صفحه 1:
212 Mel) HABILITATION REINTEGRATION INTEGRATION

صفحه 2:
‎ee‏ ۱0 ۳ تج رت " اصلاح انتظار فرد از خودشءاز ديكران ءاز دنيا ال تعیین جایگاه مناسب فرد در زندگي فردي»خانوادگي واجتماعي . ‎SB We ree sere eos wet oe * ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
حقوق فرد رد در سل لته

صفحه 4:
درمان طيفي از خدمات است كه هدف غايي ان يرهيز كامل از هر نوع رفتار اعتياذي وايجاد عملكرد مطلوب اجتماعي و خانوادكي ذر بيماروابسته به مواد است.در اين حالت كيفيت رت رل رل ا ‎eevee res‏ اما در عين حال درمان فرايندي است كه در ‎Ale,‏ متتاف .تود را در ترد باه حور متكارتي تشان مي دهد(سفر بهبودي).

صفحه 5:
بورح ‎ed‏ یس سا دم سس نیاز های چندگانه در طیف بش ۱ سس سس

صفحه 6:
مسائل سوی مصرف مواد می تواند به صورت موثری درمان شود جنانجه افراد بتوانند به خدمات درمان وبازتوانى مناسب با نیاز هایشان دست پیدا کنند» خدماتی که کیفیت» عمق»وطول زمان کافی داشته باشند.

صفحه 7:
" حمایت ی بایستی مه به مرو تسس بازتوانى باشد اقدامى ك"موثر بودنش در نتايج درمانى »نشان قاادهشده.است See aan

صفحه 8:
رویکرد درمانی یکسان برای همه افراد موتر-- = افرراد.ممکن.است در شر ایط متفاوت ومتناسب با در سوب درا ‎Bees CaS‏ سم كار.مى تا ی <

صفحه 9:
Same on eee EE ap IP) ‏درمانی که به بهترین وجه نیاز ویژه آنها را براورده‎ ‏:سازد نیازی که مربوط است به»‎ | ۱

صفحه 10:
ay ee a a ‏ک ل‎

صفحه 11:
کت ی سوب ‎OO re ewe NE)‏ ۱ — همراه آنها ارائه شود ۳ ‎ce ete‏ رز ‎

صفحه 12:
ب-<« رس ار مرت ست ا كك )09 سوت

صفحه 13:
ار رل لا زا ‎BE‏ ‏بین 7 »تشكيلات محلى دولت:سمن هاءاستفاده كنندكان ازخدمات واعضاى اجتماع ۳9 ا ا Se

صفحه 14:
=a ge ere Spree ID eran en epee ee ‏كنندكان مواد را به همراه داشته و از بازكشت آنها به‎ ‏جامعه به عنوان اعضاى سالم ومولد اجتماع حمايت‎ " 53

صفحه 15:
فعالیت های پژوهشی باید ‎ee os‏ ا ات ل ا لك س های درمانی و درمان گروه های خاص تمرکز ‎ec ene EPMO MUNROE pect y ep itl‏ ۱۹ سس

صفحه 16:
1 ۲ 1 تال سم زره سر زن سر |[

صفحه 17:

صفحه 18:
تغییر رفتار به سمت اصلاح ‏ .

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
0 اس —s bye ‏یار‎

صفحه 22:
; 4 64 S| ‏صلاح نگرش و باور اه‎ 3 ۱ ‏به صورت همزمان‎ ‏كنترل جمع بر رفتار فرد‎ * ۱۳0 مرس 2 ۴ حفظ قانون ودفاع وپایش

صفحه 23:

صفحه 24:
و ما در آينجا ون تس راه گريزي از أ كر ندارید . دراینجا هستیم تا لس رسا = “خود” رويارو شويمءوانها درتحمل اسرار دردناكي كه مارا مي آزارند.با ما همراه شوند. كت ارا ‎eens‏

صفحه 25:
نه آنچنان بزرگ که در رویاهایمان آرزو میکنیم ونه آنچنان حقیرکه درنگربانیهایمان انديشيده ایم‌بلکه به عنوان يك فرد » به صورت جزئي از يك کل.با شعور وبا هدف. دراین بستر ريشه خواهیم دواند ورشد خواهیم کرد؛ اما دیگر تنها هرگز مثل مرده ها نه زنده وپویا براي خود و دیگران

صفحه 26:
اجتماع درمان مدار نوع خاصي از درمان است که در آن تغییر بر اساس زندگي اجتماعي در محیط بسته و ساخت یافته صورت مي گیرد.در اين اجتماع مسائل روزانه هر زندگي يعني کار»احساس ۰ رفتار» تفکر وفراغت از دیدگاه درماني مورد توجه جدي قرار مي گیرد وافراد داراي مشکل اجتماعي بویژه معتادان الگوهاي صحیح زندگي را فرا گرفته وآنهارا

صفحه 27:
ساختار اجتماع درمان مدار : تركيبي است از کارمندان نسبتا محدود و سطوح مختلف رده بندي شده از ‎(resideat peer lias (sleaiie‏ ‎Noirs OAL! s J‏ مقيمهاي همتا رده هاي ‎ioterxvedtates site‏ ‎seuiprs bis | Pacvily‏

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
ساختار سلسله مراتبي اجتماع درمان مدار مدير معاون پشتيباني اداري مشاور ارشد سرویس هاي ويزه 00000040 ]| سس . آ. . . ]۲ استاف استاف ‏ استاف استاف استاف گروه گروه. گروه. گروه گروه آشپزخانه انتظامات هماهنگي نگهداري نظافت

صفحه 31:

صفحه 32:
۳ 9 آموختن ‎rye >>‏ انجام كارهاي بزرك ‎pein)‏

صفحه 33:
برنامه روزانه(نمونه): بيداري-نيايش شخصي -نظافت صبحانه آمادكي براي وظايف روزانه كارخانه (يا تحصيل) استراحت كار خانه(يا تحصيل) ناهار دستاورد سمينار 90 2 0 90 و 6/00 9/0 ‎de‏ ‏50/09 ‏1

صفحه 34:
کار خانه- کار درماني- امور ویژه | 660/6 زمان شخصي- آماده كردن شام 6 شام 690/6 زمان فردي/دستيابي 6 بررسي با راهنمايي 1 كروه /سمينار/ خانواده © مرتب کردن خانه بخوراکي 30/0 كواب 0

صفحه 35:
ا 5 2777 کر( را ۱ ‎fe yaa 0۳‏ مثل جلسه صبحكاهي بيشتر است. ‏جلسه شبانگاهي وجود دارد: ‎

صفحه 36:
ی 59-5 ees ایت کرو « ِ تسد ‎io‏ تردق " ارائه مشاوره هاي ‏كت ‎celia]‏ 5 هاي اج زمان دادن طر ح هاي ‎= a ‏ی‎ ‎۳ = 77 ‏تصمیم کت ‎x 5 Lie ‎ ‎

صفحه 37:

صفحه 38:
— وت be (Pace eee AAC nc ASSIS LDU =

صفحه 39:
- ۵ ‏را‎ Po ۳ " Oomwe daly ‏كك‎ ‎EEA AM ACA ASL ZA‏ ار« ‎

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:
Ci ‏ع‎ ۳ ‏ل ل‎ (NED PA LD cd —_ ———_ —

صفحه 44:
سر و۳ " فعاليت هاي اجتماع * عملکرد و نف کاوکنان " همتاها ۱ وس >

صفحه 45:
* روز ساختار یافته " كار در حكم آموزش و درمان ——— © كروه هاي رويازوري * آموزش و آگاهسازي پ*زمان برنامه یر شده براي درمان

صفحه 46:
تتبیء سا در ‎ae)‏ درسان سداری ترئیب ندب ‎ee .‏ و غثثثككتكا سس ‎Fe Aa area ee)‏ ‏* تنها نمودن ‎Cereal‏ ‎Dae ‎| anne Seas bs ‎0 ‎ ‎

صفحه 47:
9)پرهیز از رفتار جنسي با دیگران ‎i588 5) 52 (9‏ eave nis SUE 4 (Ge

صفحه 48:
سس تحت SNe oe ep ety ae rey (cee Phos ‏©6)باور به لزوم كمك كرفتن از ديكران وكمك كردن به آنها‎ ۳۹۳ تسه Shee By = ‏ترا‎

صفحه 49:
IES ‏زا تج‎ (Id ‏)تلاش از طريق برنامه هاي مختلف براي تفویت معئویت‎ ‏03)وجود قوانين و سلسله مراتب‎

REHABILITATION HABILITATION REINTEGRATION INTEGRATION  ‏ ‏ ‏ اصالح رابطه ي فرد با خودش اصالح انتظار فرد از خودش،از ديگران ،از دنيا تعيين جايگاه مناسب فرد در زندگي فردي،خانوادگي واجتماعي اصالح انتظار و رابطه ي ديگران از فرد حقوق فرد مسوليت فرد حقوق اجتماع مسوليت اجتماع درمان طيفي از خدمات است كه هدف غايي آن پرهيز كامل از هر نوع رفتار اعتيادي وايجادعملكرد مطلوب اجتماعي و خانوادگي در بيماروابسته به مواد است.در اين حالت كيفيت زندگي فرد نيز حداقل در حد ساير افراد جامعه خواهد شد. اما در عين حال درمان فرايندي است كه در مقاطع مختلف خود را در فرد به صور متفاوتي نشان مي دهد(سفر بهبودي). افراد با مسائل مربوط به مواد اغلب نیازهای چندگانه در طیف شخصی،اجتماعی،واقتصادی دارند. مسائل سوئ مصرف مواد می تواند به صورت موثری درمان شود چنانچه افراد بتوانند به خدمات درمان وبازتوانی مناسب با نیازهایشان دست پیدا کنند، خدماتی که کیفیت،عمق،وطول زمان کافی داشته باشند. حمایت اقتصادی بایستی معطوف به درمان و بازتوانی باشد اقدامی که موثر بودنش در نتایج درمانی ،نشان داده شده است. رویکرد درمانی یکسان برای همه افراد موثر نیست. افراد ممکن است در شرایط متفاوت ومتناسب با نیازشان ،به انواع مختلف درمان ،که گاه درهم تنیده وهمزمان به کار می رود،احتیاج داشته باشند. افراد باید بتوانند به درمان مناسب دسترسی داشته یا به آن ارجاع شوند، درمانی که به بهترین وجه نیاز ویژه آنها را براورده سازد نیازی که مربوط است به، جنس،سن،وضعیت سالمت و رفتار مخاطره آمیزآنان پیشگیری از انتقال عفونت های منتقله از راه خون(شامل هپاتیت و ایدز)یکی از عناصر کلیدی رویکرد درمانی جامع است. الزم است خدمات درمانی تا حد ممکن براساس سرویس های اجتماعی و خدماتی موجود بوده، همراه آنها ارائه شود، طیفی از خدمات را ارائه دهند. همچنین بایستی خدمات حمایتی اجتماع محور را شامل شود. هماهنگی در مراقبت وظیفه اساسی هر سیستم درمانی کارا وموثری است((efficient,effective برنامه ریزی موثر برای درمان و بایستی همکاری بین دولت ملی ،تشکیالت محلی دولت،سمن ها،استفاده کنندگان ازخدمات واعضای اجتماع محلی را همراه داشته باشد. خدمات درمانی و باز توانی باید نقش کلیدی در کاهش انگ اجتماعی و discriminationبرای سوئ مصرف کنندگان مواد را به همراه داشته و از بازگشت آنها به جامعه به عنوان اعضای سالم ومولد اجتماع حمایت کند. فعالیت های پژوهشی باید برای از بین بردن نواقص موجود در شناخت اثر بخشی رویکرد های درمانی و درمان گروه های خاص تمرکز بیشتری بنماید،وتربیت پرسنل مناسب اتفاق بیفتد :Treatment goals      Maximizing motivation for abstinence Rebulding a drug –free life style Helping to maximaizing aspects of life function Optimizing medical function Identifying and treating psychiatric symptoms and disorders :Treatment goals  Dealing with marital and other family issues  Enriching job functioning and financial management  Addressing relevant spritual issues  Dealing with homelessness  Relapse prevention Toward treatment-patient matching اطالعات طرح درمانی اجرا اطالعات تغییرات مرور و اصالح طرح درمانی جدید رضایت نسبی مراجع تغییر رفتار به سمت اصالح رضایت نسبی درمانگر به سوی ارتقا بر اساس بسترها: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سرپایی بستری گذری سرپناه روزانه اجتماع درمان مدار خانه های بین راه بر اساس درمانگر: حرفه ای ها نیمه حرفه ای ها همتایان اجتماع محلي بر اساس ميزان اختياري بودن اختياري نيمه اجباري(دادگاه مدار) اجباري؟ مراحل دروني شدن اصالح نگرش و باور به صورت همزمان در جلسات درمان و محيط درمان اجبار براي اجرا كنترل جمع بر رفتار فرد حفظ قانون ودفاع وپايش دروني شدن رفتار جديد • Click to add Text بلن د م د ت غير اجباري همتا محور متخصص محور اجباري ك و ت اه م د ت نيايش ما در اينجا هستيم چون نهايتا راه گريزي از “خود” وجود ندارد .دراينجا هستيم تا در چشمها وقلبهاي ديگران با “خود” رويارو شويم،وآنها درتحمل اسرار دردناكي كه مارا مي آزارند،با ما همراه شوند. مي دانيم اگر از آشكار شدن خود بترسيم ،نخواهيم توانست كه خود ياديگران را بشناسيم وتنها خواهيم ماند. چنين آينه اي را جز در ميان هماننديهاي خود كجا خواهيم يافت؟نهايتا در همين جاست كه مي توانيم خود رابه روشني دريابيم، نه آنچنان بزرگ كه در روياهايمان آرزو ميكنيم ونه آنچنان حقيركه درنگرانيهايمان انديشيده ايم،بلكه به عنوان يك فرد ،به صورت جزئي از يك كل،با شعور وبا هدف. دراين بستر ريشه خواهيم دواند ورشد خواهيم كرد؛ اما ديگر تنها هرگز مثل مرده ها نه زنده وپويا براي خود و ديگران اجتماع درمان مدار نوع خاصي از درمان است كه در آن تغيير بر اساس زندگي اجتماعي در محيط بسته و ساخت يافته صورت مي گيرد.در اين اجتماع مسائل روزانه هر زندگي يعني كار،احساس ،رفتار ،تفكر وفراغت از ديدگاه درماني مورد توجه جدي قرار مي گيرد وافراد داراي مشكل اجتماعي بويژه معتادان الگوهاي صحيح زندگي را فرا گرفته وآنهارا تمرين مي كنند. ساختار اجتماع درمان مدار: تركيبي است از كارمندان نسبتا محدود و سطوح مختلف رده بندي شده از مقيمهاي همتا)resident peer تازه واردين juniors رده هاي ميانيintermediates مقيمهاي همتا ارشدهاseniors ‏family spr itua l en co un ter gr ou ps pee rp re ss u re hierarchical structures nal atio voc t ic s i t Sta s p u gro intellectual g n i n n a t pl n e treatm Transdisiplinary staffing spe s T.C. community ialis t psy c h olog Maintenance cook doctor r teache adm or t a r t inis couselor is t Social workers Famity therapist nurse ساختار سلسله مراتبي اجتماع درمان مدار پشتيباني اداري مدير معاون مشاور ارشد سرويس هاي ويژه استاف استاف استاف استاف استاف گروه آشپزخانه گروه انتظامات گروه هماهنگي گروه نگهداري گروه نظافت نحوه ارتقائ افراد در ساختار سلسله مرتبي حركت از پايين ترين سطح شروع مي شود اما تا باالترين سطح ادامه مي يابد. اما چگونه؟ بر اساس : ميزان خود ياري مسوليت پذيري مشاركت پيشرفت درماني مولد بودن نظم و... هر روز در مركز چه مي گذرد؟ 3 ت ار رف 4 11 اهداف 10 كار 2 1 12 آموختن مهرورزي 9 انجام كارهاي بزرگ انظباط 8 مسوليت پذيري 7 5 6 تف كر با زي ‏Click to add Text  احساس برنامه روزانه(نمونه): بيداري-نيايش شخصي -نظافت صبحانه جلسه صبحگاهي آمادگي براي وظايف روزانه كارخانه (يا تحصيل) استراحت كار خانه(يا تحصيل) ناهار دستاورد سمينار 5/6 7 8 5/8 9 5/10 45/10 12 30/12 1 كار خانه -كار درماني -امور ويژه 30/2 45/3 تفريح 5 زمان شخصي -آماده كردن شام 30/5 شام 15/6 زمان فردي/دستيابي 7 بررسي با راهنمايي 8 گروه /سمينار /خانواده 30/9 مرتب كردن خانه /خوراكي 10 خواب در برنامه اي كه فعال در ايران اجرا مي شود؛ گروه ها بيشتر است. سواد آموزي كمتر است. طول مدت برخي جلسات مثل جلسه صبحگاهي بيشتر است. جلسه شبانگاهي وجود دارد. هر روز ورزش وجود دارد. و... وظايف پرسنل درمان : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هدايت گرو ه هاي درماني ارائه مشاوره هاي فردي سازمان دادن طر ح هاي اجتماعي و تفريحي مذاكرات موثر با ديگران تصميم گيري درمورد وضعيت بيمار تصميم گيري در مورد نظم تصميم گيري در مورد ... اما بايد به خاطر داشت كه: تمام اين شرح وظيفه وساير وظايف متصور بر حسب تعريفي كه از آن اجتماع درمان مدار مي كنيم و نوع رويكرد آن بسيار متفاوت است. ?What is morning meeting RULES:     Emphasis on here and now One person talks at a time Speak for self Focused attention :MM STRUCTURE:    Varied length according to house norms Occurs daily Lead by senior residents :MM      FORMAT: Ritual of coming together—shared activity Community business—appointment/housekeeper Community concerns—individual/group News—radio/TV/newspaper…political/social “up”rituals---songs/games/hugs ;MM     PURPOSE: To start the day To demonstrait common concerns To solve immediate logistic problems,appointments,job needing attention Enhance the sense of community PROCESS :OBSERVATION  OBSERVING the condition of the rooms,   floors, etc (how the house is being  maintained relative to order and cleanliness :PO  OBSERVING the process of how we are  doing in our meeting (how the   communicatins are being maintained) مدل عمومي – عناصر اساسي: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جدايي از اجتماع يك محيط اجتماعي فعاليت هاي اجتماع عملكرد و نقش كاركنان همتاها در حكم سرمشق تداوم مراقبت مدل عمومي... ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ روز ساختار يافته كار در حكم آموزش و درمان مفاهيم گروه هاي روياروي آموزش و آگاهسازي آموزش رشد عاطفي زمان برنامه ريزي شده براي درمان تنبيه ها در اجتماع درمان مداربه ترتيب شدت: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ صحبت كردن talking to تذكرpull up افت رتبه job demotion ‏time out تنها نمودن اصالحhair cut تجربه يادگيريlearning experience محروميت ban نيمكتbench جلسه عموميgeneral meeting تبعيدbanishment اصول اساسي مركز اجتماع درمان مدار (در ايران): )1پرهيز از سو مصرف مواد )2پرهيز از رفتار جنسي با ديگران )3پرهيز از خشونت )4جدا شدن از زندگي روز مره )5باور به لزوم يادگيري زندگي سالم اجتماعي اصول2... ) 6باور به تالش براي تقويت مهرباني،صداقت،مسوليت پذيريي،نظم ) 7باور به لزوم كمك گرفتن از ديگران وكمك كردن به آنها )8تغيير گام به گام )9حركت به جلو هر چند با مقادير اندك )10احترام به خود وديگران اصول3... )11تغيير از طريق مشاركت،فعاليت،كنكاش در خود ) 12تالش از طريق برنامه هاي مختلف براي تقويت معنويت )13وجود قوانين و سلسله مراتب اين اصول بر روي كاغذ بزرگي با خط درشت نوشته شده و در سالن اجتماعات نصب مي شود .الزم است هر مقيم در روز اول پذيرش در جلسه صبحگاهي زير اين برگه را امضا كند.

62,000 تومان