسفم
منطق به مباحث منطقى
.اختصاص دارند
صفحه 23:
۰ ومروزه 8 5 منطلقاً و 7 از پیش بیکدیکر .9
۳ نزژ3یک شده اند ومنظق ریافگ یکی از شاخه هی مهم رشت 1
easly ۰ بو قارف زرد همدنین #نملتر درفنلو رگ هائى anton و
برد وظيي 'يافته (1 ا رهاقّرمنِطقی؛ نا رن
GH: از مهندشي 1 is A
۰ مصِيوعى كرد peutic ie, ete uel ila:
کاریرگ cyt دارند
صفحه 24:
صفحه 25:
هی
0 آیا میدانید تاقدیس چیست؟
j 3 080
آیا میدانید سی مرغ و سیمرع چه تفاوتی باهم دارند؟
©
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
٠ 4 52 9
:دانش,بشری به دوحيطه suis ميشود
تصور:مانند دیکمااز بخة لتق انمازامیم. 1 لك
انند آند رلیزجا لاتم وا عینةا شتزی ان_طشتریا ابتبام تن
سایر لمور. ایحا ریمهتنها همانم| بم ز بآوبیم
تصديقبجمااة تازدرروز لکسیژزتولید میکننط .2
(متلشائملقاميهد سد زاويه مساوونحا رد/هعاتنطور كعم
یبینیددر ت-صدیقاتعکمو gw” in
راب يزو سبنعیدهیمپ از كر يكني
¢ © 2
صفحه 29:
صفحه 30:
اگر کسب/تاکنونمیوه داراب را ندید باشد و
بیرسد كم ١ دا رابى] چیست: age ياسخكى به ویر
می دهیم؟
HiDoctor ir
صفحه 31:
أكر كبلق تصورق] از بلیت آلکترونیک ی اتوبوس]
نداشته پانشند. چکوله تک نوانیم آن زابه وعا
معرفی کنیم؟
صفحه 32:
اكر به شما كه شنا بلد نيستيد بگویند: «اگر شنا بلد
نباشيد. وارد شدن به قسمت يرعمق, استخر خطرناك
است ». جه نتيجه اى مى كيريد
صفحه 33:
صفحه 34:
alc: منملق] به دو بخش اصلی تقسیم شده
تعیفکه درتنر وشمسعیحت_ عیفق رحزییان 1
میشود میم ماک مکمیکندتااز ت ویفلشتبام ی رهیز
کنیم
لستدلا له ه د رتزرمشص حي ع لستدلا له رحزييان 2
ميشود و بهم ما كمكميكند تااز لستدلاإلاشتياه
بپرهیزیم
صفحه 35:
if
صفحه 36:
يايان
