صفحه 1:
۳ مقدمه اضطراب امتحان مشکلات زیادی در امر تحصیل دانش آموزان به وجود می آورد. و باعث ایجاد مشکلاتی درتمرکز حواس» انسداد ذهن و حواس پرتی در دانش آموزان می گردد. با این وجود دانش آموزان بعد از ساعت ها مطالعه و تلاش نمی توانند از عهده امتحان خود برآیند» احساس شکست کرده و اعتماد به نفس خود را .از دست می دهند برای مقابله بااین مشکل باید ضمن شناخت علل اضطراب و پیشگیری .از آن راهکارهای موثر برای مقابله باآن را به اجرا گذاشت

صفحه 2:
تعریف اضطر اب اکثر نظریه پردازان اضطراب را نوعی تصور می دانند که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می .تواند مفید باشد :سازمان بهداشت روانی اضطراب را اینگونه تعریف می کند مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر مشخصی ,نسبت داد و علائم آن به صورت حمله ادامه یابد

صفحه 3:
سبب شناسی اضطراب در مورد علت اضطراب مکتب های مختلف روان شناسی تببین : هایی را ارائه کرده اند از جمله

صفحه 4:
نظریه روانکاوی فروید اضطراب را هشداری برای ایگو معرفی می کند ( واسطه ای بین من و فرامن). اضطراب به عنوان یک هشدارء ایگو را برای اقدامات دفاعی در مقابل فشارهای درونی تحریک می کند.اگر, سطح اضطراب بالاتر از آنچه به عنوان هشدار لازم است برود.ممکن است با شدت یک ,حمله هراس خودنمایی کند

صفحه 5:
نظریه رفتاری نظریه رفتاری معتقد است که افراد مبتلا به هراس ابتدا از راه شرطی سازی (کلاسیک و عامل ) ترس را می آموزند و بعد از آن اجتناب .از شی یا رویداد ها را فرا می گیرند شرطی سازی کلاسیک: اگر دو رویداد پی در پی رخ دهد و بین آنها .پیوند ایجاد شود شرطی سازی کلاسیک رخ داده است شرطی سازی عامل : اگر افراد برای دريافت نتيجه معين پاسخ خاصی .را نشان دهند شرطی سازی عامل روی داده است

صفحه 6:
نظریه شناختی نظریه پردازان شناختی رویدادها و حوادث را علت اضطراب نمی دانند بلکه معتقدند تعبیر ا و اضطراب بینجامد.بک معنقد است اضطراب از خطر آفرین نلقی کردن یک موقعیت همراه با یک یا چند مورد از ابعاد زیر ایجاد می :شود لحتمالقویدادن‌ب رلیر و ودادن‌حادثه ترسناک. بیلحتمادویه تولنایی‌خود برلی‌مقابله کردن- .نالمید بودن‌از لینکه فرد دیگروی تولند به او کمکک ند -

صفحه 7:
نظریه زیست شناختی فرضیه های زیست شناختی بر معیارهای عینی متکی است و عمل مغز در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب رآ با افراد عادی مقایسه می کند.در مورد :علل زیست شناختی به چند نکته باید توجه کرد برخواز مطالماتؤمينه زنتيكىنوروز را تاكيد کردم لند ۰ همچنین تحقيقاتفنشانمىدهد كه لحتما-لوجود لختلاال هاواضطر لبىدر خوا .همخونلينبيمارانبيشاز غير خويشاوندلنلست از نظر لناتوميكدلوكوس سرولوس هستاه تيغئ سيستم ليمبيكو قشر مخ - .پیشانییه عنوان‌محل‌هایی‌که در لیجاد لضطرلبدخیلند معرفی‌شده لند در بین‌لنتقا لهندم هایعصبیگاما آمینو بسوتیریکلسید با حا-اهلضطرلب. ,در رلبطه لست

صفحه 8:
راهنمای طبقه بندی ‎On‏ المللی بیماری های روانی انواع اختلالات اضطرابی :الف) اختلالات اضطراب فوبیک فوبی با اختلال وحشت زدگی و بدون وحشت زدگی فوبی لجتماعی فوبی خاص دیگر اختلالات اضطرابی فوبیک اختلالات نامشخص فوبیک : ب) دیگر اختلالات اضطرابی اختلال اضطرابی و افسردگی- اختلالات خاص اضطراب- اختلال لضطراب منتشر : ج) اختلالات عاطفی با شروع دوران کودکی اضطراب جدایی کودک- فوبیک کودکی- رقابت همشیرها- اضطراب اجتماعی کودکی

صفحه 9:
تعریف اضطراب امتحان ات من پر وی و تکرانی اک كد مدر افر اذ .در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می شوند :افرادی که دچار اضطراب امتحان هستند .از مطالعه دروس امتحانی مضطرب هستند .هنكام شركت در امتحان دجار فراموشی می شوند .درباره نحوه و نتايج امتحان از مدت ها قبل مضطرب هستند .علائمى نظير طبش شديد قلب» عرق کردن» معده درد و.... در آنان ظاهر می گردد .موقع امتحان تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته ها نیستند

صفحه 10:
علائم و نشانه های اضطراب امتحان :نشانه های بدنی طبش قلب خشكى دهان درد معده سرگیجه و میل اجبا ری به دفع ادرار :نشانه های شناختی عدم تمرکز اشکال در یادآوری دانسته های قبلی ناتوانی در گذراندن امتحان همخوان نبودن عملکرد تحصیلی با هوش دانش آموز

صفحه 11:
سبت شناسی اضطراب امتحان كليه عوامل موثر دز ايجَاد اضطرا برا مى توان به سه دسته ذيز :تقسيم كرد عوامل فردی و شخصیتی " عوامل عوامل خانوادگی = عوامل آموزشگاهی

صفحه 12:
عوامل شخصیتی شامل آن دسته می باشد که موجب تمایز افراد از تغییر نمی باشد.از بین عوامل شخصیتی می :اشاره کرد ۲ اضطراب عمومی: این اضطراب خود معمولا کلی و عموه عزت نفس: میزان ارزش و اعتباری که فرد در زمینه های مختلف برای .است .هوش: مطالعات نشان داده که بین هوش و اضطراب امتحان رابطه وجود دارد.

صفحه 13:
ارزیابی شناختی: دانش آموزانی که از اضطراب امتحان رنج می برند افکاری .منفی و غير واقع بینانه دارند روش های نادرست مطالعه: دانش آموزانی که دارای اضطراب امتحان پایین .يا اندک هستند کمتر از روش های علمی و درست مطالعه استفاده می کنند انتظارات دانش آموز: افراد دارای اضطراب امتحان به موقعیت های ارزیابی کننده با انتظارات بدبینانه پاسخ می دهنده اما افراد غیر مضطرب در موقعیت های ارزیابی مشابه با اطمینان و اعتماد بیشتری عملکرد تحصیلی خود را .تسهیل می کنند

صفحه 14:
عوامل آموزشگاهی در زمینه عوامل آموزشگاهی و مدرسه ای موثر در اضطراب امتحان :می توان به موارد زیر اشاره کرد انتظارات معلمان : هرگونه انتظار نابه جا از دانش آموزان می تواند منجر بله .فشار روانی و در نتیجه ایجاد اضطراب در دانش آموز گردد نظام آموزشی حاکم بر مدارس: با افزایش پایه های تحصیلی» میزان شیوع اضطراب امتحانى فزونى مى يابد. همجنين هنكام كنكور اين اضطراب به اوج .خود مى رسد

صفحه 15:
نوع درس: ميزان اضطراب دانش در همه دروس يكسان نيست مطالعات حاكى از آن است كه اضطراب امتحان دانش آموزان در دروس تخصصى و اصلى مانند رياضى .و علوم بيشتر از دروس عمومى است محيط و موقعيت امتحان: زمانى كه دانش آموزان در يك موقعيت امتحانى ناآشنا قرار مى كيرند .اضطراب امتحان بيشترى را تجربه مى كنند

صفحه 16:
الف) شیوه های کلی با گرایش پیشگیری ب) شیوه های مختلف مشاوره و روان درمانی

صفحه 17:
شیوه های کلی با گرایش پیشگیری برای کاهش اضطراب در جمعیت کلی دانش آموزان می توان ذروش های زیر را مورد استفاده قرار داد هفاز لمتحان‌ارزیابی‌دلنسته هاودانش‌آموزلن‌ب‌اشد نه نادلنسته ها - در ارزشیابی‌میزانیادگیریدانش‌آموزان‌نباید فقط نمرم را ملاکقرار داد - محيط خانه و مدرسه بايد به دور از تنشهاىعاطفىو مشاجره باشد - از ليجاد رقابتفاسام در بيزدلنشلموزانلجتنابكرد - برخورد معلم و مرلقبامتحانويا دلنشآموز بايد درستو لطمينانب_خشياشد -

صفحه 18:
از بر گزار مامتان ۲ و قانی خوددار وه ود سوا لاتدشوار در شماره هاوآخر قرار كيرد - از برگزاریلمتحاناتسختخودداری‌شود - به منظور آشنایی‌دلنش‌آموز با سوا-اهو نحوم لمتحان‌قبل‌از لمتحان‌لصلی‌چند - .آزمون‌فرضی‌گرفته شود

صفحه 19:
شیوه ها مختلف مشاوره و روان درمانی تن‌آرلمی- - حساسیتزدلیی‌منظم - - لیمن‌سازودر مقابل‌لسترس- - آموزش‌مهارت‌هایبطااعه - - تا 000 آموزش‌حل‌مسئله - - بزسزءه ند خودگویی- ۰

صفحه 20:
يلا ۱ ۲ 1 ۲ 15 15 ae a ‏سیم‎ ae ‏سح‎ اضطراب امتحان و همبسته های آن + Sob i eh oer ارریاد ‎oes‏ يابى أجتماعى منفى» عدم حمايكث 3 دارد A aN ‏اه‎

صفحه 21:
راهنمای گام به گام درمان» رفتاری- شناخت جلسه او ‎J‏ ‏شیوه : رفتار درمانی :دستور جلسه .زمان‌جلسه برلیگروه 000/0 و برلعفرد 626 دقیقه می‌باشد - ,برقراریارتباط با لفراد يا فرد و معرفىلفراد كروه به همديكو - .بيانهفجلساتو توزيع رلهنماودلن شلموز - .درخولتستاز دانش‌آموز ان‌جهت‌خولندن‌ت-عهد نامه و لمضاء آن- خوصیف | ‎Sa‏ ‏.كشفشيوه ‎aol gl abliggh‏ لدلمتحان‌دانش‌آموزلن-

صفحه 22:
شیوه : رفتار درمانی :دستور جلسه بیان‌خلاصه لعاز جلسه قبل- بررسیتکالفو مرور شیوم هایبقابله لیلفراد و شیود هاوپ_یشنهادی- مرور ۳ آموزش‌و تمرین‌تن‌آرلمی-

صفحه 23:
شیوه: رفتار درمانی :ستور جلسه بررسى ‎Se aera NSS‏ مروری بر علائم اضطراب تمرین تن آرامی آموزش تصوير سازی ذهنی

صفحه 24:
جلسه چهارم شیوه: رفتار درمانی مرور تصویر سازیو تمرین‌آرلمش- آموزش‌لسترلحتاز طریق‌آرلم سازی- تمرین‌رفتار -

صفحه 25:
شیوه: رفتار درمانی تمرينتصوير سازیو تن‌آرلمی- تمرین‌تکنیکلستر لحتاز طریق‌آرلم سازیو تمرین‌رفتار -

صفحه 26:
جلسه ششم شیوه: رفتار درمانی :ستور جلسه خلاصه جلسه قبل- بررسیتکالفو مرور شیوم های‌مقابله لیلفراد و شیوم هایپیشنهادی- مرور عام لضطرلب. توضیح چرخه لضطرلب. آموزش‌نقش‌تفکر در لضطرلب. معرفی‌لفکار لتوماتیکمنفی-

صفحه 27:
شیوه: شناخت درمانی :دستور جلسه خلاصه جلسه قبل- بررسىتكالفه مرور علائم لضطرلبه معرفی‌خطاهایشناختی- جلسه

صفحه 28:
شیوه: شناخت درمانی :دستور جلسه خلاصه جلسه قبل- بررسىةكالفه مرور علائم لضطرلبه مرور خطاهاوشناختى- مور 1 5ك كما داك

صفحه 29:
شیوه: شناخت درمانی :دستور جلسه بررسیتکالفه مرور علام - مرور لفکار لتوماتیکمنفی- مرور خطاهاوشناختی- مرور شیوم های‌جایگزینی‌لفکار منطقی-

صفحه 30:
نحوه مقابله و کنترل با خودتانمثبت‌حرفبزنید و بگویید من‌لینعاهم را می‌شناسم و . - .می‌تولنم لین عاهم را کنترل‌کنم .علائم شناختىو جسمانىاضطر لبالمتحانرا بشناسيد - .در ليام لمتحانمايعاتؤياد بنوشيد - .هنكام لمتحانو خصوصا قبلاز لمتحاناسترلحتكافىدلشته باشيد - تال اب و ‎im‏ ا برلءاز بین‌بردن‌لفکار منفی‌سه بار در روز در جایی‌آرلم دراز - . بكشيدو به خود لنرژیمتبتدهید

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
روش های بهبود تمرکز حواس هفخود را از مطالعه مشخص‌ک نید - .در ک ای ادداشتب رداریک نید و مقابل‌دید لستاد بنشینید - نگرشمثبتنسبتبه لستاد و درسمىة ولند تمركز شما را لفزليش - دهد - ‏بین‌بردن‌لموریکه مخلتمرکز شما‎ Shel as jy aa ۰ هستند 7 ‏و‎ ena PIERS ca yan ees

صفحه 34:
یکدرسرا پشتسر هم نخولنید بلکه چند درس‌را در یکووز - لحظاتی‌از روز را به توصیفمحیط بپردازید بدونلينكه به - روزانه میزان‌حولس‌پرتی‌خود را بتک نید و سعی‌ک نید روزهای- .بعد تعداد علامتها را کاهش‌دهید لگر مشغله ذهنی‌شما به کسی‌مربوط می‌شود لین‌مسئله را با او - .در ميانبكذاريد و ديكو به لنفكر نكنيد

صفحه 35:
۰ مطالعه موثر .هنگام. خولندن‌زیر مطانلبمهم خط بكشيد يا در جايئآنها را يادداشتكنيد - .همه مطاللبوا بخولنيد لينلمر يادآورىشما را تسهيلممك ند - .لنجه را ممخولنيد تبديلبه درختحافظه كنيد - با صدلويلئد تكوك ‎١‏ 22 ۳۱۹[ بر خسنه می - شويد .هنكام مطالهه رلم نرويد زيرا باعشخستكىمىشويد - - لكر مطلبىرا مىخولنيد و ياد نمىكيريد لحتمالدارد كاه به يبيشنياز - .یادگیری آن‌درس‌توجه ندلشته لید

صفحه 36:
در کنار وسایل‌صوتی‌مطا امه نکنید زیرا بمخشی‌از فعالتذهنبه جای- ,یادگیرویسه موسیقی‌معطوفمی‌شود از سادم به مشکلتوانید در فسروع مطا هه که لنرژوشما بیشتر استد .مطالبمشکل را بسخوانید .بعد از یکساعتمطا امه 16 دقیقه لستر لحتک نید - طوطی‌وار نخوانید ببرلیآنکه آنچه را می‌خولنید فرلموشنكنيد بايد معنىآنرا - هنكام خولندنبركشتبه جملاتقبليا سطور قبلرا نداشته باشيدو بعد از - ..خولندنمطلبب رلی‌خود پادلش‌بگذارید

صفحه 37:
تمام افکارتان را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید ۱ پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند

مقدمه اضطراب امتحان مشکالت زیادی در امر تحصیل دانش آموزان به وجود می آورد .و باعث ایجاد مشکالتی درتمرکز حواس ،انسداد ذهن و حواس پرتی در دانش آموزان می گردد .با این وجود دانش آموزان بعد از ساعت ها مطالعه و تالش نمی توانند از عهده امتحان خود برآیند ،احساس شکست کرده و اعتماد به نفس خود را .از دست می دهند برای مقابله بااین مشکل باید ضمن شناخت علل اضطراب و پیشگیری .از آن راهکارهای موثر برای مقابله باآن را به اجرا گذاشت تعریف اضطراب اکثر نظریه پردازان اضطراب را نوعی تصور می دانند که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می .تواند مفید باشد :سازمان بهداشت روانی اضطراب را اینگونه تعریف می کند مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر مشخصی .نسبت داد و عالئم آن به صورت حمله ادامه یابد سبب شناسی اضطراب در مورد علت اضطراب مکتب های مختلف روان شناسی تببین :هایی را ارائه کرده اند از جمله نظریه روانکاوی نظریه شناختی نظریه رفتاری نظریه زیست شناختی نظریه روانکاوی فروید اضطراب را هشداری برای ایگو معرفی می کند ( واسطه ای بین من و فرامن) .اضطراب به عنوان یک هشدار ،ایگو را برای اقدامات دفاعی در مقابل فشارهای درونی تحریک می کند.اگر سطح اضطراب باالتر از آنچه به عنوان هشدار الزم است برود،ممکن است با شدت یک .حمله هراس خودنمایی کند نظریه رفتاری نظریه رفتاری معتقد است که افراد مبتال به هراس ابتدا از راه شرطی سازی (کالسیک و عامل ) ترس را می آموزند و بعد از آن اجتناب .از شی یا رویداد ها را فرا می گیرند شرطی سازی کالسیک :اگر دو رویداد پی در پی رخ دهد و بین آنها .پیوند ایجاد شود شرطی سازی کالسیک رخ داده است شرطی سازی عامل :اگر افراد برای دریافت نتیجه معین پاسخ خاصی .را نشان دهند شرطی سازی عامل روی داده است نظریه شناختی نظریه پردازان شناختی رویدادها و حوادث را علت اضطراب نمی دانند بلکه معتقدند تعبیر این رویدادهاست که ممکن است به اضطراب بینجامد.بک معتقد است اضطراب از خطر آفرین تلقی کردن یک موقعیت همراه با یک یا چند مورد از ابعاد زیر ایجاد می :شود احتمال قوی دادن برای روی دادن حادثه ترسناک - - بی اعتمادی به توانایی خود برای مقابله کردن - .ناامید بودن از اینکه فرد دیگری بتواند به او کمک کند - - - نظریه زیست شناختی فرضیه های زیست شناختی بر معیارهای عینی متکی است و عمل مغز در بیماران مبتال به اختالل اضطراب را با افراد عادی مقایسه می کند.در مورد علل زیست :شناختی به چند نکته باید توجه کرد برخی از مطالعات زمینه ژنتیکی نوروز را تاکید کرده اند ،همچنین تحقیقات - - نشان می دهد که احتمال وجود اختالل های اضطرابی در خویشاوندان همخون .این بیماران بیش از غیر خویشاوندان است از نظر آناتومیک ،لوکوس ،سرولوس ،هسته تیغی ،سیستم لیمبیک و قشر مخ - .پیشانی به عنوان محل هایی که در ایجاد اضطراب دخیلند معرفی شده اند - در بین انتقال دهنده های عصبی گاما آمینو بوتیریک اسید با حاالت اضطراب - .در رابطه است - راهنمای طبقه بندی بین المللی بیماری های روانی انواع اختالالت اضطرابی :الف) اختالالت اضطراب فوبیک فوبی با اختالل وحشت زدگی و بدون وحشت زدگی فوبی اجتماعی فوبی خاص دیگر اختالالت اضطرابی فوبیک اختالالت نامشخص فوبیک :ب) دیگر اختالالت اضطرابی اختالل اضطرابی و افسردگی -اختالالت خاص اضطراب -اختالل اضطراب منتشر :ج) اختالالت عاطفی با شروع دوران کودکی اضطراب جدایی کودک -فوبیک کودکی -رقابت همشیرها -اضطراب اجتماعی کودکی تعریف اضطراب امتحان اضطراب امتحان ترس و دلهره و نگرانی است که معموال افراد .در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می شوند :افرادی که دچار اضطراب امتحان هستند .از مطالعه دروس امتحانی مضطرب هستند .هنگام شرکت در امتحان دچار فراموشی می شوند .درباره نحوه و نتایج امتحان از مدت ها قبل مضطرب هستند .عالئمی نظیر طپش شدید قلب ،عرق کردن ،معده درد و ....در آنان ظاهر می گردد .موقع امتحان تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته ها نیستند عالئم و نشانه های اضطراب امتحان :نشانه های بدنی طپش قلب خشکی دهان درد معده سرگیجه و میل اجبا ری به دفع ادرار :نشانه های شناختی عدم تمرکز اشکال در یادآوری دانسته های قبلی ناتوانی در گذراندن امتحان همخوان نبودن عملکرد تحصیلی با هوش دانش آموز سبب شناسی اضطراب امتحان کلیه عوامل موثر در ایجاد اضطراب را می توان به سه دسته زیر :تقسیم کرد عوامل فردی و شخصیتی عوامل عوامل خانوادگی عوامل آموزشگاهی ‏ ‏ ‏ عوامل فردی و شخصیتی عوامل شخصیتی شامل آن دسته از ویژگی ها و آمادگی های رفتاری می باشد که موجب تمایز افراد از یکدیگر گردیده و به راحتی قابل تغییر نمی باشد.از بین عوامل شخصیتی می توان به موارد زیر :اشاره کرد اضطراب عمومی :این اضطراب خود معموال کلی و عمومی است عزت نفس :میزان ارزش و اعتباری که فرد در زمینه های مختلف برای خود قائل .است .هوش :مطالعات نشان داده که بین هوش و اضطراب امتحان رابطه وجود دارد ارزیابی شناختی :دانش آموزانی که از اضطراب امتحان رنج می برند افکاری .منفی و غیر واقع بینانه دارند روش های نادرست مطالعه :دانش آموزانی که دارای اضطراب امتحان پایین .یا اندک هستند کمتر از روش های علمی و درست مطالعه استفاده می کنند انتظارات دانش آموز :افراد دارای اضطراب امتحان به موقعیت های ارزیابی کننده با انتظارات بدبینانه پاسخ می دهند ،اما افراد غیر مضطرب در موقعیت های ارزیابی مشابه با اطمینان و اعتماد بیشتری عملکرد تحصیلی خود را .تسهیل می کنند عوامل آموزشگاهی در زمینه عوامل آموزشگاهی و مدرسه ای موثر در اضطراب امتحان :می توان به موارد زیر اشاره کرد انتظارات معلمان :هرگونه انتظار نابه جا از دانش آموزان می تواند منجر بله .فشار روانی و در نتیجه ایجاد اضطراب در دانش آموز گردد نظام آموزشی حاکم بر مدارس :با افزایش پایه های تحصیلی ،میزان شیوع اضطراب امتحانی فزونی می یابد.همچنین هنگام کنکور این اضطراب به اوج .خود می رسد نوع درس: میزان اضطراب دانش در همه دروس یکسان نیست مطالعات حاکی از آن است که اضطراب امتحان دانش آموزان در دروس تخصصی و اصلی مانند ریاضی .و علوم بیشتر از دروس عمومی است محیط و موقعیت امتحان: زمانی که دانش آموزان در یک موقعیت امتحانی ناآشنا قرار می گیرند .اضطراب امتحان بیشتری را تجربه می کنند الف) شیوه های کلی با گرایش پیشگیری شیوه های درمان و کاهش اضطراب ب) شیوه های مختلف مشاوره و روان درمانی شیوه های کلی با گرایش پیشگیری برای کاهش اضطراب در جمعیت کلی دانش آموزان می توان :روش های زیر را مورد استفاده قرار داد هدف از امتحان ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد نه نادانسته ها - در ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان نباید فقط نمره را مالک قرار داد - محیط خانه و مدرسه باید به دور از تنش های عاطفی و مشاجره باشد - از ایجاد رقابت ناسالم در بین دانش آموزان اجتناب کرد - برخورد معلم و مراقب امتحانی با دانش آموز باید درست و اطمینان بخش باشد - از برگزاری امتحان با وقت اندک خودداری شود - سواالت دشوار در شماره های آخر قرار گیرد - - از برگزاری امتحانات سخت خودداری شود - به منظور آشنایی دانش آموز با سواالت و نحوه امتحان قبل از امتحان اصلی چند - .آزمون فرضی گرفته شود - شیوه ها مختلف مشاوره و روان درمانی تن آرامی - حساسیت زدایی منظم - - ایمن سازی در مقابل استرس - آموزش مهارت های مطالعه - شناخت درمانی - - آموزش حل مسئله - - بازسازی شناختی - - خودگویی - - - - اضطراب امتحان و همبسته های آن اضطراب امتحان با عملکرد ضعیف تحصیلی ،اعتماد به نفس پایین ،ارزیابی منفی فرد ،ارزیابی اجتماعی منفی ،عدم حمایت .خانوادگی همبستگی دارد راهنمای گام به گام درمان ،رفتاری -شناختی جلسه اول شیوه :رفتار درمانی :دستور جلسه .زمان جلسه برای گروه 30/1و برای فرد 45دقیقه می باشد - .برقراری ارتباط با افراد یا فرد و معرفی افراد گروه به همدیگر - .بیان هدف جلسات و توزیع راهنمای دانش آموز - - .درخواتست از دانش آموزان جهت خواندن تعهد نامه و امضاء آن - .توصیف عالئم اضطراب امتحان و کشف عالئم - - .کشف شیوه های مقابله ای اضطراب امتحان دانش آموزان - - - - جلسه دوم شیوه : :دستور جلسه رفتار درمانی بیان خالصه ای از جلسه قبل - بررسی تکالیف و مرور شیوه های مقابله ای افراد و شیوه های پیشنهادی - مرور عالئم اضطراب - آموزش و تمرین تن آرامی - جلسه سوم شیوه :رفتار درمانی :دستور جلسه بررسی تکالیف و مشکالت اجرای آن مروری بر عالئم اضطراب تمرین تن آرامی آموزش تصویر سازی ذهنی جلسه چهارم شیوه :رفتار درمانی :دستور جلسه بررسی تکالیف - مرور عالئم اضطراب - مرور تصویر سازی و تمرین آرامش - آموزش استراحت از طریق آرام سازی - تمرین رفتار - جلسه پنجم شیوه :رفتار درمانی :دستور جلسه بررسی تکالیف - مرور عالئم اضطراب - تمرین تن آرامی - تمرین تصویر سازی و تن آرامی - تمرین تکنیک استراحت از طریق آرام سازی و تمرین رفتار - جلسه ششم شیوه :رفتار درمانی :دستور جلسه خالصه جلسه قبل - بررسی تکالیف و مرور شیوه های مقابله ای افراد و شیوه های پیشنهادی - مرور عالئم اضطراب - توضیح چرخه اضطراب - آموزش نقش تفکر در اضطراب - معرفی افکار اتوماتیک منفی - جلسه هفتم شیوه :شناخت درمانی :دستور جلسه خالصه جلسه قبل - بررسی تکالیف - مرور عالئم اضطراب - معرفی خطاهای شناختی - جلسه هشتم شیوه :شناخت درمانی :دستور جلسه خالصه جلسه قبل - بررسی تکالیف - مرور عالئم اضطراب - مرور خطاهای شناختی - آموزش مبارزه با خطاهای شناختی - جلسه نهم شیوه :شناخت درمانی :دستور جلسه بررسی تکالیف - مرور عالئم - مرور افکار اتوماتیک منفی - مرور خطاهای شناختی - مرور شیوه های جایگزینی افکار منطقی - نحوه مقابله و کنترل با خودتان مثبت حرف بزنید و بگویید من این عالئم را می شناسم و .می توانم این عالئم را کنترل کنم .عالئم شناختی و جسمانی اضطراب امتحان را بشناسید - - .در ایام امتحان مایعات زیاد بنوشید - .هنگام امتحان و خصوصا قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید - .در ایام امتحانات برای خود اضطراب زیادی ایجاد نکنید - برای از بین بردن افکار منفی سه بار در روز در جایی آرام دراز بکشید - .و به خود انرژی مثبت دهید نکاتی که در روز امتحان باید رعایت شود از برخورد با افراد مضطرب پرهیز کنید - - - شب قبل از امتحان موارد امتحانی را مرور کنید - زودتر در جلسه امتحان حاضر شوید - - - همه سواالت را بخوانید و به همه سوالت از آسان به مشکل پاسخ دهید - - فکرتان را تا قبل از امتحان روی یک نقطه متمرکز کنید و بدنتان را روی - صندلی شل نگه دارید - .یکسری مطالب آرام بخش روی کارتی نوشته و در جلسه امتحان آن را بخوانید - .اگر ذهن شما قفل کرد و جواب سئوالی را نمی دانید به سراغ سوال بعدی بروید - - - اگر حین امتحان مضطرب شدید عجله نکنید و از خودگویی مثبت استفاده کنید و به - استراحت و پاداش بعد از امتحان فکر کنید و بدانید که مقداری اضطراب در جلسه عادی است حتی اگر در ابتدای جلسه احساس - .کنید که چیزی نمی دانید باز هم امری طبیعی است - - روش های بهبود تمرکز حواس هدف خود را از مطالعه مشخص کنید - .در کالس یادداشت برداری کنید و مقابل دید استاد بنشینید - نگرش مثبت نسبت به استاد و درس می تواند تمرکز شما را افزایش - .دهد .برنامه ریزی برای از بین بردن اموری که مخل تمرکز شما هستند - هر روز نیم ساعت را برای فکر کردن در مورد مسائل اختصاصی - .معین کنید .در جای مناسب و زمان مناسب مطالعه کنید - - یک درس را پشت سر هم نخوانید بلکه چند درس را در یک روز - بخوانید لحظاتی از روز را به توصیف محیط بپردازید بدون اینکه به چیز - .دیگری فکر کنید روزانه میزان حواس پرتی خود را ثبت کنید و سعی کنید روزهای - .بعد تعداد عالمت ها را کاهش دهید اگر مشغله ذهنی شما به کسی مربوط می شود این مسئله را با او در - .میان بگذارید و دیگر به آن فکر نکنید مطالعه موثر .هنگام خواندن زیر مطالب مهم خط بکشید یا در جایی آنها را یادداشت کنید - .همه مطالب را بخوانید این امر یادآوری شما را تسهیل می کند - .آنچه را می خوانید تبدیل به درخت حافظه کنید - با صدای بلند نخوانید زیرا بعد از یکساعت بلند خواندن عصبی و خسته می .شوید - .هنگام مطالعه راه نروید زیرا باعث خستگی می شوید - اگر مطلبی را می خوانید و یاد نمی گیرید احتمال دارد که به پیش نیاز یادگیری - .آن درس توجه نداشته اید - در کنار وسایل صوتی مطالعه نکنید زیرا بخشی از فعالیت ذهن به جای یادگیری - .به موسیقی معطوف می شود از ساده به مشکل نخوانید در شروع مطالعه که انرژی شما بیشتر است مطالب - .مشکل را بخوانید .بعد از یک ساعت مطالعه 15دقیقه استراحت کنید - - طوطی وار نخوانید برای آنکه آنچه را می خوانید فراموش نکنید باید معنی آنرا - .بفهمید هنگام خواندن برگشت به جمالت قبل یا سطور قبل را نداشته باشیدو بعد از - ..خواندن مطلب برای خود پاداش بگذارید تمام افکارتان را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند

62,000 تومان