صفحه 1:
صفحه 2:
جامعترین و اصلیترین هدف زندگی انسان, نزدیکی و تقرب به خداست.
ار RCE > فقط با گم برداشتن بهسوی اهدف |نقرب به خدا ميسر مى شود
شتاخت سرمایها: توانییهاو آستمتادهای او
و جگونگی به کارگیری این سرمایهها
اولین گام برای حرکت انسان در مسیر
تقرب به خدآوند یعنی
شناخت موانع حرکت انسان
شناخت انسان است
و نحوة مقابله يا اجتناب از اين مواتع
صفحه 3:
خداوند متعال چه جایگاهی پرای انسان در نظام هستی قائل است؟
1 ِ ۱ آخداوند متعال انسان را گرامی داشته
خداوند "بای افستان آفریده أينها نشان مى دهد 2
آنجه در آسمانها و زمین است ۱ و یرای انسان در نظام هستی
oll sy بهرهمندی از آنها را در وجود او قرار داده | fl gly lS شده
عقل
FEN enc eee eta Ome Ctnaaiye toc | اختبار
اسرشت خدا آثننا
مایههای انسان 0 ۳ ean
ده و هود اگرایش به خیر و نیکی| و بیزاری ازبدی و زشتی
در مسير رشد و كمال خود حركت كند
Sal gly انسان يتواند وجدان
و به هدف خلقت يعنى تقرب به خدا دست يابد راهنمايان الهى
خداوند سرمايههابى در اختيار انسان قرار داده
صفحه 4:
af cle ag ly عقل sll)
بیندیشیم
مسیر درست زندگی را از راههای غلط تشخیص دهیم ۱
از عقل
پروردگار 7"
تاپاآن |
" * حقایق را دريابيم
از جهل و نادانی دور شویم.
ما را از خوشیهای زودگذر منع مى كند
دابا | هنگامی که مردم را به نماز فرامیخوانید
5 آنها < انديشه نکردن عدههدرك حقايق ثمرات نماز#ه مسخره کردن وبه بازی گر
Si eee
| آن را به مسحره و بازی می 5 ۳
ey a! J هستند كه تعقل تمىكنتد
]گوس شنوا دادم بهره مندی از دوسرمایه (پیامبران/عقل)
as
الهن lies ل زهايي از دورغ
صفحه 5:
۲- اختیار
انسان را صاحب اراده و اختیار آفرید
خداوند . ۱ . .
و مستول سرنوشت خویش قرار داد ۱
راه رستگاری را انتخابااکند
سپس راه رستگاری و راه شقاوت را به انسان نشان داد ##©نا با استفاده از سرماية عقل
[مقاوت دوری و از اکند
إِناقَدَينا التَبِيلَ sl) شاكرًا و اقا کفوزا
ما راه را به او نشان داديم يا سباسكزار خواهد بود ويا ناسباس
نشان دادن راه خداوند: ما را صاحب اراده و اختیار و انسانها
رستگاری = آفرید اری اسی
و راه شقاوت ومسئول سرنوشت دربرابر دعوت انبیاء بیانگر
(هدایت انبیا) خویش قرار داد
انتخاب راه رستگاری ودوری از
شقاوت بااستفاده از عقل
صفحه 6:
۳ سرت خداآئنا
آسرنستانسانرا با خود آشنا کرد از این رو در خود مینگرد | را مىيابد
خداوتمم 8 رس ling
إو كرايش به خود را در وجود انسان قرار داد إويابه تماشماى جهان satis | و محبتش را در دل احساس میکند
= ۱ ولى باز كه به خود باز مى كرديم
| دورى مااز خدا
«هیچچیزی را مشاهده نکردم: گاهی غفلتها سیب میشود 4
alata و فراموشی ob خدا خدا را در کنار خود میباييم
مكر اينكه خدا را بعد از آن
ره مر
; وو سس زو سرامن رمن الث ون سب لاس از وک دودم
وبا آن دیدم» / ad
abe 7
Lh 3 ۳ 3 نون كف تك او wo عن و عن رم
صفحه 7:
]_كرابش به خير و نيكى و بيزارى ازبدى و زشتى
اول -دوسوكند خدا(سوكند به):1- نفس 2-خودش
و تفس و ما شواها سوگند به نفس و آن که سامانش بخشید (سامان دهنده نفس)
دوم -الهام فجور وتقوا به انسان
فألهتها فجورها و تقواها آنگاه بدكارىها و تقوايش را به او الهام كرد
| خير و نيكى و كرايش به آن
خداوند. شناخت | ١ رآ در وجود انسان|قرار داد تا سح
واز گناه و زشتی بپرهیزد
به خیرو نیکی روآورد
بدی و زشتی و بیزاری از آن
از اينرو
هآتسانها | فضائلی| چون صداقت عزت نفس و عدالت را دوست دارالة
از دورویی؛ حقارت نفس, ریا و ظلم بیزارند
صفحه 8:
وجدان «نفس لوامه» وجدان: در مقابل گنه وزشتی واکنش نشان دهد
۲ . خود را سرزنش و ملامت کند
gh که ه گنه لوده شد
ریش انسان به نیکیه و congas میشود که | Sa
«نفسلوامه»نامیده
قرآن كريم: عامل درونى اين حالت را ايعنى نفس سرزنشكر
ل و به آن سوگند خورده
وجدان: با محکمهاش, ما را از راحتطلبی باز میدارد
Tal UI AUG Bays
و سو كند به نفس ملام ت كنئده
صفحه 9:
۶-راهنمایانالهی
راه سعادت را به ما نشان دهند
خداوند. پامبران و پیشوایان پاک و دلسوزی را همره با تاب راهنما برای ما فرستد نا
ودر معودة راوحق بدا كرك گت
صفحه 10:
اگر کسی سرمایهای اندک داشته بائند 4 بهکاری کوچک روی میآورد
هرجه سرماية اين خص بیشتر شود؛ 6 هدفهای بزرگتری را میتواند مدنظر قرار دهد و بهکارهای ارزشمندتری روآورد
| انسان سرمایههای عظیم و ارزشمندی همچون عقل؛ وجدان, راهنمیان الهی و ... دارد حبوانات و گیاهان از آن برخوردار نیستند
انسان بيش از حيوانات سرمايه و استعداد دارد © قطعاً هدف و مسیر انسان نیز اید متفاوت از آنها باشد
سل مها نمى توآنيم بهكارى كه در حد و آندازة حيوآنات است؛ قانع شويم ودر همان سطح بمانيم.
انسان با -
| هدف ما باید به وسعت سرمایههایمان باشد.
حیوانات ae :
اگر هدف از خلقت ما خوردن. خواییدن و شهوترانی در این دنیای جند روزه بو به سرمیههای عقل و وجدان و یمبران نارداشتی
[جون نه عقل دارند كه مانع آنان باشد
bee ale 55 aL oe حون 3 ie
9 #63 حبرانات از ما خوشترزندگی می و نه وجداني كد كام و بيك نان را سرزنش كن
صفحه 11:
موانع رسیدن به هدف ۱-«نفس اماره؛ ١ شيطان
زا به سانشان رادهه
| سقوط وكناء ودورمانسن] از هدف
50 |
™ Le
بعنى فرماندهنده به بدىها
اخدآوند به ما یادآوری میکند که به كناه دعوت مى كند
املی درونی» انسانها را برای رسیدن به لذتهای زودگذر دنیایی
0 از پیروی از عقل و وجدان بازمیدارد
۱- «نفس tal [در درون انسان طفیان میکند
انسانرا به گناه فرامیخواند
«دئممنترین دشمن توء كك همان نفسی است که در درون توست»
صفحه 12:
| خود را برترازآدمیان میپندارد
أ فان آم رأ غزيب دهد
انا او سوكند ياد كردها
- شيطان إواذ رسيدن به بهشت باز دارد
خداوند از عاملی بیرونی خبر میدهد که م
کار او وسوسه کردن و فریب دادن است و جز این, راه نفوذ دیگری در ما ندارد
اجازة وسوسه مى دهي
این خود ما هتم که شيطان a
یا راه فریب را بر او میبندیم
صفحه 13:
نقش شیطان
درگمراهی انسان
شیطان
در روز قيامت
كه فرصتى برای توبهباقی نمانده
«خداوند به شما وعد حق داد؛
اما من به ثسما وعدداى دادم و خلاف آن عمل كردم .
(اقرارشيطان- خداوعده دهنده حق است ووعده خودش را دروغ معرفى
ميكند)
كارشيطان - وسوسه ودادن وعده هاى دروغين )
البته من بر شسما تسلطى نداشتم!
فقط شما را ه گاه دعوت کردم
به اهل جهنم La Si بیانگر اختیار انسان/وسوسه گری شیطان ودعوت او اختیار انسان را ازبین
نمی برد
این خودتان بودید که دعوت مرا پذیرفتید
(نتيجه وجود قدرناختیار)
آمروز خود را سرزنش كنيد نه مرا
نه من مى توائم به شما كمكى کنم
و نه شما میتوانید مرا نجات دهيد»
نقش متقابل شیطان و انسان درآخرت:عدم کمک شیطان به انسان /ناتوانی انسان
درنجات شیطان)
صفحه 14:
در میان شما عداوت و کیه ایجاد کند
آتارزشراب. وقذارر ا#قاکینه و دشمنی میان مردم وغفلت
-, شیطان میخواهد
old sold dye
وا را از اد خد و نع با درد
valent Ly | هر کاری را که [گناهکاران] میکردند. در نظرشان زینت داد.
زیبااتشان دادن گناه نه ونیا
اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده
۳ کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برای انهاء پشت به حق کردند. شيطان ا زيبا نشان دادن كناه/سركرم كردن به
رزوهای طولانی
هدایت شدگان هم از فریب شیطان درامان نیستند Bia, NL buna
صفحه 15:
