صفحه 1:
درس چهارم :پیوند
جاویدان
صفحه 2:
بوری امام صادی ارشاگردان دور تقمی نی ان فران رای esse
که هتگام غذا خوردن شه یکی ار حاضران گفت در روز قیامت بر اساس ail
.ی زیر از ما بابت غدایی که نزد فرزند پیامبر خوردیم بازخواست می شود
= SE sn
و ]| بو سوعع ح تب a] at
= ب در آن زور ای یت از با سل الوه
أيه ى 8 سوره
صفحه 3:
:امام صادق در جوابش فرمود
خداوند کریم تر و شأانش بالاتر از آن است که طعامی به بنده ۰
اش بدهد
و آن را برایش حلال و گوارا سازد آ نگاه از آن بازخواست ۰
نماید؛
بلکه منظور از نعیم در این آیه» نعست محمد و آل محمد است ۰
كد به يليما ena داشته است. .در روز قیامت دربارة نعمت ٠
ولایت
ما اهل بيت از شما سؤال خواهد شد ٠
صفحه 4:
نقش های مختلف اهل بيت
1 tee
پاسدارانقرآن2
تربینمفشر .-3
راهنمایمردم-4
پاسخگوییبه سوالاتفینی5
تربینمعلمانلینده-6
صفحه 5:
نقش هدایتی در تفسیر آیات
هميشه درتفاسیر آیات قرآن کریم ابهام و گمان هایی وجود دارد که با *
معانى آن ها مرتبط نيست . وامام و يا اهل بيت وظيفه روشن كردن و
شد فو معانيو تفاسير بوده اند
صفحه 6:
پاسخگویی به سولات دینی و راهنمایی
هميشه سولات و مشکلات متعددی در ذهن بشریت وجود داشته که برای *
داشتن زندگی بهتر و آخرت بهتر برای آنها ایجاد میشده که امامان بهترین
پاسخگو به سوالات آنها بوده والگویی نیکو برای افرادی که خواهان =
1 ی در دنیا و آخرت هستند باشند
صفحه 7:
صفحه 8:
امام علی در اين بارم مي فرماید:
من از کودکی با رسول خدا بودم و او هر روز, دری از علم به رویم
فى كن د و اخلاق د آدات انك | ران شکارم ساخت وتو
اذ سه ار ا كم
هيج آيه اى بر ييامبر نازل نم يشد, مكر اينكه آن را براى من قرائت *
EE می کرد. او می خواند و من با خط خودم آن را می نوشتم و سپس * =
تفسیر وتاویل 1 آن آیه را به من می آموخت و از خداوند درخواست ۰
.م يكرد كه قدرت فهم و حفظ آن را به من عطا کند *
پس هرچه از علال, حرام: امر, نهی و اتفاقات گذشته و آینده که *
خداوند بهاو آموخته بوده همه را به من آموخت و من آنها را حفظ
کردم و با دعای پیامبر حتی یک حرف از آن را هم فراموزش نکردم 2 ۰
صفحه 9:
پیامبر حتی امامان بعد امام علی را نیز از آموزه های قرآن بهزه مند می ساخت ودر این
:باره آمام علی می فرمایند
؛روزی رسول خدا به من قرمود: ای علی, آنچه برایت می گویم *
.بنویس *
گفتم: ای رسول خدا, آیا بیم آن را دارید که سخنان شما را
فراموش کنم؟ ٠
فرمود: نه, بیم فراموشی بر تو ندارم؛ زیرا خدا خواسته است که *
تو را حافظ احکام و معارف دین قرار دهد, اما اینها تنها برای تو ۶
.نیست؛ بلکه برای امامان بعد از تو نیز هست, برای آنها بنویس *
ul. گاه رسول خدا به پسرم حسن اشاره کرد و فرمود: اولین اينها +
حسن است. سپس نگاهی به حسین کرد و فرمود: دومین آنها حسین . *
.است و بقیه از فرزندان حسین هستند *
صفحه 10:
. دو جيز كران بها در دنيا از نظر بيامبر
ای مردم, من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها را در میان شما *
باقی می گذارم. تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد؛ ۰ =
یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم. اين دو هرگز از هم *
جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمة کوثر به من ملحق ۰
شوند. پس خوب مراقب باشید که بعد از من با اين دو چگونه رفتار ۰
صفحه 11:
صفحه 12:
شاگردان امام صادق
امام صادق علیهالسلام در سال های آخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان, با استفاده از ۰
درگیری بنی امیه و بنی عباس و مشغولیت آنان به مسایل خود که موجب تخفیف خفقان شده بودء
نهضت علمی و مذهبی خود را گسترش داده و عملا مدینه را حوزه درسی قرار دادند که در آن
«هزاران پژوهنده مشتاق, در رشته های گوناگون از محضر آن امام بهره می گرفتند
شهرت علمی امام در بلاد اسلامی آن چنان چشمگیر و زبانزد خاص و عام بود که از نقاط بسیار *
دور شرزمین های اسلامی برای کسب فیض بة مدیته و حوزه درس او می آمدند و از دربای بی
کران علوم الهی او بهره می بردند. حتی بسیاری از متفکران غیرمسلمان نیز برای مذاکره علمی
با امام به خدمتش می رسیدند و حضرت به میزان سطح درک و علمشان پاسخ می گفتند.[1]
محدثان, نام راویان موثق آن امام را گرد آورده اند که شمار آنان, با وجود اختلاف در آرا و گفتار به *
چهارهزار تن می رسد. تنها ابن عقده زیدی در کتاب رجال خود چهار هزار راوی برای آن حضرت
برشمرده و کتابهای آنان را یاد کرده است تا چه رسد به دیگران و تنها یکی از راویان آن حضرت
.به نام ابان بن تغلب سی هزار حدیث از آن امام نقل کرده است
صفحه 13:
کتاب نهج البلاغه ی امام علی
کتاب تهج البلاغه ی امام علی در حال حاضر به عنوان بعضی ار کتب مهم *
درسی در دانشگاه های معتبر دنیا به عنوانه شیوه ی درست حکومت به
دانشجویان این حوزه تدریس می گردد
صفحه 14:
