صفحه 1:
۳
مقدمه
اضطراب امتحان مشکلات زیادی در امر تحصیل دانش آموزان به
وجود می آورد. و باعث ایجاد مشکلاتی درتمرکز حواس» انسداد
ذهن و حواس پرتی در دانش آموزان می گردد. با این وجود دانش
آموزان بعد از ساعت ها مطالعه و تلاش نمی توانند از عهده
امتحان خود برآیند» احساس شکست کرده و اعتماد به نفس خود را
.از دست می دهند
برای مقابله بااین مشکل باید ضمن شناخت علل اضطراب و پیشگیری
.از آن راهکارهای موثر برای مقابله باآن را به اجرا گذاشت
صفحه 2:
تعریف اضطر اب
اکثر نظریه پردازان اضطراب را نوعی تصور می دانند که وجود
خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می
.تواند مفید باشد
:سازمان بهداشت روانی اضطراب را اینگونه تعریف می کند
مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر مشخصی
,نسبت داد و علائم آن به صورت حمله ادامه یابد
صفحه 3:
سبب شناسی اضطراب
در مورد علت اضطراب مکتب های مختلف روان شناسی تببین
: هایی را ارائه کرده اند از جمله
صفحه 4:
نظریه روانکاوی
فروید اضطراب را هشداری برای ایگو معرفی می کند
( واسطه ای بین من و فرامن). اضطراب به عنوان یک
هشدارء ایگو را برای اقدامات دفاعی در مقابل فشارهای
درونی تحریک می کند.اگر, سطح اضطراب بالاتر از آنچه
به عنوان هشدار لازم است برود.ممکن است با شدت یک
,حمله هراس خودنمایی کند
صفحه 5:
نظریه رفتاری
نظریه رفتاری معتقد است که افراد مبتلا به هراس ابتدا از راه شرطی
سازی (کلاسیک و عامل ) ترس را می آموزند و بعد از آن اجتناب
.از شی یا رویداد ها را فرا می گیرند
شرطی سازی کلاسیک: اگر دو رویداد پی در پی رخ دهد و بین آنها
.پیوند ایجاد شود شرطی سازی کلاسیک رخ داده است
شرطی سازی عامل : اگر افراد برای دريافت نتيجه معين پاسخ خاصی
.را نشان دهند شرطی سازی عامل روی داده است
صفحه 6:
نظریه شناختی
نظریه پردازان شناختی رویدادها و حوادث را علت اضطراب نمی
دانند بلکه معتقدند تعبیر ا و
اضطراب بینجامد.بک معنقد است اضطراب از خطر آفرین نلقی
کردن یک موقعیت همراه با یک یا چند مورد از ابعاد زیر ایجاد می
:شود
لحتمالقویدادنب رلیر و ودادنحادثه ترسناک.
بیلحتمادویه تولناییخود برلیمقابله کردن-
.نالمید بودناز لینکه فرد دیگروی تولند به او کمکک ند -
صفحه 7:
نظریه زیست شناختی
فرضیه های زیست شناختی بر معیارهای عینی متکی است و عمل مغز در
بیماران مبتلا به اختلال اضطراب رآ با افراد عادی مقایسه می کند.در مورد
:علل زیست شناختی به چند نکته باید توجه کرد
برخواز مطالماتؤمينه زنتيكىنوروز را تاكيد کردم لند ۰ همچنین
تحقيقاتفنشانمىدهد كه لحتما-لوجود لختلاال هاواضطر لبىدر خوا
.همخونلينبيمارانبيشاز غير خويشاوندلنلست
از نظر لناتوميكدلوكوس سرولوس هستاه تيغئ سيستم ليمبيكو قشر مخ -
.پیشانییه عنوانمحلهاییکه در لیجاد لضطرلبدخیلند معرفیشده لند
در بینلنتقا لهندم هایعصبیگاما آمینو بسوتیریکلسید با حا-اهلضطرلب.
,در رلبطه لست
صفحه 8:
راهنمای طبقه بندی On المللی بیماری های روانی
انواع اختلالات اضطرابی
:الف) اختلالات اضطراب فوبیک
فوبی با اختلال وحشت زدگی و بدون وحشت زدگی
فوبی لجتماعی
فوبی خاص
دیگر اختلالات اضطرابی فوبیک
اختلالات نامشخص فوبیک
: ب) دیگر اختلالات اضطرابی
اختلال اضطرابی و افسردگی- اختلالات خاص اضطراب- اختلال لضطراب منتشر
: ج) اختلالات عاطفی با شروع دوران کودکی
اضطراب جدایی کودک- فوبیک کودکی- رقابت همشیرها- اضطراب اجتماعی کودکی
صفحه 9:
تعریف اضطراب امتحان
ات من پر وی و تکرانی اک كد مدر افر اذ
.در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می شوند
:افرادی که دچار اضطراب امتحان هستند
.از مطالعه دروس امتحانی مضطرب هستند
.هنكام شركت در امتحان دجار فراموشی می شوند
.درباره نحوه و نتايج امتحان از مدت ها قبل مضطرب هستند
.علائمى نظير طبش شديد قلب» عرق کردن» معده درد و.... در آنان ظاهر می گردد
.موقع امتحان تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته ها نیستند
صفحه 10:
علائم و نشانه های اضطراب امتحان
:نشانه های بدنی
طبش قلب
خشكى دهان
درد معده
سرگیجه و میل اجبا ری به دفع ادرار
:نشانه های شناختی
عدم تمرکز
اشکال در یادآوری دانسته های قبلی
ناتوانی در گذراندن امتحان
همخوان نبودن عملکرد تحصیلی با هوش دانش آموز
صفحه 11:
سبت شناسی اضطراب امتحان
كليه عوامل موثر دز ايجَاد اضطرا برا مى توان به سه دسته ذيز
:تقسيم كرد
عوامل فردی و شخصیتی "
عوامل عوامل خانوادگی =
عوامل آموزشگاهی
صفحه 12:
عوامل شخصیتی شامل آن دسته
می باشد که موجب تمایز افراد از
تغییر نمی باشد.از بین عوامل شخصیتی می
:اشاره کرد ۲
اضطراب عمومی: این اضطراب خود معمولا کلی و عموه
عزت نفس: میزان ارزش و اعتباری که فرد در زمینه های مختلف برای
.است
.هوش: مطالعات نشان داده که بین هوش و اضطراب امتحان رابطه وجود دارد.
صفحه 13:
ارزیابی شناختی: دانش آموزانی که از اضطراب امتحان رنج می برند افکاری
.منفی و غير واقع بینانه دارند
روش های نادرست مطالعه: دانش آموزانی که دارای اضطراب امتحان پایین
.يا اندک هستند کمتر از روش های علمی و درست مطالعه استفاده می کنند
انتظارات دانش آموز: افراد دارای اضطراب امتحان به موقعیت های ارزیابی
کننده با انتظارات بدبینانه پاسخ می دهنده اما افراد غیر مضطرب در موقعیت
های ارزیابی مشابه با اطمینان و اعتماد بیشتری عملکرد تحصیلی خود را
.تسهیل می کنند
صفحه 14:
عوامل آموزشگاهی
در زمینه عوامل آموزشگاهی و مدرسه ای موثر در اضطراب امتحان
:می توان به موارد زیر اشاره کرد
انتظارات معلمان : هرگونه انتظار نابه جا از دانش آموزان می تواند منجر بله
.فشار روانی و در نتیجه ایجاد اضطراب در دانش آموز گردد
نظام آموزشی حاکم بر مدارس: با افزایش پایه های تحصیلی» میزان شیوع
اضطراب امتحانى فزونى مى يابد. همجنين هنكام كنكور اين اضطراب به اوج
.خود مى رسد
صفحه 15:
نوع درس:
ميزان اضطراب دانش در همه دروس يكسان نيست مطالعات حاكى از آن است
كه اضطراب امتحان دانش آموزان در دروس تخصصى و اصلى مانند رياضى
.و علوم بيشتر از دروس عمومى است
محيط و موقعيت امتحان:
زمانى كه دانش آموزان در يك موقعيت امتحانى ناآشنا قرار مى كيرند
.اضطراب امتحان بيشترى را تجربه مى كنند
صفحه 16:
الف) شیوه های کلی با گرایش پیشگیری
ب) شیوه های مختلف مشاوره و روان درمانی
صفحه 17:
شیوه های کلی با گرایش پیشگیری
برای کاهش اضطراب در جمعیت کلی دانش آموزان می توان
ذروش های زیر را مورد استفاده قرار داد
هفاز لمتحانارزیابیدلنسته هاودانشآموزلنباشد نه نادلنسته ها -
در ارزشیابیمیزانیادگیریدانشآموزاننباید فقط نمرم را ملاکقرار داد -
محيط خانه و مدرسه بايد به دور از تنشهاىعاطفىو مشاجره باشد -
از ليجاد رقابتفاسام در بيزدلنشلموزانلجتنابكرد -
برخورد معلم و مرلقبامتحانويا دلنشآموز بايد درستو لطمينانب_خشياشد -
صفحه 18:
از بر گزار مامتان ۲ و قانی خوددار وه ود
سوا لاتدشوار در شماره هاوآخر قرار كيرد -
از برگزاریلمتحاناتسختخودداریشود -
به منظور آشناییدلنشآموز با سوا-اهو نحوم لمتحانقبلاز لمتحانلصلیچند -
.آزمونفرضیگرفته شود
صفحه 19:
شیوه ها مختلف مشاوره و روان درمانی
تنآرلمی- -
حساسیتزدلییمنظم - -
لیمنسازودر مقابللسترس- -
آموزشمهارتهایبطااعه - -
تا 000
آموزشحلمسئله - -
بزسزءه ند
خودگویی- ۰
صفحه 20:
يلا
۱
۲ 1 ۲ 15 15
ae a سیم ae سح
اضطراب امتحان و همبسته های آن
+
Sob i eh oer
ارریاد oes يابى أجتماعى منفى» عدم حمايكث
3
دارد
A aN اه
صفحه 21:
راهنمای گام به گام درمان» رفتاری- شناخت
جلسه او J
شیوه : رفتار درمانی
:دستور جلسه
.زمانجلسه برلیگروه 000/0 و برلعفرد 626 دقیقه میباشد -
,برقراریارتباط با لفراد يا فرد و معرفىلفراد كروه به همديكو -
.بيانهفجلساتو توزيع رلهنماودلن شلموز -
.درخولتستاز دانشآموز انجهتخولندنت-عهد نامه و لمضاء آن-
خوصیف | Sa
.كشفشيوه aol gl abliggh لدلمتحاندانشآموزلن-
صفحه 22:
شیوه : رفتار درمانی
:دستور جلسه
بیانخلاصه لعاز جلسه قبل-
بررسیتکالفو مرور شیوم هایبقابله لیلفراد و شیود هاوپ_یشنهادی-
مرور ۳
آموزشو تمرینتنآرلمی-
صفحه 23:
شیوه: رفتار درمانی
:ستور جلسه
بررسى Se aera NSS
مروری بر علائم اضطراب
تمرین تن آرامی
آموزش تصوير سازی ذهنی
صفحه 24:
جلسه چهارم
شیوه: رفتار درمانی
مرور تصویر سازیو تمرینآرلمش-
آموزشلسترلحتاز طریقآرلم سازی-
تمرینرفتار -
صفحه 25:
شیوه: رفتار درمانی
تمرينتصوير سازیو تنآرلمی-
تمرینتکنیکلستر لحتاز طریقآرلم سازیو تمرینرفتار -
صفحه 26:
جلسه ششم
شیوه: رفتار درمانی
:ستور جلسه
خلاصه جلسه قبل-
بررسیتکالفو مرور شیوم هایمقابله لیلفراد و شیوم هایپیشنهادی-
مرور عام لضطرلب.
توضیح چرخه لضطرلب.
آموزشنقشتفکر در لضطرلب.
معرفیلفکار لتوماتیکمنفی-
صفحه 27:
شیوه: شناخت درمانی
:دستور جلسه
خلاصه جلسه قبل-
بررسىتكالفه
مرور علائم لضطرلبه
معرفیخطاهایشناختی-
جلسه
صفحه 28:
شیوه: شناخت درمانی
:دستور جلسه
خلاصه جلسه قبل-
بررسىةكالفه
مرور علائم لضطرلبه
مرور خطاهاوشناختى-
مور 1 5ك كما داك
صفحه 29:
شیوه: شناخت درمانی
:دستور جلسه
بررسیتکالفه
مرور علام -
مرور لفکار لتوماتیکمنفی-
مرور خطاهاوشناختی-
مرور شیوم هایجایگزینیلفکار منطقی-
صفحه 30:
نحوه مقابله و کنترل
با خودتانمثبتحرفبزنید و بگویید منلینعاهم را میشناسم و . -
.میتولنم لین عاهم را کنترلکنم
.علائم شناختىو جسمانىاضطر لبالمتحانرا بشناسيد -
.در ليام لمتحانمايعاتؤياد بنوشيد -
.هنكام لمتحانو خصوصا قبلاز لمتحاناسترلحتكافىدلشته باشيد -
تال اب و im ا
برلءاز بینبردنلفکار منفیسه بار در روز در جاییآرلم دراز -
. بكشيدو به خود لنرژیمتبتدهید
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
روش های بهبود تمرکز حواس
هفخود را از مطالعه مشخصک نید -
.در ک ای ادداشتب رداریک نید و مقابلدید لستاد بنشینید -
نگرشمثبتنسبتبه لستاد و درسمىة ولند تمركز شما را لفزليش -
دهد
- بینبردنلموریکه مخلتمرکز شما Shel as jy aa
۰ هستند
7 و ena
PIERS ca yan ees
صفحه 34:
یکدرسرا پشتسر هم نخولنید بلکه چند درسرا در یکووز -
لحظاتیاز روز را به توصیفمحیط بپردازید بدونلينكه به -
روزانه میزانحولسپرتیخود را بتک نید و سعیک نید روزهای-
.بعد تعداد علامتها را کاهشدهید
لگر مشغله ذهنیشما به کسیمربوط میشود لینمسئله را با او -
.در ميانبكذاريد و ديكو به لنفكر نكنيد
صفحه 35:
۰
مطالعه موثر
.هنگام. خولندنزیر مطانلبمهم خط بكشيد يا در جايئآنها را يادداشتكنيد -
.همه مطاللبوا بخولنيد لينلمر يادآورىشما را تسهيلممك ند -
.لنجه را ممخولنيد تبديلبه درختحافظه كنيد -
با صدلويلئد تكوك ١ 22 ۳۱۹[ بر خسنه می -
شويد
.هنكام مطالهه رلم نرويد زيرا باعشخستكىمىشويد - -
لكر مطلبىرا مىخولنيد و ياد نمىكيريد لحتمالدارد كاه به يبيشنياز -
.یادگیری آندرستوجه ندلشته لید
صفحه 36:
در کنار وسایلصوتیمطا امه نکنید زیرا بمخشیاز فعالتذهنبه جای-
,یادگیرویسه موسیقیمعطوفمیشود
از سادم به مشکلتوانید در فسروع مطا هه که لنرژوشما بیشتر استد
.مطالبمشکل را بسخوانید
.بعد از یکساعتمطا امه 16 دقیقه لستر لحتک نید -
طوطیوار نخوانید ببرلیآنکه آنچه را میخولنید فرلموشنكنيد بايد معنىآنرا -
هنكام خولندنبركشتبه جملاتقبليا سطور قبلرا نداشته باشيدو بعد از -
..خولندنمطلبب رلیخود پادلشبگذارید
صفحه 37:
تمام افکارتان را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید ۱
پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند